Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Tallviking

Just idag håller jag med...MEN

Det kanske står någon annan multimijonär i korridoren och väntar på sin chans att slå sig fram till toppinkomst, tänk om det är en intelligent mygelmakare som gör både pengar och gott, och tänk om han väljer rött...det är inte 100 att färgen ger garanti för Thailands bästa, och det är väl egentligen det vi alla hoppas på ska ske.

Baa

Jo det är nog enda chansen för de röda att ta sig in igen

För chansen att det inträder äkta demokrati, från båda sidor, där ledare och politiker är med för att göra landets bästa, är en utopi i Thailand

I Thailand finns det i överskådlig framtid bara ett maktmedel. Och det är pengar

Rikast vinner mest röster !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

RoiET

"Visst fanns det ett organiserat, militärt våld från folk inne bland demonstranterna. Dessa kan jag kalla för terrorister utan vidare. "

Bra - äntligen ett erkännande från er sida om att det fanns terrorister bland demonstranterna. :)

"De som brände däck, sköt slangbella osv. kan jag inte gå med på att kalla för terrorister som förtjänade att dö. Huliganer räcker gott. "

Jag skrev ju just att de som skjuter slangbella är huliganer. Läs min inledning igen. Jag kallar dem inte heller terrorister.

Och vem har sagt att de förtjänade att dö? Försöker du demonisera mig genom att indirekt påstå att jag skrivit dettta? Är du korkad?

"Ditt resonemang kring att de som dödades och skadades bland vanliga demonstranter, och de flesta demonstranter var väl just sådana,

får skylla sig själva förefaller en smula, för att uttryck mig diplomatiskt, inhumant."

Jag skrev att de hade ett ansvar. Vilket betyder att de får skylla sig själva - oxå! De befann sig på platsen till trots.

Ansvaret för deras skada är delat med de som utförde våldet och min poäng var att det inte är så enkelt som att säga att de var fredliga demonstranter.

Är detta så svårt att ta till sig?

Och återigen.. även detta är ett demoniserande tankeförfarande som bäst passar på dagis. Jag skrev att de "har ett ansvar".

Du läser det som att de "bara har sig själva att skylla". Varför?

"Jag undrar vad du har för källa när du påstår att "De flesta som sköts var inte fredliga demonstranter utan personer som befann sig vid de brinnande bildäck man

samlat för att skapa oreda. Samtidigt som man kastade sten, molotovs, skjöt fyrverkeripjäser och skarpladdade vapen

och annat mot myndigheterna. " CRES Daily?"

Merparten av de dödade trodde jag var grabbar som agerade mot militären. Alltså huliganer. Mina källor är de bilder och filmer jag sett.

Jag har sett några undantag där oskyldiga boende i områdena skjutits på öppen gata av prickskyttar. Eller i templet sista kvällen.

Vad jag inte har sett är motsatsen. Alltså militär som urskiljningslöst skjuter in i fredliga demonstranter.

Jag kan naturligtvis ha fel och ser då gärna en redovisning från din sida som styrker din bild.

"Jag tror du överdriver min betydelse om du menar att mina överdrivna påhopp, här på MPR, mot myndigheternas och militärens agerande, riskerar att dränka den rättmätiga kritiken. :)"

Tror att det är du själv som överdriver din betydelse. Jag skrev nämligen inte att just dina påhopp, här på MPR, dränker den rättmätiga kritiken.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med tanke på vilken/vilka ledare de röda ligger inne med får man, för Thailands skull, hoppas det tar mycket lååång tid.

/SatanG

Hej

Ja att ha flera alternativ i ett val och låta folk välja själva är ett högst osäkert sätt att tillsätta regeringar på , det kan ju sluta hur som

helst.

Så det får vi hoppas tar lång tid innan det återkommer, om inte annat för alla solande turisters skull.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo det är nog enda chansen för de röda att ta sig in igen

För chansen att det inträder äkta demokrati, från båda sidor, där ledare och politiker är med för att göra landets bästa, är en utopi i Thailand

I Thailand finns det i överskådlig framtid bara ett maktmedel. Och det är pengar

Rikast vinner mest röster !

Hej

Du glömde några maktmedel till som tungt beväpnad militär som säkert har lika stort inflytande som pengarna, och kretsen runt kungahuset.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nya krav på Thailands regering att häva undantagstillståndet och att krav på lagliga rättigheter och frigivande av dom som har gripits med hjälp av

undantagstillståndet, denna gång ifrån FN,s avdelning för Mänskliga Rättigheter.

Det är bra att dom internationella organisationerna bevakar och ställer krav på "juntan" i Thailand.

"The ICCPR stipulates that measures under a state of emergency should be limited to an "extent strictly required by the exigencies of the situation". As the exigencies no longer necessitate the imposition of an emergency, it ought to be lifted at once, Mr Fernando said."

"We call upon you to make explicit statements for the release of all persons who have been detained under the emergency decree who have not been charged with criminal offences, and for the guarantee of full legal rights to others who have been detained, including for access to attorneys and relatives, to have charges heard in open court; and, to be released on bail pending the outcomes of cases or where courts have ample grounds to order continued detention, for detention in official facilities, free from torture or cruel or inhuman treatment, and accessible to independent agencies to monitor and record the conditions of detention, among them the International Committee of the Red Cross,” said the AHRC."

"The letter was also sent to Homayoun Alizadeh, Regional OHCR Representative in Bangkok, El Hadji Malick Sow, Chairperson-Rapporteur, UN Working Group on Arbitrary Detention, and Manfred Nowak, UN Special Rapporteur on torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment."

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/184625/un-asked-to-demand-lifting-of-emergency-rule

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya krav på Thailands regering att häva undantagstillståndet och att krav på lagliga rättigheter och frigivande av dom som har gripits med hjälp av

undantagstillståndet, denna gång ifrån FN,s avdelning för Mänskliga Rättigheter.

Det är bra att dom internationella organisationerna bevakar och ställer krav på "juntan" i Thailand.

Och IL fortsätter den eminenta banan att kopiera in texter från politiska organsiationer och hävda att texterna är från FN.

Hur kommer det sig att det så ofta brister i läsförståelse på den röda sidan? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja att ha flera alternativ i ett val och låta folk välja själva är ett högst osäkert sätt att tillsätta regeringar på , det kan ju sluta hur som

helst.

Så det får vi hoppas tar lång tid innan det återkommer, om inte annat för alla solande turisters skull.

Mvh Isan Lover

Nja tänkte mer på turistande överklass från Sverige som tryggt vill åka på sorkjakt till Isarn några månader om året.

De kan ju få det svårt om alla i omgivningen ger sig av för att åka slåss i Bkk hela tiden, inge kul o sitta själv på

risfälten och leka fattig risbonde!

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja att ha flera alternativ i ett val och låta folk välja själva är ett högst osäkert sätt att tillsätta regeringar på , det kan ju sluta hur som

helst.

Så det får vi hoppas tar lång tid innan det återkommer, om inte annat för alla solande turisters skull.

Mvh Isan Lover

Ja med 7 olika partier att rösta på som i senaste valet blir ju utgången ganska osäker särskilt om man säker egen majoritet, ett val med så många alternativ kan ju sluta hur som helst för en partiledare som tidigt i sin karriär slog fast att demokrati inte är hans mål...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och IL fortsätter den eminenta banan att kopiera in texter från politiska organsiationer och hävda att texterna är från FN.

Hur kommer det sig att det så ofta brister i läsförståelse på den röda sidan? :)

Hej

Rätt ska vara rätt, tack för att du uppmärksammade mitt misstag, det var jag som läste slarvigt och det rätta skulle varit att "The Asian Human

Rights Commission" uppmanar FN att kräva att undantagstillståndet hävs o.s.v, men jag erkänner gärna om jag gör fel och kan t.o.m be om ursäkt för

det, något som jag tycker att fler skulle lära sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En länk till IL & vänner.

http://wdpress.blog.co.uk/

Självaste herr JI Ungpakorns blogg.

På bloggen länkar han till andra fanatiska skarpskyttar a la Tony Hedges etc.

Ni borde kunna hitta mycket att nicka instämmande till där.

Nöjsam sagostund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Du glömde några maktmedel till som tungt beväpnad militär som säkert har lika stort inflytande som pengarna, och kretsen runt kungahuset.

Mvh Isan Lover

Dom skulle bara vara ett maktmedel om dom var omutbara vilket ju till och med du inte ens kan hävda misstänker jag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En rätt så talande artikel, om än lite förenklad.

Fäste mig vid avslutningen som jag tycker säger mer om skillnaden mellan folslagen än många andras försök till detsamma.

"

Till slut ska inte diskussionen i västerländsk media försöka fastställa vad Thailand har förlorat på de demonstrationer som pågått till och från de senaste 4-5 åren. Det man ska diskutera är vad demonstrationerna tillfört. Klart är att man fått en större medvetenhet politiskt. Större medvetenhet om sin egen situation, den situation landet befinner sig i. Om inte den medvetenheten leder någonstans får vi nog anse det thailändska folket dumma. En sak har jag lärt mig under mina tjugo år i Thailand och det är att det inte finns några dumma människor, bara outbildade. Både bland demonstranterna och regeringen finns det mycket intelligenta människor som letar efter lösningar. Men man gör det på thailändskt sätt"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket läsvärd krönika av reuter-journalisten Andrew Marshall: "Thaksin and me". Om den låga toleransen för faktabaserad journalistik i Thailand, Thaksins tveksamma bakgrund och dagens splittrade situation.

Låt mig citera detta:

But to believe the crisis is just a story of Thaksin versus Thailand, and has nothing to do with social justice, democracy and equal rights, is to totally misunderstand what is happening. Those Thais who dismiss the red shirt movement as nothing more than a rabble of witless peasants who have no understanding of the concepts of democracy and fairness, who have no legitimate grievances, and who have been paid or duped into backing the sinister machinations of Thaksin Shinawatra, are displaying exactly the condescension and double standards and contempt for the poor that they claim do not exist in Thailand.
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant analys av Thailand: Thoughts on Thailand´s Turmoil skriven av James Stent, okänd för mig i övrigt.

I ett nötskal, som jag tolkar Stent: ökat och mer spritt ekonomiskt välstånd och allmän modernisering har gjort att tiden runnit ifrån den traditionella thailändska makthierarkin där några tusen byråkrater, militärer, poliser, affärsmän och religiösa ledare fattade besluten utan större debatt i landet i övrigt. Thaksin väckte massorna - till stor del av egenintresse - och den gamla ordningen kommer aldrig att kunna återställas.

Läsvärd framställning av de röda och gula, Abhisit som en teknokrat utan förmåga att relatera till vanligt folk samt vilka grepp han borde ta för att få landet att försonas.

Link to comment
Dela på andra sajter

EC och OAG har bestämt sig för att gemensamt be konstitutionsdomstolen att lösa upp Demokraterna.

Det ska bli kul att höra vad alla Thaksinvänner ska svara nu när det visar sig att deras fina teorier om sammangaddning

mellan domstolar, AOG, EC Demokrater etc spricker.

Nya spännande teorier på gång kanske?

http://www.bangkokpost.com/news/politics/185797/joint-panel-for-democrat-dissolution

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra av Håkan Wallenius!

Klipper in hela texten, som jag tror helt och fullt på!

Verklighetsförstärkning av ondo

Det är oändligt tröttsam att lyssna till utländsk media som lyckas nämna ordet inbördeskrig varje gång en enminutersrapport sänds i svenska TV-nyheter, BBC, CNN m.m. Märkligt att man inte vill ta reda på sanningen. ”Titta och lyssna på mig jag vet bäst nu blir det inbördeskrig” gapar den ena reportern efter den andra. Hur fan ska ett gäng huliganer kunna starta ett inbördeskrig. Med vilka vapen, bamburör som man skickar iväg några påsksmällar med, hemmagjorda handgranater som exploderar i händerna på huliganerna lika ofta som de når någon form av mål. M79-or ett uråldrigt vapen som ingen militär använder överhuvudtaget.

Nej det är hög tid att utländsk media börjar att försöka förstå vad som händer i Thailand. Bakgrunden ligger i den populistiska politik som fördes under Thaksin Shinawattras fem år vid makten. Mellan 2001 och 2006. Istället för att bygga ut skolsystemet i nördöstra och norra Thailand gavs det frikostiga lån och t.o.m. rena allmosor. Kortsiktig politik som ledde till att människorna i området var glada den dagen pengarna kom i handen. Nya motorcyklar, mobiltelefoner, ytterligare en riskokare, fast modernare, köptes för allmosorna. Det kan väl knappast kallas varaktig ekonomisk stimulus. Inte en baht gick till utbildning. Thaksins kära vänner i industrin behövde fortfarande outbildad billig arbetskraft så varför spendera pengar på att utbilda folk när de var lyckliga att få en dusör kontanter. En konstgjord hög konsumtion blev resultatet. Många av de fådda bahten spenderades dessutom på prylar som Thaksin och hans vänner sålde och producerade.

Thaksin har också infört 30 baht per sjukhusvistelse en mycket populär och behövlig reform. Han startade något som kallas OTOP. Det står för ”en by en produkt”. Thaksin försökte samordna tillverkning av produkter såsom krukor, korgar, frukter, örter m.m. Om en by koncentrerade sig på en produkt blev det både en bättre och billigare produkt. OTOP-butiker finns än idag både i London och New York. Det som gick snett för Thaksin var att han drabbades av hybris som många före honom och troligtvis efter. Dessutom hade han bara ja-sägare som rådgivare. Thaksin blev av med 42 miljarder baht som ansetts ha tjänats oetiskt genom politiska beslut som togs under hans mandatperiod. Självklart har en människa i norra och nordöstra Thailand med 3-4 års skolgång lättare att tro retorik i form av halvsanningar och ibland rena lögner än en välutbildad människa. Därför tror en del människor att Thaksin är oskyldig.

Utbildade människor bränner inte däck och går löst på andras tillhörigheter. Välutbildade människor bildar ett politiskt parti och slåss för förändringar i riksdagen. Åter till det som händer i Thailand just nu. Märk väl att inte en enda demonstrant har dödats inuti de områden där protesterna utspelades via tal från en scen. Alla som dött har blivit skjutna i strider utanför demonstrationsområdena. Det är inte klarlagt av vem. Det finns idag bevis för att flera av demonstranternas s.k. vakter har varit och är beväpnade. Dessa huliganer har t.o.m. fördömts av ”rödskjortornas” ledare. Ledarna har gett sig frivilligt och rapporterat sig själva till polishögkvarteret. Efter det har ledarna forslats till okänd ort mest troligt mellan Hua Hin och Cha Am.

Det som hände efter att demonstrationen upplöstes är mycket beklagligt. Att huliganer sätter eld på varuhus (ingen större skada skedd), bränner ner en biograf (stor skada skedd) och bryter sig in i och rånar butiker är ingen vacker syn. Men att kalla det för att Thailand står på randen till ett inbördeskrig är samma sak som att säga att när AIK och Djurgårdenanhängare slåss efter en fotbollsmatch så står Sverige på randen till ett inbördeskrig.

Thailand har som alla andra länder en mängd kriminella som alltid tar tillfället i akt att sprida kaos och försöka skapa anarki. Det är en polissak att reda ut inte politiskt betingat. Att CNN börjar tjata om beväpnat motstånd i Isan och i norr är inget annat en sensationsskapande nyheter. Man ska ha klart för sig, vilket inga utländska medier verkar ha, att perioden mellan slutet på mars och mitten på juni alltid ser mängder av människor från nordöst och norr komma till Bangkok och söka korttidsjobb. Varför tror utländsk media att man valt just den tidsperioden för demonstrationer? Det finns helt enkelt inget att göra i dessa områden efter att risskörden är bärgad. Varför inte sätta sig på gatorna i Bangkok och få en ”dagpenning”. Att det dessutom sammanfaller med möjligheten att få sin stämma hörd förminskar inte människors vilja och beslutsamhet att delta.

Det finns orättvisor i Thailand. Det finns dubbelmoral. Det finns korruption. Politiska frågor som måste stötas och blötas och man måste hitta lösningar på de problemen. Alla dessa orättvisor, dubbelmoral och korruption har funnits inom politiken åtminstone de tjugo åren jag bott i Thailand. Det finns inga enkla lösningar på de här problemen. Den nuvarande regeringen håller på att genomföra en landreform, man har bestämt sig för att halvera böndernas skulder till statliga låneinstitutioner, man har för första gången någonsin genomfört gratis utbildning i tolv år och man har tyvärr också gett militären alldeles för stor budget. Att militären fått mer pengar än vad den begärt är ett sätt att få soldaterna på sin sida i regeringskansliet. Det behövs fortfarande i Thailand med tanke på den stora mängd huliganer och narkotikakungar som finns. För att inte tala om envisa och ibland oresonabla demonstranter. Mitt i all denna kaos med eldsvådor i Bangkok, som ser förfärligt ut på TV, när man zoomar in enskilda detaljer. Mitt i all kaos finns det hopp och lösningar. Att militären tvingades att avsluta demonstrationerna så fredligt som möjligt berodde helt enkelt på att ”rödskjortorna” kom med nya krav efter att man accepterat Abhisit Vejjajivas fem punkter till försoning. Den s.k. Road Map applåderades av många läger i Thailand och är en mycket bra grund för framtida lösningar. Regeringens fempunktsprogram står fast med enda undantaget att det inte längre finns något datum för upplösning av parlamentet och nyval. Därmed inte sagt att det inte blir något nyval tidigare än vid mandatperiodens slut. I programmet ingår att man ska tillsätta utredningar (precis som i Sverige) som ska komma med lösningar till dubbelmoralen och korruptionen. Både Abhisit och Korn (finansministern) är starka anhängare av ”ren” politik. Man ska införa fastighetsskatt (både på mark, ofta obrukade jättearealer, och hus) vilket innebär att den s.k. eliten (som ”rödskjortorna” hatar) kommer att få betala mer skatt. Det kommer att leda till en omfördelning av rikedomarna. Man jobbar på att få upp minimilönerna, något som Thaksins parti aldrig var intresserat av. Det här är sund politik som måste ”marknadsföras” i områden som bara ”hatar” den nuvarande regeringen genom propaganda. Varför skulle ett land med framtidstro och många politiska reformer runt hörnet hamna i ett inbördeskrig. Varför i hela friden är utländsk media så himla ”kåta” på att få Thailand att framstå som ett land utan lag och ordning. Sanningen är den att i vilket annat land som helst i världen hade inte demonstranter tillåtits att ockupera huvudstadens affärsdistrikt utan att både polis och militär brutalt slagit ner protesterna. Även i Sverige hade det skett.

Om utländska medier slutar med att måla upp Thailands politiska problem som ett krig mellan fattiga och rika, en mycket förenklad åsikt, så skulle vi få en mer nyanserad bild av det som sker. Det är ingen klasskamp som västerlänningar vill få det till. Det är ett led i en demokratiseringsprocess som bara kan befästas genom att bygga ut utbildningsväsendet. Thailand har idag en god ekonomi, en rejäl valutreserv och exporten av ris och bilar ökar ständigt antalet baht i statsfinanserna. Landet går bra och därför finns det möjligheter att genomföra reformer. Att en dag av huliganers framfart i Bangkok leder till att utländsk media, som är världsmästare på verklighetsförstärkning, vill få det till att Thailand står på randen till inbördeskrig är absurt. Tro mig i Thailand hittar man en gyllene mellanväg.

Thailand är kompromissernas land trots den stor diversifieringen bland dess olika folkslag. Det finns nämligen en förfining, en artighet som är en dygd. Buddismen har en stor del i hur framtida lösningar kommer att se ut, thailändare är ett troende folk även om buddismen snarare är en livsfilosofi än en religion. Eftersom Buddismen predikar vänskap och kärlek som grundfilosofi kommer just Buddismen att spela en stor roll i framtida kopromisslösningar. Att sitta i Stockholm (det finns visst någon reporter från SVT i Bangkok men inte begriper han ett enda ord thailändska det är då säkert), London eller New York och komma med glasklara analyser utan att begripa ett smack av thailändares kynne är snudd på tjänstfel. Man kan inte vid något enda tillfälle eller vid någon enda enskild situation som inbegriper våld försöka förklara det som sker ur ett västerländskt perspektiv. Det finns helt enkelt ingen likhet i en asiats reaktion och en västerlännings reaktion. Thailändare är inte inskolade i ett folkhem, thailändare är ett individualistiskt folk och framförallt är thailändare oerhört melodramatiska och känslosamma. I Thailand är ofta verkligheten mer film och skådespeleri än vad filmen kan frambringa.

Sedan har vi en sak som jag är innerligt trött på. Man får inte ”tappa ansiktet”, man får inte erkänna fel och man får inte gå tomhänt ur en konfrontation. Allt bygger på det hysteriska asiatiska machoman-idealet. Att ”rödskjortorna” fick ge upp utan att nyval utlystes ledde till bärsärkargången i Bangkok. Man fick åtminstone visa sin ilska och besvikelse genom att sätta eld på ett varuhus. Beväpnad kamp i hela Thailand jodå visst kommer en del västerlänningar att tro på CNN och tycka att det är ett fantastiskt nyhetsprogram med sååååå stor kunskap. Men något inbördeskrig kommer det inte att bli trots att CNN, BBC och svensk nyhetsmedia gör sitt bästa. Att slåss om läsare och tittarsiffror med hjälp av onyanserad verklighetsförstärkning är mer inhumant och själviskt än de slagsmål som pågår på gatorna i Bangkok.

Till slut ska inte diskussionen i västerländsk media försöka fastställa vad Thailand har förlorat på de demonstrationer som pågått till och från de senaste 4-5 åren. Det man ska diskutera är vad demonstrationerna tillfört. Klart är att man fått en större medvetenhet politiskt. Större medvetenhet om sin egen situation, den situation landet befinner sig i. Om inte den medvetenheten leder någonstans får vi nog anse det thailändska folket dumma. En sak har jag lärt mig under mina tjugo år i Thailand och det är att det inte finns några dumma människor, bara outbildade. Både bland demonstranterna och regeringen finns det mycket intelligenta människor som letar efter lösningar. Men man gör det på thailändskt sätt.

Håkan Wallenius

Om Håkan är medlem här skall han få så många pluskarma jag bara hinner ge.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte vid något enda tillfälle eller vid någon enda enskild situation som inbegriper våld försöka förklara det som sker ur ett västerländskt perspektiv. Det finns helt enkelt ingen likhet i en asiats reaktion och en västerlännings reaktion. Thailändare är inte inskolade i ett folkhem, thailändare är ett individualistiskt folk och framförallt är thailändare oerhört melodramatiska och känslosamma.

Jag undrar om den här Håkan verkligen själv tror på allt som han skriver eller om han bara lät fingrarna springa på tangentbordet. Jag kan hålla med om en hel del som han skrev men ovanstående citat är hur konstigt som helst. Att thailändare skulle vara ett individualistiskt folk är nära på skrattretande. Vidare så tror jag att man kan förklara typ alla situationer som inbegriper våld från vilken kulturell bakgrund man än har.

Man kan dock välja att se problematiken och dess lösning lite hur som helst. Utbildning är givetvis alltid bra men borgar ju inte per automatik för en bättre framtid vilken man kan förstå när man ser vem och vilka som har den bästa utbildningen i Thailand just nu. Det finns starka konservativa krafter i Thailand och i Asien i stort som inte så gärna låter sig "demokratiseras" och man skyller gärna på att västerländsk demokrati inte passar Asien. Ungefär likadant lät det en gång i Europa när de konservativa var livrädda för den farliga demokratiseringsvågen. Inget nytt under solen alls. Man vill skydda det man har och är rädda för att mista både makt och försprång. En mänsklig tendens som man kan hitta överallt.

Jag är rätt så trött på förklaringsmodeller som dels är för lata för att verkligen tränga sig in i problematiken och dels nöjer sig med gamla trötta stereotyper. En trötthet som jag tydligen delar med Håkan även om det yttrar sig på olika vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om den här Håkan verkligen själv tror på allt som han skriver eller om han bara lät fingrarna springa på tangentbordet. Jag kan hålla med om en hel del som han skrev men ovanstående citat är hur konstigt som helst. Att thailändare skulle vara ett individualistiskt folk är nära på skrattretande. Vidare så tror jag att man kan förklara typ alla situationer som inbegriper våld från vilken kulturell bakgrund man än har.

Man kan dock välja att se problematiken och dess lösning lite hur som helst. Utbildning är givetvis alltid bra men borgar ju inte per automatik för en bättre framtid vilken man kan förstå när man ser vem och vilka som har den bästa utbildningen i Thailand just nu. Det finns starka konservativa krafter i Thailand och i Asien i stort som inte så gärna låter sig "demokratiseras" och man skyller gärna på att västerländsk demokrati inte passar Asien. Ungefär likadant lät det en gång i Europa när de konservativa var livrädda för den farliga demokratiseringsvågen. Inget nytt under solen alls. Man vill skydda det man har och är rädda för att mista både makt och försprång. En mänsklig tendens som man kan hitta överallt.

Jag är rätt så trött på förklaringsmodeller som dels är för lata för att verkligen tränga sig in i problematiken och dels nöjer sig med gamla trötta stereotyper. En trötthet som jag tydligen delar med Håkan även om det yttrar sig på olika vis.

Tjenare Joints, du har rätt, Thailändare är inte ett individualistiskt folk. För den som är intresserad så kan jag rekommendera denna hemsida där man kan jämföra "cultural dimensions" mellan olika länder. http://www.geert-hofstede.com/hofstede_thailand.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror den hemsidans definitioner av "individualism" och vad Håkan menar är lite olika tolkningar

Jag tyckte mycket om Håkans artikel. Mycket bra skriven av en människa som onekligen har MYCKET bra insyn i hur thailändare tänker och tycker samt reagerar på olika händelser

Håkans mening med individualister tolkar jag som att dom är till skillnad mot oss svenskar inte formade i samma form, utbildade i samma skola, uppvuxna med samma mellanmjölksmentalitet, springa i mittenfilen, alltid välja den mellersta alternativet

En Thailändare gör som han eller hans familj eller hans nära omgivning/by/kompisar tycker och tänker

Hemsidan definition säger att man är individualist om man gör som man vill personligen och kollektivist om man gör som familjen, nära omgivningen

Med den tolkningen blir thailändaren en kollektivist men svensken något helt annat. "Samhällist" eller något. Vet inte vad man skall kalla det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dock välja att se problematiken och dess lösning lite hur som helst. Utbildning är givetvis alltid bra men borgar ju inte per automatik för en bättre framtid vilken man kan förstå när man ser vem och vilka som har den bästa utbildningen i Thailand just nu. Det finns starka konservativa krafter i Thailand och i Asien i stort som inte så gärna låter sig "demokratiseras" och man skyller gärna på att västerländsk demokrati inte passar Asien. Ungefär likadant lät det en gång i Europa när de konservativa var livrädda för den farliga demokratiseringsvågen. Inget nytt under solen alls. Man vill skydda det man har och är rädda för att mista både makt och försprång. En mänsklig tendens som man kan hitta överallt.

Jag håller inte med det du säger om utbildning

Håkan säger det och jag håller fullständigt med

Utbildning är nyckeln framåt för Thailand

Det finns massor med högutbildade idi*ter i västvärlden och massor med outbildade genier i Thailand

Kan man ge dom en högre nivå av utbildning idag som inkluderar engelska, teknik, samhällskunskap, historia etc kan var och en med sin inneboende intelligens bilda sig sin egen uppfattning om saker och ting, Skaffa sig mer kunskap via oberoende information via internet etc

Idag tar man den lilla utbildning man får (som till stora delar är polariserande) och kompletterar med polariserad information från statlig TV och släktingar/byäldste/familjeöverhuvud/kompisar

Då blir det väldigt lätt fel och händelserna i Bangkok tyder väldigt mycket på detta fenomen

Jag märker själv i livet här nere hur lätt det är att utbilda medlemmar i familjen på saker vi lärt oss i Sverige om teknik, IT, hantverk etc etc och hur snabbt dom tar till sig kunskap och applicerar den på vardagen

Det enda som är ett riktigt stort problem är att det är genom mig med internet och engelska kunskaper som dom kan söka upp lösningar och printa ut och visa dom på problem som uppstår i deras verkstad, mitt husbygge etc etc etc

Sedan är det bara att via tjejen förklara eller visa bilder så fixar dom det direkt

Thailändare är på inget sätt dumma och med rätt utbildning kan dom göra vad som helst

Utan rätt utbildning kommer dom ingenstans från där dom befinner sig nu.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...