Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Personligen tycker jag nog att militärkupper och rojalistiskt tvångsbildande av regeringar är ett större problem för ett land än om en bonde får

ca 300 baht ifrån varje parti som ställer upp i ett i övrigt fritt och demokratiskt val, men vi kan vara övrens om att det allra bästa vore om inte

ens dessa 300 baht delades ut av partierna som ställer upp i valen.

Genom att stoppa små gåvor i samband med val skulle man ju ta bort ytterligare ett argument för eliten att gnälla över valresultaten och kräva

militär inblandning och kupper, men risken är nog stor att dom hittar på något annat skäl till att ogiltigförklara folks val av regeringar,

t,ex brist på utbildning.

Mvh Isan Lover

Du har inte förstått vad jag menar, det handlar inte om småböndernas eventuella försäljning av sina röster.

Det handlar om att Thaksin och PPP köpte över de partier man behövde för att kunna bilda en koalitionsregering, Chart Thai och Banharn Silapa-Archa svor och lovade dyrt och heligt inför "Emerald Buddha" att han och Chart Thai aldrig skulle kunna stödja ett parti som kontrolleras av Thaksin igen. Det var dagen innan valet 2007. Efter valet när det stod klart att inget parti fått egen majoritet så köptes Chart Thai´s stöd för PPP koalitionen med hjälp av lukurativa ministerposter samt ett rejält antal miljoner på ett off-shore konto i ett skatteparadis.

Är inte det ett utomparlamentariskt handlande?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du har inte förstått vad jag menar, det handlar inte om småböndernas eventuella försäljning av sina röster.

Det handlar om att Thaksin och PPP köpte över de partier man behövde för att kunna bilda en koalitionsregering, Chart Thai och Banharn Silapa-Archa svor och lovade dyrt och heligt inför "Emerald Buddha" att han och Chart Thai aldrig skulle kunna stödja ett parti som kontrolleras av Thaksin igen. Det var dagen innan valet 2007. Efter valet när det stod klart att inget parti fått egen majoritet så köptes Chart Thai´s stöd för PPP koalitionen med hjälp av lukurativa ministerposter samt ett rejält antal miljoner på ett off-shore konto i ett skatteparadis.

Är inte det ett utomparlamentariskt handlande?

Nej, sådant kallas då för att folk väljer sitt eget styre. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har inte förstått vad jag menar, det handlar inte om småböndernas eventuella försäljning av sina röster.

Det handlar om att Thaksin och PPP köpte över de partier man behövde för att kunna bilda en koalitionsregering, Chart Thai och Banharn Silapa-Archa svor och lovade dyrt och heligt inför "Emerald Buddha" att han och Chart Thai aldrig skulle kunna stödja ett parti som kontrolleras av Thaksin igen. Det var dagen innan valet 2007. Efter valet när det stod klart att inget parti fått egen majoritet så köptes Chart Thai´s stöd för PPP koalitionen med hjälp av lukurativa ministerposter samt ett rejält antal miljoner på ett off-shore konto i ett skatteparadis.

Är inte det ett utomparlamentariskt handlande?

Hej

Den politiska kohandel som förekommer vid varje val i Thailand är inte bra och själv skulle jag föredra om all blockbildning gjordes klar innan

valet (ungefär som i sverige) då vet man vilket alternativ man röstar på, det vore ett enkelt sätt att slippa detta problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Atom lyckades ju dra några av namnen som mitt inlägg om argument främst var riktat mot... dom som alltid skyller allt ont i världen på vänstern och som med automatik lägger vänsterepitet på alla som tycker annorlunda än dom själva.

Tycker egentligen inte några andra behöver ta åt sig och jag vill poängtera att jag inte ser på konflikten i Thailand som en traditionell klasskamp personligen. Min största invändning mot situationen i Thailand går i all enkelhet ut på att man i mitt tycke inte låter folket bestämma sitt eget styre.

Vad gäller Myrdal mfl vänsteraktivisters resa genom det "befriade" Kampuchea på 70-talet så läste jag för några år sen en bra bok av Peter Fröberg där han följer i deras spår 20 år senare. Rekommenderas!

Vi är väl i stort sett överens då jag också tycker att Demokraterna fick makten på ett moraliskt tveksamt sätt. Vi vet ju inte med säkerhet om Newins och Banharns gäng hoppade av / bytte sida pga utomparlamentariska påtryckningar eller av andra skäl, typ opportunism, men kopplat med upplösningarna av TRT och PPP så känns det moraliskt ytterst tveksamt.

Om man anser att dagens regering är moraliskt tveksam så måste man ju också i rimlighetens namn anse att också PPPs regering var moraliskt tveksam av de skäl MaiChai angett ovan. Thaksins första regering var dessutom inte bara moraliskt tveksam utan dessutom helt olaglig då han givetvis aldrig skulle tillåtits bilda regering då han så uppenbart bröt mot lagen genom sin assets concealment. Många som skriver indignerat om double standard, eliten mm glömmer så lätt av att om inte Thaksin själv tillhört den yttersta eliten, och dessutom hade stöd av nästan hela eliten, så hade domarna givetvis redan där stoppat honom och förmodligen vid ett tiotal ytterligare tillfällen under sin ledartid.

Jag hoppas att det blir nyval i början på 2011 och det blir det nog också då Demokraterna nu nog är helt säkra på att vinna och det egentligen inte finns någon opposition. Det är bara att hoppas att det tills 2015 finns ett alternativ som alla Thailands fattiga kan ställa sig bakom, inte bara de från en region.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt BBC uppmanar "The International Crisis Group (ICG)" den Thailändska regeringen att häva undantagstillståndet, och lägga ner terrorist

anklagelserna mot ledarna för Anti regerings demonstrationerna.

"The ICG also wants to see terrorist charges dropped against protest leaders, including former prime minister Thaksin Shinawatra, who is in self-imposed exile avoiding jail for corruption while in office."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/asia_pacific/10506794.stm

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Att befolkningarna i länder med regeringar som har tagit makten odemokratiskt med militärens hjälp bekämpas av landets befolkning som inte

accepterar detta utan vill välja sina regeringar genom fria demokratiska val är naturligt och sunt.

Och enligt mig är det viktigt att stödja och uppmuntra såna folkliga resningar för demokrati, och det har Sverige en lång tradition av att göra.

Mvh Isan Lover

Sen när blev det "naturligt och sunt" att kasta bomber, mörda, bränna ner, skada, skjuta, misshandla militärer, politiker, oskyldiga civila, poliser etc etc etc ?

Att demonstrera inom lagens gränser är absolut "naturligt och sunt" men de röda lämnade den typen av aktioner bakom sig och bytte sida till den i synnerhet hatade, olagliga, omoraliska sidan som om dom tror dom kan vinna mot vad du kallar militärdiktaturs mördare blir rätt utsiktslöst.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag hoppas att det blir nyval i början på 2011 och det blir det nog också då Demokraterna nu nog är helt säkra på att vinna och det egentligen inte finns någon opposition. Det är bara att hoppas att det tills 2015 finns ett alternativ som alla Thailands fattiga kan ställa sig bakom, inte bara de från en region.

Hej

Instämmer i detta och tror precis som du att ett välorganiserat val utan egentlig opposition kommer att hållas 2011 nu när CRES och armen har fått

härja fritt med oppositionen, och domstolarna fixar nog resten.

Sen kan apishit kalla sig för en folkvald demokratisk ledare, och oppositionen får kanske komma med i valet 2015 men själv tror jag att det kommer

att ta längre tid än så, kanske 10-25 år innan rojalisterna och dom konservativa gammla makthavarna vågar chansa med riktiga val igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när blev det "naturligt och sunt" att kasta bomber, mörda, bränna ner, skada, skjuta, misshandla militärer, politiker, oskyldiga civila, poliser etc etc etc ?

Att demonstrera inom lagens gränser är absolut "naturligt och sunt" men de röda lämnade den typen av aktioner bakom sig och bytte sida till den i synnerhet hatade, olagliga, omoraliska sidan som om dom tror dom kan vinna mot vad du kallar militärdiktaturs mördare blir rätt utsiktslöst.

Ta det lungt. Ta en cigg vetja ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ta det lungt. Ta en cigg vetja ;)

Jag och flera andra på MPR har ett flertal gånger ställt motsvarande fråga om det är OK att använda våldsamma metoder enligt ovan om landet regering antingen inte är tillräckligt demokratiskt eller till och med mlilitärdiktatorisk tillsatt

INGEN röd anhängare har NÅGONSIN svarat på frågan utan tiger som muren eller som du. försöker "byta ämne"

Man kan ju verkligen undra varför ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

...cut...

Enligt BBC uppmanar "The International Crisis Group (ICG)" den Thailändska regeringen att häva undantagstillståndet, och lägga ner terrorist anklagelserna mot ledarna för Anti regerings demonstrationerna.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/asia_pacific/10506794.stm

Mvh Isan Lover

Den artikeln verkar inte regeringen ha läst... i dag har man förlängd undantagstillståndet i 19 provinser.

The Thai government has extended a state of emergency in 19 provinces,

including the capital Bangkok, because of fears of renewed violence.

post-3917-013999300 1278414558_thumb.jpg

Läs artikeln på BBCs website

post-3917-013999300 1278414558_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Den artikeln verkar inte regeringen ha läst... i dag har man förlängd undantagstillståndet i 19 provinser.

The Thai government has extended a state of emergency in 19 provinces,

including the capital Bangkok, because of fears of renewed violence.

post-3917-013999300 1278414558_thumb.jpg

Läs artikeln på BBCs website

Eller så vet dom mer om sitt land än de som skrev rapporten

Snacket här i byn verkar handla om att dom röda samlar kraft till nya demonstrationer

En kvinna som brukade hjälpa till här på gården som är "röd" drog till Bagkok förra demonstrationen och blrv där bätytre avlönad än att jobba här på gården

Hon är tillbaka i byn men får inte jobba igen på gården för sin mamma eftersom ägarna av gården anses "gula"

Gårdens innevånare är en gammal änka till en lärare samt hennes dotter som också är lärare i byn. Knappast något hot mot de "fattiga" tycker man men man kanske ser alla "lärda" som ett ho mot de rödas "uppror"

Kvinnan får nu pengar av de röda att sitta och vänta inför nya demonstrationer (hon är rödakors-utbildad vårdare)

Visar ju hur lite de röda lärt sig och hur de tydligen planerar för mer våld och hoppas det går bättre denna gång

Regeringen vet nog mer om vad som "tisslas oc h tasslas om" ute i byarna här i norr än vad en del internationella organ verkar bry sig om eller känna till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och flera andra på MPR har ett flertal gånger ställt motsvarande fråga om det är OK att använda våldsamma metoder enligt ovan om landet regering antingen inte är tillräckligt demokratiskt eller till och med mlilitärdiktatorisk tillsatt

INGEN röd anhängare har NÅGONSIN svarat på frågan utan tiger som muren eller som du. försöker "byta ämne"

Man kan ju verkligen undra varför ? :whistle:

Även om jag förstår varför de röda demonstrerar och till viss del sympatiserar med, betyder det inte att jag stödjer alla metoder som använts. Jag tror dock att en majoritet av demonstranterna inte kastat bomber, mördat, bränt ner, skadat, skjutit, misshandlat militärer, politiker, oskyldiga civila, poliser etc etc etc. Huliganerna och de som ledde dom har tyvärr orsakat att man idag är mycket längre från målet än tidigare.

Dock så rättfärdigar inte ett antal huliganers framfart, det flagranta användandet av urskillningslöst övervåld mot fredliga demonstranter, ja Tallviking de allra flesta demonstranter var nog just fredliga, som Abhisit/CRES/Militären stod för.

Jag tycker att det är fel att använda våld när man demonstrerar och i regel kontraproduktivt. Undantag finns naturligtvis. Om vi skulle få se ett folkligt uppror mot militärdiktaturerna i Burma eller Nordkorea t.ex.

Svar nog?

Några frågor till dig: Hur länge kan man acceptera ett demonstrations- och mötesförbud innan man kan säga att demokratin är satt ur spel? Vilka metoder får man använda när man revolterar mot ett förtryck, tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den politiska kohandel som förekommer vid varje val i Thailand är inte bra och själv skulle jag föredra om all blockbildning gjordes klar innan

valet (ungefär som i sverige) då vet man vilket alternativ man röstar på, det vore ett enkelt sätt att slippa detta problem.

Mvh Isan Lover

Men du tycker inte att det är en utomparlamentarisk åtgärd att "köpa" sig stöd genom att föra över miljontals baht till olika politikers skattefria konton i utbyte mot att de stödjer ditt regeringsalternativ?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Även om jag förstår varför de röda demonstrerar och till viss del sympatiserar med, betyder det inte att jag stödjer alla metoder som använts. Jag tror dock att en majoritet av demonstranterna inte kastat bomber, mördat, bränt ner, skadat, skjutit, misshandlat militärer, politiker, oskyldiga civila, poliser etc etc etc. Huliganerna och de som ledde dom har tyvärr orsakat att man idag är mycket längre från målet än tidigare.

Dock så rättfärdigar inte ett antal huliganers framfart, det flagranta användandet av urskillningslöst övervåld mot fredliga demonstranter, ja Tallviking de allra flesta demonstranter var nog just fredliga, som Abhisit/CRES/Militären stod för.

Jag tycker att det är fel att använda våld när man demonstrerar och i regel kontraproduktivt. Undantag finns naturligtvis. Om vi skulle få se ett folkligt uppror mot militärdiktaturerna i Burma eller Nordkorea t.ex.

Svar nog?

Några frågor till dig: Hur länge kan man acceptera ett demonstrations- och mötesförbud innan man kan säga att demokratin är satt ur spel? Vilka metoder får man använda när man revolterar mot ett förtryck, tycker du?

BHej

Tyckte det var ett väldigt bra svar och jag håller nog med det mesta av det du säger

Hur länge man skall acceptera ett demonstrations och mötesförbud är mer eller mindre omöjligt att definiera

Möjligen är det när befolkningen visar en vilja att återgå till demokratiska metoder även från regeringsfientligt håll

Om man tittar och lyssnar på vad som pågår här i norr just nu tycks denna tid ligga ganska lång bort tyvärr för det bubblar en hel del i byarna om nya demonstrationer och våld. Och i det läget lär ingen ansvarsfull regering släppa på undantagstillstånd om det kraftigt riskerar att utbryta mer våld och oroligheter till följd. Eller tycker du inte det och isåfall varför ?

Folkligt uppror som samlar sympatisörer sker på många sätt. De som inte bryter mot lagar och regler är ju i ett demokratiskt land därmed OK

Bryter dom mot lagar och regler är det i ALLA länder ett felaktigt sätt att bete sig. Eller tycker du inte det ?

Och vill de röda ha med sig internationell opinion etc etc måste dom tänka över sitt beteende ganska kraftigt

Annars blir det som förra gången ett tyst accepterande med lama kommentarer när våld från demonstranter slås ner med våld från de som ansvarar för lag och ordning

Och att många oskyldiga "fredliga" demonstranter skadades och dödades kan nog ingen ifrågasätta

Det man kan diskutera är varför tilläts de militanta och huliganistiska demonstranterna agera fritt inne bland de "fredliga" demonstranterna ?

Är någon särskilt förvånad att då ett tillslag av militär/polis drabbar oskyldiga

Hur skall militär/polis agera i det läget dom blir beskjuta/dödade/misshandlade/skadade av kulor och bomber som kommer inne ifrån en massa av demonstranter där majoriteten inte är skyldiga ?

Skall dom be de "skyldiga ställa upp sig på ett led till vänster och de oskyldiga samlas till höger" ?

Det läge som de röda ledare och de svarta skapade i Bangkok är en mycket otrevlig situation att agera "lagens ansvarig" ifrån och de röda/svarta ledarna måste till stor del ges ansvaret för att det gick som det gick

Utan deras extremt olagliga och omoraliska beteende kunde demonstrationerna slutat betydligt bättre

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Även om jag förstår varför de röda demonstrerar och till viss del sympatiserar med, betyder det inte att jag stödjer alla metoder som använts. Jag tror dock att en majoritet av demonstranterna inte kastat bomber, mördat, bränt ner, skadat, skjutit, misshandlat militärer, politiker, oskyldiga civila, poliser etc etc etc. Huliganerna och de som ledde dom har tyvärr orsakat att man idag är mycket längre från målet än tidigare.

Dock så rättfärdigar inte ett antal huliganers framfart, det flagranta användandet av urskillningslöst övervåld mot fredliga demonstranter, ja Tallviking de allra flesta demonstranter var nog just fredliga, som Abhisit/CRES/Militären stod för.

Jag tycker att det är fel att använda våld när man demonstrerar och i regel kontraproduktivt. Undantag finns naturligtvis. Om vi skulle få se ett folkligt uppror mot militärdiktaturerna i Burma eller Nordkorea t.ex.

Svar nog?

Några frågor till dig: Hur länge kan man acceptera ett demonstrations- och mötesförbud innan man kan säga att demokratin är satt ur spel? Vilka metoder får man använda när man revolterar mot ett förtryck, tycker du?

Hej

Tänkte skriva ett eget svar men det skulle bli så snarlikt ditt att jag väljer att ställa mig bakom ditt svar.

Jag tycker att du fick med allt på ett välformulerat sätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du tycker inte att det är en utomparlamentarisk åtgärd att "köpa" sig stöd genom att föra över miljontals baht till olika politikers skattefria konton i utbyte mot att de stödjer ditt regeringsalternativ?

Hej

Vad det gäller pengar så är det nog den största drivkraften hos Thailändska politiker, och det är nog ett av dom stora problemen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad det gäller pengar så är det nog den största drivkraften hos Thailändska politiker, och det är nog ett av dom stora problemen.

Mvh Isan Lover

Så betyder detta att du anser att storfinansens inflytande likväl som militärens inflytande i thailändsk politik är negativt? Så att båda två kan anses vara utomparlamentarisk påtryckningar?

Vad anser DU själv om Chart Thais agerande efter valet 2007?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så betyder detta att du anser att storfinansens inflytande likväl som militärens inflytande i thailändsk politik är negativt? Så att båda två kan anses vara utomparlamentarisk påtryckningar?

Vad anser DU själv om Chart Thais agerande efter valet 2007?

Hej

Ja jag tycker att valen ska avgöras av väljarna och inte av vare sig pengar eller vapen och påtryckningar med dessa främjar inte demokratin.

Chart Thais agerande var överaskande men inte unikt på något sätt i thailändsk politik, vi kommer säkert att få se mer sånt även i framtiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så rättfärdigar inte ett antal huliganers framfart, det flagranta användandet av urskillningslöst övervåld mot fredliga demonstranter, ja Tallviking de allra flesta demonstranter var nog just fredliga, som Abhisit/CRES/Militären stod för.

Några saker du "glömt".

1. Angående huliganer:

Under PADs demonstrationer, och under UDDs demonstrationer förra året, fanns en hel del huliganer som kastade molotovcocktails

och skapade förödelse. Man t.o.m brände bussar och använde tankbilar som vapen. Inte sköt militär/polis skarpt för det.

Annat än vissa enskilda sjuka individer till poliser vid undantagstillfällen under både PADs och UDDs demonstrationer.

Det som föranledde vapenanvändning under händelserna i April i år var inte huliganism.

Det var ett betydligt grövre, och organiserat, militärt våld från vissa av de medverkande UDD-sympatisörerna.

Att du kallar dessa för "huliganer" är ohederligt och inte rättvist för den situation som gällde.

Jag gissar att du medvetet förminskar beskrivningen av det våld som försikom från UDDs håll p.g.a dina sympatier för

varför (du tror) de röda demonstrerar. Men det ursäktar inget och du gör fel som inte belyser händelserna i ett korrekt sken.

2. Angående "fredlighet".

CRES och regeringen meddelade vid många tillfällen att det skulle komma att bli farligt att vistas på

demonstrationsplatsen. Eftersom våldsverkare befann sig där och att myndigheter var tvugna att rensa upp.

Man bad UDDs ledare vid ett flertal tillfällen att skicka hem, eller avlägsna, äldre, barn, kvinnor och andra fredliga

demonstranter eftersom CRES med våld skulle rensa upp platsen.

När folk då inte lämnar platsen, trots dessa uppmaningar och under de omständigheter som rådde, så är de inte längre oskyldiga.

De må i viss mån vara fredliga, men de får också ta ett ansvar för att de inte avlägsnar sig.

Beskrivningen "flagranta användandet av urskillningslöst övervåld mot fredliga demonstranter" passar bättre i en sagobok

än som beskrivning av det som hände och jag förstår faktiskt inte varför du använder sådana begrepp.

De flesta som sköts var inte fredliga demonstranter utan personer som befann sig vid de brinnande bildäck man

samlat för att skapa oreda. Samtidigt som man kastade sten, molotovs, skjöt fyrverkeripjäser och skarpladdade vapen

och annat mot myndigheterna.

Den kritik som militär, myndigheter och regering rättmätigt förtjänar fullständigt drunknar i dessa typer av flagranta

överanvändande av överdrivna påhopp och beskrivningar.

Resultat av det är att de som kommer med dessa beskyllningar uppfattas som underliga eftersom det finns så

himla mycket offentligt material som visar händelsernas förlopp. Och gemene man tar dem inte längre på allvar.

Och därmed kommer regering och militär undan de skuldfrågor de faktiskt borde beläggas med.

Man gör ingen en tjänst med sådana formuleringar.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hej

Tack för en bra video som säger allt, den visade hur militären öppnade eld mot lugna dansande och glada demonstranter som t.o.m skakade hand med militärerna tills dessa

började skjuta.

Såna här bildbevis är guld värda i det efterspel som kommer, stort tack till dom som filmade det här trots stor risk att bli skadade själva.

Mvh Isan Lover

Flera fredliga dansare.. :crazy:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7423051.ab

Link to comment
Dela på andra sajter

Några saker du "glömt".

1. Angående huliganer:

Under PADs demonstrationer, och under UDDs demonstrationer förra året, fanns en hel del huliganer som kastade molotovcocktails

och skapade förödelse. Man t.o.m brände bussar och använde tankbilar som vapen. Inte sköt militär/polis skarpt för det.

Annat än vissa enskilda sjuka individer till poliser vid undantagstillfällen under både PADs och UDDs demonstrationer.

Det som föranledde vapenanvändning under händelserna i April i år var inte huliganism.

Det var ett betydligt grövre, och organiserat, militärt våld från vissa av de medverkande UDD-sympatisörerna.

Att du kallar dessa för "huliganer" är ohederligt och inte rättvist för den situation som gällde.

Jag gissar att du medvetet förminskar beskrivningen av det våld som försikom från UDDs håll p.g.a dina sympatier för

varför (du tror) de röda demonstrerar. Men det ursäktar inget och du gör fel som inte belyser händelserna i ett korrekt sken.

2. Angående "fredlighet".

CRES och regeringen meddelade vid många tillfällen att det skulle komma att bli farligt att vistas på

demonstrationsplatsen. Eftersom våldsverkare befann sig där och att myndigheter var tvugna att rensa upp.

Man bad UDDs ledare vid ett flertal tillfällen att skicka hem, eller avlägsna, äldre, barn, kvinnor och andra fredliga

demonstranter eftersom CRES med våld skulle rensa upp platsen.

När folk då inte lämnar platsen, trots dessa uppmaningar och under de omständigheter som rådde, så är de inte längre oskyldiga.

De må i viss mån vara fredliga, men de får också ta ett ansvar för att de inte avlägsnar sig.

Beskrivningen "flagranta användandet av urskillningslöst övervåld mot fredliga demonstranter" passar bättre i en sagobok

än som beskrivning av det som hände och jag förstår faktiskt inte varför du använder sådana begrepp.

De flesta som sköts var inte fredliga demonstranter utan personer som befann sig vid de brinnande bildäck man

samlat för att skapa oreda. Samtidigt som man kastade sten, molotovs, skjöt fyrverkeripjäser och skarpladdade vapen

och annat mot myndigheterna.

Den kritik som militär, myndigheter och regering rättmätigt förtjänar fullständigt drunknar i dessa typer av flagranta

överanvändande av överdrivna påhopp och beskrivningar.

Resultat av det är att de som kommer med dessa beskyllningar uppfattas som underliga eftersom det finns så

himla mycket offentligt material som visar händelsernas förlopp. Och gemene man tar dem inte längre på allvar.

Och därmed kommer regering och militär undan de skuldfrågor de faktiskt borde beläggas med.

Man gör ingen en tjänst med sådana formuleringar.

Jag tycker inte att jag förminskar någonting. Dödssiffrorna talar sitt tydliga språk om vem som stod för lejonparten av det organiserade, grova, militära våldet. Visst fanns det ett organiserat, militärt våld från folk inne bland demonstranterna. Dessa kan jag kalla för terrorister utan vidare. De som brände däck, sköt slangbella osv. kan jag inte gå med på att kalla för terrorister som förtjänade att dö. Huliganer räcker gott.

Ditt resonemang kring att de som dödades och skadades bland vanliga demonstranter, och de flesta demonstranter var väl just sådana, får skylla sig själva förefaller en smula, för att uttryck mig diplomatiskt, inhumant.

Jag undrar vad du har för källa när du påstår att "De flesta som sköts var inte fredliga demonstranter utan personer som befann sig vid de brinnande bildäck man

samlat för att skapa oreda. Samtidigt som man kastade sten, molotovs, skjöt fyrverkeripjäser och skarpladdade vapen

och annat mot myndigheterna. " CRES Daily?

Jag tror att om terroristerna/"det organiserade militära våldet" varit så många och så farliga som du/Abhisit/CRES påstår, så hade nog betydligt fler militärer råkat illa ut.

Det finns de som har allt att vinna på att skriva upp de rödas farlighet(och tvärtom också förvisso).

Jag tror du överdriver min betydelse om du menar att mina överdrivna påhopp, här på MPR, mot myndigheternas och militärens agerande, riskerar att dränka den rättmätiga kritiken. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Sondhi Limthongkul kommer att åtalas för Lese-majeste, det ska bli spännande att se hur detta mål kommer att hanteras och vad straffet blir om man

tillhör PAD.

"Bangkok (Reuters) - Thai prosecutors indicted the leader of a royalist "yellow shirt" movement, Sondhi Limthongkul, with lese-majeste on Monday for repeating offensive comments in a speech given by an opponent."

"Sondhi Limthongkul, founder of the People's Alliance for Democracy (PAD), speaks during a news conference at his Manager Group office in Bangkok May 3, 2010. Lese-majeste, or making comments deemed insulting to the monarchy, even repeating what others have said, carries a maximum sentence of 15 years' jail in Thailand."

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/7/5/worldupdates/2010-07-05T153904Z_01_NOOTR_RTRMDNC_0_-498869-1&sec=Worldupdates

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag tycker att man bara ska få ta folk i öronen om dom gör fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Instämmer i detta och tror precis som du att ett välorganiserat val utan egentlig opposition kommer att hållas 2011 nu när CRES och armen har fått

härja fritt med oppositionen, och domstolarna fixar nog resten.

Sen kan apishit kalla sig för en folkvald demokratisk ledare, och oppositionen får kanske komma med i valet 2015 men själv tror jag att det kommer

att ta längre tid än så, kanske 10-25 år innan rojalisterna och dom konservativa gammla makthavarna vågar chansa med riktiga val igen.

Mvh Isan Lover

Med tanke på vilken/vilka ledare de röda ligger inne med får man, för Thailands skull, hoppas det tar mycket lååång tid.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vilken/vilka ledare de röda ligger inne med får man, för Thailands skull, hoppas det tar mycket lååång tid.

/SatanG

Just idag håller jag med...MEN

Det kanske står någon annan multimijonär i korridoren och väntar på sin chans att slå sig fram till toppinkomst, tänk om det är en intelligent mygelmakare som gör både pengar och gott, och tänk om han väljer rött...det är inte 100 att färgen ger garanti för Thailands bästa, och det är väl egentligen det vi alla hoppas på ska ske.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...