Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Jag tror lungt att man kan konstatera att dom flesta människor vet hur det brukar gå när man använder tungt beväpnad militär med skarp ammunition mot civila

demonstranter, och att det är därför dom flesta demokratier använder polis istället, även om det också kan kräva liv och skada civila men inte alls i samma

omfattning som tungt beväpnad militär som egentligen är både beväpnade och utbildade för att möta beväpnade fiender och inte civila obeväpnade demonstranter.

Ett problem som du blundar för är att det fanns beväpnade "Fiender" inne bland demonstranterna.

Jag antar att du inte har nån aning om hur den Thailändska militären tränats i kravallhantering, jag vet det iaf inte.

Den Svenska militära personal som skall hantera kravaller får iaf utbildning innan de sätt in mot civilbefolkning.

Så när regeringen efter en långa och delvis offentliga vädjanden får den motvilliga militären att ingripa med våld så kan väl knappast någon annan ses som

vållande till det väntade dödandet och antalet skadade, det var väl just för att det som hände var väntat som militären länge vägrade lyda regeringen.

Så jag tycker faktist att regeringen får bära ansvaret den här gången även om det var militären som sköt dom civila.

Här håller jag med, och antar att de kommer att ta det ansvaret.

Mvh Isan Lover

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

IL,

militärerna jag såg den 10 april var beväpnade med sköldar, batonger och gummikulor. De var de svartklädda som introducerade de tunga vapnen då. Inte militären.

Visst borde man låta polisen sköta demonstrationer men med tanke på den inkompetens som den Thailändska polisen visat tidigare och visade under vårens händelser så var det inte så konstigt att militären avvändes. Särskilt inte efter att ha stött på Seh Daengs "fredskämpar" den 10 april. Sen finns det gott om länder som använder militärer och paramilitära styrkor mot demonstranter, även demokratier nära oss. Trorbara det är Sverige i världen som har en så klar och tydlig gränsdragning mellan militär och polis.

Var finns regeringens vädjan till militären att skjuta demonstranterna? Det finns en begäran från regeringen att militären ska återställa ordningen, fanns där en sida 2 på de ordern som sade att man samtidigt skulle mörda så många rödskjortor som möjligt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kommer inte ihåg men vad hände med polisen som skot Hannes?

Alla poliser friades

http://lmgtfy.com/?q=hannes westberg

170 anmälningar gjordes av demonstranter mot polismän som ansåg sig ha blivit utsatta för antingen polisvåld eller olaga frihetsberövande. 5 polismän blev åtalade men ingen fälldes.[11] En av de åtalade poliserna var polischefen Håkan Jaldung som Justitieombudsmannen beslöt att åtala, för olaga frihetsberövande i samband med insatsen mot Hvidtfeldtska gymnasiet. Jaldung friades i tingsrätten och senare även i hovrätten.[12] JO avstod från att överklaga Hovrättens dom med motiveringen att ett mål i Högsta domstolen (HD) i stor utsträckning skulle handla om bevisfrågor och att HD inte skulle belastas med det, eftersom det är en prejudicerande instans.[13]

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

när regeringen efter en långa och delvis offentliga vädjanden får den motvilliga militären att ingripa med våld så kan väl knappast någon annan ses som

vållande till det väntade dödandet och antalet skadade, det var väl just för att det som hände var väntat som militären länge vägrade lyda regeringen.

Så jag tycker faktist att regeringen får bära ansvaret den här gången även om det var militären som sköt dom civila.

Men jag tror tyvär inte att det påverkar juntan i Thailand med sin marionett och inte heller deras svenska fans.

Din sjukdom har inte behandlats ser jag. Grav förvirring igen.. denna gång med bara 10 minuters mellanrum. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Din sjukdom har inte behandlats ser jag. Grav förvirring igen.. denna gång med bara 10 minuters mellanrum. :)

Jo IL förstår mer än många av oss andra.

Alltså militären kallar IL för juntan, och Abhisit är deras marionett.

Men just nu så är marionetten elak och den som är ansvarig för vad som hänt, emedan de som styr marionetten inte är ansvariga utan nästan snälla.

Vore enderbart med en förklaring så även folk som jag förstår detta sammanhang.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv är jag övertygad om att regeringen kommer att hållas som huvudansvarig av dom internationella organisationer som granskar det inträffade.

Den enda utredning som kommer att komma fram till ett annat resultat kommer inte oväntat att vara den som regeringen själva startat.

Men som sagt jag tror inte Apishit bryr sig och inte heller hans fans, dom hade nog kunnat tänka sig att gå längre för att behålla makten hos rojalisterna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Själv är jag övertygad om att regeringen kommer att hållas som huvudansvarig av dom internationella organisationer som granskar det inträffade.

Den enda utredning som kommer att komma fram till ett annat resultat kommer inte oväntat att vara den som regeringen själva startat.

Men som sagt jag tror inte Apishit bryr sig och inte heller hans fans, dom hade nog kunnat tänka sig att gå längre för att behålla makten hos rojalisterna.

Mvh Isan Lover

Kan nog finnas en stor möjlighet att du blir väldigt besviken på "de internationella organisationernas" utredningar

Där lär det komma väldigt förutsägbara kommentarer och dom kommer troligen vara ungefär på samma sätt som när Sverige kritiseras för brott mot mänskliga rättigheter i samband med utlämningen av 2 teroristanklagade tíll Egypten, bristande integration av flyktingar till Sverige, för långa handläggningstider, sätta folk i isolering eller låsa in dom som skall utvisas etc etc etc

Lite svårt för det "internationella organisationerna" att blunda för vad som hände, vad de svarta så väldokumenterat gjorde, vad de röda så väldokumenterat gjorde och inte helt lita på vad den sidan "påstår" att regering och militär gjorde

Att en statsmakt med ansvar för lag och ordning använder våld i den situation som rådde i Bangkok och på andra ställen i Thailand lär heller inte mer än hårdnackat röda anhängare kunna hävda var "mord" och "beordrad slakt"Att militär och polis skuter på demonstranter som är tungt beväpnade och med våld stöder sin "sak" är heller ingen världsnyhet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Naturligtvis skulle du haft rätt om det var en demokrati vi talade om.

Frågan är vilket mandat militären hade, hur det var utformat och av vem. En ganska viktig fråga tycker iaf jag.

Nä just det ja. om inte total demokrati råder är det ju anarki som råder och då får man bete sig hur som helst om man inte gillar sittande regering :ironi:

Mandat är ju sådana triviala saker som grundlag, ordningslagar, brottslagar, skydd av tredje man, undantagslagar, ansvar för lag och ordning etc etc

Kanske inte riktigt dina favoritämnen i skolan inser jag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä just det ja. om inte total demokrati råder är det ju anarki som råder och då får man bete sig hur som helst om man inte gillar sittande regering :ironi:

Mandat är ju sådana triviala saker som grundlag, ordningslagar, brottslagar, skydd av tredje man, undantagslagar, ansvar för lag och ordning etc etc

Kanske inte riktigt dina favoritämnen i skolan inser jag.

Kan du påminna mig om när nuvarande konstitution i Thailand infördes och vilket styrelseskick som rådde då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Kan du påminna mig om när nuvarande konstitution i Thailand infördes och vilket styrelseskick som rådde då?

Avgör det om nuvarande regering och konstitution är demokratiskt eller inte ?

Kan du i detalj redogöra för de senaste valen, deras vinnare/förlorare och hur demokratiska desaa val varit ?

Och finns det bara 2 färger i din värld, svart eller vitt ?

Och är det enligt din uppfattning (observera mycket noga att jag skriver "din" ) fullt tillåtet att göra vad man vill (som att till exempel skjuta ihjäl soldater som skickats ut med batonger och gummikulor för att försöka återställa lite ordning i huvudstaden) ?

Och om de röda fått makten genom demonstrationerna, hade det då varit demokratiskt

Ett nyval hade ju dessutom i såfall skett med nuvarande konstitution (som Abhisit försökt få till ändringar på men motståndarpartier vill inte deltaga i denna process)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som händer just nu är att jag sitter på en brygga i roslagen, med tårna i vattnet och ett behagligt stort glas gammeldansk som brunch, semester och Thailandsväder i Sverige, Jippy.

Off topic, ja kanske det, men det är ju faktiskt vad som händer just nu, och Thailandpolitik känns just nu oerhört långt borta.

Trevlig sommar till alla! :wai:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Lite svårt för det "internationella organisationerna" att blunda för vad som hände, vad de svarta så väldokumenterat gjorde, vad de röda så väldokumenterat gjorde och inte helt lita på vad den sidan "påstår" att regering och militär gjorde

Att en statsmakt med ansvar för lag och ordning använder våld i den situation som rådde i Bangkok och på andra ställen i Thailand lär heller inte mer än hårdnackat röda anhängare kunna hävda var "mord" och "beordrad slakt"Att militär och polis skuter på demonstranter som är tungt beväpnade och med våld stöder sin "sak" är heller ingen världsnyhet

Till Tallviking

Du, och några till, verkar tycka att den thailändska militärmakten gjorde ett bra jobb när de upplöste de rödas demonstrationer i Bangkok, och framförallt

pga att de egentligen försvarade sig mot ` de svarta` som, enligt detta resonemang , först angrep soldaterna, som då förvarade sig , och tyvärr skottskadade över 1000 personer.

Har ni aldrig funderat över varför INGEN av dem som soldaterna dödade eller skottskadade alvarligt ,

var svartklädd och hade militärt vapen i sin hand?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Tallviking

Du, och några till, verkar tycka att den thailändska militärmakten gjorde ett bra jobb när de upplöste de rödas demonstrationer i Bangkok, och framförallt

pga att de egentligen försvarade sig mot ` de svarta` som, enligt detta resonemang , först angrep soldaterna, som då förvarade sig , och tyvärr skottskadade över 1000 personer.

Har ni aldrig funderat över varför INGEN av dem som soldaterna dödade eller skottskadade alvarligt ,

var svartklädd och hade militärt vapen i sin hand?

Ska svara med samma retorik.

Du, och några till, verkar tycka att det är ett normalt demokratiskt förhållningssätt att bränna ner byggnader och kasta granater, och jublar åt blodstänkta gator.

Ni verkar tycka att de ni sympatiserar gör ett bra jobb när de jagar och klubbar ihjäl politiska motståndare och att de egentligen försvarar sig mot den rika överklassen när

de kastar brandbomber och tänder eld på stan.

Har ni någonsin funderat på varför det inte finns en endaste liten bild på någon riking från överklassen som på något minsta sätt gör en stackars röding illa?

Så.. klar med det retoriska svaret. Tror du att det finns den minsta uns till en intelligent diskussion om man för sitt resonemang på detta vis?

Förresten.. har jag berättat att Abhisit är jesus och en god kille som vill alla väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som händer just nu är att jag sitter på en brygga i roslagen, med tårna i vattnet och ett behagligt stort glas gammeldansk som brunch, semester och Thailandsväder i Sverige, Jippy.

Off topic, ja kanske det, men det är ju faktiskt vad som händer just nu, och Thailandpolitik känns just nu oerhört långt borta.

Trevlig sommar till alla! :wai:

Trevligt..

Har just återkommit till betongen i storstan efter samma underbara syssla som Du, om Du känner till platsen Björhövda.Men visst är Sverige fantastiskt JUST NU... :drinks: .

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ska svara med samma retorik.

Du, och några till, verkar tycka att det är ett normalt demokratiskt förhållningssätt att bränna ner byggnader och kasta granater, och jublar åt blodstänkta gator.

Ni verkar tycka att de ni sympatiserar gör ett bra jobb när de jagar och klubbar ihjäl politiska motståndare och att de egentligen försvarar sig mot den rika överklassen när

de kastar brandbomber och tänder eld på stan.

Har ni någonsin funderat på varför det inte finns en endaste liten bild på någon riking från överklassen som på något minsta sätt gör en stackars röding illa?

Så.. klar med det retoriska svaret. Tror du att det finns den minsta uns till en intelligent diskussion om man för sitt resonemang på detta vis?

Förresten.. har jag berättat att Abhisit är jesus och en god kille som vill alla väl?

Jag brukar inte blanda mig i denna tråd... men kan inte låta bli att beundra noBuzz lektion i retorik. Pluskarma!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag brukar inte blanda mig i denna tråd... men kan inte låta bli att beundra noBuzz lektion i retorik. Pluskarma!

Herr Chang har talat.

"Lektion i retorik"?

Svårt att se nån skillnad från hans vanliga raljerande stil.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Och finns det bara 2 färger i din värld, svart eller vitt ?

Inte att förringa, då det garanterat är 100 % rikare färgspektra än vissa andras. :)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Till Tallviking

Du, och några till, verkar tycka att den thailändska militärmakten gjorde ett bra jobb när de upplöste de rödas demonstrationer i Bangkok, och framförallt

pga att de egentligen försvarade sig mot ` de svarta` som, enligt detta resonemang , först angrep soldaterna, som då förvarade sig , och tyvärr skottskadade över 1000 personer.

Har ni aldrig funderat över varför INGEN av dem som soldaterna dödade eller skottskadade alvarligt ,

var svartklädd och hade militärt vapen i sin hand?

Ingen kan väl påstå att det är en särskilt avundsvärd situation när ett lands regering och ordningamakt tvingas ta till vapen och till och med dödligt våld mot sina egna medborgare

Men när demonstrationerna mer eller mindre lamslår huvudstaden, förstör landet rykte som "LOS" saboterar livsviktiga industri och inkomst för massor av oskyldiga thailändare etc etc etc tar nog de flesta lä'nder till det våld som krävs för att återställa lag och ordning

Ni som hejar på det röda laget verkar behandla den här händelsen son en slags match mellan 2 lag och den som bryter mot mest gemensamma regler är "the bad guy"

Nu är det ju så att detta inte är en match mellan två lag utan mellan en regerings och dess ordningsmatk i form av polis och militär mot en militant mobb med inblandning av terrorism, hot, våld, skadegörelse, dödande, skadande, lemlästande etc

Det "andra" laget har som lagstadgad och juridisk uppgift att hindra sådant beteende i landet och när dom gör det skriker ni som stuckna grisar

Ni märkte kanske inte att "den internationella sfären" reagerade mycket svagt på det som hände och ytterst få ord sas om att regeringen inte gjorde det dom skall och istället var "massmördare" etc etc

Detta till skillnad mot t-ex "Ship to Gaza" händelsen där "den internationella sfären" skrek "mördare" i högan sky när israelerna, på internationellt vatten ingrep genom blockad som stöttades med dödligt våld mot ett annat lands civilbefolkning som tvingas lida mot gällande lagar och regler

Dödligt våld mot egna medborgare från ordningsmakter händer var och varannan dag och man kan läsa om det i tidningarna dagligen och det är mycket sällan som detta ens reser ett ögonbryn eftersom det ju faktiskt oftast är vad som förväntas av en ordningsmakt i ett land som skakas av rebeller och terrorister

Lä'nder där demonstrationer sker enligt gällande lagar och regler reagerar heller ingen på och det händer också dagligen

Dessa demonstrationer samlar ofta sympatisörer för deras sak

Men när dom tar tilldödligt våld mot både ordningmakter, meningsmotståndare och oskyldiga bara för att "föra fram sin åsikt" tappar di i stort sett i alla händelser värden över totalt stöd från andra och den "internationella sfären"

Att dessa demonstranter som beter sig på detta viset sedan råkar ut för dödligt våld som följd av sina handlingar ser inte många som särskilt förvånande eller oväntat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dessa demonstranter som beter sig på detta viset sedan råkar ut för dödligt våld som följd av sina handlingar ser inte många som särskilt förvånande eller oväntat

Nu var det väl ett tusental eller så, som inte "betedde sig" som råkade riktigt illa ut. Men du tycker väl att det var rätt åt dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nu var det väl ett tusental eller så, som inte "betedde sig" som råkade riktigt illa ut. Men du tycker väl att det var rätt åt dem?

Nej. Ingen tycker nog att alla som skadades och dödades förtjänar det mer än dom få som var de verkliga rötäggen

Det jag skrev var att det är inte direkt en oväntad händelse när dessa terrorister tillåts härja inne bland, och i skydd av övriga demonstranter med stora inslag av gamla, barn, kvinnor etc

Därför anser jag att huvudansvaret för att det gick som det gick ligger på dessa rötägg samt de röda ledarna som lät dom agera fritt inne bland de röda demonstranterna

Det var de röda ledarna som kunde styra utgången av demonstrationen, det var dom som våldshetsade och det var dom som hetsade på alla att stå emot militären för "deras" sak

Sedan när det började smälla och dom insåg att det höll på att braka åt helvete var de dom första att smyga iväg genom bakdörren med svansen mellan benen och lät de i många fall oskyldiga demonstranterna ta hela smällen

Finns inte ord för hur illa jag tycker dom betedde sig

Att militär och polis efter så mycket våld och våldshets från de röda/svarta till slut tröttnade och regeringen insåg att det bara fanns en väg kvar ur krisen (efter att de röda dödat alla andra möjligheter till lösning) ser inte jag som en direkt oväntad händelse eftersom en regering har ansvar mot sitt folk (som i huvudsak vill få slut på oroligheterna och få lugn och ro att utvecklas) att upprätthålla lag och ordning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror lungt att man kan konstatera att dom flesta människor vet hur det brukar gå när man använder tungt beväpnad militär med skarp ammunition mot civila

demonstranter, och att det är därför dom flesta demokratier använder polis istället, även om det också kan kräva liv och skada civila men inte alls i samma

omfattning som tungt beväpnad militär som egentligen är både beväpnade och utbildade för att möta beväpnade fiender och inte civila obeväpnade demonstranter.

Så när regeringen efter en långa och delvis offentliga vädjanden får den motvilliga militären att ingripa med våld så kan väl knappast någon annan ses som

vållande till det väntade dödandet och antalet skadade, det var väl just för att det som hände var väntat som militären länge vägrade lyda regeringen.

Så jag tycker faktist att regeringen får bära ansvaret den här gången även om det var militären som sköt dom civila.

Mvh Isan Lover

Du menar poliserna som sköt mot millitären vid Lumpini??

Till och med med dom mest röda av våra anställda tyckte dom Röda ledarna agerade som terrorister och därmed slutade och ge stöd till demonstrationerna och dom röda ledarna. En nyfiken fråga, var du i Bangkok och såg händelserna själv? Vi har 42 anställda som var mitt i skottgluggen vid Lumpini, kan säga dig att inte en enda av dom anställda har något agg emot millitären efter sett agerandet från dom millitanta röda, samt poliserna som sköt mot millitären. Du kanske tycker att millitären bara skulle ta emot skotten och dö för att en liten grupp terrorister försöker skapa kaos i landet samt utnyttjade "röda" som ville demonstrera fredligt.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Till Tallviking

Du, och några till, verkar tycka att den thailändska militärmakten gjorde ett bra jobb när de upplöste de rödas demonstrationer i Bangkok, och framförallt

pga att de egentligen försvarade sig mot ` de svarta` som, enligt detta resonemang , först angrep soldaterna, som då förvarade sig , och tyvärr skottskadade över 1000 personer.

Har ni aldrig funderat över varför INGEN av dem som soldaterna dödade eller skottskadade alvarligt ,

var svartklädd och hade militärt vapen i sin hand?

Hej

Ja detta är ett märkligt faktum, dom borde väl ha varit militärens huvudmål i hela operationen om dom tillhörde dom röda, men kanske var dom utsända av

regeringen och armen för att få en anledning att upplösa demonstrationen och få en anledning till att ta till våld?

Och om dom jobbade för regeringen så förklara det ju varför ingen av dessa besköts och skadades eller dog.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

regeringen insåg att det bara fanns en väg kvar ur krisen (efter att de röda dödat alla andra möjligheter till lösning) ser inte jag som en direkt oväntad händelse eftersom en regering har ansvar mot sitt folk (som i huvudsak vill få slut på oroligheterna och få lugn och ro att utvecklas) att upprätthålla lag och ordning

Hej

Du har aldrig funderat på att precis samma argument och taktik används i Burma, Zimbawe, Iran och Kina m.fl för att trygga makten där folk vill ha demokrati?

Är det egentligen ett demokratiskt agerande som man kan försvara?

Enligt mina värderingar är det diktaturer som mördar sina egna medborgare för att behålla makten med militärens hjälp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar poliserna som sköt mot millitären vid Lumpini??

Till och med med dom mest röda av våra anställda tyckte dom Röda ledarna agerade som terrorister och därmed slutade och ge stöd till demonstrationerna och dom röda ledarna. En nyfiken fråga, var du i Bangkok och såg händelserna själv? Vi har 42 anställda som var mitt i skottgluggen vid Lumpini, kan säga dig att inte en enda av dom anställda har något agg emot millitären efter sett agerandet från dom millitanta röda, samt poliserna som sköt mot millitären. Du kanske tycker att millitären bara skulle ta emot skotten och dö för att en liten grupp terrorister försöker skapa kaos i landet samt utnyttjade "röda" som ville demonstrera fredligt.

Ha en bra dag!

:wai:

:great:

Ett bra inlägg från en som bor och jobbar i Bangkok

+ till dig

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du påminna mig om när nuvarande konstitution i Thailand infördes och vilket styrelseskick som rådde då?

Alla partier som ställde upp i senaste valet, inklusive PPP, gjorde detta under den nya konstitutionen och därmed godkände man den indirekt. Att sedan PPP inte kunde låta bli att fuska och togs på bar gärning med fingrarna i kakburken är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...