Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

Även om man väljer att bortse ifrån att Thailand har fallit i placeringar och går på din linje så har ju även CPI värdet höjts märkbart, och framförallt inte

sjunkit som borde vara fallet om det var regeringens avsikt att minska korruptionen i landet, så man kan faktiskt påvisa att den har ökat lite istället.

Mvh Isan Lover

Du har inte kommenterat det faktum att siffrorna spegla situationen c:a 2 år tillbaka.

"Märkbart"??? Jo en eller ett par 10-del/ar upp och ner. Visst är det märkbart rent matematiskt men några större statistiska fluktuationer kan väl inte ens du påstå at det är??

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du tror på konspirationen om att det var USA:s regering som låg bakom 9/11-attackerna också eller ? :whistle:

Det är väl snarare de som tror att de döda demonstranterna sköts av de egna eller inhyrda kambodjaner och inte militären, som är konspiratoriskt lagda. Tror du på tomten? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

IL, Bossej, RoiEt mfl.

Ni skriver att Thaksvin tog itu med korruptionen på ett helt nytt sätt och i stor omfattning.

Kan ni beskriva vad Thaksvin gjorde och vilka som han avsatte/skickade till domstol/fick fälld i domstol etc.

Eftersom ni argumenterar för att det är så, så antar jag att ni har något eller några konkreta exempel på detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl snarare de som tror att de döda demonstranterna sköts av de egna eller inhyrda kambodjaner och inte militären, som är konspiratoriskt lagda. Tror du på tomten? :whistle:

Jag tror på fakta som kan verifieras

Vad bildar du dina uppfattningar på för grund ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, Bossej, RoiEt mfl.

Ni skriver att Thaksvin tog itu med korruptionen på ett helt nytt sätt och i stor omfattning.

Kan ni beskriva vad Thaksvin gjorde och vilka som han avsatte/skickade till domstol/fick fälld i domstol etc.

Eftersom ni argumenterar för att det är så, så antar jag att ni har något eller några konkreta exempel på detta.

Det har jag aldrig påstått. Jag tycker inte ens om Thaksin men jag iaf ge honom credit för att han genomförde en del reformer som var positiva för den del av landet jag är ingift i. Motiven han hade är en annan fråga :whistle:

Vad/om han gjort något åt korruptionen har jag ingen aning om. Att han själv är korrumperad tvivlar jag inte alls på.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det har jag aldrig påstått. Jag tycker inte ens om Thaksin men jag iaf ge honom credit för att han genomförde en del reformer som var positiva för den del av landet jag är ingift i. Motiven han hade är en annan fråga :whistle:

Vad/om han gjort något åt korruptionen har jag ingen aning om. Att han själv är korrumperad tvivlar jag inte alls på.

Ok beklagar om du åkte med. :wai:

Jag ser fortfarande fram mot information av NÅGON av de som påstår att Thaksvin arbetade mot korruption.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på fakta som kan verifieras

Vad bildar du dina uppfattningar på för grund ?

Jag har inte hittat några fakta som bevisar att någon annan än den thailändska militären stått för det huvudsakliga dödandet. Jag håller det för mest troligt att de flesta av de dödliga skotten avlossats från militären. Har du någon annan tes som du kan leda i bevis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hittat några fakta som bevisar att någon annan än den thailändska militären stått för det huvudsakliga dödandet. Jag håller det för mest troligt att de flesta av de dödliga skotten avlossats från militären. Har du någon annan tes som du kan leda i bevis?

Nej. Där har du helt rätt. Helt oemotsäglig fakta att de flesta dödade dödades av kulor skjuta från soldater i rikets tjänst.

Men man kanske även skall blanda in sådana trivialiteter som VARFÖR dom sköt och VAD som ORSAKADE att dom tvingades skjuta för att rädda sina egna och andras liv i arbetet att försöka återställa lag och ordning och hindra mord, plundringar, ockupationer, olaga hot, vandalism, mordbrand, terrorism etc etc etc etc

Där pekar de flesta fakta mot RÖDA faktorer tyvärr, med vissa svarta inslag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Där har du helt rätt. Helt oemotsäglig fakta att de flesta dödade dödades av kulor skjuta från soldater i rikets tjänst.

Men man kanske även skall blanda in sådana trivialiteter som VARFÖR dom sköt och VAD som ORSAKADE att dom tvingades skjuta för att rädda sina egna och andras liv i arbetet att försöka återställa lag och ordning och hindra mord, plundringar, ockupationer, olaga hot, vandalism, mordbrand, terrorism etc etc etc etc

Där pekar de flesta fakta mot RÖDA faktorer tyvärr, med vissa svarta inslag.

Så du hävdar att regeringen Abhisit inte har något ansvar för de 90 dödade och 1800 skadade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du hävdar att regeringen Abhisit inte har något ansvar för de 90 dödade och 1800 skadade?

Regeringen har ansvar att se till att lag och ordning råder i landet

Vilket ansvar har de röda för vad som hände anser du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringen har ansvar att se till att lag och ordning råder i landet

Vilket ansvar har de röda för vad som hände anser du ?

Jag frågade dig om du tycker att regeringen har något ansvar för att så många dödades och skadades. Jag kan inte tolka dig på annat sätt än att du anser att regeringen inte har något ansvar.

Det är klart att de röda som begick våldshandlingar har ett ansvar. Självklart. Regeringen måste beivra kriminella handlingar men att slakta ett stort antal demonstranter kanske inte var det bästa sättet. Påminner lite om Thaksins "War on drugs" som ju fått kritik från många.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag frågade dig om du tycker att regeringen har något ansvar för att så många dödades och skadades. Jag kan inte tolka dig på annat sätt än att du anser att regeringen inte har något ansvar.

Det är klart att de röda som begick våldshandlingar har ett ansvar. Självklart. Regeringen måste beivra kriminella handlingar men att slakta ett stort antal demonstranter kanske inte var det bästa sättet. Påminner lite om Thaksins "War on drugs" som ju fått kritik från många.

Vänta nu! "Slakta ett stort antal demonstranter..."?? "Påminner om Thaksins..."? Är vi på samma planet?

Thaksvin startade ett krig mot, vad han sa, narkotikahandlare. Detta resulterade i mer än 2000 döda, helt oklart hur många av dem som verkligen sysslade med narkotika. Detta har kritiserats av alla människorättsorganisationer och en mängd regeringar. Inte minst för att det misstänks att flera av de som dog var meningsmotståndare till Thaksvin. Den andra grunden för kritiken har varit det urskillningslösa dödandet, helt utan rättegångar.

Detta antyder du kan jämföras med att regeringen upplöst en demonstration som innehållit en mängd våldsmetoder och terroristliknande handlingar (se hur man hanterade sjukhuset vid parken mm)

Vart skedde "slakten" Hänför du till Wat-en? Det finns faktiskt vittnen som sagt att det skotten kom inifrån. Det råder fortfarande oklarhet i detta. Det är också oklart fortfarande hur vissa andra dödades.

Jag utgår från att människor dödats av militären men det finns fortfarande väldigt många frågetecken kring händelseförloppet.

Låt oss se när/om dimmorna skingrats vad som egentligen hände (Om vi någonsin får veta detta)

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu! "Slakta ett stort antal demonstranter..."?? "Påminner om Thaksins..."? Är vi på samma planet?

Thaksvin startade ett krig mot, vad han sa, narkotikahandlare. Detta resulterade i mer än 2000 döda, helt oklart hur många av dem som verkligen sysslade med narkotika. Detta har kritiserats av alla människorättsorganisationer och en mängd regeringar. Inte minst för att det misstänks att flera av de som dog var meningsmotståndare till Thaksvin. Den andra grunden för kritiken har varit det urskillningslösa dödandet, helt utan rättegångar.

Detta antyder du kan jämföras med att regeringen upplöst en demonstration som innehållit en mängd våldsmetoder och terroristliknande handlingar (se hur man hanterade sjukhuset vid parken mm)

Vart skedde "slakten" Hänför du till Wat-en? Det finns faktiskt vittnen som sagt att det skotten kom inifrån. Det råder fortfarande oklarhet i detta. Det är också oklart fortfarande hur vissa andra dödades.

Jag utgår från att människor dödats av militären men det finns fortfarande väldigt många frågetecken kring händelseförloppet.

Låt oss se när/om dimmorna skingrats vad som egentligen hände (Om vi någonsin får veta detta)

Ännu en som tycker att regeringen inte har något ansvar. Nej vi är inte på samma planet.

Vad gäller döda demonstranter så finns det bilder på soldater där regering/militär påstår att de inte befunnit sig. Vad hände förresten med videofilmen, som regeringen påstod sig ha, som visade beskjutningen mot skytrainstationen från de röda? Någon som sett den ännu?

",helt oklart hur många av dem som verkligen sysslade med narkotika"

"Inte minst för att det misstänks att flera av de som dog var meningsmotståndare till Thaksvin. Den andra grunden för kritiken har varit det urskillningslösa dödandet, helt utan rättegångar."

Jag ser vissa likheter fortfarande.

, helt oklart hur många av de som dödades som verkligen sysslade med terrorism.

Inte minst för att det misstänks att flera av de som dog var meningsmotståndare till Abhisit. Den andra grunden har varit det urskillningslösa dödandet, helt utan rättegångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta demokratier är det regeringen/myndigheterna som har, och givetvis ska ha, monopol på att använda våld mot demonstrationer som urartar.

I Thailand lät regeringen vänta mer än två månader innan man bröt upp den olagliga och till viss del våldsamma demonstrationen. I Sverige väntade myndigheterna mindre än 24 timmar i Göteborg efter att demonstrationerna vid EU-toppmötet ballat ur. De sköts och skadades demonstranter och poliser vid båda tillfällena, tyvärr med dödsoffer i det ena fallet.

Så slaktade Sverige också demonstranterna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en som tycker att regeringen inte har något ansvar. Nej vi är inte på samma planet.

Vad gäller döda demonstranter så finns det bilder på soldater där regering/militär påstår att de inte befunnit sig. Vad hände förresten med videofilmen, som regeringen påstod sig ha, som visade beskjutningen mot skytrainstationen från de röda? Någon som sett den ännu?

",helt oklart hur många av dem som verkligen sysslade med narkotika"

"Inte minst för att det misstänks att flera av de som dog var meningsmotståndare till Thaksvin. Den andra grunden för kritiken har varit det urskillningslösa dödandet, helt utan rättegångar."

Jag ser vissa likheter fortfarande.

, helt oklart hur många av de som dödades som verkligen sysslade med terrorism.

Inte minst för att det misstänks att flera av de som dog var meningsmotståndare till Abhisit. Den andra grunden har varit det urskillningslösa dödandet, helt utan rättegångar.

Nu konstruerar du och bygger luftslott för du inser att regeringens ansvar faktiskt innebär en mycket långt gången RÄTT att bruka våld i arbetet att återställa lag och ordning

En lite aktuell parallell:

Igår barrikaderade sig en man i en lägenhet i Helsingborg. När polisen kom dit började han skjuta hej vilt efter dom

En man skadades i skottlossningen

Hade polisen dödat honom i den skottlossningen tror jag knappast många hade skrikit som stuckna grisar om "massmördare" etc etc utan de flesta hade ansett det ganska logiskt och enligt reglerna att så skedde

Poliserna som blev beskjutna har nu erbjudits avlastningssamtal och det kan jag förstå. Inte kul när man i sitt arbete blir beskjuten och någon försöker ta livet av en när man försöker uträtta sitt jobb att återställa lag och ordning och försöka rädda livet på alla kringboende som svävade i livsfara när mannen i lägenheten sköt vilt omkring sig.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tycker det är en bra idé att diskutera vem som har ansvaret.

Låt oss få det avklarat en gång för alla.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en bra idé att diskutera vem som har ansvaret.

Låt oss få det avklarat en gång för alla.

Tror tyvärr aldrig det går att komma överens om en sådan sak så länge de rödas anhängare anser det var helt rätt av de röda att begå en sådan otrolig mängd lagbrott inom de flesta typer av brott som de bevisligen gjorde.

Har man dessutom noll kunskap om lag och rätt samt hur ordningsmakter skall och bör agera i sitt tjänsteutövande blir det teoretiskt omöjligt att ens diskutera ansvarsfrågan baserat på dessa realiteter.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tror tyvärr aldrig det går att komma överens om en sådan sak så länge de rödas anhängare anser det var helt rätt av de röda att begå en sådan otrolig mängd lagbrott inom de flesta typer av brott som de bevisligen gjorde.

Har man dessutom noll kunskap om lag och rätt samt hur ordningsmakter skall och bör agera i sitt tjänsteutövande blir det teoretiskt omöjligt att ens diskutera ansvarsfrågan baserat på dessa realiteter.

Mitt inlägg var grov ironi :-)

Det du skriver är den lärdom man kan dra av hundratals diskussioner bara i denna tråd om just den frågan.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

555,Den passningen satt på läppen. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skulle gärna vilja ha lite förklaringar ifrån dom som tror att korruptionen ökade under Thaksins tid för enligt korruptions index är det precis tvärtom,

för enligt korruptions index i världen så har korruptionen ökat efter kuppen mot Thaksin, förklara gärna detta ni som tror på Apishit och demokraterna?

Ett märkligt resonerande; påståendet att korruptionen under Thaksins regim ökade är fel eftersom korruptionen också ökade efter Thaksin :crazy: . Jag trodde man skulle jämföra en eventuell ökning med hur det var innan Shin Corp tog över, men de siffrorna var du av förklarliga skäl inte så intresserad av att visa.

Att korruptionen, eller rättare sagt uppfattningen om korruptionen, ökade efter en militärkupp borde vara ganska självklar; militära diktaturer är inte kända för sin transparens. Enligt rapporten var den, eventuella, ökningen marginell och det säger mer om hur genomkorrupt Thaksins regim var. Tyvärr har ju inte siffrorna blivit så mycket bättre under Abhisit och korruptionen har egentligen bara flyttat från Shin Corp och familjen Shinawatra till familjerna Chidchob, Silpa-Archa, några Demokratfamiljer och ett antal militärer.

Chansen att det en dag ska bli bättre ökar dock om premiärministern själv är ren än om han är själva ringledaren:). Att tro att Thaksin skulle lösa Thailands korruptionsproblem är lika naivt som att tro Tallviking och andersbangkok skulle sponsra PTP's kommande valrörelse .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett märkligt resonerande; påståendet att korruptionen under Thaksins regim ökade är fel eftersom korruptionen också ökade efter Thaksin :crazy: . Jag trodde man skulle jämföra en eventuell ökning med hur det var innan Shin Corp tog över, men de siffrorna var du av förklarliga skäl inte så intresserad av att visa.

Att korruptionen, eller rättare sagt uppfattningen om korruptionen, ökade efter en militärkupp borde vara ganska självklar; militära diktaturer är inte kända för sin transparens. Enligt rapporten var den, eventuella, ökningen marginell och det säger mer om hur genomkorrupt Thaksins regim var. Tyvärr har ju inte siffrorna blivit så mycket bättre under Abhisit och korruptionen har egentligen bara flyttat från Shin Corp och familjen Shinawatra till familjerna Chidchob, Silpa-Archa, några Demokratfamiljer och ett antal militärer.

Chansen att det en dag ska bli bättre ökar dock om premiärministern själv är ren än om han är själva ringledaren:). Att tro att Thaksin skulle lösa Thailands korruptionsproblem är lika naivt som att tro Tallviking och andersbangkok skulle sponsra PTP's kommande valrörelse .

Korruptionen har ju ökat efter Thaksin blev avsatt, så vart vill du komma med din post egentligen?

Eller är du ytterligare en som stoppar huvudet i sanden och chantar att allt blivit bättre när det bevisligen inte har det...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett märkligt resonerande; påståendet att korruptionen under Thaksins regim ökade är fel eftersom korruptionen också ökade efter Thaksin :crazy: . Jag trodde man skulle jämföra en eventuell ökning med hur det var innan Shin Corp tog över, men de siffrorna var du av förklarliga skäl inte så intresserad av att visa.

Att korruptionen, eller rättare sagt uppfattningen om korruptionen, ökade efter en militärkupp borde vara ganska självklar; militära diktaturer är inte kända för sin transparens. Enligt rapporten var den, eventuella, ökningen marginell och det säger mer om hur genomkorrupt Thaksins regim var. Tyvärr har ju inte siffrorna blivit så mycket bättre under Abhisit och korruptionen har egentligen bara flyttat från Shin Corp och familjen Shinawatra till familjerna Chidchob, Silpa-Archa, några Demokratfamiljer och ett antal militärer.

Chansen att det en dag ska bli bättre ökar dock om premiärministern själv är ren än om han är själva ringledaren:). Att tro att Thaksin skulle lösa Thailands korruptionsproblem är lika naivt som att tro Tallviking och andersbangkok skulle sponsra PTP's kommande valrörelse .

Studerar man oberoende rapporter så var både korruptionen som lägst och mediefriheten som störst åren innan sekelskiftet i Thailand, sen tog Dr T makten och sedan dess har det varit en brant väg utför med både ökande korruption och minskad mediefrihet.

Klart att Dr T folket inte är intresserade av hur det såg ut innan han kom till makten, då spricker ju deras världsbild av honom som mediefrihetens riddare och korruptionens bekämpare...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruptionen har ju ökat efter Thaksin blev avsatt, så vart vill du komma med din post egentligen?

Eller är du ytterligare en som stoppar huvudet i sanden och chantar att allt blivit bättre när det bevisligen inte har det...

Nej.. tvärtom.. enligt CPI-tabellen har korruptionen minskat efter att Thaksin har blivit avsatt.

Så.. huvudet i sanden eller inte kapabel att läsa en tabell och tillhörande text.. vilket är det? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...