Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Toprunner

Eftersom du verkar veta något som ialla fall inte jag gör så skulle jag uppskatta om du kan beskriva på vilket sätt DU anser att Thaksvin bidrog till en minskad korruption. Hittills har jag mest sett att du motsatt dig att vi är några om anser IL har fel.

Vad gör att du anser att Thaksvin stävjade korruption?

Ursäkta en fråga men jag halkade bara in här. Är måttet på hur stor korruptionen är ett kriteria för hur man bör/ska rösta? Jag är inte så hemma på thailändsk politik,,, och har givetvis inte rösträtt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Ursäkta en fråga men jag halkade bara in här. Är måttet på hur stor korruptionen är ett kriteria för hur man bör/ska rösta? Jag är inte så hemma på thailändsk politik,,, och har givetvis inte rösträtt.

Inte hur stor korruption det är utan vem som verkligen vill ta itu med denna svulst; det skulle kunna vara en av de faktorer att väga när man skall rösta. Detta var precis vad som hände då Thaksvin vann första gången. Många röstade på honom därför att han påstod sig verkligen ta itu med korruptionen.

Sedan är det nog så att om en person skall prioritera vad som är viktigast att få hjälp med av politiker så kommer nog korruptionen en bit ner på listan. Detta system är så djupt rotat så de flesta förstår inte problemet när jag diskuterar det med dem.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin blev inte invald som MP utan "fick" en plats i dåvarande Palang Dharma.

Det var inte förrän senare han upptäckte hur mycket bättre det var att köpa röster. (då kunde ju ingen säga emot honom)

Thaksin, som egentligen är en kass affärsman med idel förlustbolag i sitt bagage, började inte "tjäna" pengar

förrän han fick ett 20-årigt statligt monopol av en militär bästis som kuppat till sig makten från en överkorrupt regering..

Känns det igen? Thaksin hade inga synpunkter på kuppen då utan tyckte istället att allt var skitbra.:dance1:

Hans polare generalen dog några år senare och testamenterade sin förmögenhet på 1 miljard kronor

till sin älskarinna. Inte illa att spara ihop sådana pengar på en lön på 5-6000 kronor per månad.

Thaksin lärde sig nog ett och annat av honom och det var därför han tog time off 1995 för att fundera på sin

politiska framtid. Han hade just förlorat ett val och ville framöver bli "professionell politiker" för 2000-talet.

Nu skulle han bara fundera ut hur man bäst blev en sådan.

Några få år senare hade han en bra plan. Och den fungera rätt bra i ganska många år.

Till den senaste kuppen som ju var skit naturligtvis. :)

Kontenta.. Thaksin blev inte korrupt som politiker... det är hela hans natur.

Han kan inget annat än att vara korrupt och korrumperade.

Och han skulle avskaffa korruptionen? Jovisst... det var därför han tog med "Mr Clean" i sin regering.

Men vart tog han vägen? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men Hallå Tallviking o P3

IL skrev inte att DrT INTE var korrupt, han skrev att DrT tog tag i problemet vilket jag också har läst nånstans, tror nog mediagurun MaiChai kan mer detaljer.

Sen är det väl en annan sak att den gode DrT fastnade med fingrarna i syltburken han med, men det finns ingen osanning i det IL skrev. Man skall skilja på sak o person.

Baa

Hej

Det är alltid tur att det finns några som läser det som står, och inte utläser det som dom tror det står.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser dock fortfarande att det är helt felaktigt att påstå att Thaksin tog tag i korruptionen, när hans egna privata handlingar var så främmande för att förbättra korruptionssituationen i Thailand.

Ungefär som att påstå att en polis som fångar en mördare får pluspoäng för detta för att sedan gå ut och massmörda en hel drös med folk... Oj, det stämmer nästan också in på Thaksin, förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag skulle gärna vilja ha lite förklaringar ifrån dom som tror att korruptionen ökade under Thaksins tid för enligt korruptions index är det precis tvärtom,

för enligt korruptions index i världen så har korruptionen ökat efter kuppen mot Thaksin, förklara gärna detta ni som tror på Apishit och demokraterna?

År 2001 låg Thailand på 61 plats.

År 2002 - 64 plats.

År 2003 - 70 plats.

År 2004 - 64 plats.

År 2005 - 59 plats.

År 2006 - 63 platas.

Men direkt efter kuppen började det hända grejor.

År 2007 - 84 plats.

År 2008 - 80 plats.

År 2009 - 84 plats.

Så enligt mig var en av tankarna med kuppen just att öka korruptionen, och föra den till helt nya nivåer där den aldrig varit förut.

För mig är det alldeles självklart att Thaksins kamp mot korruption var en av anledningarna till kuppen.

Jag bifogar även länken också annars tror väl dom mest fanatiska anhängarna till mutkolvarna i demokraterna förmodligen inte att det är sant.

http://www.transparency-se.org/OmKorruption.htm

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skulle gärna vilja ha lite förklaringar ifrån dom som tror att korruptionen ökade under Thaksins tid för enligt korruptions index är det precis tvärtom,

för enligt korruptions index i världen så har korruptionen ökat efter kuppen mot Thaksin, förklara gärna detta ni som tror på Apishit och demokraterna?

Eftersom jag tittat på detta förut, och förklarat för dig förut, när vi haft denna diskussion förut, så får jag väl förklara igen då. :)

Kommer du komma ihåg detta till nästa gång?

________________________________________________________________________

Det som visas i tabellerna du hänvisar till är ett s.k CPI värde. (Corruption Perception Index)

Här har du Thailands olika värden under de senaste 10 åren.

1999 - 3.2

2000 - 3.2

2001 - 3.2

2002 - 3.2

2003 - 3.3

2004 - 3.6

2005 - 3.8 (158)

2006 - 3.6 (163)

2007 - 3.3 (180)

2008 - 3.5 (179)

2009 - 3.4

Som du ser så är inte skillnaderna så stora.

Att det däremot skiljer sig i placeringar i den tabell du hänvisar till beror helt på hur många länder som är med.

år 2007 tillfördes ungefär 20 länder i tabellen varpå Thailand sjönk motsvarande antal placeringar. (från 63 - 84)

Har angivit antal länder i tabellerna inom paranteser.

Att du tror att "tappet" i tabellerna beror på kuppen får stå för dig och är bara ett ytterliggare bevis på att du skiter i hur saker

egentligen ligger till och gärna bjuder in en tjuv i ditt hem bara han är klädd till jultomte.

Vad som däremot tydligt framgår, om man ska vara petig, är att CPI steg när demokraterna kom till makten.

Och att CPI var högre de inledande åren under demokraterna - än motsvarande inledande år under Thaksin. :)

Och givetvis så kommer CPI också nå oanade nya höjder om bara Abhisit får sitta kvar. :)

Eller, vilket naturliigtvis är troligare, så ligger det inom ungefär samma nivåer.

Så enligt mig var en av tankarna med kuppen just att öka korruptionen, och föra den till helt nya nivåer där den aldrig varit förut.

För mig är det alldeles självklart att Thaksins kamp mot korruption var en av anledningarna till kuppen.

Vad du tror, och vad du tycker är självklart, har återigen visat sig vara helt fel.

Och det är därför jag numera utgår från att om du tycker något är dåligt - så är det med största sannolikhet bra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg för övrigt nyss följande text på TPIs hemsida.

Why isn’t there a greater change in a particular country’s score, given the strength or lack of anti-corruption reform, or recent exposure of corruption scandals?

It is difficult to improve a CPI score over a short time period. The CPI 2006 is based on data from the past two years, relating to perceptions that may have been formed even further in the past. This means that substantial changes in perceptions of corruption are only likely to emerge in the index over longer periods of time.

Så.. om man utgår från en tvåårs period.. så minskade t.o.m korruptionen efter kuppen. :)

Och siffrorna som postas för 2010 borde ge en fingervisning för vad som hände efter att Abhisit kom till.

Spännande. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är alltid tur att det finns några som läser det som står, och inte utläser det som dom tror det står.

Mvh Isan Lover

Låter som en bra idé för fler att ta till sig, att läsa det som skrivs istället för att tolka det som man själv vill... :whistle:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

För Er som öppnar denna tråd för att få information om vad som händer just nu

inom politiken i Thailand föreslår jag dessa bloggar,

som uppdateras nästan varje dag

http://gjbkk.wordpress.com/

http://politicalpris.wordpress.com/

Och jag skulle föreslå medlemmarna att läsa tidningar och försöka bilda sig en egen uppfattning istället.

De länkarna du angivit är klart ensidiga och färgade och ger knappast en nyanserad politisk syn.

Snarare ofta en bild baserad på falsk information och medvetet illvinklad sådan. Så som ILs inlägg ovan.

Vill man ha en nyanserad, och lite intressantare, bild så är Joints länkar i ursprungsmeddelandet avsevärt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

För Er som öppnar denna tråd för att få information om vad som händer just nu

inom politiken i Thailand föreslår jag dessa bloggar,

som uppdateras nästan varje dag

http://gjbkk.wordpress.com/

http://politicalpris.wordpress.com/

samt de av Joints tidigare nämnda

New Mandela

http://asiapacific.a...u.au/newmandala

och Bangkok Pundit http://uk.asiancorre...kok-pundit-blog

Observera att dessa fyra bloggar har regeringen

Abhisit inte lyckats censurera :na:

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra och sansad analys i Bangkok Post tycker jag Min länk

Klart intressant, tufft att skriva den och publicera den!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra och sansad analys i Bangkok Post tycker jag Min länk

Nja.. bra var den nog inte. Sammanfattande var den. Men den tillförde inget nytt eller tänkvärt.

Roligt var däremot att läsa kommentarerna. Speciellt "Bubbas" # 16.

Bubba är nämligen en "röding" som snabbt opponerar sig mot regeringen och cencur etc.

Discussion 16 : 19/06/2010 at 10:36 AM16

AMAZED #6: "I can see how the militant group in the red shirt camp were surprised that the toll was too low to make the government look bad and decided that they needed to raise it."

How the BP allows such rubbish to be posted in incomprehensible...

Det tyckte jag var lite roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. bra var den nog inte. Sammanfattande var den. Men den tillförde inget nytt eller tänkvärt.

Roligt var däremot att läsa kommentarerna. Speciellt "Bubbas" # 16.

Bubba är nämligen en "röding" som snabbt opponerar sig mot regeringen och cencur etc.

Det tyckte jag var lite roligt.

Jo den var bra. Och nej det var inte roligt. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom jag tittat på detta förut, och förklarat för dig förut, när vi haft denna diskussion förut, så får jag väl förklara igen då. :)

Kommer du komma ihåg detta till nästa gång?

________________________________________________________________________

Det som visas i tabellerna du hänvisar till är ett s.k CPI värde. (Corruption Perception Index)

Här har du Thailands olika värden under de senaste 10 åren.

1999 - 3.2

2000 - 3.2

2001 - 3.2

2002 - 3.2

2003 - 3.3

2004 - 3.6

2005 - 3.8 (158)

2006 - 3.6 (163)

2007 - 3.3 (180)

2008 - 3.5 (179)

2009 - 3.4

Som du ser så är inte skillnaderna så stora.

Att det däremot skiljer sig i placeringar i den tabell du hänvisar till beror helt på hur många länder som är med.

år 2007 tillfördes ungefär 20 länder i tabellen varpå Thailand sjönk motsvarande antal placeringar. (från 63 - 84)

Har angivit antal länder i tabellerna inom paranteser.

Att du tror att "tappet" i tabellerna beror på kuppen får stå för dig och är bara ett ytterliggare bevis på att du skiter i hur saker

egentligen ligger till och gärna bjuder in en tjuv i ditt hem bara han är klädd till jultomte.

Vad som däremot tydligt framgår, om man ska vara petig, är att CPI steg när demokraterna kom till makten.

Och att CPI var högre de inledande åren under demokraterna - än motsvarande inledande år under Thaksin. :)

Och givetvis så kommer CPI också nå oanade nya höjder om bara Abhisit får sitta kvar. :)

Eller, vilket naturliigtvis är troligare, så ligger det inom ungefär samma nivåer.

Vad du tror, och vad du tycker är självklart, har återigen visat sig vara helt fel.

Och det är därför jag numera utgår från att om du tycker något är dåligt - så är det med största sannolikhet bra. :)

Hej

Även om man väljer att bortse ifrån att Thailand har fallit i placeringar och går på din linje så har ju även CPI värdet höjts märkbart, och framförallt inte

sjunkit som borde vara fallet om det var regeringens avsikt att minska korruptionen i landet, så man kan faktiskt påvisa att den har ökat lite istället.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och jag skulle föreslå medlemmarna att läsa tidningar och försöka bilda sig en egen uppfattning istället.

De länkarna du angivit är klart ensidiga och färgade och ger knappast en nyanserad politisk syn.

Snarare ofta en bild baserad på falsk information och medvetet illvinklad sådan. Så som ILs inlägg ovan.

Vill man ha en nyanserad, och lite intressantare, bild så är Joints länkar i ursprungsmeddelandet avsevärt bättre.

Hej

Ja allt som talar emot den mördande regeringen är givetvis vinklat och falskt, den enda och rätta sanningen fås under regeringen beskyddande censur,

och nu ligger både Thailand och Burma på ungefär samma nivå i synen på pressfrihet och på oppositionen, håller man inte med juntan är man terrorist.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En länk till en artikel i dagens Bangkok Post som handlar om en tillställning på Thammasat University en månad efter det militära ingripandet mot UDD.

Och deras syn på det som nu sker i landet.

http://www.bangkokpost.com/news/local/181863/forum-blasts-government-abuses-during-rally

At Saturday's event at Thammasat University, which marked the one-month anniversary of security forces' dispersal of United Front for Democracy against Dictatorship (UDD) protesters, rights advocates and academics also slammed the state for using propaganda to whitewash its unjust actions and the emergency decree to eliminate dissidents.

"What the state has done is in violation of the United Nations' principles on human rights" said Krittiya Archavanikul of Mahidol University's Human Rights Centre.

She was referring to the military's dispersal operations carried out on April 10 and from May 14 to 19, which resulted in 90 deaths and over 1,800 injuries.

"The state has used the term 'terrorism' to clean the dirt it is hiding," said Mrs Krittiya.

A key issue at the forum was the state's use of propaganda to justify the military operation.

Chulalongkorn University political scientist Jakkrit Sangkhamanee said the government's use of propaganda has been successful because it was well planned.

"Propaganda has been used to make the public trust the government, and fear and hate protestors, as well as to bring debate to a swift conclusion," he said.

During its daily televised announcements, the CRES had used terms like "law breakers" to refer to the protesters, creating a bias against them that helped justify the state's actions.

"The state has been selective in telling the truth and has distracted public attention from core issues," he said, citing the CRES's refusal to clarify whether the army had used snipers during dispersal operations.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I suveräna radioprogrammet Godmorgon, världen i SR P1 tar man idag upp ämnet "Thailand efter rödskjortorna" vid 10,30. Lyssna direkt eller i efterhand på SR

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja allt som talar emot den mördande regeringen är givetvis vinklat och falskt, den enda och rätta sanningen fås under regeringen beskyddande censur,

och nu ligger både Thailand och Burma på ungefär samma nivå i synen på pressfrihet och på oppositionen, håller man inte med juntan är man terrorist.

En länk till en artikel i dagens Bangkok Post som handlar om en tillställning på Thammasat University en månad efter det militära ingripandet mot UDD.

Du inser att Bangkokpost, som du ofta länkar till för att sprida dina budskap, är en Thailändsk tidning, eller hur?

Och ligger alltså under "regeringens beskyddande censur".

Dom borde således ha en hel del terroriststämplade journalister jobbande hos sig eftersom det ofta förekommer artiklar

som kan uppfattas som hårda eller kritiska mot regeringen. Likaså Thammasat lär väl få stängas framöver. :)

Är det inte jobbigt att leva i en värld så full att bevis mot ens egna "sanningar," att bevisen t.o.m är uppenbara i de egna argumenten? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också är det en del i propagandan som syftar till att rättfärdiga militärjuntans inskränkningar av demokratin och brott begångna av militären under april och maj i Bangkok.

Du tror på konspirationen om att det var USA:s regering som låg bakom 9/11-attackerna också eller ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...