Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

IL. Nu får du allt ta och tänka igenom vad du skriver

Thaksin är den mesta kände korrupta politikern från Thailand och han är världsberömd för just att vara otroligt korrumperad !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men Hallå Tallviking o P3

IL skrev inte att DrT INTE var korrupt, han skrev att DrT tog tag i problemet vilket jag också har läst nånstans, tror nog mediagurun MaiChai kan mer detaljer.

Sen är det väl en annan sak att den gode DrT fastnade med fingrarna i syltburken han med, men det finns ingen osanning i det IL skrev. Man skall skilja på sak o person.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det var ytterst olyckligt att demonstrationerna skedde och inte enbart för de uppenbara skälen.

Det känns som om Abhisit har en hel del bra idéer om hur Thailand kan reformeras till gagn för de flesta.

Korruptionen är bara en sak som man måste få ett slut på om man vill verka för att en sann demokrati ska få fäste.

Hade han fått arbeta vidare med sina idéer i lugn och ro så tror jag att det snart hade börjat ge synbara resultat.

Nu har demonstranterna och oroligheterna hindrat utvecklingen mot det de sa sig demonstrera för. Vid ett eventuellt regeringsskifte så finns risken för att utvecklingen stagnerar eller tar en annan väg.

Magkänslan säger mig att det skulle vara bra om han fick fortsätta med sina ambitiösa idéer när det gäller den demokratiska utvecklingen men den säger också att han förmodligen fått för mycket negativt i bagaget under oroligheterna för att få fortsatt förtroende.

Tråkigt om det blir så, men inte oväntat. Det tar tid att göra sig av med gamla vanor och det krävs kontinuitet och stabilitet för att bryta mönster som sitter djupt rotade i ett samhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Hallå Tallviking o P3

IL skrev inte att DrT INTE var korrupt, han skrev att DrT tog tag i problemet vilket jag också har läst nånstans, tror nog mediagurun MaiChai kan mer detaljer.

Sen är det väl en annan sak att den gode DrT fastnade med fingrarna i syltburken han med, men det finns ingen osanning i det IL skrev. Man skall skilja på sak o person.

Baa

Jo men du missar essensen av problemet

En PM som är totalt genomkorrupt och värst i ligan kan ALDRIG bli betrodd eller få kredit för att han försöker göra något åt korruption

Trovärdigheten är MINUS för är sådan person

Ta bara exemplet med den polischef som nu är åtalad för sexbrott. Han var otroligt respekterad för sin kamp för jämställdhetsfrågor inom polisen och väldigt populär för detta fram till den sekund han ertappades med att vara sexbrottsling. Numera bryr sig INGEN om detta längre

Genom att Thaksin bettedde sig som han gjorde och försökte ändra lagar för att skydda sig själv och sina släktingars korruption satte han en STANDARD som alla andra ansåg det OK att följa eftersom PM gjorde det.

Snacka om att han förstörde mer än han gjorde nytta avseende korruptionsbekämpning i Thailand.

Detta har dessutom spikat fast uppfattningen hos thailändare att alla politiker, speciellt PM är korrupta.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg något program på tv för ett tag sedan där demokrati, makt och korruption diskuterades och även om det inte blev några djuplodande samtal så tog de upp vad som avses, och hur man kan bekämpa det ena och uppnå det andra. Jag tog några anteckningar och knåpar ihop en text utifrån dem.

Korruption förekommer särskilt tydligt vid tre tillfällen.

Av behov.

Lönen räcker helt enkelt inte till. Varför den inte gör det finns det olika förklaringar till.

Av girighet.

Mycket vill ha mer. Alltid samma förklaring.

Vid olika upphandlingar.

Den vanligaste definitionen av korruption är ”användning av offentlig makt för personlig vinning.”

Man använder sig av korruption bl.a. för att vinna val. Återbetalningen sker då ofta via vänskapskorruption eller i form av pengar. Det är en vanlig företeelse i fattigare länder men också i länder som USA, Italien och Japan. I Sverige är det vanligast vid olika tillsättningar av tjänstemän som utses av regeringen, d.v.s. de är politiskt tillsatta.

Sverige, Finland och New Zeeland ligger i topp bland länderna med minst korruption, även de andra nordiska länderna ligger i toppen. Sedan kommer de sedan länge etablerade demokratierna i Europa, Nordamerika och de länder som är mest auktoritära.

Det finns gott om exempel på att makt korrumperar. Nixon och Watergate-skandalen är ett bra exempel på att det kan hända även i stora etablerade demokratier.

Nya demokratier är mer öppna för olika konflikter och interna motsättningar vid övergången från att ha varit en auktoritär stat. De länderna är oftast mest korrupta och de korrupta systemen är oftast väldigt robusta.

Demokrati är att skapa en struktur som gör att man får ut de positiva egenskaperna hos ledarna och inte tillåter något annat.

Tecken på att man nått demokrati är när man skapat olika institutioner som på något vis representerar folkets kontroll över makthavarna och möjligheterna att utnyttja statliga medel till vad som helst. Målet för en demokratisk stat är att skapa just det och se till att de håller dem ledande på plats.

Vi har normer, regler och lagar och de finns inte bara till på papper utan det är något som vi alla känner till, vi ”känner” dem och vi accepterar inte att någon beter sig på ett visst sätt.

Processen att gå från en auktoritär stat som kontrollerar allt till en demokrati där demokratins lagar och normer kontrollerar, är inte helt okomplicerad och det är först när dessa normer accepteras som det fungerar.

En viktig del för att korruption ska minska folk börjar lita på varandra. Först måste man införa regler och hårda kontrollsystem men på sikt börjar folk lita på varandra. Det är först när folk litar på att andra gör rätt som man blir mer benägen att göra rätt själv.

När man ser de oroligheter som finns på olika håll i världen, inte så sällan gäller det demokratiska frågor. Inte så sällan av parter som inte riktigt är på det klara med vad demokrati egentligen är. Det är inget ovanligt och vi har genomgått samma problematik här med, även om de flesta av oss inte var med när det pågick.

För oss tog det ungefär tvåhundra år att gå från det traditionella samhället till en modern industristat.

I det traditionella samhället hade varje by en slags balans och kontroll över att olika oegentligheter uppstod. I övergången till att modernisera samhället då en ny sorts lagstiftning infördes, den typ vi har idag, så hade man inte den typ av institutioner, framförallt polisen, som fungerade och som kontrollerade den nya lagstiftningen samtidigt som det traditionella samhället var i upplösning.

Den perioden fram till att man har den kontrollen är obehaglig. Den perioden befinner sig Thailand i just nu och tids nog når de hela vägen fram. Det gäller bara att de som vill förhindra det inte ges den möjligheten.

Något ostrukturerad text men jag hade bara några anteckningar att gå på och det var ett tag sedan jag gjorde dem.

Mvh Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men du missar essensen av problemet

En PM som är totalt genomkorrupt och värst i ligan kan ALDRIG bli betrodd eller få kredit för att han försöker göra något åt korruption

Trovärdigheten är MINUS för är sådan person

Ta bara exemplet med den polischef som nu är åtalad för sexbrott. Han var otroligt respekterad för sin kamp för jämställdhetsfrågor inom polisen och väldigt populär för detta fram till den sekund han ertappades med att vara sexbrottsling. Numera bryr sig INGEN om detta längre

Genom att Thaksin bettedde sig som han gjorde och försökte ändra lagar för att skydda sig själv och sina släktingars korruption satte han en STANDARD som alla andra ansåg det OK att följa eftersom PM gjorde det.

Snacka om att han förstörde mer än han gjorde nytta avseende korruptionsbekämpning i Thailand.

Detta har dessutom spikat fast uppfattningen hos thailändare att alla politiker, speciellt PM är korrupta.

Att korruptionen är ett gigantiskt problem för alla är vi förmodligen överns om, om man inte är "normalThai", då ser man det som en del av vardagen och reagerar inte nämnvärt, nog om det.

Nä, jag missade inte kärnan i inlägget och inte heller tror jag att DrT har många förespråkare utanför Issan men det var inte det jag skrev, jag skrev att IL hade rätt i det han skrev beträffande DrT:s försök att stävja korruptionen, resten är historia och den kan vi ju redan.

Jag har inte samma politiska grundsyn som IL, men för den skull hackar jag inte ner honom till köttfärs, alla skall bedömas utifrån det inlägg han eller hon skrivit, inte vad man har för uppfattning om respektive, då blev det inte mycket till forum kvar.

:

Hade

Baa

För övrigt rekommenderar jag yllekalsingar i morgon, själv tar jag nog mina Helly Hansen :dance1

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

16-17 grader imorgon=pilsnervänligt :drinks: inget regn=grillvänligt :great: väl mött imorgon :friends:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

A lawyer for the United Front for Democracy against Dictatorship on Friday morning asked the Corrections Department to move six UDD leaders detained at Klong Prem Prison to Bangkok Remand Prison, submitting that their present cells were unhealthy.

The request was made in a letter to department chief Chartchai Suthiklom through the Klong Prem Prison warden by lawyer Karom Ponthaklang, who was accompanied by Thida Thavornseth, wife of UDD leader Weng Tojirakarn.

Five UDD leaders - Mr Weng, Kwanchai Praipana, Wiputhalaeng Pattanaphumthai, Yotwawaris Chulom alias Jeng Dokchik, and Korkaew Pikulthong - and one UDD guard, Amnart Inthachote, are being detained at Kong Prem Prison on terrorism charges.

Mr Karom wanted the six transferred to Bangkok Remand Prison where three other UDD leaders - Veera Musikhapong, Natthawut Saikua and Nisit Sinthuprai - and two red guards Sombat Makthong and Phumkitti Sukchinda are being detained on the same charges.

He sakid all of the six were detained in the same 4 x 6 metres cell, which was very crowded. Moreover, Klong Prem Prison was designed for convicts charged with serious crimes, not political suspects.

Mr Chartchai said he had not yet received the request.

He said that all 11 UDD leaders and guards were receiving the same treatment as other detainees, and their safety was ensured.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/181690/lawyer-seeks-transfer-of-jailed-udd-leaders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var det bästa han har sagt på länge, frågan är bara om han vågar ingripa mot den som Thaksin gjorde under sin tid, för om han gör det kommer han att få

samma motståndare i landet som Thaksin nu har nämligen eliten bland mutkolvarna i stat, militär, polis, adel, rättssystem och affärs elit och dom kommer

aldrig att acceptera att någon rör i detta.

Mvh Isan Lover

Att hylla någon för vad man subjektivt upplevt är ju en sak men nu gör du dig själv en björntjänst; det är ju bara att titta på vilken statistik som helst så ser man att Thailand föll ordentlig i all statistik angående korruption efter Thaksins maktövertagande. Det må ju så vara att Thaksins underhuggare i någon Isaanprovins var duktig och fick amphoe att sluta ta 200 Baht för varje dokument som behövdes men framförallt den "organiserade" korruptionen nådde ju Marcosnivåer under Thaksin.

Thaksin hade dessutom ett större stöd hos "eliten bland mutkolvarna i stat, militär, polis, adel, rättssystem och affärs elit" än Abhisit någonsin kommer ha.

Blanda inte ihop framstegen du upplevde i din by och vad du vill att Thaksin skulle ha stått för och vad han egentligen gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta länder anses terrorism anklagelser som allvarliga brott, frågan är vad de hade förväntat sig av thailändska fängelser? Kanske ett nyttigt besök för dem...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att korruptionen är ett gigantiskt problem för alla är vi förmodligen överns om, om man inte är "normalThai", då ser man det som en del av vardagen och reagerar inte nämnvärt, nog om det.

Nä, jag missade inte kärnan i inlägget och inte heller tror jag att DrT har många förespråkare utanför Issan men det var inte det jag skrev, jag skrev att IL hade rätt i det han skrev beträffande DrT:s försök att stävja korruptionen, resten är historia och den kan vi ju redan.

Jag har inte samma politiska grundsyn som IL, men för den skull hackar jag inte ner honom till köttfärs, alla skall bedömas utifrån det inlägg han eller hon skrivit, inte vad man har för uppfattning om respektive, då blev det inte mycket till forum kvar.

:

Hade

Baa

För övrigt rekommenderar jag yllekalsingar i morgon, själv tar jag nog mina Helly Hansen :dance1

Nu lyckades du missa essensen, igen

IL:s uttalande blev väldigt fel av just den anledningen att Thaksins påstådda försök till att bekämpa korruption gick så pinsamt åt h:e just för att Thaksin var så korrumperad själv !!

Han fick genom detta ingen som helst trovärdighet i sina försök !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta länder anses terrorism anklagelser som allvarliga brott, frågan är vad de hade förväntat sig av thailändska fängelser? Kanske ett nyttigt besök för dem...

i de flesta länder blir inte oppositions politiker anklagade för terrorism...

Typ bara i Iran, Thailand mm mm

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

i de flesta länder blir inte oppositions politiker anklagade för terrorism...

Typ bara i Iran, Thailand mm mm

Vilket också har att göra med att i de flesta länder så uppför sig inte, delar av, oppositionen som terrorister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyckades du missa essensen, igen

IL:s uttalande blev väldigt fel av just den anledningen att Thaksins påstådda försök till att bekämpa korruption gick så pinsamt åt h:e just för att Thaksin var så korrumperad själv !!

Han fick genom detta ingen som helst trovärdighet i sina försök !

Du får ha vilka indigrienser som helst, även om det gick åt h-vete så var det mig veterligen det första och hitintills enda uttalade motståndet mot korruption, att det sen sket sig är nästa kapitel, tror inte Du hade bemödat Dig att överhuvudtage svara om det inte var IL som postat inlägget. Även det har med trovärdighet att göra.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad man säger eller tycker om Thaksin, men att säga att han tog tag i korruptionen i Thailand på ett positiv sätt är väl... ja, vad ska man säga? Fånigt.

En man som lyckas stjäla ca 1/5 av den Thailändska kungens totala förmögenhet av staten, kan väl ändå inte kalla för en man som tar tag i korruptionen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad man säger eller tycker om Thaksin, men att säga att han tog tag i korruptionen i Thailand på ett positiv sätt är väl... ja, vad ska man säga? Fånigt.

En man som lyckas stjäla ca 1/5 av den Thailändska kungens totala förmögenhet av staten, kan väl ändå inte kalla för en man som tar tag i korruptionen i Thailand.

Så han har bara stulit 20% av vad kungen lyckats själa menar du?

Man undrar vem som är storskurken i Thailand. :whistle:

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad man säger eller tycker om Thaksin, men att säga att han tog tag i korruptionen i Thailand på ett positiv sätt är väl... ja, vad ska man säga? Fånigt.

En man som lyckas stjäla ca 1/5 av den Thailändska kungens totala förmögenhet av staten, kan väl ändå inte kalla för en man som tar tag i korruptionen i Thailand.

I princip håller jag med om vad Du säger, men, han gjorde i alla fall nåt, fast det blev ju som bekant pannkaka av det, allt i eget intresse. Sen är väl all aktivitet gentemot korruptionen önskvärd. Eller ?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip håller jag med om vad Du säger, men, han gjorde i alla fall nåt, fast det blev ju som bekant pannkaka av det, allt i eget intresse. Sen är väl all aktivitet gentemot korruptionen önskvärd. Eller ?

Så vad gjorde han då som du anser lovvärt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad gjorde han då som du anser lovvärt ?

Det måste väl inte tyckas lovvärt, dock anser jag att bara det att överhuvudtaget ens nämna orden, stopp för korruption, är ett vanebrytande utan gräns i det genomkoruppta Thailand, men nu orkar jag inte några mer hårklyverier så om Du mår bättre av att få sista ordet så vassego.

DrT fore president (i montenegro)

PS Ta på Dig varmt och torrt i morgon DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så han har bara stulit 20% av vad kungen lyckats själa menar du?

Man undrar vem som är storskurken i Thailand. :whistle:

... men det är inget snack om vilka som toppar korkligan på MPR. :)

Själv gav jag kungen en liten markplätt alldeles gratis, för två år sedan, så mig behövde han inte sno något av iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det var det bästa han har sagt på länge, frågan är bara om han vågar ingripa mot den som Thaksin gjorde under sin tid, för om han gör det kommer han att få

samma motståndare i landet som Thaksin nu har nämligen eliten bland mutkolvarna i stat, militär, polis, adel, rättssystem och affärs elit och dom kommer

aldrig att acceptera att någon rör i detta.

Mvh Isan Lover

Nu halkade du snett igen IL :-)

Detta är just en av de saker som gjort mig mest förbannad på Thaksin.

När han första gången kom till makten så var det bl.a. för att han "nu skulle ta itu med korruptionen i landet" Han var så rik så han skulle minsann inte behöva mer pengar mm.

Jag tyckte det lät riktigt bra. Tänk om någon äntligen tog itu med den svulsten så det blev lite reda i affärslivet.

Det som hände var att Thaksvin använde sin makt till att roffa åt sig mer än någon annan. Han använde dessutom nya, klumpiga metoder.

Kolla bara hur en av hans golfbanor; Alpine har finansierats. Jo han meddelade att det skulle spelas Johnny Walker Cup och det vore bra om vissa leverantörer hjälpte till för detta var ju ett stort event som var viktigt för Thailand (fast egentligen mest för Thasvin själv). Ville leverantörerna vara med och stötta Thailand så skulle det uppskattas.

Alla visste precis vad det egentligen betydde. Om man inte var med och betalade banan så skulle Thaksvi se till att det inte blev några affärer...så många gjorde det för "landet".

Se systerns exklusivitet på parkering och taxi vid nya flygplatsen i BKK. Enligt Thaksvin" hade inget att göra med att han var PM". Sonen drar in pengar varje gång ni som reser till Pattaya använder highway. Det hade heller inte något att göra med att Thaksvin var PM.

Inte heller affärerna med Kina och Australien kring bytet av satellitkapacitet i Shinsat mot kyckling och ris.

Det är bara att konstatera att han är det största ärkesvin som gått i ett par skor i Thailand.

Jag min idi*t trodde ett tag på det han sa (i samband med första valomgången). Som ni kanske kan se så har jag svängt en del i frågan om Thaksvin.

Att IL ser det som en bedrift att Thaksvin avsatte en minister (han blev inte ens åtalad) det visar IL´s öppna sinne :spy:

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Men Hallå Tallviking o P3

IL skrev inte att DrT INTE var korrupt, han skrev att DrT tog tag i problemet vilket jag också har läst nånstans, tror nog mediagurun MaiChai kan mer detaljer.

Sen är det väl en annan sak att den gode DrT fastnade med fingrarna i syltburken han med, men det finns ingen osanning i det IL skrev. Man skall skilja på sak o person.

Baa

Baa: det är visst osanning det IL skriver. Thaksvin har inte gjort ett dugg åt korruptionen annat än säkrat att pengaflödet gick mer till honom. Han avsatte en minister om jag inte missminner mig men Thaksvin har verkligen inte gjort några ansträngningar för att minska korruptionen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Du får ha vilka indigrienser som helst, även om det gick åt h-vete så var det mig veterligen det första och hitintills enda uttalade motståndet mot korruption, att det sen sket sig är nästa kapitel, tror inte Du hade bemödat Dig att överhuvudtage svara om det inte var IL som postat inlägget. Även det har med trovärdighet att göra.

Eftersom du verkar veta något som ialla fall inte jag gör så skulle jag uppskatta om du kan beskriva på vilket sätt DU anser att Thaksvin bidrog till en minskad korruption. Hittills har jag mest sett att du motsatt dig att vi är några om anser IL har fel.

Vad gör att du anser att Thaksvin stävjade korruption?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...