Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

A key eyewitness has claimed that the shots that killed six people at Pathum Wanaram Temple during the red-shirt protest last month came from red-shirt guards, not soldiers, a Department of Special Investigation source said yesterday

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/06/09/national/Red-shirts-fired-temple-shots%22-30131188.html

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Vad var det som var nytt för dig? Väldigt bra artikel var det iaf. Tack för den.

Hej

Det som var nytt för mig var att dessa personer (gula och röda) tillsammans deltog som demonstranter 1992, och att en av

dessa av militären beskjutna demonstraterna nu är PM, och själv beordrar militären att skjuta på demonstranter och dessutom

tycker att demonstranter är terrorister.

Undrar om han själv kände sig som en terrorist när han hukade för militärens beskjutning 1992 och var rädd för att dö.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Oberoende utredning. Oberoende beroende på vem man frågar.

Kanit na Nakorn har onekligen lite hemligt och lite rörigt förflutet som det verkar. F.d riksåklagare som fick "in-active duty" i PMs kontor efter att han mkt omtalat valt att lägga ned ett omfattande mutåtal mot Demokraterna i samband med en stor landhärva på Phuket i mitten på 90-talet. Hans bror var en av de som hade tillskanskat sig land på ytterst tveksamt sätt.

Polare med Thaksin fram och tillbaka men till slut en stor konflikt. Började som en av grundarna till TRT men slutade som stor ovän till Thaksin. Ledde utredningen om dödsfallen under WOD. Kan knappast sägas ha gjort ett imponerande arbete där.

Man kan med lätthet säga att Kanit är i princip allting utom just oberoende och hans utnämning att leda förundersökningen om alla dödsfallen ter sig numera som ett dåligt skämt.

En av många gamla notiser. http://news.google.com/newspapers?nid=437&dat=19961106&id=55wkAAAAIBAJ&sjid=8jEDAAAAIBAJ&pg=6628,1992561

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är mycket förvånad över att du inte kände till detta, det var ju efter 1992 som Thailand hade sin mest positiva utveckling med hänsyn till demokrati och yttrandefrihet. Tyvärr satte nog asienkrisen 1997 käppar i den utvecklingen.

Jag skulle råda dig att studera mer om revolten 1992, vem som var involverade och varför. Samt vad som gjorde att de är så splittrade idag när de hade samma mål då. Gör det utan att ha några förutfattade meningar om någon, oavsett vad de hittat på under senare år så ser de nog hur komplex och svårlöst thailands politiska kris är.

Hej

Jag själv har varit helt ointreserad av Thailändsk politik före Thaksin, och eftersom jag har vistats i Isaan och umgåtts

med folk där i 25 år så hade jag lika lite intresse och tilltro till Thailändska politiker som byborna.

Dom hade aldrig upplevt att någon politiker oavsett parti brydde sig om dom och deras provins, politiker var bara ute efter

personlig rikedom och makt, så det fanns aldrig någon som ens nämde något om politik eller politiker annat än som skällsord.

Men allt vände när TRT kom till, byborna fick det dom blev lovade och upprustningen av byarna och utlovade reformer

genomfördes, själv började man ju undra vad som skedde, man kände knappt igen sig i byn år från år, det blev en enorm

utveckling, och alla pratade om denne Thaksin dom fattigas välgörare som förändrade deras liv och framtid.

Själv tyckte jag att det som skedde var fantastiskt och jag hade aldrig trott att jag skulle ha fått uppleva något liknande

under min livstid, vår lilla dammiga byhåla med grusvägar och ett par bilar och skolan som enda murade byggnad förvandlades

snabbt.

Snart fanns det mer murade hus än trähus, 50 bilar, cementerade gator, fler affärer och resturanger, folk kunde i större

utsträckning stanna kvar och jobba i byn, m.m m.m

Så det var byborna som valde att stödja Thaksin inte jag, men jag har all förståelse i världen för att dom gjorde det, och

själv stödjer jag förstås byborna och deras val.

Men som västerlänning så misstänkte jag ganska tidigt att andra bättre bemedlade grupper skulle ogilla satsningarna bland

dom obildade "infödingarna" på landet, och att omfördela en del av landets pengar ifrån Bangkok till landsbygden väckte

mycket riktigt starka känslor hos eliten, som tidigare hade haft mer eller mindre monopol på dessa pengar.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag själv har varit helt ointreserad av Thailändsk politik före Thaksin, och eftersom jag har vistats i Isaan och umgåtts

med folk där i 25 år så hade jag lika lite intresse och tilltro till Thailändska politiker som byborna.

Dom hade aldrig upplevt att någon politiker oavsett parti brydde sig om dom och deras provins, politiker var bara ute efter

personlig rikedom och makt, så det fanns aldrig någon som ens nämde något om politik eller politiker annat än som skällsord.

Men allt vände när TRT kom till, byborna fick det dom blev lovade och upprustningen av byarna och utlovade reformer

genomfördes, själv började man ju undra vad som skedde, man kände knappt igen sig i byn år från år, det blev en enorm

utveckling, och alla pratade om denne Thaksin dom fattigas välgörare som förändrade deras liv och framtid.

Själv tyckte jag att det som skedde var fantastiskt och jag hade aldrig trott att jag skulle ha fått uppleva något liknande

under min livstid, vår lilla dammiga byhåla med grusvägar och ett par bilar och skolan som enda murade byggnad förvandlades

snabbt.

Snart fanns det mer murade hus än trähus, 50 bilar, cementerade gator, fler affärer och resturanger, folk kunde i större

utsträckning stanna kvar och jobba i byn, m.m m.m

Så det var byborna som valde att stödja Thaksin inte jag, men jag har all förståelse i världen för att dom gjorde det, och

själv stödjer jag förstås byborna och deras val.

Men som västerlänning så misstänkte jag ganska tidigt att andra bättre bemedlade grupper skulle ogilla satsningarna bland

dom obildade "infödingarna" på landet, och att omfördela en del av landets pengar ifrån Bangkok till landsbygden väckte

mycket riktigt starka känslor hos eliten, som tidigare hade haft mer eller mindre monopol på dessa pengar.

Mvh Isan lover

Ligger mycket i vad Du säger och jag har all respekt för Din åsikt, men trots att det gått några år verkar nivån på argumentationen hakat upp sig och riktas med hjälp av ("små Thaksinkopior") snikna profitörer mot den s.k. eliten i BKK i stället för att fortsätta utvecklingsprogrammet för Issan och andra fattiga delar av landet.

Som vanligt när det gäller bybor så följer man sin byboss i vått o torrt och då passar det DrT svansen att skaffa sig possition för att roffa åt sig en så stor bit av kakan som möjligt, det är just detta som ingen (närapå) fattat, eller ens fått reda på på grund av sitt ointresse, eller möjligen traditionellt blint litandes till bybossen.

Det har i mitt tycke gått överstyr när de s.k. ledarna inte förmår att tygla sina anhängare till att genomföra fredliga och inte samhällsfarliga demonstrationer utan hetsar till anarkistiska handlingar och regelrätta terroristattacker.

Inte ens en blind kunde undgå detta i nyhetsbevakningen, såväl inhemsk som internationell. Att kalla detta för lögnaktig propaganda sänker bara nivån på dialogen.

Sen tycker jag det framstår mer än tydligt att Du stöttar DrT anhängarna, inte skapat motståndet, mot Abhisit och den sittande regeringen som Du blir beskylld för av en del direkt eller indirekt, men det är väl en del av hetskampanjen kan jag tro.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ligger mycket i vad Du säger och jag har all respekt för Din åsikt, men trots att det gått några år verkar nivån på argumentationen hakat upp sig och riktas med hjälp av ("små Thaksinkopior") snikna profitörer mot den s.k. eliten i BKK i stället för att fortsätta utvecklingsprogrammet för Issan och andra fattiga delar av landet.

Som vanligt när det gäller bybor så följer man sin byboss i vått o torrt och då passar det DrT svansen att skaffa sig possition för att roffa åt sig en så stor bit av kakan som möjligt, det är just detta som ingen (närapå) fattat, eller ens fått reda på på grund av sitt ointresse, eller möjligen traditionellt blint litandes till bybossen.

Det har i mitt tycke gått överstyr när de s.k. ledarna inte förmår att tygla sina anhängare till att genomföra fredliga och inte samhällsfarliga demonstrationer utan hetsar till anarkistiska handlingar och regelrätta terroristattacker.

Inte ens en blind kunde undgå detta i nyhetsbevakningen, såväl inhemsk som internationell. Att kalla detta för lögnaktig propaganda sänker bara nivån på dialogen.

Sen tycker jag det framstår mer än tydligt att Du stöttar DrT anhängarna, inte skapat motståndet, mot Abhisit och den sittande regeringen som Du blir beskylld för av en del direkt eller indirekt, men det är väl en del av hetskampanjen kan jag tro.

Baa

Hej Baa

Det är nog ungefär som du beskrev det, och byborna har valt väg inte jag, men mitt stöd får dom på köpet.

Vem vill inte se stora förbättringar för dessa fattiga människor?

Och när man dessutom får se dessa förbättringar med egna ögon då är saken klar för min del.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oberoende utredning. Oberoende beroende på vem man frågar.

Kanit na Nakorn har onekligen lite hemligt och lite rörigt förflutet som det verkar. F.d riksåklagare som fick "in-active duty" i PMs kontor efter att han mkt omtalat valt att lägga ned ett omfattande mutåtal mot Demokraterna i samband med en stor landhärva på Phuket i mitten på 90-talet. Hans bror var en av de som hade tillskanskat sig land på ytterst tveksamt sätt.

Polare med Thaksin fram och tillbaka men till slut en stor konflikt. Började som en av grundarna till TRT men slutade som stor ovän till Thaksin. Ledde utredningen om dödsfallen under WOD. Kan knappast sägas ha gjort ett imponerande arbete där.

Man kan med lätthet säga att Kanit är i princip allting utom just oberoende och hans utnämning att leda förundersökningen om alla dödsfallen ter sig numera som ett dåligt skämt.

En av många gamla notiser. http://news.google.c...AAAIBAJ&pg=6628,1992561

Det ser ju onekligen ut som ett skämt. icon_baggirl.gif

Kul att du hittade den gamla artikeln. Arkivsöket på nyheter på google äger ju. :)

När jag har tid ska jag leta lite bevingade ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man kan ju undra över varför dessa forna vänner och demonstranter nu gör allt för att förgöra varandra på var sin kant.

Från 2006:

How the PM fell out with his friends

(The Nation (Thailand) Via Thomson Dialog NewsEdge)Dissatisfaction in TRT ranks grew exponentially as Thaksin failed to keep to his original concept

If you are an admirer of Thaksin Shinawatra and still wonder why the number of people who detest him keeps rising, read "The Four Insiders Who See Through Thaksin".

Four prominent politicians, once close to the outgoing Prime Minister, have written why they lost faith and trust in him.

Former house speaker Uthai Pimchaichon, former Thai Rak Thai party chief advisor Snoh Thienthong, former attorney general Kanit na Nakhon, and former Chat Pattana party leader Korn Dabaransri, all contributed articles in a book that recounts how they become involved with Thaksin - and why they decided to defect from the party.

In one article "Thaksin is not a Democratic Leader", Uthai wrote that he supported Thaksin because he thought the man was the best choice among the party leaders - Chuan Leekpai, Chavalit Yongchaiyudh and Banharn Silapa-archa - in terms of competence to lead the country in the international arena.

The first disappointment was when Thaksin recruited old groups of politicians, instead of new faces with a political ideology, as members of Thai Rak Thai Party. "I raised this question and his close aides told me that if Thaksin had chosen new faces, he would have never become PM," he wrote.

Uthai said that as time went by he saw three major flaws in Thaksin that showed that he was not sincere in laying democratic foundations for the country.

First, he did not want to build the party as a political institute as he failed to establish provincial branches. Second, he hardly attended House meetings, not giving importance or respect to the House. "Thaksin would rather go to see 200-300 villagers than attend the House because these people flatter him. I am deeply hurt when he said that democracy is just his tool," he wrote.

Uthai also opposed the CEO provincial governor system because the idea was in conflict with the democracy. "We already have a provincial administration with too many people giving orders. It will result in failure," he wrote.

Uthai said he sincerely warned Thaksin in front of his wife (Pojaman) but he did not listen to him. "Thaksin took the wrong medicine and any other medical treatment is too late because the drug has reached and taken effect in his brain. The result of this is that he believes the whole country loves him and only a few hate him," he wrote.

The House dissolution was Thaksin's gravest mistake. "He also expedited a snap election in 30 days. If it wasn't to take advantage of other parties, then he just wanted to harass them," he wrote.

Snoh wrote in his article "Want Thaksin or Thailand'" that Thaksin is competent but lacks leadership skills. He ran the country like he runs a business, using marketing as a tool. Snoh said he had advised Thaksin that the project to register the poor was not practical because people with debt (but not truly poor) would register.

But Thaksin told him, "Pee Noh, are the blind afraid of a tiger' If we do not do this, will we have their support'"

Snoh said he also told Thaksin that announcing the SML project during an election campaign was illegal because it was another way of buying votes, but Thaksin said, "The power is with us. The Election Commission is ours."

Snoh said that any politician who warned Thaksin or did not follow Thaksin's orders could not live under Thaksin. Snoh himself warned Thaksin about corruption by ministers, thinking that Thaksin did not know. "Actually, he was the one who ordered ministers to do it," Snoh wrote.

Snoh said he also warned Pojaman saying, "Sister, what is the point of getting another Bt100 billion'"

"Playing politics needs money. It is like a business," she replied.

When Snoh warned her again, she said: "If Thaksin steps down, the Thai Rak Thai must be in power for two terms - then he will be safe," Snoh quoted Pojaman as saying.

Snoh wrote that Thaksin runs the government like his own company by using people who worked in his company to control interests in ministries or on house committees.

Korn wrote about how Thaksin controls his Cabinet and reveals how Thaksin's orders become Cabinet resolutions and why Thaksin chose his Cabinet members not according to their qualifications but according to their "readiness to serve Thaksin."

Thaksin also did not pay attention to individuals or other prominent Cabinet members such as Purachai Piumsombun, who at one stage scored a higher job approval rating than Thaksin.

He wrote that Thaksin'a downfall came because he succumbed to his own power. "Every thing and every decision is up to the PM. When problems accumulates, he makes the wrong political decisions.

"If Thailand had businessmen like Thaksin I believe the country would become a powerful country, but do not step into politics because political society has rules, ethics and culture," he said.

Kanit, who was one of the Thai Rak Thai's Party founders, was among the first who faded out of the limelight because of the many "exceptions" that Thaksin approved in recruiting party members.

"I wanted to recruit politicians devoid of nepotism, but it did not work out how I thought it would," he said.

Samatcha Hunsara

_____________________________________________________________________________________________

http://www.tmcnet.co.../18/1583848.htm

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Från 2006:

How the PM fell out with his friends

(The Nation (Thailand) Via Thomson Dialog NewsEdge)Dissatisfaction in TRT ranks grew exponentially as Thaksin failed to keep to his original concept

mycket text

http://www.tmcnet.co.../18/1583848.htm

Intressant läsning som passar som handsken i min världsbild :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad gäller pågående politisk diskussion så kan ju jag därför säga: att om det visar sig att den bild

av den neutrale riksåklagaren, som hittils kommit fram, verifieras- så kommer jag få revidera min

inställning till Abhisits omdömme och hederlighet.

Men än så länge tror jag inte att det kommer att behövas. :)

Är det dags att revidera bilden av Abhisit ännu?

Måste säga att jag är mycket besviken på valet av Na Nakorn och Demokraterna samlar knappast pluspoäng med det beslutet.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dags att revidera bilden av Abhisit ännu?

Måste säga att jag är mycket besviken på valet av Na Nakorn och Demokraterna samlar knappast pluspoäng med det beslutet.

Håller med och bilden är absolut under revidering. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vem snodde de blindas "Lotter" och försörjning?

Skamligt att ge sig på de svagaste i samhället för att berika sig

och sedan skicka polisen på folk som inte ens kan se om det är dag eller natt.

*********************************************************************

Police have arrested 23 disabled demonstrators for violating

the emergency decree by trying to storm the Government House compound.

The demonstrators, 19 men and four women, mostly blind and disabled lottery vendors, were detained yesterday at Dusit police station before being released on bail.

About 200 disabled and able-bodied people gathered at the Chamai Maruchet Bridge on Phitsanulok Road near Government House at 7am yesterday to demand that the administration revise the allotment of lottery ticket quotas.

Somchai Pan-akewong, president of the Thailand Association of the Blind, said the government had allocated quotas of 2 million lottery tickets each to three major lottery dealers, while disabled vendors did not receive any.

Mr Somchai said the group had tried to raise the matter with the government on several occasions but he was dissatisfied with the response.

He said the group on Monday went to the Finance Ministry to meet Deputy Finance Minister Pradit Phataraprasit.

But only Wanchai Surakul, director of the Government Lottery Office, showed up.

http://www.bangkokpost.com/news/local/38397/police-break-up-lottery-protest

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det som var nytt för mig var att dessa personer (gula och röda) tillsammans deltog som demonstranter 1992, och att en av

dessa av militären beskjutna demonstraterna nu är PM, och själv beordrar militären att skjuta på demonstranter och dessutom

tycker att demonstranter är terrorister.

Undrar om han själv kände sig som en terrorist när han hukade för militärens beskjutning 1992 och var rädd för att dö.

Mvh Isan lover

En mycket intressant artikel du hittade, men ny information jag inte kände till. Sedan är det tråkigt att du hamnar tillbaka i den blodröda fållan och kommer med påstående som saknar täckning. De röda som Abhisit kallar terrorister är det som var beväpnande och som utförde terroristhandlingar. Han har varit noga med att säga att bland de fredliga demonstranterna döljer sig beväpnade terrorister.

kan mot den bakgrunden kan det vara intressant med ett citat ur artikeln:

Some have called Thailand’s crisis a class struggle. But it’s hard to take such portrayals seriously when powerful politicians and wealthy businesspeople are calling from the red shirt stage for the overthrow of “the elite.” Among those fiery speakers was my old colleague Jatuporn Promphan, wearing a shirt with a silkscreen of Mahatma Gandhi. The protest site was defended by red shirt guards who were armed.

From 2006 through 2008, my old colleague Pipob Dhongchai, a leader of the yellow shirts, spearheaded mass rallies against Thaksin and subsequent governments he controlled by proxy, culminating in the occupation of Bangkok’s airports. The yellow shirts also had a corps of armed guards. In 1992, none of us were armed. We suffered through bullets and batons with our ideals as our only defense.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Texten ovan är ett utmärkt exempel på varför det är direkt oansvarigt och felaktigt av regeringen att inte skippa det s:k emergency decree snarast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem snodde de blindas "Lotter" och försörjning?

Skamligt att ge sig på de svagaste i samhället för att berika sig

och sedan skicka polisen på folk som inte ens kan se om det är dag eller natt.

*********************************************************************

Police have arrested 23 disabled demonstrators for violating

the emergency decree by trying to storm the Government House compound.

The demonstrators, 19 men and four women, mostly blind and disabled lottery vendors, were detained yesterday at Dusit police station before being released on bail.

About 200 disabled and able-bodied people gathered at the Chamai Maruchet Bridge on Phitsanulok Road near Government House at 7am yesterday to demand that the administration revise the allotment of lottery ticket quotas.

Somchai Pan-akewong, president of the Thailand Association of the Blind, said the government had allocated quotas of 2 million lottery tickets each to three major lottery dealers, while disabled vendors did not receive any.

Mr Somchai said the group had tried to raise the matter with the government on several occasions but he was dissatisfied with the response.

He said the group on Monday went to the Finance Ministry to meet Deputy Finance Minister Pradit Phataraprasit.

But only Wanchai Surakul, director of the Government Lottery Office, showed up.

http://www.bangkokpo...lottery-protest

Ja, nog vågade sig de fega männen i brunt sig fram när det handlade om blinda. Tydligen var inte Abhisit speciellt nöjd med polisens ingripande:

Abhisit orders police investigate dispersal of blind protesters at Government House

Prime Minister Abhisit Vejjajiva said Wednesday that he had instructed the Royal Thai Police to investigate police's dispersal of blind protesters at the Government House on Tuesday.

Abhisit said that when he heard about the arrest of the protesters, which prompted some to fall into the canal, he ordered an investigtion.

He said police should have dealt with the blind protesters with leniency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En mycket intressant artikel du hittade, men ny information jag inte kände till. Sedan är det tråkigt att du hamnar tillbaka i den blodröda fållan och kommer med påstående som saknar täckning. De röda som Abhisit kallar terrorister är det som var beväpnande och som utförde terroristhandlingar. Han har varit noga med att säga att bland de fredliga demonstranterna döljer sig beväpnade terrorister.

kan mot den bakgrunden kan det vara intressant med ett citat ur artikeln:

Some have called Thailand’s crisis a class struggle. But it’s hard to take such portrayals seriously when powerful politicians and wealthy businesspeople are calling from the red shirt stage for the overthrow of “the elite.” Among those fiery speakers was my old colleague Jatuporn Promphan, wearing a shirt with a silkscreen of Mahatma Gandhi. The protest site was defended by red shirt guards who were armed.

From 2006 through 2008, my old colleague Pipob Dhongchai, a leader of the yellow shirts, spearheaded mass rallies against Thaksin and subsequent governments he controlled by proxy, culminating in the occupation of Bangkok’s airports. The yellow shirts also had a corps of armed guards. In 1992, none of us were armed. We suffered through bullets and batons with our ideals as our only defense.

Hej

Roligt att du precis som jag hittade lite nytt i artikeln.

Undantagstillstånd och hårda tag är ett ganska trubbigt instrument, och det visar väl inte minst att dom senaste drabbade

av regeringens undantagstillstånd var en grupp blinda och handikappade lottförsäljare.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja, nog vågade sig de fega männen i brunt sig fram när det handlade om blinda. Tydligen var inte Abhisit speciellt nöjd med polisens ingripande:

Abhisit orders police investigate dispersal of blind protesters at Government House

Prime Minister Abhisit Vejjajiva said Wednesday that he had instructed the Royal Thai Police to investigate police's dispersal of blind protesters at the Government House on Tuesday.

Abhisit said that when he heard about the arrest of the protesters, which prompted some to fall into the canal, he ordered an investigtion.

He said police should have dealt with the blind protesters with leniency.

Håller med dig, en patetisk polisinsats, vilket måste (borde) vara pinsamt för PM.

Men varför inte på samma gång undersöka vem och varför de snodde de blindas levebröd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Roligt att du precis som jag hittade lite nytt i artikeln.

Undantagstillstånd och hårda tag är ett ganska trubbigt instrument, och det visar väl inte minst att dom senaste drabbade

av regeringens undantagstillstånd var en grupp blinda och handikappade lottförsäljare.

Mvh Isan lover

Som du ser av mitt inlägg tycker jag, precis om PM, at det vvar ett klantigt agerande av de fega männen i brunt. Sedan hoppas jag precis som Siam-Nilsson att man utreder hur det är med lottoförsäljningen. Om någon fifflar tror jag PM inte kommer att se mellan fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför försöka ta billiga anti-regering-poäng när det är uppenbart ur texten att det är en kass polis som står i skuld?

Vad sedan gäller själva saken om undantagstillstånd så tycker jag också att det är konstigt att det fortfarande gäller.

Någon som sett en motivering till detta någonstans? Kan det ha med den där 24 juli gruppen (eller vad den hette) att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför försöka ta billiga anti-regering-poäng när det är uppenbart ur texten att det är en kass polis som står i skuld?

Vad sedan gäller själva saken om undantagstillstånd så tycker jag också att det är konstigt att det fortfarande gäller.

Någon som sett en motivering till detta någonstans? Kan det ha med den där 24 juli gruppen (eller vad den hette) att göra?

24 juni-gruppen:)

Detta är väl det senaste när det gäller undantagstillståndet:

Emergency Decree still needed to curb UDD

Bangkok (NNT) -- Deputy Prime Minister overseeing Security Affairs, Suthep Thaugsuban, has stressed the necessity of the state of emergency's continuation to prevent movements of the anti-government United Front of Democracy Against Dictatorship (UDD).

Mr Suthep expressed concern over potential movements of the UDD group near the end of this year. He said the government must retain the state of emergency to clear security affairs problems and prevent unrest in the country.

The deputy prime minister added that the government must move forward with its reconciliation roadmap of Prime Minister Abhisit Vejjajiva in a concrete manner if the nation wishes to return to total normalcy.

Mr Suthep shrugged off a lawsuit filed by UDD Deputy Chairperson, Jatuporn Prompan, against the prime minister and his cabinet. He said he had confidence in the judiciary system.

The deputy prime minister also asserted that the international community would understand the operation of the Thai government. Nonetheless, as for Brunei, he said the Ministry of Foreign Affairs would give special clarification because the country is Thailand's closer relations.

Brunei has recently allowed ex-Prime Minister Thaksin Shinawatra to travel to and from the country.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Suthep expressed concern over potential movements of the UDD group near the end of this year. He said the government must retain the state of emergency to clear security affairs problems and prevent unrest in the country.

Betyder det här att man kommer att behålla undantagstillståndet till nästa år?

Ett onödigt övertamp och otillbörlig inskränkning på mötes och demonstrationsrätt i sådana fall tycker jag.

Kan man inte hantera UDD inom det ordinarie rättssystemet, om man vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara för att ett antal mycket våldsamma rödskjortor fortfarande är på fri fot som man behåller undantagstillståndet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Betyder det här att man kommer att behålla undantagstillståndet till nästa år?

Ett onödigt övertamp och otillbörlig inskränkning på mötes och demonstrationsrätt i sådana fall tycker jag.

Kan man inte hantera UDD inom det ordinarie rättssystemet, om man vill?

Hej

Man kan säkert hantera UDD precis som dom gula i det ordinarie rättssystemet, men frågan är om man vill det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag själv har varit helt ointreserad av Thailändsk politik före Thaksin, och eftersom jag har vistats i Isaan och umgåtts

med folk där i 25 år så hade jag lika lite intresse och tilltro till Thailändska politiker som byborna.

Dom hade aldrig upplevt att någon politiker oavsett parti brydde sig om dom och deras provins, politiker var bara ute efter

personlig rikedom och makt, så det fanns aldrig någon som ens nämde något om politik eller politiker annat än som skällsord.

Men allt vände när TRT kom till, byborna fick det dom blev lovade och upprustningen av byarna och utlovade reformer

genomfördes, själv började man ju undra vad som skedde, man kände knappt igen sig i byn år från år, det blev en enorm

utveckling, och alla pratade om denne Thaksin dom fattigas välgörare som förändrade deras liv och framtid.

Själv tyckte jag att det som skedde var fantastiskt och jag hade aldrig trott att jag skulle ha fått uppleva något liknande

under min livstid, vår lilla dammiga byhåla med grusvägar och ett par bilar och skolan som enda murade byggnad förvandlades

snabbt.

Snart fanns det mer murade hus än trähus, 50 bilar, cementerade gator, fler affärer och resturanger, folk kunde i större

utsträckning stanna kvar och jobba i byn, m.m m.m

Så det var byborna som valde att stödja Thaksin inte jag, men jag har all förståelse i världen för att dom gjorde det, och

själv stödjer jag förstås byborna och deras val.

Men som västerlänning så misstänkte jag ganska tidigt att andra bättre bemedlade grupper skulle ogilla satsningarna bland

dom obildade "infödingarna" på landet, och att omfördela en del av landets pengar ifrån Bangkok till landsbygden väckte

mycket riktigt starka känslor hos eliten, som tidigare hade haft mer eller mindre monopol på dessa pengar.

Mvh Isan lover

Men du

som väl antar jag

har lite mera utbildning och även tillgång till

oberoende TV kanaler, varför inte försöka upplysa dina

fattiga grannar om att

Thaksin faktiskt inte

är en Gud utan en vanlig

människa som

också kan ha fel och brister som vi

andra vanliga människor och att det faktiskt kan finnas flera som kanske

vill åstadkomma något bra för dina fattiga och

outbildade grannar och inte bara lyssna till skvaller från grannarna och ta alla rykten som sprids

som sanning för utbildad som du är (förmodar jag) borde väl veta bättre.

mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...