Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Och det är tråkigt att många fokuserar så mycket på vad andra gjort, eller inte gjort, istället för att fokusera på hur saker borde vara.

Det där verkar vara det viktigaste av allt tyvärr. Istället för att spendera precis allt tid att påpeka eller hitta på brister hos den andre kanske de olika sidorna kunde fokusera lite på sin egen agenda, om det nu finns någon sådan förutom att slänga pajer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Thai_coup_d%27%C3%A9tat

Mycket fakta om vad som hände innan kuppen och under kuppen. Varför det hände spekuleras det en del om också.

Independent analysts identified widely differing reasons for the coup. Thitinan Pongsudhirak of Chulalongkorn University alleged that the coup was due to conflicts between Thaksin and King Bhumibol Adulyadej.[57] Biographer Paul Handley noted that "[the coup masterminds] did not want Thaksin in a position to exert influence on the passing of the Chakri Dynasty mantle to Crown Prince Vajiralongkorn."[58] Giles Ungpakorn of Chulalongkorn University claimed that the coup was due to class conflicts between the rural poor (who supported Thaksin) and the urban elite (who supported the junta).[59]

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där verkar vara det viktigaste av allt tyvärr. Istället för att spendera precis allt tid att påpeka eller hitta på brister hos den andre kanske de olika sidorna kunde fokusera lite på sin egen agenda, om det nu finns någon sådan förutom att slänga pajer.

Mänsklig natur gör sig gällande överallt, gissar jag. Därav att pajkastningen vinner.

Folk vill väl egentligen inte göra sånt som är bra. Det är tråkigt och folk vill hellre ha roligt. smile.gif

(gäller iaf forumet..)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Fint som snus nu skall de gule in och styra upp det hela

The People's Alliance for Democracy (PAD) on Sunday called on the Democrat-led government to deal with the mass anti-government rally of the red-shirt United Front for Democracy against Dictatorship (UDD) within 15 days or else the yellow-shirt supporters will come out to protect the country, PAD co-leader Somsak Kosaisuk said.

PAD core members held a meeting together with thousands of their supporters at Rangsit University on Sunday morning.

"Thailand has never experienced a deep division like this one before. The red-shirts are using the words 'commoners' and 'elites' to create such division.

"The country belongs to everyone of us but there are some people who are destroying the country to gain personal benefits," univesity rector Arthit Urairat said.

PAD co-leader Chamlong Srimuang said the UDD were divided into three groups - the MPs who work in the House of Representatives, the demonstrators and the insurgents.

PAD prominent member Sondhi Limthongkul did not take part in the meeting.

http://www.bangkokpost.com/news/local/175036/yellows-may-show-up-in-15-days

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

The Nation Troops to be deployed on highrise buildings around Rajprasong

http://www.nationmultimedia.com/home/Troops-to-be-deployed-on-highrise-buildings-around-30127354.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Fint som snus nu skall de gule in och styra upp det hela

http://www.bangkokpost.com/news/local/175036/yellows-may-show-up-in-15-days

Ja nu äntligen visar de som inte är FÖR de röda att dom inte gillar det som pågått.

Flera personer jag känner är riktigt trötta och förbannade på de rödas uppträdande, inte så mycket diskussion kring om dom har rätt eller ej.

Skönt att det finns lite demokrati i alla fall så att alla kan använda sin rätt att demonstrera.

Jag hoppas bara att parterna håller sig en bit från varandra. Detta kan lätt explodera annars.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu äntligen visar de som inte är FÖR de röda att dom inte gillar det som pågått.

Flera personer jag känner är riktigt trötta och förbannade på de rödas uppträdande, inte så mycket diskussion kring om dom har rätt eller ej.

Skönt att det finns lite demokrati i alla fall så att alla kan använda sin rätt att demonstrera.

Jag hoppas bara att parterna håller sig en bit från varandra. Detta kan lätt explodera annars.

Ska dom också kräva nyval?

Nu till knäckefrågan, Vem betalar dom att demonstrera?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja nu äntligen visar de som inte är FÖR de röda att dom inte gillar det som pågått.

Flera personer jag känner är riktigt trötta och förbannade på de rödas uppträdande, inte så mycket diskussion kring om dom har rätt eller ej.

Skönt att det finns lite demokrati i alla fall så att alla kan använda sin rätt att demonstrera.

Jag hoppas bara att parterna håller sig en bit från varandra. Detta kan lätt explodera annars.

De sk ”ofärgade skjortornas” demonstration är väl snarare ett uttryck för en pyrande rädsla och oro för nödvändiga förändringar i landet, förändringar som ingen riktigt kan sätta sig in i hur de skulle bli… eller ta sig uttryck.

(Man vet vad man har, men vet inte vad man får, och vem vinner och vem förlorar på reformer?)

Vad jag kan se så tycks de "ofärgade skjortorna" bara önska sig att allt ska återgå till vad de tycker är ett ”normalt” Thailand.

Alltså precis som det var förr i tiden innan det fanns en skröplig konung,

en Thaksin i exil och en massa krävande rödskjortor på gatorna som stör kommersen. . .

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja nu börjar det väl att bli kristallklart, eller? :whistle:

Min Tolkning av läget just nu.

De röda på gatorna protesterar och vill i välkänd röd ordning "ner med allt" "ge oss mer", men hur det skall gå till vet man inte, lättare att vara arg utan ansvar än konstruktiv med ansvar.

De blandfärgade på gatorna är trötta på de röda och vill "ned med de röda" och "ge oss lugn och ro", kan ni inte åka hem till er och protestera istället för hemma hos oss, vi vill jobba och tjäna pengar.

Och snart de gula på gatorna "ner med de röda" "ge oss nyval om och när vi garanterat vinner" och vi gillar inte de rödas våld så nu skall vi drabba samman med dem på Bangkoks gator.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Typexemplet är ju att Dr T är dömd i domstol för brott

Nääääää skriker då vissa och hävdar att domstolen är "köpt" och det var andra politiker som genom domstolen såg till att han blev dömd och han är egentligen oskyldig

Hej

Att domstolarna är korrumperade betyder att dom beslut som tas där inte har något större värde, i princip är det så illa att vi alla kan bli dömda till nästan vad som

helst om rätt person eller grupp bestämmer sig för att dom vill ha det så, eller friad fast du är skyldig, ganska skrämmande faktiskt.

Därmed inte sagt att alla dommar är felaktiga, problemet blir bara hur man ska veta när dom följer lagen och när dom gör avsteg på begäran eller efter mutor.

Inte minst allvarligt är väl när dom sätter lagen ur spel och vägrar att ens ta upp fall för att det strider mot deras uppdragsgivares önskan.

Så enligt mig är rättsväsendet en katastrof för landet och en verksamhet som det stinker om.

Och trots detta finns det folk som tror på dessa korrupta människors utlåtande och använder deras dommar som argument i politiska debatter, lite märkligt tycker jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

De sk ”ofärgade skjortornas” demonstration är väl snarare ett uttryck för en pyrande rädsla och oro för nödvändiga förändringar i landet, förändringar som ingen riktigt kan sätta sig in i hur de skulle bli… eller ta sig uttryck.

(Man vet vad man har, men vet inte vad man får, och vem vinner och vem förlorar på reformer?)

Vad jag kan se så tycks de "ofärgade skjortorna" bara önska sig att allt ska återgå till vad de tycker är ett ”normalt” Thailand.

Alltså precis som det var förr i tiden innan det fanns en skröplig konung,

en Thaksin i exil och en massa krävande rödskjortor på gatorna som stör kommersen. . .

Du har säkert rätt till stor del.

Dock undrar jag om den stora majoritet som inte demonstrerat eller inte stödjer de röda; dom har faktiskt börjat reflektera mer över sitt Thailand.

Jag åt igår middag med några Thai vänner på en restaurang där svenska kungafamiljen ätit flera gånger. Det finns t.o.m. bilder på dem där (även om bilderna är från 2001 eller 2002)

Vi började då diskutera hur det kan komma sig att svenska kungafamiljen kunde gå "som vanligt folk" på restaurang, (drottningen hade gått till 7-11) etc. Efter en stunds diskuterande kom alla fram till att så borde även det Thailändska kungahuset moderniseras och utvecklas.

Så trots allt elände de röda ställt till med så har något frö av gott kommit ut från det och det är att frågan om status på Thailändska kungahuset kanske börjar diskuteras mer öppet. En bra början!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert rätt till stor del.

Dock undrar jag om den stora majoritet som inte demonstrerat eller inte stödjer de röda; dom har faktiskt börjat reflektera mer över sitt Thailand.

Jag åt igår middag med några Thai vänner på en restaurang där svenska kungafamiljen ätit flera gånger. Det finns t.o.m. bilder på dem där (även om bilderna är från 2001 eller 2002)

Vi började då diskutera hur det kan komma sig att svenska kungafamiljen kunde gå "som vanligt folk" på restaurang, (drottningen hade gått till 7-11) etc. Efter en stunds diskuterande kom alla fram till att så borde även det Thailändska kungahuset moderniseras och utvecklas.

Så trots allt elände de röda ställt till med så har något frö av gott kommit ut från det och det är att frågan om status på Thailändska kungahuset kanske börjar diskuteras mer öppet. En bra början!

Lär nog inte hända mycket förrän Bhumibol dör, Efter det lär nog frågan bli mycket aktuell.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp in de röda och gula på Rajamngala stadion och låt dem göra upp med nävarna, de kan ju inte vara mycket mer än en 2-3 tusen på båda sidor?

Den som överlever sätts sedan på första bästa båt ut i siambukten med en cementfot runt benen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Lär nog inte hända mycket förrän Bhumibol dör, Efter det lär nog frågan bli mycket aktuell.

ja detta diskuterades också (på ett ovanligt öppet sätt) Det var samtliga överens om att det blir väldigt aktuellt om kronprinsen blir kung. Mina vänner var även imponerade över att vi i Sverige beslutat att den förstfödde skall bli regent. Jag tror man såg ett halmstrå att hålla i för egen del...kanske skulle samma regel kunan införas i Thailand. Vem vet?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Släpp in de röda och gula på Rajamngala stadion och låt dem göra upp med nävarna, de kan ju inte vara mycket mer än en 2-3 tusen på båda sidor?

Den som överlever sätts sedan på första bästa båt ut i siambukten med en cementfot runt benen.

Hoppsan! Nu låter det som Moo? har du blivit influerad??? Eller bara väldigt förbannad? :)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så enligt mig är rättsväsendet en katastrof för landet och en verksamhet som det stinker om.

Och trots detta finns det folk som tror på dessa korrupta människors utlåtande och använder deras dommar som argument i politiska debatter, lite märkligt tycker jag.

Mvh Isan Lover

Ang EC-domstolens beslut att upplösa Demokraterna sa du följande:

Hej

Konstigt att dom helt plötsligt har kommit på vad som förväntas av dom, men tänk om dom gjort detta tidigare vad mycket

problem Thailand skulle ha sluppit.

Mvh Isan Lover

Märkliga typer, dessa som använder domar som argument.. eller hur?

Det kan inte vara så enkelt som att du inte använder domstolsutslag som argument så ofta.. eftersom sådana utslag oftast saknas?

Och därför blir argumentet istället att det är fel på systemet och alla domstolar är korrupta.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

ja detta diskuterades också (på ett ovanligt öppet sätt) Det var samtliga överens om att det blir väldigt aktuellt om kronprinsen blir kung. Mina vänner var även imponerade över att vi i Sverige beslutat att den förstfödde skall bli regent. Jag tror man såg ett halmstrå att hålla i för egen del...kanske skulle samma regel kunan införas i Thailand. Vem vet?

Nja, den förstfödda sjappade ju till USA för att gifta sig med en amerikan så hon faller nog bort då. Näste i ålder räknat är kronprinsen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp in de röda och gula på Rajamngala stadion och låt dem göra upp med nävarna, de kan ju inte vara mycket mer än en 2-3 tusen på båda sidor?

Den som överlever sätts sedan på första bästa båt ut i siambukten med en cementfot runt benen.

Tyvärr.. det är redan fullsatt där.. har jag hört. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ang EC-domstolens beslut att upplösa Demokraterna sa du följande:

Märkliga typer, dessa som använder domar som argument.. eller hur?

Det kan inte vara så enkelt som att du inte använder domstolsutslag som argument så ofta.. eftersom sådana utslag oftast saknas?

Och därför blir argumentet istället att det är fel på systemet och alla domstolar är korrupta.

Hej

Du tror inte att det kan vara så att EC agerade på uppdrag även denna gång, kanske någon bad dom ta upp fallet för att försöka lugna demonstranterna?

Jag tror inte att dom nu helt plötsligt insåg att det som hände 2005 plötsligt inte var helt rätt, men dom fick väl order uppifrån att agera.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, den förstfödda sjappade ju till USA för att gifta sig med en amerikan så hon faller nog bort då. Näste i ålder räknat är kronprinsen.

Men hon har skilt sig och bor sen många tillbaka i Thailand - så kanske :ironi:

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hon har skilt sig och bor sen många tillbaka i Thailand - så kanske :ironi:

Poffa

Inget är omöjligt. Om man får tro Hendleys bok var hon kungens favorit bland barnen innan hon gifte sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...