Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Chuan Leekpai smile.gif

Nu visste jag knappt vem Abhisit var innan han blev partiledare även om han varit med i spelet länge vilket gör att jag inte kan ge dig så många namn. Du vet att jag tycker att Abhisit är en ovanligt klarsynt och demokratisk thailändsk politiker men efter vad som skett ser jag inget annat än att avgång är ett måste för att försoningsarbete kan komma i gång. Ett arbete som givetvis måste komma från alla håll och kanter.

Skulle hålla med - om jag trodde detta var möjligt.

En lite svårare fråga då.. om detta inte är möjligt då en sida inte vill försonas - tycker du fortfarande att han bör avgå?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skulle hålla med - om jag trodde detta var möjligt.

En lite svårare fråga då.. om detta inte är möjligt då en sida inte vill försonas - tycker du fortfarande att han bör avgå?

Jag tror att ett försoningsarbete blir lättare om han avgår. De röda har investerat mycket hat och argument mot Abhisit och ändrar de inte attityd då så sjunker deras förtroendekapital än lägre. Samtidigt borde folket i stugorna se att "eliten" minsann kan ta konsekvenser för sina handlingar.

Detta är dock inte dert främsta argumentet i min mening för att han ska avgå utan de är fortfarande misslyckandet som PM under krisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte. var det inte du som inte var intresserad av objektvitet och bara ville det bästa för de fattiga Isaanborna?

Vad har hänt med detta nu?

Nu tycker du att ledare borde ta "Time Out" för att de är polariserade?

Varför tog inte du "Time Out" för 2 år sedan?

HaHa, vem skulle du då sitta och hyckla? :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ett försoningsarbete blir lättare om han avgår. De röda har investerat mycket hat och argument mot Abhisit och ändrar de inte attityd då så sjunker deras förtroendekapital än lägre. Samtidigt borde folket i stugorna se att "eliten" minsann kan ta konsekvenser för sina handlingar.

Detta är dock inte dert främsta argumentet i min mening för att han ska avgå utan de är fortfarande misslyckandet som PM under krisen.

Problemet är att folket i de (röda) stugorna inte får reda på det, de tror inte på några andra kanaler än red news och oddsen att de skulle tala om att Abhisit avgått för försoningens skull är minimal. De accepterar ingen försoning om den inte innebär att Thakisn tvättas helt fri från alla gamla, nuvarande och kommande anklagelser samt återinsätts som PM/President i Thailand på livstid. Givetvis utan att behöva passera valurnorna.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att folket i de (röda) stugorna inte får reda på det, de tror inte på några andra kanaler än red news och oddsen att de skulle tala om att Abhisit avgått för försoningens skull är minimal. De accepterar ingen försoning om den inte innebär att Thakisn tvättas helt fri från alla gamla, nuvarande och kommande anklagelser samt återinsätts som PM/President i Thailand på livstid. Givetvis utan att behöva passera valurnorna.

Så i klartext betyder detta att vi är tillbaka på ruta 1.

Ingen förändring utan nyval och om rödingarnas parti och dess lierade (huruvida det nu finns några) skulle, vilket många med mig befarar förlora valet så återstår bara att dra till Bangkok och demonstrera. Finns det ingen liten chans till politisk medvetenhet, bara en liten?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FNs kommisionär för Mänskliga Rättigheteter om Thailand

http://english.aljazeera.net/news/asia-pacific/2010/06/20106132741954232.html

Det som är underligt att jag känner att Aljazzera är den nyhets kanal som verkar vara mest objektiv förnärvarande!

En helt korrekt artikel fri från påståenden om att FN "Demands"/"Kräver" en oberoende undersökning, utan helt enkelt att FN Anmodar regeringen att säkerställa att en oberoende undersökning av den senaste tidens händelser genomförs.

"I urge the government to ensure that an independent investigation of recent events"

Det gäller fler nyheter de senaste året inte bara om Thailand.

:great: Aljazzera!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Arrest warrant for Thaksin to be circulated worldwide

As part of the government's efforts to secure the extradition of Thaksin, the Department of Special Investigation (DSI) will circulate copies of the court's arrest warrant for former prime minister Thaksin Shinawatra on terrorism charges to police in 187 countries, DSI chief Tharit Pengdit said on Tuesday.

http://www.nationmultimedia.com/home/Arrest-warrant-for-Thaksin-to-be-circulated-worldw-30130632.html

Är det någon som känner till om Interpol har godkänt detta eller fortfarande anser det är enbart politiskt motiverat straff och därmed inte accepterar en internationell efterlysning?

Man kan kolla på Interpols hemsida. http://www.interpol.int/default.asp

Det kan ta lite tid för Interpol att fatta beslut om denna typ av arresteringsorder då det finns risk att de omfattas av politiska motiv. Jag tror vi kan få ett beslut under juni i bästa fall.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är underligt att jag känner att Aljazzera är den nyhets kanal som verkar vara mest objektiv förnärvarande!

En helt korrekt artikel fri från påståenden om att FN "Demands"/"Kräver" en oberoende undersökning, utan helt enkelt att FN Anmodar regeringen att säkerställa att en oberoende undersökning av den senaste tidens händelser genomförs.

"I urge the government to ensure that an independent investigation of recent events"

Det gäller fler nyheter de senaste året inte bara om Thailand.

:great: Aljazzera!

MVH Tommy

Hade Aljazzera English hemma tidigare och under gazakriget 2008/2009 så var den helt klart bästa nyhetskanelen med mycket live reportage "In your face" om du förstår mitt uttryck. Dom sänder in journalister i kriget som ingen annan kanal vågar göra. Ser man på all nyhetsförmedling från Thailand så står Aljazzera för dom bästa och mest vågade bilderna/videos.

och bilder säger ju mer än tjaffs i rutan som andra kanaler har som typ CNN, BBC samt skitkanalen FOX som man lust att spy på.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så i klartext betyder detta att vi är tillbaka på ruta 1.

Ingen förändring utan nyval och om rödingarnas parti och dess lierade (huruvida det nu finns några) skulle, vilket många med mig befarar förlora valet så återstår bara att dra till Bangkok och demonstrera. Finns det ingen liten chans till politisk medvetenhet, bara en liten?

Japp...

För de röda är det otänkbart att förlora ett val, deras ledare har ju sagt att de vinner valet hur lätt som helst. Skulle de nu inte vinna valet så måste det betyda att valet är riggat och alltså åker de till Bangkok och bränner ner resten av staden för de kräver ju bara sina rättigheter och deras ledare har sagt till dem att de inte kan förlora ett val.

Skulle det vara ett FN kontrollerat val och de skulle förlora det så är FN också köpt av makteliten i Bangkok...

Jo, jag är pessimist.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Japp...

För de röda är det otänkbart att förlora ett val, deras ledare har ju sagt att de vinner valet hur lätt som helst. Skulle de nu inte vinna valet så måste det betyda att valet är riggat och alltså åker de till Bangkok och bränner ner resten av staden för de kräver ju bara sina rättigheter och deras ledare har sagt till dem att de inte kan förlora ett val.

Skulle det vara ett FN kontrollerat val och de skulle förlora det så är FN också köpt av makteliten i Bangkok...

Jo, jag är pessimist.

Hej

Jag är betydligt mer optimistisk i den frågan, och tror att småfolket bland dom röda kommer att acceptera en ev. förlust om

det bara har gått riktigt till det är helt avgörande, inga EC eller domstolar får gå in och ändra folkets val i efterhand.

Och därför är det oerhört viktigt att allt går rätt till och kontrolleras under internationell övervakning och transparens.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

de accepterade ju inte att deras ledare berättade för dem att de skulle träffa regeringen den 19 maj för att förhandla sig fram till en lösning, deras ledare blev ju nästan lynchade efter att de berättade om den planerade förhandlingen som senaten arbetat fram. De hade i flera månader fått höra att de skulle segra eller dö, kompromiss och förhandlingar fanns ju inte ens på kartan. Du följde väl retoriken från scenen?

Samma människor har talat om för dem att de inte kan förlora ett fritt val, varför tror du då att de skulle acceptera en eventuell förlust fridfullt? Oavsett vem som övervakar valet så kommer de aldrig att accepter något annat än en seger med egen majoritet, eftersom det är propagandan de matats med.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Japp...

För de röda är det otänkbart att förlora ett val, deras ledare har ju sagt att de vinner valet hur lätt som helst. Skulle de nu inte vinna valet så måste det betyda att valet är riggat och alltså åker de till Bangkok och bränner ner resten av staden för de kräver ju bara sina rättigheter och deras ledare har sagt till dem att de inte kan förlora ett val.

Skulle det vara ett FN kontrollerat val och de skulle förlora det så är FN också köpt av makteliten i Bangkok...

Jo, jag är pessimist.

Jag är också väldigt pessimistisk, på kort sikt.

Faktum är ju att om Demokraterna vinner så kommer med all säkerhet det som Maichai beskriver hända och om PTP vinner så kommer alla resurser läggas på att rentvå och få hem Thaksin igen och då har vi snart PAD på en flygplats nära mig.

Nu har till och med Isan Lover sagt att han inte vill se Thaksin som statsminister igen men faktum är att jag har aldrig stott på en PTP/UDD anhängare som inte vill ha Thaksin tillbaka. De minst bildade vill ha honom tillbaka for att det var han som gav dem fri sjukvård mm och for att de inte litar på någon av de andra ledarna och de mer insatta vill ha honom tillbaka därfor att de vet att om ledarna inte har Thaksins pengar att dela på så faller hela PTP i tusen delar.

Jag är också kluven till huruvida Abhisit ska avgå eller inte. Om en utredning, som godkänns av internationella experter, kommer fram till att regeringen, via militären, använde overvåld så måste han gora det men kanske inte annars. Jag tror, precis som någon tidigare skrev, att de riktigt roda är lika arga oavsett vem som leder Demokraterna, så länge de är vid makten. Någon forsoning skulle därfor ändå inte komma och jag tror faktiskt att Abhisit har stigit i popularitet bland de "obundna" väljarna och rent valtaktiskt är det ju det som räknas. Vem som än ersätter Abhisit så blir det också ett steg till hoger och bakåt, mojligen med Chuan som undantag. Jag tror inte det blir något nyval forräns Demokraterna är mer eller mindre helt säkra på att vinna, antingen ärligt eller betydligt mindre ärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/Thailand/Bangkok/article7225838.ab

Tidigare kriser har turistnäringen återhämtat sig ifrån förvånansvärt snabbt men denna våren kan bli svårt att hämta sig ifrån. Rödskjortornas 2 månader långa demonstration i Bangkok är den aktion mot turistnäringen som kostat landet i särklass mest pengar. Vilket i förlängningen kommer att innebära ökad arbetslöshet för dem som jobbar inom denna betydande del av de thailändska ekonomin.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

http://www.aftonblad...ticle7225838.ab

Tidigare kriser har turistnäringen återhämtat sig ifrån förvånansvärt snabbt men denna våren kan bli svårt att hämta sig ifrån. Rödskjortornas 2 månader långa demonstration i Bangkok är den aktion mot turistnäringen som kostat landet i särklass mest pengar. Vilket i förlängningen kommer att innebära ökad arbetslöshet för dem som jobbar inom denna betydande del av de thailändska ekonomin.

Senaste uppskattningen jag läste sa att oroligheterna kommer att kosta näringen 120 mia baht

och att ockupationen av flygplatserna enligt samma gick på 100 mia baht.

Inte så stor skillnad kan man tycka, man skulle tro att våldsamheterna kostade mera,

men å andra s sidan drabbade rödskjortornas aktioner mest Bangkok, medan blockaden av flygen

drabbade hela Thailand.

Var det inte ytterligare en incident i samband med ett ASEAN-möte?

Den tror jag slog ganska hårt mot turismen den med.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste uppskattningen jag läste sa att oroligheterna kommer att kosta näringen 120 mia baht

och att ockupationen av flygplatserna enligt samma gick på 100 mia baht.

Inte så stor skillnad kan man tycka, man skulle tro att våldsamheterna kostade mera,

men å andra s sidan drabbade rödskjortornas aktioner mest Bangkok, medan blockaden av flygen

drabbade hela Thailand.

Var det inte ytterligare en incident i samband med ett ASEAN-möte?

Den tror jag slog ganska hårt mot turismen den med.

mvh

Du tänker på stormningen av ASEAN mötet i Pattaya i april 2009?

Det lockade nog inga nya turister till Thailand att se Arisamun med anhang storma PEACH kongresshallen i Pattaya inför världens TV kameror och en sovande poliskår i sin jakt på Abhisit.

Särskilt asiater är väldigt känsliga för upplopp och våldsamheter och det är i den gruppen resenärer som både Pattaya och Bangkok har haft en stor del av. Barstollarna i Pattaya kommer ändå, så länge de inte bränner ner för många 7-11 butiker och de lägger skatt på short times.

Svenne banan familjerna åker till Phuket/Samui/Krabi så de påverkas nog inte så mycket men Bangkok och Pattaya kommer att få det tufft ett tag framöver.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ser du Thaksin som en PM kandidat?

Han skulle säkert bli en bra president laugh.gif

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Han skulle säkert bli en bra president laugh.gif

Ja, kanske i Montenegro, Nicaragua eller Uganda men inte här.

Tänk om det ändå vore så enkelt som på MPR där man kan sätta bråkstakar i utvisningsbåset ett tag och sedan ge honom livstids PM forbud och forbud mot att dela ut karma/pengar, åtminstonde till sina bråkstakekompisar smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du Thaksin som en PM kandidat?

Nu har jag funderat färdigt. :)

Ja, jag ser honom som en PM-kandidat.

Efter att han sonat sina brott. :)

Men jag tror inte att han blir PM fler gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker på stormningen av ASEAN mötet i Pattaya i april 2009?

Det lockade nog inga nya turister till Thailand att se Arisamun med anhang storma PEACH kongresshallen i Pattaya inför världens TV kameror och en sovande poliskår i sin jakt på Abhisit.

Särskilt asiater är väldigt känsliga för upplopp och våldsamheter och det är i den gruppen resenärer som både Pattaya och Bangkok har haft en stor del av. Barstollarna i Pattaya kommer ändå, så länge de inte bränner ner för många 7-11 butiker och de lägger skatt på short times.

Svenne banan familjerna åker till Phuket/Samui/Krabi så de påverkas nog inte så mycket men Bangkok och Pattaya kommer att få det tufft ett tag framöver.

Jo, det är ju ganska allmänt kännt att asiater generellt sett reagerar mer på politiska orosmoln än naturkatastrofer som dom betraktar mer eller mindre som en del av vardagen, europeér och även svenskar har stundtals svårt att veta att Phuket, Krabi e.t.c. ligger i Thailand, eller i varje fall i det Thailand som utgör lejonparten av landet.

Rent hypotetiskt, hur tror Du olika delar av världen skulle uppfatta,

1 Abhisit avgår.

2 Nyval ganska snart med Abhisit som en av kandidaterna.

3 lika ovan men utan Abhisit

4 de röda skulle komma till makten och återinstallera DrT

5 de röda förlorar och återvänder tillBKK

Finns naturligtvis en hel radda scenarier men det känns som om vad som än händer förlorar landet i trovärdighet.

Glömde ett alternativ, Ingenting händer utan nuvarande regering med Abhist forsätter som inget hänt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju ganska allmänt kännt att asiater generellt sett reagerar mer på politiska orosmoln än naturkatastrofer som dom betraktar mer eller mindre som en del av vardagen, europeér och även svenskar har stundtals svårt att veta att Phuket, Krabi e.t.c. ligger i Thailand, eller i varje fall i det Thailand som utgör lejonparten av landet.

Rent hypotetiskt, hur tror Du olika delar av världen skulle uppfatta,

1 Abhisit avgår.

2 Nyval ganska snart med Abhisit som en av kandidaterna.

3 lika ovan men utan Abhisit

4 de röda skulle komma till makten och återinstallera DrT

5 de röda förlorar och återvänder tillBKK

Finns naturligtvis en hel radda scenarier men det känns som om vad som än händer förlorar landet i trovärdighet.

Glömde ett alternativ, Ingenting händer utan nuvarande regering med Abhist forsätter som inget hänt.

Baa

1: De skulle applådera att han tar sitt ansvar även innan utredningen är klar

2: Frias han(om utredningen blir klar i tid till nyvalet) så är det nog inga problem för honom att ställa upp.

3: Tvingad bort eller han avstår frivilligt?

4: De skulle säga Amazing Thailand... Thaksin är dömd av en domstol och har inte överklagat så han ska sitta i fängelse först innan han kan bli valbar. Hade han överklagat hade han kunnat ställa upp ungefär som Samak gjorde. De skulle nog förvånas omvärlden om PT vinner med Somchai Nobody som installeras som PM för att bara hålla posten tills Thaksin har rentvåtts och friats från allt. Men Thaksin är smartare än så, han håller sig med en marionett istället så kan han styra och ställa från bakgrunden. Han har ju slutat med politiken har jag hört...

5: Thaksins propagandamaskin skulle tala om att valet var riggat eftersom de inte vann och Thaksin skulle givetvis stämma FN, ASEAN, EU eller vem det nu var som kontrollerade valet på 100 tals miljoner i skadestånd. Resten av världen skulle inse vilka dårar de har att göra med.

6: Status quo, läget är låst. Ingen försoning eftersom ingen tror att kompromisser kan ge dem mer än konflikter. Det bästa vore ju att de röda siktar på valet 2011 och lanserar en trovärdig kandidat och släpper Thaksin kulten men det lär ju inte gå så länge han styr och ställer allt i den röda mediasfären, truth today du vet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

de accepterade ju inte att deras ledare berättade för dem att de skulle träffa regeringen den 19 maj för att förhandla sig fram till en lösning, deras ledare blev ju nästan lynchade efter att de berättade om den planerade förhandlingen som senaten arbetat fram. De hade i flera månader fått höra att de skulle segra eller dö, kompromiss och förhandlingar fanns ju inte ens på kartan. Du följde väl retoriken från scenen?

Samma människor har talat om för dem att de inte kan förlora ett fritt val, varför tror du då att de skulle acceptera en eventuell förlust fridfullt? Oavsett vem som övervakar valet så kommer de aldrig att accepter något annat än en seger med egen majoritet, eftersom det är propagandan de matats med.

Det var under brinnande "krig" och de var under en enorm press. Testeronnivån var nog på topp just då, samt att de kände sig enormt svikna, desorenterade och rakarn vet vad mera. Jag kan inte tänka mig att den reaktionen kommer att stanna kvar för evigt, om inte den underblåses, då blir det svårt framöver. I den här frågan, hoppas och tror jag på att IL har rätt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var under brinnande "krig" och de var under en enorm press. Testeronnivån var nog på topp just då, samt att de kände sig enormt svikna, desorenterade och rakarn vet vad mera. Jag kan inte tänka mig att den reaktionen kommer att stanna kvar för evigt, om inte den underblåses, då blir det svårt framöver. I den här frågan, hoppas och tror jag på att IL har rätt.

...om den inte underblåses är nyckelordet här.

Inför en valkampanj så kommer samma budskap att trummas in i månader hos de röda supportrarna, de kan inte förlora ett fritt val och de är en majoritet. Deras ledare säger detta till dem och de tror, tyvärr, på allt som de säger.

Skulle de då förlora valet så är ju enda logiska förklaringen att valet måste vara riggat?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Jag är betydligt mer optimistisk i den frågan, och tror att småfolket bland dom röda kommer att acceptera en ev. förlust om

det bara har gått riktigt till det är helt avgörande, inga EC eller domstolar får gå in och ändra folkets val i efterhand.

Och därför är det oerhört viktigt att allt går rätt till och kontrolleras under internationell övervakning och transparens.

Mvh Isan Lover

Det är även viktigt att media får friheten att vara neutral. En valkampanj där alla TV-stationer uppenbart är partiska kommer inte ge smaken av ett fritt val.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Puea Pandin remains a thorn in govt's side

Voting on the no-confidence motion has been set for today, but it appears as if Puea Pandin is the only coalition party that might not say "yes" to Prime Minister Abhisit Vejjajiva and the other five ministers facing grilling.

Puea Pandin Party leader and Industry Minister Charnchai Chairungrueng appeared hesitant in voting for the Cabinet members saying he wanted to listen to information provided by the Opposition Pheu Thai Party before deciding. His remark breaks the tradition of coalitions, under which all partners support each other.

And it could be worse, because rumours have it that the party would allow its MPs a free vote when it came to Bhum Jai Thai Party's Interior Minister Chaovarat Chanweerakul and Transport Minister Sophon Saram during the censure debate. This could be a sign of rift within the coalition partners.

What has happened to Puea Pandin and could it affect the government's unity?

Looking back, Puea Pandin's leader and party members have voiced dissatisfaction in the government several times before.

When the troops dispersed the red-shirt protesters on May 19, Charnchai suggested that Abhisit step down to take responsibility for the crackdown. Charnchai had discussed the matter with Bhum Jai Thai's leader Somsak Thepsuthin and offered to talk other coalition partners into putting pressure on the premier.

But finally, his plan was sabotaged because Bhum Jai Thai's spokesman, Supachai Jaisamut, said his party's de facto leader Newin Chidchob and Chart Thai Pattana Party's Banharn Silapa-Archa still supported the ruling Democrat Party. This incident upset Puea Pandin, and the party decided to boycott a Cabinet meeting in protest.

During the May 25 Cabinet meeting, Puea Pandin Party discovered that it had not been allocated anything from the Bt4.9-billion stimulus package, which enraged Charnchai even more.

"The Democrats have never respected us [Puea Pandin]. We cannot accept this. Though we are a small party, we still have dignity. You [the Democrats] have made promises and you should keep your word," Charnchai was quoted as saying in the Cabinet meeting.

Though Finance Minister Korn Chatikavanij apologised, saying he would find some money from other projects to allocate to Puea Pandin, Charnchai remained furious.

He said it was unfair, especially when compared to Bhum Jai Thai Party, who oversaw the Interior and Transport Ministries and was also given more money than Puea Pandin.

In addition, there is a personal war between Puea Pandin's Pairoj Suwanchawee and Bhum Jai Thai's Boonjong Wongtrairat. Pairoj once stepped aside for Boonjong to run an election in Nakhon Ratchsima, but Boonjong used his power as deputy interior minister to reshuffle Interior Ministry officials close to Pairoj and not allocate local development budget to Puea Pandin's constituencies.

A source from Puea Pandin said his leaders were threatening to vote against the two Bhum Jai Thai ministers during the debate today.

Charnchai has reportedly discussed the matter with his party members at his birthday party at Parliament on May 27.

"We should make the government know that we are upset over Bhum Jai Thai Party. If some votes for Chaovarat disappeared, they would feel shaken," the party leaders were quoted as saying.

It remains to be seen whether it is just a threat or if they will really vote against Bhum Jai Thai ministers.

However, political observers believe that Democrat Party's secretary-general Suthep Thaugsuban will not allow this to happen. Suthep yesterday showed confidence that members of the government would vote "yes" for all six ministers being grilled by the opposition.

Yet, he stands to lose his face as government manager if by some chance, some "in favour" votes go missing.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/06/02/politics/Puea-Pandin-remains-a-thorn-in-govts-side-30130666.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...