Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Är det förbjudet att tycka om hur Svenskar och faranger beter sig i Thailand.

Jag bor i Korat och anser att jag beter mig som alla mina grannar som är Thai, hur du och hur du och andra Svenskar och faranger beter sig har jag ingen aning om men att förespråka krig är för mig det absolut sämsta sättet att lösa vilken som helst fråga.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På vilket sätt fortrycker jag och andra utlänningar som bor här thailändare? Att det finns en och annan idi*t bland utlänningarna är ju självklart men vem är du att säga att vi alla är fortryckare? Och vad har du som turist i Thailand gjort som är så bra for Thailand, eller alla turister ska kanske fängslas?

Det är inte på något sätt forbjudet att skriva att det finns utlänningar som beter sig illa i Thailand men när man skriver att alla är fortryckare så är man både jävligt otrevlig och ruggigt korkad.

Du vill ha inbordeskrig, med formodligen 100,000-tals doda, tror du att det är många thailändare som tycker att det är svaret på deras problem?

Nu behöver ju inte ett inbördeskrig bli blodigt, Militären gjorde ju en oblodig kupp mot Thaksin. Det är ju lika mycket inbördeskrig även om det vart få om inga dödsoffer.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag befinner mig på ett Thaiforum och även fysiskt i Thailand och blir så förbannat trött på att se hur faranger behandlar Thailändare.

Men ber om ursäkt om någon har tagit illa vid sig av mina åsikter.

Men de som är för regeringen och monarkin står enl mig för rena förtryckkar åsikter.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Moo har ju dock rätt med att ett inbördeskrig skulle lösa problemen, Det är ju väldigt vanligt att det händer i länder som är på väg att demokratiseras. Sen att det blir blodigt och med många döda går ju aldrig att undvika i krig.

Nu är ju frågan, Hur skall inbördeskrig undvikas?

Det gamla gardet måste ju släppa ifrån sig makten, Och maktfördelningen skall 100% gå till sittande regering.

Korrupta och politiskt lojala till en sida inom Militären och Polisen måste ju rensas ut, Det går nog inte undvika att man tar till "hårda" tag mot dessa.

Militären och polisen måste alltid kunna styras av sittande regering annars så är ju regeringen handlingsförlamad. Bara se hur Abbhisit har det nu, Samt hur thaksin hade det.

Jag tror att du mycket kraftigt overdriver motsättningarna i Thailand. Det här är inte Rhodesia där 3% vita fortryckte 97% svarta. Thailand är ett land där de två storsta partierna i senaste valet fick ungefär 30% vardera av rosterna och hade ungefär samma sammansättning av rika och fattiga bland sina rostande. Det är oerhort olyckligt att hogt uppsatta militärer och poliser tar politisk hänsyn i sin tjänsteutovning men inte ska man behova doda ett par 100,000 människor for det? Det vimmlar av länder som har haft storre politiska bekymmer än Thailand utan att starta inbordeskrig. Ett nyval är dessutom utlyst så jag kan inte forstå alla Armageddon skribenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag befinner mig på ett Thaiforum och även fysiskt i Thailand och blir så förbannat trött på att se hur faranger behandlar Thailändare.

Men ber om ursäkt om någon har tagit illa vid sig av mina åsikter.

Men de som är för regeringen och monarkin står enl mig för rena förtryckkar åsikter.

Moo

Jag är inte for någon monarki vare sig i Thailand eller i Sverige och jag är heller ingen stor anhängare av sittande regering. Att du tror att en annan regering skulle gora ett bättre jobb står dig helt fritt att tycka men att kalla de som stodjer sittande, folkvalda om än på tveksamt sätt, regering for fortryckare är inte acceptabelt. Klarar du inte av att argumentera på ett mognare sätt så rekommenderar jag att du soker dig någon annanstanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moo!

För att fötrycka måste man väl ha makt att utföra förtryck?

Det finns inte många faranger som åtnjuter sådan makt i ett land som så totalt ignorerar utifrån kommande influenser som Thailand och Thailändare i gemen gör.

Att det finns faranger som med vanans makt utnyttjar en ekonomisk överlägsenhet kallar inte jag för förtryck utan något annat som jag inte får skriva här.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du mycket kraftigt overdriver motsättningarna i Thailand. Det här är inte Rhodesia där 3% vita fortryckte 97% svarta. Thailand är ett land där de två storsta partierna i senaste valet fick ungefär 30% vardera av rosterna och hade ungefär samma sammansättning av rika och fattiga bland sina rostande. Det är oerhort olyckligt att hogt uppsatta militärer och poliser tar politisk hänsyn i sin tjänsteutovning men inte ska man behova doda ett par 100,000 människor for det? Det vimmlar av länder som har haft storre politiska bekymmer än Thailand utan att starta inbordeskrig. Ett nyval är dessutom utlyst så jag kan inte forstå alla Armageddon skribenter.

Jag tror inte på att det blir inbördeskrig, Men viss risk finns.

Att Abbhisit har problem nu beror ju på att militären och polisen inte gör vad han säger, Alltså han har inte heller makten. Dessa element inom militären och polisen måste ju rensas ut. Sittande regering oavsett vilka måste ju styra Thailand och dess militär samt polis.

Ett Nyval löser inte dom problemen.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis, Krig startas av dom som vill behålla sin Makt eller dom som strävar efter Makt.

Alltså för att undvika krig krävs en Maktfördelning i Thailand

Hej

Att ledares vilja behålla makten har startat många krig och kostat miljoner människor livet är sant.

Visst är det så, även om dom som håller i yxan alltid säger att dom som dödas har sig själva att skylla.

Men dom gånger man har sig själv att skylla enligt mig är när man mister livet t.ex genom självmord eller dödshjälp, inte som nu genom att demonstrera för demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är flera som skriver att Regeringen har utlyst Ny val i Thailand är det någon som vet när det är tänkt att det valet skall hållas?

Det vore intressant att veta om och när det skall ske det borde ju även vara av stor betydelse för Demonstranterna och Regerings koalitionen när det skall ske!

Vet någon om det kommer att tas beslut om de parlamentsledamöter blad de Gula som av EC har utpekats som fuskare genom oredovisade illegala ekonomiska bidrag. Samt om fler av de Rödas Parlamentsledamöter kommer att avsättas förbjudas deltaga i det eventuellt kommande valet?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

Jag tror inte på dig överhuvudtaget utan du försöker bara slingra dig.

Om du överhuvudtaget acceptera nu sittand regering är du gul.

Detta är min åsikt.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Läser du alls vad andra skriver?

Om det hålls nyval nu, PT vinner och PAD står på gatorna om två månader och kräver nyval p.g.a fusk, ska det hållas ett val till då?

Oavsett internationella observatörer bla bla bla o.s.v.

Om PAD står på gatan och kräver.. ska det hållas nyval?

Enkel fråga.

Hej

Jag läser gärna vad andra skriver och tycker att det är både lärorikt och roligt, men det innebär ju inte automatiskt att jag samtycker eller ändrar ståndpunkt för det,

även om det också inträffar ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Känner någon här till om det även skall hållas val till ”Senaten” det är ju av betydelse vilken majoritet den har då 80 av senatens 150 ledamöter ej är valda så inte att uppnå en majoritet som ej är beroende på dessa 80 ledamöter! De kommer således att kunna blockera väldigt många beslut!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Krig startas av dom som vill behålla sin Makt eller dom som strävar efter Makt.

Alltså för att undvika krig krävs en Maktfördelning i Thailand

Jag skulle gärna vilja att du utvecklar vad du menar med maktfördelning ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja att du utvecklar vad du menar med maktfördelning ?

Makten till en demokratiskt vald regering

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Makten till en demokratiskt vald regering

Baserat på dagens konstitution är det ju en utopi

Och med rådande politiskt klimat är det en omöjlighet att uppnå

Och glöm inte att det man väljer är representanter till Parlamentet

Vilka som sedan bildar regering beror på helt andra faktorer än folkets röst !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag läser gärna vad andra skriver och tycker att det är både lärorikt och roligt, men det innebär ju inte automatiskt att jag samtycker eller ändrar ståndpunkt för det,

även om det också inträffar ibland.

Mvh Isan Lover

Du har inget svar på frågan jag ställde, och som jag relaterade till när jag undrade om du läste vad andra skrev?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Thailand har enorma orattvisor. Politiska, kulturella, rattsliga, ekonomiska - you name it!

Den ekonomiska snefordelningen ligger sjalvklart till grund for mkt av detta.

Thailand har varldens fjarde storsta inkomstskillnader.

De 20% fattigaste ager 1% av tillgangarna medans de 20% rikaste ager drygt 70%.

De regionala skillnaderna ar minst lika stora. BNP per capita ar ca 10 ggr storre in Bangkok an i soder eller nordost. Bor du i Bangkok har du 4-5 ggr battre chans att ga pa universitetet. osv.

Listan av "orattvisor" kan goras lang - kanske den ar en av "varldens langsta".

Genom att kika pa rostkop sa blir detta intressant eftersom rostkop satter demokratin ur spel. Rostkop sanker principen om "lika atanke for alla". Dvs. de som salt sina roster har ingen som faktiskt hanterar deras intressen/behov.

Trots dessa orattvisor tror jag att ett inbordeskrig inte star for dorren och hoppas innerligt att jag har ratt. Vidare tror jag eventuellt krig mer skulle handla om regionala/etniska konflikter an politiska sadana aven om linjerna ibland ar mkt tunna.

ps - kalla HDI rapporten jag tidigare lankade till samt 2 olika WB-rapporter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på att det blir inbördeskrig, Men viss risk finns.

Att Abbhisit har problem nu beror ju på att militären och polisen inte gör vad han säger, Alltså han har inte heller makten. Dessa element inom militären och polisen måste ju rensas ut. Sittande regering oavsett vilka måste ju styra Thailand och dess militär samt polis.

Ett Nyval löser inte dom problemen.

Håller med helt och hållet! (kors i taket).

Så länge militären har kontroll över politikerna i Thailand, så blir det ingen demokrati.

Så länge polisen kan köpas för pengar så funkar inte rättvisesystemet heller.

Många Thai vet att det är så, men de har ingen aning om hur problemen skall lösas, att rösta på "rätt" parti hjälper ju föga om Generalerna får för sig att ta makten igen, så fort politiken inte passar dem.

Thaksin åkte ut vid kuppen 2006, inte för att hans politik var förkastlig, utan för att han hade klara planer på att sätta in några trogna Generaler på de högsta befattningarna, och därmed sparka ut Generaler som hade sina sympatier åt annat håll. (jag har ingen länk till dessa påståenden).

Jag är inte säker på att kuppen var helt fel för Thailand, eller "Taksinland", som det kanske skulle hetat idag, om inte kuppen inräffat.

Vet bara att det pratas om att det var bara timmar ifrån att Thaksin skulle möblera om i den högsta militära ledningen när kuppen kom "Bättre att föregå än att förgås", sägs en del generaler ha tänkt.

MVH Tommy, ursäkta att jag inte höll mig till ämnet i tråden...

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

HDI report card for Thailand 2009 - http://hdrstats.undp...cty_fs_THA.html

Nyare data men ingen full rapport

HDI country rapport 2007 - www.undp.or.th/download/NHDR2007bookENG.pdf

Fullangdsrapporten

Sjysst... läste länken men inget superspännande där.. för lite info.

Ska kolla in stora rapporten nu .. hörs om en vecka. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Sjysst... läste länken men inget superspännande där.. för lite info.

Ska kolla in stora rapporten nu .. hörs om en vecka. :)

Har lite tunga Varldsbank-rapporter ocksa om du far for mkt tid over.

Tankte det skulle fungera lite avtandande for vissa passionerade och lite vilsna debattorer om det droppades lite gra och torr fakta i den kansloladdade trad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite tunga Varldsbank-rapporter ocksa om du far for mkt tid over.

Tankte det skulle fungera lite avtandande for vissa passionerade och lite vilsna debattorer om det droppades lite gra och torr fakta i den kansloladdade trad.

Funkade jättebra.. jag är redan avtänd. :)

Så nu kommer väl trafiken på MPR att minska med hälften nästa vecka, eftersom jag kidnappat forumet förra veckan. :)

Nästa vecka får jag dessutom jobba dubbelt.. för att ta ikapp all tid jag kastat bort här.

Det man inte har i huvudet.. suicide.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har lite tunga Varldsbank-rapporter ocksa om du far for mkt tid over.

Tankte det skulle fungera lite avtandande for vissa passionerade och lite vilsna debattorer om det droppades lite gra och torr fakta i den kansloladdade trad.

Sen kan man ju bara hoppas på att de som faktisk kan påverka utvecklingen också läser dom.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ett inbördes krig innebär att de måste sätta sig ned och börja diskutera. (Regeringen med Prem och Thaksin på andra sidan)

De kan inte genom korrumperade domstolar komma undan för då smäller det.

Båda sidor skall var lika starka och resultatet blir alla kommer tilltals.

Moo

Moo...du är bara för mycket! Thaksin kommer aldrig tillbaka till Thailand, inse det! Han struntar i de röda..varför står han inte förts som han lovade förut ("när första skottet skjuts så skall jag stå i främsta ledet") Kvalificerat skitsnack!

Inse att ni är grundlurade av honom och hans gelikar.

Det finns stora möjligheter till försoning och utveckling men det kommer helt enkelt inte hända med doktor korrupt!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...