Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Din okunskap om de tva handelserna som refereras samt den generella situationen i sodra Thailand ar inte skrattretande utan skrammande. Det handlade inte om en massa bevapnade talibaner och att havda det ar ren och skar logn.

/ / / / / / /

Annars blir din tolkning och dina slutsatser rent av rasistiska. Detta ar inget jag kastar ur mig med latthet. Jag tycker begreppet anvands for ofta och med fel syften men i detta fallet sa handlar det om att du anser manniskovardet vara relativt till manniskors etnicitet, religion och hemvist. Demonstranter i sodra Thailand blir per automatik onda talibaner och demonstranter fran Isaan blir per automatik fredliga frihetskampar.

Wille,

med risk för att dra på mig Besserwisserns tråkiga galoscher,

så vill jag nog korrigera dig genom att hävda de södra invånarna i Thailand förmodligen

inte tillhör någon annan "Ras" än de som är bosatta i de delar där IsaanLover huserar.

Istället för att säga att IL's tankegångar är "Rasistiska"

så kanske det vore lämpligare att säga att de kan uppfattas som ett uttryck för "xenofobisk islamofobi".

Hans egen rädsla för detta religiöst okända är nog samma typ av xenofobiska hållning som finns bland en majoritet av Thailändarna. Detta eftersom deras rädsla och avsmak har sin direkta koppling till alla de bestialiska terrordåd som de militanta islamisterna har utfört på lärare och munkar under de senaste 10 åren.

Mvh

SM

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Wille,

med risk för att dra på mig Besserwisserns tråkiga galoscher,

så vill jag nog korrigera dig genom att hävda de södra invånarna i Thailand förmodligen

inte tillhör någon annan "Ras" än de som är bosatta i de delar där IsaanLover huserar.

Istället för att säga att IL's tankegångar är "Rasistiska"

så kanske det vore lämpligare att säga att de kan uppfattas som ett uttryck för "xenofobisk islamofobi".

Hans egen rädsla för detta religiöst okända är nog samma typ av xenofobiska hållning som finns bland en majoritet av Thailändarna. Detta eftersom deras rädsla och avsmak har sin direkta koppling till alla de bestialiska terrordåd som de militanta islamisterna har utfört på lärare och munkar under de senaste 10 åren.

Mvh

SM

Den stora majoriteten av de s:k separatiserna ar Malajer och har Malaj som modersmal - etniskt tillhor de generellt inte samma grupp som thailandare boende i Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det kan inte vara så att man lokaliserat containern utan att veta att det fanns ett hål i den, när den första artikeln publicerades?

Som f.ö publicerades 20:e Maj, alltså 3 veckor innan den andra artikeln. Tror du missade det. :)

Och att man då hade för avsikt att drilla hål i de containrar man fann.

Men att man sedan inte drillade eftersom man hittade ett hål på 60 cm.

Eller att det fanns någon annan förklaring som inte framgick i artiklarna?

Varför utgå från något annat?

Blogginlägget tillkom därför att jag fann något lustigt i det hela.

En typ av både freudiansk felsägning och lustig orimlighet med andra ord,

vilket jag tyckte man kunde påpeka för att få folk att höja på ögonbrynen.

Min egen och din humor kanske inte riktigt sammanfaller ibland,

men det gör inte så mycket.

Vi är alla olika, och vi har alla rätt att vara så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blogginlägget tillkom därför att jag fann något lustigt i det hela.

En typ av både freudiansk felsägning och lustig orimlighet med andra ord,

vilket jag tyckte man kunde påpeka för att få folk att höja på ögonbrynen.

Min egen och din humor kanske inte riktigt sammanfaller ibland,

men det gör inte så mycket.

Vi är alla olika, och vi har alla rätt att vara så.

Ok! :)

Håller med, och accepterar naturligtvis detta.

Jag trodde du var konspiratorisk, eller nedsättande.

Mitt fel, sorry. drinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den stora majoriteten av de s:k separatiserna ar Malajer och har Malaj som modersmal - etniskt tillhor de inte samma grupp som thailandare boende i Isaan.

Tja det kanske man också kan kalla en annan "Ras" eller etnisk tillhörighet.

Men IL har väl inget emot alla malajer som bor och lever Malaysia skulle jag tro,

så då återstår väl bara "xenofobisk islamofobi" eftersom det i hans fall

kan kopplas till terrordåden och Islamister i södra Thailand,

och inte så mycket till malajer som etnisk tillhörighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL är absolut "etniskt diskriminerande" och "etniskt subjektiv".

Etniskt diskriminerande eftersom han inte kan jämnställa i alla delar lika demonstranter i syd med demonstranter i norr.

Istället anser han ohederligt, falskt och utan grund de i syd som skäliga att bruka våld mot eftersom

de enligt honom "agerar som talibaner".

Kritiken grundar sig på etnicitet och religion eftersom liknelser görs med extrema muslimer.

Därför är han diskriminerande.

Etniskt subjektiv är han uppenbarligen eftersom han själv skrivit att han inte har som syfte att vara objektiv

utan enbart syftar till att föra en kamp för sina Isaanska fattiga.

Att vara "etniskt diskriminerande" ligger i samma fack som att vara rasist.

Det ena bygger på ras, det andra på etnicitet. Men det är egentligen samma skit.

Och att det är enkelspåriga människor som brukar uppvisa dessa beteendemönster är väl känt sedan länge.

Vilket även bevisas i övrigt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tja det kanske man också kan kalla en annan "Ras" eller etnisk tillhörighet.

Men IL har väl inget emot alla malajer som bor och lever Malaysia skulle jag tro,

så då återstår väl bara "xenofobisk islamofobi" eftersom det i hans fall

kan kopplas till terrordåden och Islamister i södra Thailand,

och inte så mycket till malajer som etnisk tillhörighet.

Men hur intressant eller underhallande ar en semantisk diskussion? Tur att min konferens gar pa halvfart sa man har tid att engagera sig i dessa viktiga saker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Men hur intressant eller underhallande ar en semantisk diskussion?

Tur att min konferens gar pa halvfart sa man har tid att engagera sig i dessa viktiga saker...

:D:D

- Ja, vad gör man inte för att förgylla sin vardag?

Nu har jag dock lite tid över och ska därför ta mig ett bad.

Det får bli min välbehövliga "think tank" - hoppas nu att jag inte tar mig vatten över huvudet.

Ha det så bra på "konferensen",

och var nu snäll mot IL tills jag har kommit tillbaks.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

biggrin.gifbiggrin.gif

- Ja, vad gör man inte för att förgylla sin vardag?

Nu har jag dock lite tid över och ska därför ta mig ett bad.

Det får bli min välbehövliga "think tank" - hoppas nu att jag inte tar mig vatten över huvudet.

Ha det så bra på "konferensen",

och var nu snäll mot IL tills jag har kommit tillbaks.

SN

Då kanske jag kan ta över. Kommit precis tillbaka från lunchen och är nu fullpumpad med energi och redo att tacklas med orättvisorna i denna tråd biggrin.gif

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Mark MacKinnon

Beijing — From Thursday's Globe and Mail Published on Wednesday, May. 26, 2010 11:13AM EDT Last updated on Friday, May. 28, 2010 5:52AM EDT

His followers have been ousted from the streets of Bangkok and he now faces charges of terrorism that could lead to the death penalty, but Thailand’s fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra says the Red Shirt struggle against the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva is not over, and warns it could get more violent yet.

In a telephone call to The Globe and Mail placed from an unknown location, Mr. Thaksin said “reconciliation feels very far away” in Thailand after a military crackdown that brought an end to more than two months of rolling anti-government protests by the Red Shirts that had paralyzed the centre of Bangkok.

He recalled that when Red Shirt leaders announced their intention to surrender after the military moved in last Wednesday, they were jeered by many of the protesters who had been sleeping in the streets for weeks in the effort to bring down Mr. Abhisit’s government and force new elections. “The protesters, they were very angry. They were ready to die because they feel the injustice against them. They want to fight,” Mr. Thaksin said, in some of his first comments since those events. “Those who survived are very angry. It’s not a good sign. I am very worried. … I worry about the anger and I worry the government has cornered them instead of talking to them.”

Mr. Thaksin accused the government – which he repeatedly described as a junta – of hunting down his supporters and detaining them without charge even after they had ceased their protest and returned home. He said he was “ready to compromise,” but charged that the government was more interested in persecuting its political opponents than in bringing the deadly political crisis to a close.

“Those who survived are being hunted by the government. They are innocent people who are being hunted and detained. I’m more worried about that than myself,” he said. “What I’m concerned about is reconciliation in the country. The government uses the word reconciliation, then creates more conflict.”

Mr. Thaksin, a billionaire telecommunications tycoon who became one of the few Thai prime ministers to finish a full term and then win re-election, is easily the most controversial figure in the country. Beloved in the countryside as the man who introduced effective rural development programs and cheap universal health care before he was ousted in a 2006 military coup, he is equally reviled by Bangkok’s university-educated elite, who remember him as a corrupt and authoritarian leader who curbed press freedoms and launched a “war on drugs” in the south of the country that appalled human rights groups and left more than 2,000 people dead.

“Thaksin has become in their eyes the devil incarnate – a demon-like figure very comparable to the witches in traditional societies who are seen as the causes of all misfortunes and maladies,” columnist Charles Keyes wrote in Wednesday’s edition of the Bangkok Post newspaper.

Though many Red Shirt protesters said their fight was more about social justice than about Mr. Thaksin’s case, he was nonetheless an icon to many who took to the streets, and his image was popular on red T-shirts and placards.

The Thai government accuses Mr. Thaksin of having financed and directed the Red Shirt protests from abroad. It also accuses him of having been in contact with hard-line elements that stockpiled weapons used in sporadic violence that killed at least 88 people and injured nearly 2,000 more. The new terrorism charge could carry the death sentence if Mr. Thaksin is convicted.

Mr. Thaksin said during the interview that he has always insisted his followers stick to non-violent tactics in their fight to bring down the government. However, he warned that “resentful people will become guerrillas” following the military crackdown, which saw soldiers use live ammunition against hard-core Red Shirts, who fought back with slingshots, Molotov cocktails and at least a few firearms.

He dismissed the terrorism charges levelled against him this week by Thailand’s criminal court as ridiculous, and said he wasn’t worried about being extradited. “Most countries feel these are very stupid allegations,” he said. “How can a former prime minister, who won landslides [in 2001 and 2006 elections], become a terrorist? Why would any leader want to hurt his own country?”

In Bangkok, which remains under nightly curfews to prevent new violence, Mr. Thaksin’s lawyers filed an appeal Wednesday against the terrorism warrant, saying other Red Shirt leaders would testify that Mr. Thaksin never encouraged violence. Meanwhile, Finance Minister Korn Chatikavanij said the government was considering suing Mr. Thaksin and others to recover some of the $3-billion in damage done to the economy by the protests, which saw the commercial centre of Bangkok paralyzed for weeks on end and major shopping malls and banks lit ablaze by protesters as they clashed with advancing soldiers.

Speaking to The Globe and Mail this week, Mr. Korn alleged that Mr. Thaksin had mobilized Red Shirt supporters in the streets with a “big lie” – telling them the protest was about democracy and equality when in fact they were being used as pawns in a struggle for political power.

Despite having been convicted in absentia on corruption charges two years ago, the 60-year-old Mr. Thaksin has been able to move around the world with surprising freedom. He has spent much of his time in Dubai, but reportedly also has passports issued by Nicaragua, Montenegro and other countries. The Thai government said Wednesday it hoped foreign governments would act on the new warrant once it was distributed via Interpol.

Asked where he was calling from, Mr. Thaksin would only say he was “in Europe.” Media reports have placed him in France in recent days. Children could be heard shouting in the background during the call. Despite rumours swirling in Thailand that he is in ill health, or possibly dead, Mr. Thaksin’s voice sounded strong and he even made light of the country’s grim situation at one point, joking that Mr. Abhisit should instead be called Mr. Opposite for repeatedly going back on his word.

Mr. Thaksin said he won’t be returning to Thailand unless the political situation there changes dramatically. He said recent events had revealed that Mr. Abhisit’s government, which came to power through a parliamentary vote after two of Mr. Thaksin’s allies were ousted from office by controversial court rulings, was in fact a junta run by the military.

Mr. Thaksin said he believed his enemies would try to kill him if he returned to Thailand. “During my premiership, they tried to assassinate me four times,” he said. “If I go back now, they will definitely try to assassinate me. All my supporters say, ‘Please, don’t come back now. They will kill you.’ ”

http://www.theglobea...article1581478/

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Mark MacKinnon

Beijing — From Thursday's Globe and Mail Published on Wednesday, May. 26, 2010 11:13AM EDT Last updated on Friday, May. 28, 2010 5:52AM EDT

His followers have been ousted from the streets of Bangkok and he now faces charges of terrorism that could lead to the death penalty, but Thailand’s fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra says the Red Shirt struggle against the government of Prime Minister Abhisit Vejjajiva is not over, and warns it could get more violent yet.

In a telephone call to The Globe and Mail placed from an unknown location, Mr. Thaksin said “reconciliation feels very far away” in Thailand after a military crackdown that brought an end to more than two months of rolling anti-government protests by the Red Shirts that had paralyzed the centre of Bangkok.

He recalled that when Red Shirt leaders announced their intention to surrender after the military moved in last Wednesday, they were jeered by many of the protesters who had been sleeping in the streets for weeks in the effort to bring down Mr. Abhisit’s government and force new elections. “The protesters, they were very angry. They were ready to die because they feel the injustice against them. They want to fight,” Mr. Thaksin said, in some of his first comments since those events. “Those who survived are very angry. It’s not a good sign. I am very worried. … I worry about the anger and I worry the government has cornered them instead of talking to them.”

Mr. Thaksin accused the government – which he repeatedly described as a junta – of hunting down his supporters and detaining them without charge even after they had ceased their protest and returned home. He said he was “ready to compromise,” but charged that the government was more interested in persecuting its political opponents than in bringing the deadly political crisis to a close.

http://www.theglobea...article1581478/

Undrar hur han vet allt detta eftersom han sagt att han inte alls har haft nån inblandning i protesterna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Undrar hur han vet allt detta eftersom han sagt att han inte alls har haft nån inblandning i protesterna..

Han gör väl som många andra rödskjortor verkar göra

Frågar grannen och lyssnar på rykten hellre än efterforskar reell fakta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Undrar hur han vet allt detta eftersom han sagt att han inte alls har haft nån inblandning i protesterna..

Nu vet jag inte vad exakt du syftar på, men det är väl rätt allmän info som vem som helst utanför Thailand har kunnat ta till sig via media.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Är det hån eller dumhet som får Dig att skriva ovanstående? :diablo::diablo::diablo:

Var det fel på min fråga? I så fall vari ligger felet? Om man stödjer de röda så undrade jag om man gjort det genom deltagande eller genom agitation på MPR.

Det är ju en väsentlig skillnad.

Var du med?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad exakt du syftar på, men det är väl rätt allmän info som vem som helst utanför Thailand har kunnat ta till sig via media.

Nja, tänkte bara att det låter som han har väldigt bra insyn i just hur de reagerade...

Sen denna biten: He said he was “ready to compromise,” but charged that the government was more interested in persecuting its political opponents than in bringing the deadly political crisis to a close.

Där han säger att han var redo att kompromissa.. rimmar lite illa med att inte ha nån inblandning.

Men men, inget att tjata om egentligen, för det kan ju vem som helst förstå av alla klipp o tidigare länkar att han var inblandad.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nej det gör du ju uppenbarligen gratis ;)

:ironi:

:wai: hehehehe! Där la jag upp bollen på straffpunkten...

Jag tar aldrig betalt för att delge mina visdomsord till mina vänner så du får dem alldeles gratis :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Nja, tänkte bara att det låter som han har väldigt bra insyn i just hur de reagerade...

Sen denna biten: He said he was “ready to compromise,” but charged that the government was more interested in persecuting its political opponents than in bringing the deadly political crisis to a close.

Där han säger att han var redo att kompromissa.. rimmar lite illa med att inte ha nån inblandning.

Men men, inget att tjata om egentligen, för det kan ju vem som helst förstå av alla klipp o tidigare länkar att han var inblandad.

Ja, det är lite otydligt vad han menar med det, men han mycket rätt i att regeringen hittills inte har gjort något för att lösa konflikten utan snarare koncentrerat sig på att jaga demonstranter och "terrorister".

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att han kan komma att sitta som PM länge. Till alla våldsverkares, anarkister och övriga demokratiförvrängares förtret.

Och till demokratiälskares, rättvisekämpars och solidariska medmänniskors glädje.

Låt oss nu hoppas att Thailand kan bli bättre och att de sociala klyftorna på riktigt kan minskas.

Och att äldre fattiga får mer i pension så att de klarar sig lite bättre.

Och att skola och landsbygd satsas på.

Så att vi slipper hatiska, fördärvande samhällsförstörare som olagligt belägrar Bangkok.

Och med lite tur slipper att korrupta skurkar, som Chalerm, som med lång historia av manipulation av domstolar

tror att de kan göra som de vill. Och lura vem de vill för att få röster.

Jag hoppas på ett bättre Thailand. Ett positivare Thailand. Ett Thailand för framtiden!

Heja Abhisit!

smile.gif

Jaha, mitt hoppfulla och positiva inlägg om en bra framtid för Thailand fick ett minus av Bossej.

Gissar alltså att han önskar Thailand det motsatta. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://bangkokpost.com/life/education/37609/breaking-news

Andrew Biggs har lite synpunkter på CNN´s rapportering.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Containrarna visade ju sig nu inte inte innehålla några lik efter undersökning.

http://www.bangkokcr...hip-containers/

Men varför låta fakta komma ivägen för en smaskig story?

Det talades om 7 eller 8 containers utanför Satahip.

Porntip fick tillåtelse att undersöka EN av dem, vilken var tom.

Vad innehöll de övriga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en ny informationskälla

http://www.2bangkok.com/

Någon med erfarenhet om denna nyhetssida ?

En gammal goding som tappat stinget de senaste åren. enligt min mening.

läste mycket där förut om hopwell, Bangkok Masstransit masterplan, byggandet av nya flyplatsen etc

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ska dom köra runt denne fantastiske man i en skottsäker bur när han ska besöka olika delar av landet som dom gör med påven?

Han blir nog premierad av sina uppdragsgivare men knappast belönad av dom han förtrycker och censurerar.

Han lär knappast kunna gå runt och skaka hand med folk och klappa barnen på huvudet sim Thaksin gjorde under sin tid som PM.

Mvh Isan Lover

Det tror jag inte kommer behövas. När folk förstår hur han räddat landet så kommer han uppskattas väldigt mycket. Thaksvin däremot kommer kanske vara väl mottagen i avgränsade delar men han har ju själv sagt att han inte vågar komma tillbaka av rädsla för att bli dödad. Det visar väl vad han tror att hans gärningar är värda i Thailand?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det talades om 7 eller 8 containers utanför Satahip.

Porntip fick tillåtelse att undersöka EN av dem, vilken var tom.

Vad innehöll de övriga?

Och vem transporterar eller dumpar en tom container?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...