Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Ja visst var det så de flesta hade det. Men många gick barfota för att de ville göra det trots att de hade skor eller sandaler att ta på sig.

Det är väl inte så märkligt, det gjorde jag själv som barn då vi tillbringade sommarloven på landet. Trots att vi hade tillgång till det gick vi barfota nästan jämt oavsett om vi sprang runt på gräset eller om vi gick på grusvägen ner till sjön. De första dagarna var det lite ovant men när man vant sig så kändes det bara instängt.

Hur fattigt var det i byn som jag besökte?

Hur många av invånarna har sålt sig i Bangkok eller i turistorterna?

Eftersom du påstår att de gjort det får du gärna backa upp dina uppgifter med reella fakta.

Jag delar dina synpunkter här.

Däremot har jag svårt att kunna definiera vad ett bättre liv är för något.

Att leva ett tillsynes problemfritt liv, kunna äta sig mätt varje dag, ha gott om vänner och bekanta att umgås med och att klara sig själv på det man på egen hand kan producera är väl inte det sämsta?

Glass! Det tog inte lång tid innan det blev kö vid glassmannen. Både små och stora barn uppskattar en kall glass.

post-5673-127149369886_thumb.jpg

Här är det några av barnen som leker en form av "sten, sax och påse. Några med skor och några utan.

post-5673-127149368357_thumb.jpg

Ormjakt! Men det blev ingen festmåltid den här gången. Bättre lycka nästa gång?

post-5673-12714936494_thumb.jpg

Hej Welder

Som jag skrev så håller jag med om det mesta som du skrev, och att det är så som du beskrev det är anledningen till att jag själv älskar Isaan och bylivet.

Att få leva med släkt och vänner i alla åldrar, och leva av och med naturen, och vakna när solen går upp och lägga sig när den går ner, är underbart.

Jag tillhör ju dom som uppskattar ett outvecklat liv på landet i lugn takt, och det är absolut inte att förakta på något sätt, jag beundrar dom enkla, glada

människorna som lever på ett sätt som vi stressade storstads människor har glömt bort.

Men visst finns det lite problem i idyllen också.

Att jag vågar uttala mig generellt om byar i Isaan beror på att det är något jag känner till väl efter att ha vistats i såna byar vid alla resor i 25 år.

Och skulle denna by skilja sig markant ifrån andra byar både i och utanför Isaan så skulle jag gärna vilja besöka denna by och se det med egna ögon.

Viss undernäring är ganska vanlig, men svält finns inte, många äter ju också tillsammans av den mat som munkarna har samlat in som tur är.

Att gå barfota om man själv vill det är en sak, men det finns faktiskt familjer som inte ens har råd att köpa ett par dojor för 20 baht.

Och dom i byarna som saknar egen mark och bara arbetar som daglönare under den säsong som detta är möjligt har det riktigt besvärligt, är det några familjer och barn

till dessa som jag tycker synd om så är det dessa.

Men som sagt jag är inte alls kritisk till hur du beskrev livet i byn det stämmde perfekt, men jag ville lägga till några små synpunkter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Jag hoppas innerligt att du har fel för annars sitter Thailand riktigt i klistret och alla former av demokrati är döda

Om man läser dessa två artiklar nedan så tycks nog inte mina gissningar vara så långsökta.

Nu trummar man upp lite lagom support och ett "folkligt" stöd för att med legitimitet kunna ta i med "hårdhandskarna", dvs skjuta ner "terroristerna".

De nu ”spontant” grupperade ”ofärgade skjortornas folkopinion” sägs nu kräva av regeringen att de med militärens hjälp tar itu med de röda terroristerna som påstås hota både kungahuset och nationens suveränitet.

En liknande folkopinion iscensattes på 1970-talet då de vänstervridna studenterna skulle skjutas ihjäl. Det var ju ”försvarligt” eftersom regeringen och folkopinionen visste att de var ”kommunister” som ville ta över landet och störta konungen, bla, bla, bla, . . .

Inte ens galningarna i södra Thailand som hugger ihjäl skolpersonal och buddhistmunkar på löpande band brukar omnämnas som terrorister.

De brukar istället få den lite förmildrande benämningen "islamic insurgents" (muslimska rebeller).

http://www.bangkokpost.com/news/politics/36113/centre-vows-crackdown-on-terrorists-in-crowd

http://www.bangkokpost.com/news/politics/36170/no-colours-rally-against-red-shirts-at-army-base

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har kommer lite gissningar från min sida.

Redan den 9e april gissade jag att Abhisit hade fått nog av jobbet.

Sedan måndagen den 12e april har Abhisit också hållit sig undan från media,

och han har överlåtit styrandet och landets säkerhet åt hans vice-premiärminister Suthep.

Det har inte framkommit var exakt Abhisit håller hus och om han är krasslig på grund av

att han inte pallar trycket, eller om han helt enkelt har tröttnat på jobbet

som han fick serverat att utföra.

************************************

Inlagd 09 April 2010 - 14:51

Låt mig gissa,

Abhisit kommer att göra en "Chakri-manöver" för att ta sig ur denna knipa

och "No-win situation". Dvs han kommer att snarast checka in på sjukan

för att klaga över bröstsmärtor (sjukskriva sig).

Då slipper han att bestämma och han får samtidigt lite sympati från alla läger.

************************************

Men det gick som bekant inte så bra för Suthep heller,

och nu i fredags dök plötsligt Abhisit upp i ett förinspelat nyhetsinslag på TV:n.

Han meddelade att Suthep nu har bytts ut mot General Anupong Paochinda

som ska ta över som ”Head of national security”.

Orsaken är väl att regeringen inte kan förlita sig på att polisen

gör som den blir tillsagd.

Därför kommer militär personal att försöka lösa krisen

genom att avlägsna de som regeringen kallar för terrorister.

General Anupong Paochinda har redan kallat landets högsta militärer

med graderna Maj General eller högre till ett möte på måndag.

Vad som ska diskuteras eller beslutas har ännu inte avslöjats.

Min nya gissning:

Det röda ledarskiktet och de svartklädda stödtrupperna som av

Abhisits regering har brännmärkts som ”Terrorister”

kommer snart i en samordnad aktion att avlägsnas via krypskyttar

så snart militären får korn på dem.

När dessa personer är dödade tror sig militären kunna bryta upp

och avsluta demonstrationerna.

Därefter meddelas att militären och Abhisits regering kommer att

samregera i ”nationens säkerhetsintresse” under 6 månader,

och därefter skall ett nyval ”försöka” hållas.

På något vis via domstolarna kommer de säkert också att

försöka beröva Thaksin på hans thailändska medborgarskap,

samt anhålla honom i hans frånvaro för stödjande av ”terrorism”.

Abhisit sade i fredags:

"Brothers and sisters, I want to insist the government is going forward

to solve the problem that we know brings sorrow to Thai people,",

“Sometimes we have to be patient and sometimes

we have to accept the impact of security operations. “

(alltså att folket och de röda måste finna sig i att militären kommer att göra vad den anser nödvändigt)

Det är vad jag tror. Vad tror ni andra här på MPR kommer att hända i nästa vecka?

Hej

Så som du beskrev det kan det säkert bli, men det känns som det kan sluta på många olika sätt.

Det är en stor osäkerhet just nu, men militära aktioner får vi nog se.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frugans släkt kommer inte från Isaan utan ifrån sukhothaiprovinsen

Är de fattiga?

Ja, om man mäter det i pengar på banken och mest/finaste saker i hemmet

Nej, om man mäter det med maten på bordet och det liv med samvaro och familjegemeskap.

Problem finns dom.. Ja och de grundar sig den genomtuttna korupionen och dåliga utbildningen som finns redan på den lilla bygatan.

/Enis

Hej

Håller med dig till 100%.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser dessa två artiklar nedan så tycks nog inte mina gissningar vara så långsökta.

Nu trummar man upp lite lagom support och ett "folkligt" stöd för att med legitimitet kunna ta i med "hårdhandskarna", dvs skjuta ner "terroristerna".

De nu ”spontant” grupperade ”ofärgade skjortornas folkopinion” sägs nu kräva av regeringen att de med militärens hjälp tar itu med de röda terroristerna som påstås hota både kungahuset och nationens suveränitet.

Absolut skrämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja Herr Siames Knaprare, nu är skall Ni nog försöka vara lite realist och inse att det ekonomiska och militära stödet från USA och Storbritanien var lite mer avgörande än ett reportage från någon obetydlig svensk. Visst är det trist när det visar sig att det inte alltid är som man kanske tror, försök bita ihop och gå vidare.

Ni kan tom få en liten länk att förkovra Er med:Läs & Lär

/BanArne

Mja Herr banan, en utmärkt artikel, vilket bekräftar det jag i min iver försökte säga, dvs den anglosaxiska världen blev väldigt störda när ärkefienden Vietnamn tog över, avsatte Pol Pot och och styrde upp i Kambodja. Efter detta fick Pol Pot som degraderats från statschef till gerillaledare en hel del stöd från väst.

JAN Myrdal (sonen som det mycket riktigt påpekades) var dock i Kambodja i ett tidigare skede, när Röda Khemererna styrde, och talade sig varm för den folkliga rödakhemerregimen.

En bild

En film för den som har humor, med följande beskrivning

LevandeHistoria September 01, 2009In 1978 a Swedish delegation traveled to Democratic Kampuchea, present-day Cambodia. They visited hospitals, work collectives and emptied cities. They even had dinner with Pol Pot. Why didn't they see the mass murder that was going on?

Sen kan man säga att jämförelsen mellan Pol Pot och Thaksin haltar något, men poängen är väl att många ledare kommer till makten genom att påstå att de vill fokets och de fattigas väl, när det i praktiken kanske mer handlar om att skaffa sig makt.

/Siamkap

Ändrades av Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson jag tror du kan ha rätt.

Men jag hoppas på melonerna.

Inbördeskrig vore den snabbaste och smidigaste vägen att åter ställa ordningen.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

En liknande folkopinion iscensattes på 1970-talet då de vänstervridna studenterna skulle skjutas ihjäl. Det var ju ”försvarligt” eftersom regeringen och folkopinionen visste att de var ”kommunister” som ville ta över landet och störta konungen, bla, bla, bla, . . .

Samak Sundaravej pratade i radio och uppviglade mobben att attackera "kommunisterna" i oktober 1976. Att en sådan typ kunde bli ledare för PPP och premiärminister tycker jag är bedrövligt, det säger något om thailändsk politik. Samak lär ha varit god vän med drottningen vilket i sin tur var skäl till utnämningen som PPP-ledare, han kunde inte med trovärdighet anklagas för lèse majesté. PAD anklagade ju PPP/TRT för att vilja störta kungahuset i samband med att ett antal PPP-ledare förbjöds av de gula domstolarna, det föregick Samaks utnämning som PPP-ledare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inbördeskrig vore den snabbaste och smidigaste vägen att åter ställa ordningen.

Någon slags ironi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommer lite gissningar från min sida.

-----------------------

General Anupong Paochinda har redan kallat landets högsta militärer

med graderna Maj General eller högre till ett möte på måndag.

Vad som ska diskuteras eller beslutas har ännu inte avslöjats.

Min nya gissning:

Det röda ledarskiktet och de svartklädda stödtrupperna som av

Abhisits regering har brännmärkts som ”Terrorister”

kommer snart i en samordnad aktion att avlägsnas via krypskyttar

så snart militären får korn på dem.

Vi får verkligen hoppas du har fel, Siam-Nilsson

Eftersom man klantar till det allt som oftast, skulle det här scenariot resultera i ett blodbad utan like, då man uppenbarligen oupphörligen skulle eliminera fel personer, pga felaktiga underrätteler m.m. Kalabalik utan like skulle bli följden. De svartklädda kommer snabbt inse vad som är på gång och ställa till inbördeskrig! Den här bläckfisken har tentakler långt in i militären och politiken.

Nu är det faktiskt många i Thailand som vet vilka vilka de svartklädda är, både till utseende och namn. Dom har ju också visat sig offentligt vid flera tillfällen, visserligen utan vapen då, i början av protesterna.

Om det finns någon med råg i ryggen och med regeringens medgivande kan plocka upp och arrestera dom (vilket fn ska ske?), så måste sen rättsväsendet reda upp hela byken. Sköter dom det bra, kommer dom tjalla på varandra som de fega lönnmördare dom är.

Och sen inte någon löjlig borgen på ett par hundra tusen Baht. Lås in dom och släng bort bort nycklarna som man gör med knarklangare!!

Nu får dom tänka på att hela världen ser på, så det gäller att inte tappa ansiktet igen. Alla skrattar ju åt Thailand efter "hotellrazzian"

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser dessa två artiklar nedan så tycks nog inte mina gissningar vara så långsökta.

Sicken fin bild de hade för att illustrera det hela. propagandamaskinen kör för fullt...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson jag tror du kan ha rätt.

Men jag hoppas på melonerna.

Inbördeskrig vore den snabbaste och smidigaste vägen att åter ställa ordningen.

Moo

Mer blod är det sista vi thailändare behöver, däremot behöver vi en politiskt idelogi som gynnar både de rika och de fattiga.. någon form av socialliberalism?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser dessa två artiklar nedan så tycks nog inte mina gissningar vara så långsökta.

Nu trummar man upp lite lagom support och ett "folkligt" stöd för att med legitimitet kunna ta i med "hårdhandskarna", dvs skjuta ner "terroristerna".

De nu ”spontant” grupperade ”ofärgade skjortornas folkopinion” sägs nu kräva av regeringen att de med militärens hjälp tar itu med de röda terroristerna som påstås hota både kungahuset och nationens suveränitet.

En liknande folkopinion iscensattes på 1970-talet då de vänstervridna studenterna skulle skjutas ihjäl. Det var ju ”försvarligt” eftersom regeringen och folkopinionen visste att de var ”kommunister” som ville ta över landet och störta konungen, bla, bla, bla, . . .

Inte ens galningarna i södra Thailand som hugger ihjäl skolpersonal och buddhistmunkar på löpande band brukar omnämnas som terrorister.

De brukar istället få den lite förmildrande benämningen "islamic insurgents" (muslimska rebeller).

http://www.bangkokpo...orists-in-crowd

http://www.bangkokpo...ts-at-army-base

Jag håller med Siam-Nilsson, regering och militär håller på att gruppera om sig för en motattack. Hur blodigt det blir återstår att se. Man kan hoppas de "vanliga" bönderna från norr har förstånd att rymma fältet innan det smäller. För de rödas ledare lär det dock inte lämnas någon pardon.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer blod är det sista vi thailändare behöver, däremot behöver vi en politiskt idelogi som gynnar både de rika och de fattiga.. någon form av socialliberalism?

Ja det vore nåt det. Men vem skulle rösta på något sådant, i Thailand. Och vem skulle tänkas kunna leda en sådan rörelse?

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon slags ironi?

Tyvärr nog inte!

moo har den mörkaste röda blod i själen och är nog stået vassare än IL. Jag tror moo ser nord korea som ett bra exempel på demokrati.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Inbördeskrig vore den snabbaste och smidigaste vägen att åter ställa ordningen.

En gång var 4:e år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Och nu till ett något mer lättsamt inslag från dagens tidning "Thai Rath".

Farangerna får ju ofta skit för att de inte klär sig propert i närheten av tempel mm.

post-5068-127150218325_thumb.jpg

post-5068-127150218325_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vore nåt det. Men vem skulle rösta på något sådant, i Thailand. Och vem skulle tänkas kunna leda en sådan rörelse?

Aa du, men drömmen vore kanske att en oversea thailändare med rätt spetskompetens. Kanske dålig exempel men en sån som Manny "Pacman" Pacquiao, tror jag skulle kunna göra mycket för sitt land med rätt kompetens..

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa du, men drömmen vore kanske att en oversea thailändare med rätt spetskompetens. Kanske dålig exempel men en sån som Manny "Pacman" Pacquiao, tror jag skulle kunna göra mycket för sitt land med rätt kompetens..

En filippinsk boxare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson jag tror du kan ha rätt.

Men jag hoppas på melonerna.

Inbördeskrig vore den snabbaste och smidigaste vägen att åter ställa ordningen.

Moo

Ett inbördeskrig skulle innebära den blodigast och värsta vägen bakåt in i stenåldern demokratiskt oavsett vem som vinner. Ingen skulle vinna på något sådant

Särskilt inte de fattiga i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa du, men drömmen vore kanske att en oversea thailändare med rätt spetskompetens. Kanske dålig exempel men en sån som Manny "Pacman" Pacquiao, tror jag skulle kunna göra mycket för sitt land med rätt kompetens..

Känns nästan som du beskriver Abhisit ! Utbildad i England bl.a. Misstänker att han har betydligt mer användbar politisk kompetens än vad många tidigare PM som mutat sig fram i karriären någonsin kunde drömma om

Och han kommer väl varken från polis- eller militär-klanerna väl ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om man läser dessa två artiklar nedan så tycks nog inte mina gissningar vara så långsökta.

Nu trummar man upp lite lagom support och ett "folkligt" stöd för att med legitimitet kunna ta i med "hårdhandskarna", dvs skjuta ner "terroristerna".

De nu ”spontant” grupperade ”ofärgade skjortornas folkopinion” sägs nu kräva av regeringen att de med militärens hjälp tar itu med de röda terroristerna som påstås hota både kungahuset och nationens suveränitet.

.

Den här gången är det faktiskt spontant grupperade ofärgade skjortor som står för demonstrationerna. Jag känner flera personer som är där nu. Dessa är verkligen ofärgade. Dom vill bara ha slut på de rödas demonstrationer och få arbeta vidare. Dom vill också visa att det är en liten klick som står för de röda.

Det är alltså faktiskt en oberoende folkopinion; inte något större organiserat gäng.

Detta startade via Facebook där en grupp individer; min gf har följt detta under ett par veckor.

Här skriver man hur man uppfattar situationen från dem som inte stödjer de röda.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...