Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Det var en bra idé att samla tråden. Om inte annat så har resten av forumet kunnat välja om dom velat slippa läsa eller delta i all pajkastning hit och dit.

Intresset har varit enormt. Eftersom det kommer att hända något i Thailand hela tiden, tror jag att denna tråd kommer vara aktuell rätt så länge. Hoppas bara att det ibland även är postivia nyheter som förmedlas här.

Vad gäller denna tråd hittills så verkar det tyvärr som att majoriteten är på fel sida (eller majoriteten av inläggen i alla fall). Därför vill jag uppmana alla männen att lyssna på era damer, dom vet bäst trotts allt! ;)

Nu kommer jag få skit för detta inlägg, men trotts allt är majoriteten av alla thaidamer i Sverige från Isaan och majoriteten av dom är rödskjortor. Fråga runt om ni inte tror mig. jap.gif

Antar att du har rätt i att de flesta thaidamer i Sverige kommer från Isaan.

Jag lyssnade på min dam som är Thai och hon har inte blivit rödare, snarare tvärtom.

"Majoriteten är på fel sida", Kul uttalande av en som påstår sig vara demokratiförespråkare :lol:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Även om tv-kanalerna är censurerade tror jag inte att ens du kan inbilla någon att bilderna på brinnande hus är fabricerade av regeringen.

Det är sådana bilder som gjort att folk häromkring tappat tron på de röda och därför mera och mera vänder dom ryggen

mvh. flor

Hej

Du kan ha rätt, vi får se vid nästa val.

Sen är det här med upplopp bland fattiga inte något nytt, du har haft liknande scener i många andra asiatiska länder med onormala klyftor i samhället t.ex i

Indonesien, Burma och Filippinerna, dessa stora klyftor skapar spänningar som makthavarna bekämpar med militär och polis där också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Uneasy feelings, doubts linger on all sides

The government may say it's time to heal and reconcile divisions in society, but some feel the offensive against the reds continues. Some members of the reds who participated in the protest are lying low to avoid possible arrest under the emergency decree and the media.

Websites that have been sympathetic to the red shirts continue to be blocked.

"I think I am at risk [of being arrested]," said a man who went on a minor red-shirt stage last Wednesday to speak to protesters at Victory Monument as Bangkok slide into anarchy.

He is now in hiding, fearing for his safety. He said he even believed that red-shirt leader Arisman Pongruanrorng may have been killed by the authorities, as there had been confusing reports on Wednesday that Arisman was arrested - but the government later denied this.

Half the world away, in London, red-shirt sympathiser Pongpong Laowansiri, a post graduate student at University College, wrote to contacts online late on Friday night to say he had received "uncountable" hate emails and death threats. This was after he spoke to the BBC, criticising the Abhisit Vejjajiva |government for the crackdown in Bangkok last Wednesday, which led to over a dozen deaths.

"I have been receiving uncountable hate emails and death threats at my current account after my interview with the BBC and British press condemning the government's excessive and disproportionate uses of forces on the crackdown in Thailand. Based on that, I was also informed that the CRES and the [Thai] government is now monitoring my activities," the message reads.

News websites sympathetic to the reds like prachatai.com online newspaper continued to be blocked despite it changing its online address several times in recent weeks. An English site critical of the government called "Thai Political Prisoners" was also blocked on Friday after it ran a recent report about CNN footage on Thai politics, which was earlier blocked under the emergency decree.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/23/politics/Uneasy-feelings-doubts-linger-on-all-sides-30130003.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du kan ha rätt, vi får se vid nästa val.

Sen är det här med upplopp bland fattiga inte något nytt, du har haft liknande scener i många andra asiatiska länder med onormala klyftor i samhället t.ex i

Indonesien, Burma och Filippinerna, dessa stora klyftor skapar spänningar som makthavarna bekämpar med militär och polis där också.

Mvh Isan Lover

T o m i västerländska länder uppstår riots av frustrerade fattiga människor ibland. Vem minns inte ett brinnande LA 1992 när poliser, som spöade upp svarta Rodney King efter en trafikförseelse, blev fångade på smygtagna bilder. 53 människor låg döda i askan innan upploppen dog ut.

http://www.youtube.c...h?v=ROn_9302UHg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om de flesta länder stöder Regeringens försonings plan.

Ni som sitter i tex Sverige kanske kan svara på om Sveriges regering har fördömt den Thailändska regeringen, några gånger de sista veckorna?

Jag följer nästan inga svenska nyheter längre.

"All the countries that I know are supporting the government's reconciliation plan," Mr Abhisit said during his weekly broadcast on Sunday morning.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/178923/foreigners-do-understand-political-situation

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

T o m i västerländska länder uppstår riots av frustrerade fattiga människor ibland. Vem minns inte ett brinnande LA 1992 när poliser, som spöade upp svarta Rodney King efter en trafikförseelse, blev fångade på smygtagna bilder. 53 människor låg döda i askan innan upploppen dog ut.

http://www.youtube.c...h?v=ROn_9302UHg

Upploppen i LA hade med Ras och polisens systematiska våld mot svarta att göra.

Inte fattigdom eller ekonomiska faktorer.

Även där kallades millitär och soldater in. Skillnaden mot Bangkok nu var att när millitär kom, så lugnade sig alla.

Om folk hade börjat kasta brandbomber och granater mot millitär så hade historien varit helt annorlunda

och antalet dödade betydligt större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

T o m i västerländska länder uppstår riots av frustrerade fattiga människor ibland. Vem minns inte ett brinnande LA 1992 när poliser, som spöade upp svarta Rodney King efter en trafikförseelse, blev fångade på smygtagna bilder. 53 människor låg döda i askan innan upploppen dog ut.

http://www.youtube.c...h?v=ROn_9302UHg

Hej

Visst är det så, och det finns liknande fall i alla världsdelar så det är bara att inse att människor som är frustrerade, desperata och känner sig utanför kan

reagera så här.

Det man ska göra för att förhindra upprepningar är att angripa roten till folks missnöje och försöka minska klyftorna, och ge folk hopp och inflytande.

Att kalla vanliga fattiga, missnöjda människor terrorister och försöka hålla nere dessa med våld kommer inte att fungera i Thailand och det har inte lyckats i

andra länder heller på lång sikt, dialog, förändring och kompromisser är det enda sättet som man kan lösa problemet varaktigt på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så, och det finns liknande fall i alla världsdelar så det är bara att inse att människor som är frustrerade, desperata och känner sig utanför kan

reagera så här.

Det man ska göra för att förhindra upprepningar är att angripa roten till folks missnöje och försöka minska klyftorna, och ge folk hopp och inflytande.

Att kalla vanliga fattiga, missnöjda människor terrorister och försöka hålla nere dessa med våld kommer inte att fungera i Thailand och det har inte lyckats i

andra länder heller på lång sikt, dialog, förändring och kompromisser är det enda sättet som man kan lösa problemet varaktigt på.

Mvh Isan Lover

Din lugna ton gör att många läser dina inlägg med stor tilltro.

Men jag tycker du borde vara försiktig med meningar som ovan t.ex. "Att kalla vanliga fattiga, missnöjda människor terrorister och försöka hålla nere dessa med våld".

Kan jag få en källa för detta påstående om att vanliga människor är terrorister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upploppen i LA hade med Ras och polisens systematiska våld mot svarta att göra.

Inte fattigdom eller ekonomiska faktorer.

Även där kallades millitär och soldater in. Skillnaden mot Bangkok nu var att när millitär kom, så lugnade sig alla.

Om folk hade börjat kasta brandbomber och granater mot millitär så hade historien varit helt annorlunda

och antalet dödade betydligt större.

Alla rasrelaterade upplopp som skett i USA dom sista 40 åren har sin grund i Fattigdom och ekonomiska faktorer. Rodney king var bara en dunk bensin på brasan.

Mycket plumpt uttalande från din sida och uppenbarligen saknar du kunskap om USA och dess förhållanden.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så, och det finns liknande fall i alla världsdelar så det är bara att inse att människor som är frustrerade, desperata och känner sig utanför kan

reagera så här.

Det man ska göra för att förhindra upprepningar är att angripa roten till folks missnöje och försöka minska klyftorna, och ge folk hopp och inflytande.

Att kalla vanliga fattiga, missnöjda människor terrorister och försöka hålla nere dessa med våld kommer inte att fungera i Thailand och det har inte lyckats i

andra länder heller på lång sikt, dialog, förändring och kompromisser är det enda sättet som man kan lösa problemet varaktigt på.

Mvh Isan Lover

Du har helt rätt, generellt sätt. Men det var dåliga exempel.

I LA 1992 behövde ingen åka runt med pickups och högtalare och samla folk

med olika lockelser för att sura människor skulle ge sig ut på gatorna och härja.

Missnöjet var reellt.

Missnöjet i Thailand finns med. Men inte alls i samma proportion.

Plus att det i stora delar är frammanat under demonstrationerna.

P.g.a att sådana som du överdriver och sår splittring.

Men visst fanns likheter med.

Även i LA 1992 fanns gott om kriminella gäng som plundrade, härjade och

tände eld på diversel butiker under oroligheternas gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även i LA 1992 fanns gott om kriminella gäng som plundrade, härjade och

tände eld på diversel butiker under oroligheternas gång.

Ja visst är det så att kriminella element alltid tar chansen när kaos och anarki råder, så även senast i Bangkok.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Din lugna ton gör att många läser dina inlägg med stor tilltro.

Men jag tycker du borde vara försiktig med meningar som ovan t.ex. "Att kalla vanliga fattiga, missnöjda människor terrorister och försöka hålla nere dessa med våld".

Kan jag få en källa för detta påstående? Någon som säger att de fattiga är terrorister?

Hej

Det bästa exemplet på detta är väl regeringen som ofta använde ordet terrorister om demonstranterna, och detta redan innan dom brände och plundrade.

Och det är inte konstigt det gör deras kollegor i grannländerna också när dom drabbades av uppror och upplopp, man vill gärna demonisera vad man ser som ett

hot mot sin egen makt position, och jag tror även att genom att använda detta ord så tror man att det är mer legitimt att skjuta på dom.

Det skulle se betydligt sämre ut om dom gick ut i pressen och sa att demonstranterna är till största delen fattiga småbönder och daglönare utan hopp och

framtid, och nu sätter vi in tungt beväpnad militär och polis mot dom.

Nej då klingar allt ordet terrorist bättre och motiverar våldet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett utdrag ur en längre artikel, där säger "Mr Somyot " att massdemonstrationerna skall dra igång igen nästa månad, jag hoppas de kan ta det lungnare så att de kan få större gehör för sitt budskap.

De skall också dra igång en ny rörelse "the Democracy Assembly", kan de ha ledsnat på UDD?

http://www.bangkokpost.com/news/local/178856/curfew-on-a-day-to-day-basis

Somyot Pruksakasemsuk, a young UDD leader, was interrogated by police yesterday after being arrested at a Big C superstore in Lat Phrao.

Mr Somyot, leader of the June 24 Democratic group and the editor of Thai Red News newspaper, was apprehended by officers from Chokchai police station after he had set up a display of photographs of red shirt protesters killed during violent clashes between protesters and security forces.

Mr Somyot was later released because no arrest warrant had been issued for him under the emergency rule decree.

Mr Somyot said on Friday in front of the 111 Thai Rak Thai Foundation that red shirt mass rallies would resume next month and in July. Mr Somyot also told the press conference that his faction would unite with other red shirt groups to form the Democracy Assembly, which aimed to continue to campaign for democracy and justice.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det så att kriminella element alltid tar chansen när kaos och anarki råder, så även senast i Bangkok.

Precis, Dom röda beskylls för bränderna och plundringen.

Men utfördes i största del av kriminella och "vanliga" människor som passa på i kaoset.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla rasrelaterade upplopp som skett i USA dom sista 40 åren har sin grund i Fattigdom och ekonomiska faktorer. Rodney king var bara en dunk bensin på brasan.

Mycket plumpt uttalande från din sida och uppenbarligen saknar du kunskap om USA och dess förhållanden.

Absolut så gör jag det. Har ju bara bott i USA 3.5 år från 1991/1992 - 1995. Min syster bor där sedan 11 år.

Och att jag besökt landet säkert 3-4 gånger årligen sedan dess (utom senaste 3 år) eftersom vi drev

en verksamhet tillsammans i NY fram till 2006.

Eftersom jag också är en av Sveriges första breakdansare (från 1982-83) så har jag följt och varit

intresserad av "svart" kultur och levnadsförhållanden sedan tidig ungdom.

Har därför många vänner i "svarta" kretsar. Och flertalet bor i LA. (fast jag har aldrig varit just där.)

Men visst saknar jag kunskap om USA och dess förhållanden

På samma sätt som jag saknar kunskap om Thailändsk politik och dess förhållanden.

Fast avsaknaden av kunskap om USA är inte lika avgrundsdjup.

Hur är det själv? Vilken relation har du till USA?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett utdrag ur en längre artikel, där säger "Mr Somyot " att massdemonstrationerna skall dra igång igen nästa månad, jag hoppas de kan ta det lungnare så att de kan få större gehör för sitt budskap.

De skall också dra igång en ny rörelse "the Democracy Assembly", kan de ha ledsnat på UDD?

http://www.bangkokpost.com/news/local/178856/curfew-on-a-day-to-day-basis

Somyot Pruksakasemsuk, a young UDD leader, was interrogated by police yesterday after being arrested at a Big C superstore in Lat Phrao.

Mr Somyot, leader of the June 24 Democratic group and the editor of Thai Red News newspaper, was apprehended by officers from Chokchai police station after he had set up a display of photographs of red shirt protesters killed during violent clashes between protesters and security forces.

Mr Somyot was later released because no arrest warrant had been issued for him under the emergency rule decree.

Mr Somyot said on Friday in front of the 111 Thai Rak Thai Foundation that red shirt mass rallies would resume next month and in July. Mr Somyot also told the press conference that his faction would unite with other red shirt groups to form the Democracy Assembly, which aimed to continue to campaign for democracy and justice.

MVH Tommy

Eftersom regeringen fortsätter med sitt förtryck av dom röda genom arresteringar och censurerar deras informationsmedia så är det bra att dom drar igång nya demonstrationer för att visa att inga problem är lösta ännu.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det bästa exemplet på detta är väl regeringen som ofta använde ordet terrorister om demonstranterna, och detta redan innan dom brände och plundrade.

Och det är inte konstigt det gör deras kollegor i grannländerna också när dom drabbades av uppror och upplopp, man vill gärna demonisera vad man ser som ett

hot mot sin egen makt position, och jag tror även att genom att använda detta ord så tror man att det är mer legitimt att skjuta på dom.

Det skulle se betydligt sämre ut om dom gick ut i pressen och sa att demonstranterna är till största delen fattiga småbönder och daglönare utan hopp och

framtid, och nu sätter vi in tungt beväpnad militär och polis mot dom.

Nej då klingar allt ordet terrorist bättre och motiverar våldet.

Mvh Isan Lover

Jag har letat på internet, jag har tittat på TV, jag har framför allt läst i denna tråd.

Aldrig har jag sett att regeringen kallat vanliga människor för terrorister.

Efter en snabbsökning nyss hittade jag bl.a. detta: http://www.channelnewsasia.com/stories/afp_asiapacific/view/1050531/1/.html

Så än en gång IL, en länk eller nåt till att regeringen kallat vanliga, fattiga människor för terrorister, tack.

För om så vore fallet, skulle garanterat detta uppmärksammats av någon utomstående journalist och publicerats, någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Dom röda beskylls för bränderna och plundringen.

Men utfördes i största del av kriminella och "vanliga" människor som passa på i kaoset.

Är det någon som påstått något annat?

Det som sagts från dag ett är att det fanns våldsverkare i UDD som, stöttade av ledningen, skapade problem och oro.

Dessa var de kriminella som, tillsammans med andra lokala kriminella, härjade när militär sattes in.

Är vi överens om detta nu, äntligen, efter alla dessa inlägg? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som påstått något annat?

Det som sagts från dag ett är att det fanns våldsverkare i UDD som, stöttade av ledningen, skapade problem och oro.

Dessa var de kriminella som, tillsammans med andra lokala kriminella, härjade när militär sattes in.

Är vi överens om detta nu, äntligen, efter alla dessa inlägg? :)

Nog första gången jag hör det komma från dig ;)

Men visst vi är nog överens på denna punkten, Sen till vilken skala dessa våldsverkare hade stöttning uppifrån kan diskuteras samt av vilka.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har letat på internet, jag har tittat på TV, jag har framför allt läst i denna tråd.

Aldrig har jag sett att regeringen kallat vanliga människor för terrorister.

Efter en snabbsökning nyss hittade jag bl.a. detta: http://www.channelnewsasia.com/stories/afp_asiapacific/view/1050531/1/.html

Så än en gång IL, en länk eller nåt till att regeringen kallat vanliga, fattiga människor för terrorister, tack.

För om så vore fallet, skulle garanterat detta uppmärksammats av någon utomstående journalist och publicerats, någonstans.

Hej

Jag gjorde en enda sökning på terrorist i Bangkok Post och fick 27 napp, där ordet terrorist användes av myndigheterna.

Vill du att jag ska söka på fler ställen?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...