Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Tack för :drinks:

Men tyvärr hade jag ingen aning om vilken mastodonttråd jag startade. Jag trodde och hoppades att tråden skulle dö ut inom en vecka men så blev det ju inte riktigt.

För mig har den här tråden flera olika syften varav ett av de viktigaste är chansen att släppa ut lite frustration. Visst kan de se tråkigt ut med all pajkastning men bättre här än offline. Samtidigt är det ett bevis på att vi svenskar (somliga av oss iaf) bryr oss om vad som händer i Thailand.

Jag har tittat runt på andra svenska thaiforum och inte någon annanstans har jag hittat ett sådant stort intresse och så många inlägg med så många engagerade skribenter som här. Det är också roligt att se nya personer som engagerar sig (som du tex) och friskt hoppar in i debatten med oss lite mer garvade besserwissers. Med andra ord så tycker jag det är en bra blandning där alla sidor får komma till och säga sitt.

Det har även varit populärt för en del att hoppa in och orera över hur dålig tråden är och hur korkade vi är som tror att vi vet något eller kan påverka så även för dem har tråden fyllt ett syfte.

Det här var väl inte riktigt svaret på din frågan men jag kunde inte låta bli att skriva det här ändå :)

Jag tycker personligen denna tråden har vart kanon. Där alla som känner för det har haft möjlighet att ventilera sina känslor och åsikter. Naturligtvis kommer vi inte att lösa Thailands interna problem. Men precis som Joints säger så visar det ju att många bekymrar sig, och alla har ju rätt att ha sina åsikter, sen att olika personer har olika åsikter är väl helt naturligt.

En del föredrar Chang medans andra föredrar Singha. Jag tror personligen de flesta av oss skulle lätt kunna sitta ner över en Chang eller Singha o kunna diskutera sina åsikter helt sansat.

Jag hoppas personligen denna tråden fortsätter att leva. Ett bra sätt att sprida info, ventilera sina tankar, länka till artiklar o youtubeklipp.

Dessutom har jag själv genom denna tråden fått upp ögonen för twitter som jag tidigare aldrig fattat meningen med :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu har jag läst denna tråden från början till slut och nått som slår mig är hur mycket skit det kastas fram och tillbaka! Detta handlar om ett land som har problem, inte erat favorit lag i fotboll eller i ishockey!

Varför envisas folk med att säga att regeringen har 100% rätt eller att de röda har 100% rätt? Faktum är att Thailand har alvarliga problem!

Thaksin var ingen ängel men det är inte Abhisit heller, det Thailand behöver just nu är någon som kan samla hela landet under samma fana. Varken Thaksin eller Abhisit kan göra detta, vem kan?

De som tycker att de röda bara är skit kanske ska ta sig en funderare över varför de demonstrerade till att börja med, vem är så galen att han tror att någon offrar sitt liv för 100 kronor om dagen. Jag har varit i Isan vid ett flertal tillfällen och nog vet jag att de inte är så fattiga att de offrar sina liv för en sådan summa.

Snälla väx upp och kom med något konstruktivt ist för att smutskasta de som inte tycker som er.

Thailand har väldiga problem, hur kan dem lösa detta? Varför finns denna stora spricka mellan fattiga och rika?

Jag håller med dig fullt ut vad gäller pajkastningen och har mina synpunkter på varför det är så mycket av den varan men det kan jag avstå från att kommentera tills vidare.

Engagerade människor uttrycker sig på olika sätt och det är inte alltid det de säger är genomtänkt.

När man ger sig in i en debatt har man olika förutsättningar beroende på förkunskaper et.c.

Den gemensamma nämnaren är eller borde vara att man vill säga något eller fråga något, som i bästa fall för debatten framåt eller pekar på något som andra inte sett eller tänkt på tidigare.

Du väljer nu att ge dig in i debatten och är naturligtvis lika välkommen att göra det som någon annan.

Men nog kastar du en del skit själv i samma andetag som du förbannar andra som gjort det? Egentligen så sa du ju inte något alls med ditt inlägg eller missade jag det i all hast? Du kom bara med en hastig sammanfattning av tråden utan att bringa någon klarhet. Du ställer frågor men har inga egna svar.

Kanske har du några synpunkter som kan ge oss en aha-upplevelse? Det är inte ofta man läser den typen av inlägg.

De som tycker att de röda bara är skit kanske ska ta sig en funderare över varför de demonstrerade till att börja med, vem är så galen att han tror att någon offrar sitt liv för 100 kronor om dagen. Jag har varit i Isan vid ett flertal tillfällen och nog vet jag att de inte är så fattiga att de offrar sina liv för en sådan summa.

Jag tycker inte att de röda bara är skit, inte heller de gula, däremot så finns det en del element bland dem som inte gjort eller gör något gott för någon av dem. Det är jag övertygad om men vet i dagsläget inte vilka det är.

Men kanske du kan tala om på ett lättläst och enkelt sätt varför de demonstrerade till att börja med.

Vad drev dem till Bangkok till att börja med?

Vem tror att någon offrar sitt liv för 100 kronor om dagen?

Vilken summa skulle de offra sitt liv för?

Vad anser de vara värt att offra livet för?

Link to comment
Dela på andra sajter

@noBuzz så länge ditt inlägg inte var allt för ironiskt så tack ;)!

@Joints, jo jag förstår att detta är en tråd där folk kan ventilera åsikter etc. Tycker dock aldrig att det är okej att folk tar sina åsikter som de enda rätta.

För er som inte känner mig så kan jag väl säga att jag är mer röd än gul, med detta menar dock inte att jag stödjer bränderna i Bangkok eller Thaksin. Det jag menar är att jag har en förståelse för de röda och att det finns en stor klyfta i det Thailänska samhället som måste åtgärdas, är dock inte helt säker på hur man kan göra detta, jag skulle därför vara mycket mer intresserad över hur man kan göra detta än varför thaksin/abhisit är pest eller kolera.

Med vänliga hälsningar BoBBo!

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Hej

Det här har varit min nyhetskanal under dessa turbulenta dagar. Tack alla som har gett oss dessa nyheter,

Ny skall ha + karma alla

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

@noBuzz så länge ditt inlägg inte var allt för ironiskt så tack ;)!

@Joints, jo jag förstår att detta är en tråd där folk kan ventilera åsikter etc. Tycker dock aldrig att det är okej att folk tar sina åsikter som de enda rätta.

För er som inte känner mig så kan jag väl säga att jag är mer röd än gul, med detta menar dock inte att jag stödjer bränderna i Bangkok eller Thaksin. Det jag menar är att jag har en förståelse för de röda och att det finns en stor klyfta i det Thailänska samhället som måste åtgärdas, är dock inte helt säker på hur man kan göra detta, jag skulle därför vara mycket mer intresserad över hur man kan göra detta än varför thaksin/abhisit är pest eller kolera.

Med vänliga hälsningar BoBBo!

Förstår vad du menar, men en åsikt är ju ändå en åsikt, eller hur? Om t.ex kalle tycker att t.ex Thaksin är en rövare, då måste han ju ha rätt att tycka det, sen att kanske 30 miljoner andra tycker annorlunda är en sak.

Jag har också följt denna tråden i princip sen den startade, tog dock ett tag innan jag skrev något inlägg. Men jag har inte riktigt känt som så att den som skrivit något ventilerat mer än sina åsikt, även om det kanske ibland blivit väl hetsigt, men det är ju inget ovanligt i debatter.

Men faktum är väl samtidigt att det varit en hel del inlägg också om vad man har för syn på vad som bör ske i Thailand, men det är ju likadant där, det är ju sin åsikt man ventilerar.

Trådens titel är ju ändock Detta händer just nu, kanske en ny tråd bör startas, t.ex Vad kan ena Thailand???

Vad vet jag, det är ändå bara min åsikt B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig fullt ut vad gäller pajkastningen och har mina synpunkter på varför det är så mycket av den varan men det kan jag avstå från att kommentera tills vidare.

Engagerade människor uttrycker sig på olika sätt och det är inte alltid det de säger är genomtänkt.

När man ger sig in i en debatt har man olika förutsättningar beroende på förkunskaper et.c.

Den gemensamma nämnaren är eller borde vara att man vill säga något eller fråga något, som i bästa fall för debatten framåt eller pekar på något som andra inte sett eller tänkt på tidigare.

Du väljer nu att ge dig in i debatten och är naturligtvis lika välkommen att göra det som någon annan.

Men nog kastar du en del skit själv i samma andetag som du förbannar andra som gjort det? Egentligen så sa du ju inte något alls med ditt inlägg eller missade jag det i all hast? Du kom bara med en hastig sammanfattning av tråden utan att bringa någon klarhet. Du ställer frågor men har inga egna svar.

Kanske har du några synpunkter som kan ge oss en aha-upplevelse? Det är inte ofta man läser den typen av inlägg.

Jag tycker inte att de röda bara är skit, inte heller de gula, däremot så finns det en del element bland dem som inte gjort eller gör något gott för någon av dem. Det är jag övertygad om men vet i dagsläget inte vilka det är.

Men kanske du kan tala om på ett lättläst och enkelt sätt varför de demonstrerade till att börja med.

Vad drev dem till Bangkok till att börja med? Därför att de känner ett utanförskap, de känner inte att de är en del av det Thailändska samhället. Jag har nu studerat i Thailand i över 3 år och jag har vid ett flertal tillfällen hört Thailändare i skolan skämta om folk från Isan som att de vore, inte bara mindre utbildade, men ocksåm dummare. Vissa lärare, från Amerika, brukar också säga att om ni inte sköter er så hamnar ni i Isan vilket brukar leda till att Thailändarna i klassen bryter ut i skratt.

Vem tror att någon offrar sitt liv för 100 kronor om dagen? De som hela tiden säger att de röda är betalda av Thaksin för att demonstrera (säger inte att detta har någonting med MPR forumet att göra.)

Vilken summa skulle de offra sitt liv för? Mina förhoppningar är ingen summa.

Vad anser de vara värt att offra livet för? Det vet jag ej (sorry, läste fel på frågan först).

Ändrades av bobbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad drev dem till Bangkok till att börja med? Därför att de känner ett utanförskap, de känner inte att de är en del av det Thailändska samhället. Jag har nu studerat i Thailand i över 3 år och jag har vid ett flertal tillfällen hört Thailändare i skolan skämta om folk från Isan som att de vore, inte bara mindre utbildade, men ocksåm dummare. Vissa lärare, från Amerika, brukar också säga att om ni inte sköter er så hamnar ni i Isan vilket brukar leda till att Thailändarna i klassen bryter ut i skratt.

Vem tror att någon offrar sitt liv för 100 kronor om dagen? De som hela tiden säger att de röda är betalda av Thaksin för att demonstrera (säger inte att detta har någonting med MPR forumet att göra.)

Vilken summa skulle de offra sitt liv för? Mina förhoppningar är ingen summa.

Vad anser de vara värt att offra livet för? Det vet jag ej (sorry, läste fel på frågan först).

Att man skämtar om folk från olika regioner är inte särskilt ovanligt. Vi har väl alla skämtat lite om både norrlänningar, skåningar och de från Stockholm benämns också med mindre smickrande epitet. Det finns även de som är så tarvliga att de försöker skämta om värmlänningar som alla vet är både trevliga och gemytliga och inte alls förtjänar vara sig spott eller spe från något håll.

Men du har säkert rätt i att de känner sig utanför till viss del. Däremot är jag inte övertygad om att de valde rätt väg genom att demonstrera på det viset som nu skedde.

Det finns saker som är värda att försvara med sitt liv. Det har många förkämpar för demokratin gjort tidigare men då har de gjort det av personlig övertygelse och inte för personlig ekonomisk vinning.

Det finns demokratiska sätt att tillgå för att nå sina mål. Det tar längre tid att nå dit, men hellre det än att ställa till med ödeläggelse i sin väg fram mot målet och inte nå hela vägen fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Welder, jag sade inte heller att de gjorde rätt i att göra som de gjorde, bara att det fanns en anledning till att de gjorde detta.

Sedan är det så klart att de flesta röda som demonstrerade gjorde det pga ekonomisk vinning, vilka fattiga demonstrerar inte för ekonomisk vinning?

Ingen är perfekt, jag vet att jag absolut inte är det. Om du fick välja, vad skulle du då göra för att hjälpa Thailand just nu? (menar inget illa).

Tydligen så känner de röda att demokratiska medel hjälper dem inte (återigen inte vad jag tycker), de vann ju ett par val på raken men så fann ju "eliten" (vad ska man kalla dem?) anledningar till att valen inte kunde tillgodoräknas.

Jag menar inte att nån har rätt eller fel bara att det det finns problem och JAG vet inte hur man fixar dem, skulle vara väldigt intressant att höra från någon som tror sig besitta denna kunskap.

Ps.Skämten om Isan från skolan var inte på samma nivå som skämten om Smålänningar i Sverige, tro mig. Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Welder, jag sade inte heller att de gjorde rätt i att göra som de gjorde, bara att det fanns en anledning till att de gjorde detta.

Sedan är det så klart att de flesta röda som demonstrerade gjorde det pga ekonomisk vinning, vilka fattiga demonstrerar inte för ekonomisk vinning?

Ingen är perfekt, jag vet att jag absolut inte är det. Om du fick välja, vad skulle du då göra för att hjälpa Thailand just nu? (menar inget illa).

Tydligen så känner de röda att demokratiska medel hjälper dem inte (återigen inte vad jag tycker), de vann ju ett par val på raken men så fann ju "eliten" (vad ska man kalla dem?) anledningar till att valen inte kunde tillgodoräknas.

Jag menar inte att nån har rätt eller fel bara att det det finns problem och JAG vet inte hur man fixar dem, skulle vara väldigt intressant att höra från någon som tror sig besitta denna kunskap.

Ps.Skämten om Isan från skolan var inte på samma nivå som skämten om Smålänningar i Sverige, tro mig. Ds.

Jag tror inte alls att de som demonstrerat gjort det endast för att de fick betalt för det. I den mån de fick pengar utbetalda kan man säkert kalla det för kompensation för utebliven inkomst om man ser det så.

Några av dem gjorde det nog för att de trodde på olika löften de fått om hur framtiden skulle bli.

Naturligtvis så hade demokratiska medel hjälpt dem om de bara hade haft tålamod och en stark enande kraft som brinner för sakfrågorna och inte bryr sig om den egna plånbokens tjocklek.

Det finns olika vägar att gå för att komma fram till en långvarig och acceptabel lösning men de är både långa och krokiga.

Just nu ser jag inte något som jag eller någon utomstående skulle kunna göra. Någon mall för hur man går tillväga finns inte och det är något de måste komma fram till själva.

Att forma en demokrati tar tid och måste få ta tid.

Demokratiseringsprocessen i Europa har heller inte varit snabb eller smärtfri.

De kommer säkert att nå dit till slut eftersom de har visat att viljan finns.

De är bara osäkra på hur man ska göra.

Det är min lekmanna-analys så här på lördagskvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ska inte dom fattiga själva välja vem dom vill ha som företrädare?

Och väljer dom UDD och PT (fd TRT, PPP) så får vi väl acceptera det.

Mvh Isan Lover

Dom får välja vad dom vill i fria och demokratiska val, där vi hoppas folk väljer efter övertygelse och inte efter vem som betalar bäst. Personligen kan jag inte rösta i Thailand, men förbehåller mig rätten att tycka att UDD inte har ett dugg med demokrati att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Welder! Kul att du iaf hade tid att svara på en lördagskväll, enkelt att säga här då det råder utegångsförbud just nu =)! Kan inte mycket annat göra än att sitta framför datorn =)!

Jag har inte mycket att säga emot dig, håller med dig på alla punkter om jag nu inte missar något. Det enda skulle väl vara att de röda blev kompenserade för tiden de spenderade i BKK, inget konstigt med det i mina ögon. (vet att du redan nämnt det men jag tycker bara inte att det är konstigt att det blev kompenserade för dagarna de "ställde" upp".

Jag håller absolut med dig när du säger att de behöver någon som "slåss" för dem, absolut, min fråga är bara vem fasiken kan den personen vara? Det enda "jag" tror är att det kan inte vara är Thaksin (då bangkokborna inte gillar honom) och inte Abhisit (Då, vad jag vet, de flesta i Isan inte gillar honom)...

Frågan är väl snarast vem kan?

MVH BoBBO som är sugen på ideer om hur man kan lösa konflikten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kanske du kan tala om på ett lättläst och enkelt sätt varför de demonstrerade till att börja med.

Vad drev dem till Bangkok till att börja med? Därför att de känner ett utanförskap, de känner inte att de är en del av det Thailändska samhället. Jag har nu studerat i Thailand i över 3 år och jag har vid ett flertal tillfällen hört Thailändare i skolan skämta om folk från Isan som att de vore, inte bara mindre utbildade, men ocksåm dummare. Vissa lärare, från Amerika, brukar också säga att om ni inte sköter er så hamnar ni i Isan vilket brukar leda till att Thailändarna i klassen bryter ut i skratt.

Lite allmän geografi att börja med.

Chiang Mai, där det starkaste stödet för UDD finns och som Thaksin kommer ifrån, ligger inte i Isaan.

Generellt sätt så ses folk från Norra Thailand inte på med nedsättande ögon i Thailand.

Isaan å andra sidan är stort och innehåller mycket folk. Men det betyder inte att alla är röda och stödjer UDD.

Bara i mitt hem finns just nu 3 personer från Isaan (min fru samt hennes bror och brors fru).

Samtliga dessa känner av en särbehandling i form av minskad acceptans, i vissa lägen, pga att de är från Isaan.

Ingen av dem stödjer UDD.

Tro inte att UDD och de röda är någon slags homogen grupp som stöder de fattiga från Isaan, för det stämmer inte.

UDD, och PTP, innehåller element som är både kommunistiska och extremfascistiska.

Och deras sympatisörer är människor med olika drivkrafter och önskemål.

Vissa av demokratiska anledningar för att de känner sig bestulna på regeringsmakt, andra p.g.a hat mot Bangkok,

ytterliggare några p.g.a orättvisor mellan fattiga och rika, några för att rispriset är lågt och vissa för att man får kasta sten

och elda på byggnader.

Har naturligtvis säkert missat massor av andra grupperingar inom UDD.

Om man tittar till föreslagen politik för de fattiga så är Abhisit en betydligt större vän till, och mer mån om, de fattiga än både UDD och PTP.

I alla fall om man tittar under den tid Abhisit varit partiledare för demokraterna.

Allt är inte vad det verkar och man får titta djupare än att svälja billiga chabloner om man ska bilda sig en korrekt uppfattning om detta.

Kul att du varit i Isaan några gånger.

Fler av de som debatterat mest i dden här tråden bor i Isaan permanent, eller har bott där flera år.

Och, gissar jag, dom flesta har en fru eller flickvän därifrån.

Bara ett litet tips för din förståelses skull.

Kul att du har läst om Thailand i 3 år. Var har du gjort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den här tråden var jobbig från början med alla påhopp och gliringar. Men ju mer det har hettat till i Thailand dessto viktigare har tråden blivit för mig. Mestadels för att frugan är där nere nu och dottern och jag ska åka efter när skolan slutat. På grund av min nyhetsfixering så har jag varit irriterard på mycket som inte hade något direkt nyhetsvärde. Jag tycker att moderatorerna gjort ett utmärkt jobb, där de klarat av att ta bort avarterna utan att direkt utöva censur av nyhetsflödet och diskutionerna.

Som sagt tråden har bara blivit bättre och bättre hela tiden. Mot slutet var det så spännande att allt för mycket timmar spänderades framför datorn. Ett stort tack till alla som lämnat in nyhetstips dagligen, Buzzen mfl. som gjort en jätteinsats. Personligen har jag aldrig varit så jätte intresserad av thaipolitik och har här lärt mig väldigt mycket. Utan allas åsikter har tråden aldrig blivit den oas, eller ska man kanske säga dinausarie, av synpunkter som den blivit.

Det som saknas är väl försoningen både här och i landet. Har väl en känsla att det kommer att gå lättare här, men hoppas naturligtvis att det går väl på båda ställen. Här har jag väl försökt hålla mig ifrån att komma in i några större munhuggningar. Ibland har det varit bra att få skriva av sig och delge synpunkter och ibland frustation. Har väl inte kunnat bidra med något av nyhetsvärde direkt, men det har kännts bra i varje fall. Har någon fått sig en gliring ber jag om ursäkt, inget personligt ment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för drinks.gif

Men tyvärr hade jag ingen aning om vilken mastodonttråd jag startade. Jag trodde och hoppades att tråden skulle dö ut inom en vecka men så blev det ju inte riktigt.

En fantastiskt lång tråd, mer än dubbelt så lång som den gamla "expressen"-rekordtråden av numer avlidne Reini.

Har kommit på mig själv att inte bry mig speciellt mycket om dom nyheter från händelserna som förmedlats i svenska medier (tidningar, teve, radio). Det eftersom jag hela tiden funnit dom hopplöst inaktuella och innehållslösa jämfört med det händelseförlopp jag redan läst om här på Mpr.

Tack till alla som rapporterat, klistrat länkar, filmsnuttar, åsikter och analyser. great.gif

Jag har tittat runt på andra svenska thaiforum och inte någon annanstans har jag hittat ett sådant stort intresse och så många inlägg med så många engagerade skribenter som här. Det är också roligt att se nya personer som engagerar sig (som du tex) och friskt hoppar in i debatten med oss lite mer garvade besserwissers. Med andra ord så tycker jag det är en bra blandning där alla sidor får komma till och säga sitt.

Det stora politiska intresset här på Mpr har vi nog till stor del Isanlover att tacka för. Kontroversiell och bestämd, som han oftast är i sina åsikter, så provocerar han ideligen fram diskussioner och ställningstagande hos många som nog inte skulle ha brytt sig speciellt mycket om thailändsk politik annars.

Intressant var att notera hur drastiskt intresset för politiska diskussioner föll medan IL var internetlös i Thailand i vintras, bara för att återuppstå med full kraft när han väl var tillbaka hemma vid datorn. :)

Så jag passar på att tacka även IL för att du rör om i grytorna som du gör. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite allmän geografi att börja med.

Chiang Mai, där det starkaste stödet för UDD finns och som Thaksin kommer ifrån, ligger inte i Isaan.

Generellt sätt så ses folk från Norra Thailand inte på med nedsättande ögon i Thailand.

Hej! Vet inte när jag sagt att UDDs fäste legat i Isan! Om jag gjort det så ursäktar jag!

Isaan å andra sidan är stort och innehåller mycket folk. Men det betyder inte att alla är röda och stödjer UDD. Visst är det stort, tror dock inte att jag sagt att UDDs fäste är i Isan heller, har jag gjort det så ursäktar jag mig återigen

Bara i mitt hem finns just nu 3 personer från Isaan (min fru samt hennes bror och brors fru).

Samtliga dessa känner av en särbehandling i form av minskad acceptans, i vissa lägen, pga att de är från Isaan.

Ingen av dem stödjer UDD.

Tro inte att UDD och de röda är någon slags homogen grupp som stöder de fattiga från Isaan, för det stämmer inte.

UDD, och PTP, innehåller element som är både kommunistiska och extremfascistiska. Om jag har sagt det så ursäktar jag så hemskt mycket!

Och deras sympatisörer är människor med olika drivkrafter och önskemål.

Vissa av demokratiska anledningar för att de känner sig bestulna på regeringsmakt, andra p.g.a hat mot Bangkok,

ytterliggare några p.g.a orättvisor mellan fattiga och rika, några för att rispriset är lågt och vissa för att man får kasta sten

och elda på byggnader. Tror inte många ansluter sig till UDD för att man då har tillstånd att kasta sten och elda på byggnader.

Har naturligtvis säkert missat massor av andra grupperingar inom UDD.

Om man tittar till föreslagen politik för de fattiga så är Abhisit en betydligt större vän till, och mer mån om, de fattiga än både UDD och PTP.

I alla fall om man tittar under den tid Abhisit varit partiledare för demokraterna. Kära noBuzz varför skulle Abhisit vara en bättre vän till de fattiga än någon annan? Vad har han kommit med rent konkret som hjälper dem (då menar jag saker som inte TRT, PT redan har kommit med?)

Allt är inte vad det verkar och man får titta djupare än att svälja billiga chabloner om man ska bilda sig en korrekt uppfattning om detta.

Kul att du varit i Isaan några gånger. Visste inte vad jag skulle skriva, har varit där ett 10+ gånger, men det är väl klart att desto fler gånger man varit där ju bättre vet man...

Fler av de som debatterat mest i dden här tråden bor i Isaan permanent, eller har bott där flera år.

Och, gissar jag, dom flesta har en fru eller flickvän därifrån.

Bara ett litet tips för din förståelses skull.

Kul att du har läst om Thailand i 3 år. Var har du gjort det? Har inte läst om Thailand utan har läst I Thailand, med andra ord jag har studerat med Thailands "framtid" vilket jag antar att du inte har gjort, jag kan ju ha fel isf så ursäktar jag mig åter igen. Kul att många här har bott i Isan i flera år, kudos till er. Tror dock inte att man kan lära sig mer om vad Bangkoks "framtid" tycker om Isan utan att ha varit en del av en klass på dagens univeristet i Bangkok.

Jag ursäktar mig återigen om jag har sagt något olämpligt eller något fel.

Med det önskar jag er alla en riktigt bra dag! OAVSETT FÄRG!

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Bara i mitt hem finns just nu 3 personer från Isaan (min fru samt hennes bror och brors fru).

Samtliga dessa känner av en särbehandling i form av minskad acceptans, i vissa lägen, pga att de är från Isaan.

Ingen av dem stödjer UDD.

...

Du behöver inte svara eftersom dina släktingar inte är del i dessa diskussioner...

Men det vore dock intressant att veta följande:

- vilka/vem de stöder.

- vilka/vem är det som särbehandlar dem negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hade vi inte vissa skribenter som IL och en del andra så dog denna tråd väldigt fort. Så jag kan bara säga att forsätt oavsett att ni får mothugg. :great:

Delar inte er uppfattning men samtidigt så lär jag mig mycket under resans gång, Vi måste ha olika uppfattningar annars kommer vi inte att utvecklas.

:dance:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

En fantastiskt lång tråd, mer än dubbelt så lång som den gamla "expressen"-rekordtråden av numer avlidne Reini.

Har kommit på mig själv att inte bry mig speciellt mycket om dom nyheter från händelserna som förmedlats i svenska medier (tidningar, teve, radio). Det eftersom jag hela tiden funnit dom hopplöst inaktuella och innehållslösa jämfört med det händelseförlopp jag redan läst om här på Mpr.

Tack till alla som rapporterat, klistrat länkar, filmsnuttar, åsikter och analyser. great.gif

Det stora politiska intresset här på Mpr har vi nog till stor del Isanlover att tacka för. Kontroversiell och bestämd, som han oftast är i sina åsikter, så provocerar han ideligen fram diskussioner och ställningstagande hos många som nog inte skulle ha brytt sig speciellt mycket om thailändsk politik annars.

Intressant var att notera hur drastiskt intresset för politiska diskussioner föll medan IL var internetlös i Thailand i vintras, bara för att återuppstå med full kraft när han väl var tillbaka hemma vid datorn. :)

Så jag passar på att tacka även IL för att du rör om i grytorna som du gör. ;)

Yes den Enda som står RAKRYGGAD är väl IL, samma ståndpunkt i varje uttalande! :great:

Vissa andra har väl rätt svårt för detta eller det kanske handlar om okunskap eller smörande för vissa?

IL DET BLIR KARMA FÖR DIN RAKRYGGHET NÅGOT SOM FATTAS PÅ DETTA FORUM VÄND VINDEN EFTER KAPPAN ERA RYGGLÖSA!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Yes den Enda som står RAKRYGGAD är väl IL, samma ståndpunkt i varje uttalande! :great:

Vissa andra har väl rätt svårt för detta eller det kanske handlar om okunskap eller smörande för vissa?

IL DET BLIR KARMA FÖR DIN RAKRYGGHET NÅGOT SOM FATTAS PÅ DETTA FORUM VÄND VINDEN EFTER KAPPAN ERA RYGGLÖSA!

Mvh Svampen :wai:

När jag läser detta, tänker jag på: "En blind som leder en blind".

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

1Mao dii maak maak! Aja, man är inte helt nykter när man skriver detta! Så show no mercy! ;)

Hela tråden har varit gula mot röda, och vem fan kan säga att de gula eller röda haft rätt i denna frågan!?!?

Att Thaksin, skulle vara jultomte för dom fattiga är ju ett jävla skämt! Det begriper väl den mest röda efter all propaganda videos och all bevisningar! Iaf så fattar min sambo och blivande fru det! Det roliga i denna jävla historia är ar att när blivande svärmor fick höra om den den ödmjuka Thaksin shopping tur i paris! :mdr: Så blev hon skogstokig och svor bra på både thai, lao och khmer! :)

Men så snackar såklart min sambo med sina vänner i Bangkok, hon har bott där iaf en 15 år och pluggat på universitet där... det enda jag hört från henne är angående Abhisit, är att han är en jävel på att snacka och det händer inte ett skit.. han klara inte ens att byta kondom på sin egna öl... typ! Inte för inte att han kallas för Katotey! :)

Sen kan vi diskuterar detta till absurdum eller inte, eller lyssnar till den som vet allt?!?! Och den som inte vet är varken jag eller min sambo!

Tjåck dii! Från två dumstrutar! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Tack för :drinks:

Men tyvärr hade jag ingen aning om vilken mastodonttråd jag startade. Jag trodde och hoppades att tråden skulle dö ut inom en vecka men så blev det ju inte riktigt.

För mig har den här tråden flera olika syften varav ett av de viktigaste är chansen att släppa ut lite frustration. Visst kan de se tråkigt ut med all pajkastning men bättre här än offline. Samtidigt är det ett bevis på att vi svenskar (somliga av oss iaf) bryr oss om vad som händer i Thailand.

Jag har tittat runt på andra svenska thaiforum och inte någon annanstans har jag hittat ett sådant stort intresse och så många inlägg med så många engagerade skribenter som här. Det är också roligt att se nya personer som engagerar sig (som du tex) och friskt hoppar in i debatten med oss lite mer garvade besserwissers. Med andra ord så tycker jag det är en bra blandning där alla sidor får komma till och säga sitt.

Det har även varit populärt för en del att hoppa in och orera över hur dålig tråden är och hur korkade vi är som tror att vi vet något eller kan påverka så även för dem har tråden fyllt ett syfte.

Det här var väl inte riktigt svaret på din frågan men jag kunde inte låta bli att skriva det här ändå :)

Det var en bra idé att samla tråden. Om inte annat så har resten av forumet kunnat välja om dom velat slippa läsa eller delta i all pajkastning hit och dit.

Intresset har varit enormt. Eftersom det kommer att hända något i Thailand hela tiden, tror jag att denna tråd kommer vara aktuell rätt så länge. Hoppas bara att det ibland även är postivia nyheter som förmedlas här.

Vad gäller denna tråd hittills så verkar det tyvärr som att majoriteten är på fel sida (eller majoriteten av inläggen i alla fall). Därför vill jag uppmana alla männen att lyssna på era damer, dom vet bäst trotts allt! ;)

Nu kommer jag få skit för detta inlägg, men trotts allt är majoriteten av alla thaidamer i Sverige från Isaan och majoriteten av dom är rödskjortor. Fråga runt om ni inte tror mig. jap.gif

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Gonatt!! Mr Lao Kao kii mao.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Det var en bra idé att samla tråden. Om inte annat så har resten av forumet kunnat välja om dom velat slippa läsa eller delta i all pajkastning hit och dit.

Intresset har varit enormt. Eftersom det kommer att hända något i Thailand hela tiden, tror jag att denna tråd kommer vara aktuell rätt så länge. Hoppas bara att det ibland även är postivia nyheter som förmedlas här.

Vad gäller denna tråd hittills så verkar det tyvärr som att majoriteten är på fel sida (eller majoriteten av inläggen i alla fall). Därför vill jag uppmana alla männen att lyssna på era damer, dom vet bäst trotts allt! ;)

Nu kommer jag få skit för detta inlägg, men trotts allt är majoriteten av alla thaidamer i Sverige från Isaan och majoriteten av dom är rödskjortor. Fråga runt om ni inte tror mig. :wai:

Min tjej är också från Isaan och hon håller inte alls med dig. Hon säger att Tasksvin snart blir skjuten. Inte vet jag. Alla har sin övertygelse.

Min tjej berättade om en thaitjej som åkte runt här i våra trakter och ville ha pengar till rödskjortorna. Summan blev 0 kronor. Hur många procent som stödde rödskjortorna får du räkna ut själv, men tror inte det var någon majoritet. :dance1: God natt.

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en bra idé att samla tråden. Om inte annat så har resten av forumet kunnat välja om dom velat slippa läsa eller delta i all pajkastning hit och dit.

Intresset har varit enormt. Eftersom det kommer att hända något i Thailand hela tiden, tror jag att denna tråd kommer vara aktuell rätt så länge. Hoppas bara att det ibland även är postivia nyheter som förmedlas här.

Vad gäller denna tråd hittills så verkar det tyvärr som att majoriteten är på fel sida (eller majoriteten av inläggen i alla fall). Därför vill jag uppmana alla männen att lyssna på era damer, dom vet bäst trotts allt! ;)

Nu kommer jag få skit för detta inlägg, men trotts allt är majoriteten av alla thaidamer i Sverige från Isaan och majoriteten av dom är rödskjortor. Fråga runt om ni inte tror mig. jap.gif

Min Thaidam var röd, men har inga som helst sympatier kvar för dom röda. Snarare agg!!

Däremot tycker hon synd om Abhisit och stöder honom efter dom senaste händelserna i Bangkok.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Thaidam var röd, men har inga som helst sympatier kvar för dom röda. Snarare agg!!

Däremot tycker hon synd om Abhisit och stöder honom efter dom senaste händelserna i Bangkok.

Ha en bra dag!

Tror du fabricerar för att försvara dina ståndpunkter. En här har skrivet att hans grannar inte kommer att rösta i nästa val det köper jag. Sådana ytterligheter som du skriver om vore sanna, så tappar i alla fall jag tror på mänskligheten .

:wai:

Ändrades av Surin P3
Ändrad pga felaktighet med citat koden
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...