Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Vad de röda sympatisörerna bör göra snarast är att skaffa sig några nya ledare som inte är "skadat gods" och som inte är lierade med varken Thaksin, PTP eller de som nu sitter fängslade. Kanske även dumpa färgen? Kör grönt istället.

Det finns många yngre i Udon, Chiang Mai och Kohn Kaen som är välutbildade och som känner för sina hemtrakter. Den unga generationen i Thailand är väldigt politiskt medveten och just nu är de rödas supportrar så besvikna på sin ledning att ett nytt "grönt" parti skulle kunna suga åt sig många av dessa röstberättigade.

Jag besökte Thammasat University tidigare i våras,thailands mest vänsterinriktade, för att ta reda på varför inte de stödde de röda i "revolutionen" vilket de gjort ett flertal gånger tidigare till exempel 1973, 1976 och 1992. De menade då att det var omöjligt att stödja en organisation som leddes av thailands rikaste man.

Men när man lyssnade med dem i denna intressant politiska diskussion kommer jag ihåg att jag klottrade med "Ett miljöparti?" i mitt block när jag lyssnade på hur de skulle vilja utforma ett politiskt parti i Thailand.

Som det är nu är både Abhisit och Thaksin två märkta män som aldrig kan gå omkring fritt i Thailand. Skulle Thaksin komma tillbaka, det har ju skett för, så kommer han inte att kunna röra sig fritt mer än i norra och nordöstra Thailand. I Bangkok skulle han precis som Abhisit varit förvisad till en bunker på en militärförläggning.

Det är dags för någonting nytt på den politiska scenen i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Verkar forfarande finnas ett stöd kvar för Abhisit i Thailand.

ABAC Poll Reveals Thais Saddened by Conflict

A poll done by Assumption Business Administration College or ABAC revealed that 96.6% of 1,185 households across 17 provinces nationwide is saddened by the conflict amongst Thais.

The 10-question poll done May 21st also revealed that 97.8% of the subjects are sorry for those who have lost their jobs due to the protest. Meanwhile, 74.5% agrees with the Prime Minister's 5-point roadmap to reconciliation.

In addition, ABAC found that most Thais want peace and generosity to be restored. Most also agree that the justice system will be able to deal with those who have broken the law.

Most agree that Visakha Puja Day is a great opportunity for Thais of all 'shirt colors' (political ideology) and religions to join hands to help restore the country together.

Källa: Tan Network 2010-05-22

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske tycker det är jätteroligt, men det finns en stor andel av befolkningen på landsbygden som inte kan läsa överhuvudtaget på grund av att de saknat möjlighet till utbildning.

Nu skarvar du lite igen ALI (Adult Literacy Index) för Thailand innebär att 94,1 % är läskunniga, långt högre än sina grannländer och i regionen är det bara Singapore och Brunei som ligger bättre till med 94,4 %, respektive 94,9 % som är läskunniga.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man upphör inte att förvånas... Men tydligen var det hotellets fel eftersom de inte hittade delen med nyheterna i?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, där tror jag du har fel,vist är folk besvikena på miletären och deras agerande. Men jag tror att dom är mer besvikena på sina röda ledare som övergav dem när det började hetta till och när dom såg att det skulle gå åt helvete. Dom haden ju lovat så mycket.Så jag tror att dom är mer förbanade på sina ledare det säger min tjej oxå, hon var röd tidigare.

Nu är hon vareken röd eller gul. Hon vill bara ha lung och ro iThailand.

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Man upphör inte att förvånas... Men tydligen var det hotellets fel eftersom de inte hittade delen med nyheterna i?

Jag förvånas nog mera över nyhetsvärdet i artikeln. Kan det vara ett så stort vacuum på nyheter så man gör en så stor artikel om i stort sett ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Jag tror nog att dom röda kommer att vara en kraft att räkna med även i kommande val, för jag är inte alls säker på att dom har tappat många sympatisörer på

det som nu har skett (i norr och nordost), det kan låta konstigt men jag tror att regeringens användande av våld och allt dödande har stärkt dom röda i tron

att regeringen är helt hänsynslös och ointreserad av underklassen.

Och att tro att folk på landet ska rösta på ett parti som skjuter på deras släktingar och vänner är lite långsökt.

Sen är det ju faktiskt så att det demokratiska partiet ska upplösas om 30 dagar när dommen kommer, men det kanske går att fixa till med lite av Thaksins

beslagtagna pengar?

Mvh Isan lover

Tjena,

Jag är tämligen säker på att PTP inte kommer vinna nästa val och efter valet kommer de formodligen upplosas. Till nästa val, 2014 eller 2015, finns det formodligen, och forhoppningsvis, ett nytt parti som tar vid där TRT stod runt 2005 och de har då alla chanser i världen att vinna. Det enda som kan hindra detta är ifall roda anhängare fortsätter att elda upp Thailand, då blir det nog svårt att bilda ett nytt parti där hela Thailands arbetarklass kan samlas.

PTPs hard-core anhängare i Nordostra Isaan och runt Chiang Mai är givetvis fortfarande PTP trogna precis som Demokraternas hard-core anhängare bland Bangkoks medelklass och alla provinser mellan Bangkok och Deep South fortfarande är Demokrater. Att frälsa de redan troende vinner man dock inga roster på. På kort sikt är jag 99% säker på att PTP forlorade mer än Demokraterna den senaste månaden men i det långa loppet så var det nog Demokraternas dodsstot. Visst, de vinner nästa val med hjälp av koalitionspartier men inte for att folk overlag gillar dem utan for att PTP ogillas mer. Jag tror absolut inte att Demokraterna är partiet som kommer leda Thailand framåt, om inte annat har de alldeles for mycket skit i bagaget.

Thailand är ett väldigt nationalistiskt, rojalistiskt och patroniserande samhälle. Då regeringen kontrollerar mycket av thailändsk media kommer det fram till valet att pumpas ut propaganda som porträtterar de roda som opatriotiska, antirojalistiska och kommunister. På kort sikt kommer det med all säkerhet gå hem hos den stora massan som inte redan är frälsta PTPare och de är trots allt bara runt 20% av befolkningen. Dessutom kommer nog frysningen av de roda sponsorernas bankkonton ligga kvar tills valet och utan pengar vinner man inget val i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Thailand är ett väldigt nationalistiskt, rojalistiskt och patroniserande samhälle. Då regeringen kontrollerar mycket av thailändsk media kommer det fram till valet att pumpas ut propaganda som porträtterar de roda som opatriotiska, antirojalistiska och kommunister. På kort sikt kommer det med all säkerhet gå hem hos den stora massan som inte redan är frälsta PTPare och de är trots allt bara runt 20% av befolkningen. Dessutom kommer nog frysningen av de roda sponsorernas bankkonton ligga kvar tills valet och utan pengar vinner man inget val i Thailand.

Visst är det så,

men det kan ju komma en stor begravning emellan nutid och nästa val.

Utan den nuvarande kungen i livet att sätta sitt hopp och tro till

så kan eventuellt alla nu vedertagna sanningar åter ställas på ända.

Återstår att se hur rojalistisk befolkningen kommer att vara om det istället är sonen som skall vördas.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Visst är det så, men det kan ju komma en stor begravning emellan nutid och nästa val. Utan den nuvarande kungen i livet att sätta sitt hopp och tro till så kan eventuellt alla nu vedertagna sanningar åter ställas på ända. Återstår att se hur rojalistisk befolkningen kommer att vara om det istället är sonen som skall vördas.

Håller helt med och hade faktiskt en diskussion angående detta med frugans släktingar igår. Jag och en morbror framforde åsikten att vore det inte for osäkerheten om kungens hälsa så blev det nog inget val alls på många år medans det nu formodligen kommer ganska snart. Frugan och ovriga släktingar tyckte det lät cyniskt men sedan när har politik i allmänhet och Thailändsk politik i synnerhet inte varit cynisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det händer ju att jag är lite kritisk mot den nuvarande Premiärministerns ledarskapsförmåga.

Och för att få lite mer jämvikt i min kritiska hållning

så vill jag även bjuda den Abhisitvänliga falangen

på lite smaskigt och sarkastiskt "godis".

Håll till godo från mig som försöker ställa sig lite i mitten. ;)

post-5068-127451904797_thumb.jpg.jpg]

post-5068-127451904797_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Återstår att se hur rojalistisk befolkningen kommer att vara om det istället är sonen som skall vördas.

Ja då tror ja inte dom e så rojalistiska längre för han gör ju ingen glad av va ja hört

glimten66

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om att detta inte är en förlust för oss utlänningar som stöder dom röda, utan en förlust för Thailands demokrati och underklass.

Men visst smärtar det att se människors hopp om fria val och demokrati krossas med vapenmakt och dödande.

Och visst är dom stora vinnarna landets elit och semesterfirare som har säkerställt att underklassen ska forsätta serva och tjäna dessa till forsatt låga

priser under ytterligare några år.

Mvh Isan Lover

Det blir fria val i senast i december nästa år, men det kunde blivit den 14 november i år om inte Dear Leader sagt nej. Ibland fattar jag inte vad du pratar om. På vilket sätt kroswsades demokratin av en odemkratiskt mobb, som försökte störta regeringen med våld. Dina röda vänner är så långt ifrån demokrati man kan komma inom Thailands gränser. Däremot stöttar jag gärna arbetet för att de fattiga i HELA Thailand skall få det bättre. Undrar om obstruktionspartiet PTP kommer att bidra till det när parlamentet sammanträder den 27 maj? Det viktiga nu är att se till att regeringen fullföljer sina planer på fri á skolor och skolkläder, reformerar skolsystemet, så att det bli viktigare att kunna läsa och skriva, ha ett kritiskt tänkande, än att kunna hälsa fint. När det gäller det arbetet kan jag vara med dig IL, men inte i ditt stöd av en organisation som UDD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd om dessa fattiga risbönder:

Police also took 14 cars parked at the temple for inspection at the CRES headquarters before returning them to owners. They included a Mercedes Benz owned by leading UDD member Kwanchai Praipana. Police also took a Nissan van and a Honda Civic to Pathumwan police station because diamonds that were allegedly stolen were found inside these vehicles

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har nån "på-plats-info" om hur läget är såhär några dagar efter?

Åker själv ner om 2,5 vecka så det vore intressant att höra lite. Mitt intryck är att det verkar lugnt, både om man följer tweets och lite olika forum, samt läser online tidningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Visst är det så,

men det kan ju komma en stor begravning emellan nutid och nästa val.

Utan den nuvarande kungen i livet att sätta sitt hopp och tro till

så kan eventuellt alla nu vedertagna sanningar åter ställas på ända.

Återstår att se hur rojalistisk befolkningen kommer att vara om det istället är sonen som skall vördas.

Jag är rädd för att du har rätt där. Nya kungen kommer inte inge något förtroende.

Vad gäller min fru som tidigare skällt ut mig om jag hanterat ett mynt fel då den har en bild på hennes kung, har jag nu börjat höra henne yttra saker som skulle få henne dömd till ett långt fängelsestraff i Thailand. Och jag kan lova att jag inte har sagt något illa om hennes kung, då jag ansett honom faktiskt vara en av de få kungar som utför sin roll på ett bra sätt och förstått vilken respekt alla har/har haft för honom. Jag vet inte om det är bara synen här hemma som börjar ändras eller om det gäller även fler i Thailand?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Pheu Thai agree to file lawsuit against PM & 4 ministers for ordering the killings of innocent ppl, support Chalerm as next PM.

Min kommentar:

Tycker att den Thailändska millitären är helkass. Lyckades bara skjuta ihjäl 54 pers.

Trots alla vapen, snipers etc etc.

Siffran borde ha varit minst några tusen.

Speciellt med tanke på att de hade order om att skjuta ihjäl folk.

Abhisit borde ha kunnat plocka 50 själv från sin balkong med ett bra gevär.

Klåpare.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Abhisit själv uttrycker en mera nyanserad syn på saken än iaf jag förväntade.

Mr Abhisit said he felt sorrow at the loss of life and damage resulting from the riots. `

`It's time for everyone to take part in the rehabilitation process.

[Damaged] buildings and houses can be rebuilt. But the overriding priority is to heal the mind,'' Mr Abhisit said.

Från Bangkok Post i dag

http://www.bangkokpo...s-to-seek-truth

smiley.gifsmiley.gif mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Abhisit själv uttrycker en mera nyanserad syn på saken än iaf jag förväntade.

Vad förväntade du dig? Och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad förväntade du dig? Och varför?

Framför det jag finner relevant och gillar.

Vill inte spekulera.

Inte här.

Alldeles för lätt att det missuppfattas.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför det jag finner relevant och gillar.

Vill inte spekulera.

Inte här.

Alldeles för lätt att det missuppfattas.

Ok :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Här finns det folk som spekulerar och funderar - och gör det bra.

Kanske för att de är mitt i det?

The military may have cleared protesters from the streets of Bangkok,

but residents of the Thai city remain concerned about the future.

och

This is not the end of the story...

it's the end of the first chapter

Narong, Bangkok resident

Från BBC

http://news.bbc.co.u...ent/8696912.stm

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, där tror jag du har fel,vist är folk besvikena på miletären och deras agerande. Men jag tror att dom är mer besvikena på sina röda ledare som övergav dem när det började hetta till och när dom såg att det skulle gå åt helvete. Dom haden ju lovat så mycket.Så jag tror att dom är mer förbanade på sina ledare det säger min tjej oxå, hon var röd tidigare.

Nu är hon vareken röd eller gul. Hon vill bara ha lung och ro iThailand.

Sakaeo

Hej

Nu har ju alla neutrala och objektiva nyhetsmedier varit stängda eller censurerade ett bra tag, och bara regeringens versioner har ju nått folk på landsbygden,

men när dom demonstrerande återvänder hem och berättar sin verion av vad som egentligen har hänt så lyssnar nog folk, och en hel del kommer ju inte hem alls

eller som skadade och det är först då som vi får reda på hur folk ute i provinserna kommer att reagera.

Så på något sätt kommer säkert folk att visa sitt missnöje även fortsättningsvis.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...