Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Kan du berätta för mig hur detta förtryck tar sig uttryck? Vem förtryckte risbönderna i Welders berättelse? tänk om den är som han upplevt det? Det är inte alls avlägset från mina erfarenheter.

"Glorifierar en risbondes liv." Innebär det att du anser att Welder ljuger om sina erfarenheter för att det skall låta bättre för risbönderna än dina erfarenheter? Jösses!

Det skulle vara intressant att av Welder få höra hur många som inte åt och svalt ihjäl under hans besök.

OBS! "Glöm inte svarar på frågorna annars kommer jag skicka spöken efter dig intill dess du svarar! :-)

Anders I Welders berättelser, dvs i hans värld, finns det inget förtryck i Isaan, eller överhuvudtaget i Thailand.

Han berättar ärligt, som vilken 8 -åring som helst, mångordigt och charmigt.

Han var i Isaan och hälsade på en risbondes familj. Han såg inget förtryck.

Tror någon han ljuger? Nej han ljuger inte.

Alla drack, dansade, berättade historier och skrattade.

Själv log han tillbaka mot alla och var lycklig med sin Chang, som hela tiden fylldes på.

Deras vardagsliv och umbäranden är han fortfarande lyckligt ovetande om.

Eftersom han inte förstår deras språk är han övertygad om att de inte pratade om politik, klasskamp,

korruption, nyval etc. ja sådant som diverse vänsterelement gör på MPR.

Hans äldre kompisar kring GoGo barerna, och golfbanorna i Pattaya, Bangkok, Phuket har alltid sagt att

småfolket i Issan har alltid levt så, och är nöjda med det.

Jag har aldrigt sagt eller trott att Welder eller Du Anders ljuger. Vi har bara olika kunskaper och livserfarenheter.

Med det jag känner till om livsvillkoren för underklassen i Thailand, så väljer jag att försvara de rödas protester

mot överklassen, och hoppas att underklassen får bättre demokrati och levnadsvillkor i framtiden,

och att den del av överklassen som fått sin makt, förmögenheter och privilegier med hjälp av mutor och

korruption, snarast får lämna ifrån sig det de inte förtjänar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Anders I Welders berättelser, dvs i hans värld, finns det inget förtryck i Isaan, eller överhuvudtaget i Thailand.

Han berättar ärligt, som vilken 8 -åring som helst, mångordigt och charmigt.

Han var i Isaan och hälsade på en risbondes familj. Han såg inget förtryck.

Tror någon han ljuger? Nej han ljuger inte.

Alla drack, dansade, berättade historier och skrattade.

Själv log han tillbaka mot alla och var lycklig med sin Chang, som hela tiden fylldes på.

Deras vardagsliv och umbäranden är han fortfarande lyckligt ovetande om.

Eftersom han inte förstår deras språk är han övertygad om att de inte pratade om politik, klasskamp,

korruption, nyval etc. ja sådant som diverse vänsterelement gör på MPR.

Hans äldre kompisar kring GoGo barerna, och golfbanorna i Pattaya, Bangkok, Phuket har alltid sagt att

småfolket i Issan har alltid levt så, och är nöjda med det.

Jag har aldrigt sagt eller trott att Welder eller Du Anders ljuger. Vi har bara olika kunskaper och livserfarenheter.

Med det jag känner till om livsvillkoren för underklassen i Thailand, så väljer jag att försvara de rödas protester

mot överklassen, och hoppas att underklassen får bättre demokrati och levnadsvillkor i framtiden,

och att den del av överklassen som fått sin makt, förmögenheter och privilegier med hjälp av mutor och

korruption, snarast får lämna ifrån sig det de inte förtjänar.

Hej Bossej :)

Berätta gärna lite om förtrycket enligt dina "kunskaper och livserfarenheter".

Det skulle vara intressant att höra och kanske håller jag med om jag får saken belyst på rätt sätt.

Exakt hur är Isaanborna förtryckta?

Sen, angående "den del av överklassen som fått sin makt, förmögenheter och privilegier med hjälp

av mutor och korruption, snarast får lämna ifrån sig det de inte förtjänar", så håller detta på

att hända just nu i.o.m att Thaksin fick sina pengar beslagtagna. Bra va?

Och berätta också gärna vad du menar med "bättre demokrati". :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer just nu?

Det regnar i Bangkok, första regnet på 2 månader, tror jag.

Känns magiskt att det börjar regna precis när songkran är slut i Bkk...

Med lite tur svalkar det ner demonstranterna en smula :wai:

MVH Tommy

Jäpp, det öser ner över Lumphini park just nu, de höll på att gapa i megafoner och spela hög musik framtill 5-tiden imorse så sömnen blev lite störd men nu verkar regnet kyla dem lite.

Serath,

du hittar inge siffror på antalet som svälter ihjäl i Thailand årligen?

Kan du göra en uppskattning då? 50? 500? 5000?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Med det jag känner till om livsvillkoren för underklassen i Thailand, så väljer jag att försvara de rödas protester

mot överklassen, och hoppas att underklassen får bättre demokrati och levnadsvillkor i framtiden,

och att den del av överklassen som fått sin makt, förmögenheter och privilegier med hjälp av mutor och

korruption, snarast får lämna ifrån sig det de inte förtjänar.

Det finns nog bara du och IL (kanske någon mer) som känner till livsvillkoren i Isaan. Hur kan det komma sig när det finns andra som bor där och har andra uppfattningar? Har dom fel?

Har Welder fel? Var han så full hela tiden av de Chang drack?

Welder har beskrivit att ingen dog av svält, ja det fanns t.o.m folk som blev mätta! Ingen av dem han träffade var ens hungrig.

Han kanske vara var hos de rika uppköparna?? Inte hos de fattiga risbönder några här alltid hänvisar till som måttstocken för välståndet.

Jag har själv ingen stor erfarenhet av Isaan, har endast besökt delar vid ett par tillfällen. Därför bildar jag mig uppfattning baserat på vad som skrivs, bilder, reportage mm.

Endera beskriver du väldigt målande hur folk dör av svält eller så tänjer du MYCKET på sanningen! Vilket är det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

De röda ger upp!

...den 15 maj för att följa i det goda exempel som de gulas ledare satt.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/174934/udd-leaders-to-surrender-may-15

Problemet är väl om vissa av de rödas ledare förväntar sig släppas mot borgen så har de nog glömt att de redan var ute mot borgen sedan songkhrahn 2009 och domstolen kan kanske anse att de genom detta års händelser visat att de inte klarar av borgensförtroendet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack att de ger upp. De ljuger för att bida tid. Varför gav inte Arisman upp igår då istället för att kasta sig över balkongen som en stucken gris?

Men... mer intressant här..

"Army commander-in-chief Anupong Paojinda was forced by Prime Minister Abhisit Vejjajiva to take up the top job at the Centre for the

Resolution of Emergency Situations, red-shirt core leader Natthawut Saikua said at Ratchaprasong rally stage late Friday night."

Abhisit tvingade alltså Anupong. Trodde Abhisit bara var marionett för militären? Det är ju vad Natthawut alltid sagt innan.

Vem är det som är skurk egentligen, är det den folkvalde Abhisit eller är det den onda millitären?

Hur ska han ha det? :)

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/174932/gen-anupong-forced-to-head-cres

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant iaktagelse det där med hur lyckliga fattiga risbönder får eller inte får vara, hur länge skall man behöva vistas i en "risby" för att få ha en uppfattning?

Räcker 4,5 år? I så fall vill jag nog hålla Welders story för mkt sannolik, t.o.m. sann. Det är ju ett utmärkt tillfälle att få festa lite extra,(farangen betalade säkert en o annan LaoKao).

Svälter gör stort sett ingen i en risby, där lever fortfarande bygemenskapen vidare, i storstadens djungel kan man nog få det lite tuffare om man hamnar i en olycklig situation.

Så, kontentan, vem har rätt och vem har fel om risbondens liv? Jag dristar mig till att TYCKA att dom har det rätt hyggligt med de förutsättningar som gäller i form av dåliga möjligheter till utbildning och kunskap, streetsmartness hjälper dock långt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Abhisit tvingade alltså Anupong. Trodde Abhisit bara var marionett för militären? Det är ju vad Natthawut alltid sagt innan.

Vem är det som är skurk egentligen, är det den folkvalde Abhisit eller är det den onda millitären?

Inte konstigt att de lämnar motstridiga åsikter eftersom de fullkomliga sprutar ut allt ont de kan hitta på. Så lite svin får man räkna med :)

Frågan är varför Abhisit gav Anupong nya uppgifter, om det nu var han som bestämde det? Kanske vill ha hålla Anupong lite mer sysselsatt eller så är det den gamla devisen keep your friends close but your enemies closer.

Åh andra sidan är det kanske bra att Anupong får en större roll att reda ut röran istället för att berätta för Abhisit hur han ska sköta sitt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller med Welder om det mesta han skrev om livet i den Thailändska risbyn, visst är dom oftast glada och ingen svälter.

Men det finns allt en del som bara har råd med ris och fisksås till middagg, och undernärda barn existerar fortfarande på landet p.g.a näringsbrist.

Om han tittade sig omkring i byn hade han säkert lagt märke till att en del barn och vuxna hade trasiga kläder och att en del barn inte ens har råd med dom enklaste

sandalerna i plast utan går barfota o.s.v.

En del barn har inte råd att gå i skolan fast det är nästan gratis, för att dom inte råd med skolbuss eller måste arbeta med dom vuxna för att försörja familjen.

Hade det inte varit fattigt i byn hade nog inte så många därifrån sålt sig i Bangkok och turistorterna heller.

Men visst ler dom och försöker ha roligt ändå, men dom vill garanterat ha ett bättre liv, och ligger din by norr om Bangkok så tror dom säkert att dom röda ska hjälpa

dom att få det.

Och det är även min förhoppning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med Welder om det mesta han skrev om livet i den Thailändska risbyn, visst är dom oftast glada och ingen svälter.

Men det finns allt en del som bara har råd med ris och fisksås till middagg, och undernärda barn existerar fortfarande på landet p.g.a näringsbrist.

Om han tittade sig omkring i byn hade han säkert lagt märke till att en del barn och vuxna hade trasiga kläder och att en del barn inte ens har råd med dom enklaste

sandalerna i plast utan går barfota o.s.v.

En del barn har inte råd att gå i skolan fast det är nästan gratis, för att dom inte råd med skolbuss eller måste arbeta med dom vuxna för att försörja familjen.

Hade det inte varit fattigt i byn hade nog inte så många därifrån sålt sig i Bangkok och turistorterna heller.

Men visst ler dom och försöker ha roligt ändå, men dom vill garanterat ha ett bättre liv, och ligger din by norr om Bangkok så tror dom säkert att dom röda ska hjälpa

dom att få det.

Och det är även min förhoppning.

Mvh Isan Lover

Det där var väldigt bra skrivet och med bara några få rader sätter du fokus på det som motiverar så många att kämpa för ett nytt Thailand. Synd att vi inte ser fler inlägg av den här sorten från alla läger eftersom vi säkerligen, precis som en majoritet av thailands befolkning vill ha ett bättre Thailand för alla och inte enbart för ett fåtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där var väldigt bra skrivet och med bara några få rader sätter du fokus på det som motiverar så många att kämpa för ett nytt Thailand. Synd att vi inte ser fler inlägg av den här sorten från alla läger eftersom vi säkerligen, precis som en majoritet av thailands befolkning vill ha ett bättre Thailand för alla och inte enbart för ett fåtal.

Hej

Jag tror faktiskt också att dom flesta på forumet önskar dom fattiga ett bättre liv oavsett färg och poltiska sympatier.

Det som skiljer oss åt är väl hur det ska gå till, och vem eller vilka som skulle klarar det bäst.

Men det verkar även som om en del tycker att en viss klassindelning är ok, och att det trots allt är lite skillnad på vanligt folk och rikt folk tyvär.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klasslöst samhälle går nog inte att uppnå. Det som jag anser vara viktigast är medborgarens rätt till bra och vettig sjukvård och utbildning plus kanske det viktigaste av allt - känslan av att själv kunna påverka sitt liv i ett samhälle där alla får följa samma regler och rättigheter.

Jag är inte det minsta för kommunism med eftersom de fattiga har ett sådant rejält undertag borde givetvis prioriteringen framför andra vara att ge dem en rejäl push i rätt riktning. Jag kan inte se annat än att sådana åtgärder är gynnsamma för hela nationen.

Vad som händer nu är mest en språngmarsch rätt ut i skogen, tyvärr. Delvis är det givetvis gamla synder som nu kommer upp på ytan och de som styrt landet i generationer har en väldigt stor del i ansvaret. Men, det är landsmän som bråkar med landsmän och möjligheten att styra upp oredan till en fungerande stat minskar i samma takt som klyftan och hatet sprider sig.

Vem är det som idag tänker på thailands bästa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att klasslöst samhälle går nog inte att uppnå. Det som jag anser vara viktigast är medborgarens rätt till bra och vettig sjukvård och utbildning plus kanske det viktigaste av allt - känslan av att själv kunna påverka sitt liv i ett samhälle där alla får följa samma regler och rättigheter.

Jag är inte det minsta för kommunism med eftersom de fattiga har ett sådant rejält undertag borde givetvis prioriteringen framför andra vara att ge dem en rejäl push i rätt riktning. Jag kan inte se annat än att sådana åtgärder är gynnsamma för hela nationen.

Vad som händer nu är mest en språngmarsch rätt ut i skogen, tyvärr. Delvis är det givetvis gamla synder som nu kommer upp på ytan och de som styrt landet i generationer har en väldigt stor del i ansvaret. Men, det är landsmän som bråkar med landsmän och möjligheten att styra upp oredan till en fungerande stat minskar i samma takt som klyftan och hatet sprider sig.

Vem är det som idag tänker på thailands bästa?

Hej

Jag förespråkar inte heller någon ren kommunism men jag inser att om dom fattigas situation ska förbättras så måste resurserna i landet fördelas jämnare.

Och det är oftast inget som dom besuttna är för, och där tror jag att vi har en del av dagens problem.

Det är säkert så att en del av befolkningen vill ha det så här, ett liv i lyx med privilegier som man tycker militären ska försvara, sen att det sker på dom fattigas

bekostnad är nog något dom accepterar.

Sjukvård och utbildning av bra kvalitet är mycket riktigt prio ett för dom fattiga, sen får vi se vad dom gör av sina liv och vilken väg dom väljer att följa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bifogar en artikel ifrån The Star som handlar om att regeringen byter ut Suthep mot General Anupong Paochinda.

Deras teori är att det sker för att få militären mer involverad, och för att Suthep har generat regeringen med sina misslyckanden i hanteringen av dom röda.

Själv blir jag alltid orolig om militären ges friare tyglar när det handlar om att bekämpa civila medborgare, och jag tycker att det är ett högt spel av regeringen,

det hade varit säkrare att lösa konflikten genom ett nyval, nu väntar nog mera våld.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/4/17/worldupdates/2010-04-16T211524Z_01_NOOTR_RTRMDNC_0_-477391-10&sec=Worldupdates

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders I Welders berättelser, dvs i hans värld, finns det inget förtryck i Isaan, eller överhuvudtaget i Thailand.

Han berättar ärligt, som vilken 8 -åring som helst, mångordigt och charmigt.

Han var i Isaan och hälsade på en risbondes familj. Han såg inget förtryck.

Tror någon han ljuger? Nej han ljuger inte.

Alla drack, dansade, berättade historier och skrattade.

Själv log han tillbaka mot alla och var lycklig med sin Chang, som hela tiden fylldes på.

Deras vardagsliv och umbäranden är han fortfarande lyckligt ovetande om.

Eftersom han inte förstår deras språk är han övertygad om att de inte pratade om politik, klasskamp,

korruption, nyval etc. ja sådant som diverse vänsterelement gör på MPR.

Hans äldre kompisar kring GoGo barerna, och golfbanorna i Pattaya, Bangkok, Phuket har alltid sagt att

småfolket i Issan har alltid levt så, och är nöjda med det.

Jag har aldrigt sagt eller trott att Welder eller Du Anders ljuger. Vi har bara olika kunskaper och livserfarenheter.

Med det jag känner till om livsvillkoren för underklassen i Thailand, så väljer jag att försvara de rödas protester

mot överklassen, och hoppas att underklassen får bättre demokrati och levnadsvillkor i framtiden,

och att den del av överklassen som fått sin makt, förmögenheter och privilegier med hjälp av mutor och

korruption, snarast får lämna ifrån sig det de inte förtjänar.

Ja du Bossej, egentligen skulle jag ignorera ditt inlägg eftersom du bara skriver för dig själv. Du letar efter saker att klanka ner på och gör vad du förmår för att förminska värdet av andra människors upplevelser och erfarenheter på ett oerhört plumpt och infantilt sätt.

Dina försök att komma med små ironiska kommentarer misslyckas eftersom du saknar förmågan att vara ironisk. Istället blir dina påhopp inget annat än just påhopp och det tragiska är att du gör det medvetet och uppenbart.

Vad får du ut av det?

Uppnår du en inre tillfredsställelse när du klankar ner på andra?

Kittlar det lite i kroppen under tiden du funderar ut nästa neslighet? Är du tvungen att ta en paus för att ta på dig själv? Du kommenterade min berättelse redan igår vid två tillfällen kanske du kommer ihåg? Har du legat och funderat på hur du ska uttrycka dig så tarvligt som möjligt sedan dess?

Du får gärna ha andra värderingar än jag, jag har aldrig haft som mål att andra ska tycka att jag har rätt i vad jag säger eller att mina värderingar är av större vikt än någon annans.

Men du kan ju åtminstone försöka att komma med saklig kritik istället för att komma med omotiverade påhopp av det här slaget.

Vem är du att kritisera och underminera det jag berättar om mina personliga upplevelser som kanske skiljer sig från dina (de skriver du inget om) men som av den anledningen inte blir mindre sanna.

Vem är du att säga att mitt sätt att återge vad jag varit med om är på en 8-årings nivå?

Höll det sig på den nivån borde du ju ha förstått vad som stod i den, eller hur?

Vem är du att tala om för andra hur jag hade det och hur jag upplevde att det var?

Ett råd till dig är att gå in på www.synonymer.se och sedan skriva ”förtryck” i det vita fältet. Annars kan du skriva det i ett word-dokument och sedan trycka på ”Shift+f7” så ser du vad det ordet betyder. Det verkar du inte ha en aning om utan använder det bara för att krydda dina platta inlägg med.

”Alla drack, dansade, berättade historier och skrattade.”

”Själv log han tillbaka mot alla och var lycklig med sin Chang, som hela tiden fylldes på.”

”Hans äldre kompisar kring GoGo barerna, och golfbanorna i Pattaya, Bangkok, Phuket har alltid sagt att småfolket i Issan har alltid levt så, och är nöjda med det.”

Så mycket dans var det inte vad jag kunde se, glada miner och allmän trevlig stämning var det ändå. Men det är väl okända fenomen för dig?

Eftersom jag körde bilen så gjorde jag samma sak som jag alltid gör här hemma. Jag tillämpar nolltolerans när det gäller alkohol och bilkörning.

Jag är så pass öppen och social att jag inte behöver alkohol för att umgås med andra människor.

Vad gäller andras åsikter om olika saker så tar jag väldigt lätt på dem. Istället väljer jag att skapa mig en egen uppfattning efter mina egna erfarenheter. Tips och råd kan man lyssna på men i slutänden är det mina erfarenheter som väger tyngst för mig.

”Med det jag känner till om livsvillkoren för underklassen i Thailand”

Vad är det du känner till som gör dig så unik och med det kunna påta dig rollen som allsmäktig och allvetande med rätt att missfirma de som har andra erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bifogar en artikel ifrån The Star som handlar om att regeringen byter ut Suthep mot General Anupong Paochinda.

Deras teori är att det sker för att få militären mer involverad, och för att Suthep har generat regeringen med sina misslyckanden i hanteringen av dom röda.

Själv blir jag alltid orolig om militären ges friare tyglar när det handlar om att bekämpa civila medborgare, och jag tycker att det är ett högt spel av regeringen,

det hade varit säkrare att lösa konflikten genom ett nyval, nu väntar nog mera våld.

http://thestar.com.m...ec=Worldupdates

Mvh Isan Lover

Du har ju hela tiden hävdat att regeringen med Abhisit i spetsen är militärens och "elitens" marionetter

Nu säger du att du är orolig för att regeringen ger militären friare tyglar !!

Hur skall du ha det egentligen ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukvård och utbildning av bra kvalitet är mycket riktigt prio ett för dom fattiga, sen får vi se vad dom gör av sina liv och vilken väg dom väljer att följa.

Mvh Isan Lover

Där håller jag absolut med

Ges befolkningen tillgång till bra utbildning och sjukvård får de den trygghet och möjlighet dom behöver att själva ta ansvar för sina liv och utveckla sig beroende på egen vilja och förmåga

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, ofta blir det pannkaka när man låter militären styra vem som skall regera och diktera konstitutionen.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han tittade sig omkring i byn hade han säkert lagt märke till att en del barn och vuxna hade trasiga kläder och att en del barn inte ens har råd med dom enklaste sandalerna i plast utan går barfota o.s.v.

Hade det inte varit fattigt i byn hade nog inte så många därifrån sålt sig i Bangkok och turistorterna heller.

Men visst ler dom och försöker ha roligt ändå, men dom vill garanterat ha ett bättre liv, och ligger din by norr om Bangkok så tror dom säkert att dom röda ska hjälpa dom att få det.

Och det är även min förhoppning.

Mvh Isan Lover

Ja visst var det så de flesta hade det. Men många gick barfota för att de ville göra det trots att de hade skor eller sandaler att ta på sig.

Det är väl inte så märkligt, det gjorde jag själv som barn då vi tillbringade sommarloven på landet. Trots att vi hade tillgång till det gick vi barfota nästan jämt oavsett om vi sprang runt på gräset eller om vi gick på grusvägen ner till sjön. De första dagarna var det lite ovant men när man vant sig så kändes det bara instängt.

Hur fattigt var det i byn som jag besökte?

Hur många av invånarna har sålt sig i Bangkok eller i turistorterna?

Eftersom du påstår att de gjort det får du gärna backa upp dina uppgifter med reella fakta.

Hej

Jag tror faktiskt också att dom flesta på forumet önskar dom fattiga ett bättre liv oavsett färg och poltiska sympatier.

Det som skiljer oss åt är väl hur det ska gå till, och vem eller vilka som skulle klarar det bäst.

Mvh Isan Lover

Jag delar dina synpunkter här.

Däremot har jag svårt att kunna definiera vad ett bättre liv är för något.

Att leva ett tillsynes problemfritt liv, kunna äta sig mätt varje dag, ha gott om vänner och bekanta att umgås med och att klara sig själv på det man på egen hand kan producera är väl inte det sämsta?

Glass! Det tog inte lång tid innan det blev kö vid glassmannen. Både små och stora barn uppskattar en kall glass.

post-5673-127149369886_thumb.jpg

Här är det några av barnen som leker en form av "sten, sax och påse. Några med skor och några utan.

post-5673-127149368357_thumb.jpg

Ormjakt! Men det blev ingen festmåltid den här gången. Bättre lycka nästa gång?

post-5673-12714936494_thumb.jpg

post-5673-12714936494_thumb.jpg

post-5673-127149368357_thumb.jpg

post-5673-127149369886_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att jag inte läst så många analyser från thailändsk media på senare tid. Inte heller i de svenska tidningarna har jag hittat något bra och objektivt. Den i mina ögon bästa sammanfattningen hittar man i Wall Street journal Min länk och är skriven av det gamla radarparet Pasuk och Baker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Bifogar en artikel ifrån The Star som handlar om att regeringen byter ut Suthep mot General Anupong Paochinda.

Deras teori är att det sker för att få militären mer involverad, och för att Suthep har generat regeringen med sina misslyckanden i hanteringen av dom röda.

Själv blir jag alltid orolig om militären ges friare tyglar när det handlar om att bekämpa civila medborgare, och jag tycker att det är ett högt spel av regeringen,

det hade varit säkrare att lösa konflikten genom ett nyval, nu väntar nog mera våld.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/4/17/worldupdates/2010-04-16T211524Z_01_NOOTR_RTRMDNC_0_-477391-10&sec=Worldupdates

Mvh Isan Lover

Har kommer lite gissningar från min sida.

Redan den 9e april gissade jag att Abhisit hade fått nog av jobbet.

Sedan måndagen den 12e april har Abhisit också hållit sig undan från media,

och han har överlåtit styrandet och landets säkerhet åt hans vice-premiärminister Suthep.

Det har inte framkommit var exakt Abhisit håller hus och om han är krasslig på grund av

att han inte pallar trycket, eller om han helt enkelt har tröttnat på jobbet

som han fick serverat att utföra.

************************************

Inlagd 09 April 2010 - 14:51

Låt mig gissa,

Abhisit kommer att göra en "Chakri-manöver" för att ta sig ur denna knipa

och "No-win situation". Dvs han kommer att snarast checka in på sjukan

för att klaga över bröstsmärtor (sjukskriva sig).

Då slipper han att bestämma och han får samtidigt lite sympati från alla läger.

************************************

Men det gick som bekant inte så bra för Suthep heller,

och nu i fredags dök plötsligt Abhisit upp i ett förinspelat nyhetsinslag på TV:n.

Han meddelade att Suthep nu har bytts ut mot General Anupong Paochinda

som ska ta över som ”Head of national security”.

Orsaken är väl att regeringen inte kan förlita sig på att polisen

gör som den blir tillsagd.

Därför kommer militär personal att försöka lösa krisen

genom att avlägsna de som regeringen kallar för terrorister.

General Anupong Paochinda har redan kallat landets högsta militärer

med graderna Maj General eller högre till ett möte på måndag.

Vad som ska diskuteras eller beslutas har ännu inte avslöjats.

Min nya gissning:

Det röda ledarskiktet och de svartklädda stödtrupperna som av

Abhisits regering har brännmärkts som ”Terrorister”

kommer snart i en samordnad aktion att avlägsnas via krypskyttar

så snart militären får korn på dem.

När dessa personer är dödade tror sig militären kunna bryta upp

och avsluta demonstrationerna.

Därefter meddelas att militären och Abhisits regering kommer att

samregera i ”nationens säkerhetsintresse” under 6 månader,

och därefter skall ett nyval ”försöka” hållas.

På något vis via domstolarna kommer de säkert också att

försöka beröva Thaksin på hans thailändska medborgarskap,

samt anhålla honom i hans frånvaro för stödjande av ”terrorism”.

Abhisit sade i fredags:

"Brothers and sisters, I want to insist the government is going forward

to solve the problem that we know brings sorrow to Thai people,",

“Sometimes we have to be patient and sometimes

we have to accept the impact of security operations. “

(alltså att folket och de röda måste finna sig i att militären kommer att göra vad den anser nödvändigt)

Det är vad jag tror. Vad tror ni andra här på MPR kommer att hända i nästa vecka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommer lite gissningar från min sida.

Redan den 9e april gissade jag att Abhisit hade fått nog av jobbet.

Sedan måndagen den 12e april har Abhisit också hållit sig undan från media,

och han har överlåtit styrandet och landets säkerhet åt hans vice-premiärminister Suthep.

Det har inte framkommit var exakt Abhisit håller hus och om han är krasslig på grund av

att han inte pallar trycket, eller om han helt enkelt har tröttnat på jobbet

som han fick serverat att utföra.

************************************

Inlagd 09 April 2010 - 14:51

Låt mig gissa,

Abhisit kommer att göra en "Chakri-manöver" för att ta sig ur denna knipa

och "No-win situation". Dvs han kommer att snarast checka in på sjukan

för att klaga över bröstsmärtor (sjukskriva sig).

Då slipper han att bestämma och han får samtidigt lite sympati från alla läger.

************************************

Men det gick som bekant inte så bra för Suthep heller,

och nu i fredags dök plötsligt Abhisit upp i ett förinspelat nyhetsinslag på TV:n.

Han meddelade att Suthep nu har bytts ut mot General Anupong Paochinda

som ska ta över som ”Head of national security”.

Orsaken är väl att regeringen inte kan förlita sig på att polisen

gör som den blir tillsagd.

Därför kommer militär personal att försöka lösa krisen

genom att avlägsna de som regeringen kallar för terrorister.

General Anupong Paochinda har redan kallat landets högsta militärer

med graderna Maj General eller högre till ett möte på måndag.

Vad som ska diskuteras eller beslutas har ännu inte avslöjats.

Min nya gissning:

Det röda ledarskiktet och de svartklädda stödtrupperna som av

Abhisits regering har brännmärkts som ”Terrorister”

kommer snart i en samordnad aktion att avlägsnas via krypskyttar

så snart militären får korn på dem.

När dessa personer är dödade tror sig militären kunna bryta upp

och avsluta demonstrationerna.

Därefter meddelas att militären och Abhisits regering kommer att

samregera i ”nationens säkerhetsintresse” under 6 månader,

och därefter skall ett nyval ”försöka” hållas.

På något vis via domstolarna kommer de säkert också att

försöka beröva Thaksin på hans thailändska medborgarskap,

samt anhålla honom i hans frånvaro för stödjande av ”terrorism”.

Abhisit sade i fredags:

"Brothers and sisters, I want to insist the government is going forward

to solve the problem that we know brings sorrow to Thai people,",

“Sometimes we have to be patient and sometimes

we have to accept the impact of security operations. “

(alltså att folket och de röda måste finna sig i att militären kommer att göra vad den anser nödvändigt)

Det är vad jag tror. Vad tror ni andra här på MPR kommer att hända i nästa vecka?

Jag hoppas innerligt att du har fel för annars sitter Thailand riktigt i klistret och alla former av demokrati är döda

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har ju hela tiden hävdat att regeringen med Abhisit i spetsen är militärens och "elitens" marionetter

Nu säger du att du är orolig för att regeringen ger militären friare tyglar !!

Hur skall du ha det egentligen ??

Hej

Demokraternas trovärdighet som ett parti för dom fattiga undermineras just av generalernas och elitens stöd, det är väl deras lik i lasten,

och utan deras stöd skulle nog chansen öka att fler trodde dom om gott.

Att sedan erätta en civil minister med en General när det gäller hanteringen av dom civila demonstranterna får man väl se som en upptrappning och inte en försonings

gest, och det kan innebära att risken för mer våld ökar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans släkt kommer inte från Isaan utan ifrån sukhothaiprovinsen

Är de fattiga?

Ja, om man mäter det i pengar på banken och mest/finaste saker i hemmet

Nej, om man mäter det med maten på bordet och det liv med samvaro och familjegemeskap.

Problem finns dom.. Ja och de grundar sig den genomtuttna korupionen och dåliga utbildningen som finns redan på den lilla bygatan.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...