Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Min länk

Thailands ekonomi står stadigt - än så länge. Dagens Industri

Ja, att Thailand är ett populärt land för såväl inhemska som utländska investerare med nuvarande löneläge, kan man lugnt påstå.

Medan den svenska börsen OMX fortfarande ligger på minus c:a 10% sedan den 1/1 2000 har t.ex. den thailändska fonden Fidelity Funds-Thailand Fund A Inc USD gått upp med c:a 240% i kronor räknat!

Detta skadar inte ha i åtanke - när man som paraplydrickande hängmatteturist fördömer den utveckling som nu landet står inför framöver.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, att Thailand är ett populärt land för såväl inhemska som utländska investerare med nuvarande löneläge, kan man lugnt påstå.

Medan den svenska börsen OMX fortfarande ligger på minus c:a 10% sedan den 1/1 2000 har t.ex. den thailändska fonden Fidelity Funds-Thailand Fund A Inc USD gått upp med c:a 240% i kronor räknat!

Detta skadar inte ha i åtanke - när man som paraplydrickande hängmatteturist fördömer den utveckling som nu landet står inför framöver.

Vilket underbart resonemang. smile.gif

Den svenska börsen har gått ner 10, thailändska upp 240. Pga rådande löneläge alltså?

Gissar att den gick upp några 10000 % förra året. smile.gif

Det kan inte ha något med detta att göra?

http://www.tradingec...aspx?Symbol=THB

Kontra

http://www.tradingec...aspx?Symbol=SEK

Så just att det inte ens var börser som jämfördes.. utan en börs med en specifik produkt. LOL. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Take it or leave it buzzen. Om du inte ser ett samband mellan ett lands tillväxt och lågt kostnadsläge för löner - får det stå för dig. Det förtydligar bara bilden ännu mer om din personlighet.

Dessutom var även denna invändning ganska förutsägbar. Kan det vara kroniskt?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Jag välkommnar en konstruktiv dialog om detta ämne, men jag kan ju bara svara för mig själv.

Och enligt mig beror mitt och mina bybors ovilja mot demokraterna först och främst på sättet som dom kom till makten på, det känns som om eliten robbade

folket på sin valde PM, genom kuppen, olagliga aktioner av PAD, och ett korrumperat EC och domstolar.

Att sedan militär, PAD, aristokratin och Bangkok eliten stöder och föredrar detta parti vid makten gör det omöjligt för många i norr och nordost att se

demokraterna som ett politiskt alternativ, och därför spelar det ingen roll vilken politik dom för eller vad dom säger.

Att vi pratar om TRT(PPP, PT och UDD) som dom fattigas räddare beror helt enkelt på att dom har var först med att vända sig till dessa grupper och genomförde

stora positiva reformer som gynnade dessa.

För att demokraterna skulle bli ett alternativ även för folk i norr och nord ost så hade dom behövt ta avstånd ifrån dom grupper som ases vara dom fattigas

största fiender, och framför allt så skulle dom behövt vinna ett val, men efter det som nu har hänt så hjälper nog inte det heller, nu är det nog helkört.

Vad det gäller om TRT,s reformer genomfördes fullt ut och fungerade bra i södra och mellersta Thailand vet jag inte, men att allt genomfördes och blev en

succe i norr och nord ost vet jag. Men en del medlemmar rapporterade ju om att åtminstone sjukvårdsreformen verkar ha blivit genomförd i övriga landet också.

Som jag ser det så är enda möjligheten att lösa upp det låsta läget i landet nu ett nyval, där någon odiskutabelt kommer till makten genom just ett val.

För så länge som en stor del av befolkningen inte tror att saker och ting har gått riktigt till så kommer motståndet att fortsätta.

Jag uppfattas nog mycket riktigt som partisk och fixerad vid Isaan och det är helt riktigt, jag känner för folket där och gillar livsstilen och det lugna

bylivet där, så att jag engagerar mig i deras kamp för ett bättre liv och större möjligheter tycker jag är helt logiskt.

Och jag förmodar att du med flera har en lika logisk och naturlig anledning till era ställningstaganden och åsikter.

Mvh Isan Lover

Hej IL,

Tack for ditt svar. Jag forstår besvikelsen over militärkuppen, att inga paddor blivit domda än och sättet Demokraterna kom till makten på. Det är dock en myt att alla militärer och rika i Bangkok stoder Demokraterna, det har nog fram tills helt nyligen varit ganska jämnt. De måste också inse att Thaksin är en domd brottsling och att andra fattiga inte längre stodjer Thaksin och hans partier och ska de få vara med och dela på makten igen så måste de hitta ett nytt alternativ. Jag hoppas också att det blir nyval relativt snart men inget parti kommer få egen majoritet och valfusk kommer forekomma så det krävs nog en revidering i grunden av det thailändska samhället om de ska kunna ta nästa steg i sin demokratiska utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Mooauan,

Du är en sjuk människa. Hur fan kan du sitta på ett forum om Thailand och än en gång skriva att du onskar ett inbordeskrig? Och detta for att regeringen inte gick med på nyval om 3 månader utan istället om 6 månader?

Att du är osedvanligt korkad kan jag acceptera men vem är det du vill de ska doda; din fru eller min? Kanske mig?

Vissa fördömer Mooauans inlägg med när en viss guesthouseägaren Maitan försespråkar avrättningar på gatorna så är samma personer tyst medhållsamma.

Personligen tycker jag att det bästa är att försöka först med fredliga lösningar. wink.gif

Idén med ett delat Thailand kanske inte är så tokigt.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vissa fördömer Mooauans inlägg med när en viss guesthouseägaren Maitan försespråkar avrättningar på gatorna så är samma personer tyst medhållsamma.

Och en tredje profil (MaiChai #5549) föreslår 3-4 års militärdiktatur så folk ska få lära sig vad demokrati är.

smiley.gifsmiley.gif mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Take it or leave it buzzen. Om du inte ser ett samband mellan ett lands tillväxt och lågt kostnadsläge för löner - får det stå för dig. Det förtydligar bara bilden ännu mer om din personlighet.

Det ser jag absolut.

Men jag kopplar det inte till ett visst index, eller viss produkts, utveckling under en så kort tidsperiod som 5 månader när löneläget varit oförändrat under längre tid.

Speciellt inte som det faktiskt finns andra förklarande faktorer som väger betydligt tyngre under nämda tidsperiod.

Ditt inlägg var bara ett försök att hitta ett simpelt ekonomiskt argument (som du trodde folk inte förstog sig på) som stöd för en, också simplistisk, politisk hållning.

Lämnar påhopp på dig outtalat eftersom du är gör ett så gott jobb själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Udon har ju varit rödare än rött, och jag tror att de som inte är röda längre är jäkligt försiktiga med sina åsikter, t.ex. åker dom runt med högtalarbilar i stan och uppmanar folk att bränna ner allt som har den minsta förgrening till gult, och polisen gör som vanligt nada, medans militären agrar i enlighet med undantagstillståndet och har arresterat ett 50 tal ur mobben. I går använde man det omdömmet om rödingarna när BigC slog igen portarna 16,30.

The red mob is comming to the aerea, pleas leave at once, och det gjorde vi..

Baa

PS jag skulle ha skrivit i en annan tråd om andra orter men hittade den inte, någon mod som kan flytta? DS

Ska snart till Udon. Hur är det mod golfbanorna? Är dom fortfarande ok att vistas på? Vågar man ta med sig golfbagen? Nån kanske tror att man är gul (det är väl en av gulas favoritvapen vad jag förstått). ;)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ska snart till Udon. Hur är det mod golfbanorna? Är dom fortfarande ok att vistas på? Vågar man ta med sig golfbagen? Nån kanske tror att man är gul (det är väl en av gulas favoritvapen vad jag förstått). wink.gif

Nej.

Är man riktigt gul spelar man inte golf.

Det har man anställda till att göra för sig.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Vissa fördömer Mooauans inlägg med när en viss guesthouseägaren Maitan försespråkar avrättningar på gatorna så är samma personer tyst medhållsamma.

Personligen tycker jag att det bästa är att försöka först med fredliga lösningar. wink.gif

Idén med ett delat Thailand kanske inte är så tokigt.

Och vilka fördelar skulle komma med ett delat Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Så har då frugan återkommit till civilisationen (tycker hon).

Borta "nja", hemma bäst!

Skönt, nu slipper man oroa sig för hennes del.

post-5068-127443581862_thumb.jpg

post-5068-127443581862_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Min länk

Call for resignations of PM, Suthep

Published: 21/05/2010 at 03:58 PM

Online news: Breakingnews

The June 24 Democratic group on Friday issued a statement calling on Prime Minister Abhisit Vejjajiva and his deputy for security affairs Suthep Thaugsuban to step down, reports said.

The statement said the Mr Abhisit and Mr Suthep, the head of the Centre for the Resolution of Emergency Situation, should quit their posts to show political responsibility for ordering the use of force to crackdown on protesters.

It also called for a revocation of emergency decree and a pulling out of troops from the Ratchaprasong area.

The statement demanded the government to stop threatening the media and appropriately treat the surrendered core leaders of the United front for Democracy against Dictatorship as they are not terrorists.

The government must also disclose the true death toll from the violent crackdown on May 19, the statement said.

The statement was read out by core leader of the group Somyos Pleuksakasemsuk on the footpath in front of the office of 111 Foundation.

“I have to read out the statement on the footpath because we are not allowed to use the office of the foundation to hold a press conference for this purpose”, Mr Somyos said.

Jag undrar bara vilka "the June 24 Democratic group" är? En rød lobbyorganisation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså,du tänker på golf nu när halva Thailand är i uppror :suicide: Egoistiskt,empatiskt eller vad??Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har gjort en liten gallup bland grannar och kompisar och innan jag skriver något mera vill jag tillägga att den är INTE statistiskt säkerställd så slipper jag de värsta påhoppen.

Hon har frågat grannar och kompisar vad dom tycker, de flesta är vanliga jobbare eller tjänstemän tycker dom att det som den kriminella mobben i Bangkok mfl. ställen ställt till med vill dom inte vara med om , till 99% röstade dom rött föregående val, på frågan om vad dom skulle rösta nu svarade alla att dom inte visste troligaste enl. dom skulle dom inte rösta alls eftersom det som de röda nu ställt till med förstört så mycket för Thailand, det betyder alltså inte att de gula skulle få flera röster men också att de röda skulle få åtskilligt mindre.

Själv tror jag att de röda skulle förlora mycket på det som dom kämpat för, nämligen ett nyval så snart som möjligt.

Möjligen att dom kan komma tillbaka efter någon tid (hur lång har jag ingen aning om) fixa fram någon politiker som kan leda det hela och som är rakryggad och inte korrumperad och som vill det bästa för hela Thailand både från norr och söder (för det måste väl finnas sådana med ).

mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka fördelar skulle komma med ett delat Thailand?

Mycket mer barbrudar, och billigare, i Surin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska snart till Udon. Hur är det mod golfbanorna? Är dom fortfarande ok att vistas på? Vågar man ta med sig golfbagen? Nån kanske tror att man är gul (det är väl en av gulas favoritvapen vad jag förstått). ;)

Ja ibland skulle man vilja slå en låg järntvåa. B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jasså,du tänker på golf nu när halva Thailand är i uppror suicide.gif Egoistiskt,empatiskt eller vad??Mvh Måne

Det finns nog tid för att propagera för demokrati här på forumet ändå. Var inte orolig! :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser jag absolut.

Men jag kopplar det inte till ett visst index, eller viss produkts, utveckling under en så kort tidsperiod som 5 månader när löneläget varit oförändrat under längre tid.

Speciellt inte som det faktiskt finns andra förklarande faktorer som väger betydligt tyngre under nämda tidsperiod.

Ditt inlägg var bara ett försök att hitta ett simpelt ekonomiskt argument (som du trodde folk inte förstog sig på) som stöd för en, också simplistisk, politisk hållning.

Lämnar påhopp på dig outtalat eftersom du är gör ett så gott jobb själv. :)

Kan du inte se skillnaden på 5 månader och 10 ÅR + 5 månader eller år 2000 och år 2010 - ens. Dessutom följer denna "produkt" det thailändska indexet.

"Folk" förstod nog detta mycket väl. Andra däremot har jag ingen aning om.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant litet hopklipp:

Lyckades inte få till en såndär fin ruta med filmen

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte se skillnaden på 5 månader och 10 ÅR + 5 månader eller år 2000 och år 2010 - ens. Dessutom följer denna "produkt" det thailändska indexet.

"Folk" förstod nog detta mycket väl. Andra däremot har jag ingen aning om.

Jaja. Visst. OK. rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ja ibland skulle man vilja slå en låg järntvåa. cool.gif

Jag hörde på nyheterna att Silom är helt bränd.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag hörde på nyheterna att Silom är helt bränd.

Det kan ju ha varit vinklat från journalisterna

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...