Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Atom

Faktum är att Demokraterna har kommit till makten på ett dubiöst sätt och de verkar inte heller sky några medel för att behålla makten. Eftersom det är demokratiskt tvivelaktigt så är är det väl inte så konstigt att demokraternas syn på demokrati ifrågasätts?

Då övertalning om att Thailand har en demokratiskt vald regering inte verkar få oss att ändra vår inställning, hur tycker du att vi ska lösa detta problem på bästa sätt?

Att Demokraterna kom till makten på ett dubiost sätt har jag aldrig ifrågasatt och de flesta här som inte gillar PTP/UDD verkar hålla med. Men innan dess så kom Samak till makten på ett nästab lika dubiost sätt och innan det gjorde militären en helt illegal statskupp och innan dess kan Thaksin till makten på ett helt illegalt sätt (Asset concealment som du kanske kommer ihåg). Att fora den typen av Israel/Palestina inspirerad diskussion om vem som gjorde fel forst är tämligen meningslos och jag tycker vi borde kunna avsluta den diskussionen nu och framforallt hoppas jag att Thailand illa snabbt trasslar sig ur den fällan .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Alla betalar ju skatt på hus och mark, men knappast någon har en inkomst som når upp till att bli beskattningsbar.

Mvh Isan Lover

Ja, jag betalar också skatt på vår mark och vårt hus. Ca 29 Baht förra året.

Det gjorde också fruns föräldrar.

Men det som jag tycker många missar, och jag säger följande i all välmening, det går inte i praktiken att bara få saker. Någon måste finansiera dessa skolor och sjukhus.

Det kan bli 10000% demokrati i Thailand och de "fattigas" parti väljs med majoritet och val och allt går helt och hållet rättvist till enl. alla sidor.

Vad händer sen?

Hur ska detta parti då finansiera alla bra skolor, bättre vård osv? Med skattepengar ifrån vem?

Rimligtvis borde då också de som idag vill ha bättre skolor och vård också vara med och betala för dessa - om än med bara lite mer än 29 Baht om året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordningen är nu återställd och regeringen kommer nu gå vidare med 5 punktsplanen enligt Abhisit på tv nu

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta inlägget fick du en Karma för :great:

En fundering bara, Thaksin fick ju mycket skuld för att bestulet Thailand på en massa pengar vid försäljningen av det där telecombolaget. Det rörde ju sig om miljarder som kunde använts för att än mer hjälpa de fattiga. Ansågs detta som ok eller? Jag menar, han visar ju sig i ett sånt läge vara en lika god kålsupare som andra som tillskansar sig fördelar på folkets bekostnad.

Jag kan ha missuppfattat det men som jag förstått det hela så stal Thaksin inga pengar i samband med telecomaffärerna. Det han gjorde var att gynna sitt eget bolag stenhårt och sedan tjäna mängder med pengar vid försäljningen. Lite som om Stenbeck hade blivit premiärminister i Sverige och lagt ut markdigitalnätet "Boxer" på Comviq istället och sedan sålt det till utlandet. Ingen stöld men inte heller helt lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha missuppfattat det men som jag förstått det hela så stal Thaksin inga pengar i samband med telecomaffärerna. Det han gjorde var att gynna sitt eget bolag stenhårt och sedan tjäna mängder med pengar vid försäljningen. Lite som om Stenbeck hade blivit premiärminister i Sverige och lagt ut markdigitalnätet "Boxer" på Comviq istället och sedan sålt det till utlandet. Ingen stöld men inte heller helt lagligt.

Okey, jag har lite dålig koll på det hela, var mest en fundering. Men i vilket fall som helst så utnyttjade han ju sin ställning till att skaffa sig ekonomisk vinning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fora den typen av Israel/Palestina inspirerad diskussion om vem som gjorde fel forst är tämligen meningslos och jag tycker vi borde kunna avsluta den diskussionen nu och framforallt hoppas jag att Thailand illa snabbt trasslar sig ur den fällan .

Helt omöjligt eftersom så många av deltagarna har fastnat.

Det här kommer att bli en evighetstråd.

Om två år kommer ett nytt snille kliva in och skriva att det är förståeligt att fattiga är sura eftersom Thaksin (den ende som någonsin gjort något bra för dem och deras demokratiskt valde messias) blev utjagad ur landet av de rika.

Allt för att bangkokbor ska kunna ha husor för 4000 baht per månad.

Och Bossej kommer att skrika diktatur & cencur bara för att en fågel skitit på hans antenn och han inte får in PTV längre.

Sen är det igång igen. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Och. en sak är säker... jag ska ha inbyggt internet i min rullstol så jag kan twittra när jag blir intagen på ålderdomshem. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och. en sak är säker... jag ska ha inbyggt internet i min rullstol så jag kan twittra när jag blir intagen på ålderdomshem. :)

Haha. lysande...

Du noBuzz, du har ju tidigare länkat till twitterinlägg, hur gör du detta så man får upp tweeten när man klickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha! Du är roligt! Övningskjuter? Mödrar?

Jag kan förstå att du inte kan thailänska, jag ska översätta åt dig!

Sniper sa nånting med ``någon kom ut nu´´

Ledaren sa ``Den jävel har kastat många brandbomber nu´´

Sen sköt snipern!

Ledaren sa `` han är nere, ge inte igen, ed upphör!

Sedan sköt någon ett skott och ledaren viftar med handen. STOP!

Hur kan du påstå att de mödar?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, frugan och hennes dotter bekräftar Thaikockens översättnig, värt ett par karma!

Skulle vara kul att få kommentarer från de som (tidigare?) såg den videon som ett bevis på att soldaterna sköt vilt mot oskyldiga.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har aldrig sett "rödtröjor" i Thailand.

Har däremot sett en hel det "rödnäsor", både i turistorterna och på landsbygden.

Rödnäsorna på landsbygden drack mest Lao Kao och på turistorterna var det mest Singha

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. lysande...

Du noBuzz, du har ju tidigare länkat till twitterinlägg, hur gör du detta så man får upp tweeten när man klickar?

Menar du här? Jag bara kopierade in hela texten från twitter hit och då följde länken med automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Briton in Red Shirt demonstration regrets video arson gibe

Richard Lloyd Parry, Bangkok

BANGKOK: -- A British Red Shirt who was shown on YouTube promising to burn down a Bangkok shopping centre has expressed regret for his words and insisted that he had nothing to do with the arson attack that destroyed the luxury mall four days later.

Jeff Savage, of Tonbridge in Kent, said that his outburst, which has caused outrage among Thai internet users, was sarcastic and came at a moment of frustration because of the imminent suppression of the Red Shirt demonstrators by the Thai Army.

“I hold my hands up — it was me, and I’m ashamed that I lost my temper,” he told The Times by telephone from his home in the Thai resort town of Pattaya. “I was tired and emotional and full of steroids. I said we’re going to burn down Central — I was being sarcastic.”

The 74-second video was removed from YouTube by the young American man who filmed Mr Savage, 48, on Saturday as he walked down a street occupied by the anti-Government Red Shirt protesters. It showed him dressed in the black clothes of the protest movement’s guards and brandishing a stick which he throws down in anger.

Amid much swearing he is heard to say: “We’re going to burn down Central World,” and threatening to loot gold and jewellery from the shopping centre. To Mr Savage’s embarrassment, Central World was burnt down by a mob on Wednesday, after Red Shirt leaders handed themselves in to Thai police and called off their protests.

He insisted that he had played no part in the mayhem, and that at the time he was watching — although not taking part in — another arson attack on a Thai television station. But he defended the destruction of property as a weapon in the “class war” which he believes the Red Shirts are fighting.

“I was not involved [in either arson attack], it was far too dangerous,” he said. “But from what I heard it was some of the guards which did it to Central. I heard rumours that it was planned and that stuff had been put inside — gas canisters and stuff. It didn’t just go off because someone put a lighter to it.”

An Australian man has stood up and given speeches at Red Shirt rallies but Mr Savage is the only Briton known to be an active member of the movement. He said: “I don’t mind if they knock on my door and throw me out of the country. But I would be disappointed to end up in a Thai jail.”

-- TimesOnline, UK 2010-05-21

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du här? Jag bara kopierade in hela texten från twitter hit och då följde länken med automatiskt.

Okey, jag får testa när jag hittar nåt bra, tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en delning av Thailand kunde vara ett allternativ till att börja med och sedan därifrån driva ett innbördes krig.

Thaksin började driva handel och skappa goda kontakter med sinna grannländer och försökte brytta banden med USA som varit mycket starka långt före Vietnam kriget.

Tycker faktiskt att man kan säga att Thailand är det enda landet som har lagt sig platfall för USA i Asien.

De gammla ledarna och eliten i Thailand ses nog som en käpp i hjulet av sinna grannländer i Asien pga sinna starkan band med USA.

Skall Thailand vara med på tåget när ASIAN bli en stark handels region måste banden med USA bryttas och alltså även de gammla ledarna bort.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Takki uppgav att han hade 9 miljarder bath när han blev PM. Det visade sig ganska snart att han "skänkt" en massa mille till bl a sin chaufför och hushållerska. Lite konstigt ända att man du kunde frysa 76 miljarder bath om han bara hade 9? Nu fick han ändå tillbaka 30 miljarder, som han hade innan han blev PM: Kvar blev 46 miljarder som staten tog. Jag kan inte alla turer hur det funkar och vad som hänt, men nått skumt är det ju:whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tycker att en delning av Thailand kunde vara ett allternativ till att börja med och sedan därifrån driva ett innbördes krig.

Thaksin började driva handel och skappa goda kontakter med sinna grannländer och försökte brytta banden med USA som varit mycket starka långt före Vietnam kriget.

Tycker faktiskt att man kan säga att Thailand är det enda landet som har lagt sig platfall för USA i Asien.

De gammla ledarna och eliten i Thailand ses nog som en käpp i hjulet av sinna grannländer i Asien pga sinna starkan band med USA.

Skall Thailand vara med på tåget när ASIAN bli en stark handels region måste banden med USA bryttas och alltså även de gammla ledarna bort.

Moo

He He He

Du är helt otrolig !

Om man delar landet kan man per definition inte föra "Inbördeskrig" mellan de två nya länderna. Då kallas det krig bara

Och du vet att det är olagligt att uppvigla till våld både här i Sverige och i Thailand eller ? 1zgarz5.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en delning av Thailand kunde vara ett allternativ till att börja med och sedan därifrån driva ett innbördes krig.

Thaksin började driva handel och skappa goda kontakter med sinna grannländer och försökte brytta banden med USA som varit mycket starka långt före Vietnam kriget.

Tycker faktiskt att man kan säga att Thailand är det enda landet som har lagt sig platfall för USA i Asien.

De gammla ledarna och eliten i Thailand ses nog som en käpp i hjulet av sinna grannländer i Asien pga sinna starkan band med USA.

Skall Thailand vara med på tåget när ASIAN bli en stark handels region måste banden med USA bryttas och alltså även de gammla ledarna bort.

Moo

Bland det sämsta jag läst på länge. jävla dravel! B)

Ändrades av wille

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tycker att en delning av Thailand kunde vara ett allternativ till att börja med och sedan därifrån driva ett innbördes krig.

Thaksin började driva handel och skappa goda kontakter med sinna grannländer och försökte brytta banden med USA som varit mycket starka långt före Vietnam kriget.

Tycker faktiskt att man kan säga att Thailand är det enda landet som har lagt sig platfall för USA i Asien.

De gammla ledarna och eliten i Thailand ses nog som en käpp i hjulet av sinna grannländer i Asien pga sinna starkan band med USA.

Skall Thailand vara med på tåget när ASIAN bli en stark handels region måste banden med USA bryttas och alltså även de gammla ledarna bort.

Moo

Att forespraka krig oavsett om du kallar det inbordeskrig eller ej rimmar illa med allt ditt snack om att respektera thailandare. Att manniskor dor, blir skadade, blir valdtagna, forlorar nara och kara och allt annat hemskt krig for med sig ar det detta du kallar for respekt?

Fundera over ditt inlagg nagra vandor till - ar mer lidande nagot du verkligen foresprakar?

Sen kan du ju fundera pa hur lange de s:k fattiga i nordostra Thailand skulle klara sig utan "den rika eliten". Pengar och resurser ramlar ju knappast ned som manna fran himlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vid demonstrationer brukar man komma överens om var man får demonstrera. Regeringen gjorde inget så länge man höll till vid Fan Ba. Man tillät också deras olika "triumftåg" genom staden. Man försökte samarbeta med dem för att trafiken skulle flyta bättre m m. Sedan brukar väl inte demonstrationer innebära att man "bosätter" sig på platsen? Det var dock först när man beslutade utvidga rallyt för att lamslå centrala Bangkok, som regeringen sa ifrån och bad dem gå tillbaka till Fan Ba. Detta vägrade de röda och därför tvingades regeringen göra "bosättningen" vid Rajprasong olaglig.bla bla bla

Old Wolf, är det OK om jag kallar dig Yellow Old Wolf i framtiden?

1. Visst finns det dom som söker tillstånd och frågar var de får demonstrera,

men de flesta demonstrationer mot en regering söker nog inget tillstånd,

oavsett var i världen du befinner dig.

2. Du skrev `Regeringen gjorde inget så länge man höll till vid Phan Fah` !!

De röda demonstrerade fredligt vid Phan Fah ca en månad. Från 13 mars till

den 10 april. Missade du vad som hände där på kvällen den 10 april?

Ledtråd: Regeringen Abhisit gav den 8 april order till generalerna att utrymma

Phan Fah bridge före Songkran.

Resultat dödade 23, varav 5 soldater, och 17 demonstranter, 1 journalist

skadade ca 800

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en delning av Thailand kunde vara ett allternativ till att börja med och sedan därifrån driva ett innbördes krig.

Thaksin började driva handel och skappa goda kontakter med sinna grannländer och försökte brytta banden med USA som varit mycket starka långt före Vietnam kriget.

Tycker faktiskt att man kan säga att Thailand är det enda landet som har lagt sig platfall för USA i Asien.

De gammla ledarna och eliten i Thailand ses nog som en käpp i hjulet av sinna grannländer i Asien pga sinna starkan band med USA.

Skall Thailand vara med på tåget när ASIAN bli en stark handels region måste banden med USA bryttas och alltså även de gammla ledarna bort.

Moo

En sak är ju säker. Finns det många med dina åsikter så skulle vi snart se ett land i totalt sönderfall.

Du förspråkar alltså att ditt Thailand ska bli ett "nytt" nordkorea eller nåt i den stilen?

Nu tror jag i och för sig att du bara är ute efter att provocera, men dina åsikter är rätt skrämmande för att komma från en Thailändare som säger att hon älskar Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Att Demokraterna kom till makten på ett dubiost sätt har jag aldrig ifrågasatt och de flesta här som inte gillar PTP/UDD verkar hålla med. Men innan dess så kom Samak till makten på ett nästab lika dubiost sätt och innan det gjorde militären en helt illegal statskupp och innan dess kan Thaksin till makten på ett helt illegalt sätt (Asset concealment som du kanske kommer ihåg). Att fora den typen av Israel/Palestina inspirerad diskussion om vem som gjorde fel forst är tämligen meningslos och jag tycker vi borde kunna avsluta den diskussionen nu och framforallt hoppas jag att Thailand illa snabbt trasslar sig ur den fällan .

Ja det går hitta fel i allt och alla och det är en oändlig spiral av diskussioner hit och dit om vem som fuskade med vad och hur mycket.

Jag tror en temporär lösning kunde vara omval, men jag anser faktiskt att hela statsapparaten och konstitutionen måste omstuktureras. Som någon nämde här tidigare så krävs det ett universitetsexamen för att få sitta i någon av kammrarna, vilket jag anser kan snedvrida representationen.

Att hälften av platserna i senaten utses av domare m.m. är också rätt underligt. Man kan bara ana hur mycket korruption det är bakom tillsättandet av de platserna.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Mooauan,

Du är en sjuk människa. Hur fan kan du sitta på ett forum om Thailand och än en gång skriva att du onskar ett inbordeskrig? Och detta for att regeringen inte gick med på nyval om 3 månader utan istället om 6 månader?

Att du är osedvanligt korkad kan jag acceptera men vem är det du vill de ska doda; din fru eller min? Kanske mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Old Wolf, är det OK om jag kallar dig Yellow Old Wolf i framtiden?

1. Visst finns det dom som söker tillstånd och frågar var de får demonstrera,

men de flesta demonstrationer mot en regering söker nog inget tillstånd,

oavsett var i världen du befinner dig.

2. Du skrev `Regeringen gjorde inget så länge man höll till vid Phan Fah` !!

De röda demonstrerade fredligt vid Phan Fah ca en månad. Från 13 mars till

den 10 april. Missade du vad som hände där på kvällen den 10 april?

Ledtråd: Regeringen Abhisit gav den 8 april order till generalerna att utrymma

Phan Fah bridge före Songkran.

Resultat dödade 23, varav 5 soldater, och 17 demonstranter, 1 journalist

skadade ca 800

Vad som hände där på kvällen den 10:e råder väldigt mycket debatt om och varken du eller jag kan tala om vad som exakt hände och varför

En vanligt förekommande beskrivning är att någon från de rödas område kastade in en granat bland militären som stog och övervakade demonstrationen och sedan bröt allt helvetet löst. Detta dödade någon militär och skadade flera stycken samt orsakade att militären gick till att använda våld istället för att bara övervaka.

Även "svarta krigare" blandade sig i det hela vid det tillfället och använde diverse olika vapen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

Hej

Jag välkommnar en konstruktiv dialog om detta ämne, men jag kan ju bara svara för mig själv.

Och enligt mig beror mitt och mina bybors ovilja mot demokraterna först och främst på sättet som dom kom till makten på, det känns som om eliten robbade

folket på sin valde PM, genom kuppen, olagliga aktioner av PAD, och ett korrumperat EC och domstolar.

Att sedan militär, PAD, aristokratin och Bangkok eliten stöder och föredrar detta parti vid makten gör det omöjligt för många i norr och nordost att se

demokraterna som ett politiskt alternativ, och därför spelar det ingen roll vilken politik dom för eller vad dom säger.

Att vi pratar om TRT(PPP, PT och UDD) som dom fattigas räddare beror helt enkelt på att dom har var först med att vända sig till dessa grupper och genomförde

stora positiva reformer som gynnade dessa.

För att demokraterna skulle bli ett alternativ även för folk i norr och nord ost så hade dom behövt ta avstånd ifrån dom grupper som ases vara dom fattigas

största fiender, och framför allt så skulle dom behövt vinna ett val, men efter det som nu har hänt så hjälper nog inte det heller, nu är det nog helkört.

Vad det gäller om TRT,s reformer genomfördes fullt ut och fungerade bra i södra och mellersta Thailand vet jag inte, men att allt genomfördes och blev en

succe i norr och nord ost vet jag. Men en del medlemmar rapporterade ju om att åtminstone sjukvårdsreformen verkar ha blivit genomförd i övriga landet också.

Som jag ser det så är enda möjligheten att lösa upp det låsta läget i landet nu ett nyval, där någon odiskutabelt kommer till makten genom just ett val.

För så länge som en stor del av befolkningen inte tror att saker och ting har gått riktigt till så kommer motståndet att fortsätta.

Jag uppfattas nog mycket riktigt som partisk och fixerad vid Isaan och det är helt riktigt, jag känner för folket där och gillar livsstilen och det lugna

bylivet där, så att jag engagerar mig i deras kamp för ett bättre liv och större möjligheter tycker jag är helt logiskt.

Och jag förmodar att du med flera har en lika logisk och naturlig anledning till era ställningstaganden och åsikter.

Mvh Isan Lover

Karma Isan Lover great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...