Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ha ha! Du är roligt! Övningskjuter? Mödrar?

Jag kan förstå att du inte kan thailänska, jag ska översätta åt dig!

Sniper sa nånting med ``någon kom ut nu´´

Ledaren sa ``Den jävel har kastat många brandbomber nu´´

Sen sköt snipern!

Ledaren sa `` han är nere, ge inte igen, ed upphör!

Sedan sköt någon ett skott och ledaren viftar med handen. STOP!

Hur kan du påstå att de mödar?

:wai: Tack för den Thaikocken!

Frugan och hennes dotter bekräftar din översättning, skall bli intressant att se om Serath mfl kan ljuga ihop nåt nytt om denna filmsnutt som använts som "bevis" för urskiljningslöst mördande i flera dagar nu...

Kunde bara ge 1 plus, det var värt många fler! :great:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.guardian.co.uk/world/2010/may/20/Thailand-thaksin-redshirts-abhisit

En intressant analys om vad som måste vara framtiden för Thailand, lyssnar Abhisit?

For the reds, nothing has changed. They have rioted twice in as many years but their grievances remain unaddressed. For them, there is injustice in their systematic disenfranchisement through judicial dissolutions of their poll-winning parties – not once, but twice – and the banning of elected politicians. The anger towards the street-based ousting of their elected governments in 2008 by the pro-establishment yellowshirts and the army's brokerage of the government now in power still prevails.

The redshirts are unlikely to go home quietly. Yet, without their leaders – who are in custody – they may resort to underground activities, including an overtly armed insurgency to establish their own Thailand away from Bangkok in the north and north-eastern enclaves, with their own media and social networks. While they are seen as disgraced by most Bangkokians, the redshirts will increasingly transcend Bangkok-centric Thailand without caring. They no longer accept the Thai state and the political system it upholds, because the system is seen as rigged, the odds stacked against them.

Intressant stycke, Hoppas klyftorna kan överbyggas och Thailand har lång väg framför sig.

Tror framför allt att domstolarna har en viktig uppgift nu, Att man dömer dom gula ledarna i domstol samtidigt som dom röda. Ge samma straff för samma brott.

Bästa vore väl när det väl har lugnat ner sig om några månader att man sätter sig ner med flera röda ledare och kommer fram till nån form av vettig kompromiss för framtiden. hålla dom i fängelse lär inte förbättra situationen i Thailand mellan grupperna.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Till Isan Lover, Mr Lao Kao, Carpenter, Mooauan och andra anhängare av PTP och UDD:

Ni pratar om Demokraterna som fortryckare och hyllar PTP/UDD som de fattigas räddare. Flera av er har dessutom både explicit och implicit flera gånger skrivet att de som stoder (eller som i mitt fall tycker de är minst dåliga) Demokraterna for att vara emot demokrati och rättvisa. Jag ser det som oerhort otrevligt, och dessutom helt okonstruktivt.

Min fråga är; har ni varit på den thailändska landsbyggden utanfor frugans Isaan? Som ni kanske vet så är stora delar av Sodra och Centrala Thailand ungefär lika fattigt som den Isaanska landsbyggden. Själv har jag tillbringat åtminstonde varannan helg sedan 1998 på den thailändska landsbyggden i Centrala Thailand samt att jag bodde här på heltid 2005-2008. Om det är som ni så bestämt säger, att Thaksins olika partier är for de fattiga och Demokraterna for de rika så borde hans partier ha 95% av rosterna här. Alla är bonder och fabriksarbetare precis som i vilken Isaanby som helst. I valet 2001 så var det nog också så, alla hade enorma forhoppningar på en person och ett parti som sade sig bekämpa fattigdom och korruption. I valet 2005 hade Thaksin fortfarande stort stod men nu hade det kanske minskat till 70% och i senaste valet hade de knappt 50%. I nästa val får de formodligen under 20%, folk här är till och med mer hatiska mot de roda än medelklassen i Bangkok är, dekänner sig lurade och overgivna av de rodas ledare. Alltså kan det inte vara riktigt så enkelt, rika mot fattiga ala europeiskt 30-tal, som ni, ofta på ett ganska aggresivt och arrogant sätt, forsoker formedla.

Jag har aldrig ifrågasatt era uppfattningar om att människor i Isaan fick det bättre under TRT. Varfor kan ni då inte respektera när folk som bor i Centrala och framforallt Sodra Thailand har en annan uppfattning? Är vi och de thailändare som bor här inte lika smarta och observanta som er eller kan det vara så att Thaksins politik inte gav de utlovade resultaten utanfor Isaan?

Jag och flera andra som inte gillar PTP/UDD har fått skit i andra trådar for att vara vänsterorienterade och ett par forumister på "er sida" har själv sagt att de är hoger, borde inte det också få er att tänka efter en gång extra innan ni avfärdar allt vi skriver som elitistiskt? Thaksin hade en massa bra ideer men många av dem genomfordes dåligt, åtminstonde utanfor Isaan. Låt oss diskutera det och vad Thailand skulle kunna gora, oavsett vem som sitter vid makten, istället for att så stenhårt hävda att alla som inte gillar PTP/UDD är antidemokratiska elitister?

Jag noterar att ganska många håller med om mitt inlägg men att ingen av de jag skrev det till har kommenterat. Det är ni givetvis inte skyldiga att gora men det vore kul om ni gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Tror framför allt att domstolarna har en viktig uppgift nu, Att man dömer dom gula ledarna i domstol samtidigt som dom röda. Ge samma straff för samma brott.

...

Ja, det tror jag också på, men vad jag förstår så begick de "gula" inte samma brott som de "röda" har gjort de senaste dagarna.

Så visst, båda grupperna bör rimligtvis "processas" i rättegångar, men för de faktiska brott de begått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Intressant stycke, Hoppas klyftorna kan överbyggas och Thailand har lång väg framför sig.

Tror framför allt att domstolarna har en viktig uppgift nu, Att man dömer dom gula ledarna i domstol samtidigt som dom röda. Ge samma straff för samma brott.

Bästa vore väl när det väl har lugnat ner sig om några månader att man sätter sig ner med flera röda ledare och kommer fram till nån form av vettig kompromiss för framtiden. hålla dom i fängelse lär inte förbättra situationen i Thailand mellan grupperna.

Jag håller helt med, självklart ska Sonthi med flera dommas for flygplats- och regeringshusockupationen och helt klart är avsaknaden av straff en anledning till att det idag ser ut som det gor. Dock har de inte frikännts vilket många roda verkar tro, de är ute mot borgen i väntan på rättegång. De roda har nog dessvärre rätt i att de aldrig kommer få några straff och personligen tror jag inte de skulle få det om ens så självaste Thaksin kom tillbaka till makten. Problemet är ju att de helt sonika bara promenerade in på flygplatsen och satte sig där, utan att polis och militär gjorde något åt det, inget våld eller forstorelse. Hogste ansvarig for att de fick sitta där utan att någon ingrep är ju Somchai som då var premiärminister och också måste åtalas. Han ville givetvis inget hellre än att flytta på dem men inte ens den Thaksintrogna polisen vågade gora det, därmed måste hoga polischefer också åtalas for ordervägran och/eller inkompetens. Militären gjorde heller inget och hoga militärer måste därfor också åtalas av samma skäl. Varfor polisen och militären inte ingrep är det nog många som anar men där är nog inget åtal att vänta.

De roda ledare som på band/film fångats uppmana till våld och forstorelse kan de inte gärna ge amnesti men de som bara demonstrerade tycker jag de ska ge amnesti, om än inte forräns någon form av normalitet råder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror framför allt att domstolarna har en viktig uppgift nu, Att man dömer dom gula ledarna i domstol samtidigt som dom röda. Ge samma straff för samma brott.

Domstolarna är oerhört viktiga just nu, hur märkligt det än låter förde röda anhängarna så pågår faktiskt rättsprocessen mot de gula ledarna. Ifall jag inte missminner mig skulle domstolsförhandlingarna mot någon av dem inledas nästa vecka. Medn tanke på kaoset i Bangkok så får man nog flytta fram den.

Både de gula och de röda måste straffas och här är det viktigt att komma ihåg varför de rödas ledare kommer att få hårdare straff. I jämförelse med de gulas ockupation av parlamentet och flygplatserna så ser måste de senaste veckornas röda uppvisning ha större straffvärde. DEt kostade fler människoliv, det kostade landet mer i förstörelse och det kommer att kosta landet oerhört mycket mer i förlorade inkomster och arbetstillfällen.

Sen det faktum att ett antal ledande röda företrädare uppmanat folk att tända eld på Bangkok ifall de förlorar bör rendera dem i dödsstraff. Som jag visserligen tror att kungen benådar dem för.

Men det viktiga är att de gula också straffas och att de straffas först!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Till Isan Lover, Mr Lao Kao, Carpenter, Mooauan och andra anhängare av PTP och UDD:

Ni pratar om Demokraterna som fortryckare och hyllar PTP/UDD som de fattigas räddare. Flera av er har dessutom både explicit och implicit flera gånger skrivet att de som stoder (eller som i mitt fall tycker de är minst dåliga) Demokraterna for att vara emot demokrati och rättvisa. Jag ser det som oerhort otrevligt, och dessutom helt okonstruktivt.

Faktum är att Demokraterna har kommit till makten på ett dubiöst sätt och de verkar inte heller sky några medel för att behålla makten. Eftersom det är demokratiskt tvivelaktigt så är är det väl inte så konstigt att demokraternas syn på demokrati ifrågasätts?

Då övertalning om att Thailand har en demokratiskt vald regering inte verkar få oss att ändra vår inställning, hur tycker du att vi ska lösa detta problem på bästa sätt?

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gillar inte att citera mig själv men har inte sett någon annan skriva liknande så i avsaknad av referens fick det bli mig själv.

Om man följer Thailändska webforum från landsbygden norröver så börjar det tydligen flamas ordentligt med antiroyalistiska budskap.

Eller i alla fall sådant som ifrågasätter vilken sida kungen står på. Många skriver saker som att kungen skiter i de fattiga från isaan etc.

Min källa till detta är några thailändska lärare från Prasat som följer dessa forum och med vilka jag just pratat om händelserna.

Och det bekräftar lite av det jag skrev ovan. Att folk väljer företrädare med sina hjärtan.

Troligtvis kommer stödet för kungahuset minska framöver - eftersom vissa inte tror att han älskar dem längre.

Hej

Här tror jag du har rätt och jag tycker att det är logiskt och sunt att stödet för detta hus minskar.

Dom borde få en roll mer lik det svenska, och mer vara en symbol för landet än makthavare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan garantera att ingen censurerar dig IL. Och att du har "nästan" hälften i varningsnivå är sant, men de finns de som har ända upp till rött och ändå kan/får skriva.

Så du behöver inte oroa dig.

Bara fortsätta att skriva det du tycker och tänker.

---------------------

Ang. mitt inlägg och att du är apatisk som så många tyckte aningens illa om, säger jag bara att det är min åsikt. Får jag ha åsikter?

För om jag inte får ha åsikter, så censurerar jag mig själv och då måste jag rimligtvis börja censurera alla andra också, eller?

Hej

Tack för förklaringen, och visst ska du precis som andra säga vad du tycker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Utredningar visar att minst 1400 inte var knarklangare:whistle:

Hej

Undrar hur många av dom skjutna i den senaste konflikten som var beväpnade och att anse som farliga.

Flera skjutna var ju dessutom journalister.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vill minnas att du hyllar dessa människor som lever av/för sin jakt och fiske och lever som "ett naturfolk" och inte jobbar.

Var ska dessa få pengar?

Vem ska betala skolor och allt annat du tycker de ska ha rätt till?

Ska alla som arbetar lägga en hög skatt så de kan fortsätta att leva så?

Hej

En utjämning av landets onormalt stora klyftor får nog alla vara med och betala om det ska bli någon ändring.

En skatteutjämning i landet innebär inte att dom kan sluta arbeta, men ger dom möjlighet att själva förbättra sin situation t.ex efter bättre utbildning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En utjämning av landets onormalt stora klyftor får nog alla vara med och betala om det ska bli någon ändring.

En skatteutjämning i landet innebär inte att dom kan sluta arbeta, men ger dom möjlighet att själva förbättra sin situation t.ex efter bättre utbildning.

Mvh Isan Lover

Hur många i din by betalar skatt, IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då övertalning om att Thailand har en demokratiskt vald regering inte verkar få oss att ändra vår inställning, hur tycker du att vi ska lösa detta problem på bästa sätt?

Vissa typer av problem begränsas bäst genom att förlägga vårdande miljö i nära anslutning till familj och vänner,

då kontakt med övrigt samhälle blir mindre dramatiskt och omtumlande för både den vårdbehövande som för övriga medborgare.

biggrin.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Domstolarna är oerhört viktiga just nu, hur märkligt det än låter förde röda anhängarna så pågår faktiskt rättsprocessen mot de gula ledarna. Ifall jag inte missminner mig skulle domstolsförhandlingarna mot någon av dem inledas nästa vecka. Medn tanke på kaoset i Bangkok så får man nog flytta fram den.

Både de gula och de röda måste straffas och här är det viktigt att komma ihåg varför de rödas ledare kommer att få hårdare straff. I jämförelse med de gulas ockupation av parlamentet och flygplatserna så ser måste de senaste veckornas röda uppvisning ha större straffvärde. DEt kostade fler människoliv, det kostade landet mer i förstörelse och det kommer att kosta landet oerhört mycket mer i förlorade inkomster och arbetstillfällen.

Sen det faktum att ett antal ledande röda företrädare uppmanat folk att tända eld på Bangkok ifall de förlorar bör rendera dem i dödsstraff. Som jag visserligen tror att kungen benådar dem för.

Men det viktiga är att de gula också straffas och att de straffas först!

Nu säger du det misstaget som Thailand antagligen kommer göra. Man kommer döma dom röda hårdare för samma brott och därigenom öka hatet och klyftorna.

Hur man är ser på det så dog folk vid dom gulas demonstrationer och man ockupera parlamentet vilket i sig borde vara mycket hårda straff för. Och ser man krasst på det så börja dom gula, Dom är orsaken till allt, alla dödsfall, allt lidande för det var dom som börja. Våld föder våld och konfrontation's politiken som dom gula börja med kan väl inte ens du förneka?

Det kanske finns enstaka röda ledare som förtjänar hårda straff men det finns gula ledare som förtjänar precis samma hårda straff. Och dom tal från röda ledare där dom uppmanar att bränna ner Bangkok är ju tagna långt innan demonstrationerna börja och har inte något med senaste månaders demonstrationer att göra eller straff för den delen heller (Eller har du bevis för detta påstående).

Om "försoningsplanen" skall ha den minsta lilla chans så måste båda sidor känna att dom blir rättvist behandlade, Om bara ena sidan blir straffad så kommer vi se helvetisk värre i framtiden. Konfrontations politiken måste sluta nu, Och tyvärr så anser jag att Abhisit har blod på sina händer och inte är rätt man att leda landet längre. Frågan är finns det någon över huvudtaget som kan leda Thailand rättvist för alla och hitta en kompromiss som båda sidor kan acceptera.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Faktum är att Demokraterna har kommit till makten på ett dubiöst sätt och de verkar inte heller sky några medel för att behålla makten. Eftersom det är demokratiskt tvivelaktigt så är är det väl inte så konstigt att demokraternas syn på demokrati ifrågasätts?

Då övertalning om att Thailand har en demokratiskt vald regering inte verkar få oss att ändra vår inställning, hur tycker du att vi ska lösa detta problem på bästa sätt?

Tja. Eftersom detta "faktum" är en åsikt från din sida och du varken har öron eller ögon öppna för något som bestrider dina egna åsikter blir det rätt omöjligt att diskutera detta med sådana som dig

Samma med din uppfattning om "skyr inga medel"

Hur tycker du man skall hantera personer som beter sig på detta sätt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nu säger du det misstaget som Thailand antagligen kommer göra. Man kommer döma dom röda hårdare för samma brott och därigenom öka hatet och klyftorna.

Hur man är ser på det så dog folk vid dom gulas demonstrationer och man ockupera parlamentet vilket i sig borde vara mycket hårda straff för. Och ser man krasst på det så börja dom gula, Dom är orsaken till allt, alla dödsfall, allt lidande för det var dom som börja. Våld föder våld och konfrontation's politiken som dom gula börja med kan väl inte ens du förneka?

Det kanske finns enstaka röda ledare som förtjänar hårda straff men det finns gula ledare som förtjänar precis samma hårda straff. Och dom tal från röda ledare där dom uppmanar att bränna ner Bangkok är ju tagna långt innan demonstrationerna börja och har inte något med senaste månaders demonstrationer att göra eller straff för den delen heller (Eller har du bevis för detta påstående).

Om "försoningsplanen" skall ha den minsta lilla chans så måste båda sidor känna att dom blir rättvist behandlade, Om bara ena sidan blir straffad så kommer vi se helvetisk värre i framtiden. Konfrontations politiken måste sluta nu, Och tyvärr så anser jag att Abhisit har blod på sina händer och inte är rätt man att leda landet längre. Frågan är finns det någon över huvudtaget som kan leda Thailand rättvist för alla och hitta en kompromiss som båda sidor kan acceptera.

Det dödande som skedde vid de gulas ockupation av Don Muang var p.g.a en granat som kastades in bland demonstranterna från en förbipasserande MC. Tror du den var bemannad med gula anhängare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Eftersom detta "faktum" är en åsikt från din sida och du varken har öron eller ögon öppna för något som bestrider dina egna åsikter blir det rätt omöjligt att diskutera detta med sådana som dig

Samma med din uppfattning om "skyr inga medel"

Hur tycker du man skall hantera personer som beter sig på detta sätt ?

Man sätter in militären och skjuter av dem...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Till Isan Lover, Mr Lao Kao, Carpenter, Mooauan och andra anhängare av PTP och UDD:

Ni pratar om Demokraterna som fortryckare och hyllar PTP/UDD som de fattigas räddare. Flera av er har dessutom både explicit och implicit flera gånger skrivet att de som stoder (eller som i mitt fall tycker de är minst dåliga) Demokraterna for att vara emot demokrati och rättvisa. Jag ser det som oerhort otrevligt, och dessutom helt okonstruktivt.

Min fråga är; har ni varit på den thailändska landsbyggden utanfor frugans Isaan? Som ni kanske vet så är stora delar av Sodra och Centrala Thailand ungefär lika fattigt som den Isaanska landsbyggden. Själv har jag tillbringat åtminstonde varannan helg sedan 1998 på den thailändska landsbyggden i Centrala Thailand samt att jag bodde här på heltid 2005-2008. Om det är som ni så bestämt säger, att Thaksins olika partier är for de fattiga och Demokraterna for de rika så borde hans partier ha 95% av rosterna här. Alla är bonder och fabriksarbetare precis som i vilken Isaanby som helst. I valet 2001 så var det nog också så, alla hade enorma forhoppningar på en person och ett parti som sade sig bekämpa fattigdom och korruption. I valet 2005 hade Thaksin fortfarande stort stod men nu hade det kanske minskat till 70% och i senaste valet hade de knappt 50%. I nästa val får de formodligen under 20%, folk här är till och med mer hatiska mot de roda än medelklassen i Bangkok är, dekänner sig lurade och overgivna av de rodas ledare. Alltså kan det inte vara riktigt så enkelt, rika mot fattiga ala europeiskt 30-tal, som ni, ofta på ett ganska aggresivt och arrogant sätt, forsoker formedla.

Jag har aldrig ifrågasatt era uppfattningar om att människor i Isaan fick det bättre under TRT. Varfor kan ni då inte respektera när folk som bor i Centrala och framforallt Sodra Thailand har en annan uppfattning? Är vi och de thailändare som bor här inte lika smarta och observanta som er eller kan det vara så att Thaksins politik inte gav de utlovade resultaten utanfor Isaan?

Jag och flera andra som inte gillar PTP/UDD har fått skit i andra trådar for att vara vänsterorienterade och ett par forumister på "er sida" har själv sagt att de är hoger, borde inte det också få er att tänka efter en gång extra innan ni avfärdar allt vi skriver som elitistiskt? Thaksin hade en massa bra ideer men många av dem genomfordes dåligt, åtminstonde utanfor Isaan. Låt oss diskutera det och vad Thailand skulle kunna gora, oavsett vem som sitter vid makten, istället for att så stenhårt hävda att alla som inte gillar PTP/UDD är antidemokratiska elitister?

Hej

Jag välkommnar en konstruktiv dialog om detta ämne, men jag kan ju bara svara för mig själv.

Och enligt mig beror mitt och mina bybors ovilja mot demokraterna först och främst på sättet som dom kom till makten på, det känns som om eliten robbade

folket på sin valde PM, genom kuppen, olagliga aktioner av PAD, och ett korrumperat EC och domstolar.

Att sedan militär, PAD, aristokratin och Bangkok eliten stöder och föredrar detta parti vid makten gör det omöjligt för många i norr och nordost att se

demokraterna som ett politiskt alternativ, och därför spelar det ingen roll vilken politik dom för eller vad dom säger.

Att vi pratar om TRT(PPP, PT och UDD) som dom fattigas räddare beror helt enkelt på att dom har var först med att vända sig till dessa grupper och genomförde

stora positiva reformer som gynnade dessa.

För att demokraterna skulle bli ett alternativ även för folk i norr och nord ost så hade dom behövt ta avstånd ifrån dom grupper som ases vara dom fattigas

största fiender, och framför allt så skulle dom behövt vinna ett val, men efter det som nu har hänt så hjälper nog inte det heller, nu är det nog helkört.

Vad det gäller om TRT,s reformer genomfördes fullt ut och fungerade bra i södra och mellersta Thailand vet jag inte, men att allt genomfördes och blev en

succe i norr och nord ost vet jag. Men en del medlemmar rapporterade ju om att åtminstone sjukvårdsreformen verkar ha blivit genomförd i övriga landet också.

Som jag ser det så är enda möjligheten att lösa upp det låsta läget i landet nu ett nyval, där någon odiskutabelt kommer till makten genom just ett val.

För så länge som en stor del av befolkningen inte tror att saker och ting har gått riktigt till så kommer motståndet att fortsätta.

Jag uppfattas nog mycket riktigt som partisk och fixerad vid Isaan och det är helt riktigt, jag känner för folket där och gillar livsstilen och det lugna

bylivet där, så att jag engagerar mig i deras kamp för ett bättre liv och större möjligheter tycker jag är helt logiskt.

Och jag förmodar att du med flera har en lika logisk och naturlig anledning till era ställningstaganden och åsikter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Man sätter in militären och skjuter av dem...

Du får inte en kaka !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur många i din by betalar skatt, IL?

Hej

Alla betalar ju skatt på hus och mark, men knappast någon har en inkomst som når upp till att bli beskattningsbar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många i din by betalar skatt, IL?

Gissar att det inte är många:

Tax rates of the Personal Income Tax:

Taxable Income

0 - 150,000 Baht 0%

150,001 - 500,000 Baht 10%

500,001 - 1,000,000 Baht 20%

1,000,001 - 4,000,000 Baht 30%

4,000,001 and over Baht 37%

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inte en kaka !

Bra det. jag bantar

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag välkommnar en konstruktiv dialog om detta ämne, men jag kan ju bara svara för mig själv.

Och enligt mig beror mitt och mina bybors ovilja mot demokraterna först och främst på sättet som dom kom till makten på, det känns som om eliten robbade

folket på sin valde PM, genom kuppen, olagliga aktioner av PAD, och ett korrumperat EC och domstolar.

Att sedan militär, PAD, aristokratin och Bangkok eliten stöder och föredrar detta parti vid makten gör det omöjligt för många i norr och nordost att se

demokraterna som ett politiskt alternativ, och därför spelar det ingen roll vilken politik dom för eller vad dom säger.

Att vi pratar om TRT(PPP, PT och UDD) som dom fattigas räddare beror helt enkelt på att dom har var först med att vända sig till dessa grupper och genomförde

stora positiva reformer som gynnade dessa.

För att demokraterna skulle bli ett alternativ även för folk i norr och nord ost så hade dom behövt ta avstånd ifrån dom grupper som ases vara dom fattigas

största fiender, och framför allt så skulle dom behövt vinna ett val, men efter det som nu har hänt så hjälper nog inte det heller, nu är det nog helkört.

Vad det gäller om TRT,s reformer genomfördes fullt ut och fungerade bra i södra och mellersta Thailand vet jag inte, men att allt genomfördes och blev en

succe i norr och nord ost vet jag. Men en del medlemmar rapporterade ju om att åtminstone sjukvårdsreformen verkar ha blivit genomförd i övriga landet också.

Som jag ser det så är enda möjligheten att lösa upp det låsta läget i landet nu ett nyval, där någon odiskutabelt kommer till makten genom just ett val.

För så länge som en stor del av befolkningen inte tror att saker och ting har gått riktigt till så kommer motståndet att fortsätta.

Jag uppfattas nog mycket riktigt som partisk och fixerad vid Isaan och det är helt riktigt, jag känner för folket där och gillar livsstilen och det lugna

bylivet där, så att jag engagerar mig i deras kamp för ett bättre liv och större möjligheter tycker jag är helt logiskt.

Och jag förmodar att du med flera har en lika logisk och naturlig anledning till era ställningstaganden och åsikter.

Mvh Isan Lover

Detta inlägget fick du en Karma för :great:

En fundering bara, Thaksin fick ju mycket skuld för att bestulet Thailand på en massa pengar vid försäljningen av det där telecombolaget. Det rörde ju sig om miljarder som kunde använts för att än mer hjälpa de fattiga. Ansågs detta som ok eller? Jag menar, han visar ju sig i ett sånt läge vara en lika god kålsupare som andra som tillskansar sig fördelar på folkets bekostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...