Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Posten Berit

Utredningar visar att minst 1400 inte var knarklangare:whistle:

Är det ditt sätt att legitimera alla döda och skadade i BKK sedan 10. april? Det är dokumenterat att helt oskydiga fått sätta livet till där också. Procentuellt vet vi inte hur många som var oskyldiga men jag undrar var gränsen går? Är det 80%? 50%? 20%? 5%?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men ska man se lite krasst på det så är det väl egentligen bara en äkta populist som skulle klara dra ihop en egen majoritet i Thailand.

Thaksin är ju egentligen den enda som lyckats på den punkten och det är ju definitvt populism på hög nivå.

Inte för att nedvärdera den Thailändska befolkningen men de flesta kan egentligen för lite och vet egentligen inte vad riktig demokrati är då de aldrig fått uppleva skillnaden.

Skall du som politiker komma nånvart så gäller det ju att lova gigantiska reformer (populism) eller köpa röster.

Du kan ju inte komma med "jobbskatteavdrag" eller annat smått. Majoriteten skulle jag tro varken förstår eller bryr sig om något sådant.

Efter UDD och PtP:s klavertramp finns det ett vakuum bland folk att fånga upp och om jag uppfattat det rätt finns det en betydande del av befolkningen som numera både avskyr gult som rött.

Frågan är inte om utan hur många som försöker sig på att fånga upp dem alla. Det behöver ju inte vara illa det heller.

Det finns kanske någon därborta med resurser nog att finasiera en valkampanj som faktiskt vill sitt folks och nations bästa före sig själv :ironi:

Låt oss hoppas att Newin Chidchob eller någon annan av samma typ inte lyckas fånga upp väljarna. Det finns ett farligt tomrum just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att någon skrev att polis nu skulle hitta en massa vapen.

Denne någon fick rätt.

Sitter och tittar på tv just nu och de visar upp allehanda granater, ammunition och M79 och annat i mängder som hittats i buskar, träd, väskor och lite överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Grundbulten av vad som sker i Bankok finns ju på detta forum .Olika människosyn En del förespråkar ju direkt avrättning av de som inte vill underkuva sig elitens direktiv En tycker att det är rätt att krypskyttar sätter en kula i skalen på dom En sätter sig själv o sitt företag på spel genom att ta sig rätten att avrätta,Samt har en del andra klart uttrykt att det är rätt att skjuta skarpt för att döda Samt att med alla medel slå ner upproret mot eliten.

Jag själv tycker att det är rätt att göra uppror mot förtryckarna.

Svaret finns här på forumet det är vi mänskan som fungerar så här vi är primitiva. När du blir trängd in i ett hörn slår du till baka äta eller ätas.

Tror inte att vi behöver finna anledningen i Bankok varför det händer. Anledningen går att finn här på forumet, bland olika forum medlemmar. Synen på individen o mänskan.

Det är sådana här inlägg som gör mig heligt förbannad!

Hur fan har du mage att säga att ".Olika människosyn En del förespråkar ju direkt avrättning av de som inte vill underkuva sig elitens direktiv En tycker att det är rätt att krypskyttar sätter en kula i skalen på dom En sätter sig själv o sitt företag på spel genom att ta sig rätten att avrätta,Samt har en del andra klart uttrykt att det är rätt att skjuta skarpt för att döda Samt att med alla medel slå ner upproret mot eliten."

Det är så förbannat dumt så jag saknar ord! Vänligen ange någonstans där NÅGON skrivit detta.

Fy fan!!

Ursäkta modsen men det där blev för mycket!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Låt oss hoppas att Newin Chidchob eller någon annan av samma typ inte lyckas fånga upp väljarna. Det finns ett farligt tomrum just nu.

Jag tycker zwa's inlägg var väldigt bra och jag håller med dig också. Men frågan är ju ändå, behover det vara så? Thailand har ju ändå varit i olika grader av quasidekomkrati i snart ett sekel och mängder av andra länder har lyckats etablera en fungerande demokrati på betydligt kortare tid. 80% av thailands befolknings är arbetare, hur svårt kan det vara att etablera ett socialdemokratiskt parti? Inget folk i världen har fått demokrati serverat på ett silverfat, det är hog tid att thailändare tar sitt ansvar och rostar på ett lågmält parti med långsiktiga visioner istället for på de som lovar och betalar mest samt skriker hogst.

PS. kom nu inte dragandes med militärer och eliten igen som skjuter och trakasserar igen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

DU är den enda som har pratat om Pol Pot och Röda khmererna. Jag kan inte minnas att någon här på forumet skulle ha yttrat sin stöd för deras förtryck eller styre eller vilja ha liknande skick någon annans stans. Jag skulle kunna dra massor av paralleller med vissa debattörers uttalanden och nazi-tyskland, men det skulle bli rött kort direkt.

Okej, jag förstår att retorik är för svårt för dig så det är lika bra att lägga denna diskussion åt sidam.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker zwa's inlägg var väldigt bra och jag håller med dig också. Men frågan är ju ändå, behover det vara så? Thailand har ju ändå varit i olika grader av quasidekomkrati i snart ett sekel och mängder av andra länder har lyckats etablera en fungerande demokrati på betydligt kortare tid. 80% av thailands befolknings är arbetare, hur svårt kan det vara att etablera ett socialdemokratiskt parti? Inget folk i världen har fått demokrati serverat på ett silverfat, det är hog tid att thailändare tar sitt ansvar och rostar på ett lågmält parti med långsiktiga visioner istället for på de som lovar och betalar mest samt skriker hogst.

PS. kom nu inte dragandes med militärer och eliten igen som skjuter och trakasserar igen..

Dom rösta på thaksin men militären avsatte honom.

Men det ville du ju inte höra utan du vill stoppa ner huvudet i sanden och tro allt blir bra om man inte hör något.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en konstig gammal bild mitt i allting.

Det dåvarande Thailändska kungaparet på besök i Hitlers Berlin 1934.

Vad gjorde de där? Hur kände de sig? Vad tyckte tyskarna om dem då?

Bundesarchiv_Bild_183-2005-0524-508%2C_Berlin%2C_Ankunft_des_siamiesichen_K%C3%B6nigspaares.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

The conflict in Thai society is increasing because the behavior of the people has changed due to the economy and the environment.

Between the government and the people, the people don't believe in the government, the situation in the world changed and many

conflicts have occurred in the world.

So in Thai society, [we] have to think about the situation and need to figure out the way to eliminate the conflict, as the way that

was used in the past was not good enough. The violence will increase because of people who do not trust the government.

It is difficult to change the minds of those Thai peoples who do not trust the Thai government.

Amen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in denna film..

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker zwa's inlägg var väldigt bra och jag håller med dig också. Men frågan är ju ändå, behover det vara så? Thailand har ju ändå varit i olika grader av quasidekomkrati i snart ett sekel och mängder av andra länder har lyckats etablera en fungerande demokrati på betydligt kortare tid. 80% av thailands befolknings är arbetare, hur svårt kan det vara att etablera ett socialdemokratiskt parti? Inget folk i världen har fått demokrati serverat på ett silverfat, det är hog tid att thailändare tar sitt ansvar och rostar på ett lågmält parti med långsiktiga visioner istället for på de som lovar och betalar mest samt skriker hogst.

PS. kom nu inte dragandes med militärer och eliten igen som skjuter och trakasserar igen..

Ja absolut. Ingen kan påstå att Sverige var ett särskilt bildat land i början på 1900-talet när den Socialdemokratiska rörelsen startade.

Men jag har en känsla av att de vi nu ser/har sett utspela sig i Bangkok är en början ändå.

Med rätt ledare som kan samla ännu fler tror jag att det finns hopp ändå. Där har nog den största skillnaden från Sverige. Här hemma hade vi politiker som främst tjänade landet och folket i den viktiga och sköra omställningsfasen till det socialdemokratiska folkhemmet. Före det hade vi ju också livegna statare och riktigt illa förhållanden på många håll.

Det är inte så konstigt att det urartar när det ändå handlar om en såpass färsk "demokrati".

Folk som försökt yttra sig har historiskt sett alltid blivit slaktade innan det gått något vidare långt.

Jag tror helt enkelt att vanan med demokrati är för liten för både befolkning och de styrande för att man skall kunna undvika snedsteg som det här på vägen.

Demonstranterna klarar inte hantera friheten, men inte minst ansvaret man får på sig när militären inte längre får gå in och skjuta ner alla som klagar.

På samma sätt har militären inte heller mognat för många av de gamla stötarna med makt där har alltid kunnat sätta ett blodigt slut på konflikter när de ansett det vara motiverat.

Vi ser ju tydligt här att man egentligen agerat alldeles för sent och då alldeles för våldsamt när saker och ting kanske kunde lösts lite smidigare i ett tidigare läge.

Det kanske bara är mig, men jag får känslan av att det saknas en paradigm eller kanske "standard" (för att inte krångla med språket för mycket) av hur man skall lösa liknande situationer då egentligen alla förutsättningar har förändrats både för makten och folket. Det är en ganska skarp linje mellan en västerländsk demokrati och en Thailändsk militärdiktatur som det faktiskt varit en ganska stor del av 1900-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en konstig gammal bild mitt i allting.

Det dåvarande Thailändska kungaparet på besök i Hitlers Berlin 1934.

Vad gjorde de där? Hur kände de sig? Vad tyckte tyskarna om dem då?

Har inte hört talas om några Thailändska judar faktiskt.

Faktiskt var det ju så att Nazisterna sökte efter förfäderna till den ariska rasen i Asien.

Offtopic men eftersom buzzen frågar :whistle:

http://www.youtube.com/watch?v=ZS0tt735hTA

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/SEAsia/Story/STIStory_529109.html

Frankrike är inte så värst nöjda med att ha Thaksin gäst i landet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag tycker zwa's inlägg var väldigt bra och jag håller med dig också. Men frågan är ju ändå, behover det vara så? Thailand har ju ändå varit i olika grader av quasidekomkrati i snart ett sekel och mängder av andra länder har lyckats etablera en fungerande demokrati på betydligt kortare tid. 80% av thailands befolknings är arbetare, hur svårt kan det vara att etablera ett socialdemokratiskt parti? Inget folk i världen har fått demokrati serverat på ett silverfat, det är hog tid att thailändare tar sitt ansvar och rostar på ett lågmält parti med långsiktiga visioner istället for på de som lovar och betalar mest samt skriker hogst.

PS. kom nu inte dragandes med militärer och eliten igen som skjuter och trakasserar igen..

Största majoriteten i Thailand är rätt höger i sin politik. Att det saknas ett socialdemokratiskt alternativ kanske beror på kommunistskräck från grannländer? Hur som helst tycker jag att det skulle kunna vara en bra idé för att få en mer balanserad politik i landet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Okej, jag förstår att retorik är för svårt för dig så det är lika bra att lägga denna diskussion åt sidam.

Jag håller med om den senare delen av din mening.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

http://gjbkk.wordpre...rayal-disarray/

George från Thaivisa skriver idag ett intressant blogginlägg om Thaksin.

Ska sägas att jag uppfattat honom som ganska kritskt mot regeringen hela tiden.

Men så många som skanderat avrätta Thaksin här så vill jag bara balansera frågan lite.

Han skriver mer intressant och refererar en artikel i ämnet från Asia Sentinel som just nu är blockerad i Thailand.

Jag tror inte det är Georg från Thaivisa, utan en helt annan person. Varför skulle George på Thaivisa länka till Bangkok Post och inte the Nation t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är Georg från Thaivisa, utan en helt annan person. Varför skulle George på Thaivisa länka till Bangkok Post och inte the Nation t ex?

Det är inte George på Thaivisa.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så många här på MPR som inte respekterar Thailändare.

Detta finns ett stort motstånd här på MPR och så var det även på TT till att folket skall få den ledar som de vill ha Thaksin.

Att gå så långt som vissa gör här på MPR till att det är bättre med ett elitstyre av Thailand kan absolut inte motsvara antigen genom snitt svensken eller västerläningen hur kommer detta sig.

Jag kan bara tolka det som att här på MPR finns det många med en mycket speciell människosyn.

Tycker det är respektlöst mot folket att vara här som gäst men inte respektera deras åsikter.

Efter att läst vissa inlägg här på MPR förstår jag bättre att man inte kan förlita sig på människans barmhärtighet för andra människor.

Tycker därför att det är självklart att folket måste göra uppror mot de som förtrycker dem.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Varför är det så många här på MPR som inte respekterar Thailändare.

Detta finns ett stort motstånd här på MPR och så var det även på TT till att folket skall få den ledar som de vill ha Thaksin.

Att gå så långt som vissa gör här på MPR till att det är bättre med ett elitstyre av Thailand kan absolut inte motsvara antigen genom snitt svensken eller västerläningen hur kommer detta sig.

Jag kan bara tolka det som att här på MPR finns det många med en mycket speciell människosyn.

Tycker det är respektlöst mot folket att vara här som gäst men inte respektera deras åsikter.

Efter att läst vissa inlägg här på MPR förstår jag bättre att man inte kan förlita sig på människans barmhärtighet för andra människor.

Tycker därför att det är självklart att folket måste göra uppror mot de som förtrycker dem.

Moo

Jag tror många västerlänningar är mot förändring för att man gillar den Thailand man har haft hittills.

Det är relativt tryggt där man vistas och man kan leva som en kung. Man kan ha råd med tjänstefolk, prostituerade, trevliga strandvistelser, billig mat och schysst boende. Skulle landet utvecklas till samma standard som vi har det i Europa så skulle en semester på Pattis kosta lika mycket som i Nice eller Cannes. Det skulle vara slut på det roliga.

Ingen skulle längre avguda en farang mer än kanske för hudfärgen. Det skulle helt enkelt vara slut med 20-30 år yngre flickvänner/fruar. Därför är man egentligen emot en större förändring i landet. Att man tycker att det är ok som det är idag har faktiskt med människosynen att göra som du säger. Det är ok att utnyttja thailändarna.

Det är vad jag tycker.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Six bodies retrieved from 'safe zone'

CRES blames snipers; witness says shots came from soldiers' direction The Nation

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/21/national/Six-bodies-retrieved-from-safe-zone-30129878.html

Amid discord, let us together rediscover note of harmony

Everything looks irreparable _ the gutted CentralWorld, what was left of Siam Theatre, the charred skeletons of Centre One, among others.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/21/politics/Amid-discord-let-us-together-rediscover-note-of-ha-30129904.html

Time to rebuild

Curfew extended until tomorrow, from 9pm to 5am; Veera and Weng among the red-shirt leaders to surrender

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/21/politics/Time-to-rebuild-30129903.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte George på Thaivisa.com

Ja inte vet jag. Fastnade för att han kallar sig georgebkk och det gör han från Thaivisa med.

Vilket var helt fel, det var visst gjbkk. För mycket länkar nu :)

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kanske dags att döpa om huvudstaden?

City of Angels - "City of Anger"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...