Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Skulle just skriva om behöver vi moderatore för att moderera moderadorerna Du har ju själv lagt denna ribba du har ju uppenbart inte följt vederbörandes trådar. För mig för du göra vad du vill j Jag skrev detta till Kent medvetet så att han tänker först, han har förut med annan medlem raljerat efter inlägg där han skryter om att han minsann dricker vin samt äter fin ost det var många inlägg då som var riktikt dåliga. Trodde att någon skulle reagera . Men ok bätre aldrig än sen som han sa.

Så nu är maten också en klassfråga? Ja du milde tid. B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Efter som ni tyckte den var så bra lägger jag in den igen. Enligt hans Facebook är en av hans idoler Apishit så man kan ju misstänka varför han skriver som han gör.

http://www.facebook.com/people/Bertil-Lintner/1092485704

Bertil Lintner har bott i Thailand i många år är det för länge frågar jag mig.

Han har en konstig syn på situationen bara för att man är rik så kan man inte hjälpa fattiga människor för då gör man det för egen vinning.

Han skriver: Annars kan en annan populistisk politiker dra nytta av de orättvisor som råder. Och vi är tillbaka på ruta ett i detta cyniska spel om de fattigas rättigheter.

Om nu Thaksin och större delen av folket var vinnare vari ligger felet de vill ha honom som sin ledare.

Thaksin gjorde mera för folket än vad de gamla ledarna har gjort under 40-50 år att då kalla honom populistisk politiker tycker jag visar på ett stort förakt av Thailänska folket.

Han borde efter alla år i Thailand i stället beskriva hur den viktiga kulturen fungera så att Svenskar kan skapa sig en egen uppfattning om vari problemet ligger och vem som är ansvarig för den i stället.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

När jag nu ser på TV känns det som om de röda ledarna och Apishit har gjort ett avtal om att de röda drar sig tillbaka först sedan kommer Apishit och regeringen av gå.

Ingen förlorar ansikten är det någon mer här som kan tolka det som sker på TV så.

Vore en bra lösning på situationen tycker jag.

Moo

Och hur skulle man sedan ta hand om situationen

Ett fritt och demokratiskt "Nyval" strax efter vad som hände igår lär knappast vara möjligt och definitivt inte rekommenderbart

Nu måste man låta känslorna och minnena av vad som hände igår lugna ner sig så folk kan så småningom gå till val baserat på väl sammansatta partier, program, valmanifest och väl kommunicerade budskap som gör att folk kan välja själva vad dom vill med Thailand i framtiden

Det dom trodde var de rödas politik och framtid är nog inte riktigt samma sak idag som för några dagar sedan och något parti finns ju inte idag för detta vad jag vet

Även en reformering av val-systemet och konstitutionen bör ju göras för att ett valresultat skall kunna respekteras som legitimt även från de som förlorar

Annars hamnar vi i ruta noll igen efter ett snabbt nyval med nya demonstrationer etc etc som kanske kastar landet ännu längre bakåt i utvecklingen än vad som skedde den senaste tiden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle just skriva om behöver vi moderatore för att moderera moderadorerna Du har ju själv lagt denna ribba du har ju uppenbart inte följt vederbörandes trådar. För mig för du göra vad du vill j Jag skrev detta till Kent medvetet så att han tänker först, han har förut med annan medlem raljerat efter inlägg där han skryter om att han minsann dricker vin samt äter fin ost det var många inlägg då som var riktikt dåliga. Trodde att någon skulle reagera . Men ok bätre aldrig än sen som han sa.

Förstår inte.. är du både diabetiker och laktosintolerant eller vad är det för fel på vin och ost? Eller äter du bara fulost? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle just skriva om behöver vi moderatore för att moderera moderadorerna Du har ju själv lagt denna ribba du har ju uppenbart inte följt vederbörandes trådar. För mig för du göra vad du vill j Jag skrev detta till Kent medvetet så att han tänker först, han har förut med annan medlem raljerat efter inlägg där han skryter om att han minsann dricker vin samt äter fin ost det var många inlägg då som var riktikt dåliga. Trodde att någon skulle reagera . Men ok bätre aldrig än sen som han sa.

Jag trodde du menade mig:huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Till Isan Lover, Mr Lao Kao, Carpenter, Mooauan och andra anhängare av PTP och UDD:

Ni pratar om Demokraterna som fortryckare och hyllar PTP/UDD som de fattigas räddare. Flera av er har dessutom både explicit och implicit flera gånger skrivet att de som stoder (eller som i mitt fall tycker de är minst dåliga) Demokraterna for att vara emot demokrati och rättvisa. Jag ser det som oerhort otrevligt, och dessutom helt okonstruktivt.

Min fråga är; har ni varit på den thailändska landsbyggden utanfor frugans Isaan? Som ni kanske vet så är stora delar av Sodra och Centrala Thailand ungefär lika fattigt som den Isaanska landsbyggden. Själv har jag tillbringat åtminstonde varannan helg sedan 1998 på den thailändska landsbyggden i Centrala Thailand samt att jag bodde här på heltid 2005-2008. Om det är som ni så bestämt säger, att Thaksins olika partier är for de fattiga och Demokraterna for de rika så borde hans partier ha 95% av rosterna här. Alla är bonder och fabriksarbetare precis som i vilken Isaanby som helst. I valet 2001 så var det nog också så, alla hade enorma forhoppningar på en person och ett parti som sade sig bekämpa fattigdom och korruption. I valet 2005 hade Thaksin fortfarande stort stod men nu hade det kanske minskat till 70% och i senaste valet hade de knappt 50%. I nästa val får de formodligen under 20%, folk här är till och med mer hatiska mot de roda än medelklassen i Bangkok är, dekänner sig lurade och overgivna av de rodas ledare. Alltså kan det inte vara riktigt så enkelt, rika mot fattiga ala europeiskt 30-tal, som ni, ofta på ett ganska aggresivt och arrogant sätt, forsoker formedla.

Jag har aldrig ifrågasatt era uppfattningar om att människor i Isaan fick det bättre under TRT. Varfor kan ni då inte respektera när folk som bor i Centrala och framforallt Sodra Thailand har en annan uppfattning? Är vi och de thailändare som bor här inte lika smarta och observanta som er eller kan det vara så att Thaksins politik inte gav de utlovade resultaten utanfor Isaan?

Jag och flera andra som inte gillar PTP/UDD har fått skit i andra trådar for att vara vänsterorienterade och ett par forumister på "er sida" har själv sagt att de är hoger, borde inte det också få er att tänka efter en gång extra innan ni avfärdar allt vi skriver som elitistiskt? Thaksin hade en massa bra ideer men många av dem genomfordes dåligt, åtminstonde utanfor Isaan. Låt oss diskutera det och vad Thailand skulle kunna gora, oavsett vem som sitter vid makten, istället for att så stenhårt hävda att alla som inte gillar PTP/UDD är antidemokratiska elitister?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hobbe" tyckte tydligen inte det eftersom han gav dig minuskarma bara för att du frågade ! 1zgarz5.gif

Anledningen till minus karmat var inte om det skulle censureras eller ej utan att jag tycket att själva inlägget låg på sandlåde nivå (vilket inte är vanligt för SurinP3 enl.mej).

Men då det gäller denna tråd så blir man förvånad över båda"lägren".Det verkar som denna tråd lockar fram det sämsta hos oss.

En del skulle inte ha gjort bort sig i någon ölkällare på 20-30 talet i tyskland direkt.

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta händer just nu: Jag tar en paus från denna tråden eftersom den börjar bli helt meningslös.

Återkommer väl nån gång snart för ibland dyker det ju upp lite infomation.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

http://gjbkk.wordpress.com/2010/05/20/coup-betrayal-disarray/

George från Thaivisa skriver idag ett intressant blogginlägg om Thaksin.

Ska sägas att jag uppfattat honom som ganska kritskt mot regeringen hela tiden.

Men så många som skanderat avrätta Thaksin här så vill jag bara balansera frågan lite.

I have no doubt Thaksin was involved in some corrupt deals but, he was no more corrupt than say Suthep Thaugsuban who has been involved in some really dirty corruption scandals.

In 1995 Suthep, whilst Agriculture Minister he gave away land reserved for agriculture to the wealthy property development families in Phuket.

The scandal led to the then Prime Minister Chuan Leekpai of the Democrat Party to dissolve the House of Representatives. Suthep was never charged or prosecuted.

What most of us forget is that there have been many lies said about Thaksin mostly spread by ASTV and in the print media the Nation and the Manager,

which are under the control of the amaartyatipitai because Thaksin was trying to steer Thailand in a similar way to how both Lee Kuan Yew and Goh Keng Swee had steered Singapore and this was a big threat to the amaartyatipitai and the sufficiency policy.

Han skriver mer intressant och refererar en artikel i ämnet från Asia Sentinel som just nu är blockerad i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde du menade mig:huh:

Ber om ursäkt fel gubbe inte lätt att vara gammal, men tror att budskapet kom fram till vederbörande, ber än en gång om ursäkt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag vet inte hur mycket nutidshistoria du studerat men om du jämför IL´s retorik inte bara i ett utan ett flertal inlägg så får jag iallafall obehagliga vibbar från den "Demokratiska Folkrepubliken Kampuchea" och de idéer som Kher Rouge och Pol Pot hade för sitt mönstersamhälle.

Resultatet av det experimentet lider landet av än idag. Inte ens du kan väl hävda att Pol Pot och Kampuchea var en bra president och ett lämpligt styrelseskick?

Det finns massvis med fakta att studera, detta är en wikilänk så du får ta den för vad den är. http://en.wikipedia.E2%80%931979%29

Jag har inget emot IL, tror till och med att vi har samma mål och önskan för Thailands befolkning.

Men, där han väljer att så ensidigt ställa sig på en sida väljer jag att ställa mig i mitten och observera båda sidorna med två ögon och två öron för jag tror att i en demokrati ska man lyssna på alla sidor för att kunna bilda sig en korrekt uppfattning om situationen.

Bara för att man inte är röd betyder inte det att man är gul!

DU är den enda som har pratat om Pol Pot och Röda khmererna. Jag kan inte minnas att någon här på forumet skulle ha yttrat sin stöd för deras förtryck eller styre eller vilja ha liknande skick någon annans stans. Jag skulle kunna dra massor av paralleller med vissa debattörers uttalanden och nazi-tyskland, men det skulle bli rött kort direkt.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bertil Lintner har bott i Thailand i många år är det för länge frågar jag mig.

Han har en konstig syn på situationen bara för att man är rik så kan man inte hjälpa fattiga människor för då gör man det för egen vinning.

Han skriver: Annars kan en annan populistisk politiker dra nytta av de orättvisor som råder. Och vi är tillbaka på ruta ett i detta cyniska spel om de fattigas rättigheter.

Om nu Thaksin och större delen av folket var vinnare vari ligger felet de vill ha honom som sin ledare.

Thaksin gjorde mera för folket än vad de gamla ledarna har gjort under 40-50 år att då kalla honom populistisk politiker tycker jag visar på ett stort förakt av Thailänska folket.

Han borde efter alla år i Thailand i stället beskriva hur den viktiga kulturen fungera så att Svenskar kan skapa sig en egen uppfattning om vari problemet ligger och vem som är ansvarig för den i stället.

Moo

Han är en av svartlistade regimkritiker i Burma och nekas inresa sedan 1989.

Han har skrivit flera böcker om diktaturer och demokratiutveckling i bl.a Burma, Nordkorea och Laos.

Om vi ska välja någon som är kapabel att identifiera en asiatisk diktatur eller ohederlig röstköpare så är han troligen en av få respekterade kandidater.

Angiven som källa i många respektabla sammanhang om Thailändsk politik och sociala förhållanden i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skriver mer intressant och refererar en artikel i ämnet från Asia Sentinel som just nu är blockerad i Thailand.

Sitter och läser artikeln utan problem just nu. Är inte uppkopplald via VPN eller någon proxy.

Så här är den iaf inte blockerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/cyniskt-maktspel-om-fattigas-ratt_4742787.svd

Bertil Lintner har bott i Thailand i många år är det för länge frågar jag mig.

Han har en konstig syn på situationen bara för att man är rik så kan man inte hjälpa fattiga människor för då gör man det för egen vinning.

Han skriver: Annars kan en annan populistisk politiker dra nytta av de orättvisor som råder. Och vi är tillbaka på ruta ett i detta cyniska spel om de fattigas rättigheter.

Om nu Thaksin och större delen av folket var vinnare vari ligger felet de vill ha honom som sin ledare.

Thaksin gjorde mera för folket än vad de gamla ledarna har gjort under 40-50 år att då kalla honom populistisk politiker tycker jag visar på ett stort förakt av Thailänska folket.

Han borde efter alla år i Thailand i stället beskriva hur den viktiga kulturen fungera så att Svenskar kan skapa sig en egen uppfattning om vari problemet ligger och vem som är ansvarig för den i stället.

Moo

Jag tycker att artikeln stämmer väl överens med den bild jag har. Och det han menar, iaf som jag uppfattar det. Är att just Thaksin visste precis vad han gjorde i sin kampanj, han utnyttjade dom fattiga genom att kasta till dom lite brödsmulor medan han fyllde sina egna fickor till bristningsgränsen. Och det Bertil menar, tror jag är att en ny "Thaksin" kan komma och köra samma spel och genom det starta ett nytt populistiskt parti. Och det är det sista folket i Isaan eller övriga Thailand behöver.

Jag tycker den sittande regeringen inte är så mycket bättre heller. Man kan bara hoppas och önska för Thailand är att människorna och framförallt politiker lärt sig nåt från de senaste två månaderna!? Annars ser det jävligt mörkt ut för Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och läser artikeln utan problem just nu. Är inte uppkopplald via VPN eller någon proxy.

Så här är den iaf inte blockerad.

Får skaffa Thaiproxy o prova :)

Men exempelvis det här vet jag inte om det är "rumsrent" i Thailand att skriva:

And there is King Bhumibol Adulyadej. If the 82-year-old monarch is awake and functioning – or even alive – his inaction is unforgivable. The fact that he did not move to sort out this mess before the burning and sacking of central Bangkok by angry mobs and combat troops, has shamed the monarchy – perhaps beyond repair. Is he held captive by his privy council? Are medieval forces at work in darkened halls trying to control a world they can no longer comprehend? Of what use is a monarch who cannot help his people?
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skriver terryfrd

terryfrd : Dont' know how much of Veera's surrender statement has been translated but thought some of it might be worth looking at. Thought he meant it

Veera: Today I wear red to confirm that red-shirts are not a threat to Thais who love their country or their institutions.

Veera: I say to all redshirts who are true reds to remain steadfast in your commitment to peaceful methods, something I have said repeatedly

Veera: The events of past 2-3 days may have left you angry and disappointed. That I understand.

Veera: I want everyone to rid themselves of anger no matter how difficult. Democracy will not come about thru revenge or prejudice.

terryfrd: Veera Weng Korkaew:Can't see the 3 guys as evil. Flawed,strategically inept,consorting w. radicals, not evil.

http://tweetphoto.com/23191000

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Jag förstår det inte heller och har därför lite svårt att bemöta hans kritiska inlägg mot mig som person, som kommer med jämna mellanrum.

Kanske har jag trampat honom på tårna i något inlägg, men jag vet faktiskt inte.

Jag har nästan halv varningsstatus för tillfället och det har varit värre än så, så ibland har det varit nära att jag inte har fått yttra mig alls.

Ibland får jag tyvär känslan av att det kan bero på att jag tillhör "fel" läger, men jag tror och hoppas att jag har fel där.

Mvh Isan Lover

Du har fått en varning, for en månad sedan, och nästan hela den "gula sidan" har en varning eller fler, den mest hetsige blev dessutom avstängd for gott forra veckan. Ingen moderator/forumägare har någonsin hindrat dig från att yttra dig.

Det är grova anklagelser du kommer med så du får antingen visa stod for det du säger eller be om ursäkt. Har du inte ryggrad till det, då fortjänar du absolut en varning.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag kan garantera att ingen censurerar dig IL. Och att du har "nästan" hälften i varningsnivå är sant, men de finns de som har ända upp till rött och ändå kan/får skriva.

Så du behöver inte oroa dig.

Bara fortsätta att skriva det du tycker och tänker.

---------------------

Ang. mitt inlägg och att du är apatisk som så många tyckte aningens illa om, säger jag bara att det är min åsikt. Får jag ha åsikter?

För om jag inte får ha åsikter, så censurerar jag mig själv och då måste jag rimligtvis börja censurera alla andra också, eller?

Jag tycker en ursäkt hade varit mer passande än ovan försvarstal.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon mer än jag som tycker att den röda sidan här är ovanligt mycket intresserade av konfrontation? whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

"att en ny "Thaksin" kan komma och köra samma spel och genom det starta ett nytt populistiskt parti. Och det är det sista folket i Isaan eller övriga Thailand behöver."

Men ska man se lite krasst på det så är det väl egentligen bara en äkta populist som skulle klara dra ihop en egen majoritet i Thailand.

Thaksin är ju egentligen den enda som lyckats på den punkten och det är ju definitvt populism på hög nivå.

Inte för att nedvärdera den Thailändska befolkningen men de flesta kan egentligen för lite och vet egentligen inte vad riktig demokrati är då de aldrig fått uppleva skillnaden.

Skall du som politiker komma nånvart så gäller det ju att lova gigantiska reformer (populism) eller köpa röster.

Du kan ju inte komma med "jobbskatteavdrag" eller annat smått. Majoriteten skulle jag tro varken förstår eller bryr sig om något sådant.

Efter UDD och PtP:s klavertramp finns det ett vakuum bland folk att fånga upp och om jag uppfattat det rätt finns det en betydande del av befolkningen som numera både avskyr gult som rött.

Frågan är inte om utan hur många som försöker sig på att fånga upp dem alla. Det behöver ju inte vara illa det heller.

Det finns kanske någon därborta med resurser nog att finasiera en valkampanj som faktiskt vill sitt folks och nations bästa före sig själv :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon mer än jag som tycker att den röda sidan här är ovanligt mycket intresserade av konfrontation? whistle.gif

Vadå ska du placera ut snipers som skjuter alla eller?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Lao Kao,

Jag fick ett svar av IL som var helt OK, där han sade att:

Hej

Jag fösöker vara rationell och klarsynt även i pressade situationer och är ledsen om du tolkar det som avsaknad av känslor eller rädsla.

Det som nu sker var ganska väntat och det kan väl vara en av anledningarna till att jag inte är överrasskad eller förvånad.

Har du ett läge med en desperat regering som använder militär mot sin befolkning, och en maktlös och uppgiven underklass så blir det så här.

Mvh Isan Lover

Sedan känns det som han blev påhejad av vissa och på den vägen är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...