Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Crown Property Bureau äger kanske större delen av Bangkok Centrum?

Menar du att de röda endast får demonstrera

på mark i Bangkok som ägs av röda?

Intressant begränsning av rätten att demonstrera.

Rätten att demonstrera är väl en sak, rätten att ockupera, plundra och förstöra något helt annat. B)

Ändrades av silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Grundbulten av vad som sker i Bankok finns ju på detta forum .Olika människosyn En del förespråkar ju direkt avrättning av de som inte vill underkuva sig elitens direktiv En tycker att det är rätt att krypskyttar sätter en kula i skalen på dom En sätter sig själv o sitt företag på spel genom att ta sig rätten att avrätta,Samt har en del andra klart uttrykt att det är rätt att skjuta skarpt för att döda Samt att med alla medel slå ner upproret mot eliten.

Jag själv tycker att det är rätt att göra uppror mot förtryckarna.

Svaret finns här på forumet det är vi mänskan som fungerar så här vi är primitiva. När du blir trängd in i ett hörn slår du till baka äta eller ätas.

Tror inte att vi behöver finna anledningen i Bankok varför det händer. Anledningen går att finn här på forumet, bland olika forum medlemmar. Synen på individen o mänskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får en helt annan bild än motstånd..

Lipande sittandes i bussar som tar dom hem efter ledarna lämnat dom i sticket och överlämnat sig till polisen, eller kvinnan som blev interjuvad sa "Jag kommer aldrig aldrig komma med dom röda igen".

Ellar dom tuffa röda killarna som trodde dom kunde åka hem gratis med bussarna, men glömde att dom hade väskorna fulla med stöldgods (klockor, glasögon) från Central World, nu sittandes lipande hos polisen i direktsändning.

Eller den tuffe Nattawut (stavning) som skrek ut för ett tag sedan "Bränn ner Bangkok, bränn allt" och som själv skulle gå i döden för en seger, nu sitter och lipar hos polisen.

Vem är vinnare? Inte Thailändare och Thailand..

Tack för detta!

Missade de hemvändande plundrarna, helt underbart!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår det inte heller och har därför lite svårt att bemöta hans kritiska inlägg mot mig som person, som kommer med jämna mellanrum.

Kanske har jag trampat honom på tårna i något inlägg, men jag vet faktiskt inte.

Jag har nästan halv varningsstatus för tillfället och det har varit värre än så, så ibland har det varit nära att jag inte har fått yttra mig alls.

Ibland får jag tyvär känslan av att det kan bero på att jag tillhör "fel" läger, men jag tror och hoppas att jag har fel där.

Mvh Isan Lover

Jag kan garantera att ingen censurerar dig IL. Och att du har "nästan" hälften i varningsnivå är sant, men de finns de som har ända upp till rött och ändå kan/får skriva.

Så du behöver inte oroa dig.

Bara fortsätta att skriva det du tycker och tänker.

---------------------

Ang. mitt inlägg och att du är apatisk som så många tyckte aningens illa om, säger jag bara att det är min åsikt. Får jag ha åsikter?

För om jag inte får ha åsikter, så censurerar jag mig själv och då måste jag rimligtvis börja censurera alla andra också, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/cyniskt-maktspel-om-fattigas-ratt_4742787.svd

Bertil Lintner har bott i Thailand i många år är det för länge frågar jag mig.

Han har en konstig syn på situationen bara för att man är rik så kan man inte hjälpa fattiga människor för då gör man det för egen vinning.

Han skriver: Annars kan en annan populistisk politiker dra nytta av de orättvisor som råder. Och vi är tillbaka på ruta ett i detta cyniska spel om de fattigas rättigheter.

Om nu Thaksin och större delen av folket var vinnare vari ligger felet de vill ha honom som sin ledare.

Thaksin gjorde mera för folket än vad de gamla ledarna har gjort under 40-50 år att då kalla honom populistisk politiker tycker jag visar på ett stort förakt av Thailänska folket.

Han borde efter alla år i Thailand i stället beskriva hur den viktiga kulturen fungera så att Svenskar kan skapa sig en egen uppfattning om vari problemet ligger och vem som är ansvarig för den i stället.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Crown Property Bureau äger kanske större delen av Bangkok Centrum?

Menar du att de röda endast får demonstrera

på mark i Bangkok som ägs av röda?

Intressant begränsning av rätten att demonstrera.

Vid demonstrationer brukar man komma överens om var man får demonstrera. Regeringen gjorde inget så länge man höll till vid Fan Ba. Man tillät också deras olika "triumftåg" genom staden. Man försökte samarbeta med dem för att trafiken skulle flyta bättre m m. Sedan brukar väl inte demonstrationer innebära att man "bosätter" sig på platsen? Det var dock först när man beslutade utvidga rallyt för att lamslå centrala Bangkok, som regeringen sa ifrån och bad dem gå tillbaka till Fan Ba. Detta vägrade de röda och därför tvingades regeringen göra "bosättningen" vid Rajprasong olaglig.

De röda hade som bekant egnal "lagar" och struntade högaktningsfullt i vad regeringen sa. Följden vet vi. Affärerna kring Rajprasong tvingades att stänga, blodriter, intrång hos EC, parlamentet, satellit stationen mm.

Hur tror du det är i Sverige? Tror du man har rätt att demonstrera va man vill och hur man vill?

De röda var ute efter provokation, inte demonstration!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Grundbulten av vad som sker i Bankok finns ju på detta forum .Olika människosyn En del förespråkar ju direkt avrättning av de som inte vill underkuva sig elitens direktiv En tycker att det är rätt att krypskyttar sätter en kula i skalen på dom En sätter sig själv o sitt företag på spel genom att ta sig rätten att avrätta,Samt har en del andra klart uttrykt att det är rätt att skjuta skarpt för att döda Samt att med alla medel slå ner upproret mot eliten.

Jag själv tycker att det är rätt att göra uppror mot förtryckarna.

Svaret finns här på forumet det är vi mänskan som fungerar så här vi är primitiva. När du blir trängd in i ett hörn slår du till baka äta eller ätas.

Tror inte att vi behöver finna anledningen i Bankok varför det händer. Anledningen går att finn här på forumet, bland olika forum medlemmar. Synen på individen o mänskan.

Jag tror alla berörs känslomässigt av vad som hänt. Att man blir förbannad är förståeligt, men nånstans måste sunda förnuftet ta över och låta hjärnan göra en analys av det som hänt och vad en lösning på problemet är.

Det är det som är skillnaden här. Vissa reagerar bara med ryggmärgen och klarar inte av analysen och hjärnverksamheten. Varför det är så vet jag inte, men ett kan vara bristande begåvning.

Mvh:wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Den stora frågan för mig just nu är om dom mer militanta rödskjortorna kommer att starta en underjordisk motståndsrörelse liknande den i södra Thailand?

Jag hoppas naturligtvis inte detta men känner mig långt ifrån säker på hur det kommer att bli.

Det som talar för detta är att människor brukar ha svårt att acceptera att överheten kör över oppositionen med våld (våld föder våld), och det finns ju små

militanta grupper i den röda rörelsen.

Det som talar emot detta är ju att dom röda mest består av fattiga småbönder och inte av extremister som vill skada andra människor, och jag har svårt att se

en bonde döda oskyldiga människor på måfå med t.ex bomber och dessa grupper har oftast fullt upp med att få mat på bordet och klara av månadens utgifter.

Men det känns nästan som en 50-50 situation i hur det här kommer att utvecklas.

Mvh Isan lover

Det har varnats för att rörelsen kommer att gå under jorden. Det finns flera orsakter till att detta skulle kunna ske enligt min mening. Demonstationer är ej tillåtna och möts med dödlig våld. Media censureras. Oppostionsledare avrättas och stämplas som terrorister. Det kan mycket väl vara så att många i oppositionen anser att alla fredliga vägar har prövats och det finns bara ett sätt att gå vidare.

Det är ytterst viktigt att Abhisit snarast avgår och utlyser nyval. Nu kan han ju göra det utan att förlora ansikte. Han har visat befolkningen vilken mäktig man han är som kan döda civila på gatan med hjälp av militären.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varnats för att rörelsen kommer att gå under jorden. Det finns flera orsakter till att detta skulle kunna ske enligt min mening. Demonstationer är ej tillåtna och möts med dödlig våld. Media censureras. Oppostionsledare avrättas och stämplas som terrorister. Det kan mycket väl vara så att många i oppositionen anser att alla fredliga vägar har prövats och det finns bara ett sätt att gå vidare.

Det är ytterst viktigt att Abhisit snarast avgår och utlyser nyval. Nu kan han ju göra det utan att förlora ansikte. Han har visat befolkningen vilken mäktig man han är som kan döda civila på gatan med hjälp av militären.

varför ljuger du??? Demonstrationer inte tillåtna? De röda kunde demonstrera hur mycket de ville, men inte "bosätta" sig i centrala Bangkok. Kan du inte se skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag tycker du skriver många intressanta inlägg IL ur din synpunkt. Själv är jag väl varken pro-gul eller pro-röd, snarare pro-fred. Men faktum är att regeringen gav dom faktiskt en möjlighet till nyval som de röda gick med på men sen ändrade dom röda sina villkor och krävde att armén skulle dra sig tillbaka, vilket jag förstår att dom inte gjorde av risken för att demonstrantlägret skulle vidgas och ockupera en än större del.

Ja det stämmer. Men villkoren för dessa var inte justa. Regeringen hade en hel del krav och en del som inte ens de röda själva kunde påverka. Skulle någon av punkterna brytas innebar det att nyvalet drogs tillbaka. Detta är inte bara min syn utan du kan lyssna på gårdagens studio ett på P1.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ja vet IL och det var det som ja ville ha svar på, ock inget annat. jap.gif Då är frågan vad tycker du att man

skall göra åt dessa personer som vill elda upp allt fint här i Thailand. Vad ja tycker skjut dem och inget

annat.

Mvh Maitan.

Det var många här som tyckte samma sak om Thaksins upprensning bland knarkmaffian. Då blev det ett jävla liv när folk skjöts utan rättegång. Dina personliga åsikter i frågan känner jag inte till men du kanske kan berätta vad du tycker om det?

Jag förstår varför du valt att bo i Thailand. I Sverige är inte dina åsikter helt rumsrena.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller för de röda att smida medans järnet är varmt och fånga upp de meloner som finns innan regeringen och militären hinner hitta dem.

Det är inte den unga eliten som är utbildade för att stå i frontlinjen de har fult upp att vara med i finna TV program.

Utan det är unga soldater från landsbygden som skall skjuta på sina egna familjer och det håller jag inte för troligt att de kommer att göra.

Tar bort denna mening blir det bättre då Surin P3?

De gula har ju flyttat upp nivån ganska högt när de skött Kattiya.

Det man hoppas på är att regeringen avgår omedelbart men de har ställt sig helt kallsinniga till detta heller död än låta smutsen komma till tals.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan öppnat en ny vinare, akta dig för osten.Du var ju tyst ett tag efter fredags natten. Men som jag sa läs dina inlägg,men gör det när du är nykter.

Eftersom du är nykter får väl du ta och skriva vad som är fel i det jag påstår?

Ska vi radera carpenters inlägg eller ska det få ligga kvar för att visa hur vissa argumenterar?

Är vi för eller emot censur?

Låt det vara kvar. Jag överlever:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ska vi radera carpenters inlägg eller ska det få ligga kvar för att visa hur vissa argumenterar?

Är vi för eller emot censur?

"Hobbe" tyckte tydligen inte det eftersom han gav dig minuskarma bara för att du frågade ! 1zgarz5.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej

För dom som lever på ris, fisksås och vatten och knappt har råd ens med det mest nödvändigaste så är nog svaret ja, dom har helt enkelt inget att förlora.

för alla som har pengar, hyfsat jobb och barnen i privatskolor och som har en ljus framtid framför sig så är svaret nej.

Mvh Isan Lover

Jag vill minnas att du hyllar dessa människor som lever av/för sin jakt och fiske och lever som "ett naturfolk" och inte jobbar.

Var ska dessa få pengar?

Vem ska betala skolor och allt annat du tycker de ska ha rätt till?

Ska alla som arbetar lägga en hög skatt så de kan fortsätta att leva så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi radera carpenters inlägg eller ska det få ligga kvar för att visa hur vissa argumenterar?

Är vi för eller emot censur?

Man måste har universitetsexamen för att sitta i Thailands parlament och när man ser hur Carpenter argumenterar så undrar jag om det inte skulle behövas en sorts IQ test för att regga sig på MPR?

Fast det borde ju inte behövas, varken i parlamentet eller på MPR ifall man använder skallen till annat än bara en hatthängare.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jättebra artikel av en av väldigt få som har koll.

Klart bra skrivet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra artikel av en av väldigt få som har koll.

De är oftast de som levt i Thailand en längre tid som förmedlar en bild som är korrekt, de influgna journalisterna har helt enkelt inte den bakgrundskunskap om alla aktörer på Thailands politiska scen som krävs för att göra en korrekt analys av läget.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite bökigt att moderera, utan undantag eller undanflykter, när det kommer in anmälningar från ena sidan när andra sidan säger nåt "dumt" och tvärtom.

Så kan alla ägna sig åt lite mera självmoderation (sagt tidigare av moderator). Alla = Mig själv inkluderad.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag nu ser på TV känns det som om de röda ledarna och Apishit har gjort ett avtal om att de röda drar sig tillbaka först sedan kommer Apishit och regeringen av gå.

Ingen förlorar ansikten är det någon mer här som kan tolka det som sker på TV så.

Vore en bra lösning på situationen tycker jag.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag nu ser på TV känns det som om de röda ledarna och Apishit har gjort ett avtal om att de röda drar sig tillbaka först sedan kommer Apishit och regeringen av gå.

Ingen förlorar ansikten är det någon mer här som kan tolka det som sker på TV så.

Vore en bra lösning på situationen tycker jag.

Moo

Ja, det vore bra och sedan för att vara riktigt sarkastisk, utlysa val på Måndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi radera carpenters inlägg eller ska det få ligga kvar för att visa hur vissa argumenterar?

Är vi för eller

Skulle just skriva om behöver vi moderatore för att moderera moderadorerna Du har ju själv lagt denna ribba du har ju uppenbart inte följt vederbörandes trådar. För mig för du göra vad du vill j Jag skrev detta till Kent medvetet så att han tänker först, han har förut med annan medlem raljerat efter inlägg där han skryter om att han minsann dricker vin samt äter fin ost det var många inlägg då som var riktikt dåliga. Trodde att någon skulle reagera . Men ok bätre aldrig än sen som han sa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...