Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Samma låt men med ett kollage av videosnuttar som säger en hel del :(

Ändrades av Thainab
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ingen fakta, bara lite vad som sägs här på jobbet i Bangkok, om hur den stora massan av röda demonstranter blev vilseledda / lurade av sina ledare:

1. Id-korten togs ifrån dom som demonstrerade av dom röda ledarna, detta för att dom ej skulle kunna lämna demonstrrations området.

2. Störsändare placerades ut i demonstrations området på order av dom röda ledarna, detta för att demostranterna inte skulle kunna ringa ut.

3. Röda ledare informerade att om dom lämnar området så kommer millitären att skjuta dom direkt.

4. Dock om ni lyckas undvika bli skjutna så kommer ni få långa fängelsestraff, men om ni stannar och kämpar ner millitären så har vi makten och ni kommer att bli hjältar.

5. TV var endast för vissa betrodda, detta för att undvika få "felaktig information".

6. Jornalist blev misshandlad för hon frågande en demonstrant om "vill du gå hem? Du vet väl att det är ok inget kommer att hända". Jornalistens frågor passade ej in i de rödas agenda.

7. Röda utfärdade egna Id-kort för att undvika "otrogna" att blanda sig med demonstranterna och sprida "fel information".

När det hela började var som jag vet om 5 röda på jobbet. Idag finns endast en kvar som stöder dom röda, dom som svängt säger att det gick för långt och att dom blivit lurade med lögner. Frugan (Fd röd), har numera har ett mycket stort hat emot dom röda. Frågan är om dom röda har lika många anhängare som när det hela började?

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Är det bara Surin P3 som inte förstår mitt inlägg idag.

Eller vill han bara provosera.

Moo

Jag förstår inte ett skatt heller. Ser det som revolutionsromantik. Dröm på.:suicide:

Mvh:wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Om utgångspunkten är att utbildningssystem falerat eftersom folk vägrar söka korrekt information och vill tro på propaganda, - då har nog de allra flesta utbildningssystem falerat.

Sveriges i synnerhet eftersom ungefär 30-40% här verkar sympatisera med UDDs ledare och okritiskt reläar vidare deras beskyllningar.

Och det motsvarar ju ungefär hur fördelningen ser ut i Thailand.

Människan är betydligt mer en känslomässig varelse än en logisk/rationell sådan och trygghet & familj är betydligt viktigare än vad som är rätt eller fel.

Folk vill tro på sånt som de uppfattar är bra för de sina. Se bara på IL.

Det viktiga är inte vad de tror, eller om det de tror faktiskt är bra, bara det känns bra.

Det är inte för inte kärlek ofta förknippas med satser som "logiskt vansinnig", "omöjlig", "irationell", "oförklarlig" etc etc.

Och det är väl just det här som är Abhisits problem och kungens fördel.

Att folk vill ha en ledare de älskar och som de tror älskar dem, inte en som nödvändigtvis är rationell.

Thaksin lyckas, men hjälp av sin retorik, med detta och det är en av anledningarna till att landet står i brand.

Därför måste Abhisit vända sig till folks hjärtan framöver - om han nu ska kunna ena folket.

Och jag hoppas han fixar det - för rationellt sett så verkar han vara det bästa de har (som jag har sett).

Gillar inte att citera mig själv men har inte sett någon annan skriva liknande så i avsaknad av referens fick det bli mig själv.

Om man följer Thailändska webforum från landsbygden norröver så börjar det tydligen flamas ordentligt med antiroyalistiska budskap.

Eller i alla fall sådant som ifrågasätter vilken sida kungen står på. Många skriver saker som att kungen skiter i de fattiga från isaan etc.

Min källa till detta är några thailändska lärare från Prasat som följer dessa forum och med vilka jag just pratat om händelserna.

Och det bekräftar lite av det jag skrev ovan. Att folk väljer företrädare med sina hjärtan.

Troligtvis kommer stödet för kungahuset minska framöver - eftersom vissa inte tror att han älskar dem längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

@andersbangkok oki, tackar för förklaringen nu fattar jag vad du menade! :)

Hur är det för er andra i BKK nu, med curfewn igång o allt. Här på ramkhamhaeng blev det lugnt runt 10 på kvällen eller så, vissa restauranter verkade knappt bry sig om att utegångsförbud rådde :)

Rapport från Pinklao..

Igårkväll spöklikt på gatorna och helt tyst från trafikbuller, var en konstig och läskig känsla..

Men inne på gårdar och höghus ett dj%vla liv, många verkade festa på ordentligt så myckt skratt och musik. Betydligt mer än en vanlig lönehelg.

Själv blev det en film och en 8cl Golden Label med is samt en 12cl Blue Label straight. Ikväll film och en 12cl Green Label med is.

Ha en bra kväll!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hej

Jag förstår det inte heller och har därför lite svårt att bemöta hans kritiska inlägg mot mig som person, som kommer med jämna mellanrum.

Kanske har jag trampat honom på tårna i något inlägg, men jag vet faktiskt inte.

Jag har nästan halv varningsstatus för tillfället och det har varit värre än så, så ibland har det varit nära att jag inte har fått yttra mig alls.

Ibland får jag tyvär känslan av att det kan bero på att jag tillhör "fel" läger, men jag tror och hoppas att jag har fel där.

Mvh Isan Lover

Om det nu är som du säger är sant, så är det jävligt patetiskt. Det är ju precis som i Thailand, i modsen värld. Att man inte får skriva det man tycker inom forumets regler är inte speciellt demokratiskt imo. Rätta MIG om jag har fel: är det nån som sett isanlover kört med personangrepp? Jag tror att dom flesta tycker att han alltid svara på ett bra sätt. Sen om man inte håller med honom i sak är en helt annan sak.

Att mods varnar honom och att han känner att han inte kan skriva det han vill p.g.a. att han är rädd för att bli avstängd är ta MIG fan patetiskt! Jag har sagt det innan, om man lägger Sina egna värderingar i vad andra skriver så ska man nog ser över sin roll som moderator. Hade varit intressant och.se vad isanlover blivit varnad för?

Är mpr emot yttrandefrihet???

wUThai, som varken är röd eller gul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

De som sitter i Thailand är inte allt för återhållsamma när det gäller att käbbla.

Den här tråden skulle vara hälften så lång om man lät IL ha sina synpunkter

utan att jämt tjata emot med mera eller mindre personliga påhopp.

Just nu är nyhetsförmedlingen i Thailand förlamad av censur så du och jag har minst

lika goda möjligheter att få rätt information från tillförlitliga källor.

Källor som för det mesta försöker kolla upp innan de skriver.

Allt som twittras och facebookas är inte guld och kolla kommentarerna från drägget där.

Mycket mer hatiska än käbblet här - som man ändå helst skulle vilja slippa.

mvh

Skulle IL med kompisar inte skriva en massa skit i denna tråd skulle den vara max 30 sidor nu. Tror att all den skit som skrivs av dessa, triggar igång många andra att skriva skit.

Mvh:wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Att inte ta ställning uppfattar jag i rådande läge som ett tyst med givande.

Tycka det är synd och tråkig utveckling är inte ett annsvars fult sätt att för hålla sig i en sådan här fråga.

Om man är för att ett land styrs efter demokratiska beslut ställer man sig väl bakom demokratiska processer oavsett om de inte faller en i smaken.

Har i Sverige i större delen av mitt liv levt i opposition och accepterat detta men skulle aldrig acceptera att jag inte hade åsiktsfrihet så varför skall Thailändare göra det.

Abishit kan ju faktiskt i detta läget av gå utan att tappa ansikte de röda ledarna har ju get upp.

Moo

Du kommer att leva i opposition hela ditt liv med dina åsikter. I alla fall så länge du lever i ett demokratiskt land.

Mvh:wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de röda lyckas bra med att göra motstånd just nu hoppas att det håller i sig så att det blir ett snabbt slut för sittand regering.

Har sett bilder som de röda stolt visar upp hur kampen försframåt dessa stärker dem.

Resultatet av det vi nu ser är en regering som har totalt tappat kontrollen.

Det är mycket lättare att styra ett land om man har folkets stöd så som Thaksin gjorde.

Lösningen är att han kommer tillbaka och styr Thailand igen.

Det är ju bättre att 20% flyttar eller lever i opposition än att 80% gör det.

Thailand För Thailändska folket.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem började och vem är värst i Thailand - ja hönan och ägget diskussionen går het som vanligt i denna tråd.

Istället för att gräla med varandra och bara försöka banka in era personliga värderingar i skallen på de andra skribenterna, så kanske ni skulle försöka berätta lite om

”vad som händer just nu i Thailand?”.

"Det är nog en bön att stilla bedja"

Det efterlyste jag redan efter någon vecka och startade en tråd om just det. Den blev inte särskilt frekventerad och inte heller några andras forumisters försök därefter med samma syfte. Kan inte se det annat som att såväl moderatorer som andra är alltför engagerade i just själva skuldfrågan och inte ser det som ett problem med alla förolämpningar. Till skillnad mot "grannkanalen" där de värsta ovidkommande inläggen helt enkelt tas bort.

Denna tråd borde döpas om till "Vem har största skulden" eller "Vems är felet", eftersom 90% av inläggen mer eller mindre handlar om det. Inlindade eller direkta.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

Skulle IL med kompisar inte skriva en massa skit i denna tråd skulle den vara max 30 sidor nu. Tror att all den skit som skrivs av dessa, triggar igång många andra att skriva skit.

Mvh:wai:

Kenthamon

Djävla skitsnack. whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jag tycker de röda lyckas bra med att göra motstånd just nu hoppas att det håller i sig så att det blir ett snabbt slut för sittand regering.

Har sett bilder som de röda stolt visar upp hur kampen försframåt dessa stärker dem.

Resultatet av det vi nu ser är en regering som har totalt tappat kontrollen.

Det är mycket lättare att styra ett land om man har folkets stöd så som Thaksin gjorde.

Lösningen är att han kommer tillbaka och styr Thailand igen.

Det är ju bättre att 20% flyttar eller lever i opposition än att 80% gör det.

Thailand För Thailändska folket.

Moo

Du tycker med andra ord att det är bra att byggnader bränns ner där tusentals arbetare har sin försörjning..? :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

För all del. smile.gif

Twitter är kul. Och ovärderligt för just "det händer nu"-rapporter. Mer "live" än så blir det inte.

Det gäller bara att veta vilka man ska följa.

Hittar du några bra källor så tipsa gärna. great.gif

Har skapat mig ett konto nu. Har nog inte tidigare insett hur kraftfullt det är. Ska sätta mig mer in i det ikväll.

Visst ska jag tipas om jag hittar en del, har nu lagt till en del Follows av dom du har på din lista samt från thailands-listan. Gillar Michael Yon's inlägg som jag även följer på FB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det är naturligtvis omöjligt att det är din enfald, som gör att du inte tror att jag har förståelse för förtryck.

Speciellt just med tanke på min familjs historia.

Det är omöjligt så - att du har missförstått - och har en väldig ensidig syn på dessa händelser?

NoBuzz Kan du inte acceptera att det finns andra åsikter än dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de röda lyckas bra med att göra motstånd just nu hoppas att det håller i sig så att det blir ett snabbt slut för sittand regering.

Har sett bilder som de röda stolt visar upp hur kampen försframåt dessa stärker dem.

Resultatet av det vi nu ser är en regering som har totalt tappat kontrollen.

Det är mycket lättare att styra ett land om man har folkets stöd så som Thaksin gjorde.

Lösningen är att han kommer tillbaka och styr Thailand igen.

Det är ju bättre att 20% flyttar eller lever i opposition än att 80% gör det.

Thailand För Thailändska folket.

Moo

Ursäkta men du skriver ganska märkliga inlägg. Du avslutar med att säga det som du motverkar med hela ditt inlägg.

Thailand till thailändska folket, det tror jag samtliga håller med om. Men när du snackar om att de röda ska göra uppror på det sättat som du gör, det för nästan tankarna (överdriver lite nu) till tyskland 1938.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

I princip alla omraden dar det har brunnit eller det har varit langrandiga demonstrationer ags marken av Crown Property Bureau - det kan man ju fundera over.

Crown Property Bureau äger kanske större delen av Bangkok Centrum?

Menar du att de röda endast får demonstrera

på mark i Bangkok som ägs av röda?

Intressant begränsning av rätten att demonstrera.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de röda lyckas bra med att göra motstånd just nu hoppas att det håller i sig så att det blir ett snabbt slut för sittand regering.

Har sett bilder som de röda stolt visar upp hur kampen försframåt dessa stärker dem.

Resultatet av det vi nu ser är en regering som har totalt tappat kontrollen.

Det är mycket lättare att styra ett land om man har folkets stöd så som Thaksin gjorde.

Lösningen är att han kommer tillbaka och styr Thailand igen.

Det är ju bättre att 20% flyttar eller lever i opposition än att 80% gör det.

Thailand För Thailändska folket.

Moo

Han lär få bygga en ny huvudstad som Juntan gjorde i Burma om han vill ha skuggan av en chans att överleva. Kanske därför de brände ner City Hall i Udon, för att bereda väg för Thaksins ny palats?

Med din logik räcker det med att 20% av befolkningen vill se honom död för att han ska få leva i en skottsäker bunker för resten av sitt liv. Bangkokborna är inte riktigt nöjda med vad hans supportrar har ställt till med i deras stad...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz Kan du inte acceptera att det finns andra åsikter än dina?

Andra åsikter än mina om vad? Åsikter om min förståelse av förtryck? (det som var frågan i ditt inklippta citat)

Jo, självklart accepterar jag att andra har åsikter om min förståelse.

Och att den är annorlunda än min egna uppfattning om mig själv.

Precis som jag gissar att du accepterar att t.ex jag tycker att du inte är den vassaste kniven i lådan.

För visst accepterar du väl det? :)

Eller menade du andras åsikter generellt?

Det är klart att jag inte kan. Jag tycker att man ska skjuta alla oliktänkare och bränna ner deras hem. :)

Det är därför jag har en del pro-UDD, och UDD själva på min twitterlista.

Och det är därför jag ibland har följt PTV både på nätet och på tv.

Har du några fler briljanta frågor angående vad jag tycker om andras syn på min förståelse?

Eller vad det nu var du menade. :)

Fast jag tror faktiskt inte att du menade något. Du bara ventilerade en åsikt.

Åsikten att "buzzen är dum". Eller hur? :)

En annan "dagen efter"

http://andrewmarshall.com/blog/voices-from-the-aftermath/

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag tycker de röda lyckas bra med att göra motstånd just nu hoppas att det håller i sig så att det blir ett snabbt slut för sittand regering.

Har sett bilder som de röda stolt visar upp hur kampen försframåt dessa stärker dem.

Resultatet av det vi nu ser är en regering som har totalt tappat kontrollen.

Det är mycket lättare att styra ett land om man har folkets stöd så som Thaksin gjorde.

Lösningen är att han kommer tillbaka och styr Thailand igen.

Det är ju bättre att 20% flyttar eller lever i opposition än att 80% gör det.

Thailand För Thailändska folket.

Moo

Oklart vad du far dina siffror 20% respektive 80% men hur det an kan tankas vara undrar jag hur du tror att saren kan/kommer lakas? Ar losningen att kora ivag de 20% rikaste ur landet? Thailand for den nordostra thailandska folket ar kanske inte en lika slagkraftig slogan eller?

Idag finns ingen politisk kraft som kan havda ett majoritetsstod - dar har du saval det stora problemet som borjan pa en losning tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crown Property Bureau äger kanske större delen av Bangkok Centrum?

Menar du att de röda endast får demonstrera

på mark i Bangkok som ägs av röda?

Intressant begränsning av rätten att demonstrera.

Enligt dig så omfattas demonstrationsrätten även av rätten att tända eld på varuhus, banker, bostäder och kontor?

Märklig syn på rätten att demonstrera...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de röda lyckas bra med att göra motstånd just nu hoppas att det håller i sig så att det blir ett snabbt slut för sittand regering.

Har sett bilder som de röda stolt visar upp hur kampen försframåt dessa stärker dem.

Resultatet av det vi nu ser är en regering som har totalt tappat kontrollen.

Det är mycket lättare att styra ett land om man har folkets stöd så som Thaksin gjorde.

Lösningen är att han kommer tillbaka och styr Thailand igen.

Det är ju bättre att 20% flyttar eller lever i opposition än att 80% gör det.

Thailand För Thailändska folket.

Moo

Får en helt annan bild än motstånd..

Lipande sittandes i bussar som tar dom hem efter ledarna lämnat dom i sticket och överlämnat sig till polisen, eller kvinnan som blev interjuvad sa "Jag kommer aldrig aldrig komma med dom röda igen".

Ellar dom tuffa röda killarna som trodde dom kunde åka hem gratis med bussarna, men glömde att dom hade väskorna fulla med stöldgods (klockor, glasögon) från Central World, nu sittandes lipande hos polisen i direktsändning.

Eller den tuffe Nattawut (stavning) som skrek ut för ett tag sedan "Bränn ner Bangkok, bränn allt" och som själv skulle gå i döden för en seger, nu sitter och lipar hos polisen.

Vem är vinnare? Inte Thailändare och Thailand..

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...