Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Jag talade nyss med frugan som har tagit sig helskinnad fram till flygplatsen under dagen. Det känndes bra. :)

Hon kommer att stanna kvar där fram till i natt när hon flyger hem med Finn Air.

Hon startade resan från Korat tidigt i morse i en hyrd minibuss. Med sig hade hon farsan och hans kompis som är polis samt en chaufför. De tog vägen över Nakon Nayok och vidare ner till Chachoensao och sedan vidare till flygplatsen.

Resan tog ca 6 timmar och det var 5 road blocks med check points efter hela vägen. Alla fordon stoppades och bagaget söktes igenom av militär och polis. Alla fick gå ur bilarna och gå till ett närbeläget tält för att identifiera sig och förklara sitt ressyfte och resplan. Det blev lite strul och tjaffs när militären hittade ett svärd som chauffören hade med sig i bilen. Det löstes till slut och svärdet fick han lägga längst bak i bagageutrymmet så att han inte skulle få för sig att börja vifta med det vid nästa check-point. De andra hde ju sina egna pistoler med sig, men det gick bra för de har ju vapenlicens på dem.

För att snabba på kontrollproceduren efter den första check-pointen provade frugans far och hans kompis med att muta sig fram.

Jag kan meddela att Thailand är sig likt även i kaoset, så det gick bra att muta både militär och polis.

De lämnade över 200 bath vid alla kommande militärkontroller, och då slapp i alla fall frugan att stiga ur bilen, och hon slapp också att visa upp sitt bagage och de sökte heller inte igenom bilen. För en kostnad av 200 bath blev alltså alla i bilen plötsligt ofarliga sk icke-terrorister och deras eventuella röda färg bleknade bort fort. Farsan, polisen och chauffören steg dock ur bilen och de tog med sig allas ID-kort och visade upp dem samtidigt som de lämnade över 200 bath som de törstiga soldaterna uppmanades att köpa lite dricksvatten för om de nu kände för det. De saknade inte vatten, men det lät väl bättre att säga så kan jag tro. Sedan var det bara att hoppa in i bilen igen och åka vidare till nästa stopp och där göra på samma vis.

Frugans far och de övriga i bilen skyndar sig i denna stund tillbaka till Korat innan utegångsförbudet träder i kraft igen. Det gäller ju att hinna hem, annars får de parkera bilen efter vägen och då sova i den tills det blir tillåtet att röra sig fritt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Wiiile nu får står jag dina ståndpunkter du måste ha gått på Eton ihop med Abhisit. Ja fiiint skall det vara. En annan har ju bara varit på Brunnsviks folkhögskola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst två artiklar av journalister som personligen var där inne. En blev själv skottskadad av militären den andra beskjuten men inte träffad. Ingen av dessa nämnde något om svartklädda och nämnde inte heller att någon hade vapen där inne. Det var mest rädda kvinnor, skadade och döda enligt dem.

De var båda dessutom förvånade hur militären kunde helst osansat skjuta på allt som rörde sig. Båda var övertygade om att de var igenkända som reportrar men att militären helt henkelt sket i det.

Har du någon länk till dom artiklarna?

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Oklart varfor min manniskosyn ar foraktfull. For att jag anser att det okontrollerande valdet ar forkastligt? For att jag tycker att upploppen ar politiskt kontraproduktiva? For att jag tror att upploppen drabbar de fattiga mer an de rika?

Jag ar ganska saker pa att gardagens upplopp inte skapar nagonting positivt for den demokratiska utvecklingen i Thailand - varken pa kort eller lang sikt. En gissning sjalvklart.

Frågan väcker ändå lite undran i mitt stilla sinne:

Kan vi leva in oss i en situation där vi inte har en aning om varifrån nästa måltid ska komma.

Kan vi fatta hur det är att samtidigt få se de rikas överflod.

Vi som har utgångspunkt i en demokratisk tillvaro med demokratiska traditioner som inte bara

handlar om val av parlament utan om ett komplett demokratisk civilt samhälle,

kan vi analysera situationen rationellt?

De flesta av oss (om någon överhuvudtaget) har aldrig upplevt varken svält eller förtryck och är med dessa mått knappt

en del av den verklighet som en och annan här helt frivilligt vald att befinna sig i.

Kan det vara det den förra talaren (carpenter i inlägg #5948) menar?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Wiiile nu får står jag dina ståndpunkter du måste ha gått på Eton ihop med Abhisit. Ja fiiint skall det vara. En annan har ju bara varit på Brunnsviks folkhögskola.

Där tog argumenten slut. :crazy:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte ta ställning uppfattar jag i rådande läge som ett tyst med givande.

Tycka det är synd och tråkig utveckling är inte ett annsvars fult sätt att för hålla sig i en sådan här fråga.

Om man är för att ett land styrs efter demokratiska beslut ställer man sig väl bakom demokratiska processer oavsett om de inte faller en i smaken.

Har i Sverige i större delen av mitt liv levt i opposition och accepterat detta men skulle aldrig acceptera att jag inte hade åsiktsfrihet så varför skall Thailändare göra det.

Abishit kan ju faktiskt i detta läget av gå utan att tappa ansikte de röda ledarna har ju get upp.

Moo

Jag har svarat på ditt tidigare inlägg om att jag tycker det är skrämmande.

Och tagit ställning har väl de flesta som skriver på denna tråden gjort, men fasen vet om inte du är den första som verkar förespråka våld mot den andra parten. Där du säger att de röda ska slå till mot de gula.

Åsiktsfrihet har ni väl haft i Thailand, hade ni inte haft det så skulle nog de styrande slagit ner demonstrationerna för länge sen.

Som jag tidigare skrivit i denna att jag är varken pro-gul eller pro-röd utan snarare pro-fred. Anser du då att jag inte tar ställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

idi*ter eldar på byggnader.

"Smarta" eldar på idi*ter.

Rättfärdiga eldar inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon länk till dom artiklarna?

mvh. Lars

Bläddra bakåt några sidor så hittar du länkar till artiklarna

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Notera att möjligheten att blogga/kommenterar just denna artikel är stoppad av deras admin. Undrar varför?? Kanske någon skulle drista sig till att skriva sanningen och inte den goja som står där nu.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att möjligheten att blogga/kommenterar just denna artikel är stoppad av deras admin. Undrar varför?? Kanske någon skulle drista sig till att skriva sanningen och inte den goja som står där nu.

Tänkte precis samma sak när jag läste artikeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta handlar ju om nagon som blev skjuten strax utanfor templet - var ar beskrivningen av militar som skjuter folk inne pa tempelomradet?

Äsch, det är sånt alla vet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

@Andersbangkok

Fångar? Var det därför så många grät när ledarna sa till dem att gå hem?

Och och om regeringens sätt att hantera situationen var så rationell vet jag inte.

För övrigt ha en bra dag!

Hej Bobbo! Mitt inlägg var lite tillspetsat. Ville anspela på samma retorik-stil som IL, Bossej mfl använder.

Till frågan om fångarna; om dom suttit där i månader och lyssnat på Arisman mfl beskrivande hur dom skall vinna och om dom inte vinner så skall BKK brännas, när sedan dessa ledare endera flyr eller överlämnar sig till polisen, ja det är klart att då uppstår ett gigantiskt anti-klimax.

Jag har sett folk gråta för mindre så det är förståeligt.

Jag tror dessutom att många är vansinnigt ledsna/besvikna över att det som dom uppfatta som sina hjältar; dessa hjältar smiter nu med svansen mellan benen och lämnar striden till dessa människor.

Jag önskar dig också en bra dag!! :great:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

MCOT: RedShirt protesters torch Siam-CityBank Din Daeng, police fire to intercept but arsonists escape to Vibhavadi road, fire still raging

3min sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tänkte precis samma sak när jag läste artikeln

Stilen i artikeln och mantrorna påminner mycket om en på MPR mer känd debattör

Eller är det tvärt om ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vem började och vem är värst i Thailand - ja hönan och ägget diskussionen går het som vanligt i denna tråd.

Istället för att gräla med varandra och bara försöka banka in era personliga värderingar i skallen på de andra skribenterna, så kanske ni skulle försöka berätta lite om

”vad som händer just nu i Thailand?”.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

I en rättsstat skjuter inte den egna militären folk på gatorna hur en demonstation än ser ut.

Nej det brukar vara polis, kravallpolis som gör det (utom i en mängd länder där militären har denna uppgift) vad jag anse rom användande av militär internt i ett land har jag skrivit många gånger här. Exempel; Aten just nu, Paris, Madrid, Göteborg.

I en rättsstat brukar inte terrorister bränna och terrorisera medborgarna utan påföljder.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem började och vem är värst i Thailand - ja hönan och ägget diskussionen går het som vanligt i denna tråd.

Istället för att gräla med varandra och bara försöka banka in era personliga värderingar i skallen på de andra skribenterna, så kanske ni skulle försöka berätta lite om

”vad som händer just nu i Thailand?”.

Agree!

Men eftersom det mer blivit en rätt/fel diskussion här så försöker jag samtidigt följa http://twitter.com/vb2b/Thailand-live

Vet inte riktigt hur twitter funkar men det verkar va en sammanlänkning av diverse reporters twittande och även en dela andra. Men den är rätt bra, även om man får sålla bort en del. Dock mest Bangkok, en del Chiang Mai och Udon Thani också.

Ändrades av Lemmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem började och vem är värst i Thailand - ja hönan och ägget diskussionen går het som vanligt i denna tråd.

Istället för att gräla med varandra och bara försöka banka in era personliga värderingar i skallen på de andra skribenterna, så kanske ni skulle försöka berätta lite om

”vad som händer just nu i Thailand?”.

Skall vi göra som du säger eller som du gör??

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Skall vi göra som du säger eller som du gör??

mvh. Lars

Gör som jag säger ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som har hyllat dina inlägg för att vara läsvärda. Jag ser inget att hylla i detta inlägg då den har ingen verklighetsförankring utan går ut på att stämpla IL som en förespråkare för komministdiktatur i Thailand. Jag ser ditt inlägg som ett lågvattenmärke i klass med Surin P3:s apati-inlägg.

Jag vet inte hur mycket nutidshistoria du studerat men om du jämför IL´s retorik inte bara i ett utan ett flertal inlägg så får jag iallafall obehagliga vibbar från den "Demokratiska Folkrepubliken Kampuchea" och de idéer som Kher Rouge och Pol Pot hade för sitt mönstersamhälle.

Resultatet av det experimentet lider landet av än idag. Inte ens du kan väl hävda att Pol Pot och Kampuchea var en bra president och ett lämpligt styrelseskick?

Det finns massvis med fakta att studera, detta är en wikilänk så du får ta den för vad den är. http://en.wikipedia.org/wiki/Khmer_Rouge_period_%281975%E2%80%931979%29

Jag har inget emot IL, tror till och med att vi har samma mål och önskan för Thailands befolkning.

Men, där han väljer att så ensidigt ställa sig på en sida väljer jag att ställa mig i mitten och observera båda sidorna med två ögon och två öron för jag tror att i en demokrati ska man lyssna på alla sidor för att kunna bilda sig en korrekt uppfattning om situationen.

Bara för att man inte är röd betyder inte det att man är gul!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Agree!

Men eftersom det mer blivit en rätt/fel diskussion här så försöker jag samtidigt följa http://twitter.com/vb2b/Thailand-live

Vet inte riktigt hur twitter funkar men det verkar va en sammanlänkning av diverse reporters twittande och även en dela andra. Men den är rätt bra, även om man får sålla bort en del. Dock mest Bangkok, en del Chiang Mai och Udon Thani också.

Du kan enkelt göra en egen lista själv och följa de reportrar och aktörer som twittrar.

Hämta källor från andras "following" och välj "follow" själv.

Sedan kan du göra en egen lista (klicka "new list") och lägga till de du själv följer.

Då får du en lista som uppdateras automatiskt med allt twittrande från de olika.

Jag har en lista som innehåller de viktigaste bidragsgivarna till nyhetsflödet, och en del

viktiga tyckare och sådana som är "part i målet".

Min lista hittar du på http://twitter.com/#/list/thai_buzz/thai-news

Där kanske du kan hitta några intressanta källor du annars missat.

Link to comment
Dela på andra sajter

@andersbangkok oki, tackar för förklaringen nu fattar jag vad du menade! :)

Hur är det för er andra i BKK nu, med curfewn igång o allt. Här på ramkhamhaeng blev det lugnt runt 10 på kvällen eller så, vissa restauranter verkade knappt bry sig om att utegångsförbud rådde :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan enkelt göra en egen lista själv och följa de reportrar och aktörer som twittrar.

Hämta källor från andras "following" och välj "follow" själv.

Sedan kan du göra en egen lista (klicka "new list") och lägga till de du själv följer.

Då får du en lista som uppdateras automatiskt med allt twittrande från de olika.

Jag har en lista som innehåller de viktigaste bidragsgivarna till nyhetsflödet, och en del

viktiga tyckare och sådana som är "part i målet".

Min lista hittar du på http://twitter.com/#/list/thai_buzz/thai-news

Där kanske du kan hitta några intressanta källor du annars missat.

Aaaah, kanon, tack för infon noBuzz, följer din innan jag satt mig in i det själv.

Ska göra det när lusten infaller :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot IL, tror till och med att vi har samma mål och önskan för Thailands befolkning.

Men, där han väljer att så ensidigt ställa sig på en sida väljer jag att ställa mig i mitten och observera båda sidorna med två ögon och två öron för jag tror att i en demokrati ska man lyssna på alla sidor för att kunna bilda sig en korrekt uppfattning om situationen.

Bara för att man inte är röd betyder inte det att man är gul!

För IL, och andra, är jag gul. För vissa gula, är jag röd (t.ex sådana som vill ha olika röstvikt eller sådana som tycker personal är slavar).

Båda lagen spelar utan boll. Och springer planen runt villkorslöst sparkandes på allt som ens kan liknas en boll. Även om det är fyrkantigt.

Rätt fascinerande faktiskt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah, kanon, tack för infon noBuzz, följer din innan jag satt mig in i det själv.

Ska göra det när lusten infaller smile.gif

För all del. smile.gif

Twitter är kul. Och ovärderligt för just "det händer nu"-rapporter. Mer "live" än så blir det inte.

Det gäller bara att veta vilka man ska följa.

Hittar du några bra källor så tipsa gärna. great.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...