Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Det stora offret i dessa händelser är den Thailändska befolkningen!

De som är skyldiga är De Röda, De Gula, Abhisit, Thaksin, Militärledningen, Domarna, Polisen med flera.

Dessa har inget som helst intresse av att återupprätta en fungerande demokrati med fristående omutbara institutioner då det skulle hota deras och deras kompisars privilegier de hoppas genom sitt agerande kunna behålla sina maktpositioner och därmed alla sina privilegier.

Ett Thailand, med omutbara domare, demokratiska val utan fusk, en hederlig polis, en militär som ej la sig i politik vore ett enormt hot mot alla dessa grupper då det snart skulle leda till stora förändringar i samhället.

Vi får hoppas att denna avskyvärda situation leder till att allt flera kommer till insikt om att endast en hederlig demokrati utan korruption och domstolar som är hederliga är det enda som skapar riktig stabilitet i landet långsiktigt.

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Posten Berit

På nåt sätt kommer jag att tänka på ordet "Apatisk" när jag läser Isan Lovers inlägg.

Inte en tillstymmelse till känslor eller rädsla över vad som sker just nu.

Bara konstaterande av saker ur hans perspektiv.

"Skrämmande" är nästa ord jag kommer att tänka på.

Att du som MPR-representat skriver sådana provocerande inlägg tycker jag är rätt förundransvärt. Varför dessa påhopp? Jag har inte sett IL göra några som helst påhopp på någon här. Han är otroligt sansad och har självkontroll. Att kalla honom för apatisk är patetiskt.

Varför försöker du inte ha samma ton tillbaka som han har? Jag förstår att du inte gillar hans åsikter eller synpunkter men du måste väl kunna behärska dig i din roll utan att sjunka ner till personangrepp.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker att det är imponerande att du inte är förvånad utan visste att detta skulle hända.

Vet ju att du dock inte är ensam om denna unika förståelse av situationen.

SiamNilsson, Lenno och Bossej har väl uttryckt ungefär liknande saker.

Är det några fler som fattat detta?

Hej

Ni får kalla oss vad ni vill men vi (du räknade bara upp några) verkar ju onekligen ha en viss känsla för hur fattiga människor tycker,tänker och reagerar.

Precis som du och ett gäng ger en bra bild av hur dom som ser upp till regeringen tycker och tänker, och känner till hur folk resonerar i social grupp ett som

kan stödja militärinsatser mitt ibland civila i bostads och affärsområden.

Jag tycker att det är värdefullt att höra båda sidors argument för sin ståndpunkt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du borjar prata om lasforstaelse hit och dit kanske du skall se over din egna skrift - stall dig sedan framfor spegeln och ova lite odmjukhet.

An en gang havdar du att du "forstar" den sa kallade verkligheten.

Har du varit i Bangkok de senaste manaderna? Har du varit i Klong Toey eller vid Rachaprasong nyligen? Har du pratat med demonstranter i Bangkok? Vilken verklighet ar det du forstar? Den teoretiska verkligheten som passar i din varldsbild eller pratar du fortfarande om den verklighet du sett pa TV?

Hänvisar till Mooaons text 20 maj 12o10. Med det tillägget att hade jag varit 25 år o Thai med de kunskaper jag då hade, skulle jag med stor sannolikhet befunnit mig i Bankok och varit med om att taktiskt försvarat oss mot regeringens Legoknektar Problemet för de så kallade röda är att de har brist på organisation o medvetna organisatörer som har en klar politisk upp fattning. Och det skall du vara glad för.
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Enligt trovärdiga uppgifter så har inga strider förekommit inne i templet, dödade och skadade har förts dit efter striderna på Rachaprasong. De svartklädda har dock missbrukat överenskommelsen om att templet skulle vara en vapen och stridsfri zon och ett flertal gånger tagit sin tillflykt dit. Detta enligt en journalist som var med därinne.

Jag har läst två artiklar av journalister som personligen var där inne. En blev själv skottskadad av militären den andra beskjuten men inte träffad. Ingen av dessa nämnde något om svartklädda och nämnde inte heller att någon hade vapen där inne. Det var mest rädda kvinnor, skadade och döda enligt dem.

De var båda dessutom förvånade hur militären kunde helst osansat skjuta på allt som rörde sig. Båda var övertygade om att de var igenkända som reportrar men att militären helt henkelt sket i det.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du som MPR-representat skriver sådana provocerande inlägg tycker jag är rätt förundransvärt. Varför dessa påhopp? Jag har inte sett IL göra några som helst påhopp på någon här. Han är otroligt sansad och har självkontroll. Att kalla honom för apatisk är patetiskt.

Varför försöker du inte ha samma ton tillbaka som han har? Jag förstår att du inte gillar hans åsikter eller synpunkter men du måste väl kunna behärska dig i din roll utan att sjunka ner till personangrepp.

Hej

Jag förstår det inte heller och har därför lite svårt att bemöta hans kritiska inlägg mot mig som person, som kommer med jämna mellanrum.

Kanske har jag trampat honom på tårna i något inlägg, men jag vet faktiskt inte.

Jag har nästan halv varningsstatus för tillfället och det har varit värre än så, så ibland har det varit nära att jag inte har fått yttra mig alls.

Ibland får jag tyvär känslan av att det kan bero på att jag tillhör "fel" läger, men jag tror och hoppas att jag har fel där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner det tryggt att veta att regeringen agerat rationellt och tagit bort terrorister.

Agerat rationellt? Det är ju trots allt en massa människor som har dött.

Är det detta som kallas "Going Ape Shit"?

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag har läst två artiklar av journalister som personligen var där inne. En blev själv skottskadad av militären den andra beskjuten men inte träffad. Ingen av dessa nämnde något om svartklädda och nämnde inte heller att någon hade vapen där inne. Det var mest rädda kvinnor, skadade och döda enligt dem.

De var båda dessutom förvånade hur militären kunde helst osansat skjuta på allt som rörde sig. Båda var övertygade om att de var igenkända som reportrar men att militären helt henkelt sket i det.

Later onekligen mkt skrammande - nagon kalla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara Surin P3 som inte förstår mitt inlägg idag.

Eller vill han bara provosera.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hänvisar till Mooaons text 20 maj 12o10. Med det tillägget att hade jag varit 25 år o Thai med de kunskaper jag då hade, skulle jag med stor sannolikhet befunnit mig i Bankok och varit med om att taktiskt försvarat oss mot regeringens Legoknektar Problemet för de så kallade röda är att de har brist på organisation o medvetna organisatörer som har en klar politisk upp fattning. Och det skall du vara glad för.

Sa din enorma erfarenhet ar 1. baserad pa Moouans beskrivning och 2. imaginar baserat pa att du hade varit i Bangkok om du varit yngre - darmed sagar du de asikter och upplevelser som kommer fran medlemmar som faktiskt ar pa plats.

Oklart vad du vander dig emot. Att jag inte gillar vald rent generellt eller att jag kan skilja pa regeringens och mobbens vald och fordomma dem bada tillsammans eller enskilt var for sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Följer man hans retorik så verkar det nästan som om det ultimata målet skall bli att omforma Thailand till ett nytt Kampuchea?

Försöken att utjämna klassklyftorna där slutade ju med att en fjärdedel av befolkningen mördades av den revolutionära regimen. Alla skulle vara risbönder, pengar avskaffades och folket fick nummer istället för namn.

Men inte försvann klassklyftorna för det, broder nummer 1 var givetvis bättre än broder nummer 57 832, ledningen för CPK levde ju i lyx och folket svalt.

Får ju innerligen hoppas att det inte är IL´s ultimata dröm om Thailands framtid?

Det är många som har hyllat dina inlägg för att vara läsvärda. Jag ser inget att hylla i detta inlägg då den har ingen verklighetsförankring utan går ut på att stämpla IL som en förespråkare för komministdiktatur i Thailand. Jag ser ditt inlägg som ett lågvattenmärke i klass med Surin P3:s apati-inlägg.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Later onekligen mkt skrammande - nagon kalla?

http://www.theaustra...o-1225868915779

Han skriver bla att han och en munk besköts när de hämtade en skadeskjuten man.

Det var nog jag som la in den länken i inlägg 5725 i denna tråden, bra artikel fö.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
tambourinequeen So TNN reported that Thailand or Bangkok is now out of petrol, well aint that just great news.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara Surin P3 som inte förstår mitt inlägg idag.

Eller vill han bara provosera.

Moo

Menar du svammel-inlägget om att det är dags att slakta gula, och att man borde dra till de röda delarna av landet, så förstod jag det men tar dt för svammel eller önsketänkande från dej.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

MaiChai! Tack för din rapportering! Du skal veta att jag uppskattar den oerhört. Det, tillsammans med Buzz mfl ger en trovärdig bild av händelserna. Vi som sitter i Sverige kan bara gissa och käbbla men ni som är där ger bra bild! Igen TACK!

De som sitter i Thailand är inte allt för återhållsamma när det gäller att käbbla.

Den här tråden skulle vara hälften så lång om man lät IL ha sina synpunkter

utan att jämt tjata emot med mera eller mindre personliga påhopp.

Just nu är nyhetsförmedlingen i Thailand förlamad av censur så du och jag har minst

lika goda möjligheter att få rätt information från tillförlitliga källor.

Källor som för det mesta försöker kolla upp innan de skriver.

Allt som twittras och facebookas är inte guld och kolla kommentarerna från drägget där.

Mycket mer hatiska än käbblet här - som man ändå helst skulle vilja slippa.

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta handlar ju om nagon som blev skjuten strax utanfor templet - var ar beskrivningen av militar som skjuter folk inne pa tempelomradet?

Njae... det vet jag inte. Såvitt jag vet finns bara en artikel som beskriver något från tempelområdet.

Och det var denna. Så rimligen borde denna ha varit källa.

Därför kopierade jag in den. Inte för att bekräftta hans påståenden. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

tambourinequeen So TNN reported that Thailand or Bangkok is now out of petrol, well aint that just great news.

Da det var "slut" redan klockan 10 imorse tror jag att alla bensinstationer blivit beodrade att ha "slut". Detta for att minska tillgangen pa bransle till att starta och underhalla diverse brander.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Sa din enorma erfarenhet ar 1. baserad pa Moouans beskrivning och 2. imaginar baserat pa att du hade varit i Bangkok om du varit yngre - darmed sagar du de asikter och upplevelser som kommer fran medlemmar som faktiskt ar pa plats.

Oklart vad du vander dig emot. Att jag inte gillar vald rent generellt eller att jag kan skilja pa regeringens och mobbens vald och fordomma dem bada tillsammans eller enskilt var for sig?

Wille: du skriver i inlägg efter inlägg hur insatt du är bara för att du befunnit dig på plats och vem du har pratat med etc., detta innebär väl inte att andra saknar förståelse empati och insikt i vad som händer. Det är nog väldigt många som är insatta som sitter framför sitt tangentbord hemma i trygga sverige och är ytterst involverade och insatta i rådande siuation och kan se saker och ting på ett minst lika klarsynt sätt som du på plats. Tror säkert att du är insatt och har bildat dig en uppfattning om situationen, men det innebär inte att du kan köra principen att "du har inte upplevt det på nära håll som jag så du skall inte säga ngt."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

De som sitter i Thailand är inte allt för återhållsamma när det gäller att käbbla.

Den här tråden skulle vara hälften så lång om man lät IL ha sina synpunkter

utan att jämt tjata emot med mera eller mindre personliga påhopp.

Just nu är nyhetsförmedlingen i Thailand förlamad av censur så du och jag har minst

lika goda möjligheter att få rätt information från tillförlitliga källor.

Källor som för det mesta försöker kolla upp innan de skriver.

Allt som twittras och facebookas är inte guld och kolla kommentarerna från drägget där.

Mycket mer hatiska än käbblet här - som man ändå helst skulle vilja slippa.

mvh

Nja, TV atergick till ordinarie sandningar relativt fort igarkvall och live bilder formedlades bade igarkvall och under dagen idag - forlamad av censur ar en kraftig overdrift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte ta ställning uppfattar jag i rådande läge som ett tyst med givande.

Tycka det är synd och tråkig utveckling är inte ett annsvars fult sätt att för hålla sig i en sådan här fråga.

Om man är för att ett land styrs efter demokratiska beslut ställer man sig väl bakom demokratiska processer oavsett om de inte faller en i smaken.

Har i Sverige i större delen av mitt liv levt i opposition och accepterat detta men skulle aldrig acceptera att jag inte hade åsiktsfrihet så varför skall Thailändare göra det.

Abishit kan ju faktiskt i detta läget av gå utan att tappa ansikte de röda ledarna har ju get upp.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa din enorma erfarenhet ar 1. baserad pa Moouans beskrivning och 2. imaginar baserat pa att du hade varit i Bangkok om du varit yngre - darmed sagar du de asikter och upplevelser som kommer fran medlemmar som faktiskt ar pa plats.

Oklart vad du vander dig emot. Att jag inte gillar vald rent generellt eller att jag kan skilja pa regeringens och mobbens vald och fordomma dem bada tillsammans eller enskilt var for sig?

Undrar hur du skrivet om du varit tvingad att leva på 120 pengar om dan, kan upplysa dig om att bara kött o kyckling kostar ca 100 pengar o du har tå ungar också som som du skall fö kanske även några gamla. Gör detta ett år skriv sedan. Det står ju för mig klart att du har dålig eller rättare sakt en föraktfull människosyn.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Wille: du skriver i inlägg efter inlägg hur insatt du är bara för att du befunnit dig på plats och vem du har pratat med etc., detta innebär väl inte att andra saknar förståelse empati och insikt i vad som händer. Det är nog väldigt många som är insatta som sitter framför sitt tangentbord hemma i trygga sverige och är ytterst involverade och insatta i rådande siuation och kan se saker och ting på ett minst lika klarsynt sätt som du på plats. Tror säkert att du är insatt och har bildat dig en uppfattning om situationen, men det innebär inte att du kan köra principen att "du har inte upplevt det på nära håll som jag så du skall inte säga ngt."

Forstar om det verkar saval drygt som formatet men samtliga av dessa kommentarer har ju riktat sig till skribenter som raljerat over vilken brist pa forstaelse jag och andra i Bangkok/Thailand har och hur lite av "verkligheten" jag forstatt.

Tycker absolut inte att man maste vara pa plats for att ha en asikt, sjalvklart inte - annars skulle jag vara diskvalificerad fran att ha en asikt om det mesta. Daremot tycker jag man skall vara forsiktig med att saga andra sa konsekvent och arrogant - samtidigt som man sjalv kanske har ett begransat perspektiv. Jag har sjalvklart ocksa ett begransat perspektiv - konstigt vore det annars.

Var inte mening att raljera och ifragasatta alla i Sverige -snarare att ifragasatta de som utgav sig for att "veta" hur vekligheten ser ut. Jag misslyckades onekligen med att fa igenom det budskapet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Undrar hur du skrivet om du varit tvingad att leva på 120 pengar om dan, kan upplysa dig om att bara kött o kyckling kostar ca 100 pengar o du har tå ungar också som som du skall fö kanske även några gamla. Gör detta ett år skriv sedan. Det står ju för mig klart att du har dålig eller rättare sakt en föraktfull människosyn.

Oklart varfor min manniskosyn ar foraktfull. For att jag anser att det okontrollerande valdet ar forkastligt? For att jag tycker att upploppen ar politiskt kontraproduktiva? For att jag tror att upploppen drabbar de fattiga mer an de rika?

Jag ar ganska saker pa att gardagens upplopp inte skapar nagonting positivt for den demokratiska utvecklingen i Thailand - varken pa kort eller lang sikt. En gissning sjalvklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...