Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Det verkar som om polisen till slut bestämt sig för vilken häst de ska satsa på, Arisamun är arresterad och förd till Cha-Am

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/178547/arisman-finally-arrested

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Såg just denna på Twitter:

"Undrar vilket som byggs upp först igen: Central World eller Demokratin ?"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag fösöker vara rationell och klarsynt även i pressade situationer och är ledsen om du tolkar det som avsaknad av känslor eller rädsla.

Det som nu sker var ganska väntat och det kan väl vara en av anledningarna till att jag inte är överrasskad eller förvånad.

Har du ett läge med en desperat regering som använder militär mot sin befolkning, och en maktlös och uppgiven underklass så blir det så här.

Mvh Isan Lover

Jag känner det tryggt att veta att regeringen agerat rationellt och tagit bort terrorister. Nu kan de fattiga få en möjlighet att slippa ur terroristernas fångenskap ( dom har ju hållits som gisslan och förstås känts sig maktlösa inför terroristernas vapenhot) och resa hem. Jag hoppas denna frigivningen från terroristerna startar en försoningsprocess. Det har ju, som vi alla vet, varit en indoktrineringstid liknande en fanatisk religiös rörelse. Nu sker ett uppvaknande och förhoppningsvis en försoning och därmed demokratiutveckling vilket Dr T och de maktgalan röda ledarna aktivt har motarbetat.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde i min enfald att du hade större förståelse av förtryck efter allt vad jag inbillar mig Dubcec försökte införa i Prag -68.

Av de båda alternativen som du i vanlig ordning så självsäkert erbjuder får det naturligtvis bli det andra eftersom jag blir hemskt illa till mods när jag ser blod.

(Om nu ditt oförskämda inlägg fortfarande ligger kvar, vill säga)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det var inget ont mot dig eller nåt jag fortsatte bara att spinna på det du nämnde ang hur man ge igen efter att har blivit mer eller mindre våldtagen av sina egna ledare samt dem sk. rika aristokraterna.

För mig är hämnd aktioner lika med brist på kunskap och självdisciplin, men visst jag kan förstår motivet till varför de agera som de gör. Men jag skulle aldrig kunna försvara sådana aktioner och det tror inte heller att någon på forumet gör.

Alla har väl fördömt sättet att hanskas med protesterna inklusive myndighetsrepresentater från sverige. Det är sättet att göra det som öker klyftan, inte jag, vilket vissa här tycks tro. Att man råkar ut för en sådan orättvisa från sin egen regering skapar inget annat än en djup djup frustration och som jag ser det även är anledningen till bränderna igår.

Här är ytterligare en reporters beskrivning av händelserna från tempelområdet:

http://www.independe...le-1977647.html

Klipper in texten också:

Eyewitness: Under fire in Thailand

Andrew Buncombe reports from the streets of Bangkok which have become a lethal battle zone

By Andrew Buncombe in Bangkok

Thursday, 20 May 2010

There was nothing for us to do but take cover, as the incoming fire sprayed and hissed. People lay flat, terrified, crouched behind cars, tried to squeeze themselvesinto the meagre protection offered by the wheel hubs. They took cover frantically, diving behind not just cars, but trucks, trees and even flower pots.

This was near to the entrance of a Buddhist temple, a supposed oasis, a place of prayer. But we knew its sanctity had been fatally breached when the crack of rifles and the sound of bullets ricocheted close to the temple's souvenir shop.

One after the other, the injured were carried, rushed and dragged inside the temple compound. On bamboo mats, blankets anything to hand, they were carried in bloodied and screaming. Fearless Red Shirt volunteers did what they could. They used towels, bandages and plasters to try to treat ugly bullet wounds that needed surgery, not first aid kits.

The sign outside the temple says "apayatan" a word indicating that here in the centre of Bangkok is a safe zone – a haven. Yesterday afternoon, as buildings across the Thai capital blazed, thick black smoke billowing into the air, the streets outside the revered, 15O-year-old Buddhist compound had been transformed into an ugly, lethal battle zone from which no one could leave.

Of those killed yesterday, several died directly outside the temple – and many, many more wounded. Those sheltering inside the temple were just as vulnerable. In one of the compound's buildings, seven bodies were laid out on the floor.

Early yesterday, thousands of Red Shirt protesters fled the intersection that they had occupied for more than two months after government troops finally forced their way into the barricaded encampment and the protest leaders told them it "was all over". They moved to occupy the sprawling temple area, at the centre of which sits a series of gold-edged buildings. The mood was tense and anxious, but people believed – or so they prayed and hoped – that the troops would not turn their temple into a place of violence.

"After the leadership told us to go home, we came here. They told us it was all over," said one of the Red Shirts, a woman who had taken shelter within the compound. Another woman, Malee Ngaun Sanga, added: "As long as I have lived here I have never seen any government so evil."

And then things rapidly changed. From the west, we could hear loud firing as troops advanced towards the temple area. Some reporters who had been outside said that a small number of Red Shirts were firing back with sling-slots, hand guns and petrol bombs. A photographer said he saw a man shot in front of him as he ran away from a line of soldiers, two bullets hitting him in the back and apparently exiting from the chest. The image that photographer had taken did not look good.

Suddenly the firing intensified. The explosions grew louder and appeared to get nearer to us and the crack of weapons became more frequent, their cap-gun noises giving no clue as to their deadly capability.

A bare-chested young man ran in. He had a large, ugly hole in the lower back. Was he struck as he ran or had he already been wounded when he came in? It was too frenetic, too chaotic to be sure. Either way, as soon as they became aware of his injuries, a group of medics ran to his aid, dragging him to what they hoped was safety. The medics turned him over on to his stomach, pressing down with bandages and towels. One woman in particular appeared utterly fearless.

Soon afterwards, another victim was rushed in through the entrance to the temple. He appeared older, frail. It looked as if he had been shot in the shoulder. Once again, the volunteer medics rushed to his help. The man's moans were soft amid the ongoing clatter of gunfire.

That's when I – one of just a handful of journalists still present at the temple – was hit in the outer thigh by what appeared to be several pieces of shrapnel. They later transpired to be large pellets from a shotgun that buried themselves deep – perhaps three inches – into the flesh. Where had this shooting come from? Were soldiers now deliberately firing at journalists or did they simply not care? The medics dived over, pouring cold water on the burning wound and pressing down bandages to stop them. It was effectively just a bad flesh wound but the fragments of lead burned and stung. There were countless people with wounds, but the medics – who had set up a pharmacy and emergency clinic amid the temple's lush, exotic foliage could have done no more.

Precisely which positions the firing was coming from was unclear and why the troops would be shooting so widely, with so little caution, was unclear. Was it coming from snipers or from the regular troops? It seems almost certain it was coming from the troops. And who within the chain of command was ordering troops to fire so recklessly, so close to so many people, the vast overwhelming majority of whom were unarmed, unthreatening and who – as they had been asked by the authorities – had just left their place in the city centre. Had they had an opportunity to leave, safely, then they would have. Everyone recognised this was the end of their struggle, or at least this stage of it. Pressing, vital questions need to be answered by the highest levels.

Last night, the temple, built during the era of King Rama IV when the surrounding area was lakes and canals rather than sky-scrapers and shopping malls, was a cross between a refugee camp and a hospital. As orange-clad monks chanted prayers, people went about the task of trying to find a place to sleep, laying down sleeping mats, trying to arrange something to eat. Most had the most meagre possessions, many washing their single change of clothes every day. The mood was one of anxiety and uncertainty. How long would they have to stay?

The terrible irony was that a well-equipped police hospital – where staff had supposedly been preparing for this day for months in advance – was located just yards from the entrance to the temple. The road outside – now a deadly shooting gallery – was simply too dangerous to cross.

What was incongruous was why the injured could not be moved to safety. Some of the Red Shirts said that hardcore elements were still firing at the troops, who they feared would respond with the heavy weapons which they had been firing all day. With an 8pm curfew imposed and people too petrified to move, there was little option but for us to be laid out on deckchairs, stretchers or mats. Some sat quietly, others moaned. There was a feeling of utter helplessness.

Eventually, after the intervention of the office of Prime Minister Abhisit Vejjajiva – the man whom the protesters have been so desperately seeking to remove from office – some sort of ceasefire deal was brokered. Had the injured not included a foreign journalist whose Canadian colleague and translator made furious efforts to get help, would so many, high-level efforts have been made? Perhaps not. Either way, the Red Cross was able to send ambulances in convoy to the temple to take away the most badly injured. They said the injured women and children would be collected later today.

The injured were removed, with priority given to those most badly hurt.

The first to leave was the man shot in the lower back. Next was a man shot in the leg. As he was lifted on the stretcher and carried towards the ambulances, he moaned and cried. He pressed his palms together as if to say a prayer, perhaps both for himself and his country.

A man who had been shot in the thigh and I were taken out in the final two ambulances. That man's name was Narongsak Singmae, he was 49 and from the north-east of the country. As he lay waiting to be taken away to hospital, he said: "I cannot believe they are shooting in a temple."

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde i min enfald att du hade större förståelse av förtryck efter allt vad jag inbillar mig Dubcec försökte införa i Prag -68.

Av de båda alternativen som du i vanlig ordning så självsäkert erbjuder får det naturligtvis bli det andra eftersom jag blir hemskt illa till mods när jag ser blod.

(Om nu ditt oförskämda inlägg fortfarande ligger kvar, vill säga)

Det är naturligtvis omöjligt att det är din enfald, som gör att du inte tror att jag har förståelse för förtryck.

Speciellt just med tanke på min familjs historia.

Det är omöjligt så - att du har missförstått - och har en väldig ensidig syn på dessa händelser?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stannar ni kvar i BKK.

Det kommer ju bli värre detta är ju bara början.

Själv håller jag mig långt ifrån dessa områden på inrådan av de röda och enl dem kan det börja smälla på många flera platser och då menar jag inte bara i BKK utan där det finns mycket gula.

Detta har nu hållit på i några månader så att säga att man inte visste vad som sker verkar inte rimligt.

Om jag befann mig i BKK eller övriga gula områden skulle jag snabbt ta mig till de röda områdena som faktiskt är större delen av Thailand.

Tycker det inte har framgått att det är bara 20 procent av Thailands befolkning som är de rödas fiende.

Att regeringen vill ha kvar folk i dessa områden som en mänskligsköld är osmakligt.

På TV hör man eliten som sitter på säkert avstånd och i skydd av sin egen militär förklara sin kärlek till landet och uppmanar alla att älska Thailand.

I går när de trodde att slaget var vunnet gick de ut i sändningar med direkta förolämpningar mot de röda i sin seger iver.

De uppmanar Thailändare som inte älskar Thailand och de gula ledar eliten att lämna Thailand det vill säga 80 procent av befolkningen borde lämna Thailand.

Kommentarer från gula är att de hellre dör än accepterar demokrati som vi har i övriga världen en röst för varje person är inte att tänka på Thailand har en egen form av demokrati så som de har en egen engelska. Exempel suvarnabhumi heter det på deras engelska.

Det är några röda i Isan som nu lämnar in sinna idekort i protest de tycker att Thailand inte har behandlat dem väl de senaste 40-50 åren de frågar sätter Thailands finna och enl eliten och de gula det enda landet i världen som har riktig kultur kvar där de fattiga från landsbygden skall representera smutsen under skosulorna på eliten.

De har nu försökt med fredliga metoder starka ledar med mycket pengar få till förändringar med inget har lyckats så det de nu gör är den rimliga vägen de har försökt allt.

Varför de inte kan vänta är för att många viktiga beslut och nya poster skall tillsättas i sommar.

Tycker de håller sig förvånats värt lugna ännu har de inte börjat röja gula fast många röd har dött.

Att dessa byggnader brinner är väl inget som skadar folket de har ju aldrig varit tanken att det skulle vara deras shopingmall.

Att tro att det bara är fattiga som stödjer de röda är fel det handlar i grund och botten om människosyn och hur pengar skall fördelas de som gör bäst för Thailand och de stora flertalet skall styra Thailand är vad de röda stårför.

Thailand borde ha genom gått denna förändring redan 1976 och absolut senast 1992 nu ser vi resultatet.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

@Andersbangkok

Fångar? Var det därför så många grät när ledarna sa till dem att gå hem?

Och och om regeringens sätt att hantera situationen var så rationell vet jag inte.

För övrigt ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prata inte om "oss" - du har inget mandat att tycka at de som inte accepterar hur regeringen kom till makten. Jag tycker det ar saval moraliskt forkastligt som demokratiskt tvivelaktigt hur de hamnade dar. Det innebar INTE att jag pa nagot satt analyserar radande situation som dig och det innebar INTE att jag ser dagens terrorism med blida ogon som dig. Har du tagit stallning mot valdet som skett fran de rodas sida de senaste dagarna? Kan du gora det utan att forsoka skylla pa nagon annan? Oavsett vad regering och militar har gjort har manniskor ett aktivt val - vissa har valt att attackera varandra och forsokt branna ihjal varandra. Ar det forsvarbart? Jag tycker regering och militar har hanterat det hela katastrofalt daligt - men det innebar ju knappast att man kan forsvara de rodas galenskap heller...

Han pratar inte om dig Han pratar om mig. Nu börjar jag förstå hur ni får era uppfattningar ni kan ju inte läsa en text ens än mindre tolka verkligheten-än i Thailand.
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

http://twitpic.com/1p9ww2

...så här ser den delvis kollapsade byggnaden ut idag...

Jag har inte sett några bilder på brända byggnader tillhörande Thaksvin eller någon av de röda ledarnas egendom(inkl. fd som Chin Tower 1,2 och 3) hans tv-kanaler etc. Någon som vet något kring detta?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Han pratar inte om dig Han pratar om mig. Nu börjar jag förstå hur ni får era uppfattningar ni kan ju inte läsa en text ens än mindre tolka verkligheten-än i Thailand.

Innan du borjar prata om lasforstaelse hit och dit kanske du skall se over din egna skrift - stall dig sedan framfor spegeln och ova lite odmjukhet.

An en gang havdar du att du "forstar" den sa kallade verkligheten.

Har du varit i Bangkok de senaste manaderna? Har du varit i Klong Toey eller vid Rachaprasong nyligen? Har du pratat med demonstranter i Bangkok? Vilken verklighet ar det du forstar? Den teoretiska verkligheten som passar i din varldsbild eller pratar du fortfarande om den verklighet du sett pa TV?

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Pluskarma där, Wille!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med dig! Veera, Weng, Arisaman mfl. har begått brott som uppvigling, majestätsbrott mm.

Jag hoppas, precis som du, att domstolen dömer enligt lagen. Det blir nog uppställning mot ev vägg för herrarna.

Dömer domstolarna annorlunda, ja då kan man sannerligen diskutera korruption.

Veera var väl den som var mest öppen för dialog och han tog väl avstånd mot de andras kompromisslöshet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stannar ni kvar i BKK.

Det kommer ju bli värre detta är ju bara början.

Själv håller jag mig långt ifrån dessa områden på inrådan av de röda och enl dem kan det börja smälla på många flera platser och då menar jag inte bara i BKK utan där det finns mycket gula.

Detta har nu hållit på i några månader så att säga att man inte visste vad som sker verkar inte rimligt.

Om jag befann mig i BKK eller övriga gula områden skulle jag snabbt ta mig till de röda områdena som faktiskt är större delen av Thailand.

Tycker det inte har framgått att det är bara 20 procent av Thailands befolkning som är de rödas fiende.

Att regeringen vill ha kvar folk i dessa områden som en mänskligsköld är osmakligt.

På TV hör man eliten som sitter på säkert avstånd och i skydd av sin egen militär förklara sin kärlek till landet och uppmanar alla att älska Thailand.

I går när de trodde att slaget var vunnet gick de ut i sändningar med direkta förolämpningar mot de röda i sin seger iver.

De uppmanar Thailändare som inte älskar Thailand och de gula ledar eliten att lämna Thailand det vill säga 80 procent av befolkningen borde lämna Thailand.

Kommentarer från gula är att de hellre dör än accepterar demokrati som vi har i övriga världen en röst för varje person är inte att tänka på Thailand har en egen form av demokrati så som de har en egen engelska. Exempel suvarnabhumi heter det på deras engelska.

Det är några röda i Isan som nu lämnar in sinna idekort i protest de tycker att Thailand inte har behandlat dem väl de senaste 40-50 åren de frågar sätter Thailands finna och enl eliten och de gula det enda landet i världen som har riktig kultur kvar där de fattiga från landsbygden skall representera smutsen under skosulorna på eliten.

De har nu försökt med fredliga metoder starka ledar med mycket pengar få till förändringar med inget har lyckats så det de nu gör är den rimliga vägen de har försökt allt.

Varför de inte kan vänta är för att många viktiga beslut och nya poster skall tillsättas i sommar.

Tycker de håller sig förvånats värt lugna ännu har de inte börjat röja gula fast många röd har dött.

Att dessa byggnader brinner är väl inget som skadar folket de har ju aldrig varit tanken att det skulle vara deras shopingmall.

Att tro att det bara är fattiga som stödjer de röda är fel det handlar i grund och botten om människosyn och hur pengar skall fördelas de som gör bäst för Thailand och de stora flertalet skall styra Thailand är vad de röda stårför.

Thailand borde ha genom gått denna förändring redan 1976 och absolut senast 1992 nu ser vi resultatet.

Moo

Här tycker jag du pratar ganska otäckt. Du snackar som om du vet att de rödas enda mål nu är att starta ett inbördeskrig där de gula ska slaktas. Att 20% är de rödas fiende låter också ganska konstigt. Bara för att man har en annorlunda pålitisk åsikt eller kanske tillhör en annan sk klass i det sk klassamhället behöver man väl inte va en fiende?

Så det som alltså nu ska ske enl dig är att de röda i princip ska börja kasta bomber på de gula?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag har inte sett några bilder på brända byggnader tillhörande Thaksvin eller någon av de röda ledarnas egendom(inkl. fd som Chin Tower 1,2 och 3) hans tv-kanaler etc. Någon som vet något kring detta?

I princip alla omraden dar det har brunnit eller det har varit langrandiga demonstrationer ags marken av Crown Property Bureau - det kan man ju fundera over.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ge igen?...vad tror du de boende och affärsidkare vill göra, som blivit drabbade av ockupationen, vandalismen och plundring av affärer? Tycker du bangkokborna skall ha förståelse för att dina hjältar ockupperat stora delar av stan? Hur har dessa oskyldiga blivit behandlade tycker du? Eller dessa kanske är fiender och målgrupp för upproret och därför behöver ingen hänsyn tagas till dessa?

Och i nästa mening så kräver du förståelse och medömkan att terroristerna blir beskjutna? Hur tänker du nu? Sätt dig in i andra människors känslor?.. skulle det vara min butik du plundrade och ockuperade så skulle jag gladeligen skjuta skallen av dig om jag fick chansen.

I en rättsstat skjuter inte den egna militären folk på gatorna hur en demonstation än ser ut.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stannar ni kvar i BKK.

Det kommer ju bli värre detta är ju bara början.

Själv håller jag mig långt ifrån dessa områden på inrådan av de röda och enl dem kan det börja smälla på många flera platser och då menar jag inte bara i BKK utan där det finns mycket gula.

Detta har nu hållit på i några månader så att säga att man inte visste vad som sker verkar inte rimligt.

Om jag befann mig i BKK eller övriga gula områden skulle jag snabbt ta mig till de röda områdena som faktiskt är större delen av Thailand.

Tycker det inte har framgått att det är bara 20 procent av Thailands befolkning som är de rödas fiende.

Att regeringen vill ha kvar folk i dessa områden som en mänskligsköld är osmakligt.

På TV hör man eliten som sitter på säkert avstånd och i skydd av sin egen militär förklara sin kärlek till landet och uppmanar alla att älska Thailand.

I går när de trodde att slaget var vunnet gick de ut i sändningar med direkta förolämpningar mot de röda i sin seger iver.

De uppmanar Thailändare som inte älskar Thailand och de gula ledar eliten att lämna Thailand det vill säga 80 procent av befolkningen borde lämna Thailand.

Kommentarer från gula är att de hellre dör än accepterar demokrati som vi har i övriga världen en röst för varje person är inte att tänka på Thailand har en egen form av demokrati så som de har en egen engelska. Exempel suvarnabhumi heter det på deras engelska.

Det är några röda i Isan som nu lämnar in sinna idekort i protest de tycker att Thailand inte har behandlat dem väl de senaste 40-50 åren de frågar sätter Thailands finna och enl eliten och de gula det enda landet i världen som har riktig kultur kvar där de fattiga från landsbygden skall representera smutsen under skosulorna på eliten.

De har nu försökt med fredliga metoder starka ledar med mycket pengar få till förändringar med inget har lyckats så det de nu gör är den rimliga vägen de har försökt allt.

Varför de inte kan vänta är för att många viktiga beslut och nya poster skall tillsättas i sommar.

Tycker de håller sig förvånats värt lugna ännu har de inte börjat röja gula fast många röd har dött.

Att dessa byggnader brinner är väl inget som skadar folket de har ju aldrig varit tanken att det skulle vara deras shopingmall.

Att tro att det bara är fattiga som stödjer de röda är fel det handlar i grund och botten om människosyn och hur pengar skall fördelas de som gör bäst för Thailand och de stora flertalet skall styra Thailand är vad de röda stårför.

Thailand borde ha genom gått denna förändring redan 1976 och absolut senast 1992 nu ser vi resultatet.

Moo

Ja, det var ett underligt inlägg. Inte mycket jag förstod.

Vad handlade inlägget om, Moo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sett några bilder på brända byggnader tillhörande Thaksvin eller någon av de röda ledarnas egendom(inkl. fd som Chin Tower 1,2 och 3) hans tv-kanaler etc. Någon som vet något kring detta?

En annan sak man kan fundera över är varför branden som startades på Paragon tilläts släckas innan den tagit sig medan brandmännen hindrades med vapen från att släcka Central World

Svaret kan man nog leta efter i vilken grupp som äger Paragon och deras politiska hemvist.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip alla omraden dar det har brunnit eller det har varit langrandiga demonstrationer ags marken av Crown Property Bureau - det kan man ju fundera over.

Hur mycket mark äger egentligen CPB? Jag vet att de (han) är största landägare me hur stora är de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kontroversiell video fran CNN som plockades ned fran deras hemsida mkt snabbt

Link to comment
Dela på andra sajter

terryfrd Probably the most damning evidence, included clear photos showing how systemetic some of the arson incidents were, carried out by teams.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Efter en tidig start igar sa var det lage att ga att sova tidigare an vanligt igarkvall. For forsta gangen pa flera ar somnade jag innan midnatt - med en onskan om att vakna upp till en tryggare och trevligare stadsdel att blicka ut over. Det kandes hoppfullt da roken efter Bangkok Bank och Channel 3 branningarna lagt sig och det varit lugnt ett par timmar. Klockan 02:00 vaknade vi av skottlossning - inte en bit bort utan riktigt, riktigt nara. Det ar sjalvklart obehagligt och man undrar vad fan som hander. Vi var ett gang grannar som samlades nere pa garden och var sakerhetsvakt forklarade att militaren skot mot ett ungdoms/moppegang pa ca 50-70 personer som forsokte plundra och tanda eld pa det nyoppnade K-village (shoppingcenter) som ligger ca 60-70 meter fran vart hus!

Det ar relativt lugnt nu pa morgonen som det verkar - men det stora testet kommer val nar folk borjar vakna till liv efter gardagens massiva Lao Kao fylla och borjar fundera vad de skall rana och elda upp idag.

Jag laser manga kommentarer och forstummas over den enorma arrogansen manga skribenter har. Ni sitter hemma bakom tangetbordet, i den relativa tryggheten av den svenska villaidyllen, och pratar om antingen militarens inkompetens eller folkets "kamp". Till er finns det inte sa mkt att saga eftersom ni formodligen aldrig kommer forsta och sakerligen inte har vare sig vilja eller formaga att overhuvudtagat borja den tankebanan.

Att se sitt kvarter brinna, att ha skottlossning runt knuten, att inte kunna lamna vare sig byggnad eller stad eftersom alla bilvagar ut fran omradet har tagiits over av galna kriminella mobbar, det ger ett valbehovligt perspektiv. Ett perspektiv som ger fan i att peka finger hit och dit eller att alta om historiska revisioner eller diverse "guilt games" och framforallt ger insikten om att hur man an vrider och vander pa det som skett sa gar det aldrig att motivera. Det finns inget forsvar, ingen rationalisering och inga formildrande omstandigheter.

Thailand ar ett sargat land idag. Inte bara i praktisk bemarkelse. Visst ar den materiella och ekonomiska forlusten enorm. Kostnader som motsvarar vad det skulle kosta att ge helt gratis kvalitetsutbildning till alla under manga ar eller liknande har brunnit upp under natten. Tyvar ar den storsta kostnaden nagot som inte gar att mata i pengar, och nagonting som kommer ta betydligt mkt langre tid att aterhamta sig ifran - om det nagonsing kan bli detsamma. Det ogenerade hat som pyrt och nu spytt ut sin galla over landet har nog suddat ut manga leenden for en lang tid framat.

Det är även tragiskt att så många fått sätta livet till.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...