Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest wille

Hej Lemmy

Köper man det sätt som regeringen kom till makten på så förstår man utan vidare regeringens agerande,

men för oss som inte accepterar regeringens sätt att ta makten så ses användandet av militären som ytterligare ett övergrepp på demokratin.

Mvh Isan Lover

Prata inte om "oss" - du har inget mandat att tycka at de som inte accepterar hur regeringen kom till makten. Jag tycker det ar saval moraliskt forkastligt som demokratiskt tvivelaktigt hur de hamnade dar. Det innebar INTE att jag pa nagot satt analyserar radande situation som dig och det innebar INTE att jag ser dagens terrorism med blida ogon som dig. Har du tagit stallning mot valdet som skett fran de rodas sida de senaste dagarna? Kan du gora det utan att forsoka skylla pa nagon annan? Oavsett vad regering och militar har gjort har manniskor ett aktivt val - vissa har valt att attackera varandra och forsokt branna ihjal varandra. Ar det forsvarbart? Jag tycker regering och militar har hanterat det hela katastrofalt daligt - men det innebar ju knappast att man kan forsvara de rodas galenskap heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej, jag köper absolut inte det sättet regeringen kom till makten på. Jag köper inte över huvud taget det politiska läget i Thailand. Men det är ju lätt för mig att säga som bor i ett land som Sverige o besöker sambons familj 3-4 veckor årligen. Jag har lite dålig koll, men var det inte så att de röda vann det senaste "riktiga" valet? Riktiga inom "" eftersom jag vill minnas att det var en hel del snack om valfusk.

Tyvärr är det väl antagligen så att klyftorna är för stora för att en koalition skulle lyckas ena landet.

Egentligen är det jag skriver nu enbart antaganden. Min sambo och även hennes familj kommer def inte från nån medel- eller överklass. Vet att dom alltid haft det svårt med att få det gå ihop. Dom bor i Nakhon Sawan o har lågavlönade arbeten. Men åsikten är såvitt jag förstått att dom är varken röda eller gula. Dom vill ha fred, sköta sina jobb, äta sin Som Tam och låta livet gå vidare.

Hej igen

Jag förstår ditt resonemang, och önskar precis som du att jag hade ett bra svar på hur detta ska lösas, men det har inte jag heller.

Nyval där det avgörs vem av kombatanterna som ska ha makten snarast är väl det bästa förslag jag har.

mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Prata inte om "oss" - du har inget mandat att tycka at de som inte accepterar hur regeringen kom till makten. Jag tycker det ar saval moraliskt forkastligt som demokratiskt tvivelaktigt hur de hamnade dar. Det innebar INTE att jag pa nagot satt analyserar radande situation som dig och det innebar INTE att jag ser dagens terrorism med blida ogon som dig. Har du tagit stallning mot valdet som skett fran de rodas sida de senaste dagarna? Kan du gora det utan att forsoka skylla pa nagon annan? Oavsett vad regering och militar har gjort har manniskor ett aktivt val - vissa har valt att attackera varandra och froskt branna ihjal varandra. Ar det forsvarbart? Jag tycker regering och militar har hanterat det hela katastrofalt daligt - men det innebar ju knappast att man kan forsvara de rodas galenskap heller...

Hej

Jag avsåg mina röda vänner när jag skrev oss, jag gör ju inte precis någon hemlihghet av att mina sympatier ligger hos småbönderna i norr och nordost.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL jag förstår vad du menar. FRÅGAN VAR JA ELLER NEJ. Inget annan det kan vi ta senare. Mvh Maitan :friends:

Hej

Jag skrev faktiskt Nej även i det tidigare inlägget.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Jag förstår ditt resonemang, och önskar precis som du att jag hade ett bra svar på hur detta ska lösas, men det har inte jag heller.

Nyval där det avgörs vem av kombatanterna som ska ha makten snarast är väl det bästa förslag jag har.

mvh Isan Lover

Håller med dig om att ett nyval troligen vore mest korrekt, kanske då med överseende av kontrollanter från FN eller någon annan internationell oberoende organisation

Link to comment
Dela på andra sajter

Video från Central World idag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skrev faktiskt Nej även i det tidigare inlägget.

Mvh Isan lover

Ja vet IL och det var det som ja ville ha svar på, ock inget annat. :wai: Då är frågan vad tycker du att man

skall göra åt dessa personer som vill elda upp allt fint här i Thailand. Vad ja tycker skjut dem och inget

annat.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet IL och det var det som ja ville ha svar på, ock inget annat. :wai: Då är frågan vad tycker du att man

skall göra åt dessa personer som vill elda upp allt fint här i Thailand. Vad ja tycker skjut dem och inget

annat.

Mvh Maitan.

Menar du att om vi i Sverige skulle göra samma sak om det är någon som bränner ned hus ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är imponerande att du inte är förvånad utan visste att detta skulle hända.

Vet ju att du dock inte är ensam om denna unika förståelse av situationen.

SiamNilsson, Lenno och Bossej har väl uttryckt ungefär liknande saker.

Är det några fler som fattat detta?

Du får väl sätta upp mig också på den "Svarta listan" ;)

Hur många gånger i historien har inte det här hänt ? Thailand är väl knappast det första landet som hamnat i den här situationen.

Det kan ju inte vara så svårt att förstå att det skulle hända. Det gör det alltid, förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://twitpic.com/1p9ww2

...så här ser den delvis kollapsade byggnaden ut idag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där, då är man uppdaterad igen efter att läst ett antal trådar i det här ämnet. Tur att man är sjukskriven så man hinner med ;)

En återkommande punkt är att regeringen erbjöd att lösa upp parlamentet och utlysa nyval.

Det borde varit den tråden man hade spunnit vidare på för att få till ett demokratiskt val under ordnade former, allra helst under övervakning av FN.

Men hur många tror egentligen på att löftet om ett nyval skulle ha lett till ett val under ordnade former ?

Var inte det bara att "kasta ett ben till hunden" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elverket i Klong Toey

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://twitpic.com/1pb5g8

Svartskjortorna respekterade tydligen inte templet som en fristad

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.boston.com/bigpicture/2010/05/crackdown_in_bangkok.html

Vet inte om denna bildserie postats innan, varning för starka bilder!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag tycker forfarande att det fanns andra och bättre alternativ till den väg som regeringen valde i den här konflikten.

Om Thailand har ett fungerande rättsväsende som du och några till brukar påstå så vet vi ju redan vad straffet för såna här brott är eller hur.

Blir staffen annorlunda den här gången är det ju ännu ett bevis för att rättsväsendet är partiskt och korrumperat och behandlar eliten annorlunda.

Mvh Isan Lover

Jag håller helt med dig! Veera, Weng, Arisaman mfl. har begått brott som uppvigling, majestätsbrott mm.

Jag hoppas, precis som du, att domstolen dömer enligt lagen. Det blir nog uppställning mot ev vägg för herrarna.

Dömer domstolarna annorlunda, ja då kan man sannerligen diskutera korruption.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där, då är man uppdaterad igen efter att läst ett antal trådar i det här ämnet. Tur att man är sjukskriven så man hinner med ;)

En återkommande punkt är att regeringen erbjöd att lösa upp parlamentet och utlysa nyval.

Det borde varit den tråden man hade spunnit vidare på för att få till ett demokratiskt val under ordnade former, allra helst under övervakning av FN.

Men hur många tror egentligen på att löftet om ett nyval skulle ha lett till ett val under ordnade former ?

Var inte det bara att "kasta ett ben till hunden" ?

Detta kan man bara spekulera i, kanske var det så...

Men fakta är att när regeringen visade samarbetsvilja så ändrades kraven och de röda visade på osämja i leden.

Hur ska man kuna respektera sådant ? Dom röda tappade iaf mitt förtroende iom detta...

Ändrades av Thainab
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det kan visserligen ta tid, men det känns ändå tryggt att i det långa loppet så vinner dom goda krafterna det har vi otaliga exempel på historiskt.

Mvh Isan Lover

Ja det är oerhört många som väntar på att Kina, Vienam, Kuba mfl.blir föremål för de goda krafterna. Det är långt kvar men i det långa loppet så vinner dom goda krafterna.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Håller med dom det mesta du skriver men en sak tror jag att du har missuppfattat om regeringen Apishit, jag tror inte att det spelar någon

roll vilken politik dom för, folk i norr och nordost accepterar helt enkelt inte sättet dom kom till makten på.

Så vad han säger eller gör påverkar inte dessa människors syn på honom, han ska bort och folk vill välja ledare helt enkelt.

Så även om han sitter kvar mandatperioden ut och öser pengar över dessa grupper så tror jag inte att han vinner deras tilltro.

Vad det gäller diskussionerna på forumet så tycker jag inte att dom har varit så anstötande med tanke på vad som har hänt i Thailand.

Och att vi på forumet har folk som är för militär och emot, för rika och mot rika, för fattiga och mot fattiga, knallgula och illröda,

pro regering och anti är helt naturligt eftersom vi vistas i olika samhällsklasser i Thailand och har olika värderingar.

Och att utesluta eller censurera någon av dessa gruppers inlägg skulle vara att sopa thailands problem under mattan och ge en felaktig bild av läget i landet.

Mvh Isan Lover

Visst kom Abhisit till makten på ett moraliskt tveskamt sätt vilket även Samak gjorde (hur kan ett parti som dagen fore valet säger att de ska gå med Demokraterna dagen efter valet gå med PPP?). När Thaksin kom till makten forsta gången var det inte bara moraliskt tveksamt utan dessutom totalt olagligt. Att folk i Nord och Nordost inte vet om detta, eller inte forstår eller helt enkelt inte bryr sig då de trots allt fick det bättre under Thaksin kan jag acceptera, men att folk på forumet resonerar på samma sätt har jag svårt att acceptera. Du och dina thailändska vänner får gärna stodja PTP, det har jag också några vänner som gor fast de blir färre och färre, men att ständigt gråta over hur orättvist Thaksins alla partier blivit behandlade utan att ens reflektera over deras fusk är hojden av dubbelmoral.

Ditt dravel om "for rika och mot fattiga" tycker jag är direkt ovärdigt. Om du säger som det är att du är for att de fattiga i Nord och Nordost ska få det bättre kan jag acceptera det men som du kanske känner till så finns det fattiga människor också i andra delar av Thailand. Forsok inte sätta dig på några hoga hästar om att ni som gillar PTP/UDD är for fattiga och vi som tycker att Demokraterna är det minst dåliga valet skulle stodja de rika. Basen for båda partier är fattiga människor och påstår man något annat är man antingen väldigt dåligt påläst alternativ så driver man en barnsligt låg propaganda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Abhisit verkar vara en man med stake som inte springer iväg när det stormar. Det är sådana ledare världen behöver.

Mvh Kenthamonjap.gif

Ingen har sett landets ledare på över 2 månader förrutom på välslipade tv-sändningar. Det är tyvärr så det kommer att se ut så länge samma person sitter som PM. Det säger en hel del om situationen i landet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är imponerande att du inte är förvånad utan visste att detta skulle hända.

Vet ju att du dock inte är ensam om denna unika förståelse av situationen.

SiamNilsson, Lenno och Bossej har väl uttryckt ungefär liknande saker.

Är det några fler som fattat detta?

Tack, känner mig smickrad av att vara omnämnd i detta sammanhang och i detta sällskap.

Vad jag däremot inte riktigt begriper är att du själv inte förstått hur detta principfasta förhållningssätt från regeringsmaktens sida skulle kunna utmynna i denna tragik, när var och varannan forumsmedlem, närvarande i Thailand, mycket detaljerat och naturtroget beskrivit beslutsamma och desperata ansiktsuttryck från demonstranterna, redan från vecka 1.

Men det är klart; sitter man fastnaglad i mediavärlden 22 av dygnets 24 timmar vid en dator, långt ifrån händelsernas centrum och bara försöker förklara för omvärlden hur verkligheten ser ut och vad begreppet Sanning innebär, så blir det väl som det blir.

Hoppas verkligen att du kommer att hitta tillbaka till en vardag där avsaknaden av action inte blir alltför stor och tomheten känns påfrestande.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Enligt trovärdiga uppgifter så har inga strider förekommit inne i templet, dödade och skadade har förts dit efter striderna på Rachaprasong. De svartklädda har dock missbrukat överenskommelsen om att templet skulle vara en vapen och stridsfri zon och ett flertal gånger tagit sin tillflykt dit. Detta enligt en journalist som var med därinne.

MaiChai! Tack för din rapportering! Du skal veta att jag uppskattar den oerhört. Det, tillsammans med Buzz mfl ger en trovärdig bild av händelserna. Vi som sitter i Sverige kan bara gissa och käbbla men ni som är där ger bra bild! Igen TACK!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, känner mig smickrad av att vara omnämnd i detta sammanhang och i detta sällskap.

Vad jag däremot inte riktigt begriper är att du själv inte förstått hur detta principfasta förhållningssätt från regeringsmaktens sida skulle kunna utmynna i denna tragik, när var och varannan forumsmedlem, närvarande i Thailand, mycket detaljerat och naturtroget beskrivit beslutsamma och desperata ansiktsuttryck från demonstranterna, redan från vecka 1.

Men det är klart; sitter man fastnaglad i mediavärlden 22 av dygnets 24 timmar vid en dator, långt ifrån händelsernas centrum och bara försöker förklara för omvärlden hur verkligheten ser ut och vad begreppet Sanning innebär, så blir det väl som det blir.

Hoppas verkligen att du kommer att hitta tillbaka till en vardag där avsaknaden av action inte blir alltför stor och tomheten känns påfrestande.

Tack för ditt svar. Det var ungefär som väntat.

Som svar på din fråga (som också var väntad) så sade jag i en omröstning för en månad sedan (eller mer) att jag tyckte att man skulle

hålla nyval snarast möjligt för att minska blodspillan. Trots att jag egentligen inte tyckte att val var den rätta vägen så förespråkade jag detta.

Frågan, som jag medvetet inte ställde i mitt ursprungliga inlägg, är varför jag helt saknar inlägg från dig, IL, Bossej, SiamNilsson och

alla andra som visste att detta skulle hända - om att UDD borde gå hem för att undvika blodspillan.

Inte en endaste gång!

Kan inte tolka detta på annat sätt än att ni antingen gillar blodspillan, eller är *******.

Vilket är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...