Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

??? läser jag rätt? .."och precis som Burma så kommer även Thailand att få en demokratisk regering".

Det finns naturligtvis olika former av demokrati och jag är kanske inte så förvånad att just DU vill lyfta fram Burma som ett lysande exempel på demokrati. :huh:

Jag fick också hicka när jag läste detta, men sen insåg jag syftningsfelet,

tror meningen skulle vara att såväl Thailand som Burma kommer en dag att uppnå demokrati, men att det kommer att dröja.

Skulle jag ha fel i mitt antagande så. :suicide:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Herr Chang

Om ni, herrar moderatorer, slutar jobba bara för att det är mycket att göra, så går det snart överstyr här med alla dessa svallande känslor.

Det är för mycket allvar för att lämna forumet vind för våg. Det är nog många som vill ha kontinuerlig information om läget samt balanserade kommentarer.

Jag skulle vilja säga - moderera hellre en gång för mycket nu än en gång för lite.

Det är faktiskt inte konstigt att vara rädd om man sitter i Thailand och då behövs inga spydigheter från ett tryggt Sverige.

Som moderator känner jag mig manad att svara. Känslorna svallar högt i Thailand, så även i denna tråd. Jag ser denna tråd som ett specialfall där det inte finns så stor anledning att ingripa. Föredrar att medlemmarna modererar sig själva i denna fråga.

Jag läser alla inlägg i denna tråd även om det är tidsödande, men avstår i regel egna inlägg. Ska man göra sig lite lustig kan man jämföra med polis och militär i Thailand som ofta bara står och tittar på ;)

Men det är bara min inställning, jag talar icke för andra moderatorer.

Det är anmärkningsvärt att vi närmar oss 6000 inlägg i denna tråd på mindre än två månader. Det saknar motstycke i forumets historia.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Efter en tidig start igar sa var det lage att ga att sova tidigare an vanligt igarkvall. For forsta gangen pa flera ar somnade jag innan midnatt - med en onskan om att vakna upp till en tryggare och trevligare stadsdel att blicka ut over. Det kandes hoppfullt da roken efter Bangkok Bank och Channel 3 branningarna lagt sig och det varit lugnt ett par timmar. Klockan 02:00 vaknade vi av skottlossning - inte en bit bort utan riktigt, riktigt nara. Det ar sjalvklart obehagligt och man undrar vad fan som hander. Vi var ett gang grannar som samlades nere pa garden och var sakerhetsvakt forklarade att militaren skot mot ett ungdoms/moppegang pa ca 50-70 personer som forsokte plundra och tanda eld pa det nyoppnade K-village (shoppingcenter) som ligger ca 60-70 meter fran vart hus!

Det ar relativt lugnt nu pa morgonen som det verkar - men det stora testet kommer val nar folk borjar vakna till liv efter gardagens massiva Lao Kao fylla och borjar fundera vad de skall rana och elda upp idag.

Jag laser manga kommentarer och forstummas over den enorma arrogansen manga skribenter har. Ni sitter hemma bakom tangetbordet, i den relativa tryggheten av den svenska villaidyllen, och pratar om antingen militarens inkompetens eller folkets "kamp". Till er finns det inte sa mkt att saga eftersom ni formodligen aldrig kommer forsta och sakerligen inte har vare sig vilja eller formaga att overhuvudtagat borja den tankebanan.

Att se sitt kvarter brinna, att ha skottlossning runt knuten, att inte kunna lamna vare sig byggnad eller stad eftersom alla bilvagar ut fran omradet har tagiits over av galna kriminella mobbar, det ger ett valbehovligt perspektiv. Ett perspektiv som ger fan i att peka finger hit och dit eller att alta om historiska revisioner eller diverse "guilt games" och framforallt ger insikten om att hur man an vrider och vander pa det som skett sa gar det aldrig att motivera. Det finns inget forsvar, ingen rationalisering och inga formildrande omstandigheter.

Thailand ar ett sargat land idag. Inte bara i praktisk bemarkelse. Visst ar den materiella och ekonomiska forlusten enorm. Kostnader som motsvarar vad det skulle kosta att ge helt gratis kvalitetsutbildning till alla under manga ar eller liknande har brunnit upp under natten. Tyvar ar den storsta kostnaden nagot som inte gar att mata i pengar, och nagonting som kommer ta betydligt mkt langre tid att aterhamta sig ifran - om det nagonsing kan bli detsamma. Det ogenerade hat som pyrt och nu spytt ut sin galla over landet har nog suddat ut manga leenden for en lang tid framat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att hatet bottnar i känslor av utanförskap i det egna samhället.

Detta har man försökt att hantera genom att sätta upp ett porträtt av Kungen i sitt hem ( "han är i alla fall vår kung").

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

The “healing process” begins with repression

In an earlier post, PPT referred to hardline yellow-shirt Democrat Finance Minister Korn saying that a “healing process” would soon begin. It is now clear that “healing” is actually enhanced repression.

First, arresting red shirts. Second, increased censorship. Third, a curfew in more than 20 provinces. Fourth, charges against people the government identifies as enemies. On the latter, The Nation reports that “The Criminal Court Wednesday approved the request of the Department of Special Investigation to issue arrest warrant against former prime minister Thaksin Shinawatra and nine other people on charge of terrorism. DSI director-general Tharit Pengdit said the nine other people wanted on the arrest warrant are Adisorn Piengket, Wiphuthalaeng Phattanaphumthai, Phayup Punket, Jeng Dokjik, Wichian Khaokham, Aree Krainara, Suksek Poltua, Surachai Thewarat and Rachata Wongyod.”

Expect even more arrests and repression. The Abhisit Vejjajiva government has no choice now. They cannot retreat in the face of continuing defiance.

http://thaipoliticalprisoners.wordpress.com/2010/05/19/the-healing-process-begins-with-repression/

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

en fråga till alla som verkar veta bäst på detta forum pratade me tanten o enligt henne ska de när de väl blir val vara så att dom gula svinen ska få 2 röster medans dom röda bara 0,5 va e de för djävla demokrati kyss mig i arselet

glimten som vill se en president...

Kan förstå hennes ilska mot överheten. Den är ganska vanlig på landsbyggden,

Men olika värde på rösterna finns inte.

Däremot väljs bara halva senaten i allmänna val, och den andra halvan utses.

Min sambo säger att för att få ställa upp i val krävs att man har universitets-

utbildning.

Är inte säker på att detta stämmer 2010.

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai protests: military crackdown only widens divide

Whatever the rights and wrongs of the issues – and the popular image of the redshirts as non-violent pro-democracy underdogs is woefully simplistic – normalcy will not be restored in Thailand until a genuine accommodation is reached between the two sides. Such an accommodation might take the form of a political deal, a power-sharing arrangement, or some kind of substantial decentralisation. Elections are needed, sooner rather than later, as part of this process.

Nobody should be fooled into thinking that this conflict is over. Whether the fires are quickly extinguished or continue to burn for many nights to come will depend on the willingness of the Thai authorities to act pragmatically, and to listen to voices of reason.

http://www.guardian.co.uk/world/2010/may/19/Thailand-redshirt-protests-military-crackdown

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag tror att hatet bottnar i känslor av utanförskap i det egna samhället.

Detta har man försökt att hantera genom att sätta upp ett porträtt av Kungen i sitt hem ( "han är i alla fall vår kung").

Ja där slog du huvudet på spiken en kort och bra analys

av samhället i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

CRES is set to announce curfew extension for 3 more days, Nation Govt House reporter

People will be banned on the street from today 21:00 - 05:00 in the morning from Thursday to Sunday

AFP: Thailand imposes curfew for three more nights

AFP: Thai authorities on Thursday imposed a curfew for three more nights in Bangkok and 23 other provinces

Blir till att sitta hemma på kvällarna..

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fortfarande bubblande kanslor - kom just hem fran att varit och handlat lite mat. Alisa passade pa att snacka med "vara" motorcykel killar som jag akt med varje dag i dryga 5 ars tid. Kommentarer som "brann ned hela skiten", "de maste betala", " de maste straffas", osv haglade. Forovrigt ar alla mackar i vart omrade stangda eller har "slut" pa bensin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som om baksmällan efter gårdagens inferno, satt in lite i varje fall. Hittar i varje fall inte specielt mycket nyheter om vad som händer just nu.

Satt och läste detta medan jag väntar på att gå till jobbet.

http://asiapacific.a.au/newmandala/

http://www.smh.com.a...00517-v9bt.html

Ambassadören i Australien är inte så glad över det skrivna.

Detta var också läsvärt:

http://www.thaivisa.com/forum/Abhisit-Prime-Minister-War-t367210.html

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

När ska de där maktgalna fegisarna avgå? Dax för nyval så att Thailand blir en demokrati igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny skottlossning i Bangkok

Brandrök vilade över Bangkok och skottlossning ekade på torsdagen, dagen efter det att militären drivit bort de regeringskritiska demonstranterna.

Thailändska soldater sköt i luften när de avancerade mot ett buddhisttempel. I templet hade många rödskjortor sökt skydd sedan de skingrats av soldater och deras ledare kapitulerat dagen innan. Skottlossningen väckte panik bland de upp emot 2 000 personer som uppgavs har samlats i templet, som ligger inom det område som de regeringskritiska rödskjortorna ockuperade fram till i onsdags.

Nio människor dödades i strider under onsdagen inne på tempelområdet, sade polisen. Myndigheternas officiella siffra är sju döda i Bangkok, men då har sannolikt inget av offren från templet räknats in.

Sex kroppar

På torsdagen låg sex kroppar uppradade inne på tempelområdet. Det är oklart vad som låg bakom dödsskjutningen där under onsdagens oroligheter. Militären har beordrat en utredning, sade en talesman.

Templet hade förklarats som vapenfri zon, men en AFP-journalist som var där strax innan striderna bröt ut såg svartklädda militanta demonstranter som slank in och ut ur området medan soldaterna letade efter protesterande som inte ville ge upp.

Över 30 byggnader i staden stacks i brand under oroligheterna och ett 18 våningar högt shoppingcenter låg på torsdagen i ruiner.

Det nattliga utegångsförbudet ska gälla i ytterligare tre nätter i Bangkok och 23 andra provinser, sade en armétalesman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154934.ab

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL; jag undrar ofta om du skämtar när du skriver. Jag menar allvarligt nu, ingen ironi.

Thaksvin och PA har gjort sitt för ett långt tag framöver.

Kommer du ihåg att bara för några dagar sedan fick dom som dom ville, PM Abhisit annonserade nyval i november.

Nu ser vi hur seriösa de röda PA egentligen var.

Jag hopas innerligt att PA ledare får det straff dom förtjänar! Straffet för uppvigling blir nog hårt.

Hej

Jag tycker forfarande att det fanns andra och bättre alternativ till den väg som regeringen valde i den här konflikten.

Om Thailand har ett fungerande rättsväsende som du och några till brukar påstå så vet vi ju redan vad straffet för såna här brott är eller hur.

Blir staffen annorlunda den här gången är det ju ännu ett bevis för att rättsväsendet är partiskt och korrumperat och behandlar eliten annorlunda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Samma demokrati strategi - Bara annan färg på tröjan..

Hej

Ja kunde apishit komma till makten på detta sätt är det ju inte konstigt att fler grupper försöker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

När ska de där maktgalna fegisarna avgå? Dax för nyval så att Thailand blir en demokrati igen.

Har det varit demokrati i Thailand ? Måste varit nåt jag missat. När var det?sad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det svåra for Thailand och thailändare nu är hur de ska komma vidare istället for att fastna i en Israel/Palestina liknande situation om vem som gjorde vad forst. Så mycket har gått fel de senaste 5 åren och i grunden är det nog den hierarkiska patroniseringskulturen som bär skulden till den undermåliga utbildningen som resulterar i fattigdom och korruption etc etc.

Alla på forumet håller med om att klasskillnaderna i Thailand är for stora och att kungahus och militär har for stort inflytande, att dra upp det om och om igen är tämligen meningslost.

Många anser att Thaksin/TRT hjälpte de fattiga och pratar vi om de fattiga i Nord och Nordost samt på kort sikt så håller nog alla med, med samma logik borde då alla hålla med om att Demokraterna inte är så dåliga då de till 99% fortsatte med samma politik. Det är därfor helt ofattbart att folk på forumet kan vara så fanatiskt enogda då vi pratar om två sidor med i stort sett lika korrupta politiker som dessutom for i stort sett samma unkna politik. Att de gula på forumet gapar om kommunister och de roda om fascister/militärdiktatur är forhoppningsvis bara ett tecken på en vilja att for skojs skull provocera men efter det som hänt de senaste veckorna är det väl inte särskilt skoj längre?

Hädanefter kommer jag att radera alla inlägg vars huvudsyfte är att provocera eller inlägg som är uppenbara forvrängningar av sanningen.

Nu sitter jag och väntar på flyget hem till Bangkok for att hämta upp familjen for vidare transport hem till byn. Likt en thailändsk politiker flyr jag alltså fältet efter mina fagra loften och låter mina kollegor hantera det polisiära och folkets ilska smile.gif .

Hej

Håller med dom det mesta du skriver men en sak tror jag att du har missuppfattat om regeringen Apishit, jag tror inte att det spelar någon

roll vilken politik dom för, folk i norr och nordost accepterar helt enkelt inte sättet dom kom till makten på.

Så vad han säger eller gör påverkar inte dessa människors syn på honom, han ska bort och folk vill välja ledare helt enkelt.

Så även om han sitter kvar mandatperioden ut och öser pengar över dessa grupper så tror jag inte att han vinner deras tilltro.

Vad det gäller diskussionerna på forumet så tycker jag inte att dom har varit så anstötande med tanke på vad som har hänt i Thailand.

Och att vi på forumet har folk som är för militär och emot, för rika och mot rika, för fattiga och mot fattiga, knallgula och illröda,

pro regering och anti är helt naturligt eftersom vi vistas i olika samhällsklasser i Thailand och har olika värderingar.

Och att utesluta eller censurera någon av dessa gruppers inlägg skulle vara att sopa thailands problem under mattan och ge en felaktig bild av läget i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

??? läser jag rätt? .."och precis som Burma så kommer även Thailand att få en demokratisk regering".

Det finns naturligtvis olika former av demokrati och jag är kanske inte så förvånad att just DU vill lyfta fram Burma som ett lysande exempel på demokrati. :huh:

Hej

Tanken var nog att även i ett land som Burma tror jag att demokratins krafter kommer att segra till slut, och jag är lika säker på att så blir fallet även i

Thailand, för man kan bara tillfälligt kväva och förhindra folks rätt till demokrati och fria val med militär, censur och hot, men i det långa loppet vinner

ändå folket över eliten och militären.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som moderator känner jag mig manad att svara. Känslorna svallar högt i Thailand, så även i denna tråd. Jag ser denna tråd som ett specialfall där det inte finns så stor anledning att ingripa. Föredrar att medlemmarna modererar sig själva i denna fråga.

Jag läser alla inlägg i denna tråd även om det är tidsödande, men avstår i regel egna inlägg. Ska man göra sig lite lustig kan man jämföra med polis och militär i Thailand som ofta bara står och tittar på ;)

Men det är bara min inställning, jag talar icke för andra moderatorer.

Det är anmärkningsvärt att vi närmar oss 6000 inlägg i denna tråd på mindre än två månader. Det saknar motstycke i forumets historia.

Herr Chang har talat.

Hej

Jag tycker att du har valt en bra taktik, för det som sker nu är dramatiskt och man får nog ha lite förståelse över att folk hetsar upp sig ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Håller med dom det mesta du skriver men en sak tror jag att du har missuppfattat om regeringen Apishit, jag tror inte att det spelar någon

roll vilken politik dom för, folk i norr och nordost accepterar helt enkelt inte sättet dom kom till makten på.

Så vad han säger eller gör påverkar inte dessa människors syn på honom, han ska bort och folk vill välja ledare helt enkelt.

Så även om han sitter kvar mandatperioden ut och öser pengar över dessa grupper så tror jag inte att han vinner deras tilltro.

Vad det gäller diskussionerna på forumet så tycker jag inte att dom har varit så anstötande med tanke på vad som har hänt i Thailand.

Och att vi på forumet har folk som är för militär och emot, för rika och mot rika, för fattiga och mot fattiga, knallgula och illröda,

pro regering och anti är helt naturligt eftersom vi vistas i olika samhällsklasser i Thailand och har olika värderingar.

Och att utesluta eller censurera någon av dessa gruppers inlägg skulle vara att sopa thailands problem under mattan och ge en felaktig bild av läget i landet.

Mvh Isan Lover

När skall du inse att detta inte är en klasskamp i verkligheten och de olika åsikterna finns i hela Thailand oavsett samhällsklass

Kan bara titta i min egen familj och släkt där det finns röda bland Bangkokdelarna, gula bland Isaan-delarna etc etc

Majoriteten i släkten hatar dock öppet och hjärtligt både de röda och gula förespråkarna

Dock har jag inte från någon hört att dom vill ha bort Abhisit den senaste tiden. Särskilt inte efter vad som hände under de senaste dagarna när de röda visade sitt rätta ansikte

Tjejens ena bror är vansinnig just nu på de röda. han var själv röd fram tills nyligen men efter att han bl.a förlorade jobbet igår p.g.a att det jättestora bygge han jobbade på som elektriker eldades upp vid Din Daeng och finns inte längre kvar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Skottlossning på tempelområdet - 9 döda

Nio människor dödades i strider under onsdagen inne på tempelområdet, sade polisen.

Myndigheternas officiella siffra är sju döda i Bangkok, men då har sannolikt inget av offren från templet räknats in.

http://www.gp.se/nyh...sning-i-Bangkok

Någon som vet mer om detta?

Samma artikel finns i SvD.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Tanken var nog att även i ett land som Burma tror jag att demokratins krafter kommer att segra till slut, och jag är lika säker på att så blir fallet även i

Thailand, för man kan bara tillfälligt kväva och förhindra folks rätt till demokrati och fria val med militär, censur och hot, men i det långa loppet vinner

ändå folket över eliten och militären.

Mvh Isan Lover

Problemet är att det långa loppet kan bli väldigt långt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Skottlossning på tempelområdet - 9 döda

Nio människor dödades i strider under onsdagen inne på tempelområdet, sade polisen.

Myndigheternas officiella siffra är sju döda i Bangkok, men då har sannolikt inget av offren från templet räknats in.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.372884-ny-skottlossning-i-Bangkok

Någon som vet mer om detta?

Som jag forstod det igar sa var det mannsikor som skadats under atertagandet av Rachaprasong och att kropparna sedan tagits till templet. Dvs inga strider inne i templet. Det var 4 utlandska journalister som tog skydd i templet och rapporterade via telefon och ingen av dem namnde nagot om strider inne pa tempelomradet. Dock bekraftade de att doda bars in utifran.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt sätt kommer jag att tänka på ordet "Apatisk" när jag läser Isan Lovers inlägg.

Inte en tillstymmelse till känslor eller rädsla över vad som sker just nu.

Bara konstaterande av saker ur hans perspektiv.

"Skrämmande" är nästa ord jag kommer att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...