Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Om ni, herrar moderatorer, slutar jobba bara för att det är mycket att göra, så går det snart överstyr här med alla dessa svallande känslor.

Det är för mycket allvar för att lämna forumet vind för våg. Det är nog många som vill ha kontinuerlig information om läget samt balanserade kommentarer.

Jag skulle vilja säga - moderera hellre en gång för mycket nu än en gång för lite.

Det är faktiskt inte konstigt att vara rädd om man sitter i Thailand och då behövs inga spydigheter från ett tryggt Sverige.

FÖr att underlätta och snabbare hitta inlägg som går över gränsen så får ni väldigt gärna rapportera dessa till oss. Sedan finns det ju ingen generell lag för vad som är dåliga inlägg även om det ibland är uppenbart för det flesta.

Så som sagt, rapportera gärna om inlägg går över gränsen. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ganska civilt idag tycker jag, Borde inte behövas nån städning.

Annat mot fredag och lördag kvällar :P

Det var nog inte så farligt som det såg ut. Dök ner på fel plats kanske. Min färgglada uppmaning gäller ändå. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frågan är om man kan kalla de som är kvar för "demonstranter"?

Hur många av dem som ställer till jävelskap och bränner är inhyrda huliganer, allmänt slödder eller hårdkokta gangsters som utnyttjar tillfället?

Hur många av dem som ställer till jävelskap och bränner är fattiga risbönder, kvinnor och barn som tidigare utgjort majoriteten?

Du kan säkert kalla upp en hel armè på många tusen Yabaapundare bara i Bangkok som gör vad som helst för de där blå pillerna.

Vad kostar det att leja en mördare i Bangkok? (bara läst från tveksamma källor, men dyrt verkar det inte va).

Det finns många gangstergäng i Bangkok iallafall jag tvekar ligger hemma och gömmer sig när det finns läge att gå helt bananas på stan när det tillomed finns en mobb att gömma sig i.

Eftersom det är i deras hemstad har de alltid något råtthål att gömma sig i, och risken för att någon enskild skall kunna tas för t.ex. ATM-plundring måste ju vara minimal.

Dessutom undrar jag lite hur alla kan vara så säkra på Thaksins skuld? Det känns nästan lite som - Bränn häxan så försvinner alla problem.

Även om han säkerligen spelar en viss roll är han ändå bara en man. Han är väldigt rik, men inte obeskrivligt rik längre då de flesta av hans tillgångar fortfarande är frysta i Thailand.

Men hur mycket kan han egentligen styra det hela från sitt ständiga kringflackande i världen? Han är maskot och sponsor, men kan han lastas för att det spårat ur så här?

Jag vill mig minnas att det fanns rödtröjor före det här som inte alls gillade Thaksin men ställde sig bakom kravlistan ang konstitution och nyval som då var gällande. (de har nog tagit sitt förnuft tillfånga nu hoppas jag och beblandar sig inte med UDD igen).

Visst kan det jag skriver mycket väl vara fel, men jag har fortfarande inte sett mycket mer än spekulationer om Thaksins skuld. Det är mycket tacksamt att ha en häxa att skylla på så man kan flytta fokus från andra saker rent PR-mässigt. Framför allt lurar du dem som vill tro på dig direkt utan någon större ansträngning.

Jag tror det finns fler fula, mycket rika och inflytelserika fiskar i vattnet.

Men för att återgå till ingressen, är de "demonstranter"?

Jag har egentligen aldrig förespråkat våld, men nu får det fan vara nog. Huliganer som bränner och plundrar är grovt kriminella och skall behandlas därefter.

Det borde inte vara så svårt att skilja på de fredliga demonstranterna och de som bara tar det för en ursäkt att sprida kaos.

Hej

Du har helt rätt falangerna överskattar Thaksins betydelse i kampen mellan fattiga och rika, antagligen för att dom inte vill erkänna att deras

semesterparadis är ett av världens mest ojämlika länder med enorma klyftor.

Och då är det bättre att hänga på landets elit och se fattiga människor som terrorister som ska avlivas eller fängslas, och bara thaksin hålls borta och

militären klarar att hålla landets underklass i schack så kan utsugningen och utnyttjandet av landets fattiga pågå några år till eller längre.

Du har haft samma uppror av fattiga i många av asiens länder t.ex indonesien och filippinerna och dom har hanterats på samma sätt av rika monoriteter som

försvarar sina priviligerade liv med militärinsatser.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hörde ett intressant radioprogram på P1 om Thailand. Först var det en lägesrapport varefter sättet att skingra folkmassorna diskuterades.

Det hela avslutades med en diskussion om Sveriges vapenexport till Thailand.

Direktlänk som kan öppnas med t.ex. VLC http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=2374477&codingformat=.m4a&metafile=asx

Annars klicka här http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

Välj sedan Rödskjortorna i Thailand ger upp sin kamp. 17-timmen (14:29)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Dom kanske kom på att om dom inte har någon UDD-ledare eller ens sistahandsvalet Thaksin utanför fängelsemurarna så blir det svårt att ha en diskussion om en lösning på det rådande problemet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser detta så får man inte alls intryck av att han har några intentioner på att avgå. Vilket jag personligen tycker är bra.

Frågan är dock vad som kommer att hända framöver. Blir det nyval i November i alla fall?

Man har ju hört Korn säga att man ska fortsätta med sin 5-stegs-plan efter att demonstrationerna upphör idag.

Hinner Abhisit dra några konkreta förändringar i parlamentet, för att utjämna klyftor och minska sociala skillnader, innan parlamentet upplöses?

Om han hinner, under vilket mandat skulle detta ske om demokraterna upplöses?

Eller har vi en fortsatt turbulent tid att se fram emot med allehanda politiska utspel fram till ordinarie val nästa år?

Jag tror att Abhisit har allt att vinna på att fortsätta sin försoningsplan och utlysa nyval i november.

Om han gör detta ser alla att han är en man vid sina ord och alla UDDs propagandatal bara var trams.

Tror att han skulle vinna massor av sympatier och kanske göra ett kanonval.

Hinner han dessutom med att dra några av sina nya åtgärder för att motverka klasskillnader så ännu bättre.

Trots att det kommer finnas en del puckon som kommer att hävda att han inte gör det med ärligt uppsåt.

Vore nog bra med ett nyval i november. Även om det känns tidigt efter denna dags turmult. Hoppas att det blir med utländska observatörer bara. Samt en ärlig plan att bekämpa korruption.

Tror också att Abhisit skulle fixa det bra, men det är nog för infekterat för att det ska fungera. Därför tror jag inte att det får en chans. Men jag skulle gärna se ett försök. Risken är att han kommer ikläm mellan både de gula och röda är förstås uppenbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo den här regeringen eller ska vi kalla det Maktstrukturen i avsaknad av bättre namn har ju verkligen bevisat att dom kommer sitta kvar oavsett hur många dom måste döda, Vi kommer nog inte se fria val på länge. Lagom till nästa val slutet 2011 så kommer nog en läglig militärkupp för att bibehålla makten och undvika val där dom röda vinner.

Hej

Så är det, och blir det några val så kommer dom att bli riggade, jag tror inte ens att oppositionen får vara med, det blir nog domstolar och EC som fixar en

majoritet åt aristokraterna.

Men vi får ha tålamod tiden arbetar alltid för folket och precis som Burma så kommer även Thailand att få en demokratisk regering i framtiden.

Och till dom som firar den här thailändska katastrofen som en seger så vet man nästan inte vad man ska säga, men man får väl skylla det på låg ålder och

oförstånd, för det här är långt ifrån avslutat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helt rätt falangerna överskattar Thaksins betydelse i kampen mellan fattiga och rika, antagligen för att dom inte vill erkänna att deras

semesterparadis är ett av världens mest ojämlika länder med enorma klyftor.

Och då är det bättre att hänga på landets elit och se fattiga människor som terrorister som ska avlivas eller fängslas, och bara thaksin hålls borta och

militären klarar att hålla landets underklass i schack så kan utsugningen och utnyttjandet av landets fattiga pågå några år till eller längre.

Du har haft samma uppror av fattiga i många av asiens länder t.ex indonesien och filippinerna och dom har hanterats på samma sätt av rika monoriteter som

försvarar sina priviligerade liv med militärinsatser.

Mvh isan lover

Att falangerna överskattar Thaksins betydelse var väl inte så konstigt. Att de röda gjorde det var mycket konstigare tycker jag, de borde haft mera insikt än så.

Lite stöd ska du få av mig. Jag tror inte att militären och de mest korrumperades dagar kommer att vara så länge till i Thailand. Utan jag tror på en demokratisk utveckling. Inte genom att skapa motsättningar utan genom samarbete och justa demokratiska val. Där är vi kanske inte överens om hur det ska gå till. Det som kan förstöra det är att oroligheterna fortsätter, det gynnar bara de mörka krafterna.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Force majeure (French for "superior force"), also known as cas fortuit (French) or casus fortuitus (Latin),[1] is a common clause in contracts which

essentially frees both parties from liability or obligation when an extraordinary event or circumstance beyond the control of the parties,

such as a war, strike, riot, crime, or an event described by the legal term "act of God" (e.g., flooding, earthquake, volcanic eruption), prevents one

or both parties from fulfilling their obligations under the contract.

Det går alltid att förhandla bort sådana klausuler till rätt pris, vilket säkerligen gjorts med tanke på Thailands turbulenta historia. Praktexempel på försäkring som utlösts vid extraordinär händelse finns, för den konspiratoriskt lagda, på följande länk - WTC Insurance Scam

Sen tycker jag personligen det vore rätt patetiskt om media börjar prata om förlorade byggnadsvärden (avseende banker, lyxiga hotell och köpcentras etc.) när det finns så många andra problem att fokusera på. Fortsätter, eller förvärras, oroligheterna kommer det inte vara den rika minoriteten av byggherrar och/eller fastighetsägare som drabbas hårdast ekonomiskt, som alltid kommer de mindre bemedlade vara de stora förlorarna, oavsett om de är butiksbiträden, kontorsslavar, bönder eller andra Thailändska arbetare.

Mer oroväckande torde vara att mordbrännarna gett sig på viktig infrastruktur, ex. The Metropolitan Electricity Authority in Klong Toey [Bangkok Post], vilket noteras av talesman Duguid; “We are deeply concerned that Red Shirt supporters have engaged in arson, targeting the electricity infrastructure and media outlets" [Bloomberg].

Banker, hotell och köpcentras finns det ett överflöd av i Bangkok, den rika eliten hittar nog nya ställen att spendera sina pengar på. Skulle det dock, mot förmodan, inte finnas tillräckliga möjligheter att förslösa kapitalet på plats i Thailand kan de ju alltid göra som medborgarrättskämpen Thaksin och fara till Paris för att hitta lite dyrgripar. :ironi:

Eller... hemska tanke... skänka lite av överflödet till några, nyligen blivna, föräldralösa barn ute på landsbygden.

Ändrades av erka
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alldeles utmärkt om du förmedlar vad som händer.

Tyvärr så förmedlar du ganska ofta vad du tycker om ena sidan i stridigheterna, vissa delar av landet och vissa medlemmar här på MPR.

Alla vill veta vad som händer inte vad vi tycker om varandra.

Tidigare i denna tråd så begärde vissa medlemmar här på MPR att jag skulle bevisa min yrkeskompetens, de menade att jag inte kunde sköta mitt jobb. Jag skickade ett tiotal länkar till Joints med exempel på artiklar jag legat bakom. Han fann dem objektiva.

Här på MPR förbehåller jag mig rätten att ventilera mina personliga åsikter. De kanske inte stämmer med andras åsikter och jag har blivit kallad för allehanda invektiv här vilket jag kan ta men jag accepterar inte att någon påstår att jag inte sköter mitt jobb på ett korrekt sätt.

De senaste månaderna har jag jobbat som frilans för en nyhetsbyrå med att bland annat sortera och värdera all den information, de bilder och filmer som kommer in. Jag kan lova dig att vi kasserar 95 % och går bara ut med det som vi är näst intill 100 % säkra på.

En del av denna överflöds information, som vi kanske bara var 80 % säkra på har jag innan delgett medlemmarna här på MPR men jag tröttnade på att få skit för det eftersom det kanske passar in i den världsbilden som den medlemmen har, så jag slutade med det och ventilerar nu bara mina åsikter här och retas med vissa medlemmar när jag ser hur deras argument blir tokigare och tokigare för för varje inlägg de postar.

Funderar på att lägga alla min poster under morgondagen från "Den röda sidan" eller "Den gula sidan" men jag tror inte det blir så, dagens situation i Thailand är för allvarlig för att betrakta från ett så ensidigt perspektiv

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare i denna tråd så begärde vissa medlemmar här på MPR att jag skulle bevisa min yrkeskompetens, de menade att jag inte kunde sköta mitt jobb. Jag skickade ett tiotal länkar till Joints med exempel på artiklar jag legat bakom. Han fann dem objektiva.

Här på MPR förbehåller jag mig rätten att ventilera mina personliga åsikter. De kanske inte stämmer med andras åsikter och jag har blivit kallad för allehanda invektiv här vilket jag kan ta men jag accepterar inte att någon påstår att jag inte sköter mitt jobb på ett korrekt sätt.

De senaste månaderna har jag jobbat som frilans för en nyhetsbyrå med att bland annat sortera och värdera all den information, de bilder och filmer som kommer in. Jag kan lova dig att vi kasserar 95 % och går bara ut med det som vi är näst intill 100 % säkra på.

En del av denna överflöds information, som vi kanske bara var 80 % säkra på har jag innan delgett medlemmarna här på MPR men jag tröttnade på att få skit för det eftersom det kanske passar in i den världsbilden som den medlemmen har, så jag slutade med det och ventilerar nu bara mina åsikter här och retas med vissa medlemmar när jag ser hur deras argument blir tokigare och tokigare för för varje inlägg de postar.

Funderar på att lägga alla min poster under morgondagen från "Den röda sidan" eller "Den gula sidan" men jag tror inte det blir så, dagens situation i Thailand är för allvarlig för att betrakta från ett så ensidigt perspektiv

Du gör ett bra jobb. :great:

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare i denna tråd så begärde vissa medlemmar här ....

...

...men jag tror inte det blir så, dagens situation i Thailand är för allvarlig för att betrakta från ett så ensidigt perspektiv

Fortsätt med dina nyheter och att vara den du är.

Tack för din fina insats att förmedla nyheter och sansade åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Kan förstå de rödas frustration.

Men att bränna ned dessa byggnader...

vilket otroligt nederlag för Thailand

om de röda inte passar sig blir de kanske terroristklassade på riktigt

Så dom blev terroristklassade på lossas innan? Var det inte hela terroristsnacket som var argumentet till att Apeshit sände in militären på sin mindre värda del av befolkningen.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan! Inte undra på att folk bränner ner hela stan. Ett under att journalisterna inte deltar i bränneriet.

27 byggnader har bränts och plundrats, ett par av dem är totalförstörda.

"Hela stan" består antagligen av några tusen kåkar i den storleken som bränts och 100-tusentals till.

"Folk" i din kommentar är vilka då, Allmänheten, eller en handfull Röda extremister?

Journalisterna vet nog bättre än att terrorisera laglydiga bangkokbor.

Din ryktesspridning ger jag inget för, den är för genomskinlig.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Jag har hört att IL i ren upphetsning överlämnade sig till polisen. crazy.gif

Den var bradance1.gifbiggrin.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Force majeure (French for "superior force"), also known as cas fortuit (French) or casus fortuitus (Latin),[1] is a common clause in contracts which

essentially frees both parties from liability or obligation when an extraordinary event or circumstance beyond the control of the parties,

such as a war, strike, riot, crime, or an event described by the legal term "act of God" (e.g., flooding, earthquake, volcanic eruption), prevents one

or both parties from fulfilling their obligations under the contract.

Det finns försäkringar mot force majeure också.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Finns det någon juridiskt kunnig här som vet om Thaksin kan arresteras i typ europeiska länder och utlämnas till Thailand på dessa grunder nedan ?

Eller kan han (ve och fasa får ej hända) begära och få politisk asyl i Sverige?

Court approves arrest warrant against Thaksin, 9 others on terrorism charge

The Criminal Court Wednesday approved the request of the Department of Special Investigation to issue arrest warrant against former prime ministerShinawatra and nine other people on charge of terrorism.

DSI director-general Tharit Pengdit said the nine other people wanted on the arrest warrant are Adisorn Piengket, Wiphuthalaeng Phattanaphumthai, Phayup Punket, Jeng Dokjik, Wichian Khaokham, Aree Krainara, Suksek Poltua, Surachai Thewarat and Rachata Wongyod.

http://www.nationmul...t-30129803.html

Thaksin's arrest warrant delayed

OK Det här kom nu, men frågan kvarstår och blir hypotetisk

Jag har hoppat in just där ditt inlägg fanns så jag vet in te om någon svarat senare.

Om en nationell domstol efterlyser en person och denna efterlysning skickas till Interpol, ja då måste Interpol hantera den. Om Interpol finner att efterlysningen är rimlig (dvs. inte t.e.x. en politisk flykting som t.e.x Kina vill ha tillbaka för att döma för politiska brott) ja då måste alla länder anslutna till Interpol omhänderta den efterlyste och skicka honom/henne till det land personen är efterlyst i.

I Thaksins fall kan man diskutera hur Nicaragua kommer hantera en sådan förfrågan. Det är synnerligen känsligt att inte omhänderta honom. Å andra sidan har han ju köpt ett diplomatiskt pass och just diplomater skall det till mycket särskilda skäl för att omhänderta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ok. :)

Nej det är inte på det viset. PAD vill det men det kommer inte att bli så. Eftersom det inte är demokratiskt.

Dom fick inte igenom det på grund av att det skulle vara för uppenbart att det inte är demokratiskt.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Lika goda kålsupare bägge 2.men det var di gule som började skiten med å stänga flygplatsen ifjol :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan! Inte undra på att folk bränner ner hela stan. Ett under att journalisterna inte deltar i bränneriet.

På sätt och vis deltog de ju när mobben satte fyr på byggnaden som hyser Channel 3, ett drygt 100-tal satt ju fast därinne. Mobben förklarade ju "open season" på alla journalister så det gäller att hålla en låg profil.

Ett antal journalister har dödats i Bangkok under de senaste veckorna och massvis har skadats men vad jag vet så har alla uppträtt proffsigt och inte fallit för någon "frestelse" att delta på någon sida utan bara göra sitt jobb. De borde få någon sorts respekt av dig också även om deras reportage inte faller dig i smaken alla gånger,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Mai Chai: Saknar dina rapporter och de "rykten" du delat med dig av.

Alla rätt till personliga kommentarer på forumet, alla har åsikter och de behöver ventileras!

När åsikter och rykten framställs som om de vore fakta blir jag less.

Godnatt, klockan e strax 4 dags att sova en stund/ Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu brinner Big C intill Central World också.

"Big C, Rajdamri, which is opposite CentralWorld, was torched early this morning.

The flame has spread to the second floor and has yet to be contained as of this reporting due to its block structure like CentralWorld on the opposite site, which now sees flame dying down after more than 8 hours' burning according to the Thai Rath website."

Bkk post

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

okey :) du ser inte så svårt att svara på

men hur kommer de att bli då nån som vet för som de e nu så e de ju PAD som bestämmer eller

PAD bestämmer ingenting, de är precis som UDD ett gäng idi*ter.

PAD har en politisk gren New Politics Party, de har inga mandat i parlamentet och har inga poster i regeringen. PAD bestämmer inte över någonting.

Men jag är rädd för att efter de rödas bärsärkargång i Bangkok så ökar stödet för PAD och NPP och de kan säkert få ett antal mandat vid nästa val tack vare UDD,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...