Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Hur vet du att dom "naturligtvis" representerar fler än sig själv?? Du borde kanske säga "antagligen".

Och dom på landsbygden som delar deras åsikter kanske inte delar deras sätt att framföra åsikterna.

mvh. Lars

OK du har helt rätt.

Jag borde ha skrivit `antagligen´, och att de flesta på landsbyggden kanske inte vill åka till Bangkok och demonstrera.

Därför skulle ett nyval vara bra för att få veta vem Thailands folk har mest förtroende för.

Abhisit eller Puea Thai.

Det är väl ingen som vet detta nu?

Vi vet bara att regeringen Abhisit inte vill lämna ifrån sig regeringsmakten förrän

nästa års budget är beslutad av parlamentet, och årets befordringar av generaler

och domare har gjorts, av regeringen.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Varför tror du det? Bara för att det låter bra eller för att det är önsketänkande?

Lite exempel från Sverige.

Göteborg 2001

16 000 pers samlades för att Sverige skulle lämna EU. Hände inte. Motsvarar ca 400 000 i Bangkok. (baserat på befolkningsmängderna 450k resp 12 milj.)

Oktober 1992

200 000 (motsvarar 1.4 miljoner i Thailand) demonstrerade mot nedskärningar i ersättningar till arbetslösa och sjuka. Hjälpte inte

Washington 2009

Upp emot en miljon protesteradde mot Obama förra året. Motsvarar ca 500 000 i Bangkok. Hjälpte inte.

Faktum är att en liten skitklick på 30 000 i Bangkok inte är ett större påtryckningsmedel ur sitt antal sett.

Däremot så är det det sett utifrån de våldsamheter och umbäranden de utsätter samhället för.

Så länge demonstrationerna var fredliga innebar de heller inga problem för folk.

När de däremot började belägra platser, storma parlamentet, hälla blod på gator och agitera för våld startade alla problem.

Så du menar att Thaksin var den ende regeringschefen i världen som var mera demokratisk än de svenska politiska makthavarna?

Thaksin utlyste nyval 2006 för att 30.000 Gula demonstrerade och krävde hans avgång,

trots att han hade 3 år kvar till nästa ordinarie val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att Thaksin var den ende regeringschefen i världen som var mera demokratisk än de svenska politiska makthavarna?

Thaksin utlyste nyval 2006 för att 30.000 Gula demonstrerade och krävde hans avgång, trots att han hade 3 år kvar till nästa ordinarie val.

Vad får dig att tro att jag menar det? Jag svarade inte på något om Thaksin. Jag svarade på ett påstående du skrev som inte hade med Thaksin att göra.

Men det finns säkert andra regeringschefer som utlyst nyval t.o.m utan att folk demonstrerat.

Så Thaksin är inte den enda som var "mer demokratisk än de svenska politiska makthavarna".

Men iofs så hade kanske demokraterna också utlyst nyval omedelbart om man var säkra på egen majoritet.

Frågan är väl om Thaksin utlyst nyval om han bara hade 30-40% av väljarna och satt i en osäker koalition?

Vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hur har läget varit idag? Stämmer det att dom gått med på att FN ska vara med och medla? Sorry, har inte hunnit lusläsa tråden idag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mer och mer att den här tråden borde läggas ner. Här raljerar dom olika sidorna på i en nästan förtalsaktig anda och moderatorerna låter det mesta passera obemärkt. Tror att många som skriver just på den här sidan har skaffat sig ett djupt förakt mot några som man innan denna tråden startades, var ganska bundis med. Tycker att många står benhårt bakom sin "svenska" politiska åsikt här i denna tråd och därmed kan tråden dikvalificera sig själv som en svensk politisk tråd.

Tyvärr tror jag fortfarande att detta är början på en lång och otrevlig tid för Thailand och dess invånare.

Ändrades av b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mer och mer att den här tråden borde läggas ner. Här raljerar dom olika sidorna på i en nästan förtalsaktig anda och moderatorerna låter det mesta passera obemärkt. Tror att många som skriver just på den här sidan har skaffat sig ett djupt förakt mot några som man innan denna tråden startades, var ganska bundis med. Tycker att många står benhårt bakom sin "svenska" politiska åsikt här i denna tråd och därmed kan tråden dikvalificera sig själv som en svensk politisk tråd.

Tyvärr tror jag fortfarande att detta är början på en lång och otrevlig tid för Thailand och dess invånare.

Håller med vissa har blivit mer eller mindre "FANATISKA"!!! :crazy:

Undrar om dessa är lika när det gäller upplopp,val eller andra händelser i Svedala?

Då är väl ett bra tips "LITE LUGNANDE AV DOKTORN"!!! :crazy:

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hur vet du att dom "naturligtvis" representerar fler än sig själv?? Du borde kanske säga "antagligen".

Och dom på landsbygden som delar deras åsikter kanske inte delar deras sätt att framföra åsikterna.

mvh. Lars

Ännu en bortkastad karma. Jaja.. du får passa på och njuta av den.

Jag tänkte bara säga att jag vet flera på landsbygden stödjer demonstrationerna, men kan inte eller vill inte delta. Så då kan vi konstatera att din sista mening borde ändras till:

Och dom på landsbygden som delar deras åsikter kanske inte alla delar deras sätt att framföra åsikterna.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför skulle ett nyval vara bra för att få veta vem Thailands folk har mest förtroende för.

Abhisit eller Puea Thai. Det är väl ingen som vet detta nu?

Vi vet bara att regeringen Abhisit inte vill lämna ifrån sig regeringsmakten förrän

nästa års budget är beslutad av parlamentet, och årets befordringar av generaler

och domare har gjorts, av regeringen.

Lite information.

Man har inte val alltför ofta i demokratier eftersom det:

- dels är kostsamt att hålla valen;

- dels för att man vill att politiker ska göra annat är driva valkampanjer, men främst;

- att ge valda regeringar möjlighet att genomdriva sin politik under mandatperioden.

Om val hade hållits för att se vilka folk stöder, och bara detta, så hade man annars kunnat hålla val varje månad.

Och låtit någon annan sköta landet. T.ex kungen eller militären.

Detta tycker vanligtvis folk inte är så bra så därför låter man regeringstillsatta ställföreträdare sköta myndigheter istället.

Och därför låter man regeringar sitta i ungefär 3-4 år innan man genomför nya val.

Då till din fråga om vem som har folkets förtroende och hur stort detta är.

Svaret är som följer: 2007 hölls senast val i Thailand och då fick Puea Thai ca 39.6% i partivalen medans Demokraterna fick lite mer, 39.63%.

Regeringsbildandet tog sig därefter först form genom en koalition med Puea Thai och några mindre partier.

Och senare genom att Demokraterna ingick i koalition med samma, mindre, partier.

Ryktesvis efter diverse lobbyverksamhet från militär och andra intresseorganisationer.

Nästa gång val hålls 2011 om inget annat händer.

Då får vi nya valresultat som vi kan ifrågasätta om vi vill.

Untitled-1.gif

Edit:

För första gången någonsin fick jag lägga till en ironiskylt eftersom det tydligen finns de som inte klarar att uttyda detta

ur även de mest uppenbara meddelanden. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite information.

Man har inte val alltför ofta i demokratier eftersom det:

- dels är kostsamt att hålla valen;

- dels för att man vill att politiker ska göra annat är driva valkampanjer, men främst;

- att ge valda regeringar möjlighet att genomdriva sin politik under mandatperioden.

Om val hade hållits för att se vilka folk stöder, och bara detta, så hade man annars kunnat hålla val varje månad.

Och låtit någon annan sköta landet. T.ex kungen eller militären.

Detta tycker vanligtvis folk inte är så bra så därför låter man regeringstillsatta ställföreträdare sköta myndigheter istället.

Och därför låter man regeringar sitta i ungefär 3-4 år innan man genomför nya val.

Då till din fråga om vem som har folkets förtroende och hur stort detta är.

Svaret är som följer: 2007 hölls senast val i Thailand och då fick Puea Thai ca 39.6% i partivalen medans Demokraterna fick lite mer, 39.63%.

Regeringsbildandet tog sig därefter först form genom en koalition med Puea Thai och några mindre partier.

Och senare genom att Demokraterna ingick i koalition med samma, mindre, partier.

Ryktesvis efter diverse lobbyverksamhet från militär och andra intresseorganisationer.

Nästa gång val hålls 2011 om inget annat händer.

Då får vi nya valresultat som vi kan ifrågasätta om vi vill.

No Buzzerw. kanditera till folkminister LOS?

Dessa kunskaper Du sitter inne med måste väl Främja folket i Thailand?

Mvh Svampen"en vanlig turist" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mer och mer att den här tråden borde läggas ner. Här raljerar dom olika sidorna på i en nästan förtalsaktig anda och moderatorerna låter det mesta passera obemärkt. Tror att många som skriver just på den här sidan har skaffat sig ett djupt förakt mot några som man innan denna tråden startades, var ganska bundis med. Tycker att många står benhårt bakom sin "svenska" politiska åsikt här i denna tråd och därmed kan tråden dikvalificera sig själv som en svensk politisk tråd.

Tyvärr tror jag fortfarande att detta är början på en lång och otrevlig tid för Thailand och dess invånare.

Jag tycker det är jättetråkigt om folk skaffar sig ett "djupt förakt" mot andra på grund av åsikter förmedlade här.

Jag tycker personligen att IL, och Bossej och några andra har helknasiga världsbilder (och - i mina ögon - väldigt simplistiska sådana) men

föraktar inte dem för det. Tar gärna en öl med båda dessa herrar och fortsätter diskussionen om hur fel de har. :)

Förhoppningsvis är folk i gemen vuxna av sig och klarar att både dela ut och ta lite skit, utan att man låter det påverka sig alltför mycket.

Om man inte fixar det så är man nog alldeles för labil för att diskutera på forum. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag tror och hoppas att det är en enskild händelse men bara för den sakens skull ska man väl inte undslippa fördömande? Hur nyanserat hade du reagerat om en "guling" hade gjort samma sak?

Det hoppas jag med och att det bra finns bilder från en händelse stödjer det. Läser man däremot vissa responser både här och på internet och inte allra minst på AB:s löpsedel så kan man inte tro det. Det pratas om hur röda använder barn som sköldar m.m.

Visst kan jag koka till ibland, men jag tror ändå att jag kan skilja på enskilda individers agerande och ett systematiskt fel.

Jag veta att röda som stödjer demonstationerna har reagerat på att det finns barn på demonstrationsområdet. Denna händelse lär fördömas av samma personer i betydligt högre ordalag. Så jag är övertygad om att de allra flesta röda känner likadan för sina barn som vem som helst. Jag tror att de flesta är där för att ge sina barn en bättre framtid inte för att få dom skjutna.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Dom pratade precis om händelsen på Peoples channel. Dom fördömde den och sa att pappan kan inte vara helt frisk.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Peace hopes fading

Angry reds boo off leaders'attempts to talk peace; govt: Protesters must leave Rajprasong before any talks; Thaksin allegedly makes demands which govt saysit cannot accept

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/19/politics/Peace-hopes-fading-30129689.html

Okay needed to sell used typres

CRES move intended to stop widespread burning by red shirts

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/19/politics/Okay-needed-to-sell-used-typres-30129690.html

Fresh list of 43 firms, individual issued by CRES

The Centre for Resolution of the Emergency Situation (CRES) has issued a second list of 43 companies and individuals allegedly involved in the financing of the red shirts, and has barred them with immediate effect from conducting any financial transactions.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/19/business/Fresh-list-of-43-firms-individual-issued-by-CRES-30129712.html

Death toll in protests rise to 68

Sixty-eight people have been killed in clashes between soldiers and red-shirt protesters since April 10, with 37 of them having been killed in the latest sparring near the Rajprasong rally site, Erawan Emergency Medical Centre's director, Phetpong Kamjornkitjakarn, said yesterday.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/19/national/Death-toll-in-protests-rise-to-68-30129708.html

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Nästa gång val hålls 2011 om inget annat händer.

Då får vi nya valresultat som vi kan ifrågasätta om vi vill.

Untitled-1.gif

heat.gif Denna tråd kan nog hålla på lääääääääääääääääääänge :)

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det hoppas jag med och att det bra finns bilder från en händelse stödjer det. Läser man däremot vissa responser både här och på internet och inte allra minst på AB:s löpsedel så kan man inte tro det. Det pratas om hur röda använder barn som sköldar m.m.

Visst kan jag koka till ibland, men jag tror ändå att jag kan skilja på enskilda individers agerande och ett systematiskt fel.

Jag veta att röda som stödjer demonstationerna har reagerat på att det finns barn på demonstrationsområdet. Denna händelse lär fördömas av samma personer i betydligt högre ordalag. Så jag är övertygad om att de allra flesta röda känner likadan för sina barn som vem som helst. Jag tror att de flesta är där för att ge sina barn en bättre framtid inte för att få dom skjutna.

Sug i dig Lao Kao...jag håller med dig. Se det som ett undantag. :-)

Jag tror inte en sekund att det är typiskt röda att äventyra sina barn som på bilderna. Det är en idi*t som borde bli av med vårdnaden om barnet..om det nu är hans eget barn.

Den här händelsen kan man inte skylla på "en röd"

Däremot tycker jag fortfarande att det är hål i huvudet att ta med sig barn in på ett demonstrationsområde där det finns risk för konfrontationer.

Jag tror dock inte det heller kan hänföras till "de röda" Det är omdömeslösa människor i allmänhet.

Alla vi som varit i Thailand har väl sett hur man skickar upp 4-5 barn, ofta väldigt små, på en moppe och kör iväg i full fart eller lastar flaket fullt med småbarn och kör i full fart till beachen.

Det är nog den allmänna mentaliteten; inte färgen på skjortan som gör att man hanterar barnen som bilderna och videon visar.

Nu kommer kanske IL eller någon annan rödskjorta säga "man måste väl kunna ta med sig barnen på en demonstration" Till det svarar jag :spy:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är jättetråkigt om folk skaffar sig ett "djupt förakt" mot andra på grund av åsikter förmedlade här.

Jag tycker personligen att IL, och Bossej och några andra har helknasiga världsbilder (och - i mina ögon - väldigt simplistiska sådana) men

föraktar inte dem för det. Tar gärna en öl med båda dessa herrar och fortsätter diskussionen om hur fel de har. :)

Förhoppningsvis är folk i gemen vuxna av sig och klarar att både dela ut och ta lite skit, utan att man låter det påverka sig alltför mycket.

Om man inte fixar det så är man nog alldeles för labil för att diskutera på forum. :)

Bra sagt! Jag tycker inte likadant som du men det betyder inte att jag tycker illa om dig, visst vi tänker olika men det ska väl inte hindra oss från att kunna diskutera på ett vettigt sätt. Ursäktar stavfel då jag inte använt svenska på väldigt länge =)! (Om jag har tur så har jag inte stavat fel någonstans =)!!! )

MVH BoBBo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...