Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Konflikten är inte slut än och det kan nog vara smart att inte utse vinnare och förlorare ännu.

Jag är långt ifrån säker på att regeringen kommer att dra det längsta strået.

Mvh Isan Lover

Oavsett hur det kommer att sluta så kan väl ingen med minsta tillstymmelse till hjärnfunktion påstå att det finns någon vinnare?

Det måste väl ha framgått även för dem som bär på skygglappar av Guds nåde att det bara finns förlorare i den här konflikten?

Det som pågår och har pågått är inte något annat en en stor tragedi.

Även om det inte är en personlig sådan så är det likväl en tragedi.

När man läser alla inskränkta inlägg från olika introverta typer som totalt saknar vilja och/ eller förmåga att inse det i sin iver att alltid ha rätt i något de inte har tillräckliga kunskaper om för att dra några slutsatser av, så blir man illamående. Helt klart är det att några skulle ha varit mer uppmärksamma de dagarna empati stod på schemat i grundskolan.

Vad får man ut av att hela tiden posta det ena partiska inlägget efter det andra utan att för ett ögonblick försöka se helheten i den mån den går att se. Det finns olika uttalanden och filmklipp som stödjer båda sidornas argumentation, vilket det alltid gör oavsett vilken typ av konflikt det rör sig om.

Att då sitta och gotta sig när man letat upp något som påvisar den andres fel utan reservation över innehållet, tycks vara det enda nöjet för några. Det finns inte ett klipp eller en bild som är för snaskig tydligen. Försök att tänka på vad det är som man ser istället. Det är en tragedi och inget annat.

Passar på att komma med ett stort tack till NoBuzz som orkar kopiera in olika uppgifter från båda lägren.

Ett tack också till er andra som försöker att komma med saklig information.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns inte en chans att FN skulle kunna blanda sig in i den radande situationen. De har varken mandat eller praxis for en sadan intervention. Det vet sjalvklart inblandade parter om vilket gor det latt och ganska billigt att ropa pa FN da och da.

Krävs mycket för FN skall blanda sig i, helt osannolikt att dom skulle göra det i Thailand.

Krävs i princip att regeringen godkänner eventuell inblandning.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bifogar en intresant artikel om splittring inom armen och soldater som öppet samtalar sällskapligt med dom röda.

"Some troops have seemed unwilling to obey government orders. Others openly fraternized with the Red Shirt demonstrators - a motley alliance of rural and urban poor."

Dom skriver också att demonstranterna ibland verkar vara mer välorganiserade och kompetenta än armen.

"In the two-month standoff between Thai security forces and protesters in Bangkok, there have been times when the demonstrators have seemed more organized and the troops hobbled by incompetence, divided loyalties and dangerous infighting."

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/5/18/apworld/20100518102027&sec=apworld

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa

Håller med dig, visst är det som nu sker en klasskamp för det stora flertalet, men sen finns det ju enstaka individer eller grupper som också har andra saker som mål, men dom fattiga har inte råd att bry sig om det, dom ser först och främst till sig och sina familjers hopp om en bättre framtid.

Plus att jag tror att många fattiga fortfarande ställer upp av tacksamhet till att Thaksin var den förste PM som vände sig till och drev denna grupps(underklassens)frågor, det glömmer dom aldrig,så stora var förändringarna på landsbygden i Isaan.

Mvh Isan Lover

För en gångs skull tycker jag du skriver nåt vettigt, håller därmed också med Baa!

Demonstrationerna upplevs säkert som klasskamp av många av fotfolket som demonstrerar.

Har en liten fråga, som är helt offtopic, hur bestämmer du dej för när det är dags för radbrytnig eller ett nytt stycke?

Det är ofta svårt att läsa dina inlägg...

Jag tog mig friheten att "Fixa" ditt inlägg i mitt citat.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Oavsett hur det kommer att sluta så kan väl ingen med minsta tillstymmelse till hjärnfunktion påstå att det finns någon vinnare?

Det måste väl ha framgått även för dem som bär på skygglappar av Guds nåde att det bara finns förlorare i den här konflikten?

Det som pågår och har pågått är inte något annat en en stor tragedi.

Även om det inte är en personlig sådan så är det likväl en tragedi.

När man läser alla inskränkta inlägg från olika introverta typer som totalt saknar vilja och/ eller förmåga att inse det i sin iver att alltid ha rätt i något de inte har tillräckliga kunskaper om för att dra några slutsatser av, så blir man illamående. Helt klart är det att några skulle ha varit mer uppmärksamma de dagarna empati stod på schemat i grundskolan.

Vad får man ut av att hela tiden posta det ena partiska inlägget efter det andra utan att för ett ögonblick försöka se helheten i den mån den går att se. Det finns olika uttalanden och filmklipp som stödjer båda sidornas argumentation, vilket det alltid gör oavsett vilken typ av konflikt det rör sig om.

Att då sitta och gotta sig när man letat upp något som påvisar den andres fel utan reservation över innehållet, tycks vara det enda nöjet för några. Det finns inte ett klipp eller en bild som är för snaskig tydligen. Försök att tänka på vad det är som man ser istället. Det är en tragedi och inget annat.

Passar på att komma med ett stort tack till NoBuzz som orkar kopiera in olika uppgifter från båda lägren.

Ett tack också till er andra som försöker att komma med saklig information.

Hej

Att det totalt sett bara finns förlorare i en sån här konflikt är riktigt.

Så jag och Maichai borde kanske använt meningen att någon grupp kommer att förlora mer än den andra istället för att prata

om någon grupp som vinnare i vår diskussion.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För en gångs skull tycker jag du skriver nåt vettigt, håller därmed också med Baa!

Demonstrationerna upplevs säkert som klasskamp av många av fotfolket som demonstrerar.

Har en liten fråga, som är helt offtopic, hur bestämmer du dej för när det är dags för radbrytnig eller ett nytt stycke?

Det är ofta svårt att läsa dina inlägg...

Jag tog mig friheten att "Fixa" ditt inlägg i mitt citat.

MVH Tommy

Hej

Roligt att du uppskattade ett inlägg ifrån mig vilket inte är vanligt, det brukar mest bli - annars.

Varför texten blir konstig "Det är ofta svårt att läsa dina inlägg...Jag tog mig friheten att "Fixa" ditt inlägg i mitt

citat." vet jag inte.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Intressant inlägg, tyvärr så undviker Thaksinanhängarna på MPR all läsning som går emot Thaksin, eller på annat sätt inte känns rätt.

Devisen för dessa är nämligen, "läser jag inte, så finns det inte, Thaksin är gud och gör aldrig fel".

Tillskillnad från dig Baa, så tycks en del här fått stränga order från frugan att på inget vis ifrågasätta den stora husguden och hans förehavande.

Exakt vad har Thaksin gjort fel på sista tiden?

Donera pengar? Många andra gör det också. Jag skulle göra det om jag hade ett sätt att få fram pengarna. Ser inget fel med det.

Att en sörjande gul dotter som argt letar efter en syndabock skyller på Thaksin är föga förvånande. Att använda henne i propagandasyfter är mer smaklöst tycker jag.

Att Thaksin vill ha medlare??? Det har många internationella analytiker också föreslagit. Vad är det som är så fel med det egentligen? Förklara gärna det!

Att han handlar på lyxbutiker i Paris? Är det en dålig nyhet?

Jag tror snarare du har ett sådant hat mot Thaksin att du läser alla nyheter om honom som dåliga.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur det kommer att sluta så kan väl ingen med minsta tillstymmelse till hjärnfunktion påstå att det finns någon vinnare?

Det måste väl ha framgått även för dem som bär på skygglappar av Guds nåde att det bara finns förlorare i den här konflikten?

Ok kalla mig utan hjärnfunktion om du vill men:

OM Thaksin får amnesti för sina brott och kan återvända till Thailand efter detta, samt återfår sina surt försnillade stålar, så skulle jag utan tvekan kalla honom för en vinnare.

Vad skulle du kalla honom, en förlorare?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt vad har Thaksin gjort fel på sista tiden?

Donera pengar? Många andra gör det också. Jag skulle göra det om jag hade ett sätt att få fram pengarna. Ser inget fel med det.

Att en sörjande gul dotter som argt letar efter en syndabock skyller på Thaksin är föga förvånande. Att använda henne i propagandasyfter är mer smaklöst tycker jag.

Att Thaksin vill ha medlare??? Det har många internationella analytiker också föreslagit. Vad är det som är så fel med det egentligen? Förklara gärna det!

Att han handlar på lyxbutiker i Paris? Är det en dålig nyhet?

Jag tror snarare du har ett sådant hat mot Thaksin att du läser alla nyheter om honom som dåliga.

En liten rättelse kan kanske vara på sin plats, vad får Dig att tro att SehDaengs dotter skulle vara GUL?

Detta hade jag missat att "röde generalens" dotter bytt sida.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vem vet, kanske väggen faller.

Mvh Isan Lover

Mer troligt att hela huset rasar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Orkar inte ens kommentera IL:s enögda förlorarkommentarer :suicide: Han är körd både här och där,hur orkar han hålla på när han är en sån loser,ge dig.Uttjatade Måne

Hej

Tråkigt att du uppfattar mitt söd för dom fattigas kamp för ett bättre liv så, men det förändrar inget i sak för mig.

Jag kommer nog att ägna min resterande tid här på jorden med att hjälpa och förbättra livet i min närmaste omgivning i Isaan

ändå, och där ingår även att försvara dessa människor mot överheten i alla forum och på alla sätt som är möjliga för mig.

Man ska inte överskatta sina möjligheter att påverka som individ, men det känns skönt även med små förändringar lokalt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten rättelse kan kanske vara på sin plats, vad får Dig att tro att SehDaengs dotter skulle vara GUL?

Detta hade jag missat att "röde generalens" dotter bytt sida.

Baa

Baa, hon har varit en stenhård PAD supporter under lång tid och bland annat framträtt på PAD´s scener under många av deras demonstrationer. Det togs upp i någon BP artikel om Seh Daeng och han sade något i stil med att hon är vuxen och får göra sina egna val men att han ändå älskade henne som sin dotter. Hittar dock inte den länken just nu, tror reportaget hette något typ "From the barracks"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

En liten rättelse kan kanske vara på sin plats, vad får Dig att tro att SehDaengs dotter skulle vara GUL?

Detta hade jag missat att "röde generalens" dotter bytt sida.

Baa

Hon ar gulare and gul och en massiv PAD-supporter som aktivt stodde dem 2008.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för klarläggandet, då var ju rättelsen på sin plats med andra ord

"Detta hade jag missat att "röde generalens" dotter bytt sida."

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det är inte lätt att få grepp om läget. Normal logik verkar inte fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja microlån, bättre utbildning, fri sjukvård för fattiga, och att motarbeta korruption, och satsningar på landsbygden m.m

är livsfarligt.

Det kan ju innebära att dom fattiga kan komma ur sin hopplösa situation och då är det bäst att sätta in militären.

Mvh Isan Lover

Ja det var brödsmulerna som trilla ur tjuvens ficka!!

Det mästa pengarna tog Thaksin med sig ut ur Thailand!!

Att försvara honom går inte!!

Thaksin är och förblir en tjuv!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/178294/seh-daeng-aide-arrested

Den där "förseglingen" av demonstranternas område verkar gå sådär men det positiva med det är ju att de militanta delarna också rör sig utanför avspärrningarna och kan då arresteras. Tror ju inte de har plockat in honom inifrån de rödas område.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kommendanten blir i alla fall hedrad av kungafamiljen som passar på att sponsra hans begravning.

Ett inte så pjåkigt avslut för honom ändå kan man tycka.

"Their Majesties the King and Queen will graciously sponsor the funeral

of Maj-General Khattiya "Seh Daeng" Sawasdipol who succumbed to brain injuries yesterday morning."

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/18/national/Their-Majesties-sponsor-Seh-Daeng&039;s-funeral-30129598.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon ar gulare and gul och en massiv PAD-supporter som aktivt stodde dem 2008.

Och fröken Zeze Na Pombejra då.. är hon Thaksins motsvarighet? Eller är dom ens släkt? Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

En liten rättelse kan kanske vara på sin plats, vad får Dig att tro att SehDaengs dotter skulle vara GUL?

Detta hade jag missat att "röde generalens" dotter bytt sida.

Baa

Fan också! Nu råkade jag ge dig pluskarma det var ett misstag. :)

Det har jag fått från någon av de anti-röda här i denna tråd. Du får väl söka på det.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommendanten blir i alla fall hedrad av kungafamiljen som passar på att sponsra hans begravning.

Ett inte så pjåkigt avslut för honom ändå kan man tycka.

"Their Majesties the King and Queen will graciously sponsor the funeral

of Maj-General Khattiya "Seh Daeng" Sawasdipol who succumbed to brain injuries yesterday morning."

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/18/national/Their-Majesties-sponsor-Seh-Daeng&039;s-funeral-30129598.html

Amazing Thailand .. där allt är klart som korvspad.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Amazing Thailand .. där allt är klart som korvspad.

Det tycker jag också.

Det visar på att man som Farang återigen står där och kliar sig i huvudet.

Undrar om det är Sirikit, Dottern eller sonen som hostar upp kulor till den här begravningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan också! Nu råkade jag ge dig pluskarma det var ett misstag. :)

Det har jag fått från någon av de anti-röda här i denna tråd. Du får väl söka på det.

Du får försöka leva med det :whistle:

Men det var en sak jag missat totalt,,,skönt att man inte är en sån där tvärseker fan. :dance1:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Denna mening säger allt om vad denna konflikt handlar om enda ifrån militärkuppen till idag.

"Den traditionella eliten måste acceptera att de inte längre har monopol på makten. De måste dela med sig till underklassen"

Mvh Isan Lover

Har denna information nått de som står på barrikaderna? B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag också.

Det visar på att man som Farang återigen står där och kliar sig i huvudet.

Undrar om det är Sirikit, Dottern eller sonen som hostar upp kulor till den här begravningen?

Kungahuset har inte valt någon sida i den pågående konflikten.

Kungen är en enande kraft och har troligtvis ungefär lika många sympatisörer i alla läger. Och han står ovanför/utanför detta.

Det är iaf hans officiella hållning och det är med utgångspunkt från den man får bedömma hans/kungahusets officiella handlande.

För honom och kungahuset är militären folkets militär. Och den ska serva folket och göra gott för folket.

Därav att kungen stödjer och hedrar de som givit sina liv i sina roller för folket.

Officiellt.

Ganska enkelt faktiskt.

Däremot så är det ju så att om man är fylld av allehanda konspirationsteorier, och spenderar dagarna med att gissa sig

till olika förbindelser mellan CIA vs Abhisit, Karl Marx vs Thaksin och Farbror Anka vs kungen, så kliar man sig säkert i huvudet.

För då måste man ju rita om hela det där intrikata spindelnätet till världsbild man har. Igen. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...