Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag har ett par timmar över i em så ok jag ställer upp tar med mig lillpåven så är det nog löst på några minuter

:dance1::dance1::dance1::dance1::great::great::great:

Hej

Medlare har ju faktiskt haft framgång historiskt, och det även i större konflikter än den här.

Så det är helt klart värt ett försök för att spara liv och minska risken för förödelse av huvudstaden,

och kanske t.o.m för att förhindra ett inbördeskrig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om vi forsoker halla oss till nyheter..

Jag ser tydliga tecken av svart rok vilket lar betyda att militaren narmar sig avsparrningarna och att demonstranterna satt eld pa dacken igen. Lite svart att avgora var, men Rama IV/Sam Yan ar min gissning.

Enligt en av mina kallor, militarattache pa en europeisk ambassad, sa ar det en stor militar operation som borjar 15:00, den spanner over stora delar av Bangkok och kommer att lamsla trafik och normalt liv under kvallen/natten.

Ska bli spannande att se hur enkelt det blir att ta sig fran Yannawa till Sukhumvit ikvall..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Va??? Om det är små minoriteter varför måste då landet delas upp? Dessutom är 22 provincer under state of emergency. Det är nästan 30% av provincerna. Befolkningsmässigt är det säkert betydligt mer.

Ditt resonamang håller inte riktigt.

Thailand, 65 Miljoner innevånare. 1% -> 650.000

Fråga: Hur många röda huliganer finns det?

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

TomasHudik

Hej

Du har mycket riktigt tagit avstånd ifrån "Militärkuppen, Flygplatsockupationen, Sättet Demokraterna kom till makten på,

Jag tar också avstånd från att regeringen skickar ut militär for att skjuta på demonstranterna"

Och det ska du ha + för, men när det gäller att thaksin och dom röda vill få till ett blodbad tror jag att du är fel ute.

För jag tror faktiskt fortfarande att det är ett nyval som gäller för dom, och dom känner sig nog ganska säkra på att vinna

ett sådant, och kanske är det t.o.m möjligt att få egen majoritet nu när regeringen med demokraterna har skämt ut sig på

detta sätt.

Mvh Isan Lover

Hej IL

Jag tycker faktist att dom röda var långt före regeringen fram till att dom storma sjukhuset sen tacka nej till regeringens roadmap.

Hade de rödas ledare gått med på regeringens road map och blivit inlåsta fram till valet så tror jag dom röda hade vunnit valet hur lätt som helst. Och ledarna skulle ha Mandelastatus i Thailand.

Men nu när dom ändra sig i sista seckund så ser de rödas ledare ut som löngnhalsar som inte håller vad som lovats.

Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hej

Är inte ett kok stryk ett ganska lindrigt straff för folk som är tungt beväpnade och dödar obeväpnade civila?

Mvh Isan Lover

Nu får du ändå väl ge dig.. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag hyser den största respekten för Jan Eliasson och tror att han skulle kunna göra ett utmärkt jobb men tyvärr tror jag att han är för okänd för att accepteras av thailändarna.

Tror snarare att man måste titta i närområdet för att i ett första skede få slut på våldsamheterna.

Hej

Varför inte prova med landets äldsta och mest respekterade munkar, dom borde alla inblandade lyssna på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ja man behöver nog inte vara speciellt begåvad för att räkna ut vem som är huvudmisstänkt för detta mord.

Mvh Isan Lover

Tillåt mig småle! :-) Bara din kommentar visar att du tillhör den grupp du anger..och då menar jag inte huvudmisstänkt :-)

det har spekulerats massor i Bangkok kring vem och varför Seh Daeng sköts. Du...av outgrundlig anledning, vet svaret??

Röda skygglappar?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska hålla i åtanke att det är små men högljudda minoriteter som stödjer de röda och de gula. Men Thailand är så splittrat just nu att är du inte röd är du per definition gul. Och vice versa givetvis. Den stora tysta majoriteten har en skuld i detta också, genom sin tystnad och acceptans av att demokratin har kidnappats av extremister.

Det ser vi ju exempel på här på MPR, är du inte röd så måste du vara gul. Det finns inga nyanser och jag tror att den stora majoriteten här på MPR är varken det ena eller det andra.

De flesta jag talat med, över hela Thailand, vill att detta ska avslutas nu så att deras liv kan fortsätta normalt. Thailand kommer att lida av dessa kravaller under många år framöver.

Kanske är det så att landet måste delas upp i två bitar?

Jag befarar också att landet just nu splittras för lång tid framöver. Frågan är om detta är början på ett nytt Korea eller Vietnam?

Thailand kommer ta många steg tillbaka, och att det skulle gynna Isaan har jag svårt att se.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Va??? Om det är små minoriteter varför måste då landet delas upp? Dessutom är 22 provincer under state of emergency. Det är nästan 30% av provincerna. Befolkningsmässigt är det säkert betydligt mer.

Ditt resonamang håller inte riktigt.

Kvittar hur du vänder och vrider på det så kan du aldrig få att de röda är någon sorts majoritet i Thailand. det är inte heller den gula.

Men de båda grupperna har kidnappat demokratin från den tyvärr tysta majoriteten.

För inte ens du tror väl att det blir lugnt i landet om de röda kommer till makten genom ett val eller en statskupp? De har just bevisat att ställer man bara till med tillräckligt mycket jävelskap i huvudstaden så kan man få som man vill, även om man är en minoritet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Öhhh!! Nu vet du något som i alla fall inte jag vet och det är...vad har denne soldat gjort? Är han tungt beväpnad? Har han dödat någon/några obeväpnade civila?

Detta kallas för en mobb som slår vem som helst, hur som helst och det tycker du är lindrigt????

Vem har talat om double standards??

Jag förvånas inte över att du tycker att misshandel av oskyldiga är ok, så länge det inte gäller de röda. Känns skönt att kunna använda denna smiley för att beskriva min uppfattning om dina inlägg. :spy:

Hej

Om dom beskjutna civila varav 34 har dödats får tag på en av sina plågoandar är nog ett kok stryk ett lindrigt straff

enligt mig, i dom flesta andra länder hade denne man sannolikt dödats på fläcken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag befarar också att landet just nu splittras för lång tid framöver. Frågan är om detta är början på ett nytt Korea eller Vietnam?

Thailand kommer ta många steg tillbaka, och att det skulle gynna Isaan har jag svårt att se.

Maktkampen som sker nu gynnar ingen i Thailand, frågan är vad som skulle få båda sidor att bete sig civiliserat.

Kungen möjligtvis, Men han verkar tyst..

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Thailand, 65 Miljoner innevånare. 1% -> 650.000

Fråga: Hur många röda huliganer finns det?

Siamkap

Du kan inte vara så naiv att du tror att de röda består av endast de få du kallar för huliganer?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Den normala reaktion är ju att det är avskyvärt att använda ett barn som skydd, ett barn som givetvis kommer att exploateras för egna propagandasyften om barnet omkommer.

Men väljer man att se det från den röda sidan så är det inte så, man kan avfärda videon med att den är propaganda från regeringen som har till mål att svartmåla de röda. Det märkliga är att folk tror på vad som helst...

Enligt vissa är han nog en farlig terrorist.

sad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

terryfrd Monk repeating red stance: ceasefire, dissolution of parliament, negotiate, enter judicial system. Will the whole world listen to me?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om dom beskjutna civila varav 34 har dödats får tag på en av sina plågoandar är nog ett kok stryk ett lindrigt straff

enligt mig, i dom flesta andra länder hade denne man sannolikt dödats på fläcken.

Mvh Isan Lover

Förstår inte riktigt hur du kan kalla dom "civila"? De Civila är väl dom som väntar på att detta skall lösas upp så allt återgår till det normala, så dom kan återgå till sina jobb som dina sk "civila" har ockuperat. Rebeller är väl ett mer rättvis benämning..

Denna personen som på bilden får stryk, vad är det som säger att han är en plågoande? Är det för att han har uniform på sig eller?

Ändrades av Lemmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Varför inte prova med landets äldsta och mest respekterade munkar, dom borde alla inblandade lyssna på.

Mvh Isan Lover

Det var ett gäng munkar precis nu på Peoples channel.

denna munk uppmanade till att upphöra med våldet och bad hjälp från utländska politiker däriland Obama att vädja till Abhisit att sluta med de militära insatserna.

post-6378-127408926278_thumb.jpg

post-6378-127408926278_thumb.jpg

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför inte prova med landets äldsta och mest respekterade munkar, dom borde alla inblandade lyssna på.

Mvh Isan Lover

Men munkarna har ju tyvärr dragits in i politiken, av båda sidor, på senare tid så vilka det än blir som kommer de att beskyllas för att vara nära den ena eller andra sidan. Sen är jag personligen ingen anhängare av att religion ska användas i politik.

Tror tyvärr att det inte finns någon Thai mer än han på sjukhuset som alla lyssnar på och respektera. tyvärr så är det så att hans track-record är det som kommer tillbaka och biter Thailand i arschlet nu. Skulle kungen gå in så förväntar sig alla att han ska ge amnesti så som han gav Chamlong och Suchinda efter 1992. Gör han inte det så kommer även han att ses som att han tar den ena eller andra sidans parti.

Sen är jag inte säker på att han är i sådant fysiskt skick att han kan ta sig an denna uppgift just nu, men jag hoppas givetvis att ja har fel.

Men han skulle ju kunna beordra alla att sluta med beskjutningarna av varandra och kräva att fredsplanen samt nyvalet den 14 november genomförs.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man ska hålla i åtanke att det är små men högljudda minoriteter som stödjer de röda och de gula. Men Thailand är så splittrat just nu att är du inte röd är du per definition gul. Och vice versa givetvis. Den stora tysta majoriteten har en skuld i detta också, genom sin tystnad och acceptans av att demokratin har kidnappats av extremister.

Det ser vi ju exempel på här på MPR, är du inte röd så måste du vara gul. Det finns inga nyanser och jag tror att den stora majoriteten här på MPR är varken det ena eller det andra.

De flesta jag talat med, över hela Thailand, vill att detta ska avslutas nu så att deras liv kan fortsätta normalt. Thailand kommer att lida av dessa kravaller under många år framöver.

Kanske är det så att landet måste delas upp i två bitar?

Hej

Din sista mening "Kanske är det så att landet måste delas upp i två bitar?" motsäger väl egentligen din teori om att dom

röda och gula är en små högljudda minoriteter.

Jag kan bara svara för dom röda och det är definitivt ingen liten minoritet utan en jättestor majoritet av befolkningen i

norr och nord öst, detta kommer nog regeringen att få märka av på många sätt.

Kanske någon annan anser sig känna till förhållandena inom den gula rörelsen tillräckligt bra för att bevara frågan om dom

är en liten högljudd minoritet, jag vet inte.

Vad det gäller en uppdelning av landet så skulle det mycket väl kunna fungera, ge muslimerna södern, och dom röda

norra och nord östra delarna av landet, så kan Bangkokborna behålla mitten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett gäng munkar precis nu på Peoples channel.

denna munk uppmanade till att upphöra med våldet och bad hjälp från utländska politiker däriland Obama att vädja till Abhisit att sluta med de militära insatserna.

Han är samma munk som använts vid flera tillfällen förut och har helt klart valt UDDs linje.

Han kräver sedan länge Abhisits avgång, upplösning av parlamentet och nyval.

Munkar ska inte agera politiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt vissa är han nog en farlig terrorist.

Mvh Isan Lover

Nämn en som tycker det om du kan.

Det är sorgligt att människor kan bli så ensidiga, trångsynta och hatiska. Väldigt sorgligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Har läst denna tråden till o från, mest för att uppdatera mig själv om läget. Och här höjs många röster om vad som är rätt och vad som är fel.

Men vad tycker egentligen den vanliga Thailändaren? Jag menar, protesterna sker i en stad som befolkningsmässigt är nästan lika stor som Sverige, och det snackas om 10.000 demonstranter, men vad tycker då de resterande 7 miljonerna (eller hur många de nu är) Bangkok-borna?

Min sambos släkt bor i och för sig inte i Bangkok (förutom nån syster) men efter vad hon säger när hon pratat med dom är väl den allmänna uppfattningen att dom gillar inte alls det här med demonstrationerna, dom vill leva sitt liv i lugn o ro och inget annat.

Du tar upp en viktig fråga. Jag känner rätt många Thailändare (vanliga arbetande människor) och INGEN stödjer demonstrationerna. Det finns några som tidigare var ganska neutrala men dom säger att dom känner sig våldtagna av demonstrationerna.

Problemet är att dom helt enkelt inte känner igen sig i demonstranterna.

Dom arbetar 6-7dagar i veckan för att få det att gå ihop och ser inte vad det skiljer sig mot de som kommer och demonstrerar.

De flesta av de jag känner vill bara ha slut på det så man kan gå vidare.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...