Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Vem försökte man avrätta?

Sen är det givetvis solklart vem som sköt Seh Daeng, i allafall beroende på vem du frågar...

Hej

Ja man behöver nog inte vara speciellt begåvad för att räkna ut vem som är huvudmisstänkt för detta mord.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Atom

På många sätt är att läsa den här tråden nästan lika sorgligt som att se på thailändsk TV om vad som händer i verkligheten. I Thailand tar trots allt de allra flesta avstånd från både demonstranter och regeringens/armens hanterande men här har majoriteten, av de aktivt skrivande, grävt ned sig i västfrontsdjupa skyttegravar och den egna sidan är fantastisk och den andra fanatisk. Det blir ännu märkligare då de flesta på forumet trots allt har svensk utbildning som bygger på kritsikt granskande och ifrågasättande samt svensk tradition av konsensusbyggande i blodet. Ytterligare ännu märkligare blir det då man betänker att säkert 90% av alla som skriver inte ens bor i Thailand och därmed borde kunna se på det som händer på ett nyktrare sätt. Jag är inte på något sätt det lysande undantaget och det finns säkert många som tycker att jag är väldigt partisk och tar Demokraternas sida och det gor jag också, dock på intet sätt utan en massa forbehåll. Jag har exempelvis alltid tagit avstånd från, och skrivit det på MPR och tidigare SS:

Militärkuppen

Flygplatsockupationen

Sättet Demokraterna kom till makten på

Jag tar också avstånd från att regeringen skickar ut militär for att skjuta på demonstranterna.

Dock..hur skulle regeringarna i Stockholm, Berlin, Washington D.C. eller Tokyo gjort i en liknande situation? En relativt liten grupp demonstranter ockuperar en stor del av en huvudstads centrum. De kräver nyval och flera av talarna manar till våldsdåd och bland de fredliga demonstranterna finns flera beväpnade personer. Jag antar att utvecklade demokratier redan efter ett par dagar skulle forsokt skingra demonstranterna med tårgas, vattenkanoner, batonger och kanske även gummikulor dock givetvis genom polis, inte militär. Nar ledare for demonstranterna utfor avrättningar utan att andra ledare eller demonstranter reagerar, byggnader sätts i brand, demonstranterna fått det de krävt utan att avbryta mm så tror jag att utvecklade demokratiska regeringar också skulle använt en nivå av våld som krävt åtskilliga dodsoffer. Eller vad tror ni de skulle gjort? Är det inte demonstrantledarna som är längre ifrån en "utvecklad demokratisk nivå" än regeringen? Helt klart använder thailändska regeringen, via militären, overvåld men är inte de roda ledarna, och deras finansiär, minst lika oansvariga?

Man behover inte vara alltfor konspiratoriskt lagd for att misstänka att det som händer nu är vad demonstranternas finansiär vill. For att han ska kunna sno tillbaka de pengar han en gång snott måste det till ett nyval väldigt snabbt och det räcker inte med en koalitionsregering. Han måste få minst 50.1% av rosterna och kanske han räknar med att ett ordentligt blodbad som enhälligt kan skyllas på regeringen är enda chansen att nå det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag börjar mer och mer undra om många som skriver här klarar av att ta till sig vad andra och de själva skriver, med de inställningar och trosuppfattningar som förekommer här där den man själv håller på är vit som snö och helt oskyldig till allt och motståndaren är skyldig till allt ont sedan tidernas begynnelse!

Jag har gång efter annan försökt påpeka att det går ej att skapa en trovärdig demokrati om inte båda parter är villiga att lyssna samt ha spelregler som är demokratiska där alla kan känna sig delaktiga utan att bli överkörda eller manipulerade och lurade. Men jag förstår nu att det viktiga är inte att det blir fred och demokrati i landet utan det viktigaste för många här är att de grupp man själv håller på förklaras oskyldig till allt ont samt får bestämma alla regler.

Tur att dessa personer ej har makt och inflytande när det gäller demokratiska normer och fred i det verkliga livet det skulle snabbt sluta mycket sorgligt!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

s_narut UDD leaders now ask Govt for cease fire & negotiate, no UN mediator required, say Govt can choose their own mediator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja man behöver nog inte vara speciellt begåvad för att räkna ut vem som är huvudmisstänkt för detta mord.

Mvh Isan Lover

...lika lite som att man behöver fundera så länge på vem som gav order om att avrätta 2500 misstänkta i Thailand år 2003...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

s_narut UDD leaders now ask Govt for cease fire & negotiate, no UN mediator required, say Govt can choose their own mediator.

Kan inte se någon inom Thailand, förutom kanske Sirindhorn, som skulle kunna medla?

Kanske Matahir från Malaysia? fast han är ju muslim så det går väl fetbort...

Kanske en grupp ASEAN ledare?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

@aleithead We're hearing Nattiwat saying no need for UN for negotiations but troops must withdraw. Doesn't sound good for ceasefire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Nu måste jag tyvärr avbryta, ska boarda planet till Guangzhou i Kina. Där sitter redan proletärerna vid makten och det är nog en himlans tur for dem for det är inget angenänt land att demonstrera i smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se någon inom Thailand, förutom kanske Sirindhorn, som skulle kunna medla?

Kanske Matahir från Malaysia? fast han är ju muslim så det går väl fetbort...

Kanske en grupp ASEAN ledare?

Problemet är att det är skitsamma vad Nuttiwat säger. Det är slutsnackat från regeringens sida verkar det som.

Och Nuttawat är bara en av dårarna i församlingen.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag tyvärr avbryta, ska boarda planet till Guangzhou i Kina. Där sitter redan proletärerna vid makten och det är nog en himlans tur for dem for det är inget angenänt land att demonstrera i smile.gif .

great.gifsmile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På många sätt är att läsa den här tråden nästan lika sorgligt som att se på thailändsk TV om vad som händer i verkligheten. I Thailand tar trots allt de allra flesta avstånd från både demonstranter och regeringens/armens hanterande men här har majoriteten, av de aktivt skrivande, grävt ned sig i västfrontsdjupa skyttegravar och den egna sidan är fantastisk och den andra fanatisk. Det blir ännu märkligare då de flesta på forumet trots allt har svensk utbildning som bygger på kritsikt granskande och ifrågasättande samt svensk tradition av konsensusbyggande i blodet. Ytterligare ännu märkligare blir det då man betänker att säkert 90% av alla som skriver inte ens bor i Thailand och därmed borde kunna se på det som händer på ett nyktrare sätt. Jag är inte på något sätt det lysande undantaget och det finns säkert många som tycker att jag är väldigt partisk och tar Demokraternas sida och det gor jag också, dock på intet sätt utan en massa forbehåll. Jag har exempelvis alltid tagit avstånd från, och skrivit det på MPR och tidigare SS:

Militärkuppen

Flygplatsockupationen

Sättet Demokraterna kom till makten på

Jag tar också avstånd från att regeringen skickar ut militär for att skjuta på demonstranterna.

Dock..hur skulle regeringarna i Stockholm, Berlin, Washington D.C. eller Tokyo gjort i en liknande situation? En relativt liten grupp demonstranter ockuperar en stor del av en huvudstads centrum. De kräver nyval och flera av talarna manar till våldsdåd och bland de fredliga demonstranterna finns flera beväpnade personer. Jag antar att utvecklade demokratier redan efter ett par dagar skulle forsokt skingra demonstranterna med tårgas, vattenkanoner, batonger och kanske även gummikulor dock givetvis genom polis, inte militär. Nar ledare for demonstranterna utfor avrättningar utan att andra ledare eller demonstranter reagerar, byggnader sätts i brand, demonstranterna fått det de krävt utan att avbryta mm så tror jag att utvecklade demokratiska regeringar också skulle använt en nivå av våld som krävt åtskilliga dodsoffer. Eller vad tror ni de skulle gjort? Är det inte demonstrantledarna som är längre ifrån en "utvecklad demokratisk nivå" än regeringen? Helt klart använder thailändska regeringen, via militären, overvåld men är inte de roda ledarna, och deras finansiär, minst lika oansvariga?

Man behover inte vara alltfor konspiratoriskt lagd for att misstänka att det som händer nu är vad demonstranternas finansiär vill. For att han ska kunna sno tillbaka de pengar han en gång snott måste det till ett nyval väldigt snabbt och det räcker inte med en koalitionsregering. Han måste få minst 50.1% av rosterna och kanske han räknar med att ett ordentligt blodbad som enhälligt kan skyllas på regeringen är enda chansen att nå det?

Hej

Du har mycket riktigt tagit avstånd ifrån "Militärkuppen, Flygplatsockupationen, Sättet Demokraterna kom till makten på,

Jag tar också avstånd från att regeringen skickar ut militär for att skjuta på demonstranterna"

Och det ska du ha + för, men när det gäller att thaksin och dom röda vill få till ett blodbad tror jag att du är fel ute.

För jag tror faktiskt fortfarande att det är ett nyval som gäller för dom, och dom känner sig nog ganska säkra på att vinna

ett sådant, och kanske är det t.o.m möjligt att få egen majoritet nu när regeringen med demokraterna har skämt ut sig på

detta sätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan inte se någon inom Thailand, förutom kanske Sirindhorn, som skulle kunna medla?

Kanske Matahir från Malaysia? fast han är ju muslim så det går väl fetbort...

Kanske en grupp ASEAN ledare?

Hej

Varför inte vår egen Jan Eliasson eller Bill Clinton?

mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

aelacallan Korbsak on Al Jazeera also confirming no intention to move in on protesters and 3pm deadline doesn't mean much .

Kommentar: Förvirrat nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Regeringen har deklarerat att efter 15:00 ar det forbjudet att vista i red zones och att alla som vistas dar riskerar upp till 2 ars fangelse.

Nya oroshardar ploppar upp utanfor de normala protestplatserna, for 30 minuter sedan borjade demonstranter stapla bildack utanfor Sheraton Sukhumvit, dvs i narheten av Asoke BTS.

Mina kallor havdar att det idag ar D-day och att militaren kommer att storma. Som vanligt far man ta all info med en nypa salt men det ar helt klart en tydlig eskalering just nu. Alla skolor stangda, alla myndigheter har semester 17-18/5 och valdigt manga thai har lamnat Bangkok. Ett uppsving for Pattis dit manga Bangkokbor flyttat in pa de annars nastan tomma hotellen.

Jag drar till Sportsman mellan Sukhumvit 22 & 24 for biljard ikvall, hoppas innerligt att Soi Cowboy haller oppet for en avslutande pilsner.

Soiwalker

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej

Varför inte vår egen Jan Eliasson eller Bill Clinton?

mvh Isan Lover

Jag har ett par timmar över i em så ok jag ställer upp tar med mig lillpåven så är det nog löst på några minuter

:dance1::dance1::dance1::dance1::great::great::great:

Ändrades av Surin P3
fixat smileys, pga att mellanslag krävs
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför inte vår egen Jan Eliasson eller Bill Clinton?

mvh Isan Lover

Vem var det som sjöng "We shall overcome"? Henne tar vi!

bangkokpundit [Thai Rath] Senate Pres announces 64 Senators met today. 1 Ceasefire 2 Both sides negotiate 3 Don't want UN negotiator http://bit.ly/dafeXn

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Dock..hur skulle regeringarna i Stockholm, Berlin, Washington D.C. eller Tokyo gjort i en liknande situation? En relativt liten grupp demonstranter ockuperar en stor del av en huvudstads centrum. De kräver nyval och flera av talarna manar till våldsdåd och bland de fredliga demonstranterna finns flera beväpnade personer. Jag antar att utvecklade demokratier redan efter ett par dagar skulle forsokt skingra demonstranterna med tårgas, vattenkanoner, batonger och kanske även gummikulor dock givetvis genom polis, inte militär. Nar ledare for demonstranterna utfor avrättningar utan att andra ledare eller demonstranter reagerar, byggnader sätts i brand, demonstranterna fått det de krävt utan att avbryta mm så tror jag att utvecklade demokratiska regeringar också skulle använt en nivå av våld som krävt åtskilliga dodsoffer. Eller vad tror ni de skulle gjort? Är det inte demonstrantledarna som är längre ifrån en "utvecklad demokratisk nivå" än regeringen? Helt klart använder thailändska regeringen, via militären, overvåld men är inte de roda ledarna, och deras finansiär, minst lika oansvariga?

Framförallt så är det som du skriver aldrig militär som sätts in mot befolkningen. Det är helt enkelt otänkbart. Man försöker inte heller avrätta ledarna. De flesta stabila länder har förstått att den typer av åtgärder leder bara till upplopp vilket vi nu ser i BKK.

Vi har sett kravaller med brandbomber m.m. i Europa och det är sällan det är dödsoffer även om det händer. Då är det oftast bara några hundra eller tusen demonstranter. När man börjar räkna demonstranterna i tiotusental är felet något annat och man kan inte längre lösa det med kravallpoliser utan måste angripa problemet i roten. Tyvärr ser vi nu i stället att helt felaktiga åtgärder sätts in. Man censurerar missnöjet, stämplar representaterna som terrorister, de avrättas, deras tillgångar beslagtas och de döms till fängeslestraff. Alla dessa åtgärder kommer bara att öka missnöjet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt så är det som du skriver aldrig militär som sätts in mot befolkningen. Det är helt enkelt otänkbart. Man försöker inte heller avrätta ledarna. De flesta stabila länder har förstått att den typer av åtgärder leder bara till upplopp vilket vi nu ser i BKK.

Vi har sett kravaller med brandbomber m.m. i Europa och det är sällan det är dödsoffer även om det händer. Då är det oftast bara några hundra eller tusen demonstranter. När man börjar räkna demonstranterna i tiotusental är felet något annat och man kan inte längre lösa det med kravallpoliser utan måste angripa problemet i roten. Tyvärr ser vi nu i stället att helt felaktiga åtgärder sätts in. Man censurerar missnöjet, stämplar representaterna som terrorister, de avrättas, deras tillgångar beslagtas och de döms till fängeslestraff. Alla dessa åtgärder kommer bara att öka missnöjet.

Du har rätt.

Våldsspiralen är ju så uppenbar, Vi kan bara jämföra med Grekland (2009) och Danmark mm som haft stora missnöjes demonstrationer som urartat pga att polis varit hårdhänta. Fan tom i rosengård klara ju inte polisen av att slå ner 50 mans upplopp.

Abhisit måste inse fakta, Han har ju chansen nu att få dom röda skriva på "road mappen" när dom är livrädda och inträngda i ett hörn. Våld eller hot mot dom gör bara motsatt verkan, Dom håller än hårdare tag om kaoset för att helt enkelt överleva.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...