Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

En bra och läsvärd artikel i Bangkok Post som skildrar livet i den "röda stan" på ett bra och informativt sätt, man undrar också hur alla förnödenheter kommer

igenom militärens checkpoints och in till demonstranterna.

http://www.bangkokpo...de-the-red-city

Mvh Isan Lover

Slutet i artikeln visar också hur vissa av dem tänker:

After a rumour spread that some of the red guards would set fire to CentralWorld and Siam Paragon if Ratchaprasong was attacked, at least one car dealer quickly moved all the vehicles from its showroom.

This threat was repeated by a guard on May 12, only hours before the threatened power cut. He said: ''If they cut off the electricity then we will light the area by setting CentralWorld ablaze. If they don't switch it on the next day then we'll do the same with Siam Paragon.''

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Err vad har Thaksin med min replik att göra, Vad jag ska var. Våld Föder Våld.

Anarkin på gatorna nu är orsakat av militärens ingripande.

Eller så kanske militärens ingripande är orsakat av anarkin på gatorna...

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte fattar är varför de tänder eld på däck. Nua yaang modern style?

Vad är poängen? Röka bort helikoptrar? Skymma sikten för snipers? Vad?

Det verkar ju inte göra resultat.

RichardBarrow A couple of kids sitting down with their mother watching a VCD of soldiers firing at the red shirts.

BKKApologist Taxis just started blocking the bridge over Klong Toei market with their cars and a barricade. Explosions down Rama IV still VERY frequent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Twitter/BangkokLife: Tulsathit & Veen_NT. PLEASE HELP US. We are trapped in Sathorn Soi 1. The Reds have surrounded our apt bldg with tyres and are about to burn.

many many children in here..PLEASE inform police & army now! They have exploded 6 grenades outside now

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte fattar är varför de tänder eld på däck. Nua yaang modern style?

Vad är poängen? Röka bort helikoptrar? Skymma sikten för snipers? Vad?

Det verkar ju inte göra resultat.

Det gör sig bra på bild iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Båda sidor gor givetvis fortlopande väljarundersokningar och

båda vet att ju längre tid det är tills nästa val, ju storre chans att Demokraterna vinner.

Abhisits utspel om nyval i november var inte populärt bland hans medarbetare och sponsorer så

han är nog ganska glad att de roda ledarna var for egoistiska/korkade for att slå in den matchboll de aldrig kommer få igen.

Matchboll?

De var ju brännmärkta som Terrorister, och skulle straffas därefter. Vem skriver på sin egen dödsdom?

- Jag vet inte hur du kan komma fram till att tiden talar till Demokraternas fördel i ett kommande val?

Speciellt när de är så flagrant medskylldiga till allt dödande och allt kaos som pågår nu i Bkk,

en anarki som ser ut att fortsätta en lång tid framöver och en kamp som säkert kommer att ta efter hur attentaten utförs i Pattani mfl städer.

- Ja hur skulle Demokraternas politik och dess blodiga och smutsiga arv kunna vara till gagn och dra fler röster?

Möjligen skulle Partiet kunna få ett hyggligt stort stöd i Bangkok, Pattaya och omnejd

om nu landet likt Jugoslavien bryts sönder i mindre självständiga stater.

Då kan ju Rödskjortorna bilda egen regering uppe i Isaan och Chiang mai området.

Muslimerna kan då få sitt lilla sharia-rike i södra delen att styra över,

och övriga överblivna delar av landet delas sedan upp mellan alla dessa sk

inflytelserika personer som redan idag mer eller mindre styr olika Amour-områden.

Där har du resultatet av Demokraternas strategi och framtida "Valseger"

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

3 natter pa Sheraton i Hua Hin far det bli nu. Vi bor i princip tvarsover gatan fran Klong Toey vid Caffour och nu borjar det bli rorigt dar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koalitionspartners vill att Abhisit avgår.

http://us.asiancorrespondent.com/Bangkok-pundit-blog/what-do-the-coalition-partners-think-of-the-crackdown

@veen_NT-Massive explosions again on Cnr Wireless &Petchaburi,troops firing back..Stay away from ths area or indoors

Ja snart börjar råttorna fly det sjunkande skeppet.

Skall vi summera de sista dagarna så har vi alltså 29 döda demonstranter mot 0 soldater.

Undantagstillstånd i 5 nya provinser.

Det känns som att regeringen kommer få vääääääldigt svårt att hantera det här.

De röda har redan vunnit så allt av upptrappningar nu är enbart för att hälla bensin på brasan och försvåra för en försoning.

Är det verkligen värt att statuera exempel just den här gången? Varför är de just nu man skall sätta ned foten?

De har hela tiden sagt att det handlar om en liten grupp "terrorister" men det rimmar illa med undantagstillstånd i nästan halva landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

3 natter pa Sheraton i Hua Hin far det bli nu. Vi bor i princip tvarsover gatan fran Klong Toey vid Caffour och nu borjar det bli rorigt dar med.

Bra tänkt!

Se om ditt hus och din familjs säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Vad jag inte fattar är varför de tänder eld på däck. Nua yaang modern style?

Vad är poängen? Röka bort helikoptrar? Skymma sikten för snipers? Vad?

Det verkar ju inte göra resultat.

Jag tror inte de tänker overhuvudtaget. De är mer som hulliganer som dyker upp vid G7 moten och fotbolls-VM. De kan dessutom mycket väl dyka upp om ett år när Sonthi vill ha regimskifte igen wink.gif .

Det jag verkligen vill veta är vad de vanliga roda demonstranterna vill få ut av sin demonstration. Har de något uttalat mål om när nyval ska ske och under vilka premisser eller inväntar de bara instruktioner på när de ska åka hem? Nu i helgen har jag pratat med en mängd människor som alltid rostat på Thaksin men ingen av dem forstår demonstrationerna heller. "Vad spelar det for roll om det är nyval om 3, 6 eller 9 månader eller ens det vanliga valet om 18 månader, vi har inte sett någon skillnad sedan Abhisit tog over iaf?" säger nästa alla. De stora orden om klasskamp känns långt borta om man inte loggar in på MPR smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Vad jag inte fattar är varför de tänder eld på däck. Nua yaang modern style?

Vad är poängen? Röka bort helikoptrar? Skymma sikten för snipers? Vad?

Det verkar ju inte göra resultat.

RichardBarrow A couple of kids sitting down with their mother watching a VCD of soldiers firing at the red shirts.

BKKApologist Taxis just started blocking the bridge over Klong Toei market with their cars and a barricade. Explosions down Rama IV still VERY frequent.

En CNN reporter sa att det är just för att skymma utsikten för snipers. Rätt effektivt.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Matchboll?

De var ju brännmärkta som Terrorister, och skulle straffas därefter. Vem skriver på sin egen dödsdom?

- Jag vet inte hur du kan komma fram till att tiden talar till Demokraternas fördel i ett kommande val?

Speciellt när de är så flagrant medskylldiga till allt dödande och allt kaos som pågår nu i Bkk,

en anarki som ser ut att fortsätta en lång tid framöver och en kamp som säkert kommer att ta efter hur attentaten utförs i Pattani mfl städer.

- Ja hur skulle Demokraternas politik och dess blodiga och smutsiga arv kunna vara till gagn och dra fler röster?

De var stämplade som terrorister i april forra året också och inget hände, de hade givetvis släppts mot borgen denna gång också. I absolut värsta fall hade de varit häktade i 6 månader och därefter skulle de fått amnesti eller blivit ministrar, beroende på vem som vunnit valet, ganska liten uppoffring tycker jag.

Jag har forklarat flera gånger tidigare varfor tiden talar for Demokraterna. Ju längre det är till ett kommande val ju fler populistiska åtgärder hinner de starta och då de har närmast full kontroll over media hinner de också få ut mer propaganda. Vi har också de civilrättsliga domarna mot Thaksin som hinner bli klara och vem kommer jobba for Thaksin/PTP om det inte finns några pengar kvar att dela på? Vi har dessutom givetvis militärens rotation som inte ska negligeras.

Om detta inte spelade någon roll, varfor är det oht några demonstrationer? Thailand har aldrig haft någon fungerande demokrati så for de som tror att riktig demokrati kommer efter nästa val kan väl inte att vänta några extra månader vara någon stor sak? De flesta vanliga PTP/UDD supportrarna tycker nog inte att det spelar någon storre roll när nästa val kommer men for finansiären och de finansierade betyder det allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och? Då ska man ge upp och avsluta samtalen fast våldet eskalerar eller?

Vem som bär skulden till att man inte kom överens beror nog på vem man frågar tror jag. Du säger si andra säger så.

Men att man inte klarade av att komma överens den senaste gången betyder ju inte att det inte går. Och om nu kärnfrågan är amnesti för ett fåtal personer eller inte så får man väl väga det alternativet mot vad som kan hända i landet om ingen överenskommelse kan göras.

Rent spontant så känns det ju också lite märkligt om det t ex vid en strejk i Sverige blir en överenskommelse där arbetgivaren säger - Ok, vi går med på alla era krav men vi förbehåller oss rätten att sparka era strejkledare efteråt.

Tror inte det skulle bli någon strejkuppgörelse heller vid sådana förhandlingar.

Jamen nu får du väl ta och ge dig , hur kan du dra en jämförelse med det som händer i Bangkok och i sverige en utlyst strejk??????????

Jag tycker att det måste bli lite rim och reson i tråden, fram med fakta och inte personliga ställningstagande. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Atom,

På grund av önsketänkande så har du din syn på saken, och jag har en helt annan,

det är bara demokratiskt och helt i sin ordning.

Det är ju ingen tävling mellan oss,

men framtiden får väl utvisa vem av oss som till slut hamnar närmast sanningen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu är alla TV kanaler stängda så att armen kan ge sin version av vad som händer och detta med bilder som vi alla sett. De visade en sen där fem döda ligger jag har set detta tidigare armen säger att de tagit död på varandra.

Nästa visade de detta som vi alla sett hur armen sitter på ett tak och skjuter från ett tak inte vi har inte sådana kläder säger han. Fan måste vara röda som missat hur armens klädsel är. Jag upprepar nu är de desperata. Fem gånger i dag har de brutit TV sändningarna.

Fan vakna nu ser ni inte vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Vet inte om nån rapporterat detta tidigare men rätt intressant agerande:

Kl 19.00: Nytt grepp av CRES, ekonomiska restriktioner mot de som är på röda sidan. 106 personer och företag är svartlistade. Jag fattar inte riktigt, ska dom låsa deras pengar? Hur som helst, på listan finns (naturligtvis) Thaksin, hans familj och hans supporters. Seh Daeng som knappt lever och svartlistade politiker från Thaksins gamla parti Thai Rak Thai är också på listan. Kommer detta få de röda gänget att gå hem? Tvivlar starkt!

KL 19.10: Så fort de ekonomiska sanktionerna blev kända så gick demonstranterna... dock inte hem - utan fram till doneringslådor som ställdes fram. Hundratalet motorcyklar med röda stridsvilliga är på väg mot Khlong Toey (eller Bon Kai). Svarta maj 1992, en skamfläck i Thailands historia, krävde (officiellt) 48 liv. Vad ska dom kalla denna period? Kolsvarta maj?

Källa http://gingmalee.blogspot.com/

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det var en vis kinesisk filosof som sa för ca 3000 år sedan sa det är inte svårt att vinna ett krig det som är svårt är att vinna en Fred efter ett Krig!

Det viktigaste rådet han gav till Kejsaren och generalerna var att ta reda på hur ni ska få fred efter kriget innan du börjar ett Krig!

Ett i mitt tycke mycket bra råd som alltför få lyssnat på!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Atom,

På grund av önsketänkande så har du din syn på saken, och jag har en helt annan,

det är bara demokratiskt och helt i sin ordning.

Det är ju ingen tävling mellan oss,

men framtiden får väl utvisa vem av oss som till slut hamnar närmast sanningen wink.gif

Mitt onsketänkande är mycket riktigt att Demokraterna vinner nästa val, men inget mer val efter det. Jag tror inte att Demokraterna är det parti som kan lyfta Thailand från relativ fattigdom till ett utvecklat land. Jag hoppas att det under nästa mandatperiod kan skapas ett nytt parti av västeuropeisk socialdemokratiskt snitt som kan samla hela thailands arbetarklass, inte bara ett geografiskt område. Ett parti som kan jobba långsiktigt med skola, samhällssystem och foretagande istället for enstaka populistiska åtgärder.

Om PTP kommer till makten vid nästa val så har de en fråga som kommer overskugga allt annat; få Thaksin frikänd och sno tillbaka de pengar han en gång stulit. Inget kommer goras forräns detta är gjort och det är självklart eftersom PTP är Thaksin. Det blir nya protester, fortsatt uteblivna FDIs och fler asiatiska länder springer forbi ett Thailand som allt djupare fastnar i lågloneträsket. De riktigt rika thailändarna blir bara rikare och folket i Isaan får lite allmosor på andra fattiga thailändares bekostnad.

Det är mycket riktigt ingen tävling och dessutom kommer det att bli svårt att utse någon vinnare. Jag är inte alls säker på att Demokraterna kommer vinna och helt klart kan de aldrig få mer än 40% av rosterna så de kommer alltid behova hitta en koalitionspartner och de går alltid till hogstbjudande. Demokraternas chans att bilda regering är dock ofantligt mycket storre om valet hålls om ett år än om det hålls om tre månader och det är egentligen det hela detta tumult handlar om. Det hoppas jag vi är overens om for det är i alla fall de båda sidornas sponsorer rorande overens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

terryfrd More references to Thaksin than usual on red stage tonight. "I love Thaksin more than I can say" is current (very angry) speaker's theme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...