Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hade varit bättre om Isaan gått ihop med Laos eller nåt så resten av Thailand sluppit risbönderna (undra hur länge de hade klarat sig ekonomiskt dock)!

Lika arg som vanligt. Hade risbönderna fått behålla majoriteten av pengarna som riset genererar hade de nog klarat sig väldigt bra, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så djävla pinsamt för Thailand att en utrikesminister kan säga detta.

Nivån i Thailändsk politik är betydligt lägre än bland barnen på min 3 åriga dotters dagis.

Just nu känner jag mig oerhört nöjd med att familjen bestämt sig flytta till Sverige, vem vill låta sina barn växa upp i ett land där t.o.m. de högsta ledarna, både regering och opposition, är så upptagna med sig själva att de inte har förmågan att se bortom sitt eget ego.

Glömde i min post tidigare att kommentera det här med Hitler-liknelserna... Det är faktiskt ganska lustigt när båda sidor kallar den andres ledare för Hitler! Hittar inte länken på Bangkok post just nu, men här är en kopia på vad Thaksin sa om Abhisit för bara en månad sedan...

Thaksin Draws Comparison between Abhisit and Hitler

http://www.thaivisa.com/forum/Thaksin-Draws-Comparison-Abhisit-t348389.html

Min egen reflektion: Hitler vs. Hitler ... Vem vinner? Eller slutar det för både Thaksin och Abhisit precis som det gjorde för Hitler? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på Phuket slipper man i alla fall rödtröjor, här är allt som vanligt!

Hade varit bättre om Isaan gått ihop med Laos eller nåt så resten av Thailand sluppit risbönderna (undra hur länge de hade klarat sig ekonomiskt dock)!

Var inte för säker BaBoo!

Phuket är faktiskt ett av "de rödas" starkaste fästen i södern.

Det lär ha varit bortåt 1000 personer därifrån som åkte upp till Bangkok när demonstrationerna startade.

Kan det möjligen att ha att göra med att Phuket har en stor "invandring" från Isaan/norra Thailand ?

Poffa

P.S. Mina "grannar" odlar ris,men är inte röda. Det är bara dom som odlar "kao nio" (klibbris) som håller på "de röda".

Link to comment
Dela på andra sajter

P.S. Mina "grannar" odlar ris,men är inte röda. Det är bara dom som odlar "kao nio" (klibbris) som håller på "de röda".

Nja, dom flesta röda jag känner odlar enbart "kao chao". I vår del av södra Isaan odlas eller äts inte speciellt mycket klibbris. Men djupröd var provinsen ändå på din politiska kartbild.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Poffa Där har du fel

Jag bor liksom Kim och SurinP3 i södra Isaan.

I min by är nog 80 procent röda men ingen odlar klibbris, Kao nio, som du säger.

Alla odlar Jasminris , Kao Chao.

Den enda byn i södra Isaan som inte är röd är nog den by SurinP3 bor i, tror jag.

SurinP3 vilket ris odlar de i din by?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://blog.nationmultimedia.com/thanong/2010/04/13/entry-1

Det spekuleras om det är Army rangers från Khorat som är de "svartklädda" som hade med sig de tunga vapnen i lördags. En sak framgår av bilderna iallafall, det ser inte ut som de är där för att sjunga, dansa och vara glada...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa Där har du fel

Jag bor liksom Kim och SurinP3 i södra Isaan.

I min by är nog 80 procent röda men ingen odlar klibbris, Kao nio, som du säger.

Alla odlar Jasminris , Kao Chao.

Den enda byn i södra Isaan som inte är röd är nog den by SurinP3 bor i, tror jag.

SurinP3 vilket ris odlar de i din by?

Beklagar.

Skulle satt en ironiflaggar på mitt PS.

Skulle skrivit "det är bara nästan alla som dom som odlar "kao nio" (klibbris) som håller på "de röda"

Poffa

PS Se Karta

post-5577-12711732024_thumb.jpg

post-5577-12711732024_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

PS Se Karta

Usch vad kass man är på provinsnamnen när man bara ser en karta sådär. Kunde typ 20 sen var man körd.

Frågan är hur många man skulle fixa på en Svensk karta.. skulle väl vara lika illa antar jag. icon_baggirl.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på Phuket slipper man i alla fall rödtröjor, här är allt som vanligt!

Hade varit bättre om Isaan gått ihop med Laos eller nåt så resten av Thailand sluppit risbönderna (undra hur länge de hade klarat sig ekonomiskt dock)!

Inte lustigt med tanke på att du är den enda kvar i Phuket :suicide:

Phuket Tourism at Ground Zero

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/13/national/Phuket-Tourism-at-Ground-Zero-30127146.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten reflektion... De senaste två dagarna har det talats ganska kritiskt om Abhisit på ASTV (enligt vad jag förstått med mina ganska magra kunskaper i Thai), vilket är för mig lite förvånande. Någon mer insatt som kan berätta mer om vad som sagts?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var nog ingen tillfällighet att dom kungliga närvarade där och att dom skulle göra det samma med dom röda tvivlar jag

på, det är ju skillnad på folk och folk.

Mvh Isan Lover

Visst är det skillnad på fölk.

Men jag tycker också att det är skillnad om man dör för att man kommenderats till en uppgift av statsmaken, eller om man dör för att man frivilligt åker till en demonstration för att ställa till så mycket besvär som möjligt , mot betalning, och tvingar dit soldaterna.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten reflektion... De senaste två dagarna har det talats ganska kritiskt om Abhisit på ASTV (enligt vad jag förstått med mina ganska magra kunskaper i Thai), vilket är för mig lite förvånande. Någon mer insatt som kan berätta mer om vad som sagts?

De har varit kritiska mot Abhisits regering i princip sen den bildades med hänsyn till vissa koalitionspartners hand valde att ha med. Jag sitter ju i yttrandefrihetens högborg nu, norra Issan, och där kan man inte få in ASTV så jag kan tyvärr inte bedöma om de skruvat upp kritiken ytterligare ett steg?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar.

Skulle satt en ironiflaggar på mitt PS.

Skulle skrivit "det är bara nästan alla som dom som odlar "kao nio" (klibbris) som håller på "de röda"

Poffa

PS Se Karta

Den är intressant den där politiska kartan men förvillar nog en del att tro att det bara är i dom röda provinserna man röstar rött och då bara rött. Men så är det ju inte.

För man bör nog även ha i åtanke att t ex de provinser som tecknas i ljusblått bara har ett knappt demokrat övertag över dom andra partierna och ljusblåa är ju nästan alla provinser i centrala Thailand. Och detsamma gäller ju i dom ljusrosa provinserna där i princip strax under 50% av befolkningen röstar på helt andra partier än dom röda. T ex i Ubon i Isaan har dom röda bara ett litet knappt övertag och i Korat i Isaan har demokraterna en lika knapp ledning.

Sedan är det ju givetvis så att demokrati utgår från person och inte landyta och eftersom befolkningsdensiteten skiljer stort över landet så blir en dylik politisk karta inte speciellt proportionell. Men jag kan ju passa på att lägga in en befolkningsdensitetskarta också. Så syns det bättre var dom flesta väljarna bor.

post-3077-127118409043_thumb.jpg

post-3077-127118409043_thumb.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

553000005463602.JPEG553000005463601.JPEG

Rödtröja med M79 granatgevär som ställde till med så mycket skada..

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

553000005463602.JPEG553000005463601.JPEG

Rödtröja med M79 granatgevär som ställde till med så mycket skada..

hmm svårt att se. Posta gärna källorna till dom bilderna...

nedan en M79

m79.jpg

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Man skall val ha klart for sig att den eventuella trojan inte sager sa mkt. De roda kunde latt kort svarta klader for att forvilla. Liksa kan nagon annan part dragit pa sig en rod troja for att "smalta in".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst är det skillnad på fölk.

Men jag tycker också att det är skillnad om man dör för att man kommenderats till en uppgift av statsmaken, eller om man dör för att man frivilligt åker till en demonstration för att ställa till så mycket besvär som möjligt , mot betalning, och tvingar dit soldaterna.

MVH Tommy

Hej

Nu är vi där igen, enligt vissa är det besvärliga illasinnade demonstranter och aristokratin och militären är hjältarna,

enligt andra är demonstranterna frihetskämpar som vill avskaffa elitens privilegier och återinföra demokrati i landet.

Den som lever får se vilken sida som har rätt en gång i framtiden.

Själv blir jag rörd när jag ser alla fattiga gammlingar och familjer stå upp mot den beväpnade och övermäktiga överheten

och kämpa för ett bättre liv för alla och inte för en liten korrumperad klick.

Vi tillhör nog dom som har svårt att enas i denna fråga, men inga hard feelings för det.

Alla har ju olika bakgrund och värderingar i bagaget men vi kan vara vänner ändå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju därför han omges av andra rödtröjade på bilden eller ?

Knappast troligt att en maskerad man med ett sådant vapen i handen helt ostört av de övriga röda kan vara en helt främmande och för de röda oönskad person

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu är vi där igen, enligt vissa är det besvärliga illasinnade demonstranter och aristokratin och militären är hjältarna,

enligt andra är demonstranterna frihetskämpar som vill avskaffa elitens privilegier och återinföra demokrati i landet.

Den som lever får se vilken sida som har rätt en gång i framtiden.

Själv blir jag rörd när jag ser alla fattiga gammlingar och familjer stå upp mot den beväpnade och övermäktiga överheten

och kämpa för ett bättre liv för alla och inte för en liten korrumperad klick.

Vi tillhör nog dom som har svårt att enas i denna fråga, men inga hard feelings för det.

Alla har ju olika bakgrund och värderingar i bagaget men vi kan vara vänner ändå.

Mvh Isan Lover

"Demonstranternas Frihetskämpar" som skjuter in granater bland militärer och dödar/skadar

Är det dom du nu sitter och och skönmålar ??

Det gör dig till en riktigt riktigt dålig människa som jag gärna skulle vilja kalla extremt dåliga ord om !

INGEN på någon sida med någon tröja som beter sig så är något annat än en extremt dålig människa och bör enbart kallas för det dom är. terrorist

Det är inte på det sättet man utvecklar en demokrati

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tallviking,

Det maste vara skont att kunna vara sa saker pa sin sak. Allt utifran vad som ar "troligt". Dock ar jag sjalv forsiktig med att vara for rabiat angaende eventuella forhallanden eftersom inget kan sagas med sakerhet och darmed kan man vara lite mindre kategorisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi där igen, enligt vissa är det besvärliga illasinnade demonstranter och aristokratin och militären är hjältarna,

enligt andra är demonstranterna frihetskämpar som vill avskaffa elitens privilegier och återinföra demokrati i landet.

Den som lever får se vilken sida som har rätt en gång i framtiden.

I en Demokrati...

- Får folk rösta på vem de vill och de folkvalda får gå i koalition med vilka de vill.

När PPP/TRT/PT så gick i koalition med småpartier klagade inte oppositionen utan accepterade att motståndarsidan satt i regeringsställning.

När PPP förlorade regeringsställning och demokraterna bildade koalition så accepterar inte PPP/PT detta utan försöker nu (via UDD) pressa koalitionspartnerna att lämna koalitionen ( på 3 dagar.. annars..!! ).

I en Demokrati...

- Får alla grupper fritt utrycka sin politiska övertygelse och sina åsikter (så länge de inte manar sina anhängare till samhällsstörtande verksamhet naturligtvis).

När UDD kommer till Bangkok och demonstrerar låter alla UDD utnyttja sina demokratiska fri -och rättigheter och samlas. Trots att detta skapar kaos i trafiken och ställer till problem.

Inte förrän aggressiva demonstranter, utan respekt för lag och ordning, gör intrång i byggnader och börjar sätta sig över allmän lag och ordning, reagerar regering och ordningsmakt.

Regeringen, som inte alls tycker som demonstranterna, inbjuder till offentliga samtal med demonstranter.

När demonstranternas motståndare försöker samlas och sprida sitt budskap, på demonstranternas hemmaplan, är det en lite annan "demokrati" de möter.

Deras scener, där de ska tala, stormas, rivs ner och slås sönder. Och demonstranterna blir jagade och dödade.

UDON THANI : A PAD supporter was killed and 17 others injured yesterday when a large mob armed with knives and clubs attacked a People's Alliance for Democracy rally. The clash occurred at Nong Prachak Silapakhom public park in the municipal area, where around 150 PAD supporters were gathering.

About 700 anti-PAD demonstrators armed with machetes, axes, iron bars and wooden sticks stormed the rally site in the afternoon, attacking the PAD supporters and pulling down the stage.

The anti-PAD group was led by Uthai Saenkaew, brother of Deputy Agriculture Minister Theerachai Saenkaew, and Kwanchai Praipana. Mr Uthai allegedly urged his men to kill the PAD guards.

The attackers, in a group calling themselves Khon Rak Udon (We Love Udon), gathered at Thung Sri Muang before marching to Nong Prachak Silapakhom.

Following the attack on the PAD, they paraded around the town and walked back to Thung Sri Muang to celebrate.

The injured were sent to Udon Thani Hospital. The man who died was a PAD security guard. He had suffered an axe blow to the head, according to Veera Somkwamkid, a PAD ally.

Thaikorn Polsuwan, also a PAD ally, lashed out at police yesterday for failing to stop the Khon Rak Udon demonstrators from mounting their attack.

''Police allowed the Khon Rak Udon group in and simply watched them attack us. Khon Rak Udon also stopped ambulances from taking the injured to hospital,'' said Mr Thaikorn.

The clash took place despite extra security measures deployed by the combined 450 forces of provincial police and border patrol police volunteers.

Mr Veera said Mr Kwanchai and police must be held liable for the bloodshed.

But Pol Maj-Gen Permsak Paradasak, chief of Udon Thani police, said officers did their best to prevent violence.

Governor Supoj Laowansiri instructed police to investigate the matter and take appropriate action.

The clash came less than 24 hours after a skirmish between PAD supporters and opponents in Maha Sarakham's Muang district on Wednesday night.

The incident on Wednesday night left dozens injured, including former senator for Buri Ram Karun Saingam, who suffered a mild head injury after being hit by a missile from a slingshot.

In Buri Ram, a PAD rally was scrapped yesterday when anti-PAD demonstrators stormed the rally site and demolished the stage set up in front of a railway station in Muang district.

PAD coordinator Suriyasai Katasila demanded the government and the Interior Ministry accept responsibility for failing to stop the violence.

He had asked PAD allies nationwide to join the rally in Bangkok if they believed it was unsafe to demonstrate in their own areas.

Air force commander ACM Chalit Phukpasuk called on both sides to refrain from violence.

Observera nu att jag inte med ett ord skrivit något om att aristokrati eller millitär skulle vara hjältar.

Den typen av påståenden är bara illasinnad retorik uttryckt av enögda med grummliga sinnen i syfte att påverka folk.

Sådana som inte skyr några som helst medel för sin sak och inte värderar sånt som objektivitet, sanning, rättvisa eller demokrati.

Jag väljer alltså inte sida utan står alltså utanför det simplistiska val IL målar upp.

Demokrati handlar om att respektera allas röster. Oavsett om de är gula, rika, utbildade, medelklass eller fattiga.

Och att respektera att andra inte tycker som en själv - och farmförallt - att acceptera att val eller regeringsbildning inte alltid går ens väg.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. bara för att vara absolut övertydlig...

Kwanchai Praipana, som tillsammans med Uthai Saenkaew ledde jakten på PAD-anhängare i Udon,

där man manade sina mannar att döda PADs vakter, tillhör alltså UDDs kärna och står nu på scen i Bangkok.

Han är i direktkontakt med Thaksin och är med och planerar olika aktioner.

Där har ni bara en i raden av IL's "frihetskämpar" som vill "återinföra demokrati".

Kwanchai Praipana, a red-shirt leader from Udon Thani, said yesterday he had changed his mind about leading more than 4,000 people from his Kon Rak Udon group to return home for a previously scheduled function.

Kwanchai said he had second thoughts after talking with Thaksin on the phone.

He said Thaksin asked him to retain the 4,000 people at the protest site for five more days, adding that the ex-leader wanted an "end game" before Chakri Day next Tuesday.

"I have to postpone the Kon Rak Udon's function until April 15. About 3,000 more people from the group will come on 100 buses and it will cost another Bt800,000," Kwanchai said.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/173277/udd-sets-another-rally-for-saturday

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att respektera att andra inte tycker som en själv - och farmförallt - att acceptera att val eller regeringsbildning inte alltid går ens väg.

Japp, jag håller med. Bara för att den andra sidan vinner så behöver det inte vara olagligt även om en del gärna vill se det så...

En relevant länk i sammanhanget är ju så klart denna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marita_Ulvskog :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. bara för att vara absolut övertydlig...

Kwanchai Praipana, som tillsammans med Uthai Saenkaew ledde jakten på PAD-anhängare i Udon,

där man manade sina mannar att döda PADs vakter, tillhör alltså UDDs kärna och står nu på scen i Bangkok.

Han är i direktkontakt med Thaksin och är med och planerar olika aktioner.

Där har ni bara en i raden av IL's "frihetskämpar" som vill "återinföra demokrati".

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/173277/udd-sets-another-rally-for-saturday

Objektive NoBuzz

Nått mer du vill gräva fram för att visa hur objektiv du är?

Tycker alla dina posts på detta forumet är så objektiva att man kunde tro du är röd och gul samtidigt.

Åtminstone lägg ner snacket om att du är objektiv, Du är så gul så du antagligen fortfarande skiter gult som en barnunge gör.

Annars bra kontrasvar på IL's posts, Plus på det.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...