Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Antar att det blir så här när man låter militärer bestämma vem som skall styra. De som då förutsåg att Thailand skulle ta ett antal steg tillbaka på vägen mot demokrati i samband med miltärkuppen fick som det visar sig rätt.

MVH/BanArne

Ja vi önskar all lycka, till de som vill försöka styra Thailand utan militär. Kanske lika bra att lämna över styret till rebellerna?

För det är väl det du vill?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

noBuzz, sover du nåt mellan varven? smile.gif Fan, du är ju som en påtänd duracellkanin! smile.gif

Keep up the good work!

Skulle gärna va kanin istället men får inte för frun. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Skulle gärna va kanin istället men får inte för frun. sad.gif

Inget fel på viljan iaf :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna va kanin istället men får inte för frun. :(

Hehe jag tycker du har jobbat på bra.du är snart "heders kanin" ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi önskar all lycka, till de som vill försöka styra Thailand utan militär. Kanske lika bra att lämna över styret till rebellerna?

För det är väl det du vill?

Ja, jag vill inte att Thailand skall styras av militärer, helt riktigt uppfattat.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För en dryg vecka sedan var vi ju där, UDD hade accepterat valet och fredsplanen men de mer militanta delarna krävde mer och mer för sin personliga del. De hade på sin höjd fått spendera 6 månader i häkte,

för att sedan frisläppas när "deras" regering kom till makten genom valet den 14 november.

Tyvärr så trodde de att de hade mer att vinna på konflikt och då hoppade de mer moderata elementen av UDD.

Amnestikravet gällde väl inte de sk ”svarta maskerade soldaterna” som sköt hej vilt den 10e April?

Det var väl snarare de Röda agitatorerna som höll till vid Lumpini-barrikaderna som ville ha en amnesti för att komma fram och avsluta demonstrationen.

Det var väl inte så konstigt att de ville det, när exempelvis Utrikesminister Kasit blev friad fast han bevisligen var med och olagligen ockuperade flygplatsen med de gula?

Eller att Suthep klarade sig undan från sina olagliga markaffärer på Phuket?

Synar man politikerna så är nog den övervägande delen sk ”icke dömda” brottslingar och detta gäller nog oavsett färgtillhörighet.

De där röda agitatorerna som ville ha amnesti hade ju redan blivit brännmärkta av Abhisits regering som "Terrorister" och inte som några högljudda och bråkiga vänsteraktivister. Så är det väl ett ganska nyktert antagande att de förväntade sig att bli behandlade som just "terrorister" om de nu sattes i häktet? (förmodligen dödstraff)

- Om de nu överhuvud taget skulle klara sig helskinnade fram till häktesdörren, vilket jag betvivlar.

Det går ju inte att en regering drar ett bekvämt retroaktivt streck i sanden,

och att de därefter hävdar att alla olagligheter som har gjorts av de Röda under

den senaste tiden skall från och med i dag bestraffas med strängaste straff,

men att alla olagligheter som skedde där innan av de Gula skall undantas eftersom

de själva då var med och bröt mot olika lagar och förordningar.

För att komma vidare med en fredskompromiss så kan de väl gärna dra ett streck i sanden

och besluta att från och med idag så skall alla brott lagföras,

men att det ges amnesti för tidigare förseelser som har samband med de politiska oroligheterna.

Då kanske finns det en chans att lösa upp de värsta knutarna som nu hämmar den politiska demokratin.

- Herregud skall alla lagföras för vad de har gjort så blir det ju inga kvar i slutänden,

och skall man fortfarande undanta hovets medlemmar från granskning och ev bestraffning?

Svåra avvägningar det där,

och jag tror inte att de är kapabla att nå en kompromiss utan någon yttre kraftfull medling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

En bild säger mer än tusen ord..

Från en som bor i Bangkok och börjar bli riktigt irriterad.. :angry2:

Jag tror den bilden säger ungefär 11 ord lite beroende hur man räknar. Då var jag snäll och räknade in som ett ord och mother land som två. :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Länken fungerar inget vidare från Thailand:

ขออภัยในความไม่สะดวก

เว็บไซต์ที่ท่านต้องการเข้าชมได้ถูกระงับการเผยแพร่ตามคำสั่งจากกระทรวงเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร

สอบถามข้อมูลเพิ่มเติมได้ที่ กระทรวงเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร

อาคาร 9 บริษัท ทีโอที จำกัด (มหาชน) ถนนแจ้งวัฒนะ เขตหลักสี่ กรุงเทพฯ 10210

โทร 0-2505-7147, 0-2568-2498

--------------------------------------------------------------------------------

Sorry for any inconvenience.

The page you are trying to visit has been blocked by the Ministry of Information and Communication Technology.

For more information, please contact Ministry of Information and Communication Technology

Building 9, TOT Public Limited Company, Chaengwattana Road, Laksi, Bangkok 10210

Tel. 0-2505-7147, 0-2568-2498

Man blir förbannad på regeringens smutsiga krig.

Någon som testat att ringa numret :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vill inte att Thailand skall styras av militärer, helt riktigt uppfattat.

MVH/BanArne

Om nu rebellerna skulle få makten så hoppas jag att du får hedersplats på läktaren, vid de framtida militärparaderna genom Bangkok.

För du tror väl inte att rebellerna kan hålla kvar makten utan militär?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om nu rebellerna skulle få makten så hoppas jag att du får hedersplats på läktaren, vid de framtida militärparaderna genom Bangkok.

För du tror väl inte att rebellerna kan hålla kvar makten utan militär?

Du vill hemsk gärna ha någon att bråka med låter det som.

Nästan som du själv vore en rebell :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Amnestikravet gällde väl inte de sk ”svarta maskerade soldaterna” som sköt hej vilt den 10e April?

Det var väl snarare de Röda agitatorerna som höll till vid Lumpini-barrikaderna som ville ha en amnesti för att komma fram och avsluta demonstrationen.

Det var väl inte så konstigt att de ville det, när exempelvis Utrikesminister Kasit blev friad fast han bevisligen var med och olagligen ockuperade flygplatsen med de gula?

Eller att Suthep klarade sig undan från sina olagliga markaffärer på Phuket?

Synar man politikerna så är nog den övervägande delen sk ”icke dömda” brottslingar och detta gäller nog oavsett färgtillhörighet.

De där röda agitatorerna som ville ha amnesti hade ju redan blivit brännmärkta av Abhisits regering som "Terrorister" och inte som några högljudda och bråkiga vänsteraktivister. Så är det väl ett ganska nyktert antagande att de förväntade sig att bli behandlade som just "terrorister" om de nu sattes i häktet? (förmodligen dödstraff)

- Om de nu överhuvud taget skulle klara sig helskinnade fram till häktesdörren, vilket jag betvivlar.

Det går ju inte att en regering drar ett bekvämt retroaktivt streck i sanden,

och att de därefter hävdar att alla olagligheter som har gjorts av de Röda under

den senaste tiden skall från och med i dag bestraffas med strängaste straff,

men att alla olagligheter som skedde där innan av de Gula skall undantas eftersom

de själva då var med och bröt mot olika lagar och förordningar.

För att komma vidare med en fredskompromiss så kan de väl gärna dra ett streck i sanden

och besluta att från och med idag så skall alla brott lagföras,

men att det ges amnesti för tidigare förseelser som har samband med de politiska oroligheterna.

Då kanske finns det en chans att lösa upp de värsta knutarna som nu hämmar den politiska demokratin.

- Herregud skall alla lagföras för vad de har gjort så blir det ju inga kvar i slutänden,

och skall man fortfarande undanta hovets medlemmar från granskning och ev bestraffning?

Svåra avvägningar det där,

och jag tror inte att de är kapabla att nå en kompromiss utan någon yttre kraftfull medling.

Först var de minsann inte rädda för fängelse, sen när en fredlig lösning utan att ledarna friskrivs från allt ansvar fanns på bordet så tvärvände de som insåg att de nog hade pysslat med en hel del olagligheter, Arisamun, Kwnachai och Seh Daeng till exempel och krävde fullständing amnesti eller iallafall garanterad borgen.

Du inser att det här med att stryka ett streck över brott som begånits tidigare i Thailand har fört landet dit de är nu?

Du inser väl också att en amnesti skulle omfatta de gula som står under åtal för sina brott 2008 och även Abhisit och Suthep?

Eller amnestin ska bara gälla dem på den röda sidan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jo helt sjukt vad som händer i Bangkok just nu, Man kan bara hoppas att det leder till ett mer demokratiskt land. Men du kanske har rätt att demokrati inte funkar i Thailand.

Men herre gud! Försöker du idi*tförklara Thailands befolkning. Samma saker har man tyckt i andra, numera demokratiska, länder inte allt för länge sedan.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret kanske finns här. De röda ledarna var rädda för att hamna i fängelse.

Four UDD leaders abandon rally

Four red-shirt leaders have abandoned the prolonged anti-government rally at Bangkok's Ratchaprasong commercial district on Friday.

"It is now clear that four of our leaders - Veera Musikhapong, Adisorn Piangket, Paijit Aksornnarong and Visa Khantap - will not come to the protest site at Ratchaprasong," United Front for Democracy against Dictatorship (UDD) leader Kwanchai Praipana said.

However, another red-shirt core member Chinawat Haboonpad, said the UDD leadership was still in unity but some leaders had a different view.

"At first, we [the red-shirt leaders] agreed to end the rally but people have died during the political clashes. We then could not come into terms because none of us want to be in prison without receiving a fair treatment," Mr Chinawat said. "If the emergency decree is revoked the police could detain us further for 84 days."

Mr Chinawat said Mrs Paijit had a sore throat and Mr Visa was taking care of her, while Mr Veera was not leaving the UDD but he was tired and he was still somewhere nearby the protest venue.

The four leaders did not attend the red-shirt meeting to discuss the group's stance today.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Först var de minsann inte rädda för fängelse, sen när en fredlig lösning utan att ledarna friskrivs från allt ansvar fanns på bordet så tvärvände de som insåg att de nog hade pysslat med en hel del olagligheter, Arisamun, Kwnachai och Seh Daeng till exempel och krävde fullständing amnesti eller iallafall garanterad borgen.

Du inser att det här med att stryka ett streck över brott som begånits tidigare i Thailand har fört landet dit de är nu?

Du inser väl också att en amnesti skulle omfatta de gula som står under åtal för sina brott 2008 och även Abhisit och Suthep?

Eller amnestin ska bara gälla dem på den röda sidan?

Självklart skall en amnesti gälla alla parter (hela regnbågens färger)

Men det bör först i samförstånd beslutas om ett lämligt startdatum när lagöverträdelser

skall börja beivras och föras vidare till en oberoende och omutbar domstol för granskning och ev dom.

Kanske för mycket begärt det där med en o-mutbar domstol, men man kan ju alltid försöka i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du fan i mig sluta! Det finns hur många bilder och videos som helst om att de röda HAR vapen. Dom har själva tillstått det.

Ge upp dig dravel och var åtminstone LITE objektiv.

Patetiskt dravel kommer du med :diablo::diablo:

Rent objektivt kan jag konstatera att det dör betydligt fler protesterande än militärer. Erawan center rapporterar 25 dödsfall - samtliga civila - och 215 skadade. Har sett andra rapporter på fler döda. Det utesluter att särskilt många av de rödtröjade (än så länge) använder sig av effektiva vapen. Och det är väl bra så, det måste vara både hopplöst och meningslöst att slåss med armén på gatorna, kan inte se att något gott kommer ut av det.

Inom folkrätten brukar det pratas om "proportionalitet" har jag förstått, att en stats bruk av våld måste vara i proportion till hotbilden om det ska kunna försvaras. Vad jag kan förstå skjuter armén nu helt godtyckligt i vissa zoner i Bangkok. Jag menar att Abhisit och armén målat upp en överdriven hotbild och nu mördar folk.

Här ser vi ett CNN-reportage om hur några av arméns prickskyttar opererar från ett hustak. Reportern kan inte säga exakt på vad just dessa prickskyttar skjuter på men hänvisar till sin kollega på marken som ser folk bli skjutna. Reportern har själv inte sett några rödtröjade med krigsvapen. Armén har sedan tidigare gjort klart att den kommer att placera ut prickskyttar.

Här ser vi några resultat av arméns härjningar. Om jag förstår det rätt nämns 50 döda i texten.

En reporter, Nick Nostitz, träffar några protesterande som demonstrerar på bild att de inte har några farliga vapen (bifogad bild). Sedan öppnar armén eld, en blir skjuten i magen och armen, en annan i benet och axeln.

Och de röda kallas terrorister?

post-3932-127401234116_thumb.jpg

post-3932-127401234116_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vid 7:30 blir det aterigen en "leende mane" som kan ses fran Thailand. Manga har teorier vad det ar ett tecken pa. Sist det hande var ju 2 ar sedan under en inte helt lugn period och PPP upplostes och forlorade regeringsmakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av de bättre inlägg som skrivits om "läget, just nu".

"The truth has revealed itself. The United Front for Democracy against Dictatorship is simply using democracy as a front in the interests of dictatorship."

Läs resten här.

Siamkap

En bra länk :great:

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir förbannad på regeringens smutsiga krig.

Någon som testat att ringa numret :)

OOPPS verkar som information om den svenska censuren är censurerad på MaiPen rai.

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herre gud! Försöker du idi*tförklara Thailands befolkning. Samma saker har man tyckt i andra, numera demokratiska, länder inte allt för länge sedan.

Nej hur får du det till att jag idi*t förklarar thailands befolkning?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

veen_NT Nuttawut responded to CRES evacuation plan, saying #redshirt has no problem if anyone want to leave Rajprasong.

UDDThailand Please distribute! CLEAR EVIDENCE of soldiers firing M79's: http://twitpic.com/1o8l5c http://bit.ly/dzyuC6

tulsathit Hotline fr residents in Rajprasong, nearby areas who need assistance: 023383677 02 3383246

En sak jag inte riktigt fattat och jag vore glad ifall någon kunde förklara det för mig utan.

Vad jag fattat så har armén så gott som omringat hela demonstrationsområdet och förklarat det som en Live ammo zone. Dom har sagt att dom skjuter alla som kommer inom en viss avstånd av trupperna.

Armén meddelar att alla som vill, får lämna Rajprasong, men hur går det till i praktiken att lämna området om man blir skjuten för nära en avspärrning?

Finns det någon lucka någonstans där militären inte står?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En sak jag inte riktigt fattat och jag vore glad ifall någon kunde förklara det för mig utan.

Vad jag fattat så har armén så gott som omringat hela demonstrationsområdet och förklarat det som en Live ammo zone. Dom har sagt att dom skjuter alla som kommer inom en viss avstånd av trupperna.

Armén meddelar att alla som vill, får lämna Rajprasong, men hur går det till i praktiken att lämna området om man blir skjuten för nära en avspärrning?

Finns det någon lucka någonstans där militären inte står?

Kvinnor och barn ska visst få lämna området utan att skjutas ihjäl.

Men hur ska de göra med "katöjerna" då? De är ju både man och kvinna.

Tänk om alla röda stridstuppar beslutar sig för att dra på sig en kjol och lite rött på läpparna,

då kanske även de slinker ut från området utan att få en kula i skallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Vi vet ju alla att det finns en far och dotter som iaf har en teoretisk mojlighet att lugna ned situationen men anda ar det dodstyst fran kungahuset. Sa upptagna av sig sjalva och risken att eventuellt tappa ansiktet om folk inte genast lyssnar osv. leder till den ryggradslosa tystnaden fran den alskade institutionen..

Dottern sitter väl och sminkar sig inför bröllopet i Sverige vilket hon snart ska på. Ska bli kul en riktigt Farang-fest.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...