Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Skulle ett alternativ vara att Abhisit avgar och overlamnar till ngn av koalitionsledarna?

Hmm... den potatisen vill nog ingen ha! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Antingen kunglig intervention eller att de roda faktiskt berattar vad de vill. Efter att forsta ga med pa det foreslagna nyvalet for att sedan backa sa har inga nya krav framforts. Det lojliga kravet angaende Suthep kan knappast anses vara knackfragan eller? Sa lange de inte ar tydliga sa har inte regeringen nagot att "ga med pa" och kvar blir bara ett gang asfaltsterrorister.

Ja det är nog inte lätt att förhandla med organisation så löst sammansatt, med så många olika viljor och med så otydlig agenda som de röda. Men det finns inget annat bra alternativ än fortsatta förhandlingar. Förhoppningsvis kan man få över så många viljor på ett förslag att oroligheterna upphör. Att tillgodose extremisternas på båda sidors viljor är att fortsätta kriget utan samtal.

Kunglig intervention med hjälp av Sirindhorn vore kanske nåt som du skriver. Inte drottningen eller prinsen bara. brrr!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ett alternativ vara att Abhisit avgar och overlamnar till ngn av koalitionsledarna?

Mycket tveksamt att någon skulle vilja ta i detta nu, sen är ju de flesta koalitionspartier i realiteten styrda av folk som är bannade från politiken.

Sen vill de förmodligen inte bränna några broar inför det kommande valet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ett alternativ vara att Abhisit avgar och overlamnar till ngn av koalitionsledarna?

Ett kanske vettigt alternativ faktiskt. Wille som medlare, nu.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Finns en massa bra och detaljerade bilder från gatustriderna nu upplagda på Pirate Bay

Sök på "Bangkok war zone"

Tack!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog inte lätt att förhandla med organisation så löst sammansatt, med så många olika viljor och med så otydlig agenda som de röda. Men det finns inget annat bra alternativ än fortsatta förhandlingar. Förhoppningsvis kan man få över så många viljor på ett förslag att oroligheterna upphör. Att tillgodose extremisternas på båda sidors viljor är att fortsätta kriget utan samtal.

Kunglig intervention med hjälp av Sirindhorn vore kanske nåt som du skriver. Inte drottningen eller prinsen bara. brrr!

För en dryg vecka sedan var vi ju där, UDD hade accepterat valet och fredsplanen men de mer militanta delarna krävde mer och mer för sin personliga del. De hade på sin höjd fått spendera 6 månader i häkte, för att sedan frisläppas när "deras" regering kom till makten genom valet den 14 november.

Tyvärr så trodde de att de hade mer att vinna på konflikt och då hoppade de mer moderata elementen av UDD.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som kan lugna ner saker nu (kanske) är om man ger UDDs ledare fullständig amnesti mot att de upplöser demonstrationerna och återupptar samtal omgående.

Men det kommer inte att hända.

Och även om det hände så är det inte säkert att det lugnar ner saker eftersom så många ligister är ute och slåss och tycker det här är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och även om det hände så är det inte säkert att det lugnar ner saker eftersom så många ligister är ute och slåss och tycker det här är kul.

Precis, det hade lika gärna varit gula eller vilken färg som helst.

På ASTV påstås det att det cirkulerar beväpnade personer med utländskt utseende. Sant eller bara en metod att hitta nya syndabockar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen kunglig intervention eller att de roda faktiskt berattar vad de vill. Efter att forsta ga med pa det foreslagna nyvalet for att sedan backa sa har inga nya krav framforts. Det lojliga kravet angaende Suthep kan knappast anses vara knackfragan eller? Sa lange de inte ar tydliga sa har inte regeringen nagot att "ga med pa" och kvar blir bara ett gang asfaltsterrorister.

Jag undrar om de inte har fått situationen precis dit de ville? Däremot är jag inte säker på vilka "de" är.

Jag tror inte att folk i gemene man var ute efter det som nu pågår utan att de flesta av dem dragits med i den tack vare de uppviglande brandtalen som hållits från olika personer i ledningen. Av vad som framgått är det ju inte direkt några informativa möten de haft på scenerna utan stämningen har successivt piskats upp av olika agitatorer.

När en mobb kommit till det stadiet som de nu befinner sig i så saknas förmågan till logiskt tänkande, istället eskalerar det och de irrar planlöst omkring och har ingen annan agenda än att fortsätta. Jag är inte övertygad om att den stora massan ens lyssnar på sina ledare längre. Det verkar vara bortom all kontroll och i bakgrunden döljer sig antagligen någon självbelåten potentat som är nöjd med utvecklingen och inte bryr sig ett dugg om de som skadas eller dödas så länge det kittlar dennes ego. Man blir illamående över hur lite empati och respekt för andras liv några har.

Samtliga lösningar som de först accepterat ratas efter en stund och kan man inte hålla de ingångna avtalen man sagt sig vara nöjda med så måste det ju finnas någon som har en annan plan med protesterna än vad som hittills framkommit. Frågan man kan ställa sig är vem och varför. Folk dör på gatorna, räcker det inte nu? Vem är det som står och hånler i kulisserna? Folket har slutat le för länge sedan, så även jag och fler med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

@KhunPleum: CRES gives red shirts 24 hrs to surrender, after 3pm tmr real crackdown begins. Most reds I spoke to are not leaving in fact

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ett parlamentariskt vals resultat är väl att räkna som ytterst tveksamt om ryktena stämmer att militär och "dold" makt har påverkat koalitionspartiernas att handla som dom gjorde.

Nu vet jag ju inte om detta stämmer eller inte, men det är den sanning en stor del av landets befolkning tror på och då är det dags att undanröja tvivlen genom att kolla av folkets vilja i ett nyval.

Ställer samma fråga till dig som jag ställde till MaiChai, vad är ditt förslag till regering och röda på lösning av nuvarande situation?

Kim; hela din argumentation bygger på att de rykten som du själv säger, att dessa rykten är sanna. Om dom inte är sanna, då är hela argumentationen meningslös.

För att svarar på din fråga om hur lösa situationen. jag tror att parterna måste komma till en gemensam kompromiss. Kanske nyval i november eller så???? Jag fattar fortfarande inte varför de röda inte gick med på det förslaget. Jag känner väl till att dom ville ha amnesti men det är utopiskt.

Alltså; kunde man enas om en lämplig tid för nyval så skulle detta kunna upphöra.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem som kommer att vinna - "Hon" med lag T eller Thailand!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

det går alldeles utmärkt att läsa om att människor far illa just nu utan att behöva se bilder på det, om du vill kalla det att köra huvudet i sanden så varsågod.

mvh. Lars

Har du sett bilderna? Det har jag. Massor av bilder på annat än människor som far illa. Vissa bilder är otäcka men många visar kaoset i allmänhet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Rätta mej gärna om jag har fel, men...

När Abhisit tog över tyckte jag att han gjorde ett ganska seriöst intryck. Dom intervjuer jag såg var min känsla att han faktiskt ville väl för landet och folket.

Men på det sätt han blev PM och att ha militären i ryggen fungerar sällan, vilket vi ser resultatet av nu. Desperationen blir värre för varje timme. Att han kan sitta kvar är otänkbart.

Att Thaksin skulle vara ett alternativ tror jag inte ett dugg på. I värsta fall för ett kort tag för att läget ska bli lite lugnare. Vad som behövs är en opposition som kan bli valda utan korruption och inblandning av militär. Om det nu finns ett organiserat alternativ som folket vill ha.

Det är lätt att sitta i Sverige och kommentera, men det verkar som om att få demokrati krävs det tyvärr ett stort antal människoliv. Jag pratade med en vis man om just detta. Han sa att när människan blir tillräckligt desperat är man beredd att ta till vilka medel som helst och offra allt med livet som insats. Det är det vi ser just nu även om många säkert triggas att göra värre saker.

Idag Thailand, i morgon Burma.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

För en dryg vecka sedan var vi ju där, UDD hade accepterat valet och fredsplanen men de mer militanta delarna krävde mer och mer för sin personliga del. De hade på sin höjd fått spendera 6 månader i häkte, för att sedan frisläppas när "deras" regering kom till makten genom valet den 14 november.

Tyvärr så trodde de att de hade mer att vinna på konflikt och då hoppade de mer moderata elementen av UDD.

Och? Då ska man ge upp och avsluta samtalen fast våldet eskalerar eller?

Vem som bär skulden till att man inte kom överens beror nog på vem man frågar tror jag. Du säger si andra säger så.

Men att man inte klarade av att komma överens den senaste gången betyder ju inte att det inte går. Och om nu kärnfrågan är amnesti för ett fåtal personer eller inte så får man väl väga det alternativet mot vad som kan hända i landet om ingen överenskommelse kan göras.

Rent spontant så känns det ju också lite märkligt om det t ex vid en strejk i Sverige blir en överenskommelse där arbetgivaren säger - Ok, vi går med på alla era krav men vi förbehåller oss rätten att sparka era strejkledare efteråt.

Tror inte det skulle bli någon strejkuppgörelse heller vid sådana förhandlingar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Själv följer jag mest BBC, CNN och Al Jazira och dom är samstämmiga om att inga vapen utom typ slangbellor, fyrverkerier och stenar syns eller används

innanför det avspärrade demonstrationsområdet.

Och detta är ju relativt stora och välrennomerade nyhetskanaler som anses vara seriösa.

Mvh Isan Lover

Lite enögt kanske? Just Al Jazeera hade en video med en röd-skjorta hållande vapen i handen. var uppe här för ett tag sedan. Du kanske såg video med rödskjortan som sköts M79?? ja, dom var utanför demonstrationsområdet men det visar precis hur fredliga PA är. Dessutom så anser jag att brandbomber kan anses som vapen.

Om du öppnar bägge ögonen så ser du bättre.

Att använda "innanför det avspärrade demonstrationsområdet" är bara löjligt. Vad vet du, jag och andra om det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ute gångs förbud är det någon som tror på det.

Vilken arme som helst i värden hade löst detta på sjuröda. Men här finns ett grundlägggande problem man har inte polis o armen med sig i alla led. IL o några till har förstått. Jag tror att ett utegångsförbud gynnar de sk röda, då kan man få bort de gula från gatorna de er ju de som är en del av problemen. Som IL säger finns det massor av sympatier för de sk röda i Bankok, där jag bor tio hus runt omkring arbetar minst tio Bankok alla sk röda. Hoppas att de ansluter sig till kampen, om de gula försvinner från gatorna blir allt mycket enklare att ro detta i land.

Sen får vi se om de riktiga vapnen kommer fram som jag tror de sk röda har, annars om inte de begått ett mycket stort misstag . Men jag tror de ha ett bra försvar mot regeringens terrorister.

Hur det än går så tror jag att en stor "risbrand har satts i gång" den kan man aldrig övervinna, hur det än går i Bankok.

PS jag skiter i vem som är i ledningen så länge som de kämpar för de förtryckta.

Nu mobiliseras det. B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av de bättre inlägg som skrivits om "läget, just nu".

"The truth has revealed itself. The United Front for Democracy against Dictatorship is simply using democracy as a front in the interests of dictatorship."

Läs resten här.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...