Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

broder tuk tuk

Så var det öppet igen. En del inlägg borta pga av innehållet och en del andra pga av citat. Ber om ursäkt för det senare men inte mycket att göra åt :wai:

Inte så svårt att förstå att känslorna svallar över men desto viktigare att vi försöker hålla den här tråden någorlunda trogen till ämnet.

Vem är den här madame Zhou som ibland är lycklig och ibland inte alls lycklig?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Av olika anledningar, främst på grund av intresse och för mycket fritid, så följer jag de flesta trådar bara det finns ett uns personligt intresse i dem. Det är slående hur enkelt och fort en från början intressant och relevant tråd övergår från att fokusera på det ursprungliga ämnet till att bli en tråd där det är viktigast att de egna värderingarna och åsikterna förs fram som de enda rätta. Lika vanligt är det att misstro andra och andras uppgifter oavsett om denne med största säkerhet besitter en större kunskap om det aktuella ämnet.

Då börjar man beskylla varandra för att komma med oriktiga eller vaga uppgifter trots att det inte alltid finns belägg för det. Ibland är det för att desperat försöka dölja sina egna tillkortakommanden och rikta fokus från det. Ibland för att man bara utgår från sina egna erfarenheter och inte vill inse att det finns de med helt andra erfarenheter som därför kan tolka samma sak på ett annat sätt. Riktiga obestridliga fakta saknas oftast och då är det inte ovanligt med personliga tolkningar som grundar sig på vad man själv har sett, läst eller hört talas om.

Det är inte ovanligt med diverse personangrepp förr eller senare och har man sänkt sig till den nivån så är argumenten alltid osakliga och handlar istället om någons karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan. Att ta till det greppet kan vara för att man vill få den andre på defensiven eller för att få ett psykologiskt övertag. Några personangrepp kan också bli väldigt elaka och då är det lätt hänt att det får en motsatt effekt. Den som blir angripen kan istället få de övriga läsarnas sympati och medkänsla och framstå i en bättre dager.

En annan typ av personangrepp är när man försöker att rättfärdiga sig själv genom att hävda att den andre gjorde eller sa något liknande tidigare och att man därför har rätt att göra om samma fel av den anledningen. Insinuationer eller argument som får den andre att förknippas med något som av de flesta anses vara något dåligt framförs då man vill få den andres åsikter eller person att framstå som sämre genom att referera till något som har en dålig klang hos gemene man. ”– Visst kan man säga eller göra si eller så men det gjorde Stalin, Hitler m.fl. med och se hur det gick!”

Som argument i en debatt blir det fel oavsett om det är IRL eller på ett internetforum.

Man kan också påpeka att andra sagt eller gjort samma fel men bara för att samma fel upprepas innebär det inte att det på något vis blir mer rätt. Exempel på det är att bara för någon har stulit tusen kronor vid ett tidigare tillfälle så är den som bara stulit hundra kronor nu mindre skyldig till stöld. Det argumentet håller alltså inte det heller om man vill rättfärdiga någons handlande.

Sedan finns det de som hävdar att de har rätt bara för att ingen kan bevisa att de har fel. Gud finns resp. finns inte, så länge någon inte kan bevisa motsatsen.

Andra fel som används i en argumentation är när man hävdar att något är rätt bara för att ”majoriteten” säger sig uttrycka något.

” – ”Majoriteten” anser att XX har fel. Därför har XX fel.”

”– ”Majoriteten” vill si eller så. Alltså är si eller så bra för ”majoriteten!”

Med dessa påståenden har man inte kunnat påvisa något alls men tar det ändå som en sanning och är beredd att försvara denna sanning in absurdum.

Sedan finns det de som använder sig av otaliga inlägg för att övertala andra om att han har rätt. En osanning som upprepas blir inte mer sann för det, men man kan se att det finns några som upprepar samma fel vid ett flertal olika tillfällen. Är det tre som säger att XX gjort fel utan att ha belägg för det så kommer snart den fjärde och hävdar med bestämdhet att XX har gjort fel för det har andra sagt. Till slut finns det en fara för att det blir en allmän uppfattning att XX gjort fel.

Istället för att lägga så mycket energi på att övertala andra så kan man lägga lite energi på att försöka övertyga dem. Jag låter mig inte övertalas att jag har fel bara för att någon eller några anser det. Däremot har jag inga problem alls att ändra mig om jag övertygas om att jag hade fel.

Jag säger inte att det är lätt att övertyga mig men det är åtminstone lättare än att försöka övertala mig. Jag lämnar alltid en lucka öppen för att jag kan ha fel i vissa frågor. Den är visserligen liten men den finns där.

Nog är det önskvärt att man någon gång tänker igenom vad man vill ha sagt innan man trycker på posta-knappen. Om inte annat så av respekt för andra medlemmar som inte är lika intresserade av interna stridigheter och pajkastning.

Meningsskiljaktigheter kan man ha men det är ingen bra anledning för att komma med billiga nesligheter för att stärka sitt ego eller för att söka en klapp på axeln av likasinnade.

Argumentera för egen sak är inte alltid enkelt men man kan åtminstone försöka. Man kan också försöka att hålla det på en hyfsad nivå. Om inte annat så ger det ett seriösare intryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet Welder :great:

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Av olika anledningar, främst på grund av intresse och för mycket fritid, så följer jag de flesta trådar bara det finns ett uns personligt intresse i dem. Det är slående hur enkelt och fort en från början intressant och relevant tråd övergår från att fokusera på det ursprungliga ämnet till att bli en tråd där det är viktigast att de egna värderingarna och åsikterna förs fram som de enda rätta. Lika vanligt är det att misstro andra och andras uppgifter oavsett om denne med största säkerhet besitter en större kunskap om det aktuella ämnet.

Då börjar man beskylla varandra för att komma med oriktiga eller vaga uppgifter trots att det inte alltid finns belägg för det. Ibland är det för att desperat försöka dölja sina egna tillkortakommanden och rikta fokus från det. Ibland för att man bara utgår från sina egna erfarenheter och inte vill inse att det finns de med helt andra erfarenheter som därför kan tolka samma sak på ett annat sätt. Riktiga obestridliga fakta saknas oftast och då är det inte ovanligt med personliga tolkningar som grundar sig på vad man själv har sett, läst eller hört talas om.

Det är inte ovanligt med diverse personangrepp förr eller senare och har man sänkt sig till den nivån så är argumenten alltid osakliga och handlar istället om någons karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan. Att ta till det greppet kan vara för att man vill få den andre på defensiven eller för att få ett psykologiskt övertag. Några personangrepp kan också bli väldigt elaka och då är det lätt hänt att det får en motsatt effekt. Den som blir angripen kan istället få de övriga läsarnas sympati och medkänsla och framstå i en bättre dager.

En annan typ av personangrepp är när man försöker att rättfärdiga sig själv genom att hävda att den andre gjorde eller sa något liknande tidigare och att man därför har rätt att göra om samma fel av den anledningen. Insinuationer eller argument som får den andre att förknippas med något som av de flesta anses vara något dåligt framförs då man vill få den andres åsikter eller person att framstå som sämre genom att referera till något som har en dålig klang hos gemene man. ”– Visst kan man säga eller göra si eller så men det gjorde Stalin, Hitler m.fl. med och se hur det gick!”

Som argument i en debatt blir det fel oavsett om det är IRL eller på ett internetforum.

Man kan också påpeka att andra sagt eller gjort samma fel men bara för att samma fel upprepas innebär det inte att det på något vis blir mer rätt. Exempel på det är att bara för någon har stulit tusen kronor vid ett tidigare tillfälle så är den som bara stulit hundra kronor nu mindre skyldig till stöld. Det argumentet håller alltså inte det heller om man vill rättfärdiga någons handlande.

Sedan finns det de som hävdar att de har rätt bara för att ingen kan bevisa att de har fel. Gud finns resp. finns inte, så länge någon inte kan bevisa motsatsen.

Andra fel som används i en argumentation är när man hävdar att något är rätt bara för att ”majoriteten” säger sig uttrycka något.

” – ”Majoriteten” anser att XX har fel. Därför har XX fel.”

”– ”Majoriteten” vill si eller så. Alltså är si eller så bra för ”majoriteten!”

Med dessa påståenden har man inte kunnat påvisa något alls men tar det ändå som en sanning och är beredd att försvara denna sanning in absurdum.

Sedan finns det de som använder sig av otaliga inlägg för att övertala andra om att han har rätt. En osanning som upprepas blir inte mer sann för det, men man kan se att det finns några som upprepar samma fel vid ett flertal olika tillfällen. Är det tre som säger att XX gjort fel utan att ha belägg för det så kommer snart den fjärde och hävdar med bestämdhet att XX har gjort fel för det har andra sagt. Till slut finns det en fara för att det blir en allmän uppfattning att XX gjort fel.

Istället för att lägga så mycket energi på att övertala andra så kan man lägga lite energi på att försöka övertyga dem. Jag låter mig inte övertalas att jag har fel bara för att någon eller några anser det. Däremot har jag inga problem alls att ändra mig om jag övertygas om att jag hade fel.

Jag säger inte att det är lätt att övertyga mig men det är åtminstone lättare än att försöka övertala mig. Jag lämnar alltid en lucka öppen för att jag kan ha fel i vissa frågor. Den är visserligen liten men den finns där.

Nog är det önskvärt att man någon gång tänker igenom vad man vill ha sagt innan man trycker på posta-knappen. Om inte annat så av respekt för andra medlemmar som inte är lika intresserade av interna stridigheter och pajkastning.

Meningsskiljaktigheter kan man ha men det är ingen bra anledning för att komma med billiga nesligheter för att stärka sitt ego eller för att söka en klapp på axeln av likasinnade.

Argumentera för egen sak är inte alltid enkelt men man kan åtminstone försöka. Man kan också försöka att hålla det på en hyfsad nivå. Om inte annat så ger det ett seriösare intryck.

Bra skrivet.

Mvh

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Tackar Tackar, Jag förtjänar verkligen plusset.

Du är för sorglig. Hoppas ditt nästa liv blir bättre.

Mvh

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tittar på denna video blir jag ännu mer ledsen över vad som händer i Thailand. Fattiga människor som utnyttjas av människor med maktambitioner.

Och när jag ser vad vänsteranhängarna här jublar över vad dom tror är någon typ av revolution blir jag än mer ledsen. Snacka om "nyttiga idi*ter".

Jag tror att det går i brallan för IL med kompisar när dom ser den röda färgen, ungefär som en tjur som attackerar den röda färgen, men här är det bara fattiga som inte kommer att få det ett skvatt bättre.

Mvh

Kenthamon som är ledsen

Du har så jävla rätt att jag utan vidare skulle kunna tömma hela min årskarmapott till dig här och nu. :great:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Det är orättvist att förutsättningen för att bli dummare av sprit är att man har något i huvudet redan innan man börjar dricka.

Vissa kan ju därför dricka hur mycket som helst utan att det gör någon skillnad. :)

Jag tänker på Serath med vänsteranhängare.

Tydligen vill Kim och Wille som tillhör vänsterfalangen stänga mig från detta forum. Kan du skicka emailadres till mig så kan jag säga vad jag tycker.

Hoppas att detta är inte ytterligare ett vänsterforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Du har så jävla rätt att jag utan vidare skulle kunna tömma hela min årskarmapott till dig här och nu. :great:

Tack. Jag gillar Thailand och vill bjuda thai på detta.

PS. Säg inget till IL eller kompisar, endast thai, because i only like thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Du har så jävla rätt att jag utan vidare skulle kunna tömma hela min årskarmapott till dig här och nu. :great:

Säg det till vänsterfalangen men dom är väl inte intressdrad. Jag gillar Thailand så jävla mycket, men min tjej är olycklig när henes barn inte kan gå till skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

... Man kan också försöka att hålla det på en hyfsad nivå. Om inte annat så ger det ett seriösare intryck.

Du är för sorglig. Hoppas ditt nästa liv blir bättre.

Mvh

Kenthamon

Jag tänker på Serath med vänsteranhängare.

Tydligen vill Kim och Wille som tillhör vänsterfalangen stänga mig från detta forum. Kan du skicka emailadres till mig så kan jag säga vad jag tycker.

Hoppas att detta är inte ytterligare ett vänsterforum.

Säg det till vänsterfalangen men dom är väl inte intressdrad. Jag gillar Thailand så jävla mycket, men min tjej är olycklig när henes barn inte kan gå till skolan.

Visst var Welders text väl skriven precis som du säger. Skulle dock vilja uppmana dig att läsa igenom texten igen, denna gång lite mer noggrant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Visst var Welders text väl skriven precis som du säger. Skulle dock vilja uppmana dig att läsa igenom texten igen, denna gång lite mer noggrant.

Kom igen erka. Förstår inte vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Visst var Welders text väl skriven precis som du säger. Skulle dock vilja uppmana dig att läsa igenom texten igen, denna gång lite mer noggrant.

Kom igen. Vad undrar du över. Jag är demokrat. Vad undrar du över?

Mvh

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker på Serath med vänsteranhängare.

Tydligen vill Kim och Wille som tillhör vänsterfalangen stänga mig från detta forum. Kan du skicka emailadres till mig så kan jag säga vad jag tycker.

Hoppas att detta är inte ytterligare ett vänsterforum.

Jag är nog i samma grupp som du, så vi kanske borde bilda en "underorganisation" till mpr. En organisation som märks men inte syns?

:D

Så kan serath, il, och de andra sympatisörerna hylla sina hjältar i lungn och ro. B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen erka. Förstår inte vad du menar.

De citat jag klippte in var precis av sådan typ som Welder beskrev som, i grund och botten, irrelevanta för en diskussion.

Eftersom du ansåg hans text vara väl skriven kan jag tycka att du även borde ha undvikit denna typ av inlägg, vilket du dock inte gjorde.

Det var inte mer komplicerat än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Visst var Welders text väl skriven precis som du säger. Skulle dock vilja uppmana dig att läsa igenom texten igen, denna gång lite mer noggrant.

Osten är:

Hong Danablue

Vinet är just nu, om du ursäktar: Chardonnay Savignon Blanc

Mvh

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Osten är:

Hong Danablue

Vinet är just nu, om du ursäktar: Chardonnay Savignon Blanc

Mvh

Kenthamon

Osten är jävligt god. Mmmmm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

De citat jag klippte in var precis av sådan typ som Welder beskrev som, i grund och botten, irrelevanta för en diskussion.

Eftersom du ansåg hans text vara väl skriven kan jag tycka att du även borde ha undvikit denna typ av inlägg, vilket du dock inte gjorde.

Det var inte mer komplicerat än så.

Sorry men ibland blir det för mycket Thailand. Sorry igen Erka. Vi syns.

Mvh

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

TV nyheterna nu klockan 8, 15 på morgonen säger 15 döda och över 100 förmodligen många fler till sjukhus med allvarliga skador.

Om det skall föreställa avskräckande så borde det ha verkan på vanligt folk, det finns dock inga vinnare i en sådan situation, demonstranterna förlorar livet, Abhisit ansiktet för att inte lyckats lösa detta tidigare och landet i trovärdighet som ett bra turistland, tragiskt.

Baa

PS Kenthamon om det blir för mycket Thailand här på MPR finns det andra forum DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite opinion på posttoday.

60% tycker att regeringen ska gå in och tvinga bort demonstranter.

5% tycker att militären ska ta över och utse interim regering.

13 % röstar för nyval

7% tyycker att fler rödskjortor ska samlas.

6% tycker att man ska samtala fram en lösning.

http://www.posttoday.com/poll/ข่าว/545/ร่วมโหวตหนทางใดคือทางออกประเทศ

Link to comment
Dela på andra sajter

UN head Ban Ki-moon urges end to Bangkok clashes

UN Secretary General Ban Ki-moon has urged protesters and the authorities in Thailand to avoid further violence after deadly clashes in Bangkok.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8684164.stm

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

FN är oroat, tyckte det var nån som häromdan påstod att detta inte väcker internatioellt intresse i större skala.

Kanske skall det ses som ett försök till påtryckning av den Thailändska regeringen att samlas i ett gemensamt ställningstagande och inte låta militär,polis och civila agera efter eget gottfinnande.

Man kan bara hoppas att man inte skämmer ut landet mer än man gjort med denna soppa. Vems fel det är spelar i dagsläget mindre roll, det huvusakliga måste vara att få slut på eländet, det kan inte uteslutas visst våld mot mlitanta demonstranter men det finns förhållandevis mindre dödsbringande vapen än gevär, dock skall man ha rätt att försvara sitt eget liv som utkommenderad soldat.

En mycket delikat situation som få är mäktiga att klara av i ett ögonblick av ett skeende, bara att hoppas på det bästa och minst våldsamma upplösandet av denna urspårade manifestation.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FN är oroat, tyckte det var nån som häromdan påstod att detta inte väcker internatioellt intresse i större skala.

Kanske skall det ses som ett försök till påtryckning av den Thailändska regeringen att samlas i ett gemensamt ställningstagande och inte låta militär,polis och civila agera efter eget gottfinnande.

Man kan bara hoppas att man inte skämmer ut landet mer än man gjort med denna soppa. Vems fel det är spelar i dagsläget mindre roll, det huvusakliga måste vara att få slut på eländet, det kan inte uteslutas visst våld mot mlitanta demonstranter men det finns förhållandevis mindre dödsbringande vapen än gevär, dock skall man ha rätt att försvara sitt eget liv som utkommenderad soldat.

En mycket delikat situation som få är mäktiga att klara av i ett ögonblick av ett skeende, bara att hoppas på det bästa och minst våldsamma upplösandet av denna urspårade manifestation.

Baa

FN kan inte göra mycket eftersom det är "Interna angelägenheter"

Bara titta på Rwanda, Jugoslavien mm också interna angelägenheter och hur många år och döda människor tog det innan FN lyfte ett finger i dom länderna.

Nu lär det inte gå så långt i Thailand hoppas jag, Men tror inte det finns mycket att göra ur internationellt håll för tillfället i alla fall eller rättare sagt viljan finns inte ännu.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troops open fire, 16 dead

Skirmishes between soldiers and red shirts leave at least 125 injured, including journalists

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/SEAsia/Story/STIStory_526898.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödstalet stiger i Bangkok

Drabbningarna mellan militär och regimkritiker tog minst 16 människoliv i Bangkok på fredagen, uppger stadens räddningstjänst.

Efter de senaste sammandrabbningarna lovar myndigheterna att göra slut på våldet.

Militären ska försöka leta upp och beslagta vapen bland civila samtidigt som den försöker göra det svårare att ta sig in i demonstranternas lägger mitt i staden - i det viktiga affärs- och butiksområdet Silomdistriktet.

"Mordförsök"

Upptrappningen under fredagen kan ha utlösts av att en av rödskjortornas ledare, generalmajor Khattiya Sawasdipol fått en livshotande skottskada. Han blev skjuten i huvudet vid en presskonferens i lägret som de regimkritiska demonstranterna slagit upp i lägret.

Beskjutningen har kallats för mordförsök och militären har bekräftat att den har prickskyttar runt lägret.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article7129756.ab

Minst 16 döda i gatustriderna

Våldet i Bangkok visar inga tecken på att mattas av. Efter gårdagens strider med minst 16 döda och 125 skadade besökte Expressen i natt rödskjortorna ockuperade område mitt i staden.

- Vi kommer att kämpa till sista man, säger en ung man och fyller en bensinbomb.

När som helst kan våldet explodera igen - mitt i Bangkoks främsta turistområde.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1988352/minst-16-doda-i-gatustriderna

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...