Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Posten Berit

Sriyani är väl inget thainamn...

Du syftar till ett användarnamn på nätet va? Merlins eller Mr Lao Kao är väl inte helt svenska namn de heller.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Om regeringen lyckas upplösa demonstrationerna med våld så har ändå ingenting uppnåtts,

läget i landet är oförändrat och splittringen mellan landsdelarna har troligen bara ökat.

Det man kan uppnå med den här aktionen är förutom att en del människor kommer att dödas och skadas, är att några kvarter i Bangkok kan öppnas kommersiellt

igen.

Men löser landets problem gör det inte, men kanske förvärrar.

Mvh Isan Lover

Hur löser man problemet då? De röda vill ju inte ha nyval!

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hon är nog från Laos.. tongue.gif

Var det där ett rasistiskt skämt?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vem som startade bråket är nog en fråga som kan diskuteras länge! Skulle nog sätta startpunkten till Militärkuppen för några år sedan. Att avsätta en demokratiskt vald regering med militärmakt är en Statskupp så långt hoppas jag alla här är ense med mig! Sedan är frågan om det hölls demokratiska och fria val därefter tja det är tveksamt men oavsett vilket så valdes det till ett parlament som ej följde den tidigare författningen utan en författning som reviderats av militären för att tillförsäkra dem och andra en viss makt!

Så nog fan startade alla bekymmer med Den militärkuppen! Sedan kan folk vara hur naiva dom så vill men en Militärkupp är aldrig demokratisk eller legitim!

Det finns ett grundläggande fel i din argumentation. Det var INTE en demokratiskt tillsatt regering som avsattes.

Bekymren startade långt före denna statskupp.

Man kan vara bekväm och välja ett för sig själv "lämpligt" tillfälle att börja problematiken. Tyvärr tänker inte folk som dig utan man ser långt tillbaka.

Liknande problem har vi i mängder av länder, t.ex Rwanda, ex-Jugoslavien mfl. mfl. Notera att jag nu avser frågan om att komma ihåg länge; inte något annat!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

TAN: Bangkok: 3 M79 grenades hit Sala Deang BTS Station; at least 2 injuries reported

verkar inte som om de röda är obeväpnade i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tittar på CNN just nu och dom har inte sett någon röd skjorta skjuta tillbaka mot militären och inte ens en enda beväpnad röd demonstrant.

Dom har varit inne på det avstängda demonstrationsområdet och det är mest vanliga fattiga ifrån landsbygden med gamla, kvinnor och barn som är förskräckta

över att bli beskjutna, men dom har ingen tanke på att lämna området dom kämpar för demokrati och ett bättre liv för sina familjer,

och dom stannar även om det innebär slutet på deras liv, så viktig är denna kamp enligt dom.

Men en del av dom beskjutna demonstranterna kastar sten mot soldaterna och använder slangbellor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Om regeringen lyckas upplösa demonstrationerna med våld så har ändå ingenting uppnåtts,

läget i landet är oförändrat och splittringen mellan landsdelarna har troligen bara ökat.

Det man kan uppnå med den här aktionen är förutom att en del människor kommer att dödas och skadas, är att några kvarter i Bangkok kan öppnas kommersiellt

igen.

Men löser landets problem gör det inte, men kanske förvärrar.

Mvh Isan Lover

Jag har lästa liknande kommentarer från analytiker av situationen i Thailand. Jag undrar om Abhisit tror sig lösa konflikten genom att bryta upp demonstrationerna. Bara att man tvingats utöka nödtillståndet till 15 nya distrikt säger väl en del.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur löser man problemet då? De röda vill ju inte ha nyval!

Hej

Det finns som vanligt inga andra hållbara lösningar än förhandlingar och kompromisser även om det går trögt med dessa ibland.

Att försöka betvinga så stora delar av ett lands territorium och en så stor del av befolkningen med våld kommer aldrig att lyckas.

Det handlar inte om att jaga bort några tusen människor i ett av Bangkok,s shopping distrikt det är mycket större än så.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå det. Undrar hur många faranger i Thailand idag livnär sig direkt eller indirekt via knarkaffärer. Gissar att alla dom håller på dagens regering. Dom lär inte vilja se Thaksin tillbaka i makten. Kanske därför stödet bland thailandsfaranger för dagens regering är så stort. Bara funderingar...

Bara funderingar...

Menade du bara svammel? Seriöst hur tänkte du här?

Tänkte du alls?

Personligen hade jag inte reflekterat nämnvärt över den inhemska politiken eller över olika politiska färger innan de gula ockuperade flygplatsen. Före det visste jag bara att många thailändare gärna klädde sig i gult för att hedra sin kung och tror knappast att jag är särskilt ensam om att tycka det.

I det läget kände jag en viss sympati för de röda måste jag erkänna. Den sympatin har sedan försvunnit i takt med att de visat sig vara oresonliga. Jag kan heller inte påstå att jag känner någon särskild sympati inför de gula heller. Min sympati går istället till det thailändska folket.

Under åren jag varit på besök i Thailand har politik inte varit något man vare sig pratat om eller intresserat sig för. Thaksin kände jag till efter att han involverat sig i Manchester City och det var i samband med det som man fick reda på lite om vad han gjort och vad de ansåg om det.

Det var väl blandade känslor och sympatierna svängde allt eftersom det framgick vad han sysslat med under tiden vid makten. Några tyckte då att han var en skurk och önskade honom onda saker. Andra sa att visserligen var han en skurk men han hjälpte oss att få det bättre trots allt och därför förlät de att han var en skurk. Djupare samtal om politik har jag aldrig fört och kommer jag heller aldrig att föra med någon från Thailand. Dels har jag för lite erfarenhet av det, dels är det ett ämne jag inte vill prata om eftersom jag fått lära mig att det är oartigt att prata om det i sociala sammanhang, och dels så skiljer sig deras värderingar från våra. Det är lätt att glömma bort det och hela tiden utgå från vårt sätt att se på saker och ting. Vilka är vi att tala om för dem att vårt synsätt är bättre och är det verkligen så?

Vem bryr sig om vad några pundande eller drogsäljande faranger tycker? Om något alls?

Inte gör jag det, den saken är säker.

Sedan tror jag inte att de faranger som bor eller vistas i landet bryr sig så mycket heller. Nu får det ju oundvikligen en hel del uppmärksamhet och då kan man ta sig tid att bilda sig en egen uppfattning.

Men att tro att de bryr sig är att ge dem lite för mycket cred. De vill säkerligen samma sak som thailändarna i gemene man. Att det ska ta slut snart så att allt kan återgå till det normala igen.

Rätt eller fel? Jag vet inte.

Men att dra in faranger som sysslar med knarkaffärer i olika omfattning i en debatt om vad som pågår i Thailand just nu anser jag vara för mycket svammel för att få stå oemotsagt.

Vad var det du ville ha sagt egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

"At first, we [the red-shirt leaders] agreed to end the rally but people have died during the political clashes. We then could not come into terms because none of us want to be in prison without receiving a fair treatment," Mr Chinawat said. "If the emergency decree is revoked the police could detain us further for 84 days."

Är det det här det handlar om nu?

Var är klasskampen, kampen för demokrati och de fattigas situation?

Har det nu blivit så att de röda ledarna egoistiskt offrar sina ovetande demonstranter för att rädda det egna skinnet??

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/177878/four-udd-leaders-abandon-rally

JohanB

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fanimej dags för det fattiga Thailand att få något konkret att hoppas på!

Vem kan leverera detta?

Jag tror inte ett skit på aristokratin i Bangkok som leverantör.

Någon som har ett bra förslag?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL jag sitter nu och ser på tv (thai å utlänsk) ja ser att röda skjuter som fan..Maitan

Hej

Själv är jag ju i Sverige nu och här har vi sett röda skjuta fyrverkerier och kasta sten inifrån den belägrade demonstrationsplatsen,

men jag misstänker också att folk kommer att försöka försvara sig även med vapen om dom har några.

Och runt om i stan finns det säkert ganska gott om beväpnade sympatisörer som vill hjälpa till lite när deras "landsmän" hotas.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag ju i Sverige nu och här har vi sett röda skjuta fyrverkerier och kasta sten inifrån den belägrade demonstrationsplatsen,

men jag misstänker också att folk kommer att försöka försvara sig även med vapen om dom har några.

Och runt om i stan finns det säkert ganska gott om beväpnade sympatisörer som vill hjälpa till lite när deras "landsmän" hotas.

Mvh Isan Lover

Så kan det säkert vara. Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tidgare lankat till denna men JohanB med flera ar mkt selektiva i sina kallor - endast anonyma vittnen duger. Vittnen som gar ut med tex. namn ar ej trovardiga och bor darmed forlojligas.

Vantar fortfarande pa Mai Chai's respons men kanske missat hans svar.

Laste sjalv forst att kulan gatt fran tinning till tinning men detta ger ju en annan bild.

Finns längre bak i tråden, jag har pratat med en thaijournalist som var på plats när Seh Daeng sköts. Hon hävdar att han sköts från nära håll med en pistol/revolver. Till mig sade hon att han som sköt bar "plainclothes" alltså ingen utmärkande klädsel. Jag väljer att tro på hennes version av vad som hände då vi har jobbat tillsammans under många år, du får givetvis välja att tro på någon annan av de hundratals varianterna som finns i omlopp just nu.

Det är ju inte helt enkelt att memorera exakt vad som händer i ett sådant här ögonblick.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag ju i Sverige nu och här har vi sett röda skjuta fyrverkerier och kasta sten inifrån den belägrade demonstrationsplatsen,

men jag misstänker också att folk kommer att försöka försvara sig även med vapen om dom har några.

Och runt om i stan finns det säkert ganska gott om beväpnade sympatisörer som vill hjälpa till lite när deras "landsmän" hotas.

Mvh Isan Lover

Hmm. Vilka insikter du har. Hur ska du ha det?

Eller är det det här som kallas helgardering? huh.gif

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyra stycken av de röda ledarna har stuckit. Det är de som har dragit igång alltihop men nu lämnar de fotfolket. diablo.gif

http://www.bangkokpo...s-abandon-rally

Japp... och där säger man rätt ut vad det handlar om just nu.

"At first, we [the red-shirt leaders] agreed to end the rally but people have died during the political clashes. We then could not come into terms because none of us want to be in prison without receiving a fair treatment"

Sen hur många av de egna demonstranterna som dör är skit samma.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Har tidgare lankat till denna men JohanB med flera ar mkt selektiva i sina kallor - endast anonyma vittnen duger. Vittnen som gar ut med tex. namn ar ej trovardiga och bor darmed forlojligas.

Vantar fortfarande pa Mai Chai's respons men kanske missat hans svar.

Laste sjalv forst att kulan gatt fran tinning till tinning men detta ger ju en annan bild.

Men Wille.menar du att "a military expert" skall vara annat än anonym så vet jag inte vad som kan anses vara anonymt. Det finns väl ingen substans annat att en reporter av "a military expert.." fått en del info som vem som helst som arbetar med militärt eller polis.

Titta på bilderna av Seh Daeng. Ofta böjer han huvudet nedåt. Kanske gjorde han det även när han sköts? Vad vet jag? Vad vet någon annan här?

Värdelös diskussion egentligen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Själv är jag ju i Sverige nu och här har vi sett röda skjuta fyrverkerier och kasta sten inifrån den belägrade demonstrationsplatsen,

men jag misstänker också att folk kommer att försöka försvara sig även med vapen om dom har några.

Och runt om i stan finns det säkert ganska gott om beväpnade sympatisörer som vill hjälpa till lite när deras "landsmän" hotas.

Mvh Isan Lover

Tydligen inte bara vanligt folk:

En komplikation i sammanhanget är att polis tycks ha skjutits mot militär, vilket enligt bedömare kan tyda på en spricka i de grupper som utåt sett stöttar sittande regim.
Skriver DN.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

En soldat kan välja att inte lyda order. En soldat i Thailand är dessutom skyldig till sina handlingar och kan inte skylla på order. Dom har väl skrivit under genevekonventionen?

Det är inte fullt så demokratiskt som du skriver. En soldat kan inte vägra lyda order så länge dessa order inte bryter mot internationella lagar och överenskommelser Genevekonventionen är en sådan konvention där man som soldat skall vägra lyda order (folkmord mm)

Jag ser dock inte hur det är applicerbart i detta fall.

Vad ser du skulle vara applicerbart i Thailands fall?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är fanimej dags för det fattiga Thailand att få något konkret att hoppas på!

Vem kan leverera detta?

Jag tror inte ett skit på aristokratin i Bangkok som leverantör.

Någon som har ett bra förslag?

Hej

Här är vi helt överens, det är helt klart den grupp i landet som har minst intresse av att lyfta dom fattiga.

Och att tro att dom och deras knähundar tänker på något annat än sig själva och egna rikedommar är befängt.

Jag tror inte att Thailand klarar detta själva utan dom behöver internationell hjälp.

Mitt förslag är att Thailand först ska få hjälp utifrån med erfarna och betrodda medlare för att lösa denna konflikt.

Sedan internatinell hjälp med att kunna genomföra ett fritt och demokratiskt val som alla kan acceptera oavsett resultat.

Efter detta behövs det massor av saker t.ex en ny konstitution, reformera rättssystemet, reformera skolsystemet, bekämpa korruptionen,

garantipriser för jordbruksprodukter som är lika för alla, tillåta fria oberoende fackföreningar m.m m.m.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...