Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Det kommer inte att få några allvarliga konsekvenser alls. Israel har väl avrättat minst 50 palestinska ledare utan några allvarliga konsekvenser.

Med USA bakom ryggen så kan dom nog avrätta 500 till.

Men som sagt var, helt hypotetiskt scenario eftersom vi inte vet om regeringen beordra mordet eller inte.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

JohanB,

Absolut.. där finns ett motiv till.

Serath,

Ok... du har tolkat några ord i artiklar som stöd för din tes att det skulle få "allvarliga internationella konsekvenser". :)

Vi tolkar nog orden "allvarliga internationella konsekvenser" lite annorlunda du och jag.

I övrigt förstår jag inte vad du ville visa med dina länkar. De förmedlar absolut bilden av en radikal våldsverkare.

Enligt sambon så sa dom i radion innan idag, om att detta nu skulle stämma att regeringen låg bakom denna avrättningen. Så skulle det få stora ekonomiska problem för Thailand. Jag vet inte själv hur man ska ställa sig till det.. men visst finns det fog att oroa sig. Så det är väl klart att det skulle bli stora konsekvenser för Thailand iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

THE NATION: Something is happening at the Petchaburis side, Massive loud explosions &what sounds like gunfire. (02:28)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du benämner han terrorist, Jag bara förtydligar att så gör inte omvärlden.

sen är inte Seh Deang nån kattunge precis och kommer säkert inte saknas många. Men om det kommer fram att regeringen är inblandade så kommer det få konsekvenser internationellt sett, Särskilt för Abhisit.

Men detta är ju helt hypotetiskt scenario eftersom det inte finns några bevis ännu för att regeringen beordrade mordet. (Nja nu är han ju inte död än)

Jag tror att du läser mina texter precis lika kasst som du läser "omvärldens". :)

Jag har nämligen inte benämnt honom som terrorist.

Och du tycker inte att begreppen "renegade radical" hamnar i ungefär samma fack som terrorist.

Men skit samma... varför är det här viktigt för dig? rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra inlägg men på punkten ovan har du tyvärr fel. Känner en väldigt snäll, trevlig intelligent thaitjej som för ett par timmar sedan var väldigt nöjd över generalens öde. Hon hoppas de kommer att skjuta ihjäl fler. Tror tyvärr inte att hennes åsikter är speciellt ovanliga i Thailand just nu.

Som flera redan påpekat göder bara sådana här våldshandlingar till mer våld och hat. Det är helt fel metod att lösa problem på. Snart blir det rena israel och Palestina om man fortsätter med öga för öga tand för tand...

Joints har rätt. Min fru som vanligtvis är tyst ang. politiken i Thailand, sade just att hon hoppas att demonstrationerna fortsätter och sprids. Hon hoppas också att någon knäpper Abhisit. Polariseringen ökar. Hon har tidigare varit ljusröd men idag är hon djupt blodröd.

Det ser inte bra ut för Thailand just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag iofs inte. Seh Daeng har terroriststämpel på sig "internationellt".

Även NYT som annars är relativt pro-red förmedlar det intrycket.

Han var/är ju trots allt bara en galen millitär med våta drömmar om blod och bomber till sin ära.

Utanför Thailand skiter man i Seh Daeng och det blir nog inga större ringar på vattnet för att regeringen trampat ihjäl en kackerlacka.

Jag tror att du läser mina texter precis lika kasst som du läser "omvärldens". :)

Jag har nämligen inte benämnt honom som terrorist.

Och du tycker inte att begreppen "renegade radical" hamnar i ungefär samma fack som terrorist.

Men skit samma... varför är det här viktigt för dig? rolleyes.gif

Läser alldeles utmärkt vad du skriver, Och som jag påvisat så har han inte en terrorist stämpel på sig som du försöker hävda.

Men vi lägger ner denna diskussion nu och återgår till rapportering från verkligheten ;)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Enligt vad jag kunde uppfatta har man hävt nedsläckningen av mobilnätet straxt efter det att skottet mot SehDaeng avlossats, kan måhända kännas lite konspiratoriskt mot Abhisits sida. Eller kan man tänka sig en militär aktion utan sanktion från PM?

Jag tycker inte PM har något att skämmas för. Att Seh Daeng var en galning som åsamkat oerhörd skada; det är känt. Nu togs han bort. Militärt helt logiskt. Det finns säkert några här som kommer ondgöra sig över detta men det är bara att bortse från.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Enda som motsäger detta skulle väl vara en intern utrensning, men om detta kan man endast spekulera, kanske återigen den osynliga tredje parten?

Jag förstår inte riktigt oron för Seh Daeng. Det ör inte konstigt att han tas bort. Ni ser resultatet nu. Kalabalik i hönsgården och röda ledare som slutar "en masse" Precis vad mna militärt skulle vilja uppnå. Nu blir motståndet svagt när militären rensar upp. Svagt motstånd innebär få eller kanske t.o.m inga döda. I det sammanhanget är Seh Daeng en liten förlust för regeringen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Länk tack.

Ser onekligen inte så lovande ut för hans hälsa. Blod från skallen, munnen och näsan torde tyda på ganska omfattande skador.

Då ser vi då alltså det första regelrätta, och från sittande regering, sanktionerade mordet (eller mordförsöket om han nu överlever), på en röd.

Fint att man även genomförde det inför samlad världspress. :ironi:

Mord!!!?? Det är nästan inbördeskrig och en av de rödas militäre ledare är borttagen. Han har själv ställt till eländet så nu gick det lite för långt. Jag är faktiskt förvånad att dom lät honom hållas så länge. Han borde tagits bort för länge sedan, då hade nog många människoliv sparats.

men det är klart, när de röda lider nederlag då är det mord. När dom slår ihjäl folk då är det frihetskamp...hört dessa argument förr??

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Baboo hurrar och skålar för varje röd som mördas och kommer jubla om en massaker sker, oavsett vad man tycker om Seh Deang så är mord på öppen gata som i detta fallet helt sjukt.

Mina minuskarma är slut men du var värd 2 eller 3 -. Sådana där idi*tiska uttalanden visar bara din låga nivå. Det är väl ingen som jublar över massakrer. Du uttalar dig som inte alla hästar är hemma i stallet. De flesta är säkert på bete.

En f.d. militär som öppet gör uppror mot regeringen, han ligger lite taskigt till (inte nu längre dock)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera punkten på kartan ovan i min förra post: "Workplaces in the area are requested to declare friday a day off for employes"

Det måste betyda att armén går in i morgon bitti och avslutar ockupationen!

Frugan plockar upp några obekräftade rykten, utan 13 vittnen och några länkar..:

"Okänt vittne:Någon i vita/ljusa kläder sköt Seh Daeng med pistol från nära håll och sprang från platsen. Avlossade 2 skott"

"Någon bjöd de svartklädda säkerhetvakterna på kaffe vid ett-tiden i natt. Kaffet innehöll något som fick ett 30-tal av dom att uppsöka sjukhus"

God natt, JohanB

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kan val skilja pa huruvida det var moraliskt ratt eller fel att ta livet av Seh daeng och huruvida det var strategiskt smart. Tror som jag forst skrev att det kommer skapa fler problem an det kan tankas losa och att vissa grupper numera fatt en pinfarsk martyr att hylla. Vidare sa ar det ocksa pa nagot satt nadastoten for det dysfunktionella rattssamhallet i Thailand. Militaren och i forlangningen staten har under flera manader utrett huruvida Seh Deang mojligtvis skall avskedas fran militaren - samtidigt benamns han vara terrorist och en offentlig avrattning tycks motiverad. Att skjuta honom i huvudet under en intervju med utlandsk media mitt i rusningstrafiken ar inte sa genomtankt kan man val aven tycka.

Ärligt talat tror jag ni överdriver den internationella effekten av detta . Om 2 veckor kommer ingen ens att komma ihåg att en general, terrorist blev skjuten. Vad tror ni konsekvensen internationellt blir? Jag tror möjligtvis förfrågningar om vem som sköt (vilket faktiskt inte är fastställt än även om Serath et al vet)

nationellt tror jag inte heller det blir något Tsunami inom politiken. Det var ju bara Thaksin och hans gelikar som uppskattade galningen. Vem kommer bry sig?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Pongphon Sarnsamak: Will men in black re-emerge this time?

Seh Daeng: They will. The same guys. They will show up to (give govt justifications) They r govt’s men that showed up on April 10.

Fan han fick nog med rätt med sin "gissning" sekunderna innan han dog.

Javisst!! Sanningsvittne nr 1 generalen Seh Daeng hade rätt!! :ironi:

Om jag inte följt dina andra inlägg hade jag varit övertygad om att du ironiserade..

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett motiv, om Seh Daeng sköts av någon i "vita/ljusa kläder" från den röda sidan är följande utdrag ur intervjuven som pågick då han sköts:

"In the AP interview, he accused Red Shirt leaders of taking government bribes to accept Abhisit's reconciliation plan to hold elections on Nov. 14. However, the plan was abandoned after the Red Shirts made new demands and refused to leave.

"The prime minister and the Red Shirts were on the verge of striking a deal but then I came in. Suddenly, I became an important person," he said.

"This time, the people's army will fight the army. There is no need to teach the people how to fight. There are no forms or plan of attack. You let them fight with their own strategies," he said."

Källa till hela AP-artikeln: http://www.google.co..._4EXvwD9FM2HFO0

Det är nästan lättare att hitta någon som inte hade motiv att skjuta honom.

God Natt igen, JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt oron för Seh Daeng. Det ör inte konstigt att han tas bort. Ni ser resultatet nu. Kalabalik i hönsgården och röda ledare som slutar "en masse" Precis vad mna militärt skulle vilja uppnå. Nu blir motståndet svagt när militären rensar upp. Svagt motstånd innebär få eller kanske t.o.m inga döda. I det sammanhanget är Seh Daeng en liten förlust för regeringen.

Du läser inlägg som f-n läsder bibeln.

Varför är jag eller andra orolig för SehDaeng? Inte alls när det gäller mig, kunde lika gärna varit Nisse Nilsson.

Det varje sunt tänkande borde vara orolig för är följderna för den fortsatta utvecklingen på denna typ av händelser, tror Du det ger en stabilare plattform för fredssamtal/överrenskommelser mellan regering och protestanter.

Tror Du inte övriga världen ser detta, kan skapa konfliktsituationer långt utanför Thailands gränser OM det smäller till rejält och då är det som skett med SehDaeng måhända facklan som antänder luntan.

Överdrivet? Hoppas det, för i rent själviska ordalag. Jag vill fortfarande bo i Thailand och helst i ett Thailand med väl fungerande demokrati, dock inte till vilket pris som helst i blodspillan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Seh Daeng sköts från ganska nära håll med en pistol eller revolver, av någon som inte hade några som helst problem att röra sig mitt ibland de röda.

Det kan vara armén som tar ut hämnd för Överste Romklao.

Det kan vara en hitman sponsrad av de gula.

Det kan vara en annan fraktion av de röda.

Det kan vara CRES order att oskadliggöra Seh Daeng.

Det finns hundratals andra som skulle vilja se honom död. På båda sidor.

Överlever han så är han bunden till en respirator resten av livet så hans inflytande är hur som helst borta. Thaksin har förlorat sitt trumfkort, mannen som skrämde slag på både regeringen och de röda.

Det finns ingen naturlig arvtagare till Seh Daeng, nej Siam-Nilsson, hans dotter är inte kapabel att fylla de skorna.

De röda kommer att få klart för sig att Seh Daeng är ute ur bleken och kommer att få en sista chans att ge upp, sen kommer militären att ta hand om resterna. Kan kanske vara ett par hundra nu när Seh Daeng är borta.

Undantagstillståndet i de rödas provinser som utfärdades idag ger militären möjlighet att gripa upprorsmakare och folk som ska hämnas på de som väljer att avbryta demonstrationen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det kommer inte att få några allvarliga konsekvenser alls. Israel har väl avrättat minst 50 palestinska ledare utan några allvarliga konsekvenser.

Poffa,

Kan inte jag fa lana din kristallkula eller fa numret till dina spatant - skulle ocksa vilja kunna vara sa saker pa hur framtiden ser ut. Jamforelsen med Israel - Palestina ar ocksa intressant. Intressant som sa att den ar helt irrerelvant och dessutom missforstadd. Ar konflikterna liknande? Har Isralees internationella rykte inte paverkats av deras behandling av Palestiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Seh Daeng sköts från ganska nära håll med en pistol eller revolver, av någon som inte hade några som helst problem att röra sig mitt ibland de röda.

Allt det andra var ju allmanna och vanligt forekommande spekulationer. Dock later du sa saker pa denna uppgift att jag undrar om du har nagon kalla for detta - skulle vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har satts i rullning?

Katthiya, the daughter of Lt Gen Khattiya Sawasdipol,

said her father is critically injured and is in a coma.

"If he does not pull through, I will decide later what should be done next," she said.

http://www.nationmultimedia.com/home/My-father-is-in-a-coma-Lt-Gen-Katthiyas-daughter-30129278.html

Annie get your gun!

- Ja vad skall nu hittas på för att kunna ta hämnd på den fallne fadern och kommendanten?

Detta är nog något viktigt att fundera på för de som skadeglatt har gnuggat händerna över Röde Khattiyas öde.

- Vad kommer att ske när martyren lämnar in och ska paraderas,

och vilka ska få smaka på samma behandling som Khattiya?

Blir det ett blint skjutande utan klara och bestämda mål bara för att anhängarna ska få avreagera sig

eller finns de "lämpliga" målen redan bestämda?

Våld föder våld - glöm inte det Ni som i mjugg ropade "YES - ONE LESS".

En annan välbekant "vendetta" startades när Franz Ferdinand fick smaka bly,

och vi får väl se vad det blir för dominoeffekter i Thailand framöver.

Vet inte vad du fått ifrån att våld föder våld? En gammal slogan så inte stämmer alltid i verkligheten!

Tyskarna har hållt sig på mattan sedan de blev sönderbombade i andra världskriget!

Japanerna har hållt sig i skinnet sedan de fick 2 atombomber i skallen!

Tom i lilla Sverige har Bandidos & HA slutat fred i flera år efter att de skjutit ner varandra på öppen gata!

Men klart vissa hade ju föredragit om Tyskarna hade fortsatt sin utrotning eller att Japanernas slakt och våldtäkter hade fått fortgå i Asien för det är ju bättre än att stå upp och ta tag i saker och ting bättre då att sitta med armarna i kors och lipa över vad som sker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är att det finns så många som inte vill inse det, utan man med alla medel anser att det är helt ok att avrätta nån och sen inbilla sig att det var för den goda saken skull. Om det nu är så att regeringen tillåtit detta så är det tillbaks till Thaksin tiden imo. Man har inte uppnått eller visat att man verkligen vill rensa upp i dom högre leden genom rättsliga prövningar, och då är det skitsamma om det är de röda eller gula som sitter i makten. Samma skit fast i olika högar imo.

Här har vi ett typexempel på en person som om han hade fått bestämma så hade omvärlden aldrig satt stopp för Tyskarna och Japanerna (och andra naturligtvis) och då hade vi nog skrivit på Tyska här (om forum hade varit tillåtna) och i Thailand hade pratat Japanska!

Skönt att det finns andra som står upp för sina medmänniskor och inte bara sitter med armarna i kors och gapar, fel, för lite , för sent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog ha rätt, Om regeringen har minsta inblandning så kommer det få mycket allvarliga konsekvenser internationellt sett.

Vi kommer nog se regeringen dementera i starka ordalag för att distansera sig från händelsen.

Var får du allt ifrån?

Varför skulle omvärlden bry sig om an terrorist plockas bort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag frångår det ursprungliga ämnet... Men vad pratar du om?

Båda ovan sköt av sitt eget folk i drivor men på vilket sätt fick de sympatier från omvärlden för detta?

ÖÖÖhh??

Jo kanske skall läsa lite historia tex hur andravärldskriget började eller varför Finland anfölls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du benämner han terrorist, Jag bara förtydligar att så gör inte omvärlden.

sen är inte Seh Deang nån kattunge precis och kommer säkert inte saknas många. Men om det kommer fram att regeringen är inblandade så kommer det få konsekvenser internationellt sett, Särskilt för Abhisit.

Men detta är ju helt hypotetiskt scenario eftersom det inte finns några bevis ännu för att regeringen beordrade mordet. (Nja nu är han ju inte död än)

I Fablernas Värld :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...