Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Sam sip sam

Det är inget att hänga läpp för. Jag hade det också jobbigt i början. :)

Angående min kommentar om mynt, så var den dock metaforisk, inte grammatisk.

Läran om metaforer, som kom efter sär- och hopskrivning i vår skola, tyckte jag var jättekul.

Hoppas du finner samma nöje. :)

upp med läppen lill-påven svenska språket är inte lätt men du lär dig nog

kanske men tar nog sin tid :dance1::dance1::dance1:c u soon

Ryggdunkar polaren kan nog hjälpa dig 5

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Jag forstår inte riktigt vad wUThai, Samsipsam, Baa mfl forväntar sig. Jag antar att de flesta här kan läsa engelska någotsånär och att ganska få kan läsa thailändska. Alltså finns det bara The Nation och Bangkok Post med dagliga uppdateringar om läget och dem känner ju alla till, sedan finns det givetvis andra publikationer med betydligt djupare analyser men de har inga dagliga uppdateringar så de skulle formodligen inte heller gillas. Att sitta och klistra in artiklar från Nation och BP, utan sina egna kommentarer, uppfattar jag snarare som meningslost spam. Om man sedan inte får komma med spekulationer, baserat på diskussioner man haft, saker man läst etc, så finns det bara två alternativ kvar om man ska komma med nyheter:

Det forsta är att man själv heltidsbevakar demonstrationerna och diskussionerna bland politikerna. Om jag gjorde det skulle jag inte gratis dela ut min information på MPR utan sälja den till betalande media.

Alternativ två är att man verkligen känner någon av de kanske 10 personer (Abhisit, Thaksin, Anupong mm) som har forstahandsinformation och då skulle man nog inte våga skriva om det här.

Nej, det är nog tyvärr så att vi är hänvisade till spekulationer och då blir det lätt en del käbbel. Om man gillar det eller inte är upp till var och en men onekligen är det en av de mest populära trådarna på MPR någonsin så det finns iaf några som trivs med käbblet smile.gif .

Till en början så älskar jag när det blir väldigt högt i tak.

Men detta förstår inte JAG:

1. Pajkastning, samt att förlöjliga varandra alá sandlådenivå, i en väldigt intressant tråd om en allvarlig situation i Thailand.

2. Fara med ryktesspridningar samt propaganda som bevisbörda.

3. Sen räcker väl dessa tre ord: Bevis, källa tack! :suicide:

Jag har inget emot att det diskuteras, men när det går till 10 sidor angående bevisbörda och ren jävla pajkastning, ja, vad är det du inte förstå?

Nu var ju detta en tråd som jag gillade i början. Beroende på att jag ska åka ner snart, och då ville jag ha info från svenskar som är i Bangkok eller övriga Thailand.

Det är väl därför jag jag reagerat som jag gjort.

Så, sista lipet från min sida angående detta. :cray:

Alea iacta est! :mdr:

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Baa och wUThai,

Tack for era svar. Jag tycker också att den här typen av diskussioner blir ointressant ibland och jag har personligen skrivet betydligt mindre här än jag brukar gora i den här typen av trådar. Säkert hade trådens 217 sidor kunnat komprimerats till under 10 om vi tog bort allt som inte var rena nyheter. Formodligen skulle vi kunna banta den till 2-3 inlägg om vi dessutom plockade bort inkopierad text från Thailands två engelskspråkiga tidningar som alla ändå kan läsa på nätet. Helt plotsligt har vi då lika många thailandsrelaterade inlägg som S...eeh, ett annat forumsmile.gif.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg; det är att kräva for mycket att det skulle gå att hitta nyheter som går att belägga med bevis och källa här på MPR om de inte samtidigt finns lätt åtkombara på nätet. Vad vi kan gora är att diskutera och spekulera och precis som i alla andra trådar har folk olika uppfattningar. Vi raderar, säger till eller i värsta fall varnar vid overtramp men om vi ska gå in och polisa vid varje litet käbbel så är det nog snart inte många kvar. Trots allt, många av de som jag anser käbblat mest i tråden har ju också fått flest +karma i tråden så käbbel verkar ju inte helt impopulärt bland alla wink.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade med att gå käbblarna till mötes med en egen "Det händer Nu - inga diskussioner" - tråd, men det föll dem inte på läppen.

Dom biter sig kvar här och fortsätter förpesta tråden med sitt nonsenskäbbel om vem som käbblar mest.

Får man därför rekommendera moderatorerna att lyfta ur allt käbbel, som handlar om käbbel, till en egen käbbeltråd? smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Provade med att gå käbblarna till mötes med en egen "Det händer Nu - inga diskussioner" - tråd, men det föll dem inte på läppen.

Dom biter sig kvar här och fortsätter förpesta tråden med sitt nonsenskäbbel om vem som käbblar mest.

Får man därför rekommendera moderatorerna att lyfta ur allt käbbel, som handlar om käbbel, till en egen käbbeltråd? smile.gif

Promotar du för den fantastiskt roliga tråden igen?! Fan, den känner väl alla till nu? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

wUThai

Det blir lite komiskt när du gör ett försök till en seriös klagan över diverse sidodiskussioner i tråden. Du är ju själv i allra högsta grad skyldig till detta. Eller menar du att du inte själva förstår dina egna vinklingar och värderingar av det du skriver? Eller du kanske är så smart att du tror någon annan inte märker det?

Självklart drar du också på dig uppmärksamhet när du som alla andra försöker tolka det som händer på barrikaderna i Bangkok. Att det blir sidodiskussioner beror ju på att någon antingen håller med dig eller har en annan uppfattning eller annan tolkning än vad du kanske givit uttryck för.

Tycker du detta är konstigt?

Skall du vara med och tycka så får du vara beredd på sidodiskussioner, även om dessa inte alltid överensstämmer med din grunduppfattning. B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att anmärkningar på diskussionen är märkliga i den här tråden.

Hela syftet med tråden var att samla alla uppdateringar OCH diskussioner, om det som pågick, i en enda tråd.

Innan denna tråd så startades en mängd nya trådar på löpande band vilket spammade forumet och gjorde

några medlemmar irriterade. Eftersom de inte var intresserade av dessa ämnen.

Därav att Joints skrev "Tänkte försöka om vi kunde sammla de flesta artiklar, uppdateringar plus kommentarer här så blir det inte så splittrat."

Det är helt ok för folk att vilja att andra ska anpassa sina inlägg för att behaga de egna önskemålan.

Att förvänta sig att andra verkligen anpassar sig är nog däremot lite verklighetsfrånvänt.

Och att kräkas offentligt över att inte bli tillmötesgången är .. tja.. märkligt.

Det finns alldeles ypperliga forumprogram att tanka hem och installera alldeles gratis på sin egna dator.

Har man en sådan kan man faktiskt skriva precis som man själv vill - i vilken form man vill. Och det allra bästa

då är att eftersom man bara läser sånt man själv är intresserad av så behöver man aldrig bli irriterad. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad händer just nu?

Jo, de röda som tidigare sa sig acceptera Abhisits plan mot nyval har tvingats ändra sig.

Inom den röda rörelsen är just nu frågan om nyval inte det primära, nej ropen på demokrati som många här påstod att de röda hade som mål visar sig nu inte vara så viktigt.

En del av den röda rörelsen vill i.o.f. fortfarande acceptera vägen mot val i November, men en annan del av rörelsen har nu som mål att ge amnesti till alla som gjort något brottsligt.

Från och med när amnestin retroaktivt skall gälla framgår inte just nu, men självklart skall amnestin bara gälla s.k. politiker, inte vanligt folk, och dessutom skall dessa "politiker" ha röd skjorta.

På andra sidan står nu PAD upp och hotar mer och mer Abhisit om han inte ändrar sin färdplan mot val, och dessutom tar itu med vad de anser vara terrorister på gatorna i Bangkok.

Enligt min uppfattning framgår det nu med stor klarhet att det som vissa uppfattat som folkets resning mot etablissemanget istället var de röda ledarnas kamp för att få mer makt och pengar själva.

Kanske ingen stor överraskning eftersom Thaksin är någon typ av skuggledare för denna rörelse.

Att de gula ledarna är precis lika inte intresserade av fotfolket och också bara ser till sin egen vinning är ju heller ingen större överraskning.

Snart är Thailand tillbaka på ruta ett, eller rättare sagt, Thailand har ännu inte ens lämnat ruta ett. Nä kompromisser som behövs för att ta landet ur detta koma är inte aktuellt från varken gult eller rött håll.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

De rödas velande är ju ett resultat av deras oklara ledarskap, massor med folk som försöker vara ledare.

Tror Thaksin har beordrat delar av de röda att försöka förhandla in amnesti för politiker i dealen, problemet är att Thakisn fortfarande är dömd för ett brott och har tid kvar på det straffet. En generell amnesti skulle då även fria de gula från alla åtal, något de röda helst vill undvika. Men att få ihop ekvationen att de röda frikänns från allt plus att Thaksin går fri samtidigt som de gula straffas kommer att bli svårt. Men de försöker iallafall.

Det är nog dags för regeringen att sätta en deadline, 48 timmar på sig att säga ja eller nej. De vet hur förslaget ser ut och förutsättningarna, problemet är att deras ledare inte har någon som helst kontroll på de olika fraktionerna och vad de kan tänkas hitta på.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Själv tycker jag att anmärkningar på diskussionen är märkliga i den här tråden.

Hela syftet med tråden var att samla alla uppdateringar OCH diskussioner, om det som pågick, i en enda tråd.

Innan denna tråd så startades en mängd nya trådar på löpande band vilket spammade forumet och gjorde

några medlemmar irriterade. Eftersom de inte var intresserade av dessa ämnen.

Därav att Joints skrev "Tänkte försöka om vi kunde sammla de flesta artiklar, uppdateringar plus kommentarer här så blir det inte så splittrat."

Det är helt ok för folk att vilja att andra ska anpassa sina inlägg för att behaga de egna önskemålan.

Att förvänta sig att andra verkligen anpassar sig är nog däremot lite verklighetsfrånvänt.

Och att kräkas offentligt över att inte bli tillmötesgången är .. tja.. märkligt.

Det finns alldeles ypperliga forumprogram att tanka hem och installera alldeles gratis på sin egna dator.

Har man en sådan kan man faktiskt skriva precis som man själv vill - i vilken form man vill. Och det allra bästa

då är att eftersom man bara läser sånt man själv är intresserad av så behöver man aldrig bli irriterad. smile.gif

Problemet är ju att vissa har en förmåga att försöka förringa eller göra andra till åtlöje när det inte passar ens egna bild. Och det kan jag tänka mig att det skrämmer bort andra skribenter som inte behärska svenska språket lika bra som vissa andra här. Och då kanske dom inte vill eller våga skriva om vad dom upplever i Thailand. Och det tycker jag är både tråkigt och synd!

Det kan man ju kanske ha i åtanke när man håller på med pajkastning.

Silom, du har rätt i att jag inte varit särskilt produktiv med sakfrågor osv. Men, det beror ju på att det verkar inte finnas nåt intresse av att verkligen skriva om vad som händer. Nu får man ju känslan av kanske vissa är rädda för att skriva om det som händer p.g.a. av all pajkastning imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/177408/grenade-bullet-fired-at-bank-on-ratchada

Tydligen har de fått reda på att detta är min bank...

Det verkar dock idag som om de röda kommer att förkasta fredsplanen, dels för att de inte kan garanteras borgen av regeringen och dels för att de inte omfattas av det amnestiförslag som ligger.

Dr T sade ju först att de är upp till de rödas ledare att bestämma hur man ska göra med fredsförslaget och att han bara var en "vanlig" supporter numera...

Känns lite som om han spelar ut de olika fraktionerna inom rödskjortorna mot varandra?

Regeringen har begärt besked senast ikväll från de röda men har inte sagt vad som händer om man inte får något svar från de röda eller det blir nobben.

Hur som helst är det regeringen som framstår som kompromissvillig just nu och fortsätter de röda så lär förslaget om nyval den 14 november dras tillbaka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste en artikel om den ökande Thailändska censuren, och tydligen är det bara röda sidor som censureras,

deras motpart dom gula tillåts tydligen att publicera extremistiskt innehåll utan att censureras, lite märkligt kan tyckas.

"On April 7, when the government realized the demonstrators were here to stay, it declared a state of emergency, barring the media, under threat of a ban or censorship, from disseminating any news that "causes panic, instigates violence or affects stability."

Immediately it ordered 36 politically oriented websites blocked. It also went after small radio stations that are a key organizing tools for the Red Shirts, as well as their satellite TV connection. Their print media so far has been left alone. And although the order is meant to crack down on inflammatory sites, none belonging to the Red Shirts' ideological opponents — the royalist Yellow Shirts, whose sites also sometimes contain extremist content — are known to have been targeted.

"Nobody has come out to explain why the websites are blocked, starting with 36, then 190 and later 420," said Supinya Klangnarong, coordinator of the Thai Netizen Network, which promotes freedom of speech on the Internet. She says the actual figure is probably much higher, since there are unofficial ways, such as pressure on Internet service providers, to block sites."

http://www.chron.com/disp/story.mpl/ap/world/6995968.html

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Från IL´s länk,

Thaksin, a billionaire who made his fortune in telecommunications, was no friend of free speech either, putting political and financial pressure to limit negative reporting from outlets he did not control

Thailands fall i media frihet började 2002 och har sedan dess bara fortsatt, visst fasen måste det till en media reform som bland annat hindrar politiker och storfinansen att kontrollera och styra det journalistiska innehållet. Ett system med ansvariga utgivare och klara regler om vad som får publiceras så att rena lögner och uppmanande/hetsande till att begå brottsliga handlingar städas ut innan de når allmänhetens öron och ögon. En sorts självcensur hade varit oerhört välkommen i Thailand.

Edit: Jag hittar ingenstans i texten att det står att de gulas media tillåts att publicera extremistiskt innehåll, kan någon länka till det?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Från IL´s länk,

Thaksin, a billionaire who made his fortune in telecommunications, was no friend of free speech either, putting political and financial pressure to limit negative reporting from outlets he did not control

Thailands fall i media frihet började 2002 och har sedan dess bara fortsatt, visst fasen måste det till en media reform som bland annat hindrar politiker och storfinansen att kontrollera och styra det journalistiska innehållet. Ett system med ansvariga utgivare och klara regler om vad som får publiceras så att rena lögner och uppmanande/hetsande till att begå brottsliga handlingar städas ut innan de når allmänhetens öron och ögon. En sorts självcensur hade varit oerhört välkommen i Thailand.

Hej

Det håller jag med om, för att ha det som nu när man kan välja vilka sidor som ska släckas ned beroende på vilken färg

sidorna stödjer är ingen bra ide, samtliga sidor med liknande innehåll borde drabbas lika oavsett om färgen är gul eller

röd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Läste en artikel om den ökande Thailändska censuren, och tydligen är det bara röda sidor som censureras,

Det var en n y h e t som slog ner som en blixt från klar himmel.

Nu har det väl ändå gått för långt!

Snart kommer det väl en rapport om att de röda ska börja protestera i Bangkok också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det håller jag med om, för att ha det som nu när man kan välja vilka sidor som ska släckas ned beroende på vilken färg

sidorna stödjer är ingen bra ide, samtliga sidor med liknande innehåll borde drabbas lika oavsett om färgen är gul eller

röd.

Mvh Isan Lover

Men det står ju ingenstans i din länk att gula sidor inte censureras?

Vilka gula sidor finns det som uppmanar till brott och våldshandlingar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men det står ju ingenstans i din länk att gula sidor inte censureras?

Vilka gula sidor finns det som uppmanar till brott och våldshandlingar?

Hej

Det var just det som det stod om i artikeln, så jag klistrar in citatet om detta en gång till.

Där det står att det inte är känt att några av dom gulas sidor har censurerats trots att dom också innehåller

extremistiskt material ibland.

"And although the order is meant to crack down on inflammatory sites, none belonging to the Red Shirts' ideological opponents — the royalist Yellow Shirts, whose sites also sometimes contain extremist content — are known to have been targeted."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

du har ingen länk till dessa gula extremistiska sidor?

Att vara rojalistisk i Thailand kan väl knappast ses som extremistiskt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/10/politics/No-new-team-of-red-shirts-leaders-Nuttawut-30128956.html

Frågan är nu om de har kickats av bossen eller inte?

Den nya uppställningen som tydligen annonserats av Seh Daeng ser ju inte ut att vara så värst villiga att förhandla eller nå en fredlig lösning...

http://www.nationmultimedia.com/home/Somchai-claims-Thaksin-supports-peace-plan-30128952.html

Fast å andra sidan så hävdar somchai att Thaksin stödjer planen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Även om det politiska klimatet inte direkt är en "Edens lustgård"

så kanske det ändå är en smula olämpligt att som "Röd" sätta tänderna i första bästa äpple?

Det finns nog de som anar att det kommer att kosta mer än det smakar.

post-5068-127348559312_thumb.jpg

post-5068-127348559312_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har missat vad fotskallrorna symboliserar.

Kan någon upplysa mig om det?

Jag har fått intrycket av att fötter representerar det lägsta på människan och att man ska tänka på att inte peka eller peta på någon med dem.

Att vuxna människor använder dem till skallror är tydligen ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

du har ingen länk till dessa gula extremistiska sidor?

Att vara rojalistisk i Thailand kan väl knappast ses som extremistiskt?

Hej

Jag läser aldrig såna sidor, men enligt skribententerna bakom artikeln "GRANT PECK and THANYARAT DOKSONE Associated Press

Writers © 2010 så existerar dom".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag läser aldrig såna sidor, men enligt skribententerna bakom artikeln "GRANT PECK and THANYARAT DOKSONE Associated Press

Writers © 2010 så existerar dom".

Mvh Isan Lover

Då får vi väl tro på dessa journalisters ord då...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Även om det politiska klimatet inte direkt är en "Edens lustgård"

så kanske det ändå är en smula olämpligt att som "Röd" sätta tänderna i första bästa äpple?

Det finns nog de som anar att det kommer att kosta mer än det smakar.

Frågan är vad det är som de röda ser som risken? Är dom inte nöjda med datumet? Jag har sett att dom vill ha amnesti och borgen.

Jag tycker regeringen gör helt rätt att nonchalera detta. Vansinne att först ställa till med kaos och död, därefter kräva att få gå fri från ansvar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frågan är vad det är som de röda ser som risken? Är dom inte nöjda med datumet? Jag har sett att dom vill ha amnesti och borgen.

Jag tycker regeringen gör helt rätt att nonchalera detta. Vansinne att först ställa till med kaos och död, därefter kräva att få gå fri från ansvar.

Hej

Förmodligen kräver dom amnesti enligt tidigare "praxis" i liknande fall.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...