Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Du gor det än en gång så enkelt for dig, osäkert om det är for att du vill att det ska vara så eller for att du inte vet bättre. Bland de "overpriviligierade i Bangkok" är nog stodet ganska jämnt mellan Demokraterna och PTP. De flesta ogillar Thaksin pga hans ovana att snatta miljarder ur statskassan men samtidigt är det väldigt många som anser att han är den mest pro-business ledare Thailand någonsin haft. I slutändan bestäms deras sympatier oftast av hur många släktingar och bekannta de har på respektive sida. Bland de "overpriviligierade" jag känner har det de senaste veckorna skämtats om att det måste vara fastighetskrisen i Dubai som gjort att det inte kunde betalas for bättre granatskyttar. Även bland de som stoder PTP, också ekonomiskt, skämtas det om detta och det är helt självklart vem som beordrade och utforde attacken. Det som diskuteras är bara om det var en lämplig taktik och någon enstaka gång ifall det var moraliskt forsvarbart. Att ingen officiellt kommer pekas ut är enligt dem också naturligt; hoga poliser, militärer och myndighetspersoner vet inte vem som sitter vid makten om 6 månader så varfor riskera sin position genom att säga och stodja något som nästa ledare ogillar?

Det är snarare de "något priviligierade i Bangkok" som stoder Demokraterna och numera formodligen alltmer PAD och New Aspiration Party. Dessa ar oftast fran medel- och undre medelklass och de som har mest att forlora på en PTP ledd regering. Bland dem är det nog många som känner att Abhisit har sålt sig och tycker att de borde varit mycket tuffare mot demonstranterna.

Svar till Atom OK jag gjorde det enkelt ,

eftersom inlägget var ett svar till Silom

som tidigare pekat ut De röda för angreppet mot poliserna igår.

När jag skrev ` de överprivilgierade i Bangkok`

syftar jag inte på den sk eliten, utan på dem under eliten som i

jämförelse med människorna i övriga Thailand, är omotiverat

ekonomiskt gynnade.

Privilegier som de nu fruktar skall upphöra om Abhisit kompromissar med

de röda, eller om de röda får regerings makten efter nästa val.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sam sip sam

Pajkastnings tråd ÄR VAD DET ÄR vad händer egentligen i bkk???????????????????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

VIlka tror du att det ar? Allmanna opinionen har forsokt gora gallande att det skulle vara Chavalit med meningsfrander. Personligen tror jag inte att han har tillrakligt stort inflytande kvar i armen for det ,men ingenting ar omojligt.

Seh Daeng var en av ca 2,500 generaler i Thailand - dvs. den verkliga makten finns nagon annanstans.

Seh Daeng vill ju gärna ge intrycket av den store coole generalen som bara tar order från en chef men helt klart är det många som står bakom, han är ju knappast någon av de 2,498 mest brighta i en ganska obegåvad samling. Som en bekannt sade appropå hans intellektuella nivå "Seh Daeng är världens absolut farligaste barnsoldat, i Uganda, Sierra Leone mm har de iaf bara maskingevär".

Jag har hort de mest fantasifulla spekulationer de senaste veckorna men det troliga är väl att det är en ganska stor grupp med både hogt uppsatta militärer, poliser, politiker och representanter från både det officiella och mindre officiella näringslivet. Kanske dessutom med en alldeles speciell thailändsk krydda på toppen..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nej det gör jag inte.

I en demokrati och rättsstat finns det givna lagar och bryter man mot dem så ska det självklart få konsekvenser.

Som medborgare har man både rättigheter och skyldigheter och att tumma på dessa ger inga bra framtida signaler.

Utan "reconciliation" hade det fortfarande varit krig i många länder.

Vet ej om demonstrationerna i Thailand kan jämföras med krigshandlingar men

för mig är det självklart att någonstans måste man avsluta ett skeende och

amnesti kan jag föreställa mig som ett lämpligt nästa steg.

Alternativet att "vinnaren skriver historien" finns det bara dåliga erfarenheter med.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hur i helvete skall det gå till då när alla de röda nyhetskällorna är spärrade och vanlig media utsatt för censur. Skall vi bara acceptera den sanning som presenteras för oss av myndigheterna som goda medborgare eller.?

Du behöver inte läsa men du kan ju inte sitta som ett litet barn och förvänta dig att någon kan sitta och skriva sanningen i det här läget. På grund av det rådande läget blir det mycket tveksamma källor som naturligtvis också måste belysas från lite olika synvinklar.

De finns ju för fan ingen som vet någonting, förutom kanske Maichai och några få till som faktiskt har vart där. Dock är det också en subjektiv bedömning.

Nog kunde tråden rensats lite bättre men trots alla moderatorer som skrivit mer eller mindre hela tiden har inte det gjorts.

Vad förväntar du dig också när OP länkar till diverse bloggar och forum som nyhetskällor. Skall de också presenteras som fakta utan diskussion?

Hade du bara orkat läsa någon av dem hade du ju förstått det. Dessutom.. komma in efter över 200 sidor och klaga...

Jag föreslår att du skaffar RSS feed från the Nation och Bangkok Post så ska du se att du får vad du eftersträvar. Då blir det mer eller mindre bara nyheter utan någon diskussion.

Jaha, så att försöka att bevisa om vem som sköt eller inte sköt är att diskutera? Jag anser att det är en stor jävla sandlåda där folk slåss om samma grävskopa, utan att egentligen komma fram till nåt. Och ja, det är precis det jag är ute efter.. att få lite fakta om situationen som råder i Thailand NU. Jag är inte intresserad av att läsa dravel och ryktesspridningar utan vill få information om vad som händer. Är det så svårt att förstå? Det är ju vad denna tråden är till för.

Sen har jag inte kommit in efter 200 sidor och precis börjat klaga.. det kanske du hade märkt om du själv läst hela tråden! :crazy:

Jag tycker att det är tråkigt att tråden förstördes av att hela tiden behöva bevisa eller motbevisa vem som åt just den där Somtamen eller kastade den där papayan mot dom gula eller röda.

Link to comment
Dela på andra sajter

33:an o WU Thai har sagt det och fler antyder det, spekulationer om vem som gjort vad, vilket vapen som använts, utgångshastighet på ammunition eller vad det nu yrkesmördarna (förlåt militärexperterna skulle det vara) antytt, eller för den skull hur korkade IL Silom eller Serath (förlåt att jag använder Er som exempel) är förefaller knappast vara nyhetsvärde, kan det inte skapas en tråd som t.ex. heter "snillen spekulerar om röran i BKK" så nyheterna blir lättare att hitta?

Baa(ra som ett till exempel lixsom.)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan "reconciliation" hade det fortfarande varit krig i många länder.

Vet ej om demonstrationerna i Thailand kan jämföras med krigshandlingar men

för mig är det självklart att någonstans måste man avsluta ett skeende och

amnesti kan jag föreställa mig som ett lämpligt nästa steg.

Alternativet att "vinnaren skriver historien" finns det bara dåliga erfarenheter med.

mvh

Ja det har ju gått jättedåligt för Tyskland och Japan sedan andra världskriget, och allt är USA´s fel! :diablo:

Tänk vilken fin värld det hade varit utan tex Nurnberg-rättegångarna, så visst Amnesti hjälper säkert (förbrytarna).

:ironi::ironi::ironi::ironi::ironi:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu startat en nyhetstråd helt utan diskussioner.

Så nu kan ju alla som inte vill vara här bege sig dit och hänga där istället. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

About 2,000 red shirts from Khon Kaen pass through Ayutthaya checkpoint

About 2,000 red-shirt people from Khon Kaen travelling on over 200 pick-up trucks reached the Ayutthaya checkpoint at 7 am.

Troops let the trucks pass through after they searched the vehicles and did not find any weapon.

http://www.nationmultimedia.com/home/About-2000-red-shirts-from-Khon-Kaen-pass-through--30128853.html

Förstärkningar till Bangkok?

Vore gott med mer fredliga demonstranter till Rajprasong :ironi:

Diskutera!!!

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häromdan stod det en hel del pickisar utanför våran lokalmarknad med röda flaggor och plakat, på min fråga vad som var på gång fick jag svaret att de skulle till BKK och avlösa andra rödingar som inte orkade längre, eller inte ville, fick inte 100 klart på den frågan.

Om det kom så många från KhonKhaen och lika många (minst) från Udon borde det väl märkas i BKK eller kan det stämma som man sa, avbytarbänken skall in på banan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Med tanke pa att de sparrat av ett sa pass stort omrade marks antalet inte av forrens de ger sig ut pa raggarrunda!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Häromdan stod det en hel del pickisar utanför våran lokalmarknad med röda flaggor och plakat, på min fråga vad som var på gång fick jag svaret att de skulle till BKK och avlösa andra rödingar som inte orkade längre, eller inte ville, fick inte 100 klart på den frågan.

Om det kom så många från KhonKhaen och lika många (minst) från Udon borde det väl märkas i BKK eller kan det stämma som man sa, avbytarbänken skall in på banan.

Baa

avbytarbänken är din Baa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Pajkastnings tråd ÄR VAD DET ÄR vad händer egentligen i bkk???????????????????????????

Ja efter att svenskpolitik blev tabu, så måste ju pajkastningen ske i någon annan tråd.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Har nu startat en nyhetstråd helt utan diskussioner.

Så nu kan ju alla som inte vill vara här bege sig dit och hänga där istället. :)

Ja eller byta namn på den här tråden (till jag vet minsann bäst)

:dance1::dance1::dance1::dance1:

:dance::dance::dance: :dan:

555555

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

VIlka tror du att det ar? Allmanna opinionen har forsokt gora gallande att det skulle vara Chavalit med meningsfrander.

Personligen tror jag inte att han har tillrakligt stort inflytande kvar i armen for det ,men ingenting ar omojligt.

Chavalit har ju en speciell roll i det här och är en av de som varit med om hela nutidskrisen från dag ett.

Allting började väl med att Asienkrisen drog igång och Chavalit såg till att hela den Thailändska valutareserven

gick om intet i sitt försvar av THB mot USD när det spekulerade mot THB.

I de ekonomiska sviter som följde p.g.a detta tog Demokraterna under Chuan Leekpai en del lån av IMF.

Några av dessa lån togs utan att först rösta igenom dem i parlamentet vilket kritiserades och man

försökte få till ett nyval p.g.a detta.

Och Thaksin gick alltså till val på "ny ekonomi" som skulle rädda Thailand och syftade till att vinna röster

i del led som motsatte sig lånen från IMF. Plus att han alltså lade till några andra populistiska vallöften

för att försäkra sig om röster från breda lager.

Chavalit var alltså för 15 år sedan stor del i anledningen som ledde till all skit Thaksin sade sig kunna rätta till.

Och just nu är han alltså istället skyltdocka för den skit Thaksins era ställer till med.

Ur askan i elden.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja det har ju gått jättedåligt för Tyskland och Japan sedan andra världskriget, och allt är USA´s fel! diablo.gif

Tänk vilken fin värld det hade varit utan tex Nurnberg-rättegångarna, så visst Amnesti hjälper säkert (förbrytarna).

Untitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gif

MVH Tommy

Tänk på alla de ställen där hatet fortfarende ligger och pyr under ytan.

Bosnien, Korea, Rwanda osv. osv.

Ska varenda jävel som gjort nånting straffas då kan man hålla på tills

nästa gång någon av de du nämner ovan startar nästa stora krig.

Efter det kan det f:ö kvitta. Inte ens din skog av ironi-skyltar kommer att skydda dig :-)

Förövrigt har USA startat / medverkat aktivt i mer än 40 krig sedan det begav sig i WW2.

Undrar om de öht haft några månader de senaste 50 åren då de inte krigat mot någon.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på alla de ställen där hatet fortfarende ligger och pyr under ytan.

Bosnien, Korea, Rwanda osv. osv.

Ska varenda jävel som gjort nånting straffas då kan man hålla på tills

nästa gång någon av de du nämner ovan startar nästa stora krig.

Efter det kan det f:ö kvitta. Inte ens din skog av ironi-skyltar kommer att skydda dig :-)

Förövrigt har USA startat / medverkat aktivt i mer än 40 krig sedan det begav sig i WW2.

Undrar om de öht haft några månader de senaste 50 åren då de inte krigat mot någon.

mvh

Ja de har tagit ett betydligt större ansvar än resten av världen. Kan inte vara roligt att vara kommunistfrälst och ha USA flåsande i nacken.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag forstår inte riktigt vad wUThai, Samsipsam, Baa mfl forväntar sig. Jag antar att de flesta här kan läsa engelska någotsånär och att ganska få kan läsa thailändska. Alltså finns det bara The Nation och Bangkok Post med dagliga uppdateringar om läget och dem känner ju alla till, sedan finns det givetvis andra publikationer med betydligt djupare analyser men de har inga dagliga uppdateringar så de skulle formodligen inte heller gillas. Att sitta och klistra in artiklar från Nation och BP, utan sina egna kommentarer, uppfattar jag snarare som meningslost spam. Om man sedan inte får komma med spekulationer, baserat på diskussioner man haft, saker man läst etc, så finns det bara två alternativ kvar om man ska komma med nyheter:

Det forsta är att man själv heltidsbevakar demonstrationerna och diskussionerna bland politikerna. Om jag gjorde det skulle jag inte gratis dela ut min information på MPR utan sälja den till betalande media.

Alternativ två är att man verkligen känner någon av de kanske 10 personer (Abhisit, Thaksin, Anupong mm) som har forstahandsinformation och då skulle man nog inte våga skriva om det här.

Nej, det är nog tyvärr så att vi är hänvisade till spekulationer och då blir det lätt en del käbbel. Om man gillar det eller inte är upp till var och en men onekligen är det en av de mest populära trådarna på MPR någonsin så det finns iaf några som trivs med käbblet smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de har tagit ett betydligt större ansvar än resten av världen. Kan inte vara roligt att vara kommunistfrälst och ha USA flåsande i nacken.

Jo tjena...

Finns en skapligt skrammlande vapenlobby i the land of the free

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ropade hej för tidigt?

De röda är väldigt oense om huruvida man ska acceptera regeringens "road map" vissa grupperingar inom de röda vill absolut inte det då de inte innehåller en amnesti för brott begångna under upploppen.

DE som vill acceptera planen är bland annat Weng och Natthawut medan personer som vill ha ett amnesti tillägg omfattar Arisamun, Kwanchai och några till.

Man kan ju se varifrån de röda bussar in sina förstärkningar ifrån för att lista ut vilka som är för eller emot fredsplanen.

Vad Seh Daeng tycker kan vi nog gissa, han är av flera utpekad som den person som planerade och utförde avrättningen av general Romklao den 10 april och de som står honom nära i militären vill ha Seh Daengs huvud på ett fat, Det finns bara att dömma honom för kuppförsöket och som militär blir det väl avrättning som följd.

Så vida inte Thaksin kommer tillbaka innan, dä lär han bli ÖB eller liknande,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag forstår inte riktigt vad wUThai, Samsipsam, Baa mfl forväntar sig. Jag antar att de flesta här kan läsa engelska någotsånär och att ganska få kan läsa thailändska. Alltså finns det bara The Nation och Bangkok Post med dagliga uppdateringar om läget och dem känner ju alla till, sedan finns det givetvis andra publikationer med betydligt djupare analyser men de har inga dagliga uppdateringar så de skulle formodligen inte heller gillas. Att sitta och klistra in artiklar från Nation och BP, utan sina egna kommentarer, uppfattar jag snarare som meningslost spam. Om man sedan inte får komma med spekulationer, baserat på diskussioner man haft, saker man läst etc, så finns det bara två alternativ kvar om man ska komma med nyheter:

Det forsta är att man själv heltidsbevakar demonstrationerna och diskussionerna bland politikerna. Om jag gjorde det skulle jag inte gratis dela ut min information på MPR utan sälja den till betalande media.

Alternativ två är att man verkligen känner någon av de kanske 10 personer (Abhisit, Thaksin, Anupong mm) som har forstahandsinformation och då skulle man nog inte våga skriva om det här.

Nej, det är nog tyvärr så att vi är hänvisade till spekulationer och då blir det lätt en del käbbel. Om man gillar det eller inte är upp till var och en men onekligen är det en av de mest populära trådarna på MPR någonsin så det finns iaf några som trivs med käbblet smile.gif .

Varför förstår Du inte det, kan väl vara så att man förväntar sig en mer civiliserad ton från de som i alla lägen hävdar sin rätt och inte inser att det aldrig kommer att bli 100% rätt för någon så länge ett mynt har 2 sidor. Och visst klarar väl de flesta engelskan, men Du menar väl inte att man ska strunta i sin favvohobby MPR och bara lästa tidningar på nätet?

OBS, är inte vare sig röd.gul,blå eller vit, bara nyfiken på händelseförloppet eftersom det sker i det land man befinner sig i.

Alla har vi olika kunskaper i olika ämnen vilket är oerhört inspirerande att läsa om, men ibland tenderar nyheterna att försvinna bland dessa inlägg, det var av den enkla anledningen jag i alla fall tyckte det skulle vara på sin plats med en liten selektering, men det är ju bara min åsikt och inte något som man behöver hetsa upp sig över vilket somliga uppenbarligen gjort.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är ju bara min åsikt och inte något som man behöver hetsa upp sig över vilket somliga uppenbarligen gjort.

Exakt! Själv har jag bara viftat bort det som totalt ointressant trams och det fungerade skitbra. smile.gif

Sen vill jag bara upplysa om att "ett mynt har två sidor" - är fel.

ALLA mynt har två sidor.

Var inte så ensidig. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Exakt! Själv har jag bara viftat bort det som totalt ointressant trams och det fungerade skitbra. smile.gif

Sen vill jag bara upplysa om att "ett mynt har två sidor" - är fel.

ALLA mynt har två sidor.

Var inte så ensidig. smile.gif

Kan ju tillrätta visa Lillpåven att det går bra att säga (ett mynt har 2 sidor)

hade han sagt att (BARA ett mynt har 2 sidor) hade det varit fel

Ja svenskan är inte så lätt alla ggr ;)

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju tillrätta visa Lillpåven att det går bra att säga (ett mynt har 2 sidor)

hade han sagt att (BARA ett mynt har 2 sidor) hade det varit fel

Ja svenskan är inte så lätt alla ggr ;)

I synnerhet inte för en invandrare som utvandrat, eller..tja, skit desamma, var och en blir lycklig på sin egen tro... :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju tillrätta visa Lillpåven att det går bra att säga (ett mynt har 2 sidor)

hade han sagt att (BARA ett mynt har 2 sidor) hade det varit fel

Ja svenskan är inte så lätt alla ggr wink.gif

Det är inget att hänga läpp för. Jag hade det också jobbigt i början. smile.gif

Angående min kommentar om mynt så var den dock metaforisk - inte grammatisk.

Läran om metaforer, som kom efter sär- och hopskrivning i vår skola, tyckte jag var jättekul.

Hoppas du finner samma nöje. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...