Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Gissningslekar? hehe, det är väl bara du och ett mindre gäng fanatiker som inte förstår vilken mob som avfyrar granater. Cirkus? Visst... och de största garven står du och dina partifunktionärer för. B)

Aha! Du menar PAD och deras sympatisörer. De utgör ju trots allt också ett gäng fanatiker, som dessutom motsätter sig allt vad en politisk lösning till den Thailändska krisen heter, tydligen ska en militär insats vara att föredra. <_<

"PAD has been fierce in its condemnation of Mr Abhisit's road map." (Bangkok Post). För reformer samt en ordentlig översyn av det Thailändska politiska systemet kan ju knappast vara något som gagnar folket?

"The Centre for Resolution of Emergency Situation believes the attacks at Silom Road and Lumpini Park were carried out by a group of people who do not what the reconciliation to take place." (The Nation). Hmm, vilka var det nu som ivrigast motsatte sig en fredlig, politisk lösning?

Och jag som trodde att du ansåg de röda vara problemet... upp på barrikaden med dig. :good:

Ändrades av erka
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Denna tråden är fan klass med Monty python circus! synd, då man verkligen vill veta vad som händer. Det är så in i helvetes tråkigt att läsa om spekulationer om Vem/Vilka som sköt. Kamma till er nu för fan och rapportera om läget. Jag vill inte läsa om era talanglösa gissningslekar om vems eller vilkas fel det är. Ok? Bra där! Och ingen mer käft! :mdr:

Jag har viss information om vad som kan ha hänt baserat på vittnesuppgifter och folk som var på plats både innan, under och efter attackerna. Tyvärr pekar den informationen ut en specifik falang och eftersom jag inte har 5 oberoende utredningar, hört med 368 karaktärsvittnen, film av händelsen ur 8 olika kameravinklar i HD kvalité så avstår jag att delge detta då jag inte orkar eller har tid att försvara de uppgifterna på de nästa 10 sidorna.

Nöjer mig med att konstatera att de senaste veckorna har varit katastrofala för min gamla favorit pub O´reillys i hörnet Silom-Thaniya.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har viss information om vad som kan ha hänt baserat på vittnesuppgifter och folk som var på plats både innan, under och efter attackerna. Tyvärr pekar den informationen ut en specifik falang och eftersom jag inte har 5 oberoende utredningar, hört med 368 karaktärsvittnen, film av händelsen ur 8 olika kameravinklar i HD kvalité så avstår jag att delge detta då jag inte orkar eller har tid att försvara de uppgifterna på de nästa 10 sidorna.

Nöjer mig med att konstatera att de senaste veckorna har varit katastrofala för min gamla favorit pub O´reillys i hörnet Silom-Thaniya.

Vilken tur att Du gått i exil. :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

ligger lite för långt från där jag bor och jobbar mest idag, men när jag är runt Silom så brukar jag slinka in för en kaffe eller lite tilltugg. Men mest för att vara lite social med personalen som jag känner sedan många år.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hoppas vi väl allesammans, utom de som absolut tror att vad som än händer så är det "röda brigadfarangen" som har ett finger med i spelet.

Är det han du menar ?

Inte en jä--el här tror väl att bar-mytomanen, alias "15-minutes-of-fame-Conor-David-Purcell", är skyldig till annat än 15 minuters uppmärksamhet.

http://isaanstyle.bl...15-minutes.html

post-6170-127331352146.jpg

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

knifetown

The attack was on a small group of people protesting against red shirts at Saladaeng intersection

Uppdateringar finns längre ner på sidan

http://www.thaivisa.com/forum/Bangkok-Policeman-Killed-7-Police-t363082.html

"We have to seek co-operation from everybody to return Thailand to peace,"

But the red-shirts insisted they would not end the protest

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8669394.stm

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Jag har viss information om vad som kan ha hänt baserat på vittnesuppgifter och folk som var på plats både innan, under och efter attackerna. Tyvärr pekar den informationen ut en specifik falang och eftersom jag inte har 5 oberoende utredningar, hört med 368 karaktärsvittnen, film av händelsen ur 8 olika kameravinklar i HD kvalité så avstår jag att delge detta då jag inte orkar eller har tid att försvara de uppgifterna på de nästa 10 sidorna.

Nöjer mig med att konstatera att de senaste veckorna har varit katastrofala för min gamla favorit pub O´reillys i hörnet Silom-Thaniya.

Varför ska då konstaterandet om puben klara sig utan

"5 oberoende utredningar, hört med 368 karaktärsvittnen, film av händelsen ur 8 olika kameravinklar i HD kvalité"

samt verifierade utdrag ur kassaboken dance1.gif

Diskrimineras inte i så fall pubbranchen (vilket gud förbjuder) och granskas av en annan typ av "double standards"! whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Menar du att jag skall tolka dina inlägg som meningsfulla? B)

Hur du tolkar vet jag fortfarande inte? :)

Men tycker du inte själv att det är roligare att få veta om vad som VERKLIGEN händer just nu, än att folk bara spekulerar sönder hela tråden om vilka som har gjort vad?? Jag sitter inte i Bangkok och kan tyvärr inte rapportera om läget. Därför är det intressant att höra om vad som händer och sker just nu från dom som är eller lever i Thailand. Framförallt när man snart ska åka ner. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Varför inte skriva en specifikation över exakt hur du vill att nyheterna ska levereras, vad du tycker är intressant och

vilket typ av språkbruk som bör användas... så ska jag omedelbart sätta igång och lägga några timmar om dagen

på att producera enbart just sådant som behagar dig. :)

Tja, varför inte bara försöka följa trådtiteln: Detta händer just Nu.

Så är jag mer än nöjd.

Tror inte det skulle ta längre tid att rapportera om än det du redan gör? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag har viss information om vad som kan ha hänt baserat på vittnesuppgifter och folk som var på plats både innan, under och efter attackerna. Tyvärr pekar den informationen ut en specifik falang och eftersom jag inte har 5 oberoende utredningar, hört med 368 karaktärsvittnen, film av händelsen ur 8 olika kameravinklar i HD kvalité så avstår jag att delge detta då jag inte orkar eller har tid att försvara de uppgifterna på de nästa 10 sidorna.

Nöjer mig med att konstatera att de senaste veckorna har varit katastrofala för min gamla favorit pub O´reillys i hörnet Silom-Thaniya.

Maichai, jag har och jag uppskattat dina rapporteringar angående situationen i Bangkok. Det är precis det jag menar när folk börjar med vilda spekulationer, och det är från BÅDA hållen. Sen är vissa mer sakliga och objektiva i sin bedömning än andra, vilket som för mig som är novis om thailändsk politik är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Efter denna långa diskussion har du inte förstått att polisen har mera sympatier för de Röda

än för de överpriviligierade i Bangkok. OK polisgeneralerna är väl kanske gula.

Du gor det än en gång så enkelt for dig, osäkert om det är for att du vill att det ska vara så eller for att du inte vet bättre. Bland de "overpriviligierade i Bangkok" är nog stodet ganska jämnt mellan Demokraterna och PTP. De flesta ogillar Thaksin pga hans ovana att snatta miljarder ur statskassan men samtidigt är det väldigt många som anser att han är den mest pro-business ledare Thailand någonsin haft. I slutändan bestäms deras sympatier oftast av hur många släktingar och bekannta de har på respektive sida. Bland de "overpriviligierade" jag känner har det de senaste veckorna skämtats om att det måste vara fastighetskrisen i Dubai som gjort att det inte kunde betalas for bättre granatskyttar. Även bland de som stoder PTP, också ekonomiskt, skämtas det om detta och det är helt självklart vem som beordrade och utforde attacken. Det som diskuteras är bara om det var en lämplig taktik och någon enstaka gång ifall det var moraliskt forsvarbart. Att ingen officiellt kommer pekas ut är enligt dem också naturligt; hoga poliser, militärer och myndighetspersoner vet inte vem som sitter vid makten om 6 månader så varfor riskera sin position genom att säga och stodja något som nästa ledare ogillar?

Det är snarare de "något priviligierade i Bangkok" som stoder Demokraterna och numera formodligen alltmer PAD och New Aspiration Party. Dessa ar oftast fran medel- och undre medelklass och de som har mest att forlora på en PTP ledd regering. Bland dem är det nog många som känner att Abhisit har sålt sig och tycker att de borde varit mycket tuffare mot demonstranterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Maichai, jag har och jag uppskattat dina rapporteringar angående situationen i Bangkok. Det är precis det jag menar när folk börjar med vilda spekulationer, och det är från BÅDA hållen. Sen är vissa mer sakliga och objektiva i sin bedömning än andra, vilket som för mig som är novis om thailändsk politik är bra.

wUThai,

Alla här, utan undantag får jag hoppas, vill Thailands väl och en bättre levnadsstandard för den fattiga befolkningen.

Det är, som sagts förut flera gånger, metoderna för att uppnå det, som det skiljer så mycket i uppfattning om. Givetvis blir det då pajkastning allt som oftast, men det behöver du inte läsa!! Bara scrolla över !!dance.gif

Även om du är en novis i Thai politik, måste också förstå, att du har en av de mest kontroversiella personerna i den här historien, som din avatarhuh.gif.

Han står ju till och med och gör djävulstecknet på din bild!!!? Kanske betyder något annat i Thailland, men du som farang har valt just den bilden...

Om du inte visste om det, Googla gärna "djävulstecknet" i så fall och klaga sen inte om du väcker misstankar om dina ståndpunkter.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråden är fan klass med Monty python circus! synd, då man verkligen vill veta vad som händer. Det är så in i helvetes tråkigt att läsa om spekulationer om Vem/Vilka som sköt. Kamma till er nu för fan och rapportera om läget. Jag vill inte läsa om era talanglösa gissningslekar om vems eller vilkas fel det är. Ok? Bra där! Och ingen mer käft! :mdr:

Hur i helvete skall det gå till då när alla de röda nyhetskällorna är spärrade och vanlig media utsatt för censur. Skall vi bara acceptera den sanning som presenteras för oss av myndigheterna som goda medborgare eller.?

Du behöver inte läsa men du kan ju inte sitta som ett litet barn och förvänta dig att någon kan sitta och skriva sanningen i det här läget. På grund av det rådande läget blir det mycket tveksamma källor som naturligtvis också måste belysas från lite olika synvinklar.

De finns ju för fan ingen som vet någonting, förutom kanske Maichai och några få till som faktiskt har vart där. Dock är det också en subjektiv bedömning.

Nog kunde tråden rensats lite bättre men trots alla moderatorer som skrivit mer eller mindre hela tiden har inte det gjorts.

Vad förväntar du dig också när OP länkar till diverse bloggar och forum som nyhetskällor. Skall de också presenteras som fakta utan diskussion?

Hade du bara orkat läsa någon av dem hade du ju förstått det. Dessutom.. komma in efter över 200 sidor och klaga...

Jag föreslår att du skaffar RSS feed från the Nation och Bangkok Post så ska du se att du får vad du eftersträvar. Då blir det mer eller mindre bara nyheter utan någon diskussion.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

wUThai,

Alla här, utan undantag får jag hoppas, vill Thailands väl och en bättre levnadsstandard för den fattiga befolkningen.

Det är, som sagts förut flera gånger, metoderna för att uppnå det, som det skiljer så mycket i uppfattning om. Givetvis blir det då pajkastning allt som oftast, men det behöver du inte läsa!! Bara scrolla över !!dance.gif

Även om du är en novis i Thai politik, måste också förstå, att du har en av de mest kontroversiella personerna i den här historien, som din avatarhuh.gif.

Han står ju till och med och gör djävulstecknet på din bild!!!? Kanske betyder något annat i Thailland, men du som farang har valt just den bilden...

Om du inte visste om det, Googla gärna "djävulstecknet" i så fall och klaga sen inte om du väcker misstankar om dina ståndpunkter.

JohanB

Det är ju just därför jag har den avataren, jag tycker den var både passande och rolig. P.g.a. den musiken jag tycker om associeras just till det tecknet. Det har tvistats länge om vem som började med tecknet.

Jag hittade faktiskt en länk om grundaren enligt Ronnie James Dio: 666 ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

wUThai,

Alla här, utan undantag får jag hoppas, vill Thailands väl och en bättre levnadsstandard för den fattiga befolkningen.

Det är, som sagts förut flera gånger, metoderna för att uppnå det, som det skiljer så mycket i uppfattning om. Givetvis blir det då pajkastning allt som oftast, men det behöver du inte läsa!! Bara scrolla över !!dance.gif

Även om du är en novis i Thai politik, måste också förstå, att du har en av de mest kontroversiella personerna i den här historien, som din avatar:huh:.

Han står ju till och med och gör djävulstecknet på din bild!!!? Kanske betyder något annat i Thailland, men du som farang har valt just den bilden...

Om du inte visste om det, Googla gärna "djävulstecknet" i så fall och klaga sen inte om du väcker misstankar om dina ståndpunkter.

JohanB

"djävulstecknet" :huh:

555555

:drinks: skål pårej pansargeneralen

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser lite av den gula kritiken mot Abhisit ut.

Från en artikel i the nation med kommentarer från Bangkok Pundit:

http://uk.asiancorrespondent.com/Bangkok-pundit-blog

Thanong: Abhisit is the 'great pretender'

May. 06 2010 - 07:07 am

Thanong, Abhisit Vejjajiva, Thailand

The Nation's Thanong is not happy about Abhisit Vejjajiva's proposed road map (reason enough to think it is fair and reasonable?).

First, the pre-road map criticism of Abhisit - title of blog post is "Now, Abhisit is the problem":

Prime Minister Abhisit Vejjajiva came out this morning on TV to make his customary excuses.

Trying to put on a sympathetic face, Abhisit said he understands the frustration of many Thais, who would like to see the government do something to end the Red Shirt rally. He explained that his government has actually been pursuing measures to bring the crisis to an end, though it has to make sure that the side effects would have to be minimum and that once it really implements the measures, it must be successful.

Abhisit's premiership has sunk to the bottom of the Chao Phya River, the river of the Kings, as he keeps on delaying making a tough decision to restore law and order to the land

His first post about the road map provides a basic outline and then he comments:

The government has also sent in its emissaries to negotiate secretly with the Red Shirts.

...

Still, a military crackdown against the Red Shirts would create a risk to Abhisit's premiership as it would be a military operation over which the prime minister would have no control.

The roadmap offers a softlanding for Abhisit. It also provides an exit, though not a nice one, for the Red Shirts if they were to realise that they would have no chance of forcing the premier's resignation or a House dissolution in 30 days as they have demanded. However, Abhisit's roadmap has given little weight to the April 10 clash during which the Phayak Burapha military regiment from Prachinburi suffered heavy casualties. The military faction related to Phayak Burapha still wants to settle this score. The military infighting on April 10 has further complicated the political upheavals.

Let's see how the Red Shirts would react to Abhisit's roadmap, which does not look like a roadmap at all. Yet still, a chance for peace is very slim as the wounds from the April 10 clash are too deep to heal.

This seems like reasonably sensible analysis, but now he comes out fully against the road map in a new post where he calls Abhisit the great pretender. Key excerpts:

Prime Minister Abhisit Vejjajiva's roadmap appears to signal an abrupt end to the political upheavals, followed by a grand reconciliation of the people of all colours in the Kingdom of Thailand. But it is an ill-thought roadmap, hastily assembled as a short cut to save his own premiership at the expense of the rule of law.

Since April 10, after the clash between the Red Shirts and the military troops, he promised to restore the law and order. He did virtually nothing. It was not until May 3, or more than three weeks later, that the prime minister handed out an olive branch to the Red Shirts, although the Red Shirts had already painted themselves into the corner.

Abhisit is the Great Pretender. He struck a truce with Khunying Pojaman Na Pombejra without consulting the senior Democrats. A political source told me last night that the Red Shirts would accept Abhisit's compromising deal. MR Sukhumbhand Paribatra, the Bangkok governor, was doing most of the negotiations with Suthep Thuagsuban's blessings.

"He had been running back and forth with the Reds, Brunei, and the 11th Infantry Regiment. And now the end is near...Frank Sinatra of My Way," he said.

"Abhisit could not force Gen Anupong Paochinda and Gen Prawit Wongsuwan to execute the dispersal of the Red Shirts. This is the final and best compromise. It is May 4. And November 14 is six months away. Banharn Silapa-archa and the Phue Pandin have also applied pressure on Abhisit to reach a deal. Constitutional amendments will be a pre-election fight."

Chuan Leekpai, the former prime minister, was pretty upset upon learning about the deal. He believed that there were several ways to approach this dilemma. But the rule of law must be the priority. Asked why Abhisit had failed to consult with the phuyai of the Democrat Party, Chuan quipped: "Why does he need to consult phuyai when he already has a kamnan?" By kamnan, Chuan must mean that Abhisit is now under the tutelage of Suthep.

Newin Chidchob of the Bhumjai Thai was not consulted either. He was also mad at Abhisit. It appeared that Abhisit would like to isolate the Bhumjai Thai and seek an alliance with the Pheu Thai instead. After this scene of the "great pretender", anything can happen in Thai politics.

BP: This mention of Brunei is probably in relation to rumours that Sukhumbhand met Thaksin in Brunei a few weeks ago (or is there another Brunei rumour?).

About Abhisit not consulting senior Democrats, well Abhisit himself has conceded this a few days when, according to Matichon, he stated that he had not consulted with the Democrats and there is no party resolution in favour of it (ยังไม่ได้มีการหารือกับพรรคประชาธิปัตย์และไม่ได้เป็นมติของพรรค), but believes he can explain to the party and create an understanding for the party meeting on May 6 (แต่ตนเชื่อว่าจะสามารถชี้แจงให้เข้าใจได้ในการประชุมพรรควันที่ 6 พฤษภาคมนี้)

Thanong continues:

At least, Abhisit should have preserved his Oxford-educated form by letting the Red Shirts to offer the compromise first. Instead, he struck a deal with them and he was the one who made the offer for the compromise first.

BP: Thanong would have been happier if it the red shirts offered a compromise and Abhisit accepted their proposal?

btw, bonus Thanong post on the symbolism of the reds barging into Chula hospital.

----

Abhisit låter bättre och bättre. Kastar han ut Newin och Bumjai Thai är mycket trovärdighet vunnen. Newin var ju en av Thaksins närmsta män och en av de avgörande när de bytte sida och stödde Demokraterna vid senaste regeringsskiftet. Han måste ju vara livrädd för att ens tänka tanken att Thaksin skulle komma tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur i helvete skall det gå till då när alla de röda nyhetskällorna är spärrade och vanlig media utsatt för censur.

Sist jag kollade http://www.hilabell.com/ så funkade de röda kanalerna, ps: kass hemsida som tillhör en granne.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Anser och ansett hela tiden att den skylige/skyldiga finns att söka i dennes man och hans omgivningar. Trots att Wille och flera andra tidigt avfärdade honom som enbart en galning, som man inte behövde räkna med.

De här dåden bär hans signatur från tidigare händelser i samband med han blev avstängd från sin tjänst i armén i Januari.

Din fabless for historierevision borjar nu bli mer desperat an komisk. Ga tillbaka och las om diskussionen. Den gallde huruvida hela den roda rorelsen kunde belastas for Seh Deang's galenskap eller ej -inte huruvida han faktiskt var farlig eller ej.

For ovrigt ar det helt osannolikt att han inte blivit avskedat for lange, lange sedan och det sager en del om den thailandska kulturen. Med ratt vanner ar det ok for en militar att oppet kalla sin overbefalhavare "feg hund" utan atgard...Du kan ju fundera pa om det ar Seh Daeng som ar det verkliga problemet eller om det egentligen ar de hogre militarer som backar upp honom???

Även om du är en novis i Thai politik, måste också förstå, att du har en av de mest kontroversiella personerna i den här historien, som din avatarhuh.gif.

Han står ju till och med och gör djävulstecknet på din bild!!!? Kanske betyder något annat i Thailland, men du som farang har valt just den bilden...

Om du inte visste om det, Googla gärna "djävulstecknet" i så fall och klaga sen inte om du väcker misstankar om dina ståndpunkter.

JohanB

Goda avatar-rad delas ut fran killen som poserar rattvand framfor en pansarvagn och sedan efterhandskonstruerar det till att vara en hyllning till mannen pa Tiamen square..

En Freudiansk analys av det beteendet vagar man sig inte pa..

Tillbaka in i matchen:

Koper ni iden med amnesti for alla politiska brott, men ej andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Exactemente, min avatar är en hyllning till älgen som säkert alla förstår.

Efterkonstuktören Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka in i matchen:

Koper ni iden med amnesti for alla politiska brott, men ej andra?

Nej det gör jag inte.

I en demokrati och rättsstat finns det givna lagar och bryter man mot dem så ska det självklart få konsekvenser.

Som medborgare har man både rättigheter och skyldigheter och att tumma på dessa ger inga bra framtida signaler.

Ja, jag är medveten om att så skett tidigare.

Likväl är det inte något godtagbart skäl nu och var det heller inte tidigare.

Däremot bör man se till i vilket sammanhang de olika överträdelserna skedde i, men det är en sak för domstolarna.

Man kan inte stå och ropa på demokrati vecka ut och vecka in för att sedan när de demokratiska reglerna är på väg att bita dem i röven, plötsligt hävda att reglerna inte ska gälla vid just det här tillfället. Åtminstone inte för just de som gjort sig skyldiga till diverse överträdelser vid den här speciella tidpunkten.

Det är dags att de börjar lära sig att olika handlingar får olika konsekvenser. Vilken färg man har på skjortan ska givetvis inte ha någon betydelse om man även fortsättningsvis vill bli kallad en rättsstat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

For ovrigt ar det helt osannolikt att han inte blivit avskedat for lange, lange sedan och det sager en del om den thailandska kulturen. Med ratt vanner ar det ok for en militar att oppet kalla sin overbefalhavare "feg hund" utan atgard...Du kan ju fundera pa om det ar Seh Daeng som ar det verkliga problemet eller om det egentligen ar de hogre militarer som backar upp honom???

Det väcker ju onekligen en del otrevliga frågor, typ:

Vilka är dessa personer som ser till att en (fd) general som skjuter granater mot sitt eget folk inte ens blir häktad?

Hur kommer världssamfundet reagera när/om personen som beordrade och betalade for granatbeskjutningen blir statsminister?

Hur korkade måste inte personen som beordrade och betalade for granatbeskjutningen tycka/tro att merparten av hans anhängare är?

Det tycker iallafall jag är intressantare frågor än att spekulera om infallsvinklar mm for granaterna, vem som skot och på vems order vet väl ändå alla som verkligen vill veta.

Notera att jag inte tror att en särskilt stor andel av de som demonstrerade och/eller de som kommer rosta på personen som beordrade och betalade for granatbeskjutningen tycker att det var en särskilt bra ide.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nej det gör jag inte.

I en demokrati och rättsstat finns det givna lagar och bryter man mot dem så ska det självklart få konsekvenser.

Som medborgare har man både rättigheter och skyldigheter och att tumma på dessa ger inga bra framtida signaler.

Ja, jag är medveten om att så skett tidigare.

Likväl är det inte något godtagbart skäl nu och var det heller inte tidigare.

Däremot bör man se till i vilket sammanhang de olika överträdelserna skedde i, men det är en sak för domstolarna.

Man kan inte stå och ropa på demokrati vecka ut och vecka in för att sedan när de demokratiska reglerna är på väg att bita dem i röven, plötsligt hävda att reglerna inte ska gälla vid just det här tillfället. Åtminstone inte för just de som gjort sig skyldiga till diverse överträdelser vid den här speciella tidpunkten.

Det är dags att de börjar lära sig att olika handlingar får olika konsekvenser. Vilken färg man har på skjortan ska givetvis inte ha någon betydelse om man även fortsättningsvis vill bli kallad en rättsstat.

I princip haller jag med dig helt och hallet. Dubbelmoralen i att bestraffa vissa brott och andra inte och samtidigt latsas att man pa nagot satt foresprakar demokrati ar onekligen enorm.

Pa pappret kan fragan se enkel ut. De politiker som fuskat skall straffas! De politiker som har domts och de som riskerar att bli domda inom en snar framtid har gjort sitt i thailandsk politik kan man hoppas.

Dock har tva problem med stallningstagandet. Ett rent pragmatiskt och ett mer teoretiskt. Den praktiska aspekten ar att utan amnesti ar fortsatta demonstrationer i princip ooundvikliga. Visst sander det ut helt fel signaler om amnesti ges men det kan kortsiktigt ge en temporar "fred". Det teoretsika problemet ar att samtliga bannade politiker har blivit straffade utifran en tillaggsartikel som egenhandigt laes till av militarjuntan. En junta som aven installerade de domare som fallde avgorandet. Oavsett om domen var ratt eller fel som kom den till pa ett odemokratiskt och ej juridiskt korrekt vis - det kommer alltid spoka i bakgrunden.

Tycker det ar en mkt svar fraga men hoppas att amnesti inte ges eftersom jag tror thailandsk politik mar bra a lite sjalvsanering. Skulle inte skada om vissa ur det gamla gardet i Demokraterna ocksa fick ta en 5-ars paus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det väcker ju onekligen en del otrevliga frågor, typ:

Vilka är dessa personer som ser till att en (fd) general som skjuter granater mot sitt eget folk inte ens blir häktad?

Hur kommer världssamfundet reagera när/om personen som beordrade och betalade for granatbeskjutningen blir statsminister?

Hur korkade måste inte personen som beordrade och betalade for granatbeskjutningen tycka/tro att merparten av hans anhängare är?

Det tycker iallafall jag är intressantare frågor än att spekulera om infallsvinklar mm for granaterna, vem som skot och på vems order vet väl ändå alla som verkligen vill veta.

Notera att jag inte tror att en särskilt stor andel av de som demonstrerade och/eller de som kommer rosta på personen som beordrade och betalade for granatbeskjutningen tycker att det var en särskilt bra ide.

VIlka tror du att det ar? Allmanna opinionen har forsokt gora gallande att det skulle vara Chavalit med meningsfrander. Personligen tror jag inte att han har tillrakligt stort inflytande kvar i armen for det ,men ingenting ar omojligt.

Seh Daeng var en av ca 2,500 generaler i Thailand - dvs. den verkliga makten finns nagon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...