Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Ang propaganda och försök att svartmåla varandra i den pågående konflikten.

"We're like living in a divided country,"

Chulalongkorn Hospital deputy director Somrat Charulaksananan said.

etc, etc . . .

He called on all sides in the political conflict to stop pulling

Chulalongkorn Hospital into the political ring.

"We have never separated ourselves from the protesters.

They can use our toilets, sleep and walk in the hospital," he added.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/176785/hrh-princess-sirindhorn-concern-for-hospital-staff

**********************************************************************

Är det någon här som tror att demonstranterna kommer att

använda sjukhuset som tillflyktsort om nu armen sätter in

sina utlovade bepansrade och bestyckade fordon för att

kunna bryta upp barriärerna, och för att få bort demonstranterna.

En hus-ockupation kanske vore något att prova på nu när de deltagande tycks minska i antal.

Det ger nog eko i den internationella pressen och på köpet får de också skydd undan det kommande monsunregnet.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/176778/armoured-vehicles-plus-a-roadmap

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag forundras fortfarande over att det finns sa manga forumister som sitter hemma i Sverige och "vet" sa mycket och utefter detta klassar in manniskor i de som "har fattat", "forstar sanningen" eller ar "arlig och klarsynt". Samtidigt sa harjas det hejdlost over att "andra" sidan anvander skygglappar och ar trangsynta. I detta lage skulle man kunna skriva nagot om bristande sjalvinsikt men det blir lite for uppenbart.

Det blir liksom en parodi pa sig sjalvt samtidigt som det ar rejalt tragikomiskt.

Fortfarande ar det ytterst oklart vad s0m ar viktigast for manga skribenter - att de sjalva har ratt eller att deras meningsmotstanadre har fel?

Helt riktigt wille!

Och som dessutom inte kommit längre i sin personliga utveckling att de fortfarande är missbrukare! Av innebörden i ordet; sanningen. Att de ännu inte begripit att detta är en subjektiv uppfattning - är sorgligt.

Att de dessutom ännu tror att myntet endast består av en sida - gör det inte heller särskilt muntrare...suck.

Vad var det här nu då? Två icke-inlägg i syfte att vaddå? - sälja mellanmjölk? rolleyes.gif

Varför då? Vem gillar mellanmjölk på ett diskussionsforum?

Så vad var poängen? Att visa er vidsynta, mogna eller bara "äga" lite?

Kom igen... tar ni inte er själva, och andras medverkan på forumet, på liiiite på för stort allvar nu?

Att ta småsaker på för stort allvar är, om något, tragikomiskt. :)

Nu till dagens sanning... vi är kärringar.. och därför tjafsar vi. vi tycker nämligen att det är kul.

Det viktiga är inte vem som har rätt. Räcker inte två års IL-battaljer för att detta ska gå fram?

Vad är anledningen till att inte detta är uppenbart för er?

Ofullständig personlig utveckling eller att ni lever i parodier på er själva? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta handlar inte om konstitutioner eller grundlagar, och inte om hur många som demonsterar.

Men visst var det över 100.000 röda Bangkok när de var som flest, före den 10/3.

En demokratiskt tänkande människa avgår och begär förtroendeomröstning om han känner att för många inte

har förtroende för honom.

Denna omröstning kan leda till att han stärker sin position om han vinner, eller att han tvingas avgå, om han förlorar.

Abhisit verkar inte våga ta denna risk.

Jadu Bosse, hösten 2008 samlade de gula vid olika tillfällen över 100 000 i ett par olika demonstrationer. Samak eller Somchai utlyste inte något nyval?

De ville inte heller ta risken att behöva avgå eller?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

6 manader till nyval och ni har producerat nastan 200 sidor pa en knapp manads demonstration, dags att begara loneforhojning tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

6 manader till nyval och ni har producerat nastan 200 sidor pa en knapp manads demonstration, dags att begara loneforhojning tror jag.

Ja, det blir ju lite påfrestande att läsa 100 inlägg om dagen bara i denna tråd... se där en bra förklaring till att vi tagit in fler moderatorer!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blir ju lite påfrestande att läsa 100 inlägg om dagen bara i denna tråd... se där en bra förklaring till att vi tagit in fler moderatorer!

Herr Chang har talat.

"Riot control" mods menar du väl? :ironi:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta handlar inte om konstitutioner eller grundlagar, och inte om hur många som demonsterar.

Men visst var det över 100.000 röda Bangkok när de var som flest, före den 10/3.

En demokratiskt tänkande människa avgår och begär förtroendeomröstning om han känner att för många inte

har förtroende för honom.

Denna omröstning kan leda till att han stärker sin position om han vinner, eller att han tvingas avgå, om han förlorar.

Abhisit verkar inte våga ta denna risk.

Nej Bosse, nu är du lite snett ute, få regeringar avgår frivilligt. Dock kan moståndarna begära misstroendeförklaring och har de då tillräckligt stöd i parlamentet måste regeringen avgå.

Det stödet har uppenbarligen inte de röda nu, därför måste man ta till utomparlamentariska metoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Hej

Det har varit en del inlägg om Jesper Bengtsson i AB, och själv tycker jag att han i vissa delar har rätt.

Men han är ju tydlig med att det är vad han tycker och tror, inte att det skulle vara någon "sanning" som står över andra

skribenters uppfattning i frågan, och att hans inlägg skulle vara något problem för AB tror jag inte.

Men själv tycker jag att den röda rörelsen har en gräsrots uppbackning bland dom fattiga i norr och nordost som är unik,

och som skiljer sig ifrån regeringen som har royalisterna, eliten och militären som sina främsta uppbackare.

Detta faktum tycker jag att Jesper Bengtsson i AB tar för lite hänsyn till i sin jämförelse av röda som den nyrika i eliten

och regeringen som företrädare för den gammla eliten och att det är dessa som står emot varandra, man bör inte förringa dom

fattigas del och vilja i det som nu sker, dom är inga lättlurade offer utan vet precis vad dom vill, nämligen få det bättre

för sig och sina familjer i ett framtida Thailand.

Mvh Isan lover

Jag håller med dig att Jesper Bengtssons artikel i AB är bra. Men jag tror likt honom att de röda inte kommer att bli mer än en parantes i den thailändska politiken. Om nu inte inbördeskrig bryter ut förstås!

Följande citat från JB's artikel tycker jag innehåller essensen i varför inte de röda kommer att få en långvarig roll i politiken.

"Rödskjortorna framställs nästan konsekvent som en folklig rörelse. Fattiga från landsbygden som begett sig till huvudstaden för att kräva sin rätt. Mot dem står väl beväpnad militär i en stat där generalerna länge styrt för mycket.

Det finns förstås en sådan aspekt i detta. Thailand är ett extremt klassamhälle och skillnaderna har ökat under de senaste 30 årens tillväxt och modernisering. Eliten i Bangkok ser ofta ned på de lågutbildade bönderna och få eller inga politiska krafter har tidigare tagit deras parti. Thaksin Shinawatra gjorde det och vann val tack vare stödet från landsbygden."

Thaksin gjorde ett genidrag när han tog de fattigas "parti". Numera är han bara en belastning för de röda. Din sista mening tycker jag därmed inte stämmer helt ut. De fattiga vet vad de vill, men de ser bara Thaksin som den som kan ge dom det. I fall att de tar avstånd från honom kommer de att tappa många anhängare. De röda sitter därmed fast i ett slags moment 22.

Även jag skulle vilja ha ett rättvisare och demokratiskt Thailand. Men jag tror inte att rödskjortorna kan klara av det. Förhoppningsvis kommer en allt mera medveten befolkning att kunna få fram en förändring inom en inte allt för lång framtid.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig att Jesper Bengtssons artikel i AB är bra. Men jag tror likt honom att de röda inte kommer att bli mer än en parantes i den thailändska politiken. Om nu inte inbördeskrig bryter ut förstås!

Följande citat från JB's artikel tycker jag innehåller essensen i varför inte de röda kommer att få en långvarig roll i politiken.

"Rödskjortorna framställs nästan konsekvent som en folklig rörelse. Fattiga från landsbygden som begett sig till huvudstaden för att kräva sin rätt. Mot dem står väl beväpnad militär i en stat där generalerna länge styrt för mycket.

Det finns förstås en sådan aspekt i detta. Thailand är ett extremt klassamhälle och skillnaderna har ökat under de senaste 30 årens tillväxt och modernisering. Eliten i Bangkok ser ofta ned på de lågutbildade bönderna och få eller inga politiska krafter har tidigare tagit deras parti. Thaksin Shinawatra gjorde det och vann val tack vare stödet från landsbygden."

Thaksin gjorde ett genidrag när han tog de fattigas "parti". Numera är han bara en belastning för de röda. Din sista mening tycker jag därmed inte stämmer helt ut. De fattiga vet vad de vill, men de ser bara Thaksin som den som kan ge dom det. I fall att de tar avstånd från honom kommer de att tappa många anhängare. De röda sitter därmed fast i ett slags moment 22.

Även jag skulle vilja ha ett rättvisare och demokratiskt Thailand. Men jag tror inte att rödskjortorna kan klara av det. Förhoppningsvis kommer en allt mera medveten befolkning att kunna få fram en förändring inom en inte allt för lång framtid.

Som vanligt då. Frågan är hur många av de röda sympatisörerna som kan skilja partiprogrammen åt om man tog bort alla namn. Det kommer nog tyvärr ta några generationer innan något rejält händer. För måste skolsystemet reformeras och det kan ta ganska lång tid innan det sker. Både röda och gula vinner mest på att massorna förblir okunniga och lydiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKRIV PÅ ELLER DÖ.

Denna Roadmap verkar tas emot "positivt" av dom röda, Dom har ju generellt varit stenhårda och svarat blankt nej tidigare. Om nu detta räcker får vi se.

'This is the final call'

PM urges reds to accept his offer to hold election on Nov 14 to avoid more bloodshed; red shirts to respond to govt's road map today and decide on future of Ratchaprasong protest

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/04/politics/This-is-the-final-call-30128499.html

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabbanoss

Ja hej alla forumkamrater !

Ja har följt denna disskusion länge och har väl inte deltagit i skriftligt.

Sen 11 år sen och fram tills nu har jag varit i LOS c 2-3 månader per år men jag påstår inte att jag kan ha nån riktig bild av hur detta politiska dravel ska lösas, och jag ser svårligen hur nån som ej har en stor social verksamhet där kan ha en klar bild av lösningen.

Men jag delar J Bengtssons åsikter i artikeln i AB på ledarsidan.

Väl mött önskar kabbanoss

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej.En fråga till Nobuzz,Tallviking,Maichai,oldwolf + några till i samma falang.

Är det inte tungt att bära på all denna kunskap ,att alltid veta bäst och att alla andra är

idi*ter som inte har skådat ljuset?

Man kan väl ha olika åsikter om saker utan att för den skulle vara så nedvärderande mot dom som tycker

annorlunda som ni är.

Har läst denna tråden och förundrats över OM vissa av er är dum på riktigt eller om ni bara roar er .

OBS! Jag är varken Gul eller Röd! Är för dåligt insatt för att VETA något.

Försök hålla er till ämnet (om ni ens kommer ihåg det) och händer det inget så skit i att skriva något.

Sen kan man ju undra,någon blev av med sin avatar av Moderator för en i mina ögon skitsak jämförelsevis

med hur vissa behandlar (språkmässigt) andra forumdeltagare.

Hoppas på en trevligare ton i framtiden ,Mvh Hobbe

Håller helt och hållet med föregående talare men vill byta ut de fyra namnen till: Ilands Lover, Lao Kaos, Serallt och Mosej.

Mvh

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

PM announces next election will be held on Nov 14

Prime Minister Abhisit Vejjajiva announced Monday night on TV that he will hold the next election on November 14 if if his roadmap to solve the political problems is not interrupted.

He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and olitical structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

http://www.nationmultimedia.com/home/PM-announces-next-election-will-be-held-on-Nov-14-30128502.html

SKRIV PÅ ELLER DÖ.

Denna Roadmap verkar tas emot "positivt" av dom röda, Dom har ju generellt varit stenhårda och svarat blankt nej tidigare. Om nu detta räcker får vi se.

'This is the final call'

PM urges reds to accept his offer to hold election on Nov 14 to avoid more bloodshed; red shirts to respond to govt's road map today and decide on future of Ratchaprasong protest

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/04/politics/This-is-the-final-call-30128499.html

Om man nu bortser ifrån eventuella dolda agendor, monetära ersättningar etc. hos/till De Rödas ledare har jag svårt att se hur de kan tacka nej till det första av ovan två erbjudanden. Må så vara att det ena alternativet är en ordentlig säck morötter och det andra, förhoppningsvis inte alls särskilt lockande, utgörs av ett tydligt hot om en kommande och allt annat än trevlig käpp...

Han tycks inte dum Abhisit, det måste man åtminstone säga. Förutsatt att de utlovade fem punkterna inte visar sig vara tomma löften, och att de verkligen har det stöd han nämner (The road map, he said, was a result of comprehensive consultations with virtually everyone who mattered. Kommentar: Även De Röda??) har han i ett slag utlovat enorma reformer av det Thailändska samhället, precis det som De Röda hävdat sig kräva i och med sina demonstrationer. Förhoppningsvis sätter inte enskildas, mer eller mindre uppblåsta, egon stopp för denna lösning som, om genomförd seriöst och korrekt, kan förändra livet till det bättre för miljontals Thailändska medborgare. Jag har svårt att se De Rödas ledare motivera ett avslag inför sina anhängare i Bangkok men framförallt hur de skulle kunna göra det inför resten av folket. Förhoppningsvis är inte martyrdöden det som lockar mest.

Må så vara att det utlovade nyvalet skulle genomföras efter kommande tillsättningar till militära poster men förutsatt att allt som lovas inte visar sig vara tomma floskler kanske inte militärt stöd behövs, för styrande regering, i samma utsträckning i framtiden som historiskt. Vem vet, det kanske kan vara en bra start för den styrande makten att distansera sig från den militära motsvarigheten. Skulle Abhisit, med samarbetspartners, dessutom rivstarta reformarbetet och visa tydliga resultat kanske till och med kommande val inte avgörs till fördel för de som, på valdagen, öppnar plånboken mest (hmm... kanske inte så troligt... men man kan ju ha förhoppningar).

Jag kan inte påstå att jag känner till alla detaljer om Abhisit som ledare och/eller person men han ger åtminstone intryck av att besitta en kompromissvilja och en förmåga att tänka först och handla sedan. Förhoppningsvis innehar även tongivande ledare hos De Röda och De Gula dessa egenskaper, så att kupper, blodspillan och våld kan undvikas i nära och avlägsen framtid.

Finge man dessutom önska, skulle Röda, Gula och flerfärgade, ledare såväl som vanliga människor, tillsammans fira Coronation Day den 5:e maj för att visa sitt stöd till nationen och monarkin, så att åtminstone ett område för diskussion kan avlägsnas.

Abhisit är Jesus och vill alla människor väl.

Vem vet? Konstigare saker har hänt. I så fall kanske Thaksin skulle motsvaras av den upplyste Judas som beskrivs i Judasevangeliet. En person som genom sitt förräderi gentemot den Thailändska nationen även skapade en möjlighet för den samma att helas/räddas. Flummigt? Lite smått kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det eventuellt utlysta Valet kommer tyvärr inte att leda till någon förbättring oavsett om de kommer överens eller inte!

Då ingen av gamla syndare kommer att bestraffas för sina angrepp på demokratin och den korruption de ägnat sig åt.

Ska Thailand bli en fungerande demokrati måste de bestraffa de som är och har varit inblandande i korruption och som haft ledande befattningar samt lagföra dem på ett sådant sätt att de återupprättar förtroendet för domstolsväsendet. Ska en demokratisk stat fungera måste dess invånare lita på domstolsväsende, polisväsende samt regering om huvuddelen av befolkningen anser att dessa organ är korrupta kommer det att vara en evig grogrund för diverse extrema opportunister som vill nyttja de missnöjdas ilska för egen vinning.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det eventuellt utlysta Valet kommer tyvärr inte att leda till någon förbättring oavsett om de kommer överens eller inte!

Då ingen av gamla syndare kommer att bestraffas för sina angrepp på demokratin och den korruption de ägnat sig åt.

Ska Thailand bli en fungerande demokrati måste de bestraffa de som är och har varit inblandande i korruption och som haft ledande befattningar samt lagföra dem på ett sådant sätt att de återupprättar förtroendet för domstolsväsendet. Ska en demokratisk stat fungera måste dess invånare lita på domstolsväsende, polisväsende samt regering om huvuddelen av befolkningen anser att dessa organ är korrupta kommer det att vara en evig grogrund för diverse extrema opportunister som vill nyttja de missnöjdas ilska för egen vinning.

Mvh

Magnus-Chumphae

Lättare sagt än gjort :P

Men självklart bör alla inblandade blir bestaffade, men vägen till sann demokrati kräver kunskap. Där tror jag nyckel är "satsa på utbildning och då för alla o inte bara dem som har råd" dvs. att befolkningen är helt enkelt inte tillräcklig medvetna om sina rättigheter.. Möjligen att informationen i skolorna är något vinklade för att medveten hålla befolkningen i shack och istället propagera med patriotism ala staterna? Vad vet jag, det finns säkert hundra olika anledningar till varför majoriten av thailändare inte vet bättre inom ämnet "demokrati"..

PS: oh nej jag menar inte att dem är dumma är native thai själv!

Ändrades av Garwin82
Link to comment
Dela på andra sajter

Det eventuellt utlysta Valet kommer tyvärr inte att leda till någon förbättring oavsett om de kommer överens eller inte!

Då ingen av gamla syndare kommer att bestraffas för sina angrepp på demokratin och den korruption de ägnat sig åt.

Ska Thailand bli en fungerande demokrati måste de bestraffa de som är och har varit inblandande i korruption och som haft ledande befattningar samt lagföra dem på ett sådant sätt att de återupprättar förtroendet för domstolsväsendet. Ska en demokratisk stat fungera måste dess invånare lita på domstolsväsende, polisväsende samt regering om huvuddelen av befolkningen anser att dessa organ är korrupta kommer det att vara en evig grogrund för diverse extrema opportunister som vill nyttja de missnöjdas ilska för egen vinning.

Mvh

Magnus-Chumphae

Du har helt klart rätt, Rättssamhälle är ju vad Thailand och dess befolkning behöver för att utvecklas.

Man måste börja först med att reformera monarkin och militären.

När en demokratisk vald regering har makten, Först då kan man börja jobba proaktivt mot korruption i det dagliga livet. Men Thailand har en lång lång väg framför sig, korruptionen är så djupt rotad där människor pga dåliga löner inom offentliga sektorn måste begära mutor för att det ska gå ihop sig. Gäller nog att en regering med hårda nypor och viljan att lösa problemen kommer till makten.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu bortser ifrån eventuella dolda agendor, monetära ersättningar etc. hos/till De Rödas ledare har jag svårt att se hur de kan tacka nej till det första av ovan två erbjudanden. Må så vara att det ena alternativet är en ordentlig säck morötter och det andra, förhoppningsvis inte alls särskilt lockande, utgörs av ett tydligt hot om en kommande och allt annat än trevlig käpp...

Han tycks inte dum Abhisit, det måste man åtminstone säga. Förutsatt att de utlovade fem punkterna inte visar sig vara tomma löften, och att de verkligen har det stöd han nämner (The road map, he said, was a result of comprehensive consultations with virtually everyone who mattered. Kommentar: Även De Röda??) har han i ett slag utlovat enorma reformer av det Thailändska samhället, precis det som De Röda hävdat sig kräva i och med sina demonstrationer. Förhoppningsvis sätter inte enskildas, mer eller mindre uppblåsta, egon stopp för denna lösning som, om genomförd seriöst och korrekt, kan förändra livet till det bättre för miljontals Thailändska medborgare. Jag har svårt att se De Rödas ledare motivera ett avslag inför sina anhängare i Bangkok men framförallt hur de skulle kunna göra det inför resten av folket. Förhoppningsvis är inte martyrdöden det som lockar mest.

Må så vara att det utlovade nyvalet skulle genomföras efter kommande tillsättningar till militära poster men förutsatt att allt som lovas inte visar sig vara tomma floskler kanske inte militärt stöd behövs, för styrande regering, i samma utsträckning i framtiden som historiskt. Vem vet, det kanske kan vara en bra start för den styrande makten att distansera sig från den militära motsvarigheten. Skulle Abhisit, med samarbetspartners, dessutom rivstarta reformarbetet och visa tydliga resultat kanske till och med kommande val inte avgörs till fördel för de som, på valdagen, öppnar plånboken mest (hmm... kanske inte så troligt... men man kan ju ha förhoppningar).

Jag kan inte påstå att jag känner till alla detaljer om Abhisit som ledare och/eller person men han ger åtminstone intryck av att besitta en kompromissvilja och en förmåga att tänka först och handla sedan. Förhoppningsvis innehar även tongivande ledare hos De Röda och De Gula dessa egenskaper, så att kupper, blodspillan och våld kan undvikas i nära och avlägsen framtid.

Finge man dessutom önska, skulle Röda, Gula och flerfärgade, ledare såväl som vanliga människor, tillsammans fira Coronation Day den 5:e maj för att visa sitt stöd till nationen och monarkin, så att åtminstone ett område för diskussion kan avlägsnas.

Nja läs det finstilta.

in order to deal with the current political crisis and seek reconciliation, three issues - dissolution of the House, terrorism, and the monarchy institution - were being addressed separately, Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban said yesterday.

Suthep said terrorism and anti-monarchy cases would be pursued separately. He said 'terrorists' were eyeing to kill soldiers and civilians in the hope of setting off a people's revolt. As such the Department of Special Investigation (DSI) would work in tandem with 10 other government offices.

As for the charge of abolishing the monarchy institution, the matter would be designated as a special case. Suthep insisted there existed a movement to overthrow the monarchy institution, with various media working together in a conspiracy. Arrest warrants would eventually be issued, he said.

As for the call from the international communities to deal with the protesters in accordance with international standards, the deputy premier said "foreigners don't know enough about Thailand like Thais themselves."

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/04/politics/Road-map-designed-to-address-poverty-injustice-30128491.html

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig att Jesper Bengtssons artikel i AB är bra. Men jag tror likt honom att de röda inte kommer att bli mer än en parantes i den thailändska politiken. Om nu inte inbördeskrig bryter ut förstås!

Personligen börjar jag mer och mer luta åt att ett inbördeskrig inte kan bli aktuellt.

UDD har inte tillräckligt av den typ av support som krävs för det - i breda led - för att något sådant ska ske.

Visst... granatkastning på lokaler och en massa trubbel... men inte inbördeskrig.

Om de röda inte vill bli en parantes så bör de acceptera Abhisits förslag och sätta sig ner och jobba igenom nya reformer via PT.

Då kommer de för all framtid att bli en historisk del i det som "förändrade Thailand". Om det nu är det som sker.

Dessvärre så är ju inte förhoppningarna så stora på detta då UDDs agenda varit annan hittils.

Men man kan ju alltid hoppas att man har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad var det här nu då? Två icke-inlägg i syfte att vaddå? - sälja mellanmjölk? rolleyes.gif

Varför då? Vem gillar mellanmjölk på ett diskussionsforum?

.

Ofullständig personlig utveckling eller att ni lever i parodier på er själva? :)

Hade Herr Buzz varit mer observant hade han lagt marke till att just Herr Buzz exkluderades fran mitt resonemang da jag hanvisade till proffstyckarna som satt bakom datorn i Sverige :). Detta mest for att vi alla ar medvetna om hur lappsjuk och folkilsk du blivit utav att sitta i spadbarnskaraktan - kom nu upp till Bangkok och umgas med lite vuxna istallet for att stanga huvudet blodigt i dina forsok att vinna diskussioner over din dotter och IL.

ps - finns nog bade en och tva medlemmar som tyvar inte har namnvard distant till det som skrivs pa forumet. Med tanke pa antal anmalda inlagg sa skadar det aldrig att papeka att vi alla bara leker i "pa latsas-varlden"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Herr Buzz varit mer observant hade han lagt marke till att just Herr Buzz exkluderades fran mitt resonemang da jag hanvisade till proffstyckarna som satt bakom datorn i Sverige smile.gif. Detta mest for att vi alla ar medvetna om hur lappsjuk och folkilsk du blivit utav att sitta i spadbarnskaraktan - kom nu upp till Bangkok och umgas med lite vuxna istallet for att stanga huvudet blodigt i dina forsok att vinna diskussioner over din dotter och IL.

ps - finns nog bade en och tva medlemmar som tyvar inte har namnvard distant till det som skrivs pa forumet. Med tanke pa antal anmalda inlagg sa skadar det aldrig att papeka att vi alla bara leker i "pa latsas-varlden"..

5555 .. trist att du inte nappade... (jag såg det där med Sverige men ville slänga ut en trevare iaf) :)

Jag är på väg till Bangkok om 30 minuter men vänder tillbaka i eftermiddag tillsammans med herr Joints.

Har du tid kan vi ju ta en fika eller så på landmark innan vi måste vända .. har dotter med mig så jag kan inte stanna länge tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Lättare sagt än gjort :P

Men självklart bör alla inblandade blir bestaffade, men vägen till sann demokrati kräver kunskap. Där tror jag nyckel är "satsa på utbildning och då för alla o inte bara dem som har råd" dvs. att befolkningen är helt enkelt inte tillräcklig medvetna om sina rättigheter.. Möjligen att informationen i skolorna är något vinklade för att medveten hålla befolkningen i shack och istället propagera med patriotism ala staterna? Vad vet jag, det finns säkert hundra olika anledningar till varför majoriten av thailändare inte vet bättre inom ämnet "demokrati"..

PS: oh nej jag menar inte att dem är dumma är native thai själv!

Blanda inte ihop dumhet med brist på utbildning

Världen är full av välutbildade idi*ter och kanske främst outbildade genier (som då tyvärr bara kan utnyttja sin intelligens på mer praktiska saker i sin närhet)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

5555 .. trist att du inte nappade... (jag såg det där med Sverige men ville slänga ut en trevare iaf) :)

Jag är på väg till Bangkok om 30 minuter men vänder tillbaka i eftermiddag tillsammans med herr Joints.

Har du tid kan vi ju ta en fika eller så på landmark innan vi måste vända .. har dotter med mig så jag kan inte stanna länge tyvärr.

Ärende till ambassaden eller ?

Har du hört något om MPR-träff på Maitans på torsdag ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller med dig att Jesper Bengtssons artikel i AB är bra. Men jag tror likt honom att de röda inte kommer att bli mer än en parantes i den thailändska politiken. Om nu inte inbördeskrig bryter ut förstås!

Följande citat från JB's artikel tycker jag innehåller essensen i varför inte de röda kommer att få en långvarig roll i politiken.

"Rödskjortorna framställs nästan konsekvent som en folklig rörelse. Fattiga från landsbygden som begett sig till huvudstaden för att kräva sin rätt. Mot dem står väl beväpnad militär i en stat där generalerna länge styrt för mycket.

Det finns förstås en sådan aspekt i detta. Thailand är ett extremt klassamhälle och skillnaderna har ökat under de senaste 30 årens tillväxt och modernisering. Eliten i Bangkok ser ofta ned på de lågutbildade bönderna och få eller inga politiska krafter har tidigare tagit deras parti. Thaksin Shinawatra gjorde det och vann val tack vare stödet från landsbygden."

Thaksin gjorde ett genidrag när han tog de fattigas "parti". Numera är han bara en belastning för de röda. Din sista mening tycker jag därmed inte stämmer helt ut. De fattiga vet vad de vill, men de ser bara Thaksin som den som kan ge dom det. I fall att de tar avstånd från honom kommer de att tappa många anhängare. De röda sitter därmed fast i ett slags moment 22.

Även jag skulle vilja ha ett rättvisare och demokratiskt Thailand. Men jag tror inte att rödskjortorna kan klara av det. Förhoppningsvis kommer en allt mera medveten befolkning att kunna få fram en förändring inom en inte allt för lång framtid.

Hej

Jag håller med dig i ditt resonemang, men tyvär har dom fattiga ingen annan än Thaksin att vända sig till just nu.

Och naturligtvis är Thaksin lika beroende av dom fattiga som dom är av honom, men min förhoppning är att dom röda inte ska

sluta som en parantes i den thailändska historien, jag hoppas att det som Thaksin startade en gång (vad skälet nu än var)

kommer att leva vidare utan honom och växa sig starkare i framtiden,men dom har många fiender så det är långt ifrån säkert.

Eftersom landets fattiga är i en så stor majoritet förtjänar dom makten i landet, och därmed möjligheten att förändra det

dom tycker är viktigast för denna majoritet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Personligen börjar jag mer och mer luta åt att ett inbördeskrig inte kan bli aktuellt.

UDD har inte tillräckligt av den typ av support som krävs för det - i breda led - för att något sådant ska ske.

Visst... granatkastning på lokaler och en massa trubbel... men inte inbördeskrig.

Om de röda inte vill bli en parantes så bör de acceptera Abhisits förslag och sätta sig ner och jobba igenom nya reformer via PT.

Då kommer de för all framtid att bli en historisk del i det som "förändrade Thailand". Om det nu är det som sker.

Dessvärre så är ju inte förhoppningarna så stora på detta då UDDs agenda varit annan hittils.

Men man kan ju alltid hoppas att man har fel.

Hej

Jag tror inte heller på ett fullskaligt inbördeskrig om det brakar ihop, men visst skulle dom norra och nordöstra delarna

av landet kunna avskärma sig ifrån Bangkok och slå ut el och annat för Bangkok.

Och att miljontals människor inte är villiga att åka till Bangkok och demonstrera innebär långt ifrån att dessa inte är

upprörda eller beredda att stå upp mot "eliten" om Bangkok byts ut till hemmaplan.

Allt som kan kopplas ihop med makten i Bangkok skulle nog slås sönder och samman i provinserna,

och bomdåd och granat attacker skulle nog bli ett dagligt inslag i Bangkok så länge konflikten skulle pågå.

Så även om det inte blev ett fullskaligt inbördeskrig vilket i.o.f.s inte heller går att utesluta beroende på vilken sida

armen i norr och nordost skulle vara lojala emot så skulle mycket obehagligt inträffa.

Men efter det senaste budet finns det ju lite hopp igen, även om jag ogillar en del av villkoren.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Jag håller med dig i ditt resonemang, men tyvär har dom fattiga ingen annan än Thaksin att vända sig till just nu.

Och naturligtvis är Thaksin lika beroende av dom fattiga som dom är av honom, men min förhoppning är att dom röda inte ska

sluta som en parantes i den thailändska historien, jag hoppas att det som Thaksin startade en gång (vad skälet nu än var)

kommer att leva vidare utan honom och växa sig starkare i framtiden,men dom har många fiender så det är långt ifrån säkert.

Eftersom landets fattiga är i en så stor majoritet förtjänar dom makten i landet, och därmed möjligheten att förändra det

dom tycker är viktigast för denna majoritet.

Mvh Isan Lover

Jag tror du misstar dig när du återigen upprepar att landets fattiga skulle ha så många fiender, varfor skulle de ha det och vilka är deras fiender? Jag har aldrig stott på någon thailändare som inte tycker att forbättrad skola, sjukvård mm for alla är bra även om det givetvis finns en minoritet som inte bryr sig särskilt mycket. Vad väldigt många är starkt emot är Thaksin samt flera av PTP's och UDD's ledare och ingen av dem är fattiga. Glom inte att Thaksin och TRT hade enormt stort stod i hela landet, forutom några sydliga provinser, både i valet 2001 och 2005. Stodet forsvann inte for att folk kände sig hotade av att bonder i Isaan fick det bättre utan pga att Thaksin alltmer uppträdde som en diktator som stod over landets lagar och att han i många fall inte levererade det han utlovat.

PTP kan inte vinna kommande val utan ekonomiskt och (o)moraliskt stod från Thaksin men jag är säker på att Thailands fattiga i längden skulle tjäna på ett nytt ljusrott alternativ helt utan koppling till Thaksin och hans croonies. 4 år med en Abhisitledd koalition som i stort sett for den politik TRT forde är nog inget ooverkomligt pris medans de samlas runt ett bättre alternativ for 2014.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...