Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Läste den här artilkeln om Thailändsk demokrati i Asian Sentinel och jag tycker den berör många av dom saker vi har

diskuterat här på forumet som "Bangkok eliten" och den "heliga tre enigheten" och deras påverkan.

Mvh Isan Lover

Thailand democracy

By Asia Sentinel's Pavin Chachavalpongpun

Differences in political ideologies continue to have a devastating effect on Thailand's stability. The United Front for Democracy against Dictatorship, known better as the Red Shirt movement, claims it has been fighting for a "real democracy" and that the government of Abhisit Vejjajiva should step down since he only came to power through a backroom deal shaped by the powerful military rather than a popular mandate.

In return, Abhisit argues that he wants to save democracy from the irrational demonstrators. Abhisit accuses the Red Shirts of being a mere proxy of former prime minister-turned-fugitive Thaksin Shinawatra. At the core of this crisis lies the deep-seated conundrum in Thai politics: that is, the widening gap in the understanding of "democracy" between the Thai poor in the remote regions represented by the Red Shirts and the Bangkok elites whose power position has been guarded by the current royalist government.

The Red Shirts have kept Bangkok in a state of constant turmoil since the protests began in earnest on March 11 and they show no signs of abating.

What does the Thai protracted political crisis tell the world about the confusing notion of democracy?

First, democracy in Thailand, as seen elsewhere in this part of the world, remains a manipulated concept. It has become a victim of elite interests. For almost half a century, Thailand has experienced various kinds of despotic rule. The holy trinity of the established forces consisting of the monarchy, the military and the bureaucracy, has long called the shots. Even under a civilian regime, the elite in Bangkok oversee every move in political life.

As this has continued, the Thai poor have been left neglected. A famous slogan in Thailand, "the rural residents elect their leaders but they are overthrown by the Bangkok elite," depicts the precise picture of how the Thai view of democracy has become so polarised. Worse, the elitist class has chosen not to acknowledge the existence of such polarization.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Det skulle var intressant att få se en komplett lista över de personer

som under Thaksins era faktiskt också ägde aktier i Shin Corp och drog nytta av den "hemska" politiken.

Det skulle ju inte komma som en direkt överraskning om även det "Gula ledarskiktet", och personer i den nuvarande regeringen, samt "The royal crown property bureau" också gjorde sig en rejäl reavinst när de över börsen köpte och sålde sina aktier i Shin Corp.

Det skulle väl i så fall bara bekräfta den så omtalade dubbelmoralen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det skulle var intressant att få se en komplett lista över de personer

som under Thaksins era faktiskt också ägde aktier i Shin Corp och drog nytta av den "hemska" politiken.

Det skulle ju inte komma som en direkt överraskning om även det "Gula ledarskiktet", och personer i den nuvarande regeringen, samt "The royal crown property bureau" också gjorde sig en rejäl reavinst när de över börsen köpte och sålde sina aktier i Shin Corp.

Det skulle väl i så fall bara bekräfta den så omtalade dubbelmoralen.

Hej

Ja det skulle förmodligen bli många politiska skandaler och vem vet det kanske kommer fram.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Den stackars klarsynta journalisten på AB som skrev den artikeln blir väl rullad i tjära och fjäder och jagad ur stan av 2 anledningar

- Skrivit sanningar på AB som inte pekar på att arbetarklassen i Thailand bedriver en "klasskamp" om makten

- Varit klarsynt och ärlig

Var länge sedan man såg sådana talanger bland AB:s journalister

Ansvarig utgivare måste varit full eller pappaledig eller något.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag forundras fortfarande over att det finns sa manga forumister som sitter hemma i Sverige och "vet" sa mycket och utefter detta klassar in manniskor i de som "har fattat", "forstar sanningen" eller ar "arlig och klarsynt". Samtidigt sa harjas det hejdlost over att "andra" sidan anvander skygglappar och ar trangsynta. I detta lage skulle man kunna skriva nagot om bristande sjalvinsikt men det blir lite for uppenbart.

Det blir liksom en parodi pa sig sjalvt samtidigt som det ar rejalt tragikomiskt.

Fortfarande ar det ytterst oklart vad s0m ar viktigast for manga skribenter - att de sjalva har ratt eller att deras meningsmotstanadre har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag forundras fortfarande over att det finns sa manga forumister som sitter hemma i Sverige och "vet" sa mycket och utefter detta klassar in manniskor i de som "har fattat", "forstar sanningen" eller ar "arlig och klarsynt". Samtidigt sa harjas det hejdlost over att "andra" sidan anvander skygglappar och ar trangsynta. I detta lage skulle man kunna skriva nagot om bristande sjalvinsikt men det blir lite for uppenbart.

Det blir liksom en parodi pa sig sjalvt samtidigt som det ar rejalt tragikomiskt.

Fortfarande ar det ytterst oklart vad s0m ar viktigast for manga skribenter - att de sjalva har ratt eller att deras meningsmotstanadre har fel?

Helt riktigt wille!

Och som dessutom inte kommit längre i sin personliga utveckling att de fortfarande är missbrukare! Av innebörden i ordet; sanningen. Att de ännu inte begripit att detta är en subjektiv uppfattning - är sorgligt.

Att de dessutom ännu tror att myntet endast består av en sida - gör det inte heller särskilt muntrare...suck.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vart finns detta att läsa? I vilken konstitution? 1997 eller 2007?

I vilken sektion av Sveriges grundlag står det att om man samlar 100 000 demonstranter i Stockholm så måste regeringen utlysa nyval?

Detta handlar inte om konstitutioner eller grundlagar, och inte om hur många som demonsterar.

Men visst var det över 100.000 röda Bangkok när de var som flest, före den 10/3.

En demokratiskt tänkande människa avgår och begär förtroendeomröstning om han känner att för många inte

har förtroende för honom.

Denna omröstning kan leda till att han stärker sin position om han vinner, eller att han tvingas avgå, om han förlorar.

Abhisit verkar inte våga ta denna risk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta handlar inte om konstitutioner eller grundlagar, och inte om hur många som demonsterar.

Men visst var det över 100.000 röda Bangkok när de var som flest, före den 10/3.

En demokratiskt tänkande människa avgår och begär förtroendeomröstning om han känner att för många inte

har förtroende för honom.

Denna omröstning kan leda till att han stärker sin position om han vinner, eller att han tvingas avgå, om han förlorar.

Abhisit verkar inte våga ta denna risk.

Vill man ha en nyval så gäller att samla minst 100 000 människor till en demonstration. Är det vad du menar? Om du multifärgade samlar lika många och kräver att det inte skall vara nyval, hur skall man göra då?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ja det skulle förmodligen bli många politiska skandaler och vem vet det kanske kommer fram.

Mvh Isan Lover

Ja säkert! Jag har ägt en del aktier i Shin corp. Det kommer bli skandal!! :-) Särskilt här

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Detta handlar inte om konstitutioner eller grundlagar, och inte om hur många som demonsterar.

Men visst var det över 100.000 röda Bangkok när de var som flest, före den 10/3.

En demokratiskt tänkande människa avgår och begär förtroendeomröstning om han känner att för många inte

har förtroende för honom.

Denna omröstning kan leda till att han stärker sin position om han vinner, eller att han tvingas avgå, om han förlorar.

Abhisit verkar inte våga ta denna risk.

Har du något BRA exempel på en sådan demokratiskt tänkande ledare som gjort detta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag forundras fortfarande over att det finns sa manga forumister som sitter hemma i Sverige och "vet" sa mycket och utefter detta klassar in manniskor i de som "har fattat", "forstar sanningen" eller ar "arlig och klarsynt". Samtidigt sa harjas det hejdlost over att "andra" sidan anvander skygglappar och ar trangsynta. I detta lage skulle man kunna skriva nagot om bristande sjalvinsikt men det blir lite for uppenbart.

Det blir liksom en parodi pa sig sjalvt samtidigt som det ar rejalt tragikomiskt.

Fortfarande ar det ytterst oklart vad s0m ar viktigast for manga skribenter - att de sjalva har ratt eller att deras meningsmotstanadre har fel?

Tja Wille. Din signatur svarar på frågan. I alla fall vad gälelr din egen åsikt. :na:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.En fråga till Nobuzz,Tallviking,Maichai,oldwolf + några till i samma falang.

Är det inte tungt att bära på all denna kunskap ,att alltid veta bäst och att alla andra är

idi*ter som inte har skådat ljuset?

Man kan väl ha olika åsikter om saker utan att för den skulle vara så nedvärderande mot dom som tycker

annorlunda som ni är.

Har läst denna tråden och förundrats över OM vissa av er är dum på riktigt eller om ni bara roar er .

OBS! Jag är varken Gul eller Röd! Är för dåligt insatt för att VETA något.

Försök hålla er till ämnet (om ni ens kommer ihåg det) och händer det inget så skit i att skriva något.

Sen kan man ju undra,någon blev av med sin avatar av Moderator för en i mina ögon skitsak jämförelsevis

med hur vissa behandlar (språkmässigt) andra forumdeltagare.

Hoppas på en trevligare ton i framtiden ,Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödmyrorna förbereder sig för strid just nu i Bangkok. Vi gick förbi utanför och rödmyrorna sprang som yra höns och sa att armen är påväg. En stor mängd av taxibilarna som spärrade vägen förut försvan på två minuter precis som vi.

Önskar inte stanna där och bli fast i något när man ska flyga snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.En fråga till Nobuzz,Tallviking,Maichai,oldwolf + några till i samma falang.

Är det inte tungt att bära på all denna kunskap ,att alltid veta bäst och att alla andra är

idi*ter som inte har skådat ljuset?

Man kan väl ha olika åsikter om saker utan att för den skulle vara så nedvärderande mot dom som tycker

annorlunda som ni är.

Har läst denna tråden och förundrats över OM vissa av er är dum på riktigt eller om ni bara roar er .

OBS! Jag är varken Gul eller Röd! Är för dåligt insatt för att VETA något.

Försök hålla er till ämnet (om ni ens kommer ihåg det) och händer det inget så skit i att skriva något.

Sen kan man ju undra,någon blev av med sin avatar av Moderator för en i mina ögon skitsak jämförelsevis

med hur vissa behandlar (språkmässigt) andra forumdeltagare.

Hoppas på en trevligare ton i framtiden ,Mvh Hobbe

Jag skall försöka skärpa mig. Noterar dock att du enbart skyller på den "ena sidan". Serath, Lao Kao, bossej och Isan Lover har tydligen en annan ton än vi andra.:huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej.En fråga till Nobuzz,Tallviking,Maichai,oldwolf + några till i samma falang.

Är det inte tungt att bära på all denna kunskap ,att alltid veta bäst och att alla andra är

idi*ter som inte har skådat ljuset?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt :-)

För övrigt noterar även jag att det verkar som det lutar härinne.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Politisk lösning på väg verkar det som... Får vi verkligen hoppas...

Prime Minister Abhisit Vejjajiva plans to unveil a national reconciliation road map which he says will end the political stalemate with the red shirts, including plans to bring forward the dissolution of the House.

http://www.bangkokpost.com/news/local/176679/pm-hatches-reconciliation-plan

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

THE NATION: Urgent: PM: Election can be held on Nov 14 if the process can take place without interruptions.

THE NATION: This is the first time PM has set the date for general election (on Nov 14). If and only if govt can implement its roadmap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall försöka skärpa mig. Noterar dock att du enbart skyller på den "ena sidan". Serath, Lao Kao, bossej och Isan Lover har tydligen en annan ton än vi andra.:huh:

"The truth will set you free"

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

PM announces next election will be held on Nov 14

Prime Minister Abhisit Vejjajiva announced Monday night on TV that he will hold the next election on November 14 if if his roadmap to solve the political problems is not interrupted.

He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and olitical structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

http://www.nationmultimedia.com/home/PM-announces-next-election-will-be-held-on-Nov-14-30128502.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.En fråga till Nobuzz,Tallviking,Maichai,oldwolf + några till i samma falang.

Är det inte tungt att bära på all denna kunskap ,att alltid veta bäst och att alla andra är

idi*ter som inte har skådat ljuset?

Man kan väl ha olika åsikter om saker utan att för den skulle vara så nedvärderande mot dom som tycker

annorlunda som ni är.

Har läst denna tråden och förundrats över OM vissa av er är dum på riktigt eller om ni bara roar er .

OBS! Jag är varken Gul eller Röd! Är för dåligt insatt för att VETA något.

Försök hålla er till ämnet (om ni ens kommer ihåg det) och händer det inget så skit i att skriva något.

Sen kan man ju undra,någon blev av med sin avatar av Moderator för en i mina ögon skitsak jämförelsevis

med hur vissa behandlar (språkmässigt) andra forumdeltagare.

Hoppas på en trevligare ton i framtiden ,Mvh Hobbe

Vet inte riktigt vilket jag ska svara på här.. är det att jag skulle vara besserwisser?

Eller om jag är dum. Eller angående eventuell alzheimer?

Vilket av dessa epitet, eller var det alla, gällde mig? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det har varit en del inlägg om Jesper Bengtsson i AB, och själv tycker jag att han i vissa delar har rätt.

Men han är ju tydlig med att det är vad han tycker och tror, inte att det skulle vara någon "sanning" som står över andra

skribenters uppfattning i frågan, och att hans inlägg skulle vara något problem för AB tror jag inte.

Men själv tycker jag att den röda rörelsen har en gräsrots uppbackning bland dom fattiga i norr och nordost som är unik,

och som skiljer sig ifrån regeringen som har royalisterna, eliten och militären som sina främsta uppbackare.

Detta faktum tycker jag att Jesper Bengtsson i AB tar för lite hänsyn till i sin jämförelse av röda som den nyrika i eliten

och regeringen som företrädare för den gammla eliten och att det är dessa som står emot varandra, man bör inte förringa dom

fattigas del och vilja i det som nu sker, dom är inga lättlurade offer utan vet precis vad dom vill, nämligen få det bättre

för sig och sina familjer i ett framtida Thailand.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.En fråga till Nobuzz,Tallviking,Maichai,oldwolf + några till i samma falang.

Är det inte tungt att bära på all denna kunskap ,att alltid veta bäst och att alla andra är

idi*ter som inte har skådat ljuset?

Man kan väl ha olika åsikter om saker utan att för den skulle vara så nedvärderande mot dom som tycker

annorlunda som ni är.

Har läst denna tråden och förundrats över OM vissa av er är dum på riktigt eller om ni bara roar er .

OBS! Jag är varken Gul eller Röd! Är för dåligt insatt för att VETA något.

Försök hålla er till ämnet (om ni ens kommer ihåg det) och händer det inget så skit i att skriva något.

Sen kan man ju undra,någon blev av med sin avatar av Moderator för en i mina ögon skitsak jämförelsevis

med hur vissa behandlar (språkmässigt) andra forumdeltagare.

Hoppas på en trevligare ton i framtiden ,Mvh Hobbe

Jag har slutat skriva "Detta händer just nu" i denna tråd efter att man blir ifrågasatt trots att jag var på plats den 10 apri vid Khok Wua och kom till Saladaeng 30 minuter efter granaterna landat där jag hade haft kolleger på plats. Jag har besökt både de rödas läger vid Ratchaprsong och i Lumphini.

Trots att jag varit där på plats och sett med egna ögon vad som hände, pratat med folk som var på plats så ifrågasätts vad jag sett och hört om det inte stämmer in med "den andra falangens" uppfattning. Så vad är vitsen att skriva om vad som händer nu?

Just nu skriver jag bara här för att reta revolutionsromantikerna här på MPR!

Noterar också att du inte är röd eller gul men du pekar ut bara ut skribenter som kanske inte älskar de röda...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

PM announces next election will be held on Nov 14

Prime Minister Abhisit Vejjajiva announced Monday night on TV that he will hold the next election on November 14 if if his roadmap to solve the political problems is not interrupted.

He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and olitical structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

http://www.nationmultimedia.com/home/PM-announces-next-election-will-be-held-on-Nov-14-30128502.html

Jatuporn: We will give PM's plan our thoughts and give answer tomorrow.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jatuporn: We will give PM's plan our thoughts and give answer tomorrow.

Jag är pessimist, de kommer att nobba förslaget eftersom militärtillsättningarna är i september.

Får se vad den återuppståndne chefen tycker?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är pessimist, de kommer att nobba förslaget eftersom militärtillsättningarna är i september.

Får se vad den återuppståndne chefen tycker?

Mycket möjligt ja.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...