Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Abhisit är jesus och vill alla människor väl.

De röda är bråkstakar mest hela tiden.

Fanatiska och skurkaktiga går med i UDD och får inget stöd all av befolkningen.

De borde åka hem istället för att förstöra för alla som gillar fattiga i Thailand.

Jag tycker synd om alla demokratiälskare som kommer få det sämre på grund av de röda.

Precis den här snedvridna avguda dyrkan det blir med militär diktaturer. Censur, Propaganda gör att hjärnan slår över.

Tycker synd om dig.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis den här snedvridna avguda dyrkan det blir med militär diktaturer. Censur, Propaganda gör att hjärnan slår över.

Tycker synd om dig.

Jag tror att om du tar av dig den fina hjälmen så ser du bättre.

av-6100.jpg

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om du tar av dig den fina hjälmen så ser du bättre.

av-6100.jpg

En redig viking hjälm, Den ska Knugen ha på sig ända till valhall. :suicide:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart dom inte vill förhandla, Abbhisit kommer aldrig ge upp makten. Med militärens makt så kommer han att sitta kvar många år framöver.

PM says govt already made decision how to deal with red-shirt protesters

Prime Minister Abhisit Vejjajiva Sunday said his government has already made a decision to deal with the protesters at Rajprasong commecial area.

Speaking during his weekly TV programme, Abhisit admitted that of of people asked the government about the measures for dealing with red-shirt protesters. He said the government had already prepared measures to deal with the problem.

"We now have clear-cut measures to deal with it. We have made a decision to take an action, which is being carried out. Our operation will meet the international practice and we will try to minimise the impact," Abhisit said.

He said the operation would have to become successful with sustainable results.

http://www.nationmultimedia.com/home/PM-says-govt-already-made-decision-how-to-deal-wit-30128424.html

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag följer denna tråd för att jag tycker den är intressant och jag undrar, Finns det några belägg för att militären inte följer givna order från sittande regering?

mvh. Lars

Hej

Generalen har ju framträtt i TV och uttalat sig för pressen flera gånger och sagt att det inte finns några militära lösningar på politiska problem utan att dessa ska

lösas av politiker, vid ett av tillfällena när han blev ombedd att ingripa med våld svarade han att det inte går för dom är alla Thai, så han har inte lytt order

hitills, och i mina ögon verkar han kanske kunna bli en kraft att räkna med i landets enande.

Tänk om politikerna hade haft lika mycket vett som den här generalen då hade krisen varit över för länge sedan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Generalen har ju framträtt i TV och uttalat sig för pressen flera gånger och sagt att det inte finns några militära lösningar på politiska problem utan att dessa ska

lösas av politiker, vid ett av tillfällena när han blev ombedd att ingripa med våld svarade han att det inte går för dom är alla Thai, så han har inte lytt order

hitills, och i mina ögon verkar han kanske kunna bli en kraft att räkna med i landets enande.

Tänk om politikerna hade haft lika mycket vett som den här generalen då hade krisen varit över för länge sedan.

Mvh Isan Lover

Är det dokumenterat att han blev "ombedd" att ingripa med våld??

Och jag hoppas att du menar politikerna på bägge sidor.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En bra artikel som varnar för riskerna och uppmanar till förhandlingar som ju är den enda civiliserade vägen ur det här.

Jag tycker att det är mycket bra att ICG och HRW har börjat agera och att deras rappoerter stämmer bra med verkligheten, förhoppningsvis kanske dom kan påverka

regeringen till en fredlig lösning, men jag är långt ifrån säker på det tyvär.

Men det är ändå viktigt att dom gör sitt jobb och informerar världen om sin syn på det som sker.

Mvh Isan Lover

HRW:s rapport kommer ganska nära sanningen, även om den också har sina brister. ICG:s rapport är rent ut sagt ganska usel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Min flickväns far och bror är risbönder. Tidigare (under Thaksintiden) fick de enligt egen utsago ca 15,000 bath för att bilflak ris. Nu får de ca 5,000 bath för motsvarande mängd. För mig är det ingen gåta varför de föredrar Thaksin (de röda) som styrande makt, det är rent krasst ekonomiska skäl. Frågar jag om synen på sittande regering, personifierad av Abhisit, får jag svaret "he not care about many people, he only care about people with much money to have more money".

Det skrivs mycket om mutor och betalade demonstranter. Jag anser det inte osannolikt att demonstranterna i Bangkok är betalda för sin närvaro. Att de röda inte har ett folkligt stöd håller jag dock som mindre sannolikt.

Jag är for dåligt insatt i rispriser men det jag vet är att ris numera är en commodity där priserna sätts på världsmarknaden och att fluktuationerna på senare år varit kraftiga. Jag säger inte att dina in-laws har fel men jag betvivlar att priset generellt sett var 3 gånger hogre under Thaksins tid. Om de var det, och var det pga att staten subventionerade risbonderna, så tycker jag i princip att det är fel även om det kortsiktigt kan behovas.

Huruvida de roda har folkligt stod eller inte beror nog på "vilket folk" du frågar. Att PTP kommer få klar majoritet i de flesta provinser i Nord- och Nordost vid nästa val råder det inget tvivel om. Samtidigt råder det inget tvivel om att Demokraterna kommer ha minst lika stark stod i Bkk och alla provinser soderut och de är ju också folk. Slagfältet blir i Centrala Thailand samt ett fåtal provinser i Isaan och kransprovinser till Bkk där enstaka personligheter kan sno åt sig några mandat från andra sidan.

Jag har aldrig betvivlat att den absluta majoriteten av människor i Norra och Nordostra Thailand rostade på TRT och PPP i forsta hand for att de såg dem som bästa alternativ och bara i mindre utsträckning for att de fick betalt for det. Det intressanta är varfor folk i Centrala Thailand gick från ett nästan enhetligt stod for TRT 2005 till ett svagt stod for Demokraterna i senaste valet. Min uppfattning är att vanliga bonder och fabriksarbetare här var ganska besvikna på TRT efter valet 2005, framforallt då 30-bahtsreform, mikrolån mm var underfinansierade och inte alls gav den hjälp de trott och som kanske folk i Isaan upplevde. När AIS-affären och andra Thaksinskandaler uppdagades var de därfor betydligt snabbare att lämna Thaksin än folket i Isaan.

Trots allt finns det fortfarande många här som tror att Thaksin kan hjälpa dem till ett bättre liv, ett PTP utan Thaksin är nog dock väldigt få intresserade av. Jag är dock tämligen säker på att Demokraterna kommer vinna vår provins; på resterande 6-9 månader fram till valet kommer regeringen givetvis gora en massa kortsiktiga populistiska åtgärder plus att deras nästintill totala kontroll av media kommer ge dem fordelar. Många här ser redan fram emot valrorelsen och alla de pengar som kommer delas ut från alla håll och kanter, det finns uppenbara fordelar med att vara en "swing state" när det är valtider.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

PM says govt, CRES will take actions to allow Chulalongkorn Hospital to resume operations Dom ska sätta prickskytte soldater på taket kanske?.

Prime Minister Abhisit Vejjajiva said on Sunday that the government and Centre for Resolution of Emergency will take actions Sunday so that the Chulalongkorn Hospital could resume medical services.

Speaking during his weekly TV programme, Abhsit said the operations may lead to a clash with protesters but the government would have to ensure that the hospital could resume its service.

http://www.nationmultimedia.com/home/PM-says-govt-CRES-will-take-actions-to-allow-Chula-30128427.html

Ja de röda har skapat en ohållbar situation. Vad väntar dom sig? Att regeringen skall sitta och förhandla med ett gäng terrorister?

Jag är faktiskt förvånad över att Abhisit (se stavningen Iran Lover) och regeringen hållit tillbaka så länge.

med ett gäng som sliter ut döda från sjukhus och bär runt i stan, terroriserar sjukhus så dom måste flytta patienterna mm. Det är verkligen förvånande at någon här över huvudtaget kan argumentera för att detta är regeringens fel.

I väldigt många andra länder, även inkluderande Sverige, tror jag att man hade upplöst denna mob mycket tidigare.

Kolla husockupationerna i Köpenhamn, det som nu pågår i Grekland, vandalerna i Frankrike. I samtliga dessa fall har man tagit hand om problemet mycket tidigare.

jag tror att om man hade gjort det även i Thailand så hade den demokratiska processen kommit mycket längre.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är for dåligt insatt i rispriser men det jag vet är att ris numera är en commodity där priserna sätts på världsmarknaden och att fluktuationerna på senare år varit kraftiga. Jag säger inte att dina in-laws har fel men jag betvivlar att priset generellt sett var 3 gånger hogre under Thaksins tid. Om de var det, och var det pga att staten subventionerade risbonderna, så tycker jag i princip att det är fel även om det kortsiktigt kan behovas.

http://beta.irri.org...ask=view&id=250

post-3082-12727903591_thumb.jpg

post-3082-12727903591_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de röda har skapat en ohållbar situation. Vad väntar dom sig? Att regeringen skall sitta och förhandla med ett gäng terrorister?

Jag är faktiskt förvånad över att Abhisit (se stavningen Iran Lover) och regeringen hållit tillbaka så länge.

med ett gäng som sliter ut döda från sjukhus och bär runt i stan, terroriserar sjukhus så dom måste flytta patienterna mm. Det är verkligen förvånande at någon här över huvudtaget kan argumentera för att detta är regeringens fel.

I väldigt många andra länder, även inkluderande Sverige, tror jag att man hade upplöst denna mob mycket tidigare.

Kolla husockupationerna i Köpenhamn, det som nu pågår i Grekland, vandalerna i Frankrike. I samtliga dessa fall har man tagit hand om problemet mycket tidigare.

jag tror att om man hade gjort det även i Thailand så hade den demokratiska processen kommit mycket längre.

Om inte militären hade kuppat så hade Thailand varit ett demokratisk land, Med militärens makt skapar man inte demokrati.

Synd att såna som du stödjer att militär makt används för att störta demokratiskt valda regeringar.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja de röda har skapat en ohållbar situation. Vad väntar dom sig? Att regeringen skall sitta och förhandla med ett gäng terrorister?

Jag är faktiskt förvånad över att Abhisit (se stavningen Iran Lover) och regeringen hållit tillbaka så länge.

med ett gäng som sliter ut döda från sjukhus och bär runt i stan, terroriserar sjukhus så dom måste flytta patienterna mm. Det är verkligen förvånande at någon här över huvudtaget kan argumentera för att detta är regeringens fel.

I väldigt många andra länder, även inkluderande Sverige, tror jag att man hade upplöst denna mob mycket tidigare.

Kolla husockupationerna i Köpenhamn, det som nu pågår i Grekland, vandalerna i Frankrike. I samtliga dessa fall har man tagit hand om problemet mycket tidigare.

jag tror att om man hade gjort det även i Thailand så hade den demokratiska processen kommit mycket längre.

Groteskt - javisst!

Men att de paraderade så där med liken av sina Röda kamrater

beror ju på att de ville visa för folk att dödandet faktiskt hade ägt rum.

Annars hade det med största säkerhet blivit som förr när myndigheterna helt sonika ”städade bort”

alla dödade demonstranter för att sedan kunna skriva in i historieböckerna

att inga personer hade dött eller endast någon enstaka dog.

Möjligen kunde de som ex "Samak" lägga till en fotnot som berättade att det kanske var 1 person som avled,

men det berodde nog på någon medfödd åkomma och inte på myndigheternas ingripande.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

knifetown

Ett utdrag ifrån HRWs artikel

"UDD "red shirts" have repeatedly used those weapons to attack the security forces, pro-government assemblies and groups, and bystanders."

"The UDD's claim to be a peaceful political movement falls flat when their leaders continue to advocate and use violence,"

Hej

En bra artikel som varnar för riskerna och uppmanar till förhandlingar som ju är den enda civiliserade vägen ur det här.

Jag tycker att det är mycket bra att ICG och HRW har börjat agera och att deras rappoerter stämmer bra med verkligheten,[/

förhoppningsvis kanske dom kan påverka regeringen till en fredlig lösning, men jag är långt ifrån säker på det tyvär.

Men det är ändå viktigt att dom gör sitt jobb och informerar världen om sin syn på det som sker.

Mvh Isan Lover

Skönt att se att dina skygglappar har blivit mindre

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars hade det med största säkerhet blivit som förr när myndigheterna helt sonika ”städade bort”

alla dödade demonstranter för att sedan kunna skriva in i historieböckerna

att inga personer hade dött eller endast någon enstaka dog.

I dagens samhälle med 1 miljard kameramobiler och massor av västerlänningar ute på gatorna, alla omedelbara filmer på youtube etc.. vad får dig att tro ovanstående?

PS. Filmerna på demonstranter med avskjutna huvud fanns på nätet inom några timmar från när de skedde.. varför paradera lik flera dagar efter?

Och lägga dem på scen? Varför inte bara nöja sig med film och fotomaterial?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte militären hade kuppat så hade Thailand varit ett demokratisk land, Med militärens makt skapar man inte demokrati.

Synd att såna som du stödjer att militär makt används för att störta demokratiskt valda regeringar.

Vill bara korrigera dig lite. Det fanns ingen demokratiskt vald regering vid tiden för kuppen. det påpekas ju att rätt skall vara rätt här;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara korrigera dig lite. Det fanns ingen demokratiskt vald regering vid tiden för kuppen. det påpekas ju att rätt skall vara rätt här;)

Så då är det helt ok att militären rullar in och tar över?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara korrigera dig lite. Det fanns ingen demokratiskt vald regering vid tiden för kuppen. det påpekas ju att rätt skall vara rätt här;)

Vad fanns det då??

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att såna som du stödjer att militär makt används för att störta demokratiskt valda regeringar.

Varför skriver du sådan skit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta är varfor folk i Centrala Thailand gick från ett nästan enhetligt stod for TRT 2005 till ett svagt stod for Demokraterna i senaste valet. Min uppfattning är att vanliga bonder och fabriksarbetare här var ganska besvikna på TRT efter valet 2005, framforallt då 30-bahtsreform, mikrolån mm var underfinansierade och inte alls gav den hjälp de trott och som kanske folk i Isaan upplevde. När AIS-affären och andra Thaksinskandaler uppdagades var de därfor betydligt snabbare att lämna Thaksin än folket i Isaan.

Är inte LIFO en vanlig ordning för väljarstöd? De som joinar sist drar väl först så snart vinden ändrar riktning lite?

Gissar att Thailand precis som andra länder har en ganska stor och rörlig väljarkår som ganska lättvindigt byter fot.

I länder där politik inte drivs av övertygelser och tydliga politiska åskådningar tror jag detta är än mer vanligt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt att det var ok att militären rullade in och tog över! Jag konstaterar bara att det inte fanns en demokratiskt vald regering.

Takki hade upplöst parlamentet och utlyst nyval för att stärka sin makt. Valet bojkottades av demokraterna och underkändes så småningom av valkommission p g a för lågt valdeltagande. Takki avgick. Han ångrade sig dock blev "caretaker" i väntan på ytterligare ett val. Hans tid som "caretaker" hade t o m den gått ut vid tiden för kuppen, även om Takki inte låtsades om det. Rätt skall varfa rätt:huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

tom Burma använder Thailand som ett exempel att demokrati inte är bra :ironi:

Thai troubles benefit Burma

He said regional powers were deeply concerned about prolonged instability. “If Thailand spins out of control it would weaken ASEAN countries as a grouping,” he says, referring to the 10-member Association of Southeast Asian Nations, which East Timor has applied to join.

Thailand’s ailing democracy also plays into the hands of hardliners in neighboring Burma (Myanmar), led by junta chief, Gen. Than Shwe. It is due to hold elections later this year, the first in two decades, while resisting Western pressure for political reform.

Turmoil in Bangkok reinforces the claim of Burma’s rulers that unchecked democracy is dangerous, says Ramos-Horta, who is a strong critic of the regime and of Western sanctions on it. “If anyone is watching Thailand’s troubles with glee, it’s Than Shwe and his government,” he says.

http://www.csmonitor.com/World/Asia-Pacific/2010/0429/Can-foreign-mediators-defuse-Thailand-s-red-shirt-protests

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag försvarar inte ockupationen av flygplatsen, men de röda har tyvärr passerat de gula med mer än hästlängder

Njaa.. jag skulle anse att en militärkupp trots allt tar priset. :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa.. jag skulle anse att en militärkupp trots allt tar priset. :)

Jag har inte pratat om militären!:kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt att det var ok att militären rullade in och tog över! Jag konstaterar bara att det inte fanns en demokratiskt vald regering.

Takki hade upplöst parlamentet och utlyst nyval för att stärka sin makt. Valet bojkottades av demokraterna och underkändes så småningom av valkommission p g a för lågt valdeltagande. Takki avgick. Han ångrade sig dock blev "caretaker" i väntan på ytterligare ett val. Hans tid som "caretaker" hade t o m den gått ut vid tiden för kuppen, även om Takki inte låtsades om det. Rätt skall varfa rätt:huh:

Tack för info´n, det blir det + på :great: .

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dokumenterat att han blev "ombedd" att ingripa med våld??

Och jag hoppas att du menar politikerna på bägge sidor.

mvh. Lars

Nix, det finns inget som stödjer teorin om att militären blivit ombedd att ingripa med våld men vägrat. Militären har fria händer att agera med det mått våld de tycker är lämpligt för stunden och just nu anser de att det är bättre att trötta ut de röda och skära av deras mat och vatten leveranser. Militären håller på med ett uttröttningskrig.

När de röda lämnade förhandlingarna valde man helt enkelt att trötta ut dem. Abhisits tal idag om att man ska säkra runt Chula hospital var bara till för att lugna den stora massan som tycker att regeringen och militären sitter med armarna i kors medan de röda terroriserar Bangkok. Han skickar den inkompetenta poliskåren att göra ett halvhjärtat försök kanske?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...