Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

I vilket syfte evakuera dom sjukhuset?

Det ville väl undvika att utsätta patienterna för dagliga inspektioner av 200 UDD medlemmar?

Thaksin dött idag... Igen...

Somchai's relatives dressed in black: Bannawit

Adm Bannawit Kengrien, a former deputy permanent secretary for Defence, posted a message on his Twitter page, saying he has learned that all family members of former Prime Minister Somchai Wongsawat are now dressed in black.

Bannawit also claimed that his friend, who is a Pheu Thai MPs, received an order that if someone asked him about former prime minister Thaksin Shinawatra, he would have to reply that he had just talked to Thaksin over the phone.

http://www.nationmultimedia.com/home/Somchais-relatives-dressed-in-black-Bannawit-30128397.html

Han har faninmej dött och återuppstått fler gånger än jesus den senaste veckan. Han kanske är jesus?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det ville väl undvika att utsätta patienterna för dagliga inspektioner av 200 UDD medlemmar?

Röda har väl upprepade gånger sagt att dom inte kommer genomsöka sjukhuset efter soldater.

Mycket dumt drag av dom röda över huvudtaget att söka igenom sjukhuset, Men märker regeringen använder det för att hetsa hat mot dom röda i media.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ville väl undvika att utsätta patienterna för dagliga inspektioner av 200 UDD medlemmar?

Han har faninmej dött och återuppstått fler gånger än jesus den senaste veckan. Han kanske är jesus?

Fast Jesus dog bara engång. Det låter mer som någon hinduisk hokuspokus. Han kanske e släkt med Dalai Lama?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Det är verkligen totalfascinerande att sträckläsa de senaste 20 sidorna i denna tråd, det skulle kunna få vilken psykoterapeut som helst exalterad.

Jag har varit i Sverige under veckan och alla undrar givetvis om hur farligt det är i Bkk och vad de egentligen bråkar om men vad ska jag svara? Jag har bott här i 12 år, jag är väldigt politiskt intressead, läser och pratar thailändska relativt bra samt har hus på den roda landsbyggden och lägenhet i gula Bkk och ändå kan jag inte svara, iaf inte om jag har mindre än 1 timme på mig och de flesta tappar intresset efter 30 sekunder.

Hur kan så många här vara så säkra på vad de tycker och dessutom vad alla thailändare tycker eller bor tycka? Vi har en sittande regering som till 99% for samma politik som den forra regeringen men ändå tycker sig folk se avgrundsdjupa skillnader mellan partier vars ledare gått på samma privatskolor i England och äter på samma italienska restaurang utmed Sukhumvit och dessutom mellan partier som huvudsakligen soker stod från fattiga människor där bara regionen skiljer dem åt men egentligen bara bryr sig om sin egen (over)klass.

Jag må tycka att den ena sidan är snäppet mindre dålig än den andra men i grunden är det samma makt/pengagalna personer som forsoker dupera relativt uppgivna och ointresserade människor som lever liv som politikerna vet lite eller inget om. Kan man inte hitta en hel del skit på "sin sida" så är man mer partisk än det värsta fotbollsfan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röda har väl upprepade gånger sagt att dom inte kommer genomsöka sjukhuset efter soldater.

Mycket dumt drag av dom röda över huvudtaget att söka igenom sjukhuset, Men märker regeringen använder det för att hetsa hat mot dom röda i media.

Regeringen använder minsta lilla halmstrå för att misskreditera de röda, och finns det inget annat så är det fritt fram att hitta på.

Det gäller visserligen tvärt emot också.

För mig som utomstående betraktare så är den enda saken jag känner mig säker på att båda sidor visat att de är precis lika illa.

Regeringen får de röda att framstå som en beväpnad alkolioserad pöbel. De röda har lyckats visa att regeringen är en korrupt samling nickedockor som gärna censurerar och propagerar på alla möjligt fula sätt.

Militären har mest visat sig vara en massa gamla föredettingar som är mer intresserade av att sko sig, samt rädda sitt eget skinn än att faktiskt bidra till att lösa konflikten på bästa sätt.

Den stora frågan är om det finns en enda Thailändare som kan fundera ut en lösning på krisen som inte innebär att de själva skulle överösas med pengar och makt.

Just nu känns det som att inget annat än en lösning av konflikten skulle vara till förvåning.

Men det är ju bara min korta lilla blygsamma analys av läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom att jag inte tänkt på detta tidigare nu har du bringat klarhet i hela debatten.

Synd att du har varit bortrest om du ändå hade skrivit detta med en gång så hade vi aldrig behövt denna långa tråd härligt med människor som är så klarsynt som du.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Röda har väl upprepade gånger sagt att dom inte kommer genomsöka sjukhuset efter soldater.

Mycket dumt drag av dom röda över huvudtaget att söka igenom sjukhuset, Men märker regeringen använder det för att hetsa hat mot dom röda i media.

Hejsan Doktor Serath! Du har naturligtvis den medicinska kunskapen att bedömma vad som är bäst för patienterna! I en månad har dina röda vänner haft vrålande högtalare riktade mot sjukhuset. Sjukhuset har bett dom flytta dom eller dämpa musiken utan att få gehör. Barrikader hindrar ambulanser. Personal och besökare känner sig otrygga. Detta toppades med att 100-200 huliganer stormade in i sjukhuset. De sjuka och anhöriga har själva fått avgöra om de vill vara kvar eller bli flyttade. Nu har t o m prinsessan sagt att hon vill ha patriarken flyttade för hans säkerhet.

Jag tror nog du skall lite på de medicinskt ansvariga på sjukhuset och inte på nått sätt försöka försvara detta jättelika PR-fiasko för dina vänner

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Jesus dog bara engång. Det låter mer som någon hinduisk hokuspokus. Han kanske e släkt med Dalai Lama?

Thaksin är alltså bättre en jesus!

Pfft, bara uppstå en gång när Thaksin klarar 3-5 gånger på en vecka...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är verkligen totalfascinerande att sträckläsa de senaste 20 sidorna i denna tråd, det skulle kunna få vilken psykoterapeut som helst exalterad.

Jag har varit i Sverige under veckan och alla undrar givetvis om hur farligt det är i Bkk och vad de egentligen bråkar om men vad ska jag svara? Jag har bott här i 12 år, jag är väldigt politiskt intressead, läser och pratar thailändska relativt bra samt har hus på den roda landsbyggden och lägenhet i gula Bkk och ändå kan jag inte svara, iaf inte om jag har mindre än 1 timme på mig och de flesta tappar intresset efter 30 sekunder.

Hur kan så många här vara så säkra på vad de tycker och dessutom vad alla thailändare tycker eller bor tycka? Vi har en sittande regering som till 99% for samma politik som den forra regeringen men ändå tycker sig folk se avgrundsdjupa skillnader mellan partier vars ledare gått på samma privatskolor i England och äter på samma italienska restaurang utmed Sukhumvit och dessutom mellan partier som huvudsakligen soker stod från fattiga människor där bara regionen skiljer dem åt men egentligen bara bryr sig om sin egen (over)klass.

Jag må tycka att den ena sidan är snäppet mindre dålig än den andra men i grunden är det samma makt/pengagalna personer som forsoker dupera relativt uppgivna och ointresserade människor som lever liv som politikerna vet lite eller inget om. Kan man inte hitta en hel del skit på "sin sida" så är man mer partisk än det värsta fotbollsfan.

Bra skrivet. De flesta vill ha en sammanfattning på en sida a ´la aftonbladet som förklarar allting och innehåller alla sanningar.

Jag skulle gissa på att du kunde sitta 10 timmar och dra alla tänkbara kombinationer utan att det ändå skulle bli speciellt klarare. Alla vadar omkring i skit upp till bröstet så det skulle inte förvåna mig alls om det hela slutade med locket på precis som vanligt. Jag tror att de båda grupperingarnas ledare kan enas om en sak och det är att den egentliga sanningen aldrig får komma ut till massorna.

Först då kan det där inbördeskriget bli aktuellt och både röda och gula politiker får hänga bredvid varandra i närmsta träd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röda har väl upprepade gånger sagt att dom inte kommer genomsöka sjukhuset efter soldater.

Mycket dumt drag av dom röda över huvudtaget att söka igenom sjukhuset, Men märker regeringen använder det för att hetsa hat mot dom röda i media.

Nja, de röda verkar lite oeniga om detta. Dr Weng lovar att så inte ska ske men Natthavut vill inte garantera något. Sutthawan sänds bort för att riva barrikaderna runt sjukhuset så att de kan göra sitt jobb där och de rödas militära ledare Seh Daeng återuppbygger dem.

Det kan ju givetvis vara ett PR trick från regeringen för att få de röda att se ut som en alkoholiserad mobb utan klart ledarskap. Men det kan ju också vara så att de röda faktiskt är en alkoholiserad mobb med mycket splittrat ledarskap där den enas aktioner motsägs av den andra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand varnas för inbördeskrig

Konflikten i Thailand mellan regeringen och "rödskjortorna" har nu nått en så allvarlig nivå att landet riskerar att dras in i ett inbördeskrig, varnar tankesmedjan International Crisis Group (ICG).

ICG skriver i en rapport att Thailand måste överväga att begära internationell medling för att dämpa krisen och undvika ökat våld.

"Det thailändska politiska systemet har brutit samman och förefaller inte i stånd att dra landet bort från randen till en utbredd konflikt", skriver ICG. Organisationen varnar för att kraftmätningen på Bangkoks gator kan urarta i vad som i praktiken är ett inbördeskrig.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1972311/Thailand-varnas-for-inbordeskrig

http://www.crisisgroup.org/

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet. De flesta vill ha en sammanfattning på en sida a ´la aftonbladet som förklarar allting och innehåller alla sanningar.

Jag skulle gissa på att du kunde sitta 10 timmar och dra alla tänkbara kombinationer utan att det ändå skulle bli speciellt klarare. Alla vadar omkring i skit upp till bröstet så det skulle inte förvåna mig alls om det hela slutade med locket på precis som vanligt. Jag tror att de båda grupperingarnas ledare kan enas om en sak och det är att den egentliga sanningen aldrig får komma ut till massorna.

Först då kan det där inbördeskriget bli aktuellt och både röda och gula politiker får hänga bredvid varandra i närmsta träd.

Aftonbladets "sanningar" är så ytliga att de nästan inte har nått med sanningen att göra. Bilden är som du säger mycket mera komplicerad

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Atom att jag inte tänkt på detta tidigare nu har du bringat klarhet i hela debatten.

Synd att du har varit bortrest om du ändå hade skrivit detta med en gång så hade vi aldrig behövt denna långa tråd härligt med människor som är så klarsynt som du.

Moo

Trots avsaknaden av ironi-skylt så kan jag nog uttyda att du är snäppet mindre positiv till mitt inlägg än vad det verkar smile.gif . Givetvis finns det skillnader bland typ PAD-folk och UDD' lilla vänsterfalang men de utgor nog bara 1-2% på vardera kant.

Vad jag forsokte säga, men som du formodligen inte håller med om, är att PTP's koalition och Demokraternas koalition for till 99% samma politik, enda skillnaden är om Thaksin ska komma tillbaka som premiärminister eller som fängelsekund. Det finns inga ideologiska skillnader och ledarna på båda sidor har samma bakgrund och formodligen till storsta delen samma ideer. Om de roda istället vore ett arbetarparti så skulle iaf jag veta vad jag skulle svara och hur jag skulle ställa mig, då vore det också en klasskamp och så mycket enklare att forhålla sig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin är alltså bättre en jesus!

Pfft, bara uppstå en gång när Thaksin klarar 3-5 gånger på en vecka...

Redan bytt ut mitt konfirmationskors och Buddha-amulett mot en med Thaksin.

Det ser man ju direkt vilken som har mest andar på sin sida :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en rapport från världskorren Honken som just åkte förbi barrikaderna så är nåt på gång.

Flera hundra kravallpoliser, höll på att organisera något, även militär var på plats...

Nån som vet nåt mer??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Röda har väl upprepade gånger sagt att dom inte kommer genomsöka sjukhuset efter soldater.

Mycket dumt drag av dom röda över huvudtaget att söka igenom sjukhuset, Men märker regeringen använder det för att hetsa hat mot dom röda i media.

Om denna artikel är korrekt så har du fel.

http://www.bangkokpost.com/news/local/36696/udd-looks-at-second-search-of-hospital

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...ital-evacuation

Propaganda maskinen igång.

Min fotografs flickvän skulle fött sitt första barn på Chula Hospital runt den 15 maj. Hon fick ett samtal igår att det får bli på Siriraj istället. Känns ju bra för en förstföderska att ha den här cirkusen runt sitt barns födelse.

Måste vara en ganska kraftig turbolens för tjejen, en förstföderska behöver tryggheten av ett känt ansikte bland vårdpersonalen. Å andra sidan är väl sirirai just nu bangkoks säkraste byggnad eftersom kungen är numera permanent bosatt här.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Dr Thirawat Hemajutha at Chulalongkorn Hospital said although the Red Shirts have reopened Ratchadamri Road where the hospital entrance is located, it is meaningless because the hospital has stopped providing services.

He said the hospital is now only advising outpatients where they can buy the medications needed for their treatment.

Dr Thirawat stressed that the evcuation of patients was not related to political issues but the hospital was corcerned for the safety of the patients.

If there was emergency incident or bomb attack, the hospital staff could manage to escape but the patients could not do the same, he said.

NATION

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de röda verkar lite oeniga om detta. Dr Weng lovar att så inte ska ske men Natthavut vill inte garantera något. Sutthawan sänds bort för att riva barrikaderna runt sjukhuset så att de kan göra sitt jobb där och de rödas militära ledare Seh Daeng återuppbygger dem.

Hur många röda ledare finns det egentligen och gör alla som Thaksin säger? Jag fick först intrycket att Veera var ledaren av ledarna, mest i egenskap av sin ålder. Men han har ju sedan den 10 april varit ganska anonym. Han verkade även vara den som var mest samarbetsvillig. Så vem är VD i Bangkok och hur stark kontroll eller inte har han?

Som vi tidigare sett har flera små grupper "demokratiserat" på sitt eget lilla vis. Känns som om det finns en stor risk att total kaos bryter ut om det inte får som de vill. Och om de händer vaknar nog de största galningarna bland de gula till liv och ska ta saken i egna händer.

Realisitiskt eller bara negativa fantasier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oenighet eller taktik? Jag vet inte. Redan när Arisaman invaderade valkommission sades det att han gjorde det på eget bevåg, likaså parlamentet. Däcken på rälsen till skytrain var också nån som gjorde på eget bevåg.

Nu verkar det dock som det är en spricka mellan livsfarlige Seh Daeng och övriga ledare, exklusive Arisaman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oenighet eller taktik? Jag vet inte. Redan när Arisaman invaderade valkommission sades det att han gjorde det på eget bevåg, likaså parlamentet. Däcken på rälsen till skytrain var också nån som gjorde på eget bevåg.

Nu verkar det dock som det är en spricka mellan livsfarlige Seh Daeng och övriga ledare, exklusive Arisaman.

Ja, det kanske är spel för galleriet och som du säger svårt att veta men utan tydligt ledarskap ökar risken för våldsamheter betydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En iakttagekse i all enkelhet:

De röda har slagit upp ett litet läger på Nua Road, utanför City Hall i Pattaya, där de tigger pengar av allmänheten till de röda demonstranterna i Bkk.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många röda ledare finns det egentligen och gör alla som Thaksin säger? Jag fick först intrycket att Veera var ledaren av ledarna, mest i egenskap av sin ålder. Men han har ju sedan den 10 april varit ganska anonym. Han verkade även vara den som var mest samarbetsvillig. Så vem är VD i Bangkok och hur stark kontroll eller inte har han?

Som vi tidigare sett har flera små grupper "demokratiserat" på sitt eget lilla vis. Känns som om det finns en stor risk att total kaos bryter ut om det inte får som de vill. Och om de händer vaknar nog de största galningarna bland de gula till liv och ska ta saken i egna händer.

Realisitiskt eller bara negativa fantasier?

Eftersom vi bara genom att se på sammansättningen av personer där så kan vi nästan direkt klart säga att det i grunden inte handlar om någon politisk övertygelse man brimmer för gemensamt.

Redan i början när man faktiskt hade överläggningar med PM Abhisit i TV kunde man ge ett speciellt enat eller välpolerat intryck.

Kanske som jag bara fått för mig, men i Thailändsk politik är ekonomiska "bastuklubbs-uppgörelser" minst lika viktiga som ideologi och politiska åsikter.

Med det menar jag att det är enklare att köpa sig till politiskt allierade än att faktiskt stå för en politisk idealism som skall locka människor av den grunden.

Det är därför vi ser samma gamla avdankade generaler återkomma gång på gång på gång. Har man kapital väger det tyngre än en politisk åsikt för politiska åsikter kan aldrig bli helt accepterade i alla läger.

I Thailand brukar dock pengar hjälpa för att tysta sina motståndare. Thaksins storhet var väl där att han under flera år även lät de som senare skulle bli gula få ta del av de gynsamma affärerna.

När det förhållandet förändrades skapades PAD av bla Thaksins gamle kompis Sondhi.

Men nu spekulerar jag igen, ta det med en nypa salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många röda ledare finns det egentligen och gör alla som Thaksin säger? Jag fick först intrycket att Veera var ledaren av ledarna, mest i egenskap av sin ålder. Men han har ju sedan den 10 april varit ganska anonym. Han verkade även vara den som var mest samarbetsvillig. Så vem är VD i Bangkok och hur stark kontroll eller inte har han?

Som vi tidigare sett har flera små grupper "demokratiserat" på sitt eget lilla vis. Känns som om det finns en stor risk att total kaos bryter ut om det inte får som de vill. Och om de händer vaknar nog de största galningarna bland de gula till liv och ska ta saken i egna händer.

Realisitiskt eller bara negativa fantasier?

En bra fråga, de röda verkar lika splittrade som de flesta organisationer/partier i Thailand normalt är. Skulle tippa på ett 10-tal olika ledare samt ytterligare ett 10 tal som aspirera på att bli ledare. Alla hävdar sig ha direktkontakt med Dr T och gör precis vad de tycker/tror är bäst för att just de ska framstå som de största kämparna.

Dr Weng och Veera ville kopiera ge gulas ledarskap med en lite grupp folk med klara ansvarsområden där ingen jobbade emot varandra. På scenen träder Seh Daeng in, han tar inte order av någon. inte ens Thaksin tror jag? Han har en liten grupp "fans" i ledningen för UDD, Arisamun, Kwanchai samt kanske även Jatuporn. De ser gärna att Seh Daeng skapar kaos nog för att fälla regeringen och griper makten själv. Han har ett gäng legosoldater, han vet att polisen backar" Thaksin" och han vet att det finns sprickor i armén.

Skulle Seh Daeng gripa makten blir det givetvis inte tal om ett nyval vilket kanske kan passa de mer militanta delarna av UDD då de i så fall skulle kunna tilldelas lämpliga departement i den av Seh daeng utsedda regeringen.

UDD´s problem från början har varit dålig organisation och uselt ledarskap. Inte lika dåligt som förra året men långt ifrån den organisation som de gula hade på sina upptåg i Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...