Stjernis1 Inlagd Augusti 1, 2008 Dela Inlagd Augusti 1, 2008 Även på Filippinerna är billigt att bygga hus. Men priserna där har gått upp ganska mycket. När vi byggde huset ( som ni ser på min bild ) 2004-2007 så kostade det totalt ca 150 000 kr. 120 kvm, 3 sovrum uppe. 2 kök och matrum och vardagsrum där nere. Vill bara ge er hur priserna är i ett annat land. Kan vara kul att jämföra mellen länderna. Johnny Bättre komma sent än aldrig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
King kong Inlagd Augusti 1, 2008 Dela Inlagd Augusti 1, 2008 QuoteHej King Kong Var ligger detta slott Ligger uppe i Omkoi. Ca. 15-18 mil sydväst om Chiang Mai uppe i bergen. "10 4 bend over and out " Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 2, 2008 Dela Inlagd Augusti 2, 2008 Hejsan, Har betalat 100.000 sek för denna kåk med kök/allrum, 1 toa/dusch, 3 sovrum och en stor altan, hela bygget cirka 95kvm, Duger gott till ossDSCN0054.JPGDSCN0076.JPGDSCN0058.JPGDSCN0362.JPG DSCN0054.JPGDSCN0076.JPGDSCN0058.JPGDSCN0362.JPG BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hej Stefan Det var ett fint ställe du har och vilken utsikt, grattis. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hejsan Isan lover, tackar för det omdömet, här trivs jag riktigt bra att sitta och titta ut över nejderna med en mugg kaffe eller en öl i näven och en god bok, det är bara en pool som fattas, men jag ska fixa nån liten plaskdamm när jag åker ner nu i oktober. Sen kan jag berätta hur dum man kan vara ibland, ödemarken till vänster om vårat hus en halv rai, kunde jag köpt för 9 år sen för 10,000 bath, det var ju inga större pengar, men som jag sa till frugan, vad ska jag ha den marken till, jag kommer aldrig att flytta hit, men när jag var i Thailand nu i mars/april erbjöd jag tanten 50,000 bath för marken, men nu vill hon inte sälja och nu sitter man här i byn och njuter och är efterklok. MVHDSCN0059.JPGDSCN0259.JPG DSCN0059.JPGDSCN0259.JPG BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pontus Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 mmmm. gräsmatta! Vill också ha! Vissa har det bra, andra har det bättre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Quote Hejsan, Har betalat 100.000 sek för denna kåk med kök/allrum, 1 toa/dusch, 3 sovrum och en stor altan, hela bygget cirka 95kvm, Duger gott till oss Verkar vara ett trevligt hus med rimligt pris. Var någonstans är det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hej Lars, Huset ligger i nordöstra Thailand 6 mil norr om Nakhon Phanom, i en by som heter Ban Sieo, by ligger cirka 5 km från Mekongfloden, det är mitt lilla smultronställe även om jag aldrig hittat några sultron där, man kan gå in på medlemskartan och sen satellitkartan så ser man byn och det bruna hustaket MVH BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tom Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Snyggt! Gratulerar! Lagomt stort! Bra pris också! Har du byggt själv? eller fått hjälp? Har du några bilder från insidan av huset? Ska själv till Udonthaniområdet i slutet av sept och början okt och ska börja planera för husbygge. Vet Väldigt lite om husbygge i Thailand så jag är tacksam för alla råd och tips! Tom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hejsan, Jag har inte byggt huset, det har frugans bror, svåger och släktingar gjort, på gott och ont som jag har skrivit om här förut, det blev ju 23 kvm för litet, men jag tillbringar mesta tiden på altanen så det stör mig inte så mycket att huset blev för litet, så försök att vara på plats när huset byggs och övervaka byggubbarna som en hök, så numera får ingen göra någonting i huset om jag inte är där. Huset har jag ritat själv, jobbat 30 år i byggbranschen " rörmokare", hittade inte så många foton inifrån huset. MVHDSCN0014.JPGDSCN0039.JPGDSCN0040.JPG DSCN0014.JPGDSCN0039.JPGDSCN0040.JPG BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tom Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hej! Det ser väldigt bra ut! Tack för de fina bilderna! Helt imponerad samt att det blev så bra och billigt också! :rolleyes3: Så den stora kostnaden är alltså själva byggandet av thaihus? Själva materialet är en mindre del? Har du använt "vanliga" tegelstenar eller lättbetong till väggarna? Vilket är billigast bäst? Mvh Tom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hejsan, Jag byggde med cementblock 20x40 cm, 4,80 bath/styck betalade jag i våras för blocken när vi gjorde muren MVh BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Quote Hej Lars, Huset ligger i nordöstra Thailand 6 mil norr om Nakhon Phanom, i en by som heter Ban Sieo, by ligger cirka 5 km från Mekongfloden, det är mitt lilla smultronställe även om jag aldrig hittat några sultron där, man kan gå in på medlemskartan och sen satellitkartan så ser man byn och det bruna hustaket MVH Hej Stefan! Det stämde att taket var brunt! Jag var in och kollade på karten! Trevligt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hej Lars, På medlemskartan är det brunt men egentligen är det mörkrött, om man tittar på fotona här BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wwwebster Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Stefan, Riktigt mycket hus för de pengarna, det ser kanon ut! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hejsan på er igen och tackar för allt det possitiva jag har fått om huset, där ser man, det räcker med en koja det behövs inget slott, sen kan jag tillägga att köket som det ser ut inte ingår husbyggnadspriset, för jag sa till frugan att dom INTE skulle göra nåt kök, bara dra fram vatten,avlopp och el men dom hade murat upp lite bänkar och satt upp några eländiga skåp som såg för jäkligt så det var bara att riva ner, så som köket ser ut på fotot har det väl kostat cirka 70.000 bath, det är bara att hoppas att termiterna inte äter upp köket MVH BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pontus Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Stefan! Har du lånat min tvmöbel, fläkt, soffgrupp och bord? Ser fan exakt likadana ut som "hemma" i Saphontong!! Vissa har det bra, andra har det bättre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 3, 2008 Dela Inlagd Augusti 3, 2008 Hej Pontus, det var tusan att du märkte detta BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 :rolleyes3: Här kan du se prisnivån på hus till salu inom olika geografiska områden i LOS: http://www.bahtsold.egory=11&price= Det är stora skillnader mellan "landet (typ Issan) och turiststråken! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest DrRambone Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Frugans hus kostade 9 mille av lokala valutan att bygg för 10 år sen. Stort hus på ca 300m2 med ca 10 rai tomt. Finns några bilder på i min bildtråd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse M Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Hej Äntligen lite hus för "vanligt" folk. Jag har själv ritat ett hus som jag och min sambo äntligen är överens om. Jag tänker bygga i ett plan, och utan för mycket vinklar och vrå. Alla dessa vinklar och vrå´r kostar extra pengar. Jag bifogar några ritningar. Jag är tacksam för synpunkter. Lasse MThaivilla Model (1).pdf Thaivilla Model (1).pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse M Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Hej igen Här kommer ytterliggare 2 ritningar. Som sagt tacksam för synpunkter. Lasse MThaivilla Model (2).pdfThaivilla Model (3).pdf Thaivilla Model (2).pdfThaivilla Model (3).pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Hej Lasse, Det var väl en bra planlösning men jag hade nog fyttat det skjutbara dörrpartiet längre mot toaletten, för att jag tror att det blir lättare att möblera, sen det här med egen toalett i anslutning till det egna sovrummet verkar vara "viktigt" när man bygger hus i Thailand, så det har inte fattat vitsen med för det är ju inget vandrarhem man bygger, men det är ju givetvis upp till var och en, men det kanske beror på att jag växte upp med utedass när jag var liten, så jag hade nog gjort ett litet förråd av sovrumstoan MVH stefan BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nerike Inlagd Augusti 4, 2008 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Roligt att se era bilder på olika lösningar på hus, för en rimlig peng för oss som inte är rika Men visst var nån tvungen att skriva min tjejs hus kosta 9 mille bath, ca 1,7mille sek och det har ju alla råd med. Som sagt nämner inga namn, men denna tråd var till för oss dödliga. Mvh Nerike Open same same closed, but different Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pontus Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Quote Hej Äntligen lite hus för "vanligt" folk. Jag har själv ritat ett hus som jag och min sambo äntligen är överens om. Jag tänker bygga i ett plan, och utan för mycket vinklar och vrå. Alla dessa vinklar och vrå´r kostar extra pengar. Jag bifogar några ritningar. Jag är tacksam för synpunkter. Lasse M Smart med två badrum. Antar att ert sovrum är det med egen toa Vissa har det bra, andra har det bättre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu