Jump to content
IGNORERAD

Hus för oss dödliga *smile*

Nerike

Recommended Posts

• Svar 405
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• glimten66

17

• stefan5300

16

• måne

13

• Kenneth4618

13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej! Vi ska ente ha nåt exclusivt men runt 500.000 :whistle:

Hej ollas-viktor,

Men dettta kostar ju bara 440 000... SEK då... ;)

Prova att söka på dessa länkar:

http://www.baanchaot...uct.php?lang=th

http://www.ddproperty.com/

http://www.realtyworld.co.th/#top

Lycka till och ha en bra dag!

:wai:

Dela på andra sajter

Tjejen har ett radhus i västra utkanterna av Bangkok till salu men det ligger på 750.000 baht

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Hej! Vi ska ente ha nåt exclusivt men runt 500.000 :whistle:

Sök här! http://www.krungsriproperty.com/

Inga farangpriser men en engelsk-knapp uppe till höger.

Du får inte mycket för 500k, du måste nog tänka upp till 1miljB för att inte få ett för sunkigt hus i Bangkok-området.

Men kan du reparera och förbättra själv, så kan du göra fynd här.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

Hej ollas-viktor, :)

Varför inte köpa ett nytt radhus för 2 MBaht?

post-4239-0-30274300-1301008105_thumb.jp

Se länken nedan:

Perfect Property

Ha en bra dag!

Och jag som trodde att detta var en tråd för oss dödliga, med lite normala inkomster.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Hej ollas-viktor, :)

Varför inte köpa ett nytt radhus för 2 MBaht?

post-4239-0-30274300-1301008105_thumb.jp

Se länken nedan:

Perfect Property

Ha en bra dag!

Alla hus-bilder på deras hemsida ser ut som typ fotoshop/autocad.

Man frågar sig om dom överhuvudtaget har byggt några hus i verkligheten?

Många lycksökare i branchen.

Ändrades av JohanB

Dela på andra sajter

Alla hus-bilder på deras hemsida ser ut som typ fotoshop/autocad.

Man frågar sig om dom överhuvudtaget har byggt några hus i verkligheten?

Många lycksökare i branchen.

Hej JohanB,

Det hoppas dom har gjort, jag bor nämligen i ett av områderna dom byggt. Och innan vi hamnade här så var vi och tittade på ytterliagre två ställen som dom byggt. :) Och för en månad sedan var vi och tittade på ett av dom nya ställerna, och passerade då stället som jag refererar till och det fanns hus där ;)

Perfect Property är ett av de mest välskötta i Thailand.

Ha en bra dag!

Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det finns även ljusare trä, som termiter inte gillar: Vet inte vad det heter, men det ser ut som väggen på huset här:

post-7461-0-80899100-1301430375_thumb.jp

Det kostar betydligt mindre än teak, men svårjobbat som andra hårda träslag.

(((Huset på fotot är planerat att bli ett tvåvåningshus, men de hade inte råd med hela direkt, så de byggde övervåningen först :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tackar för alla svar...det blir nog ett 2 vånings radhus i Bangkok där frugans syrra kan bo på heltid å vi när som :)

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det finns även ljusare trä, som termiter inte gillar: Vet inte vad det heter, men det ser ut som väggen på huset här:

Det kostar betydligt mindre än teak, men svårjobbat som andra hårda träslag.

(((Huset på fotot är planerat att bli ett tvåvåningshus, men de hade inte råd med hela direkt, så de byggde övervåningen först :)

Fan va jau gillar traditionella Thai hus ! :great:

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Tack för alla bilder och intressanta texter ! Vi kommer att bygga hus i surin om några år ca 100 kvm och vi har bugeterat en kostnad omkring 700-1 milj baht, mark har vi redan.

Undrar därför om några av er som har erfarenhet av att bygga själva i Thailand, skulle vilja dela med er av era erfarenheter av vad man ex bör undvika och kanske sånt som är absolut nödvändigt. Dvs såna saker ni känner till nu men som ni inte visste när ni började bygga, Hoppas ni vill dela med er :)

Dela på andra sajter

Tack för alla bilder och intressanta texter ! Vi kommer att bygga hus i surin om några år ca 100 kvm och vi har bugeterat en kostnad omkring 700-1 milj baht, mark har vi redan.

Undrar därför om några av er som har erfarenhet av att bygga själva i Thailand, skulle vilja dela med er av era erfarenheter av vad man ex bör undvika och kanske sånt som är absolut nödvändigt. Dvs såna saker ni känner till nu men som ni inte visste när ni började bygga, Hoppas ni vill dela med er :)

Hejsan Matte.

Undvik att blanda in Thaisläkt och deras vänner i husbygget. Jag byggde ett hus med frugans bröder och släktingars hjälp. Huset kostade 500,000 Baht att bygga men efteråt har jag fått lägga till cirka 200,000 Baht för att rätta till alla fel som dessa klåpare lyckades med.

Ändrades av stefan5300

Dela på andra sajter

Nån som har ett radhus till salu i utkanten av Bangkok? Hör gärna av daj till: ollas_viktor@hotmail.com :wai:

ca 25min söder om flygplatsen har jag ett radhus till salu.

Huset är ett så kallat TownHouse och är på 2plan(95kvm) och är byggt 2005.

Vi är de enda ägarna på huset och har haft det i vår ägo sedan det byggdes 2005.

Det har 3st sovrum på övreplanet och ett stort kök + vardagsrum på bottenplan.

Det finns 2st badrum/toa , ett på varje plan + en uteplats på var sida om huset

Området har en mur + Securityvakt 24h

pris:875,000B

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Hejsan Matte.

Undvik att blanda in Thaisläkt och deras vänner i husbygget. Jag byggde ett hus med frugans bröder och släktingars hjälp. Huset kostade 500,000 Baht att bygga men efteråt har jag fått lägga till cirka 200,000 Baht för att rätta till alla fel som dessa klåpare lyckades med.

Såvida inte någon i släkten är duktig byggare/förhandlare.

Att någon är duktig förhandlare är minst lika viktigt som att vara duktig byggare, för byggmaterialet är ju en betydande kostnad vid ett bygge, och där kan man spara mycket pengar på att få ner priset utan att för den delen pruta på kvalitén.

För oss blev det ett lyft efter att svärfar byggde vårt hus, han har fått ett flertal engagemang som byggledare i trakterna runt vår by, han har använt vårt hus som referens.

Så tack vare vårt lyckade bygge så har han gjort en bra förtjänst, vilket har medfört att de blivit mindre beroende av pengar nedskickade från oss.

Han har också konsekvent handlat byggmaterialet hos en lokal välsorterad byggshopp, viket medför att vi har ett bra förhandlingsläge på material när vi nu snart skall bygga ut vårt hus med ett par rum till och större groggveranda.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Du måste vara på plats och övervaka själv annars gör dom som dom själv tycker. Ex. frugan ville ha ett fönster i köket, när

vi kom ned nästa gång o frågade efter fönstret så fick hon svaret, vad skall du med det till.:whoco5:

Bara ett av många exempel

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Stefan.

Det känns lite brutalt att kalla släktingarna för klåpare, visst dom kanske skulle ha sagt - nej det där klarar jag inte av att göra be nån annan. Men de blir ju lose face, så då gör dom som dom tror att det ska vara.

Men visst i slutändan är det ju din plånbok som får rätta till misstagen, fast du kanske fick vad du betalade för.

Ps.

det lilla jag sett av ditt hus ser ju bra ut iaf.

Ds.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Matte

Separera kostnaderna för material och arbete.

Om du begär hjälp av utomstående byggare avtala endast om arbetskostnaderna. Dvs arbetstiden.

Material är den största kostnaden och den bör du ha hundra procent kontroll över själv under hela byggtiden Eftersom det hela tiden handlar om avvägningar mellan högre kvalite eller lägre pris.

Bygg staket eller mur och grind först, åtminstone mot gatan.

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

Stefan.

Det känns lite brutalt att kalla släktingarna för klåpare, visst dom kanske skulle ha sagt - nej det där klarar jag inte av att göra be nån annan. Men de blir ju lose face, så då gör dom som dom tror att det ska vara.

Men visst i slutändan är det ju din plånbok som får rätta till misstagen, fast du kanske fick vad du betalade för.

Ps.

det lilla jag sett av ditt hus ser ju bra ut iaf.

Ds.

Jo de är klåpare, Jag har varit i byggbranschen i 30 år så jag ritade mitt hus själv, men dom lyckades med att bygga huset 24 kvadratmeter för litet. Efter 3 år fick jag byta ut yttertaket då det regnade in, 130kvadratmeter, 50,000 Baht och mycket annat som jag fått fixa till efter klåparna. Sen om dom tappar ansiktet bryr jag mig inte om, men don dom har väl ändå tappat ansiktet för jag har talat om vad jag tycker om deras byggnation.

Dela på andra sajter

Lite tips jag snabbt kan skrapa ihop..Men det viktigaste är att dom som ska bygga ditt har bra referenser och att du kan se något som dom byggt.

1) Bygg efter färdigköpta thai-ritningar, om du inte är kunnig/erfaren husbyggare, kan göra egna ritningar och är beredd att närvara dag & natt under hela bygget.

2) Håll i allt byggmaterialet själv. Avtala med en mindre lokal byggmaterial-shop om materialåtgång , diskutera dina ritningar och om löpande inköp av material.

Dom kanke också har några bygglag att föreslå/förmedla och du får då liksom ett litet ansvarsförhållande från byggshopägaren på både material och arbetet.

3) kolla om det finns en betongstation i närheten, om du behöver mer än c:a 2-3 m3 i taget. Du får bättre pris och kvalitet på färdigblandat från betongbil.

4) Begär ett totalpris för byggnadsarbetet, med nogranna specificationer vad som ska göras, etapp för etapp till färdigt.

4) Betala ej någonting överhuvud taget i förskott!! Förutbestäm etappmål i byggplanen, då delbetalningar skall utgå.

Givetvis kan du höra med ritningsfirman om dom har rekommenderade byggare i ditt område och få en totalentreprenad på ett färdigt hus, men se då upp med kvalitén på byggmaterialet. Det måste då specas mycket hårdare.

Länkar med trådar till ritningar: Husritningar Länkar till prefabhus. ritningar, byggföretag?

Samt läs andra trådar liknande denna: Kunskap om husbygge och alla andra husbyggartrådar. Det finns alltid något att suga upp.

En site du inte får missa är: http://www.coolthaihouse.com/

Vid minsta tveksamhet om ditt bygge, ska du givetvisinte tveka att fråga oss husbyggarveteraner på detta forum :crazy:

Lycka till

/JohanB

Dela på andra sajter

PlayTheGame

Hej JohanB,

Det hoppas dom har gjort, jag bor nämligen i ett av områderna dom byggt. Och innan vi hamnade här så var vi och tittade på ytterliagre två ställen som dom byggt. :) Och för en månad sedan var vi och tittade på ett av dom nya ställerna, och passerade då stället som jag refererar till och det fanns hus där ;)

Perfect Property är ett av de mest välskötta i Thailand.

Ha en bra dag!

Hej stjp8729!

Har du möjligen någon länk till Perfect Property's hus-områden. Inte radhus utan vanliga villor i Bangkok området?

Mvh / PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Dela på andra sajter

Hej stjp8729!

Har du möjligen någon länk till Perfect Property's hus-områden. Inte radhus utan vanliga villor i Bangkok området?

Mvh / PTG

Förlåt att jag blandar mig i , här är en länk som jag hittade i Stjps länk, bara Thai vad jag kan se: http://www.pf.co.th/ och där fann jag : http://www.pf.co.th/single-detached-house/

Sen heter de tydligen Property Perfect inte Perfect Property, men det e en småsak :wai:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hejsan Matte.

Ja, men det kan vara bra att ha en tuff fru, som "byggherre" :)

(Dels kan hon thai, och hon kan nog lättare få "thaipriser".)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Dela på andra sajter

• 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Sek Losos uncle

Ett hus du kan flytta runt. Till bra pris. http://www.blocket.s...nd_34353338.htm :unsure::)

Ja, det kan vara en idé för folk som vill flytta på sig, men i Thailand är det ju så billigt att bygga, så där kan man ju få ett mycket större hus för 150 000 SEK, så den lösningen är inget för mig.

Jag har ett liknande i Sverige

(((som jag har som komplement till mitt vanliga hus, men mitt är ful(-are). Det har varit läkarstation på en oljeplattform (Consafe) och jag köpte det av ett konkursbo för under 100 000 SEK inklusive transport ganska långt.)))

Issoleringen är liknande den också, det är INTE särskilt ljudissolerande, men kan vara bättre än en del öppna thailösningar :)

Som jämförelse: Mitt kommer som en container. Efter utplacering, fäller man ner containersidorna, så de blir golv, varefter man skjuter ut väggarna som ett dragspel, så blir det ungefär tre gånger så stor som en container. Sedan monterar man in några innerväggar och kopplar på el, vatten och avlopp på utsidan, så har man en färdig 3-rummare med toalett och pentry. Bortsett från ditlyftet går det så lätt att en person kan fälla ut det med bara handkraft. (Containersidorna är lite tunga, så till den delen är man helst 2 personer, men "dragspelet" går på "räls" så det går ganska lätt.) Innerväggarna är i sektioner och det tog bara någon timme att få upp dem (3) ensam. Toalett och pentry sitter i mittdelen, så dem behöver man inte montera några väggar till.

(((Någon som vill köpa containerhuset om köparen av vanliga kåken inte vill ha det kvar här? :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...