Lamphun Inlagd December 12, 2010 Dela Inlagd December 12, 2010 Lite mer foton. blandat från bygget Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 12, 2010 Dela Inlagd December 12, 2010 Fina bilder Danne - skoj! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd December 12, 2010 Dela Inlagd December 12, 2010 Ja mycke ovanligt med så mycket trä men snygt se nu till å måla giftet också 2ggr som sigge rek När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 12, 2010 Dela Inlagd December 12, 2010 Nice med naturmaterial. Mycket trä och sten kommer jag och ha också om jag får till ett bygge. ligger lite i träda för oss. Lagom stort var det också Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenno Inlagd December 12, 2010 Dela Inlagd December 12, 2010 Trevligt hus du har byggt? Är träslaget verkligen mai sack (teak)du har använt till innertak. Inte särskilt billigt, men ovanligt och trevligt. Sedan blir man lite nyfiken på om grunden är igenfylld. Ser inga ventilationsgaller nämligen och undrar därför. Berätta gärna lite mer om totalpris, vilka byggare du har och i vilka trakter det är beläget. Every saint has a past and every sinner has a future. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lamphun Inlagd December 15, 2010 Dela Inlagd December 15, 2010 Trevligt hus du har byggt? Är träslaget verkligen mai sack (teak)du har använt till innertak. Inte särskilt billigt, men ovanligt och trevligt. Sedan blir man lite nyfiken på om grunden är igenfylld. Ser inga ventilationsgaller nämligen och undrar därför. Berätta gärna lite mer om totalpris, vilka byggare du har och i vilka trakter det är beläget. Hej lenno Ja jag byggde huset med snickare från byn. Ja det är mai sack , och grunden är igenfylld . Huset liger i Lamphun provinsen 45 minuter från Chiang mai, finns utmärkt på medlemskartan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd December 18, 2010 Dela Inlagd December 18, 2010 Snygga trädetaljer, vad som förvånar mej är att de fortfarande är au naturell, var du närvarande och övervakade när arbetet gjordes,annars brukar de bara älska att smeta ner allt trä med mörkbrun färg En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Plätt Inlagd December 18, 2010 Dela Inlagd December 18, 2010 Snyggt men jag blev yr när jag såg mönstret i taket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lamphun Inlagd December 18, 2010 Dela Inlagd December 18, 2010 Snygga trädetaljer, vad som förvånar mej är att de fortfarande är au naturell, var du närvarande och övervakade när arbetet gjordes,annars brukar de bara älska att smeta ner allt trä med mörkbrun färg Tack ja jag var med under hela bygget å övervakade och jobbade och så Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd December 18, 2010 Dela Inlagd December 18, 2010 Har för mig att det fanns en "Andreas" på "ss" och "Thailandforum" som hade en jättevilla strax utanför Pantong. Är han kvar här i cybervärlden så skulle det ju vara kul med en inblick i huset. Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd December 18, 2010 Dela Inlagd December 18, 2010 Fint det där huset med allt trä, vackert att titta på! Men mitt råd är att redan nu installera stationer som kan fyllas med kem den dagen ni hittar termiter, och den dagen kommer, tro mig. Känner ingen som har ett hus här nere, där huset har mycket trä i byggnationen som INTE har termitproblem. Och problemen kommer fort, på bara några veckor kan en trägarderob, ett innertak eller liknande bli ett tunt skal där bara målarfärgen håller ihop ytan. Installerade själv 18 stationer i vårt hus då grannarna har termiter och de sprider sig blixtsnabbt, kostnad 10 000 baht. Får man sedan problem fylls stationerna med en kemisk produkt från Bayer Chemi, företaget sköter allt, kostnad första och förhoppningsvis enda året, 30 000 baht. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenno Inlagd December 18, 2010 Dela Inlagd December 18, 2010 Fint det där huset med allt trä, vackert att titta på! Men mitt råd är att redan nu installera stationer som kan fyllas med kem den dagen ni hittar termiter, och den dagen kommer, tro mig. Känner ingen som har ett hus här nere, där huset har mycket trä i byggnationen som INTE har termitproblem. Och problemen kommer fort, på bara några veckor kan en trägarderob, ett innertak eller liknande bli ett tunt skal där bara målarfärgen håller ihop ytan. Installerade själv 18 stationer i vårt hus då grannarna har termiter och de sprider sig blixtsnabbt, kostnad 10 000 baht. Får man sedan problem fylls stationerna med en kemisk produkt från Bayer Chemi, företaget sköter allt, kostnad första och förhoppningsvis enda året, 30 000 baht. Lät installera ett white-ants-protection i form av ett slangsystem på båda sidor om betongbalkarna, runt om hela huset. Fyra slangar leds upp vid sidan av huset på baksidan som sedan servas och fylls på någon gång per år eller vartannat. Kostnad för installationen c:a 20.000 bath men bara runt 5000 vid påfyllnad. Every saint has a past and every sinner has a future. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Fint det där huset med allt trä, vackert att titta på! Men mitt råd är att redan nu installera stationer som kan fyllas med kem den dagen ni hittar termiter, och den dagen kommer, tro mig. Känner ingen som har ett hus här nere, där huset har mycket trä i byggnationen som INTE har termitproblem. Och problemen kommer fort, på bara några veckor kan en trägarderob, ett innertak eller liknande bli ett tunt skal där bara målarfärgen håller ihop ytan. Installerade själv 18 stationer i vårt hus då grannarna har termiter och de sprider sig blixtsnabbt, kostnad 10 000 baht. Får man sedan problem fylls stationerna med en kemisk produkt från Bayer Chemi, företaget sköter allt, kostnad första och förhoppningsvis enda året, 30 000 baht. Jo tack den erfarenheten har jag fått. För fem år sedan när vi kom hem till kåken och jag skulle ställa in resväskorna i sovrummet så när jag öppnar dörren fick jag den i pannan, en tung massiv trädörr och av dörr karmen var bara färgen kvar. En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
larsin Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Grattis till ett fint hus. Gillar mixen av träpartier. Läckra uteböbler i trä. Vi (frugan), har valt betong och tegel i huset i Maesai. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Verkligen läskigt detta med termiterna. Synd att lägga ner en mindre förmögenhet på vackra trädetaljer för att sedan få dem uppätna på nolltid. Därför man sällan ser så mycket trädetaljer på Thailändarnas egna hus? Mycket olika konstmaterial har man ju sett. Exakt hur fungerar dessa olika lösningar för att bekämpa termiterna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Verkligen läskigt detta med termiterna. Synd att lägga ner en mindre förmögenhet på vackra trädetaljer för att sedan få dem uppätna på nolltid. Därför man sällan ser så mycket trädetaljer på Thailändarnas egna hus? Mycket olika konstmaterial har man ju sett. Exakt hur fungerar dessa olika lösningar för att bekämpa termiterna? I Chiang Mai är trä ett väldigt vanligt byggmaterial. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 I Chiang Mai är trä ett väldigt vanligt byggmaterial. Okay - intressant. Hänger det ihop med att det är dåligt med termiter där uppe eller investerar man i komplicerade kemiska lösningar? Hur gör de mindre bemedlade som önskar skydda sig mot de krypande gnagarna, finns det gamla Thailändska bonnknep? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Okay - intressant. Hänger det ihop med att det är dåligt med termiter där uppe eller investerar man i komplicerade kemiska lösningar? Hur gör de mindre bemedlade som önskar skydda sig mot de krypande gnagarna, finns det gamla Thailändska bonnknep? Jag har inte forskat i varför det är så, men min gissning är att det ursprungligen beror på tillgången av trä där uppe ( bl a teak ) och sedan har de nog kommit på lösningar att konservera och skydda träet mot termiter och annat. Vi får hoppas att en Chian Mai - expert hoppar in här och skingrar dimmorna. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Right! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 (ändrad) Bodde i en by 5 mil norr om Chiang Mai 2004-2008 och bor nu i Södra Isaan. Visst var det färre termiter uppe i norr. Jag är ingen expert i detta ämne, men kan tänka mig att det beror på bla på jorden. Såg inga termitstackar där uppe men många här i Isaan. Den sand termitstackarna är byggda av såg jag inte i byn i Chiang Mai. Instämmer i att husen i Chiang Mai provinsen har mycket mera mörkt och tungt trä, vilket termiterna inte angriper på samma sätt som de ljusare träslagen. Hade själv mycket trädetaljer på terassen, och detta angreps mycket lite av termiter. Det finns större tillgång till dessa mörka träslag uppe i bergen kring Chiang Mai. Flera hus i byn var byggda helt i mörkt trä. Golv, tak, balkar, ytterväggar mm i mörkt trä. Tyvär kan jag inte namnen på dessa träslag, men de är mörkare än teak. Ändrades December 19, 2010 av Bossej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Jag har forskat i ämnet och tyvärr finns det inget medel eller gift som kan skydda trät. Termiter äter sig igenom vad som helst. Javisst de första som tuggar på en giftig yta dör, men sedan kommer nästa och nästa, etc. Inte heller skyddar de rör som kan byggas in i hus och sedan fylls med giftig vätska från tillfälle till tillfälle, vi har också sådana, men termiterna sket fullständigt i det, de kom in ändå. Enda lösningen är att sätta upp små stationer i huset som sedan fylls med en sötaktigt luktande klegga, denna klegga är inte direkt nyttig(mycket giftig), men termiterna gillar den. Således bär de med sig denna klegga till boet, efter att tillräckligt mycket klägga ätits av drottningen så dör hon och sedan tar det någon månad till så är termitsamhället dött. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 Jag har forskat i ämnet och tyvärr finns det inget medel eller gift som kan skydda trät. Termiter äter sig igenom vad som helst. Javisst de första som tuggar på en giftig yta dör, men sedan kommer nästa och nästa, etc. Inte heller skyddar de rör som kan byggas in i hus och sedan fylls med giftig vätska från tillfälle till tillfälle, vi har också sådana, men termiterna sket fullständigt i det, de kom in ändå. Enda lösningen är att sätta upp små stationer i huset som sedan fylls med en sötaktigt luktande klegga, denna klegga är inte direkt nyttig(mycket giftig), men termiterna gillar den. Således bär de med sig denna klegga till boet, efter att tillräckligt mycket klägga ätits av drottningen så dör hon och sedan tar det någon månad till så är termitsamhället dött. Klart intressant tips Har du namn eller bild på dessa "stationer" samt tips var de kan köpas ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 I det "medelklassghetto" jag bor i har vi giftslingorna utlagda för att täcka in hela området. Plus att jag har besök en gång i månaden av "Pest control".(6000 bath/år) Än så länge har jag allt trä kvar! Poffa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 I det "medelklassghetto" jag bor i har vi giftslingorna utlagda för att täcka in hela området. Plus att jag har besök en gång i månaden av "Pest control".(6000 bath/år) Än så länge har jag allt trä kvar! Poffa ... ta i trä ... Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 19, 2010 Dela Inlagd December 19, 2010 (ändrad) Hemma hos tjejens by så är allt i trä. Stolparna under huset kan vara i betong. Har bara sett skalbaggar som borrar hål i trädet. Södra Thailand kanske har lite annorlunda träslag som inte termiterna gillar? Ändrades December 19, 2010 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu